Connect with us

Religija

Anksioznost kroz prizmu islama

Published

on

Allah nas nije stvorio savršenima. Allah ne traži od nas da se ne bojimo. Allah ne traži od nas da smo poput blistavog bisera svakog sata pa ni dana. Allah traži da pokušavamo i da, bez obzira na okolnosti, ne odustajemo jer sve naposljetku prođe i sve se računa, i nijedna borba nije uzaludna.

U muslimanskim društvima nerijetko ćemo naići na stigmu vezanu za mentalno zdravlje. Ljude koje imaju psihički poremećaj ili bolest gleda se sa čuđenjem i neodobravanjem, često sa popratnim izjavama kako je to sve samo u glavi i kako tome nema mjesta u islamu. No, naprotiv. Islam ne odgaja čovjeka da negira svoje emocije i stanja, nego ga odgaja da ih nauči usmjeriti u pravom smjeru i da iz njih izađe kao pobjednik, ako treba i uz pomoć stručne osobe.

Stigma vezana uz mentalne poremećaje i bolesti prisutna je u svakom društvu. Svega nekoliko desetljeća prije današnjeg modernog doba, točnije 1950.godine neurolog Walter Freeman liječio je psihičke bolesnike vrstom lobotomije gdje bi tankom iglom ulazio do mozga kroz očnu jabučicu. Tada su vjerovali da takav tretman liječi depresiju i druge teže psihičke bolesti što je mnoge pacijente ostavljalo sa teškim posljedicama. U današnje vrijeme javnost je više otvorena za razgovor o mentalnom zdravlju, iako još uvijek postoji mnogo zajednica i pojedinaca koji psihički dio čovjeka odbijaju promatrati jednako kao i njegov fizički dio. U ovom tekstu osvrnut ću se na emocije poput straha i zabrinutosti kroz neke primjere iz života poslanika.

Na pisanje ovog teksta zapravo me potakla dova Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, u kojoj, međuostalim, traži zaštitu od tuge i straha:

„Allahu moj! Sklanjam ti se u okrilje Tvoje pred brigama i tugom, pred nemoći i lijenošću, škrtosti i panikom, teretom duga i nasilja ljudi.“

Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, bio je najbolji čovjek sa najljepšim ahlakom. No, iako je bio vođa, savjetnik, prijatelj, otac, zaštitnik i sa svim drugim ulogama koje su od njega zahtijevale veliku snagu i požrtvovnost, bio je samo čovjek koji je osjećao sve ono što i mi osjećamo u svakodnevnom životu. Čitajući njegovu biografiju, vidimo da je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, često osjećao tugu, a iako je bio hrabar u svojim djelima, osjećao je i strah pa čak i usamljenost misleći da ga je Allah, džellešanuhu napustio u periodu kada mu objava nije spuštana nekoliko mjeseci. Bitno je da čitamo isječke Poslanikovog, sallallahu alejhi we sellem, života. Muhammed, sallallahu alejhi we sellem, prošao je kroz razna iskušenja u svom životu, no ono što je bitno za nas ovdje jest to da on nije dopustio da ga problemi savladaju. Da, kroz njega prsa prošla je tuga, prošao je strah, prošla je briga, ali on nije dopustio da te emocije ovladaju njegovim mislima u toliko mjeri da ga spriječe u svakodnevnim aktivnostima.

Ono što se danas događa u muslimanskim zajednicama  jest pogrešna interpretacija imanskog stanja koja se povezuje sa nečijom tendecijom ka anksioznosti i depresiji. Obično se vjeruje da se sa visinom nečijeg imana smanjuje mogućnost nastanka negativnih misli i strahova, kao i depresije. No, da li je to uistinu tako? Činjenica jest da što je čovjek bliži Allahu, zaštićeniji je od napada ružnih misli i strahova. Što imamo veći oslanac na Allaha, džellešanuhu, lakše nam je o situaciji koja nas muči razmišljati pozitivno i biti poduzetniji. Kroz više ajeta u Kur’anu nas Allah, džellešanuhu savjetuje i naređuje da se oslanjamo na Njega. Navest ću nekoliko izjava o tevvekulu islamskih velikana:

Ibn Redžeb, rahimehullahu te’ala, kaže: „Tevvekul je istinski oslonac srcem na Uzvišenog Allaha prilikom postizanja koristi i odagnavanja štete, na dunjaluku ili ahiretu.“ (Ibn Redžeb, Džami’ul-ulumi vel-hikemi, 409.)

Ibnul-Kajjim, rahimehullahu te’ala, rekao je: „Kada bi čovjeku bilo naređeno da ukloni neko brdo i kada bi se on istinski oslonio na Allaha u tom djelu, zasigurno bi ga i uklonio.“ (Ibnul-Kajjim, Medaridžus-salikin, 1/81.)

Ibn Tejmijje, rahimehullahu te’ala, kaže: „Uistinu je oslonac na Allaha obavezan, naprotiv to je jedna od najvećih obaveza, upravo kao što je i iskrenost prema Allahu obavezna. Uzvišeni Allah naređuje tevekkul u brojnim ajetima više i strožije nego što naređuje abdest i kupanje od dženabeta, kao što također, zabranjuje oslanjanje na nekoga drugog mimo Njega Uzvišenog.“ (Ibn Tejmijje, El-Iman, 2/13.)

Nakon iščitavanja kur’anskih ajeta i definicije tevvekula, jasno nam je zašto je takva osobina vjernika povezana sa većom srećom na ovom svijetu i zašto je svaka situacija na neki način i olakšana za iskrenog vjernika. Jer je vjernik svjestan Allaha i Njegove moći i za sve se u svom životu obraća jedino svom Gospodaru. Takvo razmišljanje uistinu ostavlja malo prostora mislima koje nagrizaju naš um i cijelo tijelo.

Pa ipak, osjećati razne emocije je sasvim normalan i sastavni dio svakog čovjeka što ovim tekstom želim i reći.  Na emocije straha iznenada sam naišla u priči o Musi, alejhiselam koja je iskazana kroz ajete koji sadrže razgovor Muse, alejhiselam i Allaha, džellešanuhu o Musainom odlasku kod Faraona. Musa, alejiselam tražio je svog brata kao pomoćnika izražavajući strah i nesigurnost u pogledu odlaska na dvor. Iako je Musa, alejhiselam direktno ovu zapovijed primio od Allaha, džellešanuhu ipak je osjećao strah i nesigurnost u svojim prsima, a već i sami možemo zaključiti kolika je bila visina imana takvog čovjeka kojem se Allah upravo obratio.

„Gospodaru naš,“-rekoše oni – „bojimo se da nas odmah na muke ne stavi ili da svaku mjeru zla ne prekorači.“

„Ne bojte se!“ – reče On – „Ja sam s vama, Ja sve čujem i vidim.“ (Taha, 45-46)

Na faraonovom dvoru Musa, alejiselam osjetio je ponovno zebnju i uplašio se vradžbina što se navodi u suri Taha, no Allah, džellešanuhu mu je ponovno rekao da se ne boji.

Kada je Musa, alejiselam izveo narod iz Egipta te došao do obale mora ne znajući gdje da ide, bio je sasvim drugačiji čovjek od onog koji je bio na dvoru i plašio se. Ovog puta je pred njim bila naizgled nepremostiva prepreka, no on je „narastao“ do stepena gdje više nije osjećao strah, gdje je bio odlučniji i sigurniji te je rekao kako zna da će mu Allah pokazati put, nakon čega je Allah otvorio more.

Zašto navodim ove primjere? Poslanici su osjećali strah pa kako nećemo mi? Kada je točno postalo negativno pokazati i reći ono što osjećamo? Uvijek se plašimo osuda okoline. Što će reći ljudi, što će reći još bliži nama, naša obitelj? Ovo je posebno vezano uz naše misli.

Ponekad korelacija između visine imana i osjećaja straha i brige ne može biti točna. Tevvekul nas štiti od negativnosti, to smo već iznijeli kao vjersku činjenicu, no mnogi od nas su rođeni sa predispozicijom da osjećaju više od drugih. Još davno su se psiholozi zapitali zašto su neki ljudi zabrinutiji od drugih? Postoji nekoliko teorija, jedna od njih je i da se kemija mozga mijenja nakon primjerice traume što ljude koji su doživjeli neko loše iskustvo neprestano tjera na anksioznost i brigu. Još neki od uzroka na koje mi ne možemo utjecati u svim situacijma jest kronični stres, ali najšokantnija teorija zapravo je ona u kojoj se misli da su neki ljudi jednostavno rođeni s tom podložnošću. Istraživanje je rađeno na bebama koje su u djetinjstvu imala jake reakcije na drugačije situacije.

U muslimanskim društvima nerijetko ćemo naići na stigmu vezanu za mentalno zdravlje.
Netko bi rekao vjernik ne smije biti anksiozan, depresivan, ma ni samo tužan, ali svako je ljudsko biće u nekoj situaciji u životu podložno određenim emocijama i stanjima, a neki od nas su i rođeni sa takvom vrstom odgovora. Ono što želim reći, to je normalno. Ono što ne bi bilo normalno za čovjeka jest da očekuje od sebe i drugih da je stalno sretan, neustrašiv i pun energije i elana. Mnoge nam naše emotivne reakcije zapravo govore o onom skrivenom u nama. Tuga, lijenost, bijes su, ako se pravilno shvate i osluhnu, naši saveznici u borbi sa samima sobom.

Allah nas nije stvorio savršenima. Allah ne traži od nas da se ne bojimo. Allah ne traži od nas da smo poput blistavog bisera svakog sata pa ni dana. Allah traži da pokušavamo i da, bez obzira na okolnosti, ne odustajemo jer sve naposljetku prođe i sve se računa, i nijedna borba nije uzaludna. Sva ova stanja nisu bila strana onom koga slijedimo. Poslanik, sallallahu alejhi we sellem nas je uputio na učenje dove kojom se utječemo Allahu od strahova, panike i tuge koju sam gore spomenula. Mnogo struja će proći kroz naše misli i tijelo. Na nama je da se borimo da neke puteve ostavimo prohodnima, a neke zakrčimo. No, kao i do svega u životu, do određenih stepena trebamo prvo narasti.

Uočavanje problema kojeg imamo, pogrešaka kojih konstatno pravimo prvi je korak ka boljim verzijama sebe. Nemojmo se ograničavati drugima. Pokušajmo misliti na sebe. Allah džellešanuhu utješio je Musu, alejhiselam rekavši mu da se ne boji. Nikada nismo sami. I zasigurno nismo „čudni“ jer se ponekad bojimo i više brinemo, a vjernici smo.

Piše: Nermina Piragić Hadžović

Akos.ba

 

BiH

Kandidati na izborimo moraju sebi postaviti nekoliko pitanja

Published

on

Sve vas koji ste prihvatili kandidaturu na izborima, a tvrdite da vjerujete u Allaha i onaj svijet, podsjećam na vrlo važna pitanja koja sami sebi trebate postaviti, a koja će vam, ako na osnovu te kandidature dobijete poziciju, biti postavljena i na Sudnjem danu, pred vašim Gospodarom:
Da li sam sposoban, stručan i dostojan pozicije za koju se kandidujem i da li ću biti odgovoran na toj poziciji, jer znam da je Allah u Kur'anu strogo naredio da odgovorne pozicije povjerimo samo onima koji su ih dostojni.
Da li je cilj kandidature moć, utjecaj, lični ptobitak, sitni materijalni interes, osveta nekome, ili opće dobro, boljitak i okakšavanje života zajednice i osiguranje pravde posebno za one slabe i potlačene, jer znam, na osnovu vjerodostjnih vjerskih tekstova, da je pozicija javno/zajedničko dobro, koje pripada svima nama i da je javno dobro zabranjrno koristiti isključivo za svoju korist.
Da li ću na poziciji koju dobijem štiti interese stranke i uskog kruga ljudi, ili ću raditi, po svojoj savjesti i mišljenju, za dobrobit svakog čovjeka, jer znam da je veliki Omer, radijallahu anhu, kao halifa najbolje generacije muslimana, govorio: teško tebi Omere ako zbog tvoje nebrige koza slomi nogu negdje na proplancima!
Ako uspješno sebi odgovoriš na ova pitanja, ili bar približno, neka ti je hairli, sretno i berićetno, i neka ti je Allah na pomoći, jer si na sebe preuzeo teško breme, u suprotnom ne bih ti bio u koži ni na ovom, a posebno onom svijetu.
prof.Semir Imamović, fb
Nastavi čitati

