Connect with us

BiH

“Za opstojnost BiH bošnjački nacionalizam jednako poguban kao hrvatski i srpski”

Published

on

Kolumnista zagrebačkih Novosti, pisac i novinar Viktor Ivančić u razgovoru za Autonomiju osvrnuo se na lik i djelo nekadašnjeg hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana te se pozabavio i trenutnim političkim stanjem u regiji.

AUTONOMIJA: Viktore, kome biste poslali pismo sa markom na kojoj je lik predsjednika Tuđmana? (Hrvatske pošta je povodom godišnjice smrti Franje Tuđmana izdala posebnu poštansku markicu)

IVANČIĆ: Nije štos u adresiranju pisma, nego u načinu korištenja marke: treba pljunuti, pa zalijepiti! Tada je svejedno kome će pismo biti upućeno.

AUTONOMIJA: Tekst u povodu izlaska nove marke napisao je istoričar Davor Marijan, koji kaže da je ”umješnim vođenjem rata, usprkos nepovoljnim gospodarskim prilikama i nesklonome međunarodnom okruženju, Tuđman dao ključan doprinos stvaranju Republike Hrvatske kao samostalne države”. Kako Vam zvuči ovo obrazloženje?

IVANČIĆ: Zvuči mi kao standardni cvijetak u buketu hrvatskih legendi, ni po čemu izdvojeno od većinske percepcije pokojnog vođe. Tuđmanu treba priznati jednu stvar – što je duže mrtav, postaje sve kvalitetniji i uvaženiji državnik. Čini se da mu smrt izrazito prija, više nego Slobodanu Miloševiću, na primjer. Kako vrijeme odmiče, njegove loše osobine se sve lakše zaboravljaju, a dobre sve lakše izmišljaju. Tako Tuđman iz današnje legende jedva da ima ikakvih dodirnih točaka s autokratom koji je u živome stanju vladao ovom zemljom i unesrećivao njene stanovnike iz dana u dan. Da je znao kakva ga karijera čeka nakon smrti, tko zna, možda bi si i ranije prekratio životne muke. Ali previše je mislio na Hrvatsku, jebi ga, nije stigao voditi računa o sebi.

AUTONOMIJA: Ali zbog čega je posthumni politički život Franje Tuđmana toliko blistav? Kome treba ovaj cirkus?

IVANČIĆ: Pod jedan, tu je snažna nacionalna sklonost uljepšavanju vlastite prošlosti. Pod dva, tu je par decenija usavršavanja historiografskih tehnika i prateće infrastrukture, gdje je najmanji problem nepovoljne činjenice zamjenjivati povoljnijim fikcijama. I pod tri, tu je kolektivna riješenost da se država doživljava kao pseudoreligijski kult, pa onda i njen „otac“ mora biti dio toga kulta, dakle idealiziran, beatificiran, okupan svetom vodicom i očišćen od svih profanih istina o sebi samom. Plijeni pažnju što je oko toga sakralnog blaga u Hrvatskoj praktički uspostavljen konsenzus, u rasponu od radikalne desnice, preko ekstremističkoga centra, do lažne ljevice. Disonantni glasovi jedva da se čuju, a kroz neko vrijeme ih neće ni biti. Lik Franje Tuđmana kakav danas defilira kroz javni prostor vrhunski je produkt postkomunističkog mitotvorstva.

AUTONOMIJA: Ostajete rijetki disonantni glas i u tom smislu. Možda nije do većine Hrvata, možda je do Vas?

IVANČIĆ: Možda. Znatan broj Hrvata odbija da si zagorčava život misleći svojom glavom. Ja se u tom pogledu znam ponašati vrlo nepraktično.

AUTONOMIJA: Što se događa sa aktuelnim predsjednikom Hrvatske? Je li Zoran Milanović danas problem samo Hrvatske?

IVANČIĆ: Čini mi se da su Milanovićevi ratoborni javni nastupi u najužoj vezi s izostankom faktičkih ovlasti kojima raspolaže. Izvor njegove frustracije je njegova nepotrebnost, jer je funkcija predsjednika države, koliko god se lagali o tome, iznad svega izlišna. Dok je iza prijetećih poruka njegova uzora Franje Tuđmana stajala vrlo konkretna politička moć, iza onih Milanovićevih stoji konkretna politička nemoć, tako da se stječe dojam da on snažnim riječima kompenzira nemogućnost djela, da je u tom smislu raspištoljeni invalid. To ne znači da ne proizvodi štetu, naprotiv, političko zagađenje koje širi je zbilja impresivno, no pitanje je kakve bi te riječi bile da u paketu ide i ovlast da ih realizira.

Današnja Milanovićeva retorika, na primjer, izrazito je militaristička, tu sve pršti od glorifikacije vojske, salutiranja i ljubavi prema uniformi, sve do dodjeljivanja ordena ratnim zločincima, a u vrijeme rata, kada je bio biološki najpodesniji za borbu, današnjem verbalnom ratniku nije padalo na pamet s puškom u ruci braniti svoju zemlju.

AUTONOMIJA: I predsjednik Aleksandar Vučić slično razmišlja: konstantno naoružava Srbiju, traži vraćanje obaveze redovnog služenja vojnog roka…

IVANČIĆ: Politički instinkt koji demonstrira Aleksandar Vučić u osnovi je fašistički, ako kao jedno od notornijih obilježja fašizma prepoznamo odbijanje mogućnosti demobilizacije. Mnogi balkanski lideri s nostalgijom se sjećaju puščane vatre na bojištima, no kod Vučića je to i izraženije i aktivnije nego kod drugih – on se čvrsto drži devize da je rat okončan zato da nikada ne završi, mada pucnjava, dakako, nije nužna. Svi elementi fašistoidne dinamike su tu.

AUTONOMIJA: Koji elementi?

IVANČIĆ: I nacija kao mučeničko-agresivna zajednica, i život kao neprestana borba, kao vječita ugroženost i fokusiranost na neprijatelja koji kontinuirano prijeti, kao sudbinska bitka za opstanak u uvjetima permanentnog izvanrednog stanja. Medijski pogon Vučiću služi da u Srbiji razvije i proširi mentalitet kasarne, gdje će se politička svakodnevica odvijati od jedne do druge sirene za uzbunu. A slično je, bogami, i u drugim dijelovima „regiona“. Perverzno je što nakon naših konkretnih ratnih iskustava – a to su uglavnom iskustva gubitništva i uzaludnosti, i to na svim stranama – ti otrcani klišeji i dalje pale. „Iskustvo vlastite kože“, izgleda da je to nešto što kod ovdašnjeg svijeta samo olakšava odluku da se izloži novoj rundi bičevanja.

AUTONOMIJA: Kad već pomenuste medije, odnos Srbije prema susjedima i ruska agresija na Ukrajinu gotovo da su izbrisali razliku između medija pod kontrolom predsjednika Vučića i onih koje kontroliše Dragan Đilas. Koliko je opasno to saglasje?

IVANČIĆ: Opasno je, naravno, ali nije ni najmanje neočekivano. Više decenija pripitomljavanja daje svoje rezultate. Ako smo ovdje išta mogli naučiti, to je da „okupacija medija“ od strane autoritarnih režima nije bogznakako zahtijevan pothvat. Najveći dio onih iz središnje struje prikrpat će ti se samoinicijativno, zbijat će se uz vlast kao pčele uz maticu; ostale ćeš pridobiti parama, ucjenom ili prijetnjama, a onaj minimalni časni dio profesije ostat će na margini gdje je tavorio i dotad. Nije to nipošto srpska specijalnost.

AUTONOMIJA: Kada je riječ o BiH, ima li razlike između politike ovog „službenog Zagreba” i ratne politike Tuđmanovog HDZ-a?

IVANČIĆ: Ako bi netko i mogao steći dojam da razlika postoji, to je plod nešto zdušnije podložnosti današnje hrvatske vlasti međunarodnim centrima moći nego što je to bio slučaj kod Najdražeg pokojnika. Tobožnja razlika je dakle sadržana tek u većem udjelu hipokrizije i dresure. Uostalom, zaista bi bilo pretjerano očekivati od Tuđmanovih deklariranih obožavatelja zaokret u odnosu na Tuđmanovu nacionalističku politiku, osim što su okolnosti drugačije, pa ne možeš tek tako otvoriti Dretelj ili Heliodrom. No, moram dodati da je za opstojnost Bosne i Hercegovine bošnjački nacionalizam jednako poguban kao hrvatski i srpski. Jedino što on u svojoj logističkoj bazi nema rezervnu državu, nema dislociranu maternicu, tako da ne nastupa secesionistički, već državotvorno, i stoga neopravdano uživa stanoviti popust. Bilo bi dobro da taj državotvorni patos nikoga ne zavara, jer je, u konačnici, i autodestruktivan.

AUTONOMIJA: Mediji u regionu često prenose javne prepirke predsjednika Milanovića i premijera Plenkovića. Oko čega se oni zapravo spore?

IVANČIĆ: To više nitko ne zna. Točnije, sadržaj konflikta odavno je postao manje važan u odnosu na činjenicu samoga sraza. Mislim da su na taj način i premijer i predsjednik uključeni u simulaciju tzv. redovnog političkog života, jer ovaj – izuzmemo li taj dugometražni sukob – jedva da postoji. HDZ je uspostavio hegemonijsku vladavinu, partija je više-manje poistovjećena s državom, utvrđena je kontrola nad svim institucijama i većim dijelom medija, pa uz zdrobljenu i umrtvljenu opoziciju ležerno solira na političkoj sceni. Milanović, koristeći se lažnom težinom svoje funkcije, tu ulijeće u ispražnjeni prostor – doduše na najgluplji način – i čini ono što opozicija nije u stanju ili je onemogućena raditi. I ta je makljaža, lišena svrhe i supstance, već duže vrijeme skoro jedino što podsjeća da u Hrvatskoj postoje političke razlike i nesuglasice. HDZ-u, dakako, više odgovara tući se s utvarom koja nosi predsjedničku titulu, nego s ozbiljnom parlamentarnom oporbom. A kad se nudi izbor između Plenkovića i Milanovića, pošteno je priznati da izbor ne postoji.

AUTONOMIJA: Od Sanaderovog ”Hristos se rodi” iz 2004. godine, proslave pravoslavnog Božića postale su, kako kaže Žarko Puhovski, ”jet-set okupljališta političara” u Zagrebu. Je li riječ o suštinskoj ili samo površinskoj promjeni odnosa hrvatske političke klase prema hrvatskim građanima srpske nacionalisti?

IVANČIĆ: Taj je obred rezerviran za pripadnike političke i društvene elite. Bit će da on ima neku svrhu – barem da uzvanici navuku srdačne maske, prigodno se legitimiraju kao tolerantne osobe i sakriju fige u džepovima – ali između života tog sloja i onoga u društvenom prizemlju svemirska je razdaljina. Pritom treba znati da hrvatski nacionalizam, čiji tempo diktira ista ta elita, ima prije svega antisrpsku intonaciju. I dalje nije jednostavno biti Srbin u Hrvatskoj.

AUTONOMIJA: Izuzev ako niste patrijarh Crkve Srbije Porfirije, koji je, kao mitropolit zagrebačko-ljubljanski, uspio da očara ”lijevo-liberalni” Zagreb.

IVANČIĆ: Porfirije nije ni jedina ni najveća zabluda „lijevo-liberalnog Zagreba“. Nagledali smo se tokom godina promašenih preferencija iz toga kruga. Valjda tome pridonosi ambijent salona, gdje je na većoj cijeni međusobno udvaranje nego kritičko razmišljanje. Mogu samo ponoviti svoju ocjenu da je Srpska pravoslavna crkva, kako bi nastavila širiti nacionalističko zlo, možda i mogla na svoj tron postaviti pogodniju ličnost od Porfirija, ali ne i pogodniju dvoličnost od njegove. Kada sam to prije stanovitog vremena napisao, na mene je nasrnula mala vojska ogorčenih članova kružoka, što sa zlonamjernim invektivama, što s dobronamjernim prigovorima. Noseća teza je bila da ja krivo pišem o javnome djelovanju njihova kompanjona, a oni ga privatno poznaju kao sasvim drugačiju osobu, što mi je bilo u isti mah i komično i degutantno. Naposljetku, lako im je obraniti Porfirija od mene. Neka ga obrane od Milorada Vučelića, jednog od najgorih ratnih huškača, kojemu je Porfirije dodijelio odlikovanje.

AUTONOMIJA: Odlikovanje je dodijelio i četničkom vojvodi iz Crne Gore. No, sve su Vam to spomenice „srpskog sveta”.

IVANČIĆ: Meni se taj „srpski svet“ čini nekom vrstom ideološke masturbacije, koliko opasne, toliko i dosadne. Kao da leš Slobodana Miloševića svako malo ustaje iz groba – pod drugim imenom – zato da bi se vratio još dublje u njega.

Izvor: Autonomija

BiH

Dodik ponovo negirao genocid: “Bošnjaci mogu da žive na 25 posto teritorije, to im je dovoljno”

Published

on

By

Na današnjoj posebnoj sjednici Narodne skupštine RS, predsjednik manjeg bh. entiteta negirao je genocid u Srebrenici po ko zna koji put uprkos svim presudama Haškog suda i drugih međunarodnih sudova.

Također, Bošnjake je ponovo nazvao muslimanima, što ima opasnu pozadinu. Ponovo je pozvao na ‘razlaz na miran način’ i otcjepljenje RS.

 

“Muslimani su odlučili da uđu u unilateralno kršenje vanjske politike, to je počela bivša ministrica (op.a. Bisera Turković), a sadašnji (op. a. Elmedin Konaković) je nastavio. Priča o genocidu u UN ima za cilj da nastave s nametanjem kolektivne odgovornosti Srbima, a Njemačka je sponzor nekog dokumenta u UN-u isključivo s namjerom da opere svoju genocidnu prošlost. Genocid u Srebrenici nije se desio“, rekao je Dodik.

Poručio je ponovo da BiH nema budućnost i da se pokuša još jednom dogovoriti pa će predložiti neke stvari.

 

Bošnjaci mogu da žive na ovih 25 posto, to im je dovoljno. Odbijamo da prihvatimo torturu u ime BiH. Imate svojih 25 posto teritorije niko vam to ne spori. Vaše nije ni Kozarska Dubica ni Novi Grad, ništa. Dočekat ćemo trenutak da ćemo se od vas odvojiti. Jedini cilj Bošnjaka je da podjarme Srbe i da im se osvete. Poslije još jednog pokušaja vidjet ćemo da šta ćemo dalje”, rekao je.

Negiranje genocida i drugih ratnih zločina, kao i veličanje ratnih zločinaca, kažnjivo je prema izmjenama Krivičnog zakona BiH kojeg je nametnuo bivši visoki predstavnik Valentin Inzko.

Nastavi čitati

BiH

Dodik ponovo vrijeđao, pa rekao: “Idem do kraja, vidio sam da sam se zaje**o”

Published

on

By

“Vidio sam da sam se zajebao”, rekao je predsjednik Republike Srpske, u još jednom monologu i poznatom retorikom

 

 

U toku je posebna sjednica Narodne skupštine Republike Srpske na kojoj će se naći “Informacija o aktuelnoj bezbjedonosnoj i političkoj situaciji u svijetu sa aspekta reprekusija na Republiku Srpsku”.

Informacija počinje sa time da su “uticaji geopolitičkih procesa nakon završetka Hladnog rata svijet uveli u bezbjednosnu nestabilnost, a što se održava i na poziciju Republike Srpske i bezbjednost njenih građana.”

Prisutnima se obratio i predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik, koji je ponovo govorio da se ne bori za sebe, nego za “narod Republike Srpske”, piše Fokus.ba.

U samom uvodu je govorio o svojoj navodnoj hrabrosti

U već standardnom govoru u kojem je navodio da mu je važniji narod, nego njegovi lični i porodični interesi, napadao je SAD, Evropsku uniju, “političke bošnjake”…

Rekao je da neće da priča o sankcijama, da je on na to spreman.

U samom uvodu je govorio o svojoj navodnoj hrabrosti.

“Idem do kraja. Šta god značilo, do kraja idem. Nemam ni jedne pomisli da odustanem. I neću da odustanem. I ne bojim se. Krećem u novu fazu političke i sveke druge borbe za Republiku Srpsku. Kako će se u tome mojo život odvijati, to je manje važno”, rekao je Dodik u dugom monologu pred poslanicima NSRS”, rekao je između ostalog Dodik.

“Zajebao se”

U kasnijem govoru je rekao i “da se sad vrća na starog Milorada Dodika od prije dva mjeseca”.

“Vidio sam da sam se zajebao”, rekao je predsjednik Republike Srpske, u još jednom monologu i poznatom retorikom.

Nastavi čitati

BiH

Crnolistaš Čavara ostao bez bankovnog računa, traži od Vijeća ministara da nađu način kako će dobivati plaću

Published

on

By

Predsjedavajući Predstavničkog doma Parlamenta BiH Marinko Čavara uputio je pismo Vijeću ministara BiH u kojem se žali da više ne može primati plaću.

Čavara je na crnoj listi SAD, a sad je zbog toga ostao bez računa u banci.

On je pismo uputio predsjedavajućoj Borjani Krišto, ministru finansija Srđanu Amidžiću te ministru pravde Davoru Bunozi.

“Dana, 6. 6. 2024. godine sam uvršten na tzv. crnu listu Vlade SAD. Plaću sam do tada primao putem računa otvorenog kod Addiko Bank, a nakon pomenutih sankcija mi je otkazana poslovna saradnja od navedene banke i otvorio sam račun u Nova banka AD. Kod pomenute banke posjedujem račun putem kojeg sam primao plaću, a pri čemu mi je bilo onemogućeno posjedovanje bankovne kartice, dakle račun kod Nova banka AD je imao isključivo svrhu da primam svoju plaću svaki mjesec”, objašnjava Čavara u pismu.

No, sad se stvar zakomplicirala. Čavara kaže da je prije deset dana dobio telefonski poziv.

“Dana 18. 3. 2024. godine sam telefonskim putem obaviješten da mi Nova banka AD želi zatvoriti račun zbog prijetnje sankcijama jer imam otvoren račun kod njih. Pokušao sam riješiti novonastali problem kontaktirajući druge poslovne banke, ali nijedna banka mi ne želi otvoriti račun”, kuka Čavara.

Kuknjavu nastavlja kako sad ne može primati plaću.

“S obzirom na navedeno, nemam mogućnosti da svoju mjesečnu plaću primam putem računa. Želim da istaknem, kako je na ovaj način došlo do grubog kršenja mojih prava ostvarenih na osnovu radnog odnosa, jer se u konkretnom ne radi o bilo kakvom transferu novca, niti sličnom poslovanju s poslovnim bankama.

Prema odredbama Zakona o unutarnjem platnom razredu (Službene nov. FBIH broj 48/15 i Ispravka 79/15 i 4/21) pod unutarnjim platnim prometom se podrazumijeva sva plaćanja u konvertibilnim markama između sudionika u unutarnjem platnom prometu, a preko računa kod ovlaštenih organizacija za obavljanje poslova unutarnjeg prometa”, ističe Čavara.

Dalje navodi kako su mu ugrožena ljudska prava.

“Pravo na plaću je moje ljudsko pravo garantirano Evropskom konvencijom o ljudskim pravima i osnovnim slobodama, a koja je dio Ustava BIH (EKLJP) Naime, Protokolom 1 na EKLJP propisano je i garantirano da svako ima pravo na neometano, mirno uživanje na svoju imovinu. Tog prava ne može niko biti lišen, ograničen, ako to nije u javnom interesu i pod uvjetima propisanim zakonom i općim standardima međunarodnog prava. Pri tome ograničenje ovog prava u javnom interesu mora biti neophodno u demokratskom društvu”, kaže Čavara.

On sad traži od institucija BiH da mu omoguće da prima plaću, piše Raport.

“U konkretnoj situaciji institucije Bosne i Hercegovine su dužne omogućiti mi da ostvarim jalno od svojih osnovnih ljudskih prava, omogućiti mi da primam mjesečne plaće iz radnog donosa te od vas tražim da osigurate isplatu moje plaće.

Nadam se skorom rješenju ove novonastale situacije, a u skladu s Ustavom BiH i zakonima BIH”, naveo je Čavara.

Nastavi čitati

Najčitanije