Magazin
Je li bolje kupiti noviji auto s većom kilometražom ili stariji s manjom?

KOD KUPNJE rabljenih vozila standardno je pitanje kilometraže. Znači li velika kilometraža nužno i slabiji auto? Pri kupnji se kupci mogu naći u dvojbi: Je li bolje kupiti noviji automobil s većom kilometražom ili stariji s manjom?
Matas Buzelis, stručnjak iz tvrtke CarVertical koja prikuplja podatke o automobilima, kaže da iako je istina da treba izbjegavati automobile s više od 300.000 kilometara, to nije uvijek potrebno, piše Večernji list. Stariji automobili s manjom kilometražom mogu se činiti kao dobar izbor, unatoč njihovoj starosti. Ipak, treba biti oprezan.
“Važna je kvaliteta rabljenog vozila i način na koji se održava. Ako povijest pokazuje konstantno povećanje kilometraže, a automobil je redovito održavan, s njim ne biste trebali imati puno problema. U suprotnom, bolje ga je izbjegavati ili pažljivo ispitati”, kaže.
Međutim, to nužno ne znači da se stariji automobil s puno prijeđenih kilometara još ne mogu koristiti. Prema riječima stručnjaka, postoje i iznimke. Kao primjer navodi rabljene automobile marke Mercedes-Benz, koji znaju imati i 400.000 kilometara, ali su još uvijek dobri.
Važna je povijest i gdje su skupili kilometre
Prema Buzelisu, “zlatno doba” za kupnju rabljenog automobila je između tri i pet godina. Tada je vozilo već uvelike amortizirano, a u sljedećih tri do pet godina amortizacija se više neće tako brzo povećavati.
“Postoje vozila koja mogu prijeći 200.000 kilometara u samo nekoliko godina. Posebno su noviji dizelski automobili vrlo pogodni za duža putovanja. Bitno je, međutim, da su skupljali kilometre na autocestama, a ne u gradskom prometu”, kaže Buzelis.
Međutim, uvijek vrijedi uzeti u obzir podatke o servisnoj povijesti. “Bez ovih podataka svaki automobil može predstavljati curenje novca”, kaže Buzelis.
Magazin
Jeste li čuli za nabeez vodu? Piće koje je poslanik Muhammed posebno preporučivao tokom ramazana

Danas se najčešće koriste hurme. Namakanje hurmi u vodi na nekoliko sati ne samo da čini vodu ugodno slatkom, već i oslobađa vitamine i minerale pohranjene u njima, čineći ih lakšim za probavu i bogatim topivim vlaknima.
Osim toga, jača pamćenje i pomaže rad slezene, jetre, grla, prsa i prostate, pa je posebno dobro za muškarce. Ispijanje nabeez vode će također biti korisno pacijentima s artritisom i povišenim nivoima mokraćne kiseline.
Od sastojaka trebat će vam 12 hurmi bez koštica, šest smokava osam kašika grožđica i četiri čaše čiste vode. Hurme, smokve ili grožđice namočite u čistoj vodi na hladnom mjestu. Pokrijte čaše i ostavite da se voće namače osam do 12 sati (najbolje preko noći).
Vodu zajedno s voćem možete izmiksati u blenderu kako biste dobili glatki napitak ili jednostavno piti slatku vodu i jesti omekšale hurme ili grožđice.
Klix
Magazin
Ove napitke trebate izbjegavati nakon iftara: Dovode do podizanja nivoa šećera u krvi

Prejedanje može dovesti do nadutosti i bolova u stomaku, pa se zbog toga savjetuje da počnete s manjim obrocima postepeno povećavate unos hrane.
Osim toga, mnoge osobe se nakon iftara odlučuju za zaslađene sokove, gazirana pića i slatke napitke. Ove vrste napitaka privlačni su zbog svoje slatkoće, ali mogu naglo podići nivo šećera u krvi što dovodi do brze energije koja brzo nestaje, a zatim i do osjećaja umora. Umjesto toga, korisno je piti negaziranu vodu, kokosovu vodu ili biljne čajeve.
Nakon iftara mnoge osobe često piju mnogo tečnosti, a dehidracija je čest problem tokom ramazana. Preporučuje se piti vodu tokom večere i prije spavanja kako bi se spriječila dehidracija koja može utjecati na probavu, energiju i mentalnu jasnoću za naredni dan. Osim toga korisno je izbjegavati i kofein jer može dovesti do još veće dehidracije.
Kada završite svoj obrok savjetuje se lagana šetnja koja pomaže u ubrzavanju probave i smanjenju osjećaja nadutosti i težine. Kroz male promjene u navikama nakon iftara možete poboljšati svoju probavu, energiju i zdravlje te uživati u benefitima mjeseca posta bez neželjenih posljedica za vaše tijelo.
Magazin
Danas je 8. mart, Međunarodni dan žena: Znate li zašto slavimo ovaj dan?

Međunarodni dan žena širom svijeta obilježava se s ciljem da se oda počast ekonomskim, političkim i društvenim postignućima žena. Iako je borba za ravnopravnost žena trajala više od stotinu godina, ona se i dalje nastavlja.
Žene širom svijeta i dalje se suočavaju s brojnim predrasudama, diskriminacijom, te barijerama u poslovnom svijetu, poput “staklenog stropa”. Osim toga, i dalje zarađuju manje od svojih muških kolega, a često su izložene seksualnom uznemiravanju, mobingu i nasilju. U nekim dijelovima svijeta ženama su uskraćena osnovna ljudska prava.
Nažalost, kao i mnogi drugi praznici, Međunarodni dan žena je podlegao komercijalizaciji. Na ovaj dan ženama se često poklanjaju cvijeće i pokloni, dok se suština samog dana zaboravlja. Većina ljudi nije ni svjesna da 8. mart slavi borbu žena za ravnopravnost i često ga doživljava kao generalno slavlje ženskog roda, zanemarujući stvarne razloge njegovog obilježavanja.
Važno je prisjetiti se osnovnih postignuća koja su ostvarena kroz ovu borbu, kao što su uvođenje osmosatnog radnog vremena, ujednačavanje plaća za muškarce i žene, ostvarivanje prava glasa za žene, bolje zdravstvene usluge i podrška porodiljama.
Ideja o obilježavanju Međunarodnog dana žena pojavila se početkom 20. vijeka, u vrijeme brze industrijalizacije i ekonomske ekspanzije. Žene zaposlene u industriji odjeće i tekstila u New Yorku su 8. marta 1857. godine organizovale proteste zbog loših radnih uslova i niskih plata.
Iako su demonstracije bile nasilno raspršene, te žene su osnovale sindikat samo dva mjeseca nakon protesta. Ovi protesti ponovljeni su i narednih godina, a najpoznatiji se dogodio 1908. godine, kada je 15.000 žena marširalo kroz New York tražeći kraće radno vrijeme, bolje plaće i pravo glasa.
Na Prvoj međunarodnoj ženskoj konferenciji u Kopenhagenu 1910. godine, na prijedlog njemačke socijalistice Clare Zetkin, ustanovljen je “Međunarodni dan žena”. Godine 1975, koja je proglašena Međunarodnom godinom žene, UN su službeno počele obilježavati ovaj dan.
U bivšoj Jugoslaviji, žene su pravo glasa dobile 1945. godine, dok je Švicarska bila posljednja evropska zemlja koja je ženama omogućila pravo glasa, i to tek 1972. godine.
Iako su postignuta brojna prava, borba za ravnopravnost žena nije gotova, i Međunarodni dan žena ostaje podsjetnik na sve ono što je postignuto, ali i na sve izazove koji su još uvijek pred nama.
Svim ženama, sretan 8. mart, Međunarodni dan žena!
Radiosarajevo.ba
Magazin
VIDEO Maserati bez vozača postavio novi brzinski rekord

TEHNOLOGIJA autonomne vožnje velikim brzinama nije san budućnosti. Ona se već događa, a Maserati MC20 upravo je dokazao to postigavši brzinu od 318 km/h bez vozača. Ovo je drugi put da je ovaj automobil postavio brzinski rekord, a istovremeno i drugi put da je isti tim postavio novi rekord za tehnologiju autonomne vožnje temeljenu na umjetnoj inteligenciji.
Objavljene i snimke
Najveće talijansko sveučilište za znanost i tehnologiju, Politecnico di Milano, udružilo je snage s ekipom iz Indy Autonomous Challengea kako bi postavili ovaj rekord. To su ostvarili u Kennedy Space Centru, konkretno na Launch and Landing Facilityju, stazi koju su koristili svemirski šatlovi prilikom povratka s misija. Ova staza bila je idealna jer omogućuje čak 4.5 kilometara prostora za postizanje ogromnih brzina.
U ovom slučaju MC20 je koristio softver tima PoliMOVE-MSU, koji je dio performansnog odjela AIDA (Artificial Intelligence Driving Autonomous) pri Politecnico di Milano. Snimke snimljene tijekom testa prikazuju Maserati koji besprijekorno prati pravocrtnu liniju staze i ubrzava tijekom cijelog testa.
“Guramo AI i robotsku opremu do apsolutnih granica. Učimo”
Polako, ali sigurno ubrzava do 318 km/h, prije nego što mora pritisnuti kočnice jer je staza došla do kraja. Time je oborio stari rekord od 310 km/h. Zašto se truditi učiniti autonomni automobil tako brzim kada su razine 3, 4 i 5 autonomije danas relativno rijetke? Odgovor je jednostavan: riječ je o učenju.
“Ovi svjetski rekordi brzine mnogo su više od pukog prikaza buduće tehnologije; guramo AI-softver i robotsku hardversku opremu do apsolutnih granica. To činimo s automobilom za cestovnu uporabu, što pomaže u prijenosu spoznaja iz autonomnih utrka kako bi se omogućila sigurna, zaštićena i održiva brza autonomna mobilnost na autocestama”, rekao je Paul Mitchell, izvršni direktor Indy Autonomous Challengea i Aidoptation BV-a.
“Testiramo ponašanje robovozača u ekstremnim uvjetima”
“Cilj testova velikih brzina je procijeniti ponašanje robovozača u ekstremnim uvjetima. Ovi AI sustavi testirani su u proizvodnim vozilima u zakonskim brzinama na cestama od 2021. godine, tijekom Indy Autonomous Challenge utrka.
Tim AIDA iskoristio je ovaj test kako bi pomaknuo granice autonomne vožnje, poboljšavajući sigurnost i pouzdanost.
Testovi provedeni u kontroliranim uvjetima bez ljudskog vozača procjenjuju stabilnost, robusnost i vrijeme reakcije AI-ja, što na kraju poboljšava sigurnost u situacijama vožnje pri nižim brzinama u urbanim sredinama”, objasnio je Sergio Matteo Savaresi, znanstveni direktor projekta i direktor Odjela za elektroniku, informacijske tehnologije i biotehnologiju na Politecnico di Milano.
Index.hr
Magazin
Stručnjak otkrio što se nalazi u mljevenoj kafi i zgrozio mnoge: Ovo stvarno nisam trebao znati!

U Hrvatskoj za sada nisu prepisane granične vrijednosti za biološke nečistoće, niti su takva ispitivanja hrane obvezna.
Ako ste ljubitelji kave, vjerojatno svako jutro nakon buđenja popijete jednu šalicu, ali nakon što doznate ovu činjenicu, vjerojatno ćete promijeniti mišljenje. Liječnik iz Ujedinjenog Kraljevstva Karan Raj otkrio je što se sve može nalaziti u mljevenoj kavi i zgrozio mnoge, piše Metro. Naime, otkrio je kako postoji vjerojatnost da naša mljevena kava uključuje mali postotak žohara i komadića drugih insekata. To se ne radi namjerno ili za okus, već se ti insekti slučajno nađu u vrećicama kave.
Agencija za hranu i lijekove iz SAD-a provela je studije koje su pokazale da se do 10 posto zrna kave zarazi žoharom i drugim insektima. Strojevi za prženje i mljevenje kave nisu ih u stanju potpuno preraditi, pa se insekti samo ispeku i samelju u zrno. Ova agencija dopušta određenu količinu dijelova kukaca u našoj hrani sve dok ne prelazi određeni postotak.
U Hrvatskoj za sada nisu propisane granične vrijednosti za biološke nečistoće, niti su takva ispitivanja hrane obvezna, piše Bioinstitut.hr. “Mljevena kava kakvu dobivate u većini trgovina sadrži određenu količinu žohara. Obično se to ne može potpunosti spriječiti. Tako se samo ispeku i samelju sa zrnima kave. Većina nadležnih tijela za hranu dopušta određeni postotak dijelova kukaca u našoj hrani. Ako ste alergični na žohare, klonio bih se mljevene kave”, objasnio je u videu objavljenom na TikToku.
Mnogi su ostali šokirani ovim saznanjem i odlučili da više neće konzumirati kavu. – Ovo stvarno nisam trebao znati! Svaki dan pijem kavu, uništio si mi jutarnji ritual – samo je jedan od mnogobrojnih komentara.
Magazin
Mirza Selimović: Ako ima onih koji žele rat, eno im livada i neka se poubijaju međusobno

“Sjašte svi s grbače ovog napaćenog naroda. Niko ne želi rat, a ako ima takvih, eno im prva livada, nek’ se okupe i poubijaju međusobno. Preko 20 godina gledamo iste ljude, slušamo iste priče i povraća nam se od toga. Nismo ovce i nećemo da živimo u torovima… Možemo i moramo bolje od ovog”, napisao je na Instagramu.

Screenshot: Instagram/mirza.selimovic
Podsjetimo, nakon što je Narodna skupština RS-a usvojila zakone o odbacivanju rada državnih institucija na teritoriji Republike Srpske, predsjednik ovog bh. entiteta potpisao je ukaze o ovim zakonima.
Zakoni su objavljeni u Službenom glasniku RS-a čime su i zvanično stupili na snagu.
Tim povodom, Denis Bećirović, Denis Zvizdić i Kemal Ademović uložili su apelaciju Ustavnom sudu BiH kojom traže suspenziju zakona iz RS-a, a kojima se zabranjuje rad Suda, Tužilaštva, VSTV-a i SIPA-e na teritoriji ovog entiteta.
-
Smrtovniceprije 6 dana
Na ahiret preselio Badić (Muhameda) Smail
-
BiHprije 3 dana
Helikopteri EUFOR-a iznad Banje Luke, jedan od njih sletio u kasarnu Kozara
-
BiHprije 3 dana
Vukanović: Pomahnitali ludak gura nas u bratoubilački sukob, Ćulum se povlači
-
BiHprije 6 dana
Helez: Zabranio sam slijetanje mađarskog vojnog aviona u Sarajevo i Banju Luku
-
Cazinprije 3 dana
Nikšić: Otvaramo pogon vojne industrije u Cazinu. Odgovorit ćemo na državni udar, ko god misli da imamo rezerve – vara se
-
BiHprije 4 dana
Stevandić: “Helez pravi bosanski Hamas i to je rušenje BiH, spremni smo braniti institucije RS”