BiH

U KOZARCU PROUČENA HAFISKA DOVA TRINAESTOGODIŠNJEM HAFIZU AHMEDU SOFTIĆU

Published

on

U džamiji džemata Kamičani u Kozarcu je proučena hafiska dova hafizu Ahmedu Softiću, polazniku mekteba u džematu Kamičani i Škole hifza Medžlisa Islamske zajdnice Kozarac. Njegov muhaffiz je bio hafiz mr. Amir-ef. Mahić, glavni imam Medžlisa IZ Kozarac. Hafiskoj dovi su prisustovali hafizi, imami, rodbina i prijatelji hafizovih roditelja, a prigodnom besjedom se obratio i Uvjerenje o položenom hifzu hafizu Ahmedu je uručio muftija bihaćki hafiz Mehmed-ef. Kudić. Hafiskoj dovi je prisustvovao i rukovodilac Službe za vjerske poslove i obrazovanje Muftijstva bihaćkog mr. Haris-ef. Veladžić.
Nakon uvodnog dijela voditelja programa Nazif-ef. Horozovića, pozdravnu riječ u svojstvu domaćina je imao glavni imam Medžlisa IZ Kozarac hafiz Amir-ef. Mahić. On je iskazao veliko zadovoljstvo što je kao muhaffiz, imam, glavni imam, ali i kao Kozarčanin i kao musliman dočekao ovaj dan.
„Ni riječima niti na bilo koji drugi način ne možemo iskazati dovoljno zahvalnosti Allahu, dž.š., na ovom današnjem događaju u našem Kozarcu i što je povod našeg okupljanja danas ovo lijepo nurli lice našeg hafiza Ahmeda. Allah nas je počastio da u našem lijepom Kozarcu prisustvujemo petoj posljeratnoj hafiskoj dovi, a četvrtoj u ovom džematu i ovoj džamiji. Ovo je veliki događaj, veličanstven povod i neizmjerna milost Gospodara. Ovdje želim istaći posebno zalaganje i trud hafizovih roditelja, hadži Hajrudina i Maida-hanume, koji su se kao roditelji posebno žrtvovali da bi njihovo dijete danas ponio ovu časnu titulu. Na nama je da mu učimo dovu da čuva svoj hifz, da osnažuje svoju vezu sa našim Gospodarom i da bude uzor dobrima. Kao muhaffiz sam neizmjerno sretan što me je Gospodar počastio sa ovim mladim čovjekom i na kraju želim kazati da mi nastavljamo dalje afirmisati hifz i njegovati Božiju riječ u našim mektebskim učionicama i hafiskim halkama, ali isto tako i u porodičnim kućama iz kojih dolazi želja, htjenje i poticaj.“ – poručio je hafiz Amir-ef. Mahić.
Na ovoj hafiskoj dovi hafisku halku su činili hafizi iz Kozarca, Visokog, Banjaluke i Sanskog Mosta: Hafiz Amir-ef. Mahić, hafiz Edin-ef. Bukva, hafiz Ajdin-ef. Okić, hafiz Amel-ef. Didović, hafiz Merzuk-ef. Grabus, hafiz Muharem-ef. Šeperović i hafiz Muamer-ef. Okanović. U sredini halke je ovaj put sjedio hafiz Ahmed Softić.
Nakon što su hafizi proučili po odlomak iz Kur'ana Časnog, došlo je vrijeme da hafiz Ahmed prouči ono što je predviđeno da uči hafiz na svojoj hafiskoj dovi, a njegov muhaffiz hafiz mr. Amir-ef. Mahić je potom proučio dovu, gdje su dominirale emocije i neopisiva sreća.
Današnju hafisku dovu svojim prisustvom uveličao je muftija bihaćki hafiz Mehmed-ef. Kudić. U svom obraćanju je govorio o nadnaravnosti Kur'ana Časnog, te o vrijednost korištenja slobodnog vremena uz Kur'an.
„Kur'an je nenadmašna knjiga, neiscrpan izvor dobrote i velika Allahova blagodat narodu koji ga je prigrlio. Sva stvorenja da se okupe i da pokušaju napisati, sklopiti i napraviti jednu suru, to jednostavno neće uspjeti, jer Gospodar svjetova kaže da je Kur'an nadnaravna Božija riječ koju niko neće dostići, a pogotovo nadmašiti do Sudnjeg dana. Da je Kur'an nadnaravan, potvrđujemo i danas ovom hafiskom dovom našem mladom hafizu Ahmedu Softiću. Zamislite se samo na njegovom primjeru. Iako dijete u početnom dijelu svog života, uspio je naučiti šest stotina stranica i svaku riječ unutar tih stotinu stranica u bilo kojem dijelu dana i noći može ponoviti. Svako vrijeme rodi sebi onoga ko će u narodu potaknuti iskrenu vjeru, a tako je i sa hifzom Kur'ana. Trenutno imamo ekspanziju učenja Kur'ana napamet i to je, Uzvišenom hvala, zahvaljujući ljubavi koju ovaj narod ima prema časnom Kur'anu i hafizima. Međutim, ono što želim posebno istaći, jeste da nije isto postati hafiz u Kozarcu i biti hafiz Kur'ana u Sarajevu, Bihaću, Istanbulu, Mekki… to nije isto. Zbog toga je ovaj današnji događaj planetarno važan, od vitalnog značaja za cijeli naš narod i našu domovinu Bosnu i Hercegovinu. Koristim priliku da našem hafizu Ahmedu čestitam, da mu učim dovu za dobro zdravlje, dug život i berićet u poslovima. Čestitam i njegovom muhaffizu, vrijednom našem imamu i glavnom imamu i čestitom hafizu Amir-ef. Mahiću. Veliku zaslugu imaju i roditelji, kojima ovom prilikom čestitam.“ – istako je muftija Kudić.
Nakon svoga obraćanja, muftija Kudić je uručio mladom hafizu Uvjerenje Komisije za hifz Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini u kojem se potvrđuje da je hafiz Ahmed Softić uspješno završio učenje Kur'ana napamet pred Komisijom i stekao titulu hafiza Kur'ana Časnog.
Uslijedili su tekbiri, čestitanja, darivanja i time je spuštena zavjesa za još jedan poseban događan i važnu svečanost u nadi i želji da ovakvih događaja bude što više.
Iz biografije:
Hafiz Ahmed Softić je rođen 16.9.2011. godine u Beču, Austrija. Sin je hadži Hajrudina i Maida-hanume. Prije nekoliko dana je krenuo u osmi razred osnovne škole u Kozarcu. Redovni je polaznik mekteba džemata Kamičani i škole hifza Medžlisa IZ Kozarac. Postizao je zapažene rezultate na mektebskim takmičenjima na svim nivoima u više navrata.
Hifz je počeo učiti početkom 2017. godine da bi učenje Kur’ana napamet okončao u ramazanu 1444. godine, kada je imao 11 godina. Narednu godinu se posvetio temeljitoj sistematiziciji cjelokupnoga Kur’ana i pripremama za izlazak pred Komisiju za hifz Rijaseta IZ u BiH.
Hifz je polagao u periodu od 31. jula do 14. augusta 2024. godine pred komisijom u sastavu: hafiz dr. Mensur-ef. Malkić, hafiz Haso-ef. Popara, hafiz mr. Salih Halilović, hafiz mr. Sadrudin Išerić i hafiz mr. Hamza-ef. Lavić.
Prije godinu dana njegov stariji brat Ishak je također postao hafiz, tako da je ovo drugi hafiz u istoj porodici, a četvrti poslijeratni u džematu Kamičani i peti u Medžlisu IZ Kozarac.
muftijstvobihacko.ba
Nastavi čitati

BiH

HASAN PAJIĆ IZ CAZINA POSTAO HAFIZ KUR'ANA ČASNOG

Published

on

Danas je pred Komisijom za hifz Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, nakon samo pet dana preslušavanja, hifz Kur'ana Časnog položio i stekao časnu titulu hafiza Kur'ana Časnog hafiz Hasan Pajić iz Cazina.
Njegov muhaffiz je bio hafiz dr. Rifet Šahinović. Komisija koja ga je preslušavala je bila u sastavu: hafiz dr. Mensur-ef. Malkić, hafiz Haso-ef. Popara, hafiz mr. Salih-ef. Halilović, hafiz mr. Sadrudin-ef. Išerić i hafiz mr. Hamza-ef. Lavić.
Svoju čestitku mladom hafizu i njegovom muhaffizu je uputio i muftija bihaćki hafiz Mehmed-ef. Kudić, koji je ujedno u jednom periodu bio njegov muhaffiz.
„Dragulji naše domovine su ovi mladi ljudi koji nam iz dana u dan dokazuju nadnaravnost časnog Kur'ana. Pogotovo kada to jedan mlad čovjek učini u samo pet dana i to pred Komisijom za hifz koja prati njegovo učenje i koja ga na kraju i promoviše u hafiza. Iskrene čestitke upućujem dragom hafizu Hasanu Pajiću, njegovim čestitim roditeljima hadži Rasimu i Edini, poštovanom muhaffizu dr. Rifetu Šahinoviću, medresi „Reis Džemaludin-ef. Čaušević“ u Cazinu i cijeloj našoj zajednici, što smo dobili još jednog čuvara Knjige Časne i što smo počašćeni što su to mladići i djevojke, uglavnom, koji su se opredjelili da cijeli svoj život posvete učenju, proučavanju i postupanju u skladu sa propisima časnog Kur'ana.
Drago mi je što naša medresa u Cazinu iz dana u dan priprema nove kandidate za polaganje hifza i što značajan broj mladih ljudi ulaže velike napore u učenju Kur'ana napamet i na takav način potvrđuje riječi Svevišnjeg koji je rekao: „A Mi smo Kur'an učinili jednostavnim za pamćenje – pa ima li ikoga ko bi pouku primio?“ – istakao je u svojoj čestitki muftija Kudić.
Nije svoje emocije i ponos skrivao ni mentor/muhafiz mladog hafiza hafiz dr. Rifet Šahinović. On je istakao da je zahvalan Allahu na ovakvom kandidatu i na ovoj lijepoj omladini koja uči i proučava Kur'an Časni.
„Zahvalan sam Stvoritelju na ovoj blagodati kojom sam i danas počašćen. Hafiz Hasan je još jednom dokazao svu mudžizu Kur'ana Časnog, a njegova priprema za Komisiju je bila više nego fascinantna. Da su nam njegove školske obaveze dozvoljavale, siguran sam da bi za mjesec dana dodatne pripreme mogao proučiti cijeli Kur'an za jedan dan pred cijenjenom komisijom. Jednostavno, njegova memorija i posvećenost Kur'anu je fenomen i velika Božija blagodat. Čestitam njemu i njegovim roditeljima, a zahvalan sam i našoj medresi i našem muftiji na podršci i na brizi o hifzu i hafizima.“ – rekao je hafiz Šahinović.
Hafiz Hasan Pajić, sin hadži Rasima i Edine, je rođen 9. septembra 2007. godine u Cazinu, gdje je završio osnovu školu. 2022. godine je upisao medresu reis „Džemaludin-ef. Čaušević“ u Cazinu i danas je učenik trećeg razreda. Svoje početke hifza je počeo u osnovnoj školi pred muftijom hafizom Mehmed-ef. Kudićem. S njegovim dolaskom u medresu, intenzivirao je učenje Kur'ana napamet pred svojim muhaffizom hafizom dr. Rifetom Šahinovićem i danas je završio sa tom fazom svoga učenja. Odličan je učenik, a krasi ga lijepo ponašanje i ljubazna komunikacija sa kolegama, profesorima i ljudima općenito. Njegov brat Tarik i sestra Najla također uče hifz, što je na ponos cijele porodice i naroda u cjelini.
muftijskobihacko, fb
Nastavi čitati

Najčitanije