Connect with us

Religija

Alibašić: I ukrajinski muslimani žive na vjetrometini

Published

on

Kao manjina, muslimani Ukrajine su u prošlosti često bili diskriminirani. Posljednjih godina, a pod pritiskom političkih okolnosti sve su prihvaćeniji od strane ukrajinske većine – kazao je za Preporod.info dr. Ahmet Alibašić, profesor na Fakultetu islamskih nauka u Sarajevu, s kojim smo razgovarali o muslimanima u Ukrajini.

Kako je kazao dr. Alibašić, muslimani su nakon kršćana i ateista treća najbrojnija vjerska grupa, a njihov tačan broj nije poznat.

– Ukrajina je dominantno kršćanska zemlja sa oko 82% kršćana. Pravoslavnih je oko 72%, a grkokatolika, katolika i protestanata oko 14%. Kijevska patrijaršija ima duplo više pripadnika od one Moskovske s tim da ima puno neodlučnih pravoslavaca kad je pripadnost jednoj od ove dvije suparničke patrijaršije u pitanju. Opća religioznost je mnogo veća na zapadu Ukrajine (iznad 90%) nego li na istoku zemlje i Donbasu (Donjecku i Luganjsku) gdje se tek nešto više od polovine stanovnika izjašnjava da su religiozni. Muslimani su nakon kršćana i ateista treća najbrojnija vjerska grupa. Njihov tačan broj nije pouzdano poznat, ali se kreće oko 1% ili oko 500.000. Njih bismo po porijeklu mogli podijeliti u tri skupine: predsovjetske, sovjetske i postsovjetske. Većina predsovjetskih muslimana su bili Krimski Tatari, kojih je pred invaziju bilo oko 250.000 i koji su činili oko 15% krimskog stanovništva. Druga najveća koncentracija muslimana je u Donbasu (6%), gdje uz predsovjetske ima i muslimanskih doseljenika iz vremena Sovjetskog saveza, uglavnom Povolških Tatara i Azera. To su često bili ekonomski migranti. Konačno, treću grupu čine muslimani naseljeni po velikim gradovima kao što su Kijev, Odesa, Harkiv, Lavov – naveo je Alibašić.

Mnogi su, nastavio je Alibašić, doselili u posljednjih nekoliko decenija iz ekonomskih, obrazovnih i političkih razloga.

– Naime, mnogi su sklonište od sukoba na Kavkazu i progona u Ruskoj Federaciji našli upravo u Ukrajini. U Kijevu je najveća koncentracija muslimana izvan Krima, posebno u dijelu grada Chaiky, koji je ovih dana poprište žestokih borbi. Brojke je teško pouzdano znati ali je moguće da u Kijevu ima i do 100 hiljada. Procjenjuje se da ih u Odesi na jugu zemlje ima 30-50 hiljada, a u Harkivu na sjeveru do 50 hiljada. Vidimo da su osim muslimana Lavova svi ostali direktno afektirani trenutnim sukobima – kazao je on.

Ne postoji jedinstvena islamska zajednica Ukrajine, već pet različitih islamskih organizacija koje okupljaju oko 600 džemata, objasnio je Alibašić.

– Neke su naglašeno etničke, kao one vezane za Krimske Tatare, dok druge pokušavaju okupiti muslimane različitog etničkog porijekla. U javnosti je ovih dana najprisutniji muftija Seid Ismailov iz „Duhovne uprave muslimana Ukrajine – Ummet“ sa sjedištem u Kijevu, veliki pobornik ukrajinskog integriteta. Neke od ovih organizacija se optužuje za veze s čečenskim liderom Kadirovim, sirijskim i drugim arapskim režimima pa su ovih dana relativno tihi – kazao je.

Svoje vjerske potrebe muslimani Ukrajine zadovoljavaju u nekih 450 džamija i mesdžida, od kojih je velika većina na Krimu.

– Kao manjina, muslimani Ukrajine su u prošlosti često bili diskriminirani. Posljednjih godina, a pod pritiskom političkih okolnosti sve su prihvaćeniji od strane ukrajinske većine. Jedan od oblika diskriminacije je bila nemogućnost da krajem 1980-ih i početkom 1990-ih imaju imovinu na Krimu ako su bili Krimski Tatari – istaknuo je Alibašić.

S Alibašićem smo razgovarali i o sličnostima muslimana Bosne i Hercegovine i muslimana Ukrajine.

– Među sličnosti možemo ubrojati to što su i oni uglavnom sunnije, hanefije; što mnogi imaju osmansko/turski sloj u svojoj tradiciji; što imaju iskustvo suživota sa pravoslavnim kršćanima i katolicima. Zajedničko nam je i socijalističko iskustvo, ali i genocid. I muslimani Ukrajine su bili zahvaćeni „Velikom gladi“ (Holodomor) iz 1930-ih, potom je 1944. godine oko 180.000 Krimskih Tatara Staljin prognao s Krima pod optužbom za saradnju s nacistima. Oko polovine njih je u tom progonu izgubilo život. O tom stradanju je pjevala pobjednica Eurosonga, Jamala, Krimska Tatarkinja 2016. godine. Konačno, tokom aneksije Krima i sukoba u Donbasu 2014. i trenutnim sukobima muslimani su disproporcionalno stradali jer je više od polovine ukrajinskih muslimana naseljeno na tim područjima. Muslimani Krima su uglavnom bojkotovali referendum o nezavisnosti ali su u međuvremenu morali priznati ruski suverenitet nad tim ostrvom. Neki su nakon ruske aneksije morali napustiti ostrvo, drugi su bili izloženi represiji, zatvaranju i optužbama za fašizam i ekstremizam. Dobar dio interno raseljenih i prije prošlonedjeljnih sukoba su bili muslimani, mada se tačne brojke pouzdano ne znaju. Ukratko, i ukrajinski muslimani žive na vjetrometini i izloženi su raznim vrstama osporavanja. Ideološki oni su mnogo podjeljeniji od bosanskih muslimana. Kao što smo vidjeli, organizacijski su podijeljeni i infrastrukturno mnogo slabiji – naglasio je on.

Uloga muslimana u sukobima u Ukrajini 2014. i danas je jako komplicirana, ocijenio je Alibašić.

– Istovremeno su žrtve i saučesnici u agresiji. Bore se na obje strane. Neki ruski muslimani moraju da ratuju. Podsjećam, oko 15% ruskog stanovništva su muslimani. Među vojno sposobnim taj je procenat možda i veći. Drugi pomalo po svom izboru učestvuju u ratu na strani Rusije. Kadirov je oličenje te skupine. Drugi, bilo da su ukrajinske patriote ili oni koji su pred represijom emigrirali iz Rusije u Ukrajinu, su vrlo aktivni na ukrajinskoj strani fronta – kazao je za Preporod.info.

Za kraj, dr. Alibašić je prokomentarisao aktuelnu situaciju.

– Mnogo je toga kazano, a ništa nije izvjesno. Previše je scenarija u opticaju. Naš fokus treba biti na reperkusije ove ruske agresije na Bosnu i Hercegovinu i Balkan. Teško da ih neće biti. One bi se mogle negativno ali i pozitivno odraziti na situaciju u našoj zemlji. Pritom, mi ne bismo smjeli biti samo objekti političkih i historijskih procesa. Nismo potpuno bez subjektiviteta iako se iz ponašanja naših političara čini da nismo za stolom već na stolu – zaključio je dr. Ahmet Alibašić.

Izvor:(Preporod.info)

Ostavi komentar

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

BiH

Na hadž ove godine putuje 2.225 bh. državljana: Čeka ih jedna važna novina u organizaciji

Published

on

By

U organizaciji Ureda za hadž i umru Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini ove godine na hadž će otputovati 2.225 bh. državljana.

Planirano je da prvi avion sa 152 osobe s Međunarodnog aerodroma u Sarajevu poleti 6. juna u 10.05 sati, nakon čega će do 12. juna u 12 narednih letova u Saudijsku Arabiju otputovati sve hadžije.

Ove godine će hadžije sletjeti na aerodrom u Džidi, odakle će autobusima biti prevezeni u hotel u Mekki. Nakon što završe s obredima hadža, otputovat će u Medinu, gdje će posjetiti Poslanikovu džamiju i druge znamenitosti.

Povratak za Bosnu i Hercegovinu planiran je od 25. juna do 1. jula.

“Ovo do sada nije bio slučaj. S obzirom na dosadašnja iskustva, želimo olakšati našim hadžijama da obrede u Mekki obave u što boljem zdravlju. Također, na ovaj način ćemo preduprijediti i eventualne probleme s letovima”, izjavio je za Agenciju MINA rukovodilac Ureda za hadž i umru Dževad-ef. Hadžić.

Elektronske vizu za hadžije su već spremne, a kako je najavio Hadžić, u narednom periodu bit će provedene i sve potrebne edukacije vodiča i hadžija, kako bi što spremnije pristupili izvršavanju ove vjerske dužnosti.

“Stalno radimo na poboljšanju uvjeta za naše hadžije, vodeći računa o pripremama u Bosni i Hercegovini, samom putu, ispravnom obavljanju obreda, ali i njihovom smještaju u Mekki i Medini. Hadž je u određenim danima, a pripreme za njega traju cijele godine”, kazao je Hadžić.

O bh.hadžijama brinut će 47 vodiča i šest šerijatskih konsultantica, te medicinski tim kojeg će činiti sedam ljekara i sedam medicinskih tehničara.

Za reisul-hudždžadža imenovan je bivši banjalučki muftija Nusret-ef. Abdibegović, a glavni vodič će biti Izet-ef. Čamdžić, glavni imam Medžlisa Islamske zajednice Zavidovići.

Najstarija osoba koja će ove godine otputovati na hadž je Derviša Huseinagić iz Gradačca koja ima 87 godina, a najmlađi je petogodišnji Ensar Hukić.

Ensar će ove godine obaviti hadž sa svojim sestrama, trinaestogodišnjom Aminom i četrnaestogodišnjom Sumejom, te babom Ahmetom Hukićem i mamom Seadom Sarić-Hukić, javila je MINA.

Nastavi čitati

Cazin

Najava:Večer učenja Plemenitog Kur'ana u cazinskoj Gradskoj džamiji

Published

on

Medresa “Reis Džemaludin-ef. Čaušević” Cazin, bihaćko muftijstvo, Medžlis IZ Cazin, u Gradskoj cazinskoj džamiji  organizuje ”Večer učenja Plemenitog Kur'ana”.

Učači će biti učenici bosanskohercegovačkih medresa i Fakulteta islamskih nauka u Sarajevu.

Bujrum, da uživamo u Allahovom Govoru – Kur'anu

Četvrtak, 25. april. 2024. Poslije Akšam –  namaza (  19:59)

Nastavi čitati

Religija

Ne smije nam smetati kad se gradi i radi

Published

on

Vakufski tržni centar u Sanskom Mostu je otvoren jučer, subota, 20.4.2024. godine u sklopu manifestacije “Dani vakufa” u Bosni i Hercegovini. Svjedočio sam taj historijski vrijedan momenat za našu zajednicu. Također, primijetio sam i da je velika većina medija u Bosni i Hercegovini vrlo profesionalno prenijela informaciju sa tog velikog događaja.
Međutim, ono što se ne mogu čudom načuditi jesu uglavnom negativni komentari na ovaj događaj.
Argumenti su bili sljedeći: Eto gdje idu pare od zekata i vitara, još se i tim bavite, lopovi jedni – gradite fabrike, kakva smo mi banana država da nam vjerske zajednice grade tržne centre, nije u redu da Islamska zajednica otvara tržne centre, sad će tu hodžinice raditi, majku im itd. Od psovki, uvreda, nesuvislih komentara, uvrijedljivih komentara i mnogo drugih stvari je bilo u tim komentarima i vrlo rijetki komentari koji su glas razuma. Ono što je posebno zanimljivo jeste da su veliki broj komentara imali i oni koji svaki dan klanjaju u našim džamijama, žive “pravi islam” i zalažu se za “prave vrijednosti”. I naravno, svi ovi negativni komentari dolaze od ljudi sa muslimanskim imenima.
Imam potrebu pojasniti nekoliko stvari:
Prvo: Ovaj objekat je 95% sredstava strana investicija – Generalna direkcija za vakufe Republike Turske, dok je 5% ulog Kantonalne vlade i općine Sanski Most.
Drugo: Niti jedna marka od zekata i sadekatu-l-fitra nije uložena u ovaj objekat
Treće: Hamzi-beg je napravio džamiju u Sanskom Mostu u 16. vijeku i uz tu džamiju uvakufio pijaciju da se džamija i vjerske aktivnosti mogu finansirati iz tog vakufa. Ovaj objekat je sagrađen na mjestu nekadašnje pijace, koju je slavni Hamzi-beg za to i namijenio.
Četvrto: Ovo je objekat koji će ostati u vlasništvu Islamske zajednice i našeg naroda, a ne u vlasništvu glavnog imama, imama, predsjednika medžlisa, reisu-l-uleme Kavazovića ili nekog desetog. Ovaj vakuf je trajno dobro svih muslimana u Sanskom Mostu.
Peto: Islamska zajednica je ovaj prostor iznajmila poznatim brendovima, te osigurala svojim džematlijama gastronomsku ponudu u skladu sa principima islama.
Prednosti ovog vakufskog objekta do sada:
Prvo: Ovo je investicija ubrizgana u Bosnu i Hercegovinu u vrijednosti od 6,5 miliona KM
Drugo: Općina Sanski Most je imala korist od dozvola koje su uplaćene
Treće: Sanski Most je dobio reprezentativan objekat u centru grada, a ako ništa, dobio je veliku parking garažu, što nedostaje velikoj većini gradskih sredina.
Ćetvrto: Na projektiranju, izgradnji, nadzoru i drugim poslovima su radile domaće firme, sa domaćim snagama, domaćim materijalom… i sa stranim parama.
Peto: Koliko je ljudi danas dobilo posao u ovom centru iz Sanskog Mosta, a koliko ljudi mjesto gdje će otići da prošetaju sa svojom porodicom, odrade kupovinu, popiju kahvu, ručaju….
I zamislite, šest miliona maraka donesete u Bosnu i Hercegovinu, napravite objekat koristeći usluge domaćin firmi i taj iznos potrošite u Bosni i Hercegoini, sav taj iznos dobiven na obraz Islamske zajednice, zaposlite 50-tak novih ljudi, omogućite kvalitetan parking, kvalitetno provedeno vrijeme sa svojom porodicom… i nakon svega toga ste lopovi, uzurpatori, ljudi sumnjivih namjera, oni koji zloupotrebljavaju sredstva od zekata i vitara… Proći će i ovo, ako Bog da.
Ja sam ponosan bio jučer u Sanskom Mostu što sam na bilo koji način dio Islamske zajednice!!!
N.H.
Nastavi čitati

Najčitanije