Connect with us

Religija

Deset načina kako sačuvati kuću od šejtanskog djelovanja

Published

on

Govor o ovoj temi je izuzetno važan, jer sa sobom donosi mnogostrane koristi, među kojima je najvažnija spoznaja puta kojim se muslimanska kuća najbolje može sačuvati od šejtanskog djelovanja i zala koje on sa sobom donosi.

 

Čut ćemo mnoge kako se žale na različite probleme u svojim kućama, bilo da se radi o porodičnim problemima, bilo o duševnim nemirima, bilo o nedostatku bereketa ili se žale na djecu, itd., a uglavnom nisu svjesni odakle ti problemi dolaze.

Istina je da dolaze od šejtana, koji ima samo jedan zadatak; da uznemirava čovjeka, da ga zavodi, kao što je obećao i na što se zavjetovao, nakon što ga je Allah prokleo, na šta aludira ajet: “Reče: ‘Gospodaru moj, zbog toga što si me u zabludu odveo, ja ću im (ljudima) lijepim postupke njihove na zemlji prikazivati i sve ću ih zavesti, osim Tvoje iskrene robove.’” (Hidžr, 39.-40.)

Zbog toga ćemo pristupiti navođenju stvari koje će nam pomoći da se sačuvamo od šejtana na mjestu na kojem najviše boravimo, a to su naše kuće.

Advertisement

Spominjanje Allaha prilikom ulaska u kuću

Prenosi se od Ebu Malika el-Eš’arija, r.a., da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Kada čovjek bude ulazio u kuću, neka kaže: ‘Allahumme es’eluke hajre-l-mevlidži ve hare-l-mahredži. Bismillahi veledžna ve bismillahi haredžna ve allallahi rabbina tevekkelna.’, zatim neka nazove selam svojoj porodici.” (Značenje dove je: “Gospodaru moj, podari mi dobro pri ulasku i pri izlasku. Sa Allahovim imenom ulazimo i sa Njegovim imenom izlazimo i na svoga se Gospodara oslanjamo.”) (Ebu Davud 4/325., šejh Albani ga je ocijenio vjerodostojnim)

Nazivanje selama porodici

Rekao je imam En-Nevevi: “Mustehabb (lijepo) je da kaže ‘Bismillahi’ i da što više spominje Allaha, dž.š., i da nazove selam, bez obzira da li se neko od ljudi nalazio u kući ili ne, što se zaključuje iz Allahovih riječi: “Kada budete ulazili u kuće, vi ukućane njene, pozdravite pozdravom od Allaha, propisanim, blagoslovljenim i uljudnim.” ( En-Nur, 61.)

Advertisement

Prenosi se od Enesa ibn Malika, da mu je Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Sinko, kada budeš ulazio u kuću nazovi selam, spustit će se bereket na tebe i na tvoje ukućane.” (Tirmizi 4/161.)

Prenosi se od Ebu Umameta el-Bahilija da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Trojica su pod stalnom Allahovom zaštitom. Čovjek koji izađe u borbu na Allahovom putu. On je pod Allahovom zaštitom sve dok ga Allah ne usmrti i ne uvede u Džennet ili ga vrati opskrbljenim sa ratnim plijenom ili nagradom koju je stekao. Čovjek koji je otišao u mesdžid. On je pod Allahovom zaštitom sve dok ga Allah ne usmrti ili ga vrati sa nagradom ili plijenom koji je stekao. Čovjek koji uđe u svoju kuću sa selamom i on je pod Allahovom zaštitom.”. (Prenosi ga Ebu Davud sa dobrim senedom)

Spominjanje Allaha prilikom jela i pića

Prenosi se od Džabira, r.a., da je rekao: “Kada čovjek uđe u svoju kuću i pri ulasku i jelu spomene Allaha, kaže šejtan (svojim prijateljima): ‘Nema vam (u ovoj kući) ni končišta ni večere.’ A kada uđe i ne spomene Allaha prilikom ulaska, šejtan kaže: ‘Našli ste konačište.’, a kada ne spomene Allaha i prilikom jela, šejtan rekne: ‘Našli ste končište i večeru.’” (Muslim, 13/190)

Advertisement

Često učenje Kur’ana u kući

Kur’an donosi u kuću lijep miris i uljepšava je i iz nje izgoni šejtane. Prenosi se od Ebu Musaa el-Eš’arija r.a., da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Primjer vjernika koji uči Kur’an je kao primjer smokve kod koje je miris i okus lijep, primjer vjernika koji ne uči Kur’an je kao primjer datule, okus joj je sladak, ali nema mirisa. Primjer munafika koji uči Kur’an je kao primjer bosiljka čiji je miris lijep, a okus gorak, a primjer munafika koji ne uči Kur’an je kao primjer tikvice koja nema mirisa, a okus joj je gorak.” (Buharija, 9/66 str.; Muslim, 6/83 str.)

Isto tako, učenje Kur’ana u kući sa strahopoštovanjem privlači meleke, kao što se prenosi od Ebu Seida el-Hudrija, r.a., da je Usejd Ibn Hudajr jedne noći, dok je čitao Kur’an, primijetio kako se njegov konj baca (trza). Nastavio je učiti, a konj se i po drugi put trznuo. Kada je to učinio i po treći put, ponovo se trznuo. Kaže Usejd: “Pobojao sam se da ne pregazi Jahjaa, pa sam krenuo prema njemu. U tom trenutku ugledao sam nešto slično sjenci iznad moje glave, koja je bila ispunjena svjetiljkama, sve dok se nije digla u zrak i nestala, tako da je više nisam mogao vidjeti. Kada sam se probudio otišao sam kod Poslanika, s.a.v.s., i rekao mu: “Allahov Poslaniče, dok sam sinoć u dubini noći učio Kur’an vidio sam svoga konja kako se trza.” Na to mu Allahov Poslanik, s.a.v.s., reće: “Uči, sine Hudajrov!” Rekao je: “Učio sam a zatim se po drugi put trznuo.”. Reče mu Allahov Poslanik, s.a.v.s.,: “Uči, sine Hudajrov!” Kaže: “Ponovo sam učio, pa se on trznuo po treći puta.” Reče mu Poslanik, s.a.v.s.,: “Uči, sine Hudajrov!” Kaže: “Nakon toga sam prestao i otišao do Jahjaa, bojeći se da ga ne pregazi konj. Tada sam vidio nešto poput sjenke ispunjene svjetiljkama iznad svoje glave, sve dok se nije digla u zrak i nestala, tako da je više nisam mogao vidjeti.”. Reče Poslanik, s.a.v.s.,: “To su bili meleci koji su te slušali kako učiš. Da si nastavio učiti, svi bi ih ljudi mogli vidjeti, i ne bi im se mogli sakriti.”.”. (Buhari 9/63.; Muslim 6/82.)

Čišćenje kuće od Iblisovog glasa

Advertisement

Allah, dž.š. u Kur’anu je objavio: “I zavodi onoga koga mogneš od njih svojim glasom.” (Isra’, 64.)

Rekao je Mudžahid (učenik Abdullaha ibn Abbasa), poznati mufessir: “Šejtanov glas (koji je spomenut u ovome ajetu) je pjesma, muzika.” Nažalost vidimo da je većina kuća ispunjena Iblisovim glasom (pjesmom i muzikom), čak kod onih koji redovno obavljaju namaz, što je veliko zlo i zbog čega u kuću dolaze šejtani, a iz nje odlaze meleci. A kako ne bi odlazili, kada su te pjesme ispunjene pozivom u haram (ono što je Allah zabranio). Rekao je Abdullah ibn Mes’ud: “Pjesma (muzika) pospješuje licemjerstvo u srcu, kao što voda pospješuje rast bilja.”

Cijenjena braćo i sestre, nemojmo dozvoliti da se u našim kućama spoje Allahov Kur’an, koji poziva svakom dobru i odvraća od svakog zla i šejtanov ‘kur’an’, a to je pjesma i muzika, koji poziva svakom zlu i odvraća od svakog dobra. Pozivaju razvratu, opijanju i razvratu. Zamislite vjernika koji obavlja namaz, posti ramazan, da svojim jezikom izgovara riječi kao što su: “Samo je jedan život.”; “Neka te bogovi čuvaju.”; “Ti si bog srca mog.”; “Hajde da se napijemo.”; itd. i mnoge druge riječi koje se spominju u pjesmama, a neke od tih riječi mogu izvesti iz vjere. Čak sevdalinke, koje mnogi smatraju nekakvim bošnjačkim ili “islamskim” tradicionalnim pjesmama su ispunjene spominjanjem harama, kao što su alkohol i razvrat, poput riječi neki od njih: “Vino piju, nane.”; “Marice krčmarice, daj nam vina, daj.”; itd. Sve to se kosi sa islamom i nema nikakve veze s njim, makar neki pokušavali da mu to pripišu. Mnogi koji za sebe govore da su sljedbenici imama Ebu Hanife, čiji mezheb je raširen na našim prostorima, uopće ne čitaju šta je on rekao za pjesmu. Rekao je: “Slušanje pjesme je fisk (grijeh), a naslađivanje njome je kufr (nevjerstvo).”. Kada Iblis uspjedne ući u kuću, onda on zovne svoju vojsku sa svih strana, pa oni po cijeloj kući posiju fesad, ubace neprijateljstvo, mržnju, zavist zmeđu ukućane. Ako se muzika (pjesma) puno bude slušala u kući, onda se šejtani nastane u takvoj kući.

Čuvanje kuća od zvona

Advertisement

Prenosi se od Ebu Hurejre, r.a., da je rekao: “Zvona su šejtanova frula.” (Muslim 14/94. i Ebu Davud)

Također se prenosi od Ebu Hurejre da je rekao: “Meleci nisu u onom društvu u kojem se nalazi pas ili zvono.” (Muslim 14/94, Ebu Davud 3/25.)

Čišćenje kuća od slika i kipova

Musliman je obavezan da očisti kuću od kipova, osim onoga za što se prenosi da je dozvoljeno, kao što su igračke za djecu. Isto tako, treba očistiti kuću od slika, osim ono što je postalo nužda u ovome vremenu, a to su iskaznice i novčanice. Razlog toga jeste što meleci ne ulaze u kuću u kojoj se nalaze slike i kipovi. Suprotno tome, kada iz nje izađu meleci, onda je sigurno nastane šejtani. Prenosi se od Aiše, r.a., da je rekla: “Kupila sam jastuk na kome su bile slike (likovi). Kada ih je Poslanik, s.a.v.s., vidio, zastao je ispod vrata i nije htio ući. Prepoznala sam na njegovom licu prezir. Rekla sam mu: ‘Allahov Poslaniče, kajem se Allahu i njegovom Poslaniku. Šta sam to uradila?’ Reče: ‘Šta je sa tim jastukom?’ Rekla sam: ‘Kupila sam ga da bi sjedio i spavao na njemu.’ Reče Poslanik, s.a.v.s.: ‘Oni koji su nacrtali ove slike, bit će kažnjeni zbog njih na Sudnjem danu, tako što će im se reći: -Oživite ono što ste nacrtali (stvorili).’ Zatim je rekao: ‘Zaista u kuću u kojoj ima slika ne ulaze meleci.’” (Buhari 10./392. i Muslim 14/90.)

Advertisement

Čuvanje kuća od pasa

Prenosi se od Ebu Talhe, r.a., da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Meleci ne ulaze u kuću u kojoj se nalaze pas i slika.” (Buhari 6/312.; Muslim 14/841.)

Prenosi se od Aiše, r.a., da je rekla: ” Džbril a.s. je obećao Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., da će mu doći u određenom vremenu, pa je došlo to vrijeme, a njega nije bilo. U njegovoj ruci (tj. u ruci Poslanika, s.a.v.s.) bio je štap, kojeg je bacio iz ruke i rekao: ‘Allah i Njegovi izaslanici ne krše obećanja.’ Okrenuo se i ugledao psića ispod kreveta. Reče: ‘O Aiša, kada je ušao ovaj pas u sobu?’ Reče Aiša: ‘Tako mi Allaha ne znam.’ Zatim je naredio da se izbaci iz sobe. Samo što je to uradio dođe Džibril. Reče mu Poslanik, s.a.v.s.: ‘Obećao si mi da ćeš doći, pa sam te čekao. Međutim, ti nisi došao.’ Reče mu Džibril: ‘Spriječio me je pas koji je bio u tvojoj kući, a mi ne ulazimo u kuću u kojoj ima pas ili slika.’” (Muslim 14/18.; Buhari 6/316.)

Klanjanje dobrovoljnih namaza u kući

Advertisement

Prenosi se od Ibn Omera da je rekao: “Nešto od vašeg namaza ostavite za kuće i ne pretvarajte kuće u kaburove.” (Buhari i Muslim)

Rekao je Imam En-Nevevi: “Poslanik, s.a.v.s., u ovome hadisu podstiče na klanjanje nafila u kući, zbog toga što je čovjek tu skriveniji i daleko od toga da klanja da bi ga neko vidio. Isto tako jedan od razloga je i to što se time unosi bereket u kuću i spuštaju milost i meleci, a iz nje bježe šejtani.”

Lijepa riječ i vedar osmijeh

Poznato je da šejtan pokušava da razori islamsko društvo, kuje planove, plete spletke i razmišlja o metodama koje bi mogao upotrijebiti u tome. Jedna od tih metoda je razbijanje islamske porodice, jer je ona prva cigla u društvu. Na to ukazuje hadis Džabira, r.a., u kome kaže Allahov Poslanik, s.a.v.s.: “Zaista Iblis postavi svoje prijestolje na vodi, zatim odatle šalje svoje izviđače. Najbolje mjesto kod njega zauzima onaj koji posije najviše smutnje. Dođe jedan od njih i kaže mu: ‘Nisam ostavio toga i toga, sve dok nisam rastavio njega i njegovu suprugu.’ Iblis ga približi sebi i kaže: ‘Da, ti si uradio šta treba.’, ili ‘Ti si uradio dobar posao.’” (Muslim, 17/157.)

Advertisement

Jasno je da je sijanje razdora između bračnih drugova osnova za rušenje društva iz njegovog temelja.

Zbog toga savjetujemo muževe ili očeve da budu ljubazni prema svojim porodicama i da u razgovoru sa njima koriste najljepše riječi, tako da ne bi šejtan posijao mržnju između njega i njegove porodice.

Kaže Allah, dž.š.: “Reci Mojim robovima neka govore samo ono što je lijepo, jer šejtan pokušava da vas zavadi.” (El-Isra’, 53.)

Lijepa riječ otvara prsa, održava odnose lijepim i širi sreću između supružnika.

Advertisement

Molim Allaha, dž.š., da nam pomogne u ispunjavanju ovih stvari, kako bi bili pod Njegovom zaštitom od najvećeg nam neprijatelja Iblisa, i kako bi se naše kuće ispunile radošću, srećom, slogom i svim drugim lijepim stvarima.

Piše: Semir Imamović / Saff, br. 35.

akos.ba

Advertisement
Nastavi čitati
Advertisement

Religija

Učenjaci objašnjavaju: Može li se sabah-namaz klanjati 15 minuta nakon zore?

Published

on

By

Vrijeme je ramazana. Zijad Suljić i Hamza Lavić za Preporod.info odgovaraju na mnoga pitanja koja muslimani postavljaju.

Jedno od njih je može li se sabah-namaz klanjati 15 minuta nakon zore.

Odgovor sa Preporod.info prenosimo u cjelosti.

Nastupanje namaskog vremena uvjet je ispravnosti namaza, pa nije ispravno klanjati namaz prije nastupanja njegovog vremena. Allah, dž. š., kaže “…jer vjernicima je propisano da u određeno vrijeme namaz obavljaju.”[9]

Advertisement

Hanbelijski autoritet Ibn Kudama zapisao je u djelu El-Mugni sljedeće: “Većina islamskih učenjaka smatra da nije ispravan namaz obavljen prije nego što nastupi njegovo vrijeme, bez obzira na to učinio to čovjek greškom ili namjerno, i bez obzira klanjao prije vremena cijeli namaz ili samo jedan njegov dio.”[10]

Namaze je bolje klanjati u prvom njihovom vremenu s izuzetkom jacije-namaza, koju je bolje klanjati nakon što prođe jedna trećina noći.

Od Zejd ibn Sabita se prenosi da je rekao: “Sehurili smo zajedno s Allahovim Poslanikom, a. s., a potom smo klanjali namaz. Kada je upitan Koliko je prošlo između sehura i namaza? odgovorio je: Koliko je potrebno da se prouči pedeset ajeta iz Kur'ana![11] Vrijeme spomenuto u hadisu približno iznosi petnaest minuta. Dakle, s obzirom na činjenicu da vrijeme sabah namaza traje od zore do početka izlaska Sunca, nema nikakve smetnje da se sabah-namaz klanja 15 minuta nakon zore, u skladu sa sunnetom Allahova Poslanika, a. s., i praksom njegovih ashaba.

Advertisement
Nastavi čitati

Religija

Propisi posta: Odgovori na neke dileme oko posta

Published

on

Propisi posta: Odgovori na neke dileme oko posta

 

Budući da se svake godine tokom mjeseca ramazana vjernici susreću sa brojnim dilemama oko posta u ovom tekstu ponudit ćemo odgovore na neke od njih.

Propisi posta: Odgovori na neke dileme oko posta

 

Većina odgovora je preuzeta iz rezolucija Akademije islamskog prava iz Džedde, fetvi dr. Enesa Ljevakovića, fetva-i emina, i djela dr. Jusufa el-Karadavija i dr. Mustafe Hasanija. Na samom početku bitno je podsjetiti na šeri’atskopravnu definiciju posta jer na osnovu nje se mogu riješiti mnoge dileme oko posta.. Islamski pravnici kažu da je post svjesno  sustezanje od jela i pića i spolnog općenja od zore do zalaska sunca.

Dileme oko nijjeta – namjere

Advertisement

U islamu nijjet određuje stvarni smisao svakog postupka, jer se nijjetom razdvajaju djela koja se čine iz pobožnosti od djela koja se rade iz puke ljudske navike ili običaja. Kod posta nijjet je na dva načina, na početku mjeseca je opći nijjet da će se postiti cijeli ramazan, a zatim svake noći, prije zore, se donose posebni nijjet za sutrašnji dan. Sam čin ustajanja na sehur se tretira djelom kojim se iskazuje namjera da se posti i ono je dovoljno kao nijjet. Izgovaranje nijjeta jezikom nije obavezno, a oni koji ga opravdavaju kažu da ono ima za cilj pomoći čovjeku da namjeru, tj. odluku da posti u ime Allaha, dž. š., koja je smještena u srcu čovjeka, osnaži ili osvijesti verbalnim iskazom. Ukoliko osoba zanijjeti post tokom noći i legne, pa ponovo ustane prije zore nema zapreke da u spomenutom slučaju sehuri na uobičajeni način i sehurom ponovo zanijjeti post.

Od čega se postač treba sustezati

Iz definicije se jasno vidi da je suština materijalnog aspekta posta suzdržavanje od tri vrste prohtjeva: jela, pića i spolnog općenja. Svi islamski učenjaci pored ova tri osnovna prohtjeva uz njih dodaju „ono što je u kategoriji jela i pića“ a misli se na određene prohtjeve na koje su se ljudi navikli, mada ne spadaju u hranu i piće kao duhan, droga isl. Tokom posta nekada se dese određeni prijestupi, a posebno je to često u prvim danima ramazana dok se ne naviknemo na post. Ti prijestupi, shodno namjeri postača, mogu se svrstati u tri kategorije. Prva kategorija su teži prijestupi zbog kojih će post biti  pokvaren i potrebno je taj prijestup sanirati iskupom, tzv.  keffaretom,  a to se dešava u  dva slučaja. Prvi je ako se nešto namjerno pojede ili popije, i drugi ako se spolno opći u toku posta. U dva navedena slučaja post je prekršen, jer je do konzumacije došlo namjerno, svjesno, a da potreba za tim nije bila nužna. Kada postač bez ikakve šeri’atski opravdane isprike  to učini dužan je za taj prekršaj da se iskupi radnjom koja se  naziva keffaret. Keffaret se sastoji od  šezdeset dana uzastopnog posta plus još jedan dan, tj. onaj dan kada je post prekršen prijestupom. Druga kategorija su prijestupi blaže naravi, kod kojih je došlo do prekidanja posta bez namjere da se počini gri jeh kao kada se postač grješkom omrsi, npr. misli da je nastupilo vrijeme iftara pa se pokaže suprotno, ili konzumira hranu i/ili piće nakon zore misleći da ona još uvijek nije nastupila, ili ako postač zaključi da je nekom radnjom prekinuo post pa onda jede, smatrajući da tako prekinuo post, ili namjerno ejakulira uslijed  samozadovoljena, ili ako dođe do ejakulacije uslijed milovanja i nadraživanja supružnika, ili ako se namjerno izazove povraćanje u velikoj količini, tj. „punim ustima“, a da za to nema potrebe i sl. U ovakvim situacija post je prekršen i osoba je dužna da nadokandi samo taj dan poslije ramazana. Također, obavezna je da se suzdržava od konzumiranja hrane i pića do isteka dana poštujući na taj način časnost mjeseca ramazana. Treća kategorija su prijestupi  koji se učine iz zaborava. Oni ne kvare post. Ako bi postač tokom posta jeo ili pio, jer je zaboravio da posti, pa se sjeti i tada prekine sa tim jelom ili pićem na način da izbaci iz usta što se u tom trenutku zateklo, post mu je valjan i on će nastaviti postiti. Isto je i sa drugim prekršajima učinjenim iz zaborava, pa tako ejakulacija koja se desi u snu ne narušava valjanost posta, jer nije prouzročena voljom samog postača i sl.

Činjenje grijeha tokom posta

Advertisement

Pored materijalnog aspekta postoji i odgojni aspekt posta po kojem su postaču zabranjeni griješni postupci koji se manifestira kroz činjenje harama kao što su laž, ogovaranje, psovka, posluživanje alkohola, gledanje tuđeg avreta…, ili izostavljanje fardova (obaveza) kao što je neobavljanje namaza, nepropisno oblačenje isl. Ti postupci su zabranjeni i mimo ramazana, a tokom posta njihova zabrana je još veća. Činjenje grijeha tokom posta je znak da taj post ne postiže svoju punu svrhu, već zadovoljava samo formu. Međutim, grijesi ne kvare post, mada mu štete i umanjuju njegovu nagradu. „Mnogo je postača – kaže se u jednom hadisu – koji, osim gladi i žeđi, od svog posta nemaju ništa drugo“. U drugom hadisu Allahov Poslanik, a.s., kaže: „onoga ko ne ostavi laž i postupanje po lažnom iskazu, Allahu ne treba njegovo sustezanje od hrane i pića“. Ovi i drugi slični hadisi upozoravaju nas da post mora ostaviti traga na našim postupcima i da trebamo postiti svim organima i cjelokupnim bićem tj. suzdržavati se od svega što je zabranjeno. Ali niko nije imun na grijehe, a naročito one koji se čine jezikom. Stoga, ako bi postač radio neke grijehe koji ne izvode iz vjere nagrada za njegov post bit će umanjena, ali, formalno, njegov post nije pokvaren i on nije dužan da naposti taj dan. Da li će taj post biti primljen kod Boga, to je drugo pitanje. Allah o tome odlučuje. Allah nagrađuje za dobra djela, oprašta i kažnjava za grijehe; to je u Njegovoj ingerenciji. Ne možemo onom ko griješi u nečemu – a svako u nečemu griješi – osporiti pravo i obavezu da izvršava bilo koji ibadet i da se nada Božijoj milosti. Allah nikoga nije isključio iz Svoje milosti osim šejtana i one koji umru kao nevjernici. On na Budućem svijetu neće oprostiti, kako kaže u Kur’anu,  onome ko Mu je širk činio, a oprostit će kome hoće mimo toga grijeha. “Ko uradi koliko trun dobra, vidjet će ga. A ko uradi koliko trun zla, vidjet će ga” – kaže Uzvišeni Allah u suri Ez-Zilzal.

Postupci i radnje koje su dozvoljeni postaču

Kao što je očito iz ranije spomenute definicije posta, post podrazumijeva striktno suzdržavanje od jela, pića i seksualnog uživanja, a mnoge druge radnje i postupci ostaju dozvoljene. Tako je npr. postaču dozvoljeno rashlađivanje vodom, tuširanje, kupanje, ispiranje usta i nosa, pranje zuba, korištenje kozmetike i sl. Tokom upražnjavanja ovih radnji postač treba biti oprezan da ne prijeđe granicu dopuštenog i tako pokvari svoj post. U tom kontekstu je i preporuka Allahova Poslanika, s.a.v.s., u kojoj kaže: „A kada ispiraš nos, temeljito to uradi, osim ako postiš.“

 Kategorije kojima je dozvoljeno da ne poste

Advertisement

Kao što je poznato postoje razlozi zbog kojih Allah, dž.š. potpuno ili privremeno oslobađa obaveze posta. Ti razlozi su bolest, trudnoća, dojenje, težak rad i putovanje. Ovdje ćemo ukratko objasniti pitanje teškog fizičkog rada i bolesti, jer su oni aktuelni i oko njih ima najviše dilema. Osobe koje rade teške fizičke poslove tokom kojih gube velike količine tečnosti tako da bi post mogao ugroziti njihovo zdravlje, imaju opravdanje (uzur) da prekinu post i naposte propuštene dane shodno kur’anskom ajetu: „a ko se razboli ili se na putu zadesi, neka isti broj dana naposti, – Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoće imate…“ (El-Bekare, 185). Ono što može dovesti do bolesti ili do usporenja ozdravljenja može imati tretman bolesti. U dane vikenda ili odmora, nema opravdanja da se ne posti. Također, islamski pravnici smatraju da osobe u sličnim slučajevima trebaju zanijjetiti post i da mogu prekinuti post tek kada osjete veliku teškoću zbog posta. Naime, ne bi bilo ispravno postupati suprotno od prethodno rečenog, tj. da se taj dan uopće ne zaposti zbog planiranog posla, jer Allah, dž. š.,  može dati da se lijepo isposti ili da se planirani posao odgodi, odnosno zbog nečeg bude onemogućen. Bolest zbog koje je dozvoljeno ne postiti je bolest koja postaču prouzrokuje velike probleme i bolove, ili se zbog posta pogoršava, odnosno sporije liječi. Procjenu takvog stanja vrši sama osoba na temelju vlastitog iskustva ili na osnovu mišljenja pouzdanog ljekara muslimana. Svi islamski pravnici se slažu da postoje dvije vrste bolesnika kojima je dozvoljeno da ne poste i to: bolesnici sa trajnom i bolesnici sa akutnom bolešću. Oni sa trajnom, neizlječivom bolešću će za svaki propušteni dan ramazanskog posta dati fidju, tj. nahraniti jednog siromaha. Druga vrsta bolesnika je bolesnik za čije ozdravljenje ima nade i on će zbog bolesti tokom ramazana neće postiti,  ali će poslije ramazana nadoknaditi propuštene dane. Napominjemo da osoba koja iz opravdanih razloga ne posti ne treba da javno to pokazuje, a neki učenjaci smatraju da je čak dužna, tj. obavezna, iz poštovanja prema časnosti mjeseca ramazana, da izbjegava javno konzumiranje hrane ili pića. S obzirom da postoje lakše bolesti uz koje se može postiti, te da se tokom posta mogu koristiti određeni lijekovi i obavljati neki ljekarski pregledi i medicinski tretmani, mi ćemo ih ovdje spomenuti uz napomenu da je ljekar musliman dužan da posavjetuje pacijenta u pogledu medicinskih pretraga i liječenja, te da mu predloži odlaganje spomenutih oblika pregleda i liječenja poslije iftara ili ramazana, ako to neće izazvati štetu i pogoršati zdravstveno stanje pacijenta.

Lijekovi i medicinski tretmani

Lijekovi i medicinski tretmani koji ne kvare post su: • Kapi za oči, kapi za uši, ispiranje uha, kapi ili sprej za nos, ako se izbjegne gutanje supstance koja dospije u grlo;

  • Tablete koje se stavljaju pod jezik protiv gušenja u grudima (angina pektoris) ili neki drugi lijekovi koji se koriste na takav način pod uvjetom da se izbjegne gutanje supstance lijeka koji dospije u grlo; • Liječenje – brušenje ili vađenje zuba, skidanje kamenca, održavanje oralne higijene zubnom četkicom ili misvakom, uz izbjegavanje gutanja onoga što dospije do grla;
  • Ispiranje nosa, grla ili korištenje oralnih rastvora i medikamenata za lokalno liječenje usne šupljine, uz izbjegavanje gutanja onoga što dospije do grla;
  • Liječenje injekcijama: intravenske, potkožne (potkožna aplikacija lijeka) i mišićne – muskularne, izuzimajući ubrizgavanje infuzije i tekućine; • Oksigen i inhalatorni anestetici osim onih koji se daju u infuzijskim rastvorima;
  • Supstance koje se apsorbuju u tijelo putem kože: kreme, mehlemi i flasteri hemijskih i medicinskih – ljekovitih sastojaka;
  • Nenamjerno, neuzrokovano povraćanje za razliku od namjerno izazvanog povraćanja.
  • Medicinski instrumenti i pomagala koji se koriste za vaginalni pregled: spekulum, gel za ultrazvučnu sondu, higijenski zaštitnik (kondom za sondu), radnje općeg ginekološkog vaginalnog pregleda (prst) itd.;
  • Pregled maternice spekulumom ili ultrazvučnom sondom kroz vaginalni kanal;
  • Umetanje katetera u mokraćne kanale ili ubacivanje kontrasta u kanale za radiološke pretrage, ubrizgavanje lijeka putem mokraćnih kanala ili stavljanje vaginaleta u rodnicu, ili ispiranje morkraćnih kanala (bešike).

islam.ba

Autor: Ahmed Purdić

Advertisement
Nastavi čitati

Religija

Od očaja do radosti, u par časova dunjalučkih

Published

on

Musa je novorođenče bačeno u rijeku, dolazi do faraonovog dvora, uzimaju ga, traže dojilju i jedino koga dijete prihvata je njegova majka.
Od očaja do radosti, u par časova dunjalučkih.
Nekada nam stvari u životu na prvi pogled mogu biti nejasne i pomislimo da smo na velikom gubitku, ali kada bismo imali istinsko vjerovanje u Allaha, vidjeli bismo Njegovo upravljanje u svemu!
Kada insan shvati Njegovo uzimanje, tada ono postaje suštinsko darivanje!
Hfz.Ammar Bašić
Nastavi čitati

Religija

Kako da pripremite djecu za ramazan

Published

on

Kako da pripremite djecu za ramazan

Dobra priprema je pola obavljenog posla. Samo ako se pripremimo za dolazak ramazana moći ćemo iskoristiti ovaj mubarek mjesec da ostvarimo izvrsnost u svemu čime se bavimo, jer – vjerniku ne dolikuje drugačije osim izvrsnosti.

Za Akos.ba piše: hfz. Hidajeta Mahalbašić

Zanijjetimo i odlučimo da budemo izvrsni roditelji!

U Kur’anu su dvije naredbe roditeljima u pogledu djece:

  • “O vjernici čuvajte sebe i svoje porodice od vatre, čije će gorivo ljudi i kamenje biti” (66:6) i
  • “Naredi čeljadi svojoj da namaz obavljaju i istraj u tome!” (20:132)

Iz ova dva ajeta izvlačimo sljedeće:

  1. Djecu svoju ćemo sačuvati od Vatre, čuvajući prvo sebe. Mi smo, kao roditelji njima uzor i model savršenog života. Čak i kada ih upozoravamo da ne idu našim stopama, oni to instinktivno rade. Djeca nas ne slušaju, nego gledaju i slijede.
  2. Izraz za naredbu koji je upotrebljen na arapskom jeziku u drugom ajetu je iz istog korjena kao i riječ “emir” – vođa. Da bismo uspjeli u izvršavanju ove Allahove, dž.š., nam naredbe neophodno je da svojoj djeci budemo predvodnici I vodiči na putu ustrajnosti u namazu, tj. u svakodnevnoj vezi sa Allahom, dž.š..

Vodeći se za ovim, u predramazanskoj pripremi djece, radi ostvarenja dva cilja (iz spomenutih ajeta), iz vlastitog iskustva, savjetujemo nekoliko postupaka.

U periodu prije ramazana:

  1. Klanjati dva rekata noćnog namaza sa dovom Ibrahima, a.s.: “Gospodaru moj, daj da ja i potomci moji obavljamo molitvu” (14:40) i dovom dobrih Allahovih robova: “Gospodaru naš, podari nam u ženama našim i djeci našoj radost i učini da se čestiti na nas ugledaju!”(25:74)
  2. Svakodnevno razgovarati sa djetetom 15 minuta, prvo o onome o čemu ono želi, zatim o onome što Vi smatrate važnim. Tu dolazi i razgovor o ramazanu, namazu i ostalim dobrim djelima.
  3. Zagrliti dijete najmanje 5 puta, uz svako namasko vrijeme.
  4. Pretvoriti se u uho najmanje 5 minuta, tj. samo slušati šta dijete govori, bez komentara.
  5. Zajedno učiti Kur’an 15 minuta. – To uzrokuje ljubav i vezu bez premca.
  6. Predložiti djetetu da napravi listu svojih ciljeva. Ako je dijete mlađe Vi ćete mu sugerisati i pomoći napisati. Pomozite mu formulisati cilj sa jednostavnim pitanjem: A zašto to želiš?
  7. Nakon što je lista gotova dopustite mu da slobodno kaže šta od vas, kao roditelja, očekuje u realizaciji ciljeva. Zatim napravite listu postupaka, koje će dijete raditi samostalno, i radnji, koje ćete u toku ramazana obavljati zajednički.
  8. Napravite zajedničke kreativne radionice ukrasa za doček ramzana. Zajedno ukrasite kuću. Na udarnim mjestima u kući postavite ukrašene i kreativno izrađene poruke o lijepom ponašanju, koje želite da dijete usvoji.

Šta možete raditi u toku ramazana:

  1. Radite zajedno sve što možete od svakodnevnih poslova: priprema obroka, serviranje, pospremanje stola i sl. I koristite to kao priliku za razgovore.
  2. Neka u razgovoru bude svakodnevno vrijeme razgovaranja o namazu, vrijednostima, smislu i odnosu prema namazu – najmanje 10 minuta. Ovo može biti i čitanje poučne priče, koju će pratiti djetetov komentar i izvlačenje pouke.
  3. Kroz igre, radionice i edukativne video snimke, za koje ćete planirati vrijeme u periodu prije ramazana,podučavati dijete vrijednostima i lijepom ponašanju.
  4. Planski raditi na svome ličnom razvoju i usavršavanju u segmentima u kojima želimo djetetu biti uzor vrijedan slijeđenja.
  5. Svakodnevno najmanje po jedan ajet i jedan hadis zajednički proći kroz priču, savjet, čitanje ili ponašanje.
  6. Pred iftar omogućiti djetetu da praktično i slikovito doživi radost iftara, pa čak i ako je dijete maldo toliko da ne posti. Simbolično, u vrijeme iftara ga počastite omiljenom hranom koju nece dobti u toku dana. To će uzrokovati posebnu radost koja će ostati u podsvjesnoj vezi sa ramazanom.
  7. U toku ramazana raditi planski na vaspitavanju volje. Kada su mlađa djeca u pitanju trenirati ih tako što ćete im ponuditi jelo i piće samo u određeno vrijeme i to samo u kući, ne javno.

Nama su u šeriatu date sve neophodne alatke i tehnike da bismo bili izvrsni u svakoj ulozi. Iskoristimo predramazansko vrijeme da se pripremimo za najproduktivniji ramazan u porodici!

 Izvor: akos.ba

Advertisement
Nastavi čitati

Religija

U petak nakon akšam namaza počinje ramazan – mjesec posta, molitve i oprosta

Published

on

By

U petak 28. februara s ezanom akšam namaza prema takvimu Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini počinje sveti mjesec ramazan.

Prvi dan posta biti će u subotu, 1. marta 2025. godine, a početak posta razlikuje se od lokacije do lokacije pa će tako u Sarajevu početi u 4:48 sati, a prvi iftar će biti u 17:40 sati.

Prva teravija će se klanjati u petak 28. februara 2025. godine nakon zalaska sunca.

Za detaljan raspored namaza i vremena početka i završetka posta (sehur i iftar) u Sarajevu, ali i drugim bh. gradovima ramazanske vaktije se mogu preuzeti sa zvanične stranice Islamske zajednice u BiH.

Advertisement

O ramazanu
Ramazan je deveti mjesec islamskog kalendara i predstavlja period posta, molitve, introspekcije i zajedništva za muslimane širom svijeta. Tokom ovog mjeseca, vjernici se suzdržavaju od jela, pića i drugih tjelesnih potreba od zore do zalaska sunca, s ciljem duhovnog čišćenja i približavanja Allahu dž.š.

Post je obavezan svakoj fizički i psihički zdravoj i punoljetnoj osobi, muslimanu i muslimanki (u islamu se pod punoljetstvom podrazumijeva pubertet). To je treći temelj islama.

Ramazan se smatra mjesecom milosti, oprosta i spasa od vatre. Vjernici se tokom dana od zore do zalaska sunca suzdržavaju od jela, pića, loših misli i postupaka, dok se noći provode u namazu, učenju Kur'ana i dobročinstvu.

U ramazanu se praktikuje teravija, poseban noćni namaz koji se klanja isključivo tokom ovog mjeseca, a u posljednjoj trećini ramazana muslimani imaju priliku prisustvovati itikafu, povlačenju u džamiju radi ibadeta.

Advertisement

Osim posta, jedan od najvažnijih ibadeta tokom ramazana jeste zekat i sadekatu-l-fitr, obavezna milostinja koja se daje prije Bajrama kako bi se osiguralo da i siromašni mogu osjetiti radost blagdana.

Lejletu-l-kadr – Noć vrijednija od hiljadu mjeseci
Jedna od najsvetijih noći u islamu jeste Lejletu-l-kadr, poznata i kao Noć sudbine ili Noć moći. U Kur'anu se navodi da je to noć u kojoj je počela objava Kur'ana i da je vrijednija od hiljadu mjeseci (Suretul-Kadr, 97:3).

Tačan datum ove noći nije preciziran, ali se vjeruje da pada u neparnim noćima zadnje trećine ramazana – najčešće se obilježava 27. noć ramazana.

Muslimani provode ovu noć u molitvi, traženju oprosta i učenju Kur'ana, vjerujući da se tada Božija milost posebno spušta na vjernike. Preporučuje se učiti dovu koju je Poslanik Muhammed, a.s., preporučio:

Advertisement

“Allahumme inneke afuvvun, tuhibbul-afve, fa’fu anni.”
(“Allahu moj, Ti si Onaj koji prašta, voliš oprost, pa mi oprosti.”)

Lejletu-l-kadr je prilika da se čovjek približi Allahu, traži oprost za grijehe i moli za svoje potrebe, jer se vjeruje da su dove u toj noći primljene.

Ramazanski bajram
Ramazanski bajram dolazi nakon završetka posta i traje tri dana. To je vrijeme zajedništva, porodičnog okupljanja i dijeljenja radosti sa bližnjima, posebno s onima koji su u potrebi.

Ramazan nije samo mjesec posta već i prilika za unutrašnju transformaciju, jačanje karaktera i izgradnju boljeg odnosa s Bogom i ljudima.

Advertisement

Ove godine Ramazanski bajram će biti 30. marta.

 

Nastavi čitati

Religija

Profesor i učenik Medrese “Reis Džemaludin-ef. Čaušević” u Cazinu postali hafizi Kur'ana

Published

on

Još jedan dragulj Medrese “Reis Džemaludin-ef. Čaušević” – učenik Amar Dervić položio hifz
Amar Dervić, sin Asmira i Hatidže, rođen je 23. februara 2006. godine u Bos. Krupi.
Pred Komisijom za hifz Rijaseta IZ-e je proučio cijeli Kur'an napamet,učeći dnevno po dva džuza, a zadnje ajete je proučio 24. februara 2025. i tako stekao titulu hafiza Ku'ana časnoga.
Hafiz Amar je učenik četvrtog razreda naše Medrese. Poznat je po lijepom ahlaku, blagosti, primjernom ponašanju, upornosti u svemu što radi i ta se upornost ogleda i u tome što je za približno dvije godine naučio Kur'an napamet pred svojim muhafizom hafizom prof. Elmirom-ef. Mehmedovićem.
Čestitamo našem novom hafizu, njegovim roditeljima, kolektivu Medrese, kao i njegovom muhafizu na postignutoj časnoj tituli hafiza Kur’ana plemenitog.
Amar Grahović, profesor u Medresi “Reis Džemaludin-ef. Čaušević” položio hifz
U subotu, 22. februara 2025. godine, pred Komisijom za hifz Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, posljednje sure Časnog Kur'ana proučio je prof. Amar Grahović, sin Hasana i Bajrame iz Velike Kladuše i time stekao titulu hafiza Kur'ana.
Amar Grahović rođen je 02.05.1998. godine u Velikoj Kladuši. Osnovnu školu je završio u rodnom gradu, a Medresu „Reis Džemaludin-ef. Čaušević“ u Cazinu 2017. godine kao odličan učenik. Iste godine upisuje Fakultet islamskih nauka, teološki smjer, koji uspješno privodi kraju 2021. godine kao dobitnik najvećeg priznanja Univerziteta u Sarajevu „Zlatna značka“ za ostvaren ukupan prosjek ocjena od 9.63. U toku studija je bio honorarno angažiran kao demonstrator (student-asistent) na katedri za šerijatsko pravo. Nakon završetka fakulteta zasniva radni odnos u Medresi “Reis Džemaludin-ef. Čaušević”, najprije na poziciji bibliotekara a zatim odgajatelja. Dodatno je angažiran kao pomoćni imam u Gradskoj džamiji u Velikoj Kladuši i kao koordinator Mreže mladih Muftijstva bihaćkog. Duži niz godina je bio voditelj i urednik ramazanskog programa na Radiju Velika Kladuša. U procesu je izrade master teze na Fakultetu islamskih nauka u Sarajevu na katedri za šerijatsko pravo.
Hifz je učio pred muhafizom hafizom mr. Salihom-ef. Halilovićem.
Polaganje hifza je trajalo od 08. do 22. februara 2025. godine pred hafiskom komisijom u sastavu: hafiz doc . dr. Mensur-ef. Malkić, hafiz Haso-ef. Popara, hafiz mr. Salih-ef. Halilović, hafiz mr. Hamza-ef. Lavić i hafiz Omer-ef. Kurtić.
Kolektiv Medrese ovim povodom upućuje čestitku hafizu i muhafizu, porodici i njegovim prijateljima.
Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije