Connect with us

Magazin

Španjolci na “cestu smrti” postavili crvenu liniju, evo čemu služi

Published

on

CESTA A-355, koja povezuje Coín i Marbellu u Španjolskoj, godinama je bila poznata po teškim prometnim nesrećama, a samo u 2023. na njoj je poginulo deset ljudi. Poznata je i kao “cesta straha” i “cesta smrti”. Kako bi povećale sigurnost, lokalne vlasti uvele su crvenu traku u središte ceste koja dodatno naglašava postojeće pune bijele linije zabrane pretjecanja.

Kako funkcionira crvena traka?

Crvena traka, široka otprilike 30 centimetara, nije obična oznaka na cesti. Njezina upadljiva boja, u kombinaciji sa zvučnim signalima, pruža jasno vizualno i auditivno upozorenje vozačima, smanjujući rizik od prelaska u suprotni trak. Ova je mjera dio šireg paketa sigurnosnih poboljšanja koji uključuje postavljanje kamera za nadzor brzine, poboljšanu prometnu signalizaciju, reflektirajuće oznake te moguće proširenje kolnika na određenim dionicama.

Od uvođenja crvene trake broj teških nesreća znatno se smanjio, pišu lokalni mediji. Prema podacima španjolske Glavne uprave za promet (DGT), ovakve mjere na regionalnim i lokalnim cestama smanjuju broj prometnih nesreća za čak 30%.

Španjolska želi prepoloviti broj nesreća sa smrtnim ishodom

Uspjeh ove mjere privukao je pozornost i drugih regija koje razmatraju njezino uvođenje na svojim prometnicama. Asturija je, primjerice, ovu metodu već primijenila na cesti Corredor del Nalón (AS-117), koja također ima dugu povijest teških nesreća. Tamo je crvena traka dodatno kombinirana s ograničenjem brzine i postavljanjem radara, piše Index.hr.

Advertisement

Tijekom 2023. godine na španjolskim je cestama poginulo više od 1145 ljudi, što je natjeralo vlasti da poduzmu hitne mjere za poboljšanje sigurnosti. Ova inicijativa dio je Strategije sigurnosti na cestama čiji je cilj prepoloviti broj prometnih nesreća sa smrtnim ishodom do kraja desetljeća.

Crvena traka nije samo učinkovita u smanjenju brzine, već i u suzbijanju opasnih pretjecanja. Prema DGT-u, ova oznaka stvara psihološki učinak koji vozače potiče na dodatni oprez.

Magazin

Pet razloga zbog kojih je loše primiti mobitel u ruke čim se probudimo

Published

on

By

JESTE li i vi među onima koji čim otvore oči posegnu za mobitelom? Ako je to vaša jutarnja rutina, možda biste trebali razmisliti o promjeni. Sve više istraživanja potvrđuje da ovo nije najbolji način za započeti dan – štoviše, može negativno utjecati na vaše zdravlje. Evo zašto:

Iscrpljuje već na početku dana

Umjesto da se prirodno razbudimo, pregledavanje vijesti, e-poruka ili društvenih mreža može nas odmah preplaviti informacijama, što može smanjiti energiju i negativno utjecati na raspoloženje. Psihološka istraživanja pokazuju da izloženost negativnim sadržajima rano ujutro može smanjiti produktivnost, kreativnost i samopouzdanje, piše Best Life.

Postaje ovisnost

Ponekad je u redu provjeriti mobitel čim se probudimo, ali ako to radimo svakodnevno, može postati štetna navika. Terapeutkinja Maris Loeffler ističe da je izlaganje prirodnom svjetlu čim se probudimo daleko zdraviji način za započeti dan.

Remeti cirkadijalni ritam

Korištenje mobitela prije spavanja već je poznato kao loša navika, no isto vrijedi i za ranojutarnje pomicanje prsta po zaslonu. Istraživanja sa Sveučilišta u Salzburgu pokazuju da svjetlo ekrana može poremetiti prirodne procese razbuđivanja i utjecati na kvalitetu sna.

Advertisement

Alarm na mobitelu može izazvati stres

Zvuk alarma s pametnog telefona može uzrokovati nagli porast krvnog tlaka, što može povećati rizik od srčanih problema, pokazuje istraživanje Sveučilišta Virginia. Stručnjaci preporučuju buđenje uz nježnije zvukove ili prirodno svjetlo.

Štetno je za oči

Prekomjerna uporaba ekrana može uzrokovati naprezanje očiju, a ranojutarnje korištenje mobitela u slabom osvjetljenju dodatno povećava taj problem, upozorava Američka optometrijska udruga.

Za bolji početak dana, pokušajte ujutro udahnuti svježi zrak, uživati u zdravom doručku ili barem provesti nekoliko minuta bez gledanja u ekran.

Index.hr

Advertisement
Nastavi čitati

Magazin

Vedrana Rudan je sve rasplakala novim tekstom: Kad budete same noću u bolesničkoj sobi, vrištat ćete: “Mamaa”

Published

on

By

Hrvatska spisateljica Vedrana Rudan na svom blogu je opisujući svoju borbu s karcinomom posvetila objavu majkama, a emotivni tekst je mnoge rasplakao.
Naime, Rudan koja se bori s rakom žučnih kanalića na svom blogu dijeli detalje svog liječenja, a nedavno je gostujući u emisiji “Nedjeljom u 2” priznala da je razmišljala u eutanaziji.Njen posljednji tekst bio je posvećen majkama, a mnoge je rasplakao dio gdje govori o iskustvu u bolnici dok nepoznata žena doziva majku, zbog čega je podsjetila sve da ne zaboravljaju svoje majke.

“Iz dubokog sna, spavala sam u bolničkom krevetu, trebala ga je izazvati tableta koja će me sigurno olešiti, probudili su me ženski krikovi: ‘Mamaaaa'… Nadala sam se da je noćna mora, nije bila. Žena je umirući zazivala majku. Nabila sam slušalice na uši i čula kako Jasna Zlokić pjeva: ‘Ja sam skitnica, ne drži me mjesto'… Moja najdraža pjesma iako nikad više neću skitati. Kasnije su mi sestre rekle da nije umirala, samo joj je bilo ‘jako teško’. Starija žena”, navela je Vedrana u tekstu.

Istaknula je kako je anketirala sestre kako bi spoznala koga pacijenti najviše dozivaju u takvim trenucima.

“Vratilo me to u prošlost. Bila sam u četrdesetima kad me majka krenula nazivati. Gotovo svaki dan. Njezini su mi pozivi beskrajno išli na živce…Razumijem, sve vas razumijem. Majka uvijek nazove u nevrijeme. Ekipa cura čeka pred zgradom, krećete u Trst, zove mama i pita kako ste i zašto se ne javljate. Kolutate očima gledajući prema zidu”, navodi između ostalog u tekstu.

Advertