Uprkos povećanju cijena goriva za sada neće biti poskupljenja namirnica i usluga prijevoza

Prema riječima Nedžada Biće iz Udruženja poljoprivrednika FBiH, poljoprivredni proizvodi s domaćeg tržišta neće poskupjeti, jer je sezona uspješno okončana. No problem će biti za jesenju sjetvu.

“Sada slijedi nova sjetva, a kada na proljeće bude žetva poljoprivrednici ovih kultura će morati uračunati u konačnu cijenu i gorivo koje su potrošili. S obzirom na to da je ono ponovo poskupjelo nedavno, za očekivati je da će cijene na proljeće biti nešto više”, rekao je Bićo.

Ovo se odnosi najviše na pšenicu i ječam koji se sada sade. Ranije smo pisali o tome kako ovim poljoprivrednicima nisu pogodovali ni vremenski uvjeti, jer nije bilo dovoljno kiše. Zbog nedostatka padavina sjetva će biti i mnogo skuplja, jer je povećana količina goriva koje troše mašine za obradu zemlje u najvećoj žitnici na prostoru Bosne i Hercegovine.

Ranije je bilo najavljeno i drastično povećanje cijena brašna, ali su cijene samo blago povećane u Republici Srpskoj. Prema riječima Gordane Bulić iz Saveza udruženja potrošača BiH, najave za ovo poskupljenje bile su kada su cijene pšenice na svjetskom tržištu bile povećane, ali one sada padaju pa će se stabilizovati i kod nas.

“Procjene su da, uprkos tome što rastu cijene nafte, nema značajnijih poskupljenja. To su uglavnom sezonska poskupljenja, ali ključna roba čija je potražnja svakodnevna nije poskupjela. Imamo čak zabilježene i padove cijena u nekim segmentima. Kada je riječ o šećeru, brašnu, ulju i soli nema značajnijih promjena u cijenama, osim maslaca koji uvozimo, a koji je probio sve ‘plafone’ cijena”, kazala je Bulić.

Istakla je kako se mogu očekivati povećane cijene nekih energenata, ali da bh. tržište ima veoma raznoliku ponudu proizvoda jer za isti proizvod imamo desetine proizvođača, zbog čega teško dolazi do povećanja cijena.

“Ovo je ispipavanje terena kod potrošača. Velika konkurencija će zadržati cijene na nekom nivou, jer i kada bi došlo do povećanja cijena trgovci ne bi više zaradili. Ljudi kod nas rade većinom u realnom sektoru i imaju plate od 300, 400 i 500 KM. Oni će samo kupovati manje ili će se odlučiti za neki jeftiniji proizvod. Kada je tiječ o nafti i ostalim energentima, očekujemo da se uključi konkurencijsko vijeće i ispita oligarhijsko ponašanje u formiranju cijena”, kazala je Bulić.

Za sada neće doći ni do poskupljenja javnog prijevoza. Autoprijevoznici idu na svoju štetu i troše više novca zbog povećane cijene goriva, a kako ne bi povećali cijene karata.

“U ovoj godini je povećanje od 27 posto. Za iste pređene kilometre Centrotrans je zbog povećanja akciza i cijena goriva izdvojio 1,3 miliona KM više ove godine u odnosu na prvih devet mjeseci prošle godine, a sve kako ne bismo mijenjali cijene karte”, rekao je Safudin Čengić, predsjednik Centrotransa i predsjednik Udruženja poslodavaca KS.

Nažalost, zbog ovakvih odluka poslodavci nisu u mogućnosti u mnogim branšama povećati plaće radnicima, što dovodi do njihovog odljeva, odnosno iseljavanja iz države. Sada već mnoge branše, od autoprijevoznika, preko metalaca, do drvoprerađivača, ne mogu naći radnike.

“Poslodavci već godinama ukazuju na ogromna opterećenja kada je riječ o nametima. Nismo imali razumijevanje vlasti i sada smo došli u poziciju da imamo nedostatak kadra u mnogim djelatnostima. Smatramo da je neophodno namete sa 73 smanjiti na 35-40 posto kako bismo taj novac usmjerili na povećanje plaća. Ukoliko ne bude tog odgovora vlasti, a uz nove namete, bit ćemo prisiljeni zatvarati segmente poslovanja”, kazao je Čengić.

Ukoliko se cijene goriva dodatno povećaju, kako se to predviđa, onda će autoprijevoznici morati razmotriti korigovanje cijene karti.

Kada je riječ o zagrijavanju domova, iz kompanija koje isporučuju plin i toplana za sada nema najavljenih poskupljenja.

Komentariši

%d bloggers like this: