Connect with us

Uncategorized

Ostvaruje se noćna mora autoindustrije, benzinci i dizelaši idu u povijest? ‘U njih ne bih uložio ni peni!‘

Published

on

Zalihe autodijelova, posebno kabela, okopnjele su zbog rata u Ukrajini i otežane ili nikakve isporuke iz te zemlje. što bi ubrzati planove automobilskih tvrtki da se prebace na novu generaciju lakših, strojno izrađenih kabela dizajniranih za električna vozila, a na koncu i doći glave klasičnim automobilima

 

Skromni i jeftini svežanj kabela postao je zbog nestašice uzrokovane ratom u Ukrajini noćna mora automobilske industrije, zbog čega neki čak predviđaju ubrzani odlazak automobila na benzin i dizel u povijest i snažniji prodor električnih automobila na tržište.

Zalihe autodijelova, a posebno kabela, okopnjele su zbog rata u Ukrajini i otežane ili nikakve isporuke iz te zemlje koja je dom značajnog dijela svjetske proizvodnje, a ondje izrađeni kabeli ugrađuju se u stotine tisuća automobila, prenosi Jutarnji.hr.

Ti niskotehnološki dijelovi s niskom maržom – izrađeni od žice, plastike i gume i s puno jeftinog ručnog rada, možda nisu na glasu poput mikročipova i motora, ali automobili se bez njih ne mogu proizvoditi.

Njihov nedostatak mogao bi ubrzati planove automobilskih tvrtki da se prebace na novu generaciju lakših, strojno izrađenih kabela dizajniranih za električna vozila, a na koncu i doći glave klasičnim automobilima, kažu Reutersovi sugovornici iz automobilske industrije. Mnogi ocjenjuju da je to još jedan razlog više za industriju da ubrza prijelaz na električni pogon.

Benzinski i dizelski automobili još uvijek čine najveći dio prodaje novih automobila. Prodaja električnih automobila udvostručila se lani na četiri milijuna, ali oni prema podacima analitičke kuće JATO Dynamics još uvijek čine samo šest posto globalne prodaje vozila.

Izvršni direktor Nissana Makoto Uchida rekao je za Reuters da su poremećaji u opskrbnom lancu, poput ukrajinske krize, potaknuli tu tvrtku na razgovore s dobavljačima o odstupanju od dosadašnjeg modela proizvodnje kabela uz angažman jeftine radne snage.

No, proizvođači istovremeno premještaju proizvodnju kabela u druge zemlje s nižim troškovima. Tako je Mercedes-Benz uspio organizirati dopremu iz Meksika, a neki japanski dobavljači opskrbljuju se iz Maroka, dok drugi traže nove proizvodne linije u Tunisu, Poljskoj, Srbiji ili Rumunjskoj.

I do 5 kilometara kabela u vozilu

U klasičnim automobilima na benzin i dizel kabeli mogu biti ukupno dugi do pet kilometara, a povezuju sve – od grijača sjedala do prozora. Izrada im je radno intenzivna, a gotovo svaki model je jedinstven, pa je teško na brzinu osigurati alternativnu proizvodnju u slučaju njezina prestanka kod uhodanih dobavljača.

Poremećaji u opskrbi iz Ukrajine bili su grubo buđenje za automobilsku industriju. Proizvođači i dobavljači kažu da su početkom rata tamošnje tvornice ostale otvorene samo zahvaljujući odlučnosti radnika koji su održavali smanjenu proizvodnju suočeni s isključenjima struje, upozorenjima na zračne napade i policijskim satom.

Izvršni direktor Bentleyja Adrian Hallmark kaže da je taj britanski proizvođač luksuznih automobila isprva zbog nedostatka kabela strahovao od gubitka 30 do 40 posto svoje proizvodnje u 2022. godini.

“Ukrajinska kriza zaprijetila je potpunom zatvaranju naše tvornice na nekoliko mjeseci, mnogo duže nego zbog covida”, rekao je Hallmark. Dodao je da je pronalaženje alternativnih izvora proizvodnje komplicirano jer se za Bentley u Ukrajini proizvodilo 10 raznih dijelova kod 10 dobavljača.

Dodao je da su problemi s opskrbom dodatno potaknuli ulaganja u razvoj jednostavnog kabelskog sklopa za električna vozila kojim će upravljati središnje računalo.

Nova generacija žičanih sklopova svezaka, prisutna u električnim modelima poput Tesle, može se izraditi na automatiziranim proizvodnim linijama. Ujedno su lakši, što je ključno za smanjenje težine vozila i povećanje dometa.

Mnogi menadžeri i stručnjaci s kojima je Reuters razgovarao kažu da automobili na fosilna goriva, koji se suočavaju s prijetećim zabranama u Europi i Kini, neće “poživjeti” dovoljno kako bi opravdali ulaganja u redizajn kabelskih sklopova.

“Trenutačno ne bih uložio ni peni u motore s unutarnjim izgaranjem”, rekao je auto konzultant Sandy Munro iz Michigana, koji procjenjuje da će električna vozila činiti polovicu globalne prodaje novih automobila do 2028. godine.

Uncategorized

Sjećate li se Mirne iz serije “Lud, zbunjen, normalan”: Glumila je u turskim serijama s Burakom Ozcivitom

Published

on

By

Glumila je u filmu ‘Snijeg’ 2008., ‘U zemlji krvi i meda’ 2011., a mnogi će je pamtiti i po ulozi Mirne, Damirove djevojke, u popularnoj bh. seriji ‘Lud, zbunjen, normalan’
Bosanskohercegovačka glumica Alma Terzić već nekoliko godina živi i radi u Turskoj. Rođena je 1987. godine u Zenici.

Glumačku karijeru nastavila je u Turskoj nakon što je upoznala svog sadašnjeg supruga Murata Saracoglua, sa kojim ima kćerku Lejlu.

Glumila je u filmu ‘Snijeg’ 2008., ‘U zemlji krvi i meda’ 2011., a mnogi će je pamtiti i po ulozi Mirne, Damirove djevojke, u popularnoj bh. seriji ‘Lud, zbunjen, normalan’.

Kada je riječ o turskoj kinematografiji, glumila je i u seriji “Veličanstveno stoljeće: Kosem” gdje se u liku Ester Hatun pojavljuje u 14 epizoda.

Potom je zaigrala i u “Kuruluş Osman”, tv serija koja je oborila rekorde gledanosti, a i dalje osvaja srca stranih gledalaca, radeći sa imenima kao što su Burak Ozcivit, Nurettin Sonmez i Saruhan Hunel, Alma Terzić igra lik Sofije.

Nastavi čitati

Uncategorized

Po prvi put snimljen “ledeni prst smrti”: Neobičan prirodni fenomen koji ubija sve pred sobom (VIDEO)

Published

on

By

Nesvakidašnji i pomalo zastrašujući fenomen prvi put je snimljen kamerom, a zadivljujuća snimka krije smrtonosnu tajnu.

Ono što se na prvi pogled čini kao neka vrsta tornada, zapravo je led snimljen pod morem na Antarktiku.

Izvijajući led se spušta sve do morskog dna, gdje su razbacane stotine morskih zvijezda i drugih bića iz mora.

Ovaj fenomen je nevjerovatno opasan i nazvan je “ledeni prst smrti”.

Led se zamrzne i ubija sve oko sebe kada dotakne morsko dno, odnosno, to je stalaktit koji zamrzava morski život, piše BBC.

Vruća morska toplina izlazi iz leda i dolazi u kontakt sa ledeno hladnim morem. Tako se na površini slana voda učvršćuje i formira ovaj ogroman stalaktit.

Gledatelji su oduševljeni neobičnim snimkom.

“To je kao jako spora munja pod vodom”, istaknuo je jedan komentator.

“Ludo je kako nešto na Antarktiku može ubiti sve oko sebe samo dodirivanjem tla. Cool zaista”, dodao je drugi.

 

Nastavi čitati

Uncategorized

Za pet dana do krova nad glavom, 3D kuće koštaju 5.000 eura (VIDEO)

Published

on

By

Odaberite mjesto na kojem želite da sagradite kuću ili vikendicu.

Moraćete se zadovoljiti veličinom od pedesetak kvadrata, što je prostor u kojem ćete dobiti spavaću sobu, dnevni boravak, kuhinju i kupatilo.

Ispred kuće ćete imati i natkriveni trem na koji komotno stane sto i nekoliko stolica. Firma koju ste unajmili s radovima će početi u ponedjeljak, a završiće već u petak, tako da ćete za vikend, dakle pet dana od početka gradnje, moći imati žurku za useljenje.

Zvuči nemoguće? Šta ako na sve već opisano dodamo i cijenu od pedesetak evra po kvadratu, odnosno pet hiljada eura za cijeli objekat?

Vjerovatno ćete reći da smo potpuno poludjeli, ali kuće koje je od poda do plafona, dakle, doslovno od nule, moguće sagraditi za manje od nedjelju dana gotovo bilo gdje na svijetu za cijenu prosečnog polovnog automobila starog desetak godina – već postoje, piše Večernji list.

Uspjeli da snize cijenu kuće

“Nakon razornog potresa jačine čak sedam stepeni po Rihteru koji je 2010. godine praktično sravnio sa zemljom glavni grad Haitija, a zbog kojeg je između 2 i 3 miliona ljudi ostalo bez krova nad glavom, došao sam u tu državu kao humanitarac koji želi da pomogne tim ljudima koji više nisu imali ništa. Donirao sam novac različitim udruženjima, ali shvatio sam da je to sve kap u moru, osjećao sam se jadno i nemoćno dok sam hodao među stotinama hiljada ljudi koji su spavali u blatu na ulicama. Razmišljao sam šta da napravim i zatim sam s još nekoliko prijatelja osnovao neprofitnu organizaciju koju sam nazvao New Story i tu je sve krenulo“, opisuje Amerikanac Bret Hagler početak te, što je uostalom i naziv same kompanije, nove priče.

New Story ubrzo se udružio s firmom ICON, koja se nalazi u Silicijumskoj dolini, inače specijalizovanom za 3D štampanje, a nakon otprilike dvije godine saradnje uspjeli su, još krajem 2018. godine, da “isprintaju“ prvu 3D kuću.

Imala je 33 kvadrata i njena izrada koštala je desetak hiljada dolara, a daljnjom optimizacijom uspjeli su da snize cijenu na sedam hiljada dolara. Sagradili su pedesetak takvih kućica u Meksiku, a zatim su se bacili na konstruisanje novog printera koji su lane dovršili i nazvali ga Vulkan II.

Krov nad glavom za milione

Riječ je o grdosiji visokoj 3,5 i širokoj 8,5 metara koja će betonsku konstrukciju kuće, odnosno pod, zidove i delove krova isprintati za otprilike 24 sata, nakon čega oni moraju da se suše nekoliko dana.

U drugoj fazi ipak su vam potrebni radnici da bi postavili vrata, prozore, dio krova i instalacije, a uigranom timu od četiri do pet ljudi za to su u prosjeku bila potrebna dva dana.

“Kuća je izuzetno otporna na sve ekstremne vremenske uslove poput, na primjer, tornada, a može da izdržati i potres magnitude 8 stepeni po Rihteru jer je sagrađena od posebne betonske mešavine koju smo nazvali Lavacrete. Iznutra je dosta svijetla, uglovi nisu oštri nego zaobljeni tako da i izgleda dosta moderno. Ove godine u Južnoj Americi sagradićemo cijelo naselje od stotinu identičnih kuća u koje ćemo, u saradnji s lokalnim vlastima, useliti najsiromašnije porodice koje dnevno zarađuju manje od tri dolara“, objašnjava osnivač New Storyja.

Ističe da će ove godine početi s prodajom svog printera, a dugoročni plan je sa stotinama miliona ljudi koji ga sada nemaju, bukvalno, obezbijede krov nad glavom.

Nastavi čitati

Najčitanije