Connect with us

BiH

Hoće li poskupiti vozački ispiti u BiH: Cijena ide sa 500 KM do 1.500 KM?

Published

on

Ministarstvo komunikacija i transporta BiH ponovo je zakotrljalo priču oko utvrđivanja najniže cijene časa za polaganje vozačkog ispita na nivou BiH, oko koje se lome koplja posljednjih nekoliko godina.
Cjenovnik polaganja za „B“ kategoriju u auto-školama varira širom BiH i kreće se od 600 do 1.100 maraka. Otkud tolike razlike?

U dijelu auto-škola tvrde da konkurencija u stvari otaljava posao, i da zato nude niže cijene. Oni se odavno zalažu za uspostavljanje minimalne cijene za polaganje vozačkih ispita, jer bi se, poručuju, auto-škole onda utrkivale ko će kandidatima ponuditi kvalitetniju, a ne jeftiniju uslugu kao sada. Protivnici takve odluke, međutim, tvrde da će im poskupljenje rastjerati kandidate.

Podsjetimo da je cijena jednog časa obuke na nivou BiH bila već propisana od 2007. do 2012. godine i iznosila je 20 KM, ali je nakon toga tržište liberalizovano. Tako različite auto-škole jedan čas znaju naplaćivati od sedam do 25 maraka, u zavisnosti od opština i kantona.

Prednacrtom odluke o minimalnim budžetskim elementima vrijednosti nastavnog časa iz teorijskog i praktičnog dijela osposobljavanja kandidata za vozača motornih vozila, koji je Ministarstvo pripremilo i u koji smo imali uvid, predviđeno je da čas obuke ubuduće košta 23,38 KM bez PDV-a. To znači da bi minimalna cijena samo obuke, sa 35 obaveznih časova, bila oko 1.000 maraka sa PDV-om. Na to treba dodati još i plaćanje teorijskih časova, prvu pomoć i polaganje.

Protiv nove cijene među prvima su se pobunili iz stranke DEMOS, ističući da je riječ o enormnom poskupljenju, čak trostrukom, koje će dovesti do ogromnih problema.

Upozoravamo da je od početka 2020. godine do danas BiH napustilo 6.500 profesionalnih vozača, a 1.600 prevozničkih firmi se ugasilo zato što nisu imali dovoljno profesionalnih vozača. U zadnjih pet godina broj kandidata koji su polagali vozački ispit pao je za 10.000. Se ovo ukazuje da BiH mora naći rješenje za nedostatak profesionalnih vozača autobusa i kamiona, a eventualno najavljeno poskupljenje bi dodatno pogoršalo stanje u ovoj oblasti – rekao je član GO Milenko Jaćimović, koji je ujedno predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja RS i vlasnik auto-škole u Banjaluci.

On je istakao da odluka koja se priprema predviđa da „B“ kategorija sa 550 KM ide čak na 1.500 КM, za „C“ kategoriju cijena obuke bi poskupjela na vrtoglavih 1.600 maraka, a za vozače „D“ kategorije, odnosno vozače autobusa, na 2.250 maraka.

Ovom odlukom Savjet ministara BiH planira da značajno poveća cijene obuke za sve kategorije i time građane dodatno udalji od polaganja vozačkog ispita i sticanja dozvola, koje su često jedan od uslova da se zaposlite – smatra Jaćimović.

Pozvali su nadležne iz Ministarstva za transport i komunikaciju BiH da izvrše dodatne konsultacije i da uzmu u obzir mišljenje Konkurencijskog vijeća, koje je 27. januara 2016. godine upozorilo da nije dozvoljeno propisivanje minimalne cijene za polaganje vozačkog ispita.

DEMOS ima svoje predstavnike u zajedničkim organima i poslanika, pa ćemo tražiti da, kada dođe ova odluka na Savjet ministara, ona bude odbijena, s obzirom da je nadležno ministarstvo u Republici Srpskoj dalo crveno svjetlo i ne podržava ovu odluku. Sve što ne podržava Republika Srpska ni naši ministri u Savjetu ministara ne treba da podrže – poručio je Jaćimović.
Traže poskupljenje, a neće o cijenama

Navodi o stoodstotnom poskupljenju cijena polaganja vozačkog ispita su izmišljotina, odgovaraju iz Ministarstva komunikacija i transporta BiH.

S obzirom na to da ova oblast nije uređena od stupanja na snagu izmjena i dopuna Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH iz 2017. godine, preciziraju, ponovo su pokrenuli aktivnosti radi donošenja ovog propisa, a na inicijativu brojnih auto-škola u Bosni i Hercegovini.

Potvrdili su da je Prednacrt odluke pripremljen i dostavljen na mišljenje nadležnim ministarstvima obrazovanja, nakon čega će biti proveden dalji postupak, uključujući i javne konsultacije.

O cijenama nisu željeli da govore.

Kako je ovoj fazi još radni materijal, iznos cijene koji će u konačnici biti predložen u Odluci tek treba biti utvrđen uz konsultacije sa svim relevantnim učesnicima ovog procesa – odgovorili su iz ovog ministarstva za Srpskainfo.
Rade “prljavo” jer su jeftini?!

Jasan stav imaju i u Udruženju auto-škola RS: protiv ovoga se bune samo auto-škole koje rade “prljavo”.

Bune se oni koji imaju tri nekakve škole, a nemaju uslova ni za jednu. Zašto mi tražimo da se odredi najniža cijena? Jer imate škola u kojima jedan čas sada košta sedam maraka. Pa, za toliko novca ni instruktor neće da radi. Ni profesionalnih vozača nema zašto što nećete da ih platite – ocjenjuje predsjednik Udruženja Zdravko Ivić.

odsjeća da je još 2007. godine bilo definisano da cijena jednog časa obuke u BiH košta 20 KM.

Mi još nismo stigli tu cijenu iz 2007. godine. Vidite koliko je godina od tada prošlo a neki viču da je skupo. Svake godine imamo sve više poginulih u udesima, svake godine nas je sve manje. Neka samo izračunaju to, pa nek onda podvuku crtu. Država mora ulagati u bezbjednost, a ne pljačkati bezbjednost, a kod nas je sve opljačkano; sve što su mogli uzeti uzeli su i prodali – razočarano kaže Ivić.

Iz Ministarstva komunikacija i transporta BiH napominju da je cilj donošenja ove odluke eliminisanje nelojalne konkurencije i neprirodno niska cijena osposobljavanja kod pojedinih auto-škola, a koja ide na uštrb kvaliteta procesa osposobljavanja. Krajnji cilj je veća sigurnost saobraćaja na putevima, posebno imajući u visok postotak učešća mladih vozača u saobraćajnim nezgodama sa teškim posljedicama.

Stupanjem na snagu ove odluke uspostavio bi se osnov za utvrđivanje minimalnih proračunskih elemenata nastavnog časa osposobljavanja kandidata za vozača iz teorijskog i praktičnog dijela osposobljavanja. Auto-škole će i dalje slobodno formirati cijene osposobljavanja, ali će prilikom utvrđivanja cijena biti u obavezi pridržavati se minimalnih proračunskih elemenata propisanih ovom odlukom – preciziraju oni.

Podsjećaju da je obaveza donošenja odluke o jedinstvenim minimalnim proračunskim elementima vrijednosti nastavnog časa iz teorijskog i praktičnog dijela osposobljavanja kandidata za vozača motornih vozila propisana zakonom. Odluku, kažu, donosi Savjet ministara BiH, na prijedlog Ministarstva komunikacija i transporta BiH usaglašen s organom nadležnim za obrazovanje.

BiH

Nikšić: I danas sanjam BiH u kojoj ćemo imati svoje bh. bratstvo i jedinstvo

Published

on

By

Na godišnjicu smrti predsjednika bivše Jugoslavije Josipa Broza Tita oglasio se predsjednik SDP-a BiH Nermin Nikšić koji je kazao da i danas sanja BiH u kojoj će postojati bh. bratstvo i jedinstvo.
Na početku je kazao da svako vrijeme ima svoje dobre i loše strane.”Činjenica je da je Jugoslavija, na čelu sa Titom, većini nas pružila dosta dobroga i nosimo lijepe uspomene. Naravno poštujem i one koji ne nose takva sjećanja. Učili su nas bratstvu i jedinstvu, ljudskost je bila važnija od nacije, svi smo podjednako radili za dobrobit društva i države, međusobno smo se poštovali, a još su nas više poštivali i sanjali da budu kao mi oni koji su danas daleko ispred nas”, istakao je Nikšić.

Zatim je kazao o kakvoj Bosni i Hercegovini i danas sanja.

“Možda nisam realan, ali ja i danas sanjam Bosnu i Hercegovinu u kojoj ćemo imati svoje bosanskohercegovačko bratstvo i jedinstvo. Bosnu i Hercegovinuq u kojoj ćemo svi biti ponosni pripadnici svako svoga naroda, ali u isto vrijeme ponosni Bosanci i Hercegovci”, istakao je Nikšić.

Dodao je da se danas navršavaju 44 godine od kada je otišao čovjek koji je obilježio jednu epohu.

“Zato na ovaj način želim odati počast i spomen Josipu Brozu Titu, predsjedniku, državniku, vrhovnom komandantu”, zaključio je Nikšić.

klix

Nastavi čitati

BiH

Ovo je rudar Asim koji je zatrpan 170 metara ispod zemlje: “U jami samo dva čovjeka mogu raditi”

Published

on

By

“Obrušavanje materijala je konstantno, neprekidno se radi i ulažu se nadljudski napori da se dođe do unesrećenog”

 

 

Naime, kako je objavljeno riječ je o rudaru Asimu iz Rapatnice kod Srebrenika, koji je prvi kopač i ostao je zakopan u jami 170 metara ispod zemlje.

Dok spasilačke ekipe ulažu nadljudske napore kako bi došli do zatrpanog rudara, brojne kolege i prijatelji mole se za Asima i daju podršku i putem društvenih mreža.

“Podrška našem sugrađaninu i velikom prijatelju Asimu koji je ostao zatrpan u rudniku Mramor. Spasilačke ekipe su u jami ali nažalost pritisak je stjerao samo dva čovjeka da mogu raditi. Još jednom nadamo se da je srce naše junačko izdržalo i da će se uspjeti izvući”, stoji u objavi na društvenim mrežama.

Spašavanje rudara u rudniku Mramor još uvijek traje.

Kako je jutros za N1 rekao Zuhdija Tokić, predsjednik Sindikata Rudnika uglja Kreka, veći broj spasilačkih timova je na terenu.

-Dobra stvar je što su spasilačke ekipe sinoć u trećoj smjeni došli do bušilice sa kojom je unesrećeni radio. Obrušavanje materijala je konstantno, neprekidno se radi i ulažu se nadljudski napori da se dođe do unesrećenog. Mi se svi iskreno nadamo i ne gubimo nadu do zadnjeg časa da ćemo ga naći živog, poručio je Tokić.

Nastavi čitati

BiH

Isak želi biti šehid: Meni bi bilo drago da poginem za državu BiH, ja to ne krijem

Published

on

By

Ministar unutrašnjih poslova Federacije BiH, Ramo Isak, ponovo je dospio u žižu javnosti svojim, najblaže rečeno, neprimjerenim izjavama i postupcima.

Gostujući u jednom podcastu Isak je, između ostalog, poručio da bi mu “bilo drago da pogine za BiH”.

– Meni bi bilo drago da poginem za državu BiH. Јa to ne krijem. Јa kada poginem za ovu državu, ja sam onda šehid. Ne radim ja to zbog ljudi, već zbog svoje porodice, sebe, Allaha – rekao je Isak.

Nastavi čitati

Najčitanije