Connect with us

Magazin

Kako vrućine utječu na rad motora? Može doći do problema već na 25°C

Published

on

EKSTREMNE temperature nikad nisu dobar saveznik. U slučaju ljetnih vrućina, posljedice može trpjeti mehanika, a još više elektronika motora, kako kod automobila sa SUS motorima, tako i kod novijih vozila s električnim pogonom.

Ljeti, kada su visoke temperature izražene iznad prosjeka, putovanje automobilom može postati kompliciraniji zadatak nego inače, kako za vozača i putnike, tako i za naša vozila, piše Klix.ba.

Gubitak snage i povećana potrošnja

Na motor s unutrašnjim sagorijevanjem, bilo da je u pitanju benzinac ili dizel, utječu vanjske temperature već iznad 25 stupnjeva, a problemi se pogoršavaju iznad 30 stupnjeva. Da bismo razumjeli kako vanjska temperatura utječe na motor s unutrašnjim sagorijevanjem, prvo nam mora biti jasno kako on funkcionira.

Dakle, unutar cilindara se uvodi zrak i ubrizgava gorivo, čija će mješavina izazvati eksploziju koja će pokrenuti klipove i to će generirati silu potrebnu za pogon kotača vozila. Kada kažemo da toplina ne pomaže motoru da radi najbolje, to je zato što vrući zrak koji mora ući u cilindre ima manje kisika u sebi. Tako smjesa unutar motora neće biti idealna.

To ima dva direktna efekta na performanse motora. S jedne strane, motor može pretrpjeti gubitak snage, a stanje se može pogoršati ako motoru asistira turbopunjač. S druge strane, potrošnja goriva će se povećati jer će motor, kako bi nadoknadio nedostatak kisika, ubrizgavanjem više goriva pokušati učiniti smjesu bogatijom, što smanjuje autonomiju.

Vrlo važno je da u svemu tome ispravno funkcionira rashladni sistem i da je nivo rashladne tekućine unutar normalnih granica. Važno je pravilno održavati vozilo i povremeno provjeravati osnovne parametre i tekućine. Još bolje ako putujete u ranim jutarnjim satima.

Kako vrućina utječe na električna vozila?

Ekstremna vrućina ne utječe samo na SUS motor već na probleme mogu naići i automobili s električnim motorima, ali u manjoj mjeri. Poput SUS motora, oni također imaju sistem hlađenja koji pazi na raspršivanje topline tijekom rada.

Ipak, postoji stvarni problem s ekstremnom vrućinom u električnom vozilu, a to je da iako motor nije toliko pogođen, baterija je ta koja stvarno pati.

Baterija električnog vozila optimalno radi u temperaturnom rasponu između 20 i 25 stupnjeva. Ako se ove brojke premaše, elektrokemijske reakcije koje se odvijaju unutar baterije se ubrzavaju, što utječe na njene performanse i vijek trajanja.

Stručnjaci ističu da problem leži u smanjenju električnog dometa zbog topline u baterijama. Bez uzimanja u obzir drugih čimbenika, kao što su teren, korištenje klima uređaja ili stil vožnje, baterija može pretrpjeti smanjenje dometa od 2.8 posto na 27 stupnjeva, 5 posto na 32 stupnja, 15 posto na 35 stupnjeva, a domet može biti smanjen do 31 posto na temperaturi zraka iznad 38 stupnjeva. Kao i kod SUS motora, posjedovanje sustava hlađenja tekućinom ključno je za njihov pravilan rad.

Magazin

Mislite da ste dobar vozač? Ok, ko ima prednost?

Published

on

By

DOLAZAK na raskrižje tijekom vožnje često može izazvati zbunjenost. Ako se tri vozila istovremeno nađu na istom raskrižju, to može dovesti do komplikacija, no njih je ipak lako izbjeći.

Internetom se proširila fotografija koja simulira jednu od mogućih situacija. Na raskrižju bez semafora i prometnih znakova su se istovremeno našla tri vozila, a pitanje je koje od njih ima prednost?

Dva vozila idu ravno, a jedno skreće

Žuti i plavi auto na ovom raskrižju idu ravno, dok kamion skreće lijevo. Dobro proučite fotografiju, razmislite i probajte točno odgovoriti na pitanje.

Razmišljajući o točnom odgovoru, potrebno je znati o kakvom raskrižju se radi. Budući da na prikazanom raskrižju nema ni semafora ni prometnih znakova, vrijedi pravilo desne strane. Prema njemu, vozilo na lijevoj strani mora prepustiti prednost vozilu koje mu se nalazi zdesna.

Index.hr

Continue Reading

Magazin

Talijanka koja je živjela 117 godina otkrila je da je svaki dan jela isto jelo

Published

on

By

TALIJANKA Emma Morano rođena je 1899., a preminula je 2016. u dobi od 117 godina, što znači da je službeno doživjela tri stoljeća, dva svjetska rata i skoro 90 političkih promjena u Italiji. Doživjeti ove godine prava je rijetkost, a prema zapisima, postoji samo 12 ljudi koji su doživjeli toliku starost.

Izbjegavala je muškarce

Morano je živjela ispunjen život, a jednom prilikom izjavila je da ima jednostavnu formulu za dug život – stroga dijeta i izbjegavanje odnosa s muškarcima.

Bila je udana, no razvela se 1938. godine nakon što joj je preminulo jedino dijete, 6-mjesečni sin. Od muža se rastala u vrijeme kada je u Italiji to bilo nezamislivo i tada je odlučila da se nikada više neće udati, a često je govorila da joj je to pomoglo da živi dulje, objašnjavajući da “nije željela da itko njome dominira”.

Također, otkrila je da je svaki dan, skoro 90 godina, jela tri jaja, od čega su dva bila sirova. Tu naviku je uvela, kako je rekla, nakon Prvog svjetskog rata kada joj je dijagnosticirana anemija. No, uz jaja je pila i tradicionalno talijansko alkoholno piće, nešto poput rakije.

“Jedem tri jaja dnevno i za probavu pijem grappa koju pripremam sama – stavim je u staklenku sa sedam listova kadulje, pelinom i nekoliko grožđica”, objasnila je jednom prilikom.

Zaslužna je i genetika

Carlo Bava bio je njezin liječnik gotovo 30 godina, a on je rekao za AFP da je Emma rijetko jela voće i povrće. “Kada sam je upoznao, jela je tri jaja dnevno, dva sirova ujutro, a zatim omlet za ručak i piletinu za večeru”, ispričao je, ali i dodao da je tajna njezinog dugog života i genetika. Naime, njezina majka doživjela je 91 godinu, a nekoliko njezinih sestara proslavilo je svoje 100. rođendane.

Index.hr

Continue Reading

Magazin

Ako ovaj predmet imate u automobilu, u Njemačkoj možete platiti kaznu do 10.000 eura

Published

on

By

Predmet koji mnogi kod nas često drže u automobilu može skupo da vas košta.

Njemački automobilski klub ADAC upozorava na jedan predmet koji u Njemačkoj nikada ne treba prevoziti bez valjanog razloga – nož. Ako se nož prevozi u vozilu bez valjanog razloga, to može dovesti do kazne od 10.000 eura, piše Avtomagazin.si.

Dešava se da vozači ponesu nož sa sobom, naprimjer, na piknik. Međutim, Zakon o oružju postavlja stroga pravila za nošenje noževa: zabranjeno je bilo kome sa oštricom dužim od 12 cm.

Dozvoljeno im je da se nož prevozi samo ako postoji legitiman razlog, kao što je posao, inače je prevoz zabranjen.

Za prekršaje su predviđene novčane kazne do 10.000 eura.

Ako imate valjan razlog, nož treba čuvati u zatvorenoj kutiji ili sličnom sigurnom pakovanju.

Pored naoružanja, među stvarima koje zahtijevaju posebnu pažnju prilikom transporta spada i gorivo.

U Njemačkoj je u kontejnerima dozvoljeno da se preveze do 240 litara dodatnog goriva po vozilu, a svaki kontejner ne smije da sadrži više od 60 litara. Prekoračiti to znači rizikovati novčanu kaznu.

Prilikom transporta goriva u inostranstvo potrebno je provjeriti pravila pojedine zemlje. U nekim zemljama, poput Luksemburga, transport goriva je, naprimjer, strogo zabranjen.

Ako u Njemačkoj u automobilu vozite kućne ljubimce, oni moraju biti uredno osigurani, u posebnim sjedištima. Nepoštovanje može da dovede do kazne od 35 eura, a u slučaju opasnosti kazna se povećava na 60 eura i jedan kazneni poen.

Continue Reading

Najčitanije