Religija
Hadiska podloga u običajima Bošnjaka: Higijena i pripreme za namaz
Vjera islam traži od svojih sljedbenika apsolutnu duhovnu i tjelesnu čistoću i urednost.
Ponašanje u toaletu
Pošto je to mjesto za fiziološke potrebe, muslimani ulaze tamo lijevom nogom. Pojedini znaju i dovu koja se tom prilikom prouči:
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْخُبْثِ وَالْخَبَائِثِ
Allahumme inni euzu bike minel-hubsi vel-habais.
„Gospodaru moj, tražim zaštitu kod Tebe od svega štetnog i lošeg.“[1]
U našim kućama, u toaletu se obavezno nalazi voda i pribor za ličnu higijenu. Redovno se vrši pranje poslije velike i male nužde. Enes ibn Malik prenosi ovaj događaj:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ حَائِطًا وَتَبِعَهُ غُلَامٌ مَعَهُ مِيضَأَةٌ هُوَ أَصْغَرُنَا فَوَضَعَهَا عِنْدَ سِدْرَةٍ فَقَضَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَاجَتَهُ فَخَرَجَ عَلَيْنَا وَقَدِ اسْتَنْجَى بِالْمَاءِ
„Jednom je Allahov Poslanik, s.a.v.s., ušao u palmovik, tom prilikom ga je pratio jedan dječak koji je nosio bardak. Bio je najmlađi od nas. Ostavio je bardak kod jednog lotosovog drveta. Allahov Poslanik, s.a.v.s., se, nakon obavljene nužde, oprao vodom, a zatim došao među nas.“[2]
Samo pranje i doticanje stidnih mjesta nije dozvoljeno desnom, već se to čini lijevom rukom. To je poznato iz ovog hadisa:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يُمْسِكَنَّ أَحَدُكُمْ ذَكَرَهُ بِيَمِينِهِ وَهُوَ يَبُولُ وَلَا يَتَمَسَّحْ مِنَ الْخَلَاءِ بِيَمِينِهِ
„Neka niko od vas ne drži svoj spolni organ desnom rukom dok mokri; neka se ne čisti (pere) poslije nužde desnom rukom…“[3]
عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَتْ يَدُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْيُمْنَى لِطُهُورِهِ وَطَعَامِهِ وَكَانَتْ يَدُهُ الْيُسْرَى لِخَلَائِهِ وَمَا كَانَ مِنْ أَذًى
„Desna ruka Allahovog Poslanika, s.a.v.s., bila je za čišćenje i jedenje, a lijeva za pranje poslije nužde i druge neprijatnosti.“[4]
Kod obavljanja nužde muslimani znaju da se tada ne okreće zadnjom ili prednjom stranom tijela prema kibli. Tako i kod gradnje kuća vodi se računa da toalet nije okrenut u smjeru kible. O tome govori i naredni hadis:
إِذَا أَتَيْتُمُ الْغَائِطَ فَلَا تَسْتَقْبِلُوا الْقِبْلَةَ وَلَا تَسْتَدْبِرُوهَا بِبَوْلٍ وَلَا غَائِطٍ وَلَكِنْ شَرِّقُوا أَوْ غَرِّبُوا
„Kada hoćete da obavite malu ili veliku fiziološku potrebu ne okrećite se ni prednjom niti zadnjom stranom prema Kibli, nego se okrenite prema istoku ili zapadu.“[5]
Obavljanje nužde vrši se čučeći ili, po potrebi sjedeći, a nije dozvoljeno to činiti stojeći, jer je tada gotovo nemoguće sačuvati se mokraće da ne ode na tijelo ili odjeću. Tada osoba ne bi bila čista za namaz. Tu zabranu i čuvanje od mokraće vidimo iz narednih hadisa:
نَهَى أَنْ يَبُولَ الرَّجُلُ قَائِمًا
„Alejhisselam je zabranio da se mokrenje vrši stojeći.“[6]
اِسْتَنْزِهُوا مِنَ الْبَوْلِ فَإِنَّ عَامَّةَ عَذَابِ الْقَبْرِ مِنْهُ
„Čuvajte se mokraće, jer je većina kaburske kazne zbog nje.“[7]
Naš narod se čuva da ne vrši nuždu po putevima, u vodu, po hladovima i drugim mjestima kojima se prolazi i na kojima se zadržava. Upravo tako slijedi i upozorenje Poslanika s.a.v.s.:
اِتَّقُوا الْمَلَاعِنَ الثَّلَاثَةَ الْبَرَازَ فِي الْمَوَارِدِ وَقَارِعَةِ الطَّرِيقِ وَالظِّلِّ
„Čuvajte se troga što prokletstvo izazivaju: obavljanje velike nužde na izvorima vode, na otvorenom putu i u hladu.“[8]
Tokom obavljanja nužde nema razgovora, pjevanja i slično. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
لَا يَخْرُجِ الرَّجُلَانِ يَضْرِبَانِ الْغَائِطَ كَاشِفَيْنِ عَنْ عَوْرَتِهِمَا يَتَحَدَّثَانِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَمْقُتُ عَلَى ذَلِكَ
„Neka dvojica ne idu da obave veliku nuždu, pa da čučnu razgovarati otkrivenih stidnih mjesta. Allah to, zbilja, mrzi.“[9]
Abdest
Svaki musliman dobro zna da nema namaza bez abdesta. Upravo tako je Poslanik, s.a.v.s., rekao u hadisu:
لَا تُقْبَلُ صَلَاةُ مَنْ أَحْدَثَ حَتَّى يَتَوَضَّأَ
„Ne prima se namaz onoga koji je bez abdesta, sve dok abdest ne uzme.“[10]
Abdest se uzima na najljepši način, potpuno perući propisane dijelove tijela. Narod ima običaj reći da perući određene dijelove tijela, dok se abdest uzima, sapiraju se i grijesi koji se sa njima čine. Poslanik, s.a.v.s. je govorio:
مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ خَرَجَتْ خَطَايَاهُ مِنْ جَسَدِهِ حَتَّى تَخْرُجَ مِنْ تَحْتِ أَظْفَارِهِ
„Ko uzme abdest na najljepši način izlaze grijesi iz njegova tijela, pa čak i ispod njegovih nokata.“[11]
إِذَا تَوَضَّأَ الرَّجُلُ كَمَا أُمِرَ، ذَهَبَ الْإِثْمُ مِنْ سَمْعِهِ، وَبَصَرِهِ، وَيَدَيْهِ، وَرِجْلَيْهِ
„Kada čovjek uzme abdest onako kako je naređeno, odlaze grijesi s njegovih ušiju, očiju, ruku i nogu.“[12]
U poznatim hadisima pojašnjen je način i redosljed pranja pojedinih dijelova tijela kod abdesta. Ovom prilikom navodim hadis koji govori o pranju vrata, gdje je Poslanik s.a.v.s. rekao:
مَنْ تَوَضَّأَ وَمَسَحَ عُنُقَهُ وَقِيَ الْغِلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
„Ko se abdesti pa potare vrat sačuvao se okova na Sudnjem danu.“[13]
Osim za namaz, abdest se uzima i kada se uči Kur'an kao i kod drugih ibadeta. U hadisu se kaže:
لاَ يَمَسُّ الْقُرْآنَ إِلاَّ طَاهِرٌ
„Ko nema abdesta (nije čist) neka ne dodiruje Kur'an.“[14]
Ima navika kod naroda da se konstantno bude pod abdestom i da odlazi na spavanje sa abdestom. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
مَنْ بَاتَ طَاهِرًا بَاتَ فِي شِعَارِهِ مَلَكٌ فَلاَ يَسْتَيْقِظُ إِلاَّ قَالَ الْمَلَكُ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِعَبْدِكَ فُلاَنٍ
„Ko zanoći čist (sa abdestom), zanoći u njegovoj blizini melek, pa se neće probuditi, a da melek ne kaže: Allahu moj, oprosti ovome Svome robu.“[15]
Učenje dova kod abdesta
Što se tiče dova za vrijeme abdesta naš narod je učio i više nego je propisano tzv. abdesluke, za svaki dio tijela koji pere. Međutim, svi znaju da se treba donijeti nijjet i početi Bismillom (U ime Allaha) i na kraju proučiti Kelimei – šehadet. Tako stoji i u hadisima:
لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا وُضُوءَ لَهُ وَلَا وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِ
„Nema namaza onaj koji je bez abdesta, a nema abdesta onaj koji nije spomenuo Allahovo ime za vrijeme njegova uzimanja.“[16]
يَا أَبَا هُرَيْرَةَ إِذَا تَوَضَأْتَ فَقُلْ بِسْمِ اللهِ وَالْحَمْدُ للهِ فَإِنَّ حَفَظَتَكَ لاَ تَبْرَحُ تَكْتُبُ لَكَ الْحَسَنَاتِ حَتَّى تَحْدُثَ مِنْ ذَلِكَ الْوُضُوءِ
„O Ebu Hurejre, kada uzimaš abdest reci: Bismillahi i El-hamdulillah, jer će ti tvoji čuvari (meleki) time stalno pisati dobra djela, sve dok ne izgubiš taj abdest.“[17]
مَنْ تَوَضَّأَ فَقَالَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ الثَّمَانِيَةُ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ
„Ko uzme abdest pa prouči Ešhedu en la ilahe illallah, vahdehu la šerike leh. Ve ešhedu enne Muhammeden abduhu ve resuluh, otvoriće mu se (svih) osam džennetskih kapija da uđe na koju hoće.“ U drugoj predaji se dodaje:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنَ التَّوَّابِينَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَطَهِّرِينَ
„Moj Bože učini me od onih koji se kaju (tevbu čine) i od onih koji se čiste.“[18]
Obzirom da su u našim krajevima periodi hladnog vremena, tokom zime, treba više volje i hrabrosti da se abdest uzima i u takvim uslovima. To su Bošnjaci muslimani rado činili, i na putu i kod kuće, ne koristeći čak ni olakšice mesha. O tome govori i ovaj hadis:
مَنْ أَسْبَغَ الْوُضُوءَ فِي الْبَرْدِ الشَّدِيدِ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ كِفْلاَنِ
„Ko potpuno uzme abdest po izuzetno hladnom vremenu, imat će za to dvostruku nagradu.“[19]
Brisanje peškirom nakon abdesta
Naš svijet ima običaj da peškirom briše lice i ruke nakon abdesta. Odvajaju se posebno peškiri za domaćine, a posebno za musafire. I zato ima podloga u hadisima:
كَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خِرْقَةٌ يُنَشِّفُ بِهَا بَعْدَ الْوُضُوءِ
Allahov Poslanik Muhammed, s.a.v.s., imao je krpu kojom se brisao nakon uzimanja abdesta.[20]
نَهَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَمْسَحَ الرَّجُلُ يَدَهُ بِثَوْبِ مَنْ لَمْ يَكْسُهُ
Alejhisselam je zabranio da čovjek briše svoje ruke peškirom drugoga, koga dotični ne odijeva.[21]
Šta kvari abdest
Osim poznatih razloga zbog kojih se gubi abdest, kao što su fiziološke potrebe, spavanje i drugi, naš narod ima običaj upozoriti da treba obnoviti abdest ako je neko slagao, nekog ogovarao ili klevetao ili počinio sličan grijeh.
اَلْحَدَثُ حَدَثَانِ : حَدَثٌ مِنْ فِيكَ ، وَحَدَثٌ مِنْ نَوْمِكَ ، وَحَدَثُ الْفَمِ أَشَدُّ : الْكَذِبُ وَالْغِيبَةُ
„Abdullah ibn Abbas i Aiša r.a. kažu: Na dva načina se gubi abdest: od spavanja i od usta, a ovaj od usta je gori, a to je laž i ogovaranje.“[22]
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ قَالَ : قُلْتُ لِعَبِيدَةَ : مِمَّ يُعَادُ الْوُضُوءُ ؟ قَالَ : مِنَ الْحَدَثِ وَأَذَى الْمُسْلِمِ . قَالَ : وَكَانَ شَيْخٌ يَمُرُّ بِمَجْلِسٍ لَهُمْ ، فَيَقُولُ : ” تَوَضَّئُوا ، فَإِنَّ بَعْضَ مَا تَقُولُونَ شَرٌّ مِنَ الْحَدَثِ
„Muhammed ibn Sirin je upitao Ubejda zbog čega se abdest mora ponoviti? On reče: Zbog obavljanja nužde i uznemiravanja muslimana. Muhammed dalje kaže: On bi ponekada prošao pored skupine ljudi i rekao: Obnovite abdest, jer to što ste govorili gore je od obavljanja nužde.“[23]
Pranje zuba
U svojoj ličnoj higijeni, muslimani su uvijek vodili računa o pranju, čišćenju i čuvanju zuba. Misvak je četkica od drveta sa veoma korisnim sastojcima za čišćenje zuba. Tek sada nauka potvrđuje koliko je misvak zdrav i koristan za zube i desni. Misvak je draga hedija koju naše hadžije donose sa hadža.
Kada su na ratištima sa muslimanima izvidnice neprijateljske vojske vidjele kako njihovi vojnici muslimani masovno čiste i peru zube, rekli su: „Oštre zube da nas kolju.“
Zubi se peru i jutrom i navečer, redovno iza jela i kod uzimanja abdesta. Evo hadisa koji potvrđuju i ovu praksu muslimana:
لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ وُضُوءٍ
„Da neću opteretiti svoje sljedbenike, naredio bih im korištenje misvaka kod svakog abdesta.“[24]
اَلسِّوَاكُ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ مَرْضَاةٌ لِلرَّبِّ
„Misvak čisti usta i čini zadovoljnim Gospodara.“[25]
Gusul – kupanje
Muslimani u cilju čišćenja, čuvanja zdravlja, i radi obavljanja pojedinih ibadeta, se redovno kupaju. Uoči petka ili u petak, to čini cijela familija. To potvrđuje i hadis Poslanika s.a.v.s.:
غُسْلُ الْجُمُعَةِ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُحْتَلِمٍ
„Vjerska je dužnost svakog punoljetnog muslimana da se petkom okupa.“[26]
Također, poznata je praksa muslimana da se za svoje praznike Bajrame, prije polaska u džamiju okupaju, lijepo obuku i namirišu. To je praksa i Poslanika s.a.v.s.:
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ وَيَوْمَ الْأَضْحَى
„Allahov Poslanik, s.a.v.s., bi se okupao na Ramazanski i Kurban – bajram.“[27]
Osoba, kada osvane džunup, treba nastojati da se odmah okupa da ne hoda po kući ili vani nečist. Naši stari su to činili i po zimi probijajući led da se okupaju, rizikujući čak i zdravlje. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتًا فِيهِ صُورَةٌ وَلَا كَلْبٌ وَلَا جُنُبٌ
„Meleki ne ulaze u kuću u kojoj je slika (kip), pas i džunup osoba.“[28]
Prirodna obilježja (fitreti) muslimana
Da bi znali o čemu je riječ, navest ću prvo hadis Poslanika s.a.v.s:
اَلْفِطْرَةُ خَمْسٌ أَوْ خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ الْخِتَانُ وَالِاسْتِحْدَادُ وَتَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ وَنَتْفُ الْإِبِطِ وَقَصُّ الشَّارِبِ
„Ljudska priroda je petero ili petero je od ljudske prirode (tj. od sunneta): sunećenje, brijanje stidnih mjesta, rezanje nokata, brijanje ispod pazuha i skraćivanje brkova.“[29]
U hadisu se prvo spominje sunećenje male muške djece, što muslimani redovno praktikuju i teško bi našli nekog sa muslimanskim imenom da nije osunećen. Sada medicina dokazuje kako je to preventiva od bolesti polnih organa, olakšava intimne odnose, postiže higijenu intimnih mjesta, a ovaj sunnet muslimani praktikuju još od Ibrahima, a.s., Sada ovo obrezivanje u velikom broju vrše i nemuslimani, iz gore navedenih razloga.
I ostale nabrojane stvari u spomenutom hadisu su redovna praksa i ustaljen običaj muslimana da bi lakše održavali čistoću određenih dijelova tijela u cilju lične higijene. Naš narod ima običaj kazati da svaki četrdeset dana treba ukloniti dlake ispod pazuha i stidnih mjesta, a tako je navedeno i u hadisu Poslanika, s.a.v.s:
قَالَ أَنَسٌ وُقِّتَ لَنَا فِي قَصِّ الشَّارِبِ وَتَقْلِيمِ الْأَظْفَارِ وَنَتْفِ الْإِبِطِ وَحَلْقِ الْعَانَةِ أَنْ لَا نَتْرُكَ أَكْثَرَ مِنْ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً
Enes b. Malik je rekao: „Vremenski nam je propisano da skraćivanje brkova, odsijecanje nokata, brijanje dlaka ispod pazuha i uklanjanju dlaka sa stidnih mjesta ne ostavljamo više od četrdeset noći.“[30]
U drugim sahih hadisima je navedeno i puštanje brade, što je bila redovna praksa naših djedova i predaka. I sada vidimo slike njihovih urednih i lijepih brada. Običaj je bio da se brada pusti na 40 dana prije Kurban – bajrama i da se na bajram iza sabah-namaza obznani da je taj i taj pustio bradu i da mu hodža prouči dovu za bradu, a da prisutni aminaju. Nakon bajram namaza dotičnome se čestita i bajram i puštanje brade.
Za vrijeme prethodnog društvenog sistema jedno vrijeme brada je bila potisnuta. Sada se ponovo mogu vidjeti brade, čak i kod omladine. Brada je sunet, prirodno obilježje i ukras muškaraca, bez obzira što to praktikuju i drugi narodi. Muhamed, s.a.v.s., je rekao:
أَحْفُوا الشَّوَارِبَ وَأَعْفُوا اللِّحَى
„Kratite brkove, a brade puštajte.“[31]
Mokraća male djece
Muslimani znaju da je mokraća teška nečistoća, i da treba čuvati svoje tijelo i odjeću od nje. Zato se redovno pere i iza velike i iza male nužde i gotovo svakodnevno mijenja intimna garderoba.
Slušao sam naše nene kako govore da mokraća malih beba, koje doje, nije toliko nečista i da se to ne mora intenzivno prati i mijenjati ako umokri malo dijete. To navodim zbog hadisa koji se nalazi u Muslimovom Sahihu:
أَنَّ ابْنَهَا ذَاكَ بَالَ فِي حَجْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَاءٍ فَنَضَحَهُ عَلَى ثَوْبِهِ وَلَمْ يَغْسِلْهُ غَسْلًا
Ubejdullah je prenio: „Rekla mi je da je njen sin mokrio u krilu Allahovog Poslanika s.a.v.s., pa je Poslanik zatražio vodu i poprskao po svojoj odjeći i nije je prao.“[32]
Propisno i lijepo oblačenje
Kod uslova za valjanost namaza je propisno oblačenje. Pristojno oblačenje muslimani, inače, praktikuju kad god izlaze i pojavljuju se u javnosti. Potpuno odudara od naše tradicije oblačenja vidjeti muškarce u kratkim pantalonama a pogotovo žene oskudno odjevene. Ženama je zabranjena tijesna, kratka i prozirna odjeća. Svi narodi imaju svoju nacionalnu odjeću i način odjevenja, a tako i muslimani na prostorima Balkana. Kod oblačenja, najvažnije je da garderoba bude pristojna i čista. Muhammed s.a.v.s. je govorio:
أَحْسِنُوا لِبَاسَكُمْ وَأَصْلِحُوا رِحَالَكُمْ حَتَّى تَكُونُوا كَأَنَّكُمْ شَامَةٌ فِي النَّاسِ
„Oblačite lijepu odjeću i uredite vaše jahalice (prevozna sredstva), da budete uzor i ugled u narodu.“[33]
لَا يَقْبَلُ اللهُ صَلَاةَ حَائِضٍ إِلَّا بِخِمَارٍ
„Punoljetnoj ženi namaz neće biti primljen ukoliko klanja bez mahrame.“ [34]
خَمِّرْ فَخِذَكَ يَامَعْمَرُ فَإِنَّ الْفَخِذَ عَوْرَةٌ
Ashabu Džerhedu Poslanik je rekao: „Pokrij svoje bedro, jer je ono stidni dio tijela.“[35]
Iako kapa na glavi nije obavezna za namaz, naši stariji su tradicionalno nosili kape. Preneseno je i da je Allahov Poslanik tako činio:
كَانَ لِرَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَلَنْسُوَةٌ.
„Allahov Poslanik je nosio kapu.“[36]
Autor: Ishak Sedić
[1] Buharija, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, hadis br. 142, str. 77.
[2] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga I, hadis br. 115, str. 148.
[3] Muslim, Isto, hadis br. 114, str. 148.
[4] Ahmed i Ebu Davud, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 100.
[5] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga I, hadis br. 109, str. 145.
[6] Ibnu Madže, – hasen, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1785.
[7] Ibnu Huzejme u svome Sahihu, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 66.
[8] Ebu Davud, Ibnu Madže, Ibnu Hibban, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 78.
[9] Ebu Davud, Taberani, – pouzdani prenosioci, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 78.
[10] Buharija, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 82.
[11] Muslim, Isto, str. 84.
[12] Taberani – hasen, Et-tergibu vet-terhib, Prijevod dr. Sulejman Topoljak, hadis br. 64.
[13] Dejlemi u Musnedul-firdevsu sa slabim senedom, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 99.
[14] Taberani u svom Velikom mu'adžemu, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1940.
[15] Ibnu Hibban, merfu’ hadis, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 83.
[16] Ahmed, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 90.
[17] Taberani sa dobrim senedom, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 90.
[18] Tirmizi, – sahih, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 102.
[19] Taberani, – hasen, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1537.
[20] Tirmizi, Tirmizijina zbirka hadisa, Prijevod i komentar Mahmut Karalić, Knjiga I, hadis br. 53, str. 152.
[21] Ebu Davud, – hasen, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1797.
[22] Šu'abul-imani 5/302, Ogranci imana, Prijevod dr. Fuad Sedić, str. 253.
[23] Šu'abul-imani 5/302, Ogranci imana, Prijevod dr. Fuad Sedić, str. 253.
[24] Ahmed, Nesai, Ibnu Huzejme, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 91.
[25] Ahmed, Nesai, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I , str. 92.
[26] Ahmed, Ebu Davud, Nesai, Ibnu Madže, – sahih, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1082.
[27] Ibnu Madže, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 130.
[28] Ebu Davud, Nesai, Ibnu Hibban, – sahih, Et-tergibu vet-terhib, El-Munziri, Prijevod dr. S. Topoljak, str. 38.
[29] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga I, hadis br. 181, str. 198.
[30] Muslim, Tirmizi, Ebu Davud, i drugi, Broj 40 u hadisima Allahova Poslanika, Mirsad Sedić, str. 47.
[31] Buharija i Muslim, Rijadussalihin, En-Nevevi, hadis br. 1205.
[32] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga I, hadis br. 187, str. 202.
[33] Hakim – sahih, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 45
[34] Malik, Ahmed, Ebu Davud, Tirmizi, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I , str. 223.
[35] Malik, Ahmed, Ebu Davud, Tirmizi, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I , str. 223.
[36] Musned Ebu Hanife, Prijevod dr. Fuad Sedić, str. 145.
islam.ba
Religija
Evo kada se ramazan i Bajrami obilježavaju 2025. godine
U novoj 2025. godini muslimani će dočekati sveti mjesec ramazan te potom dva Bajrama, ramazanski i kurban ili hadžijski Bajram.
Prema kalendaru Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini prvi dan ramazana odnosno početak posta je subota, 01. marta 2025. godine, piše N1.
Također, Lejletu-l-kadr biće u srijedu, 26. marta 2025. godine.
Bajrami 2025. godine
Prvi dan Ramazanskog bajrama je nedjelju, 30. marta 2025. godine. Bajram-namaz u Sarajevu biće klanjan u sedam sati i 12 minuta.
Drugi odnosno Kurban-bajram biće u petak, 06. juna 2025. godine.
Nekoliko dana kasnije, Nova hidžretska godina je u četvrtak, 26. juna 2025. godine.
Religija
Jesmo li zahvalni Bogu?
Hazreti Omer je češto učio dovu: „Gospodaru, učini me od onih kojih je malo.” Kada su ga upitali šta pod tim misli, hazreti Omer je odgovorio: “Zar ne učite Kur’an? Zar ne vidite da je Gospodar u Kur’anu kazao: “Malo vas je koji u Gospodara vjerujete, malo vas je koji primate pouku, malo vas je koji ste zahvalni dragome Bogu.”
Suština zahvalnosti jeste skrušeno priznati da sve što imamo jeste Božiji dar nama. Našim srcima, našim riječima i našim djelima moramo pokazati da cijenimo ono što nam Gospodar daje iz milosti Svoje. Značaj zahvalnosti ili šukra se možda najbolje može vidjeti kroz Kur’anski ajet u kojem Gospodar kaže:
مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ
“Zaista vas Allah neće kazniti ako Njemu budete zahvalni i Njega budete vjerovali.” (En-Nisa, 146)
Velikani odgoja srca kažu da je suština zahvalnosti spoznaja da nismo u stanju dragome Bogu dovoljno zahvaliti na svemu što nam je On dao.
Mi smo stvoreni da Uzvišenog Boga spoznamo, svoje živote prema Njegovoj uputi uredimo i budemo strpljivi u iskušenjima i zahvalni na blagodatima.
Ovo su dva elemntarna stanja u kojima je svako ljudsko biće tokom svoga života. Ili smo u stanju iskušenja kada se od nas traži da budemo strpljivi ili smo u stanju uživanja, u blagodatima, kada je naš zadatak da budemo zahvalni Uzvišenom Gospodaru.
Zahvalnost je spoznaja koliko čovjek kod sebe ima. Kada hoćemo uvidjeti šta znači biti zahvalan, moramo to odmah povezati sa spoznajom da sve ono što imamo u našim životima jeste dar Uzvišenog Gospodara nama.
Ulema nas uči da je preduvjet zahvalnosti spoznaja.
Bez spoznaje, čovjek neće zahvaljivati Gospodaru
. Nekada se čovjeku desi da leži bolestan, hasta, i neki ga prijatelj posjeti. Ostavi za vratima, gdje ovaj koji je bolestan ne vidi, neki pokon. Nema nikakve logike da se onaj ko je bolestan zahvaljuje prijatelju na poklonu, zahvaljuje mu se na dolasku, ali poklon ne vidi. Nekada mi ne vidimo šta nam je sve Gospodar dao i zbog toga nismo Mu zahvalni na onome što nam On daje.
Citirali smo kur’anski ajet: „Gospodar vas neće kazniti, ako budete zahvalni i ako Njega budete vjerovali”, ovaj ajet moramo također čitati i na sljedeći način: Ukoliko bude odsutno u našim životima to stanje zahvalnosti, onda ćemo doživjeti raznorazne kazne, doživljavat ćemo raznorazne terete! Ono što bi trebali znati jeste da nas ne smije viđenje darova Uzvišenog Gospodara spriječiti da vidimo Darovatelja. Blago li onome ko u svemu vidi Allahov dar njemu ili njoj.
Također, učeni nam govore da ne smijemo smatrati sebe dostojnim blagodati. Da smo mi nekim svojim djelima zaslužili da nam blagodat dođe, već trebamo smatrati da nam je ukazan dar od Uzvišenog Gospodara, samim time što smo u nekom nimetu, što smo u nekoj blagodati. Kada su govorili o tome koja je to manifestacija zahvalnosti koju možemo vidjeti kod onih srca koja su zahvalna Gospodaru kaže se da je zahvalnost da ne koristimo ono što nam je Gospodar dao u nepokornosti Njemu.
Nemoj da koristiš ono što ti je Gospodar dao da bi Njemu nezahvalan bio. Uzvišeni Gospodar kaže:
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ
“Sjetite se Mene, Ja ću se vas sjetiti, Meni zahvalni budite i nemojte nezahvalni biti.” (El-Bekare, 152)
Koliko god nekoga volimo, ta osoba se ne može nas sjetit svaki put kada se mi nje sjetimo. Gospodar nas je počastio svaki put kada u srcima Njega spomenemo ili jezicima Njegovo ime izreknemo, svaki put nas se Gospodar sjeća! Odmah nakon sjećanja dolazi naredba: “Meni zahvalni budite i nemojte nezahvalni biti”, šta će dobiti onaj ko je zahvalan Uzvišenom Gospodaru?
Uzvišeni kaže:
لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
“I kad je Gospodar vaš objavio: Ako budete zahvalni, Ja ću vam zacijelo još više dati; budete li nezahvalni, kazna Moja doista će stroga biti.” (Ibrahim, 7)
Kada kažemo nakon jela „Elhamdulillah“, hvala dragom Bogu, kada ujutro ustanemo pa kažemo: „Hvala Allahu koji je vratio duše naše u tijela“, kada uđemo na bilo koje mjesto, pa kažemo: „Hvala Gospodaru na onome što nam je dao“, u tom trenutku mi garantujemo, jer smo se odazvali Gospodaru, da smo ušli među one koji su zahvalni Gospodaru. Dok je hazreti Aiša, r.a., gledala Božijeg Poslanika, s.a.v.s., kako u noći klanja, kazala je: „Toliko je stajao na namazu da su mu noge njegove znale oteći. Govorila sam mu: ‘Zbog čega se toliko umaraš, a Gospodar ti je oprostio sve što si ranije učinio ili što možeš učiniti. On te štiti od svih grijeha.’ Tada je Božiji Poslanik, posljednji u nizu te plejade velikana koja je darovana čovječanstvu, kazao: ‘Aiša, zar da ne budem zahvalan rob svom Gospodaru.'“
Kada Gospodar hvali svoje robove, poslanike i druge, On kaže za njih: “On je bio zahvalan rob.” Zbog toga, onaj ko slijedi Božijeg Poslanika, treba nastojati u svojim stanjima da bude zahvalan Uzvišenom Gospodaru. Tri su stepena zahvalnosti. Prvi je, vjerovanje i priznavanje da sve što imamo od blagodati jeste dar od Gospodara, jer je svaka blagodat od Allaha, dž.š.
Ovaj stepen je isključivo u srcu. To je ona borba u kojoj mi moramo savladati šejtana koji nam došaptava da blagodati dolaze od ovoga ili onoga. Ne, sve blagodati dolaze od Uzvišenog Gospodara. Drugi stepen zahvalnosti jeste spomenuti ono što ti je Gospodar dao.
Kaže Gospodar:
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
“I o blagodati svoga Gospodara kazuj, govori!” (Ed-Duha, 11)
Ovaj stepen je vezan za jezik i posljedni stepen jeste onaj na koji ukazuju riječi Gospodara:
اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا ۚ وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ
“Radite, porodice Davudova, kako biste pokazali zahvalnost!” (Sebe’, 13)
Ovo je zahvalnost koju moramo pokazati svojim djelima. Dakle, vjerovanje i priznavanje srcem, spominjanje blagodati našim jezicima i pokazivanje zahvalnosti našim djelima. Učen čovjek zahvaljuje tako što govori, pobožan tako što daje lijep primjer i oni koji su spoznali da sve što imaju je dar gospodara daju od onoga što im je Gospodar dao. Musa, a.s., je rekao, kako mu je Gospodar objavio: “O Musa, smiluj se bolesnom i zdravom, budi obziran i opomeni ih.” Musa je rekao: “Zbog čega da se smilujem onome koji je zdrav, on je u blagodati?” Tada mu je Gospodar rekao: ”Smiluj se njemu, uči dovu za njega, jer nije dovoljno svjestan kolika je blagodat zdravlje.”
Hasan, sin hazreti Alije je govorio: ”Gospodaru moj, darivao si me, pa nisam bio zahvalan, iskušavao si me, pa nisam bio dovoljno strpljiv, niti si mi blagodati uzeo, niti si mi produžio iskušenja moja. Zaista, od tebe koji si najplemenitiji, samo se plemenitost može očekivati.” Božiji Poslanik, Muhammed, s.a.v.s., je rekao jednom od ashaba:
“Iza svakoga namaza reci: ‘Gospodaru moj, pomozi me da se Tebe sjećam i da Tebi zahvalan budem i da Tebi na najljepši način robujem.’”
Ibrahim, a.s., je kazao: “Gospodaru moj, kako da ti zahvaljujem, a i riječi moje: ‘Hvala Ti Bože” izrečene su onim što si mi Ti dao?’” Uzvišeni Gospodar mu je tada objavio: “Kada si svjestan toga, o Ibrahime, tada si zahvalan rob Moj.
hafizkenanmusic.com
Religija
Lijepo mišljenje o Gospodaru
Božiji Poslanik, Muhammed, s.a.v.s., je rekao: “Neka ne umre jedan od vas, a da nema lijepo mišljenje o Gospodaru.” Spoznaja Uzvišenog Boga podrazumijeva da o svome Gospodaru imamo lijepo mišljenje.
On, Uzvišeni je u Kur’an kerimu kazao:
مَا لَكُمْ لَا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا
“Zašto se Allahu ne vraćate nadom svojom, svjesni Njegove veličine.” (Nuh, 13)
Kada učenjaci definišu nadu, oni kažu da je nada bliskost srca Uzvišenom Gospodaru. Samo su bliska srca Allahu, dž.š., ona koja se iskreno Njemu nadaju. Strah i nada su dva krila na putu ptice, srca, stvoritelju Uzvišenom. Bez ova dva krila čovjek se ne može približit Allahu. Mudri Lukman je govorio svome sinu: ”Sine moj, nadaj se Allahovoj milosti, Božijoj milosti, onom nadom u kojoj nikada zaboraviti nećeš Njegovu srdžbu i boj se Uzvišenog Gospodara, ali onim strahom u kojem nikada nećeš izgubiti nadu u Njegovu milost.”
Vjernik je onaj koji ima dva srca, srce koje se nada i srce koje ima strah od Uzvišenog Gospodara. Ko može izgubiti nadu u Božiju milost?
Uzvišeni Gospodar kaže u Kur’an kerimu:
إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ
“Zaista u Allahovu milost nadu gube samo oni koji u Njega ne vjeruju.” (Jusuf, 87)
Oni koji nisu pravilno razumijeli ono što treba znati o svome Gospodaru. Ono što ugrožava čovjekovu nadu i što, na neki način, dokida svaku nadu da će Gospodar oprostiti, jer je On kazao da je to grijeh koji se ne oprašta, jeste pripisivanje Uzvišenom Gospodaru bilo koga ravnim. Uzvišeni je rekao:
إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ
”Zaista Allah neće oprostiti da Mu se bilo ko ravnim smatra, a Allah će oprostiti druge grijehe kome On hoće.” (En-Nisa, 48)
U vjerodostojnom hadisu Božiji Poslanik, s.a.v.s., kaže da se naš Gospodar zaklinje: “Tako Mi Moje veličanstvenosti, neću učiniti onoga ko je u Mene vjerovao, pa makar trenutak, u danu ili noći, jednakim onome ko Mene vjerovao nije.” Najlošije što se osobi može desiti, jeste da ima loše mišljenje o Uzvišenom Bogu.
Zbog toga je u mnogim hadisima Božiji Poslanik, s.a.v.s., ukazao na milost Uzvišenog Gospodara. Naša nada se prije svega treba vezati za Njegovu milost.
U vjerodostojnim hadisima kaže se da Uzvišeni Gospodar robove Svoje poziva da Mu se vrate i kaže: “Kada bi grijesi vaši nebeske visine dosegli, a zatim vi oprost zatražili, Ja bi vam oprost darivao.” Jedan od velikana je bio na smrtnoj postelji i posljednji trenuci na njegovom životnom putu bili su vrlo teški. Međutim, u jednom trenutku se osmjehnuo i kazao: “Vidjet ćete Božiju milost, kada sa vjerom budete Njemu išli.” Koliko je značajno biti svjestan Božije milosti svjedoči i priča o Ibrahimu, a.s., kojem je došao vatropoklonik u goste. Ibrahim, a.s., je kazao njemu: “Vjeruj u Boga pa ću ti dati da jedeš sa mnom.” Ovaj se okrenuo i napustio društvo Ibrahima, a.s.
Tada je Uzvišeni Gospodar objavio Ibrahimu: ”O Ibrahime, zbog čega ova škrtost?” Hranim ga četrdeset godina, ne uslovljavajući to bilo čime, a ti radi jednog obroka tražiš da vjeruje Mene. „Ibrahim je pohitio za vatropoklonikom i objasnio mu je zbog čega ga vratio sebi za sofru. Ovaj je uvjeren u milost Gospodara i u Njegovo darivanje prigrlio vjeru u Gospodara. Kada su pojedini velikani proučili riječi Uzvišenog Gospodara u kojima se obraća Musau i Harunu, koji idu kod faraona:
فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ
“Recite mu (o Harune i o Musa) faraonu, obzirne, blage riječi.” (Taha, 44)
Jedan od velikana je rekao: “Gospodaru moj, ako se Ti ovako odnosiš prema onome ko je tvrdio da je, Bože nas sačuvaj, on božanstvo, kakav će biti Tvoj odnos prema onome ko je Tebi svjedočio da si ti Jedan Jedini? „Nada u Božiju milost usko je vezana za dobra djela. Onaj ko se iskreno nada Allahu, dž.š., Stvoritelju nebesa i Zemlje, pokazuje ono što je u njegovom i njenom srcu čineći dobra djela. Uzvišeni Gospodar je kazao:
فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
“Onaj ko se nada susretu sa svojim Gospodarom neka radi dobra djela.” (El-Kehf, 110)
Pokažimo da smo u stanju svoju nadu pretvoriti u motor dobrih djela koja ćemo činiti. Uzdasi, oni u nadi, posebno su dragi Uzvišenom Gospodaru. Posebno u onim trenucima kada osoba osjeća da su se sva vrata na ovome svijetu čovjeku zatvorila. Gospodar je rekao:
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ
„Allah je taj koji se odaziva onome koji je u najvećoj muci kada ovaj odluči da Gospodara doziva.“ (En-Neml, 62)
Posebno su dragi Uzvišenom Gospodaru jer te osobe i u svojoj punoj intimi dozivaju Gospodara svjesni da će im On otvoriti vrata. Svjesni da je Gospodar taj koji daje i kada su ovosvjetska mjerila protiv nas. Da se stvari mijenjaju u našem interesu jer smo svoje srce vezali za Gospodara svjesni da On daje i On uzima, da je sve u Njegovoj vlasti. Ono što posebno trebamo znati jeste da dok činimo dobra djela, oslonac ne smije biti nada u sama dobra djela, već nada da će Stvoritelj, koji nas je počastio da učinimo dobro djelo iz plemenitosti Svoje, počastiti nas da ta dobra djela kod Njega budu primljena.
Vjernika i vjernicu je iskreno strah svakog svoga dobrog djela, više nego što ih je strah grijeha. Strah ih je da li je djelo bilo iskreno. Zbog toga, u trenutku dok živimo, dominirajuće stanje treba biti strah. Ali nikada ne smije drugo krilo ptice, našeg srca, biti uskraćeno, a to je nada. Moramo imati nadu da će Gospodar primiti.
Od Gospodara je sve ono što mi učinimo. Uradili smo to onom snagom koju nam je On dao. Učinili smo dobro djelo imetkom kojim nas je On počastio.
Sjeli smo za sofru koja je tu zato što nam je On opskrbu otvorio. Živimo bezbjedno jer je to dar koji nam je On dao. Pa kada se nadamo Njemu, koristimo sve ono što nam je On dao na način na koji je On zadovoljan.
Suštinski se Allahu nada i iskreno se Njega boji samo ona osoba koja čini sa onim što joj je Bog dao ono sa čime je Uzvišeni Stvoritelj zadovoljan. Ispuniti svoje srce nadom znači prije svega činiti ono što nam kod Gospodara otvara vrata. Svako dobro djelo, iskreno učinjeno, otvara nam vrata milosti Njegove.
https://hafizkenanmusic.com/
Religija
“Vama vaša vjera, a meni moja.”
Religija
Izdaja vodi u propast
Čovjek može izdati i iznevjeriti sebe, svoju vjeru, svog prijatelja, svoju porodicu, svoj narod ili svoje vrijednosti općenito, misleći da će nešto dobiti i tako se usrećiti, međutim sveti tekstovi nas uče kao i iskustvo života, da je nemoguće iznevjeriti sebe i svoje vrijednosti, a istinsku sreću osjetiti.
Taj put izdaje, spletke i lažnog predstavljanja uvijek vodi ka nesreći u sopstvenoj duši i omraženosti među ljudima. Ko krene tim putem, ništa od onog sitnog šićara neće imati značaj.
Zadatak nam je odgajati generaciju mladića i djevojaka koji će poput planine čvrsto štititi svoju vjeru i svoj narod
Hafiz Ammar Bašić
Religija
Dova za zaštitu od nesreća i belaja na putovanju
Kada se čovjek pripremi za put, ne bi smio da izostavi putnu dovu
Muhammed, s.a.v.s., je preporučio učenje putne dove u u kojoj ćemo zamoliti Allaha da nas sačuva svih neugodnosti na putu, da nam olakša putovanje i sačuva našu porodicu od svih iskušenja na koja bi mogli naići na putu.
Imam Muslim bilježi predaju od Abdullaha b. Omera, radijallahu anhu, a u kojoj navodi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, kada bi krenuo na put, prvo pruočio tri puta Allahu ekber, zatim izgovorio kuranske riječi: ”Subhanellezi sehare lena haza ve ma kunna lehu mukrinin. Ve inna ila Rabbina lemunkalibun.” / Hvaljen neka je Onaj koji je dao da nam one služe, mi to sami ne bi mogli postići, i mi ćemo se sigurno Gospodaru svome vratiti!
Nakon toga je proučio sljedeću dovu:
”Allahumme inna nes’ eluke fi seferina haza el-birre ve-t-takva, ve mine-l-’ameli ma terda. Allahumme hevvin ’alejna seferena haza vetvi’ anna bu’deh. Allahumme Ente-s-sahibu fi-s-seferi ve-l-halifetu fi-l-ehl. Allahumme inni e’uzu bike min va’sai-s-seferi ve keabeti-l- menzari ve sui-l-munkalebi fi-l-mali ve-l-ehl.”
/ Allahu, tražim od Tebe na ovom putovanju dobročinstvo, bogobojaznost i djela kojima si Ti zadovoljan. Allahu, olakšaj nam ovaj put i učini ga kratkim. Allahu, Ti si saputnik na putovanju i zamjenik u porodici. Allahu, utječem Ti se od teškoća putovanja, ružnog prizora i lošeg ishoda u imetku i porodici.
Ovu dovu bismo trebali praktikovati učiti svaki put prilikom kretanja na putovanje, jer je njeno učenje ibadet, imamo sevape, ali i osiguravamo hajirli odlazak i povratak s puta.
Za Akos.ba piše: Nedim Botić
-
Cazinprije 7 dana
Održan ‘Izbor sportiste grada Cazina za 2024. godinu’: Rukometašica Adelisa Dautović ponijela ovu prestižnu titulu
-
USKprije 7 dana
(VIDEO) Mještani ključkog naselja Velagići u šoku: Ovakve tragične događaje na pamte ni najstariji
-
USKprije 7 dana
Pojedina naselja u USK još uvijek bez električne energije i snabdijevanja pitkom vodom
-
BiHprije 6 dana
Vukanović: Dodik je spakovao Nešiću, ako Zeljković propjeva i Stevandić bi bio na KCUS-u
-
BiHprije 6 dana
Nenad Nešić prebačen na KCUS, izgleda da mu se stanje pogoršalo
-
BiHprije 6 dana
Šta sve posjeduje Nenad Nešić: “Sve sam kupio regularno, bez kredita”
You must be logged in to post a comment Login