Connect with us

Religija

Ramazan u Gazi i Gaza u ramazanu

Published

on

Piše: Senada Tahirović

Onaj ko se bude za dobro zalagao – biće i njemu udio u nagradi, a onaj ko se bude za zlo zauzimao – biće i njemu udio u kazni. – A Allah nad svim bdi! (Sura Žene, 85)

Mjesec ramazan je, to svi muslimani znaju, vrijeme dubokog promišljanja sebe i svijeta. Glad koju osjećamo tokom posta nije samo fizička – trebala bi biti i glad za poštenijim i iskrenijim pozicioniranjem sebe prema Gospodaru svih svjetova, ali i Njegovim stvorenjima na zemlji. Otuda nam ramazan dolazi i kao vrijeme posebne spoznaje i bereketa koji se iznova spušta na nas još od početka objave. Stoga se, u ramazanu, prisjećamo intenzivnije nego u drugim periodima godine, životnog puta našeg Poslanika, alejhisselam, i njegovih ashaba – pamtimo njihove nevolje, borbe, stremljenja, odricanja i iznad i ispred svega – iskrenosti.

Otuda je vrijeme da se u ramazanu, svako za sebe, zapitamo gdje je naša iskrenost. Budući je iskrenost vezana i za odnos prema svijetu, propitivanje u nekoj mjeri valja kontekstualizirati. Posebno u doba prijelomnih događaja kakav je sigurno genocid koji Izrael, nesmiljeno i nesmetano, čak uz podršku velikih svjetskih sila – navodnih čuvarica ljudskih prava, provodi u Gazi i diljem okupirane Palestine, žešće nego ikad. Pošto je Palestina – danas više nego ikada – lakmus papir i ummeta i čovječanstva, pitanje naše iskrenosti se veže upravo za ono što se u javnom govoru spominje kao “palestinsko pitanje”. Ovogodišnji ramazan, dakle, dolazi u vrijeme kada su stanovnici, muslimani, Gaze izloženi neopisivim patnjama. Glad, razaranja i gubitak najmilijih postali su surova svakodnevica za milione Palestinaca, postavljajući pitanja o našem poimanju solidarnosti i vjerskih praksi.

Ljudi u Gazi prisiljeni su jesti divlje bilje i koristiti hranu za životinje kako bi napravili “hljeb”, dok izraelske snage sprečavaju pristup humanitarnoj pomoći. Realnost izraelske agresije rezultirala je masovnim gubitkom života, razaranjem domova i infrastrukture, te namjernim izgladnjivanjem Palestinaca pa izaziva duboka moralna i etička pitanja. Dok se u Gazi umire, i od toga okreće glava, na kojoj smo, iskreno, strani? Drugim riječima, šta nam zaista znači genocid koji se provodi nad Palestincima? Da bismo bolje shvatili, trebamo se podsjetiti da ove okrutne činjenice nisu samo statistike već su svjedočanstvo o dubokoj ljudskoj patnji. Nijedan segment postojanja Palestinaca nije ostao neizložen brutalnom nasilju. Vidimo li to?

Od oktobra prošle godine, prema posljednjim izvještajima, izraelska agresija rezultirala je smrću 29.092 Palestinaca, među kojima je najmanje 12.000 djece i 8.000 žena, dok je 69.028 ozlijeđeno. Najmanje 7.000 ljudi je još uvijek pod ruševinama, prema Uredu za medije Vlade Gaze. Osim toga, ubijeno je 130 novinara, najmanje 340 zdravstvenih radnika i 46 službenika civilne zaštite. Izraelska vojska je uništila 70.000 kuća, dok je 290.000 oštećeno, toliko da su nenastanjive. Prema podacima UN-a glad i teška pothranjenost su rašireni u Gazi, gdje 2,2 miliona Palestinaca pati zbog ozbiljnih nedostataka hrane, lijekova i drugih humanitarnih zaliha. Namjerno izgladnjivanje civila, uskraćivanjem neophodnog za opstanak i preživljavanje, prepoznato je kao ratni zločin prema Ženevskim konvencijama i Rimskom statutu. I Vijeće sigurnosti UN-a je to prepoznalo kao ratni zločin i opću povredu međunarodnog prava. Velike sile se, skupa s Izraelom, svojski trude da te konvencije ostanu mrtvo slovo na papiru, barem kada je u pitanju Palestina. No, gdje smo mi muslimani koji smo prema drugim muslimanima, a i prema Palestini, obavezani nečim mnogo utemeljenijim i većim od konvencija?

Ako to promislimo u svetome mjesecu ramazanu, možda ćemo osvijetliti činjenicu da post, iako je lični ibadet, ima duboki društveni kontekst, naročito kada se uzme u obzir patnja onih u Gazi. Ramazan nas poziva na suosjećanje s gladnima i siromašnima, uči nas važnosti dobrotvornosti, altruizma i ljubavi. Međutim, kako naša vjerska praksa odražava naše odnose prema onima koji trpe? Jesmo li spremni preći granicu površnog suosjećanja i poduzeti konkretne akcije koje bi mogle ublažiti njihove patnje? Nekako tiho promiču među nama – red ograda u glavi, koje opravdavamo svojom nemoći pa red onih stvarnih ograda na kapijama Gaze, koje, kao ne vidimo.

Islamska filozofija posta ilustrira humanizam i potvrdu života, transformirajući umijeće samoodricanja u instrument samokontrole i plemenitosti. Ova filozofija nas poziva da iz svog posta izlazimo pročišćeni, bolje pripremljeni za obavljanje dužnosti prema u svijetu koji nas okružuje. Da, ramazanski post nas uči odricanju, ali također zahtijeva od nas da širimo istinu i pravdu. Naša vjera i djela moraju se spojiti u silu za dobro, podstičući nas da preispitamo kako možemo doprinijeti da surovost bude izolirana i kažnjena.

U kontekstu Gaze, to znači prepoznavanje patnje palestinskog naroda i traženje načina kako im pomoći, ne samo kroz molitve i finansijski, već i kroz aktivno zagovaranje pravde i ljudskih prava. I dalje, ne samo kroz zagovaranje koje se, nažalost i najčešće, ispuše na društvenim mrežama nego i vršenje aktivnog pritiska – kako se to kaže građanskog – na sve institucije koje mogu i trebaju učiniti nešto po pitanju Palestine. I istovremeno trebamo skretati pažnju svima koji imaju moć, posebno muslimanima, na njihovu odgovornost za Palestinu. Jer, lažni govor i postupanje po njemu, na koji smo upozoreni u hadisima našeg Poslanika, a.s. – a koji dovodi upitanje naš post budući da našem Gospodaru nisu potrebni naši glad i žeđ – nije samo iznošenje tračeva. Lažni govor je i proizvodnja relativizatorskih i narativa kojima nas moćnici ubjeđuju da oni i ne mogu baš pomoći Palestini jer… složeno je to. Kao da je u slučajevima genocida ikada i postojala složena slika.

Ovo, pak, ne znači kako treba potcijeniti moć malih doprinosa. Koliko je samo gladnih usta nahranjeno i koliko rana previjeno od priloga koje su skupljali dobri i pošteni, a takozvani mali i obični ljudi širom svijeta? Svaki doprinos, bez obzira koliko malen bio, ima vrijednost. Od donacija humanitarnim organizacijama do obrazovanja drugih o situaciji u Gazi – svaki korak prema solidarnosti i pomoći je korak prema ispunjenju naših dužnosti prema čovječanstvu.

Dovoljno je da par puta umjesto raskošnog iftara koji ćemo podijeliti na društvenim mrežama pojedemo nešto jednostavnije i razliku doniramo nekoj od organizacija koje vrijedno prikupljaju pomoć za Palestinu. Ili, dovoljno je da naše javne ličnosti koje gostuju na iftarskim programima umjesto prepričavanja svojih porodičnih tradicija i načina spremanja jela iskoriste prostor da skrenu pažnju na neke od manje poznatih detalja o genocidu u Palestini. Nadati se da ćemo tako, svako u domeni u kojoj može, pomoći našim braći i sestrama u Palestini. Pomaknut će se neka “ograda”, a i post će nam biti ljepši. Jer, u konačnici, prava mjera naše vjere nije samo u našoj odluci da se odreknemo hrane ili pića, već u spremnosti da djelujemo u ime pravde i čovječnosti. (IIN Preporod)

akos.ba

BiH

Gradska džamija : Predavanje i izložba Sultanske džamije u Bosni i Hercegovini

Published

on

PREDAVANJE I IZLOŽBA
SULTANSKE DŽAMIJE U BOSNI I HERCEGOVINI
Među džamijama građenim u vrijeme Osmanlija, posebno mjesto i značaj imale su one koje su gradili sami sultani, kako u Istanbulu, tako i širom Osmanskog carstva, pa i u Bosni i Hercegovini. One su finansirane iz državne blagajne, pa se na neki način mogu smatrati i državnim džamijama.
U našoj zemlji podignuto je preko 80 sultanskih džamija. Mnoge su porušene, neke su obnavljane, a od nekih su ostale samo zidine u tvrđavi, kao što je to slučaj u Bužimu.
Do danas ih je sačuvano i obnovljeno ukupno 37. Od sultanskih džamija koje se i danas koriste i služe svojoj svrsi čak 9 nalazi se na prostoru Bosanske Krajine. To su: Stara džamija u Izačiću, Džamija Murata III u Todorovu, Džamija Murata III u Šturliću, Fethija džamija u Bihaću, Džamija Brekovica grad u Bihaću, Džamija Zagrad u Velikoj Kladuši, Džamija u Maloj Kladuši, Džamija u Mutniku, i Gradska džamija u Cazinu.
Povodom obilježavanja 7. maja, Dana džamija, Medžlis Islamske zajednice Cazin u saradnji sa Gazi Husrev-begovom bibliotekom iz Sarajeva organizira predavanje i izložbu „Sultanske džamije u Bosni i Hercegovini“.
Predavanje i izložba će se održati u Gradskoj džamiji u Cazinu, u petak, 3. maja 2024. godine, sa početkom u 20 sati.
Pozivamo vas da svojim prisustvom uveličate ovaj značajan skup.
Medžlis islamske zajednice Cazin
Nastavi čitati

BiH

Muslimanska radna etika

Published

on

Muslimanska radna etika

datum objavljivanja: 1.05.2024.

Donacije poslodavaca zarađene na muci i nepravdi radnika, bez obzira koji cilj imale, jesu donacije ljudi koje Allah ne voli / Raditi i biti vrijedan radnik samo ako je šef prisutan, znači biti licemjer i stjecati nedozvoljenu zaradu.

Bez obzira što je vrijeme robovlasništva daleko iza nas, danas se određeni poslodavci prema radnicima nerijetko odnose kao robovlasnici prema robovima.

Navedimo nekoliko primjera u tom kontestu. Iako je radno vrijeme naznačeno u ugovoru, radnik je obavezan ostati dokasno navečer. Poslodavac ne pomišlja na obaveze koje njegov radnik ima, naročito ako se radi o porodičnom čovjeku.

Ovo je naročito važno u proljetno doba kada radnici s minimalcima pokušavaju nakon radnog vremena obrađivati zemlju, jer njegov budžet ne dozvoljava kupovinu svježeg voća i povrća, kao i zimnice, u bilo koje doba godine. Od radnika se zahtijeva da za minimalnu platu obavlja posao više ljudi, a često prihod ne odgovara zakonom utvrđenim platnim listama.

Poslodavac nije svjestan da upravo ovom nepravdom stavlja u iskušenje radnika da ne obavlja svoj posao revnosno, ili štaviše da počne ga potkradati. Postoje poslodavci koji daju zakonom zagarantiranu plaću, ali nakon njene isplate radnici su obavezni vratiti određenu sumu poslodavcu.

Kao da je riječ o haraču. Te obespravljene radnike svakodnevno gledamo u našim porodicama, familijama džamijskim odborima, prvim saffovima…

Naravno, u sveopćoj paranoji poslodavac će tražiti od bližih saradnika, ili radnika koje smatra povjerljivim, da špijuniraju pa čak i podmeću robu drugim radnicima testirajući ih da li će pokušati krasti.

 

Također, poslodavci često traže od radnika da skrivaju sve propuste firme; porez, nehigijenske uvjete i rok trajanja robe itd.

Mnogi radnici rade “nacrno” bez ikakvog osiguranja, a da bi se ispunila zakonska obaveza poslodavac će umjesto radnika “prijaviti” sebe, svoju porodicu i bližu rodbinu, čak i ako ne rade. Radnik će razumjeti situaciju kada je firma u krizi, ali kako će razumjeti ako se poslodavac razmeće skupocjenim novim autima dok govori o krizi?

Možda izgleda suvišno govoriti o hrani, ali danas još postoje poslodavci koji ne obezbjeđuju radnicima adekvatnu hranu, ili je riječ o jednoličnoj hrani koju radnici mogu uzeti ili odbiti, jer druge nema.

Postoje slučajevi kada poslodavci ne dozvoljavaju radnicima napuštanje radnog mjesta čak i kada im se u porodici desi nesretan slučaj, a iznimke, što je zapravo obaveza, prave samo ako se nešto desi radniku. Naravno, radnici s povredama ili težom bolešću ostaju bez posla, jer bolovanje nije ekonomski isplativo, dok majke nakon porodiljskog ne dobivaju mogućnost povratka na radno mjesto. Da se radniku omogući obavljanje namaza…

Radnik može biti sretan ako mu se uopće dozvoli odlazak na bajram-namaz.

Sve su ovo karakteristike prakse oholog poslodavca kojem je ponižavanje radnika postala praksa, naročito onog koji je bez temeljnog obrazovanja i odgoja spletom okolnosti stekao određeni kapital. Poslodavac će birati turističke destinacije i bogato provesti blagdane i praznike, jer njegova plata ne kasni, ali njegovim radnicima, ako ne budu obavezni raditi i tokom praznika, datum isplate mjesečnog primanja će se pomjeriti.

S tim konstantnim pomjeranjem dana isplate radnik izgubi u toku godine bar jednu platu.

Poslodavac će provesti svaki blagdan u odmoru, s bogatim jelovnikom, dok će njegov radnik nastojati posuditi novac kako bi obezbijedio osnovne namirnice svojoj porodici, kao da Poslanik, a.s. nije poručio: “Daj radniku njegovu zaradu prije nego mu se znoj osuši”.

Ove i slične slične situacije možda su strane onima koji dobivaju platu iz sigurnog budžeta određenih institucija, ali to je realnost koja se zanemaruje u našim razgovorima, sohbetima, hutbama. Odgovorne osobe ne obraćaju pažnju na ove situacije, ili su u strahu od svađe s poslodavcima od kojih su dobili donaciju za lični ili društveni interes.

Donacije poslodavaca zarađene na muci i nepravdi radnika, bez obzira koji cilj imale, jesu donacije ljudi koje Allah ne voli. Poslodavci kao da nisu svjesni da su Božijom odlukom i milošću samo u prednosti nad radnicima, a nikako njihovi vlasnici.

Kada bismo pratili život i smrt nepravednog poslodavca, te stanje njegove porodice možda bismo se uvjerili u Allahovu pravednu odredbu već na Ovom svijetu. Prilikom razmatranja odnosa poslodavac – radnik ljudi uglavnom imaju više naklonosti prema radnicima, jednim dijelom što je većina ljudi na svijetu radnici, a drugim dijelom što se nepravda uglavnom čini nad radnicima. Ipak, treba imati na umu da mnogi radnici svojim riječima, djelima, neradom, lijenošću čine nepravdu poslodavcu svakog (ne)radnog dana.

Jedna od nepoželjnih osobina radnika koja može štetiti poslodavcu, ali i radniku naročito u smislu njegovog radnog ambijenta, jeste neopravdano konstantno nezadovoljstvo.

Ako bismo ilustrirali ovu osobinu najbolji primjer bi nam bio slučaj kada poslodavac omogući povišicu radniku, a ovaj se upita: “Ako je meni povećao plaću, koliko li je tek onda on zaradio ovaj mjesec?!” Ako je poslodavac pravedan, konstantno nezadovoljstvo radnika može biti samo posljedica zavisti i ljubomore, a imati takvog radnika je kao zaposliti nezrelo i nestručno dijete, jer neopravdana zavist je jedna od osobina nezrelog djeteta.

Raditi i biti vrijedan radnik samo ako je šef prisutan, znači biti licemjer i stjecati nedozvoljenu zaradu. Krasti od vlasnika, bez obzira da li je riječ o doslovnoj krađi materijalnih stvari ili, pak, obavljanje ličnih poslova tokom radnog vremena ili na radnom mjestu, znači varati.

Radnik može nemarno da se odnosi prema imovini vlasnika, svojim ponašanjem da udaljava poslovne partnere od vlasnika; širi laži i dezinformacije o vlasniku; u trgovini ili na pijaci može prodavati svoje proizvode umjesto vlasnikove; posluživati u restoranu svoju hranu i piće bez znanja vlasnika… sve su to osobine varalica, naroda koje je Uzvišeni prokleo, a u Kur’anu donio opis njihovih osobina: “Dolazi vam jasan dokaz od Gospodara vašeg, zato pravo na litri i na kantaru mjerite i ljudima stvari njihove ne zakidajte, i red na Zemlji ne remetite kad je već na njoj uspostavljen red.

To je bolje za vas ako vjerujete.'“ (El-A'raf, 85) Radnikova plata može biti halal, islamom dozvoljena samo ako bude radio na poslu kao da radi za sebe, za svoju firmu i trgovinu.

Hadis Niko od vas neće vjerovati dok svome bratu ne bude volio ono što i sam sebi voli, i radnik i poslodavac mogu uvrstiti u lični poslovni kodeks.

Nastavi čitati

Cazin

Večer Kur'ana u Gradskoj džamiji Cazin

Published

on

U organizaciji Muftijstva bihaćkog i Medrese „Reis Džemaludin-ef. Čaušević“ u Gradskoj džamiji u Cazinu održana večer Kur'ana.  Na samom početku u ime domaćina prisutnima su se obratili i poselamili ih imam Gradske džamije Smajo-ef. Šabić i direktor Medrese prof. Zuhdija Handanović.

Učači Kur'ana bili su Ahsen Čavak (Karađoz-begova medresa – Mostar), hfz. Madžid Aganhodžić (Medresa Osman-ef. Redžović – Visoko), hfz. Bilal Kovačević (Gazi Husrev-begova medresa – Sarajevo), hfz. Tarik Dogan (Elči Ibrahim-pašina medresa – Travnik) i Emir Osmanagić (Medresa Reis Džemaludin-ef. Čaušević – Cazin).

Prigodnim predavanjem ispred Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini obratio se mr. Seid Eminović – šef Odjela za srednje obrazovanje kao i mr. Haris Veladžić – rukovodilac Službe za vjerske poslove i obrazovanje Muftijstva bihaćkog.

(foto: VP photo)

 Večer Kur'ana u Gradskoj džamiji Cazin

Sinoć je u organizaciji Muftijstva bihaćkog i Medrese „Reis Džemaludin-ef. Čaušević“ u Gradskoj džamiji u Cazinu održana večer Kur'ana.  Na samom početku u ime domaćina prisutnima su se obratili i poselamili ih imam Gradske džamije Smajo-ef. Šabić i direktor Medrese prof. Zuhdija Handanović.

Učači Kur'ana bili su Ahsen Čavak (Karađoz-begova medresa – Mostar), hfz. Madžid Aganhodžić (Medresa Osman-ef. Redžović – Visoko), hfz. Bilal Kovačević (Gazi Husrev-begova medresa – Sarajevo), hfz. Tarik Dogan (Elči Ibrahim-pašina medresa – Travnik) i Emir Osmanagić (Medresa Reis Džemaludin-ef. Čaušević – Cazin).

Prigodnim predavanjem ispred Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini obratio se mr. Seid Eminović – šef Odjela za srednje obrazovanje kao i mr. Haris Veladžić – rukovodilac Službe za vjerske poslove i obrazovanje Muftijstva bihaćkog.

(foto: VP photo)

 

Izvor:medresa-cazin.ba

Nastavi čitati

Najčitanije