Connect with us

Religija

‘Nekad je ramazan živio u mahalama, a danas su iftari ‘pobjegli’ na ulice. To nije islam, ne smiješ iritirati, izazivati!’

Published

on

Iftari su nam iz kuća ‘pobjegli’ na ulice. Mi bosanski muslimani ne trebamo pratiti neke trendove drugih. Ako je u Turskoj, na primjer, tako, ok, ali kod nas nije to tako bilo. Ne treba to, i nije pristojno da ti na ulici iftariš, po tim restoranima. Neko će proći i vidjeti jel, obilan iftar. Kod nas je sve neko pomodarstvo velikih iftara – smatra Garibija

Sarajevski arhitekta Mufid Garibija prisjeća se da je Sarajevo nekada imalo 104 mahale od po 50-tak kuća. Svaka je nosila ime po svom vakifu. Mahala je morala imati i svoj mesdžid, imala je i svoju vodu, mezaristan, a čak je svaka imala obavezno i svoju pekaru.

– Džamija je bila, kao što joj i ime kaže, mjesto okupljanja, ne samo zbog ibadeta, nego su ljudi u džamiji često iznosili i rješavali svoje probleme. Smiraj je bio u namazu, ali se život tadašnjih mahala uglavnom odvijao u džamiji i oko džamije – kaže Garibija u intervjuu za Fenu.

Trend mahala, pojašnjava, toliko je bio značajan, tako da su informacije o tome koje su dolazile do šeher-ćehaje bile važne da je čak i austrougarska zadržala taj standard – da se iz mahala rješavaju svi značajniji problemi. Mahale su kao društvene zajednice živjele sve do 1955. godine, kada su ‘nikli’ tzv. domovi mjesnih zajednica.

– Mahala je imala visoko izražen stepen svijesti o pripadnosti i življenja u zajednici, s posebno izraženim urbanim pristupom svog stanovništva, odnosno mahale u kojoj se živi – kaže Garibija.

Danas je izraz ‘mahala’, smatra on, uglavnom devalviran u većini područja, pa tako i u Sarajevu, jedino je u Hercegovini, odnosno Mostaru značaj mahale još uvijek zadržan, ostao je poseban, što je i danas svojevrstan brend Mostara.

Garibija se prisjeća da je naročito poseban život u mahalama bio u vrijeme mjeseca ramazana, kada se osjećao taj poseban miris uređenih avlija, čardaka, svježih somuna i jela koja su u kućama pripremana na poseban način za iftarsku sofru.

Mlađe generacije osamdesetih godina su to na poseban način označile pjesmom Gorana Bregovića (Bijelo dugme) “Jer kad ostariš”, gdje spominje “čini mi se da, mjesec ramazana počinje” i to je bilo prvi put da je javno spomenut ramazan te 1984. godine.

Također je poseban doživljaj u mahalama bio da se dva tri dana prije ramazana posebno čistila džamija, klofali se ćilimi, prali prozori, avlije, sokaci, kuće. To su radile djevojke iz mahale i to je za njih bila naročita čast. Radile su sa poletom, radošću – iz pobožnih razloga.

– Svak traži da se umili dragom Bogu i te djevojke znaju da čiste harem, znaju da je džamija Allahova kuća. S obzirom da svaka djevojka ima želju da se uda, da ima djecu, i ti nijeti su dali poseban pristup atmosferi koja je živa – radost dolaska mjeseca ramazana se i u zraku osjećala i na ljudima vidjela – ističe Garibija.

 

Taj običaj je bio u cijeloj Bosni, sve do 70-tih godina, kada je počeo polako da nestaje čime smo ostajali bez tog lijepog adeta.

– I danas je ramazan nama poseban mjesec. Ali, dobio je neku drugu formu, više se slavi na ulicama, iftari su nam iz kuća ‘pobjegli’ na ulice. Mi bosanski muslimani ne trebamo pratiti neke trendove drugih. Ako je u Turskoj, na primjer, tako, ok, ali kod nas nije to tako bilo. Ne treba to, i nije pristojno da ti na ulici iftariš, po tim restoranima. Neko će proći i vidjeti jel, obilan iftar. Kod nas je sve neko pomodarstvo velikih iftara – navodi Garibija.

Smatra kako to nije islam, jer vjera, živi islam, je skroz drugačiji gdje, pored ostalog, ne smiješ nekog iritirati, izazivati.

Navodi kako se sjeća da na Baščaršiji nije bilo kafana otvorenih tokom ramazana i da se kahva poslije teravije pila jedino kod “Himze” i kod “7 braće”, kao i da se nije sjedilo po poslastičarnama.

– A kakvi su adeti bili dobri najbolji je pokazatelj da dio dućana koji se bavio ugostiteljstvom nije radio za ramazan. To je bilo pravilo i za vrijeme osmanlija i austrougara – kaže Garibija.

Navodi i primjer da je na Kovačima jedan pravoslavac imao kafanu ali da nije htio nikom da daje alkohol za ramazan.

– Toliko se vodilo računa jedno o drugom, pazilo se na komšije bez obzira koje vjere bio. Danas mi to bacamo, ne živimo pravi islam. Ne živimo živi islam. Islam je djelo, a ne priča. Očisti, uradi, pomozi, ne iritiraj, e to je islam. Takav je islam ‘kupio’ Sarajevo, obišao čitav svijet. Nije se mačem širio iz Medine. Nije Muhammed a.s. sa ashabima u Indoneziju širio islam mačem, nego dobrim djelima – naglašava Garibija.

Upozorava i da se izgubila i tradicija izlaska učenja ezana sa munara iako su vakifi dali svoj novac i za to.

– Koliko bi to i danas bila življa atmosfera. Čekaš mujezina da zauči za iftar i kandilje, a sada čekaš top. Nekad tehnika pomaže, ali u ovom slučaju odmaže. To nam je poremetilo ravnotežu, nažalost vremena su takva, dolazi i prolazi novo neko doba. Naše je da sačuvamo koliko možemo. Mi koji vjeru živimo, moramo svojim djelima pokazivati kako musliman izgleda, kakva je naša vjera – zaključuje Garibija.

 

 

(FENA/ad)

BiH

Na hadž ove godine putuje 2.225 bh. državljana: Čeka ih jedna važna novina u organizaciji

Published

on

By

U organizaciji Ureda za hadž i umru Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini ove godine na hadž će otputovati 2.225 bh. državljana.

Planirano je da prvi avion sa 152 osobe s Međunarodnog aerodroma u Sarajevu poleti 6. juna u 10.05 sati, nakon čega će do 12. juna u 12 narednih letova u Saudijsku Arabiju otputovati sve hadžije.

Ove godine će hadžije sletjeti na aerodrom u Džidi, odakle će autobusima biti prevezeni u hotel u Mekki. Nakon što završe s obredima hadža, otputovat će u Medinu, gdje će posjetiti Poslanikovu džamiju i druge znamenitosti.

Povratak za Bosnu i Hercegovinu planiran je od 25. juna do 1. jula.

“Ovo do sada nije bio slučaj. S obzirom na dosadašnja iskustva, želimo olakšati našim hadžijama da obrede u Mekki obave u što boljem zdravlju. Također, na ovaj način ćemo preduprijediti i eventualne probleme s letovima”, izjavio je za Agenciju MINA rukovodilac Ureda za hadž i umru Dževad-ef. Hadžić.

Elektronske vizu za hadžije su već spremne, a kako je najavio Hadžić, u narednom periodu bit će provedene i sve potrebne edukacije vodiča i hadžija, kako bi što spremnije pristupili izvršavanju ove vjerske dužnosti.

“Stalno radimo na poboljšanju uvjeta za naše hadžije, vodeći računa o pripremama u Bosni i Hercegovini, samom putu, ispravnom obavljanju obreda, ali i njihovom smještaju u Mekki i Medini. Hadž je u određenim danima, a pripreme za njega traju cijele godine”, kazao je Hadžić.

O bh.hadžijama brinut će 47 vodiča i šest šerijatskih konsultantica, te medicinski tim kojeg će činiti sedam ljekara i sedam medicinskih tehničara.

Za reisul-hudždžadža imenovan je bivši banjalučki muftija Nusret-ef. Abdibegović, a glavni vodič će biti Izet-ef. Čamdžić, glavni imam Medžlisa Islamske zajednice Zavidovići.

Najstarija osoba koja će ove godine otputovati na hadž je Derviša Huseinagić iz Gradačca koja ima 87 godina, a najmlađi je petogodišnji Ensar Hukić.

Ensar će ove godine obaviti hadž sa svojim sestrama, trinaestogodišnjom Aminom i četrnaestogodišnjom Sumejom, te babom Ahmetom Hukićem i mamom Seadom Sarić-Hukić, javila je MINA.

Nastavi čitati

Cazin

Najava:Večer učenja Plemenitog Kur'ana u cazinskoj Gradskoj džamiji

Published

on

Medresa “Reis Džemaludin-ef. Čaušević” Cazin, bihaćko muftijstvo, Medžlis IZ Cazin, u Gradskoj cazinskoj džamiji  organizuje ”Večer učenja Plemenitog Kur'ana”.

Učači će biti učenici bosanskohercegovačkih medresa i Fakulteta islamskih nauka u Sarajevu.

Bujrum, da uživamo u Allahovom Govoru – Kur'anu

Četvrtak, 25. april. 2024. Poslije Akšam –  namaza (  19:59)

Nastavi čitati

Religija

Ne smije nam smetati kad se gradi i radi

Published

on

Vakufski tržni centar u Sanskom Mostu je otvoren jučer, subota, 20.4.2024. godine u sklopu manifestacije “Dani vakufa” u Bosni i Hercegovini. Svjedočio sam taj historijski vrijedan momenat za našu zajednicu. Također, primijetio sam i da je velika većina medija u Bosni i Hercegovini vrlo profesionalno prenijela informaciju sa tog velikog događaja.
Međutim, ono što se ne mogu čudom načuditi jesu uglavnom negativni komentari na ovaj događaj.
Argumenti su bili sljedeći: Eto gdje idu pare od zekata i vitara, još se i tim bavite, lopovi jedni – gradite fabrike, kakva smo mi banana država da nam vjerske zajednice grade tržne centre, nije u redu da Islamska zajednica otvara tržne centre, sad će tu hodžinice raditi, majku im itd. Od psovki, uvreda, nesuvislih komentara, uvrijedljivih komentara i mnogo drugih stvari je bilo u tim komentarima i vrlo rijetki komentari koji su glas razuma. Ono što je posebno zanimljivo jeste da su veliki broj komentara imali i oni koji svaki dan klanjaju u našim džamijama, žive “pravi islam” i zalažu se za “prave vrijednosti”. I naravno, svi ovi negativni komentari dolaze od ljudi sa muslimanskim imenima.
Imam potrebu pojasniti nekoliko stvari:
Prvo: Ovaj objekat je 95% sredstava strana investicija – Generalna direkcija za vakufe Republike Turske, dok je 5% ulog Kantonalne vlade i općine Sanski Most.
Drugo: Niti jedna marka od zekata i sadekatu-l-fitra nije uložena u ovaj objekat
Treće: Hamzi-beg je napravio džamiju u Sanskom Mostu u 16. vijeku i uz tu džamiju uvakufio pijaciju da se džamija i vjerske aktivnosti mogu finansirati iz tog vakufa. Ovaj objekat je sagrađen na mjestu nekadašnje pijace, koju je slavni Hamzi-beg za to i namijenio.
Četvrto: Ovo je objekat koji će ostati u vlasništvu Islamske zajednice i našeg naroda, a ne u vlasništvu glavnog imama, imama, predsjednika medžlisa, reisu-l-uleme Kavazovića ili nekog desetog. Ovaj vakuf je trajno dobro svih muslimana u Sanskom Mostu.
Peto: Islamska zajednica je ovaj prostor iznajmila poznatim brendovima, te osigurala svojim džematlijama gastronomsku ponudu u skladu sa principima islama.
Prednosti ovog vakufskog objekta do sada:
Prvo: Ovo je investicija ubrizgana u Bosnu i Hercegovinu u vrijednosti od 6,5 miliona KM
Drugo: Općina Sanski Most je imala korist od dozvola koje su uplaćene
Treće: Sanski Most je dobio reprezentativan objekat u centru grada, a ako ništa, dobio je veliku parking garažu, što nedostaje velikoj većini gradskih sredina.
Ćetvrto: Na projektiranju, izgradnji, nadzoru i drugim poslovima su radile domaće firme, sa domaćim snagama, domaćim materijalom… i sa stranim parama.
Peto: Koliko je ljudi danas dobilo posao u ovom centru iz Sanskog Mosta, a koliko ljudi mjesto gdje će otići da prošetaju sa svojom porodicom, odrade kupovinu, popiju kahvu, ručaju….
I zamislite, šest miliona maraka donesete u Bosnu i Hercegovinu, napravite objekat koristeći usluge domaćin firmi i taj iznos potrošite u Bosni i Hercegoini, sav taj iznos dobiven na obraz Islamske zajednice, zaposlite 50-tak novih ljudi, omogućite kvalitetan parking, kvalitetno provedeno vrijeme sa svojom porodicom… i nakon svega toga ste lopovi, uzurpatori, ljudi sumnjivih namjera, oni koji zloupotrebljavaju sredstva od zekata i vitara… Proći će i ovo, ako Bog da.
Ja sam ponosan bio jučer u Sanskom Mostu što sam na bilo koji način dio Islamske zajednice!!!
N.H.
Nastavi čitati

Najčitanije