Connect with us

Religija

Dječačić svu svoju ušteđevinu poklonio džamiji

Published

on

U toku svečanosti dječak Afan iz susjednog džemata, koji tek ove godine polazi u školu, donio je svoju kasicu s ušteđevinom i stavio je u kutiju za priloge, rekavši da želi svoju ušteđevinu dati za džamiju. Kada su redari nakon svečanosti otvorili kasicu, u njoj su izbrojali više od 800 KM. Ovaj dječakov gest mnogima je izmamio suze.

JASMIN GROŠIĆ

Svakodnevni život vjernika muslimana nezamisliv je bez džamije. Nevidljivim nitima džamije su vezane za svakog vjernika. Zvuk ezana razgaljuje im dušu, a pogled na džamiju donosi radost. Njene munare orijentiri su u prostoru, a ezani koji se razliježu u daljine orijentiri su u vremenu. Džamije su dio muslimanskog bića. Gdje se munare uzdižu k nebu i gdje se ezan čuje, tu musliman osjeća posebnu sreću i spokoj. Zato, gdje muslimani žive u većem broju, tu su i džamije.

Tako je i diljem Bosne i Hercegovine. Od Gline do Drine, od Save do Jadrana rasute su stotine islamskih bogomolja. Prije nekoliko stoljeća na ovim prostorima broj džamija, kao i broj muslimana, bio je mnogo veći. Ratovi i druge katastrofe, te zloba i destruktivnost nemuslimana u našem okruženju uzrokovali su da stotine muslimanskih vjerskih objekata zauvijek nestane s lica zemlje. Uništavanje islamskog naslijeđa posebno je bilo izraženo u proteklih 100 godina, što je dovelo do toga da deseci nekad muslimanima Bošnjacima naseljenih mjesta ostanu bez ijednog traga koji bi ukazao na to da su ovdje nekad živjeli.

U sjeverozapadnom dijelu naše domovine, koji bolje poznajemo pod nazivom Krajina, nasreću, nailazimo na drugačiju sliku. Broj Bošnjaka kao i islamskih vjerskih objekata ovdje se znatno povećao. Hrabrost, žilavost, spremnost i složnost Krajišnika pomogla im je da sačuvaju nasljedstvo svojih predaka. Posljednjih pedesetak godina Bošnjaci su postali apsolutno dominantni, pogotovo u naseljima na lijevoj obali Une, a pored toga, formirani su deseci potpuno novih bošnjačkih naselja. U brojnim mjestima formirani su džemati i sagrađene džamije. Jedno od ovakvih mjesta jeste i Mahmića Most, naselje koje se nalazi između Bosanske Otoke i Bužima, od kojeg je udaljeno svega sedam kilometara. Naselje je administrativno podijeljeno. Veći dio Mahmića Mosta pripada općini Bosanska Krupa, a manji dio, onaj koji je smješten na lijevoj obali rječice Baštre, pripada općini Bužim.

Prije stotinjak godina ovo je bilo skoro pusto mjesto. Na regionalnoj cesti od Bužima prema Bosanskoj Krupi, na raskrsnici gdje se odvaja put za Mahmića Selo, nalazio se drveni most, a u njegovoj blizini nekoliko kuća. Zbog mosta, ljudi će ovom naselju dati njegovo sadašnje ime, Mahmića Most. U vrijeme Kraljevine Jugoslavije ovdje je živjelo svega nekoliko porodica. Na lijevoj obali Baštre živjele su bošnjačke porodice Mujkić, Suljadžić i Salkić (Katkić) te pravoslavna porodica Gavrilović. Uz potok Trpešnicu živjele su porodice Velić i Kovačević.

Advertisement

Na širem području, na desnoj obali Baštre, nadomak Mahmić-Sela, živjele su još bošnjačke porodice: Mušić, Krkalić, Isaković, Handžić, Aličević i Emrić, te pravoslavne porodice: Knežević, Vujić, Malbašić, Mandić, Latković i Kantar. Bilo je ukupno 29 bošnjačkih i 11 pravoslavnih kuća. Krajem četrdesetih i početkom pedesetih godina prošlog stoljeća jedna po jedna pravoslavna porodica seli na dodijeljena im imanja u Vojvodinu ili u gradove, a njihova imanja kupuju Bošnjaci iz okolnih bužimskih sela.

Pedesetih godina doseljavaju se bošnjačke porodice iz Bužima i okoline: Mulalić iz Gornjih Mulalića, Grošić, Burzić, Kovačević i Šišić iz Brigova, Mušić iz Mušića i Velić iz Mahmić-Sela. Krajem osamdesetih, zbog povećanog broja stanovnika, javila se i potreba za formiranjem džemata i izgradnjom džamije. Džemat je formiran 1991. godine i do 1996. godine funkcionirao je u okviru Medžlisa Islamske zajednice Bužim, kada je pripojen Medžlisu Islamske zajednice Bosanska Krupa. Džemat trenutno ima 82 domaćinstva.

Imami džemata od njegovog formiranja do danas bili su: Emin ef. Grošić, Šefik ef. Šišić, Sulejman ef. Herak, Abdulmedžid ef. Sijamhodžić, Mirzet ef. Kolić, Fehim ef. Hodžić i Mersud ef. Topalović. Prva džamija je svečano otvorena 1991. godine i služila je svojoj svrsi sve do 2017. godine, kada se javlja potreba za temeljitom adaptacijom stare ili za izgradnjom potpuno nove džamije. Odlučeno je da se pristupi izgradnji novog objekta koji će odgovoriti zahtjevima nadolazećeg vremena.

Kamen temeljac za novu džamiju u Mahmića Mostu položen je u julu 2017. godine, a njena izgradnja trajala je do maja ove godine. Kompletna građevina podignuta je sredstvima vakifa koji nisu žalili uloženi trud i sredstva, a svoj doprinos dala je i Općina Bosanska Krupa, kao i Vlada Unsko-sanskog kantona. Svečanost povodom otvorenja novoizgrađene džamije u Mahmića Mostu održana je u subotu 28. maja 2022. godine.

Advertisement

Svečanosti kojoj je prisustvovalo nekoliko hiljada vjernika prisustvovali su i predstavnici Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, Bihaćkog muftijstva, Vlade USK, općina Bosanska Krupa i Bužim, te Medžlisa IZ Bosanska Krupa. Čast da otvori novosagrađenu džamiju u Mahmića Mostu pripala je hanumi Almazi Kovačević iz Brigova kod Bužima, koja je u tu svrhu uvakufila 20.000 KM. Nova džamija u Mahmića Mostu je lijepo i funkcionalno zdanje čiju du izgradnju pomogle stotine vakifa. Neki su štedjeli od sebe i svoje porodice da bi pomogli da nova džamija što prije zasija u najljepšem ruhu. Veza između Krajišnika i džamije zaista je neobična. Mnogi Krajišnici rjeđe odlaze u džamiju, a dali bi i “zadnju paru” za njene potrebe.

Prilikom svečanog otvorenja zabilježili smo dirljiv primjer kako Krajišnici pomažu džamiju. Naime, u toku svečanosti dječak po imenu Afan iz susjednog džemata, koji tek ove godine polazi u školu, donio je svoju kasicu s ušteđevinom i stavio je u kutiju za priloge, rekavši da želi svoju ušteđevinu dati za džamiju. Kada su redari nakon svečanosti otvorili kasicu, u njoj su izbrojali više od 800 KM. Ovaj dječakov gest mnogima je izmamio suze.

Iako smo to poželjeli uraditi, nećemo objaviti fotografiju i puni identitet dječaka, jer to nisu željeli njegovi roditelji, vjerovatno bojeći se da time ne umanje pravu vrijednost dobrog djela koje je učinjeno u ime Boga. Primjer dječaka Afana najbolji je primjer kako treba odgajati djecu. Odanost prema vjeri i prema domovini za Bošnjaka Krajišnika jeste svetinja. Tu leže mnogi odgovori o njima, o njihovom karakteru i naravi. Za din i vatan daje se sve, a oni se ne daju nizašta.

U kolikoj mjeri tako budu mislili i osjećali Bošnjaci, u tolikoj mjeri ovisit će i naš opstanak na ovim prostorima.

Advertisement

Izvor:stav.ba

Nastavi čitati
Advertisement
Ostavi komentar

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Religija

Učenjaci objašnjavaju: Može li se sabah-namaz klanjati 15 minuta nakon zore?

Published

on

By

Vrijeme je ramazana. Zijad Suljić i Hamza Lavić za Preporod.info odgovaraju na mnoga pitanja koja muslimani postavljaju.

Jedno od njih je može li se sabah-namaz klanjati 15 minuta nakon zore.

Odgovor sa Preporod.info prenosimo u cjelosti.

Nastupanje namaskog vremena uvjet je ispravnosti namaza, pa nije ispravno klanjati namaz prije nastupanja njegovog vremena. Allah, dž. š., kaže “…jer vjernicima je propisano da u određeno vrijeme namaz obavljaju.”[9]

Advertisement

Hanbelijski autoritet Ibn Kudama zapisao je u djelu El-Mugni sljedeće: “Većina islamskih učenjaka smatra da nije ispravan namaz obavljen prije nego što nastupi njegovo vrijeme, bez obzira na to učinio to čovjek greškom ili namjerno, i bez obzira klanjao prije vremena cijeli namaz ili samo jedan njegov dio.”[10]

Namaze je bolje klanjati u prvom njihovom vremenu s izuzetkom jacije-namaza, koju je bolje klanjati nakon što prođe jedna trećina noći.

Od Zejd ibn Sabita se prenosi da je rekao: “Sehurili smo zajedno s Allahovim Poslanikom, a. s., a potom smo klanjali namaz. Kada je upitan Koliko je prošlo između sehura i namaza? odgovorio je: Koliko je potrebno da se prouči pedeset ajeta iz Kur'ana![11] Vrijeme spomenuto u hadisu približno iznosi petnaest minuta. Dakle, s obzirom na činjenicu da vrijeme sabah namaza traje od zore do početka izlaska Sunca, nema nikakve smetnje da se sabah-namaz klanja 15 minuta nakon zore, u skladu sa sunnetom Allahova Poslanika, a. s., i praksom njegovih ashaba.

Advertisement
Nastavi čitati

Religija

Propisi posta: Odgovori na neke dileme oko posta

Published

on

Propisi posta: Odgovori na neke dileme oko posta

 

Budući da se svake godine tokom mjeseca ramazana vjernici susreću sa brojnim dilemama oko posta u ovom tekstu ponudit ćemo odgovore na neke od njih.

Propisi posta: Odgovori na neke dileme oko posta

 

Većina odgovora je preuzeta iz rezolucija Akademije islamskog prava iz Džedde, fetvi dr. Enesa Ljevakovića, fetva-i emina, i djela dr. Jusufa el-Karadavija i dr. Mustafe Hasanija. Na samom početku bitno je podsjetiti na šeri’atskopravnu definiciju posta jer na osnovu nje se mogu riješiti mnoge dileme oko posta.. Islamski pravnici kažu da je post svjesno  sustezanje od jela i pića i spolnog općenja od zore do zalaska sunca.

Dileme oko nijjeta – namjere

Advertisement

U islamu nijjet određuje stvarni smisao svakog postupka, jer se nijjetom razdvajaju djela koja se čine iz pobožnosti od djela koja se rade iz puke ljudske navike ili običaja. Kod posta nijjet je na dva načina, na početku mjeseca je opći nijjet da će se postiti cijeli ramazan, a zatim svake noći, prije zore, se donose posebni nijjet za sutrašnji dan. Sam čin ustajanja na sehur se tretira djelom kojim se iskazuje namjera da se posti i ono je dovoljno kao nijjet. Izgovaranje nijjeta jezikom nije obavezno, a oni koji ga opravdavaju kažu da ono ima za cilj pomoći čovjeku da namjeru, tj. odluku da posti u ime Allaha, dž. š., koja je smještena u srcu čovjeka, osnaži ili osvijesti verbalnim iskazom. Ukoliko osoba zanijjeti post tokom noći i legne, pa ponovo ustane prije zore nema zapreke da u spomenutom slučaju sehuri na uobičajeni način i sehurom ponovo zanijjeti post.

Od čega se postač treba sustezati

Iz definicije se jasno vidi da je suština materijalnog aspekta posta suzdržavanje od tri vrste prohtjeva: jela, pića i spolnog općenja. Svi islamski učenjaci pored ova tri osnovna prohtjeva uz njih dodaju „ono što je u kategoriji jela i pića“ a misli se na određene prohtjeve na koje su se ljudi navikli, mada ne spadaju u hranu i piće kao duhan, droga isl. Tokom posta nekada se dese određeni prijestupi, a posebno je to često u prvim danima ramazana dok se ne naviknemo na post. Ti prijestupi, shodno namjeri postača, mogu se svrstati u tri kategorije. Prva kategorija su teži prijestupi zbog kojih će post biti  pokvaren i potrebno je taj prijestup sanirati iskupom, tzv.  keffaretom,  a to se dešava u  dva slučaja. Prvi je ako se nešto namjerno pojede ili popije, i drugi ako se spolno opći u toku posta. U dva navedena slučaja post je prekršen, jer je do konzumacije došlo namjerno, svjesno, a da potreba za tim nije bila nužna. Kada postač bez ikakve šeri’atski opravdane isprike  to učini dužan je za taj prekršaj da se iskupi radnjom koja se  naziva keffaret. Keffaret se sastoji od  šezdeset dana uzastopnog posta plus još jedan dan, tj. onaj dan kada je post prekršen prijestupom. Druga kategorija su prijestupi blaže naravi, kod kojih je došlo do prekidanja posta bez namjere da se počini gri jeh kao kada se postač grješkom omrsi, npr. misli da je nastupilo vrijeme iftara pa se pokaže suprotno, ili konzumira hranu i/ili piće nakon zore misleći da ona još uvijek nije nastupila, ili ako postač zaključi da je nekom radnjom prekinuo post pa onda jede, smatrajući da tako prekinuo post, ili namjerno ejakulira uslijed  samozadovoljena, ili ako dođe do ejakulacije uslijed milovanja i nadraživanja supružnika, ili ako se namjerno izazove povraćanje u velikoj količini, tj. „punim ustima“, a da za to nema potrebe i sl. U ovakvim situacija post je prekršen i osoba je dužna da nadokandi samo taj dan poslije ramazana. Također, obavezna je da se suzdržava od konzumiranja hrane i pića do isteka dana poštujući na taj način časnost mjeseca ramazana. Treća kategorija su prijestupi  koji se učine iz zaborava. Oni ne kvare post. Ako bi postač tokom posta jeo ili pio, jer je zaboravio da posti, pa se sjeti i tada prekine sa tim jelom ili pićem na način da izbaci iz usta što se u tom trenutku zateklo, post mu je valjan i on će nastaviti postiti. Isto je i sa drugim prekršajima učinjenim iz zaborava, pa tako ejakulacija koja se desi u snu ne narušava valjanost posta, jer nije prouzročena voljom samog postača i sl.

Činjenje grijeha tokom posta

Advertisement

Pored materijalnog aspekta postoji i odgojni aspekt posta po kojem su postaču zabranjeni griješni postupci koji se manifestira kroz činjenje harama kao što su laž, ogovaranje, psovka, posluživanje alkohola, gledanje tuđeg avreta…, ili izostavljanje fardova (obaveza) kao što je neobavljanje namaza, nepropisno oblačenje isl. Ti postupci su zabranjeni i mimo ramazana, a tokom posta njihova zabrana je još veća. Činjenje grijeha tokom posta je znak da taj post ne postiže svoju punu svrhu, već zadovoljava samo formu. Međutim, grijesi ne kvare post, mada mu štete i umanjuju njegovu nagradu. „Mnogo je postača – kaže se u jednom hadisu – koji, osim gladi i žeđi, od svog posta nemaju ništa drugo“. U drugom hadisu Allahov Poslanik, a.s., kaže: „onoga ko ne ostavi laž i postupanje po lažnom iskazu, Allahu ne treba njegovo sustezanje od hrane i pića“. Ovi i drugi slični hadisi upozoravaju nas da post mora ostaviti traga na našim postupcima i da trebamo postiti svim organima i cjelokupnim bićem tj. suzdržavati se od svega što je zabranjeno. Ali niko nije imun na grijehe, a naročito one koji se čine jezikom. Stoga, ako bi postač radio neke grijehe koji ne izvode iz vjere nagrada za njegov post bit će umanjena, ali, formalno, njegov post nije pokvaren i on nije dužan da naposti taj dan. Da li će taj post biti primljen kod Boga, to je drugo pitanje. Allah o tome odlučuje. Allah nagrađuje za dobra djela, oprašta i kažnjava za grijehe; to je u Njegovoj ingerenciji. Ne možemo onom ko griješi u nečemu – a svako u nečemu griješi – osporiti pravo i obavezu da izvršava bilo koji ibadet i da se nada Božijoj milosti. Allah nikoga nije isključio iz Svoje milosti osim šejtana i one koji umru kao nevjernici. On na Budućem svijetu neće oprostiti, kako kaže u Kur’anu,  onome ko Mu je širk činio, a oprostit će kome hoće mimo toga grijeha. “Ko uradi koliko trun dobra, vidjet će ga. A ko uradi koliko trun zla, vidjet će ga” – kaže Uzvišeni Allah u suri Ez-Zilzal.

Postupci i radnje koje su dozvoljeni postaču

Kao što je očito iz ranije spomenute definicije posta, post podrazumijeva striktno suzdržavanje od jela, pića i seksualnog uživanja, a mnoge druge radnje i postupci ostaju dozvoljene. Tako je npr. postaču dozvoljeno rashlađivanje vodom, tuširanje, kupanje, ispiranje usta i nosa, pranje zuba, korištenje kozmetike i sl. Tokom upražnjavanja ovih radnji postač treba biti oprezan da ne prijeđe granicu dopuštenog i tako pokvari svoj post. U tom kontekstu je i preporuka Allahova Poslanika, s.a.v.s., u kojoj kaže: „A kada ispiraš nos, temeljito to uradi, osim ako postiš.“

 Kategorije kojima je dozvoljeno da ne poste

Advertisement

Kao što je poznato postoje razlozi zbog kojih Allah, dž.š. potpuno ili privremeno oslobađa obaveze posta. Ti razlozi su bolest, trudnoća, dojenje, težak rad i putovanje. Ovdje ćemo ukratko objasniti pitanje teškog fizičkog rada i bolesti, jer su oni aktuelni i oko njih ima najviše dilema. Osobe koje rade teške fizičke poslove tokom kojih gube velike količine tečnosti tako da bi post mogao ugroziti njihovo zdravlje, imaju opravdanje (uzur) da prekinu post i naposte propuštene dane shodno kur’anskom ajetu: „a ko se razboli ili se na putu zadesi, neka isti broj dana naposti, – Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoće imate…“ (El-Bekare, 185). Ono što može dovesti do bolesti ili do usporenja ozdravljenja može imati tretman bolesti. U dane vikenda ili odmora, nema opravdanja da se ne posti. Također, islamski pravnici smatraju da osobe u sličnim slučajevima trebaju zanijjetiti post i da mogu prekinuti post tek kada osjete veliku teškoću zbog posta. Naime, ne bi bilo ispravno postupati suprotno od prethodno rečenog, tj. da se taj dan uopće ne zaposti zbog planiranog posla, jer Allah, dž. š.,  može dati da se lijepo isposti ili da se planirani posao odgodi, odnosno zbog nečeg bude onemogućen. Bolest zbog koje je dozvoljeno ne postiti je bolest koja postaču prouzrokuje velike probleme i bolove, ili se zbog posta pogoršava, odnosno sporije liječi. Procjenu takvog stanja vrši sama osoba na temelju vlastitog iskustva ili na osnovu mišljenja pouzdanog ljekara muslimana. Svi islamski pravnici se slažu da postoje dvije vrste bolesnika kojima je dozvoljeno da ne poste i to: bolesnici sa trajnom i bolesnici sa akutnom bolešću. Oni sa trajnom, neizlječivom bolešću će za svaki propušteni dan ramazanskog posta dati fidju, tj. nahraniti jednog siromaha. Druga vrsta bolesnika je bolesnik za čije ozdravljenje ima nade i on će zbog bolesti tokom ramazana neće postiti,  ali će poslije ramazana nadoknaditi propuštene dane. Napominjemo da osoba koja iz opravdanih razloga ne posti ne treba da javno to pokazuje, a neki učenjaci smatraju da je čak dužna, tj. obavezna, iz poštovanja prema časnosti mjeseca ramazana, da izbjegava javno konzumiranje hrane ili pića. S obzirom da postoje lakše bolesti uz koje se može postiti, te da se tokom posta mogu koristiti određeni lijekovi i obavljati neki ljekarski pregledi i medicinski tretmani, mi ćemo ih ovdje spomenuti uz napomenu da je ljekar musliman dužan da posavjetuje pacijenta u pogledu medicinskih pretraga i liječenja, te da mu predloži odlaganje spomenutih oblika pregleda i liječenja poslije iftara ili ramazana, ako to neće izazvati štetu i pogoršati zdravstveno stanje pacijenta.

Lijekovi i medicinski tretmani

Lijekovi i medicinski tretmani koji ne kvare post su: • Kapi za oči, kapi za uši, ispiranje uha, kapi ili sprej za nos, ako se izbjegne gutanje supstance koja dospije u grlo;

  • Tablete koje se stavljaju pod jezik protiv gušenja u grudima (angina pektoris) ili neki drugi lijekovi koji se koriste na takav način pod uvjetom da se izbjegne gutanje supstance lijeka koji dospije u grlo; • Liječenje – brušenje ili vađenje zuba, skidanje kamenca, održavanje oralne higijene zubnom četkicom ili misvakom, uz izbjegavanje gutanja onoga što dospije do grla;
  • Ispiranje nosa, grla ili korištenje oralnih rastvora i medikamenata za lokalno liječenje usne šupljine, uz izbjegavanje gutanja onoga što dospije do grla;
  • Liječenje injekcijama: intravenske, potkožne (potkožna aplikacija lijeka) i mišićne – muskularne, izuzimajući ubrizgavanje infuzije i tekućine; • Oksigen i inhalatorni anestetici osim onih koji se daju u infuzijskim rastvorima;
  • Supstance koje se apsorbuju u tijelo putem kože: kreme, mehlemi i flasteri hemijskih i medicinskih – ljekovitih sastojaka;
  • Nenamjerno, neuzrokovano povraćanje za razliku od namjerno izazvanog povraćanja.
  • Medicinski instrumenti i pomagala koji se koriste za vaginalni pregled: spekulum, gel za ultrazvučnu sondu, higijenski zaštitnik (kondom za sondu), radnje općeg ginekološkog vaginalnog pregleda (prst) itd.;
  • Pregled maternice spekulumom ili ultrazvučnom sondom kroz vaginalni kanal;
  • Umetanje katetera u mokraćne kanale ili ubacivanje kontrasta u kanale za radiološke pretrage, ubrizgavanje lijeka putem mokraćnih kanala ili stavljanje vaginaleta u rodnicu, ili ispiranje morkraćnih kanala (bešike).

islam.ba

Autor: Ahmed Purdić

Advertisement
Nastavi čitati

Religija

Od očaja do radosti, u par časova dunjalučkih

Published

on

Musa je novorođenče bačeno u rijeku, dolazi do faraonovog dvora, uzimaju ga, traže dojilju i jedino koga dijete prihvata je njegova majka.
Od očaja do radosti, u par časova dunjalučkih.
Nekada nam stvari u životu na prvi pogled mogu biti nejasne i pomislimo da smo na velikom gubitku, ali kada bismo imali istinsko vjerovanje u Allaha, vidjeli bismo Njegovo upravljanje u svemu!
Kada insan shvati Njegovo uzimanje, tada ono postaje suštinsko darivanje!
Hfz.Ammar Bašić
Nastavi čitati

Religija

Kako da pripremite djecu za ramazan

Published

on

Kako da pripremite djecu za ramazan

Dobra priprema je pola obavljenog posla. Samo ako se pripremimo za dolazak ramazana moći ćemo iskoristiti ovaj mubarek mjesec da ostvarimo izvrsnost u svemu čime se bavimo, jer – vjerniku ne dolikuje drugačije osim izvrsnosti.

Za Akos.ba piše: hfz. Hidajeta Mahalbašić

Zanijjetimo i odlučimo da budemo izvrsni roditelji!

U Kur’anu su dvije naredbe roditeljima u pogledu djece:

  • “O vjernici čuvajte sebe i svoje porodice od vatre, čije će gorivo ljudi i kamenje biti” (66:6) i
  • “Naredi čeljadi svojoj da namaz obavljaju i istraj u tome!” (20:132)

Iz ova dva ajeta izvlačimo sljedeće:

  1. Djecu svoju ćemo sačuvati od Vatre, čuvajući prvo sebe. Mi smo, kao roditelji njima uzor i model savršenog života. Čak i kada ih upozoravamo da ne idu našim stopama, oni to instinktivno rade. Djeca nas ne slušaju, nego gledaju i slijede.
  2. Izraz za naredbu koji je upotrebljen na arapskom jeziku u drugom ajetu je iz istog korjena kao i riječ “emir” – vođa. Da bismo uspjeli u izvršavanju ove Allahove, dž.š., nam naredbe neophodno je da svojoj djeci budemo predvodnici I vodiči na putu ustrajnosti u namazu, tj. u svakodnevnoj vezi sa Allahom, dž.š..

Vodeći se za ovim, u predramazanskoj pripremi djece, radi ostvarenja dva cilja (iz spomenutih ajeta), iz vlastitog iskustva, savjetujemo nekoliko postupaka.

U periodu prije ramazana:

  1. Klanjati dva rekata noćnog namaza sa dovom Ibrahima, a.s.: “Gospodaru moj, daj da ja i potomci moji obavljamo molitvu” (14:40) i dovom dobrih Allahovih robova: “Gospodaru naš, podari nam u ženama našim i djeci našoj radost i učini da se čestiti na nas ugledaju!”(25:74)
  2. Svakodnevno razgovarati sa djetetom 15 minuta, prvo o onome o čemu ono želi, zatim o onome što Vi smatrate važnim. Tu dolazi i razgovor o ramazanu, namazu i ostalim dobrim djelima.
  3. Zagrliti dijete najmanje 5 puta, uz svako namasko vrijeme.
  4. Pretvoriti se u uho najmanje 5 minuta, tj. samo slušati šta dijete govori, bez komentara.
  5. Zajedno učiti Kur’an 15 minuta. – To uzrokuje ljubav i vezu bez premca.
  6. Predložiti djetetu da napravi listu svojih ciljeva. Ako je dijete mlađe Vi ćete mu sugerisati i pomoći napisati. Pomozite mu formulisati cilj sa jednostavnim pitanjem: A zašto to želiš?
  7. Nakon što je lista gotova dopustite mu da slobodno kaže šta od vas, kao roditelja, očekuje u realizaciji ciljeva. Zatim napravite listu postupaka, koje će dijete raditi samostalno, i radnji, koje ćete u toku ramazana obavljati zajednički.
  8. Napravite zajedničke kreativne radionice ukrasa za doček ramzana. Zajedno ukrasite kuću. Na udarnim mjestima u kući postavite ukrašene i kreativno izrađene poruke o lijepom ponašanju, koje želite da dijete usvoji.

Šta možete raditi u toku ramazana:

  1. Radite zajedno sve što možete od svakodnevnih poslova: priprema obroka, serviranje, pospremanje stola i sl. I koristite to kao priliku za razgovore.
  2. Neka u razgovoru bude svakodnevno vrijeme razgovaranja o namazu, vrijednostima, smislu i odnosu prema namazu – najmanje 10 minuta. Ovo može biti i čitanje poučne priče, koju će pratiti djetetov komentar i izvlačenje pouke.
  3. Kroz igre, radionice i edukativne video snimke, za koje ćete planirati vrijeme u periodu prije ramazana,podučavati dijete vrijednostima i lijepom ponašanju.
  4. Planski raditi na svome ličnom razvoju i usavršavanju u segmentima u kojima želimo djetetu biti uzor vrijedan slijeđenja.
  5. Svakodnevno najmanje po jedan ajet i jedan hadis zajednički proći kroz priču, savjet, čitanje ili ponašanje.
  6. Pred iftar omogućiti djetetu da praktično i slikovito doživi radost iftara, pa čak i ako je dijete maldo toliko da ne posti. Simbolično, u vrijeme iftara ga počastite omiljenom hranom koju nece dobti u toku dana. To će uzrokovati posebnu radost koja će ostati u podsvjesnoj vezi sa ramazanom.
  7. U toku ramazana raditi planski na vaspitavanju volje. Kada su mlađa djeca u pitanju trenirati ih tako što ćete im ponuditi jelo i piće samo u određeno vrijeme i to samo u kući, ne javno.

Nama su u šeriatu date sve neophodne alatke i tehnike da bismo bili izvrsni u svakoj ulozi. Iskoristimo predramazansko vrijeme da se pripremimo za najproduktivniji ramazan u porodici!

 Izvor: akos.ba

Advertisement
Nastavi čitati

Religija

U petak nakon akšam namaza počinje ramazan – mjesec posta, molitve i oprosta

Published

on

By

U petak 28. februara s ezanom akšam namaza prema takvimu Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini počinje sveti mjesec ramazan.

Prvi dan posta biti će u subotu, 1. marta 2025. godine, a početak posta razlikuje se od lokacije do lokacije pa će tako u Sarajevu početi u 4:48 sati, a prvi iftar će biti u 17:40 sati.

Prva teravija će se klanjati u petak 28. februara 2025. godine nakon zalaska sunca.

Za detaljan raspored namaza i vremena početka i završetka posta (sehur i iftar) u Sarajevu, ali i drugim bh. gradovima ramazanske vaktije se mogu preuzeti sa zvanične stranice Islamske zajednice u BiH.

Advertisement

O ramazanu
Ramazan je deveti mjesec islamskog kalendara i predstavlja period posta, molitve, introspekcije i zajedništva za muslimane širom svijeta. Tokom ovog mjeseca, vjernici se suzdržavaju od jela, pića i drugih tjelesnih potreba od zore do zalaska sunca, s ciljem duhovnog čišćenja i približavanja Allahu dž.š.

Post je obavezan svakoj fizički i psihički zdravoj i punoljetnoj osobi, muslimanu i muslimanki (u islamu se pod punoljetstvom podrazumijeva pubertet). To je treći temelj islama.

Ramazan se smatra mjesecom milosti, oprosta i spasa od vatre. Vjernici se tokom dana od zore do zalaska sunca suzdržavaju od jela, pića, loših misli i postupaka, dok se noći provode u namazu, učenju Kur'ana i dobročinstvu.

U ramazanu se praktikuje teravija, poseban noćni namaz koji se klanja isključivo tokom ovog mjeseca, a u posljednjoj trećini ramazana muslimani imaju priliku prisustvovati itikafu, povlačenju u džamiju radi ibadeta.

Advertisement

Osim posta, jedan od najvažnijih ibadeta tokom ramazana jeste zekat i sadekatu-l-fitr, obavezna milostinja koja se daje prije Bajrama kako bi se osiguralo da i siromašni mogu osjetiti radost blagdana.

Lejletu-l-kadr – Noć vrijednija od hiljadu mjeseci
Jedna od najsvetijih noći u islamu jeste Lejletu-l-kadr, poznata i kao Noć sudbine ili Noć moći. U Kur'anu se navodi da je to noć u kojoj je počela objava Kur'ana i da je vrijednija od hiljadu mjeseci (Suretul-Kadr, 97:3).

Tačan datum ove noći nije preciziran, ali se vjeruje da pada u neparnim noćima zadnje trećine ramazana – najčešće se obilježava 27. noć ramazana.

Muslimani provode ovu noć u molitvi, traženju oprosta i učenju Kur'ana, vjerujući da se tada Božija milost posebno spušta na vjernike. Preporučuje se učiti dovu koju je Poslanik Muhammed, a.s., preporučio:

Advertisement

“Allahumme inneke afuvvun, tuhibbul-afve, fa’fu anni.”
(“Allahu moj, Ti si Onaj koji prašta, voliš oprost, pa mi oprosti.”)

Lejletu-l-kadr je prilika da se čovjek približi Allahu, traži oprost za grijehe i moli za svoje potrebe, jer se vjeruje da su dove u toj noći primljene.

Ramazanski bajram
Ramazanski bajram dolazi nakon završetka posta i traje tri dana. To je vrijeme zajedništva, porodičnog okupljanja i dijeljenja radosti sa bližnjima, posebno s onima koji su u potrebi.

Ramazan nije samo mjesec posta već i prilika za unutrašnju transformaciju, jačanje karaktera i izgradnju boljeg odnosa s Bogom i ljudima.

Advertisement

Ove godine Ramazanski bajram će biti 30. marta.

 

Nastavi čitati

Religija

Profesor i učenik Medrese “Reis Džemaludin-ef. Čaušević” u Cazinu postali hafizi Kur'ana

Published

on

Još jedan dragulj Medrese “Reis Džemaludin-ef. Čaušević” – učenik Amar Dervić položio hifz
Amar Dervić, sin Asmira i Hatidže, rođen je 23. februara 2006. godine u Bos. Krupi.
Pred Komisijom za hifz Rijaseta IZ-e je proučio cijeli Kur'an napamet,učeći dnevno po dva džuza, a zadnje ajete je proučio 24. februara 2025. i tako stekao titulu hafiza Ku'ana časnoga.
Hafiz Amar je učenik četvrtog razreda naše Medrese. Poznat je po lijepom ahlaku, blagosti, primjernom ponašanju, upornosti u svemu što radi i ta se upornost ogleda i u tome što je za približno dvije godine naučio Kur'an napamet pred svojim muhafizom hafizom prof. Elmirom-ef. Mehmedovićem.
Čestitamo našem novom hafizu, njegovim roditeljima, kolektivu Medrese, kao i njegovom muhafizu na postignutoj časnoj tituli hafiza Kur’ana plemenitog.
Amar Grahović, profesor u Medresi “Reis Džemaludin-ef. Čaušević” položio hifz
U subotu, 22. februara 2025. godine, pred Komisijom za hifz Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, posljednje sure Časnog Kur'ana proučio je prof. Amar Grahović, sin Hasana i Bajrame iz Velike Kladuše i time stekao titulu hafiza Kur'ana.
Amar Grahović rođen je 02.05.1998. godine u Velikoj Kladuši. Osnovnu školu je završio u rodnom gradu, a Medresu „Reis Džemaludin-ef. Čaušević“ u Cazinu 2017. godine kao odličan učenik. Iste godine upisuje Fakultet islamskih nauka, teološki smjer, koji uspješno privodi kraju 2021. godine kao dobitnik najvećeg priznanja Univerziteta u Sarajevu „Zlatna značka“ za ostvaren ukupan prosjek ocjena od 9.63. U toku studija je bio honorarno angažiran kao demonstrator (student-asistent) na katedri za šerijatsko pravo. Nakon završetka fakulteta zasniva radni odnos u Medresi “Reis Džemaludin-ef. Čaušević”, najprije na poziciji bibliotekara a zatim odgajatelja. Dodatno je angažiran kao pomoćni imam u Gradskoj džamiji u Velikoj Kladuši i kao koordinator Mreže mladih Muftijstva bihaćkog. Duži niz godina je bio voditelj i urednik ramazanskog programa na Radiju Velika Kladuša. U procesu je izrade master teze na Fakultetu islamskih nauka u Sarajevu na katedri za šerijatsko pravo.
Hifz je učio pred muhafizom hafizom mr. Salihom-ef. Halilovićem.
Polaganje hifza je trajalo od 08. do 22. februara 2025. godine pred hafiskom komisijom u sastavu: hafiz doc . dr. Mensur-ef. Malkić, hafiz Haso-ef. Popara, hafiz mr. Salih-ef. Halilović, hafiz mr. Hamza-ef. Lavić i hafiz Omer-ef. Kurtić.
Kolektiv Medrese ovim povodom upućuje čestitku hafizu i muhafizu, porodici i njegovim prijateljima.
Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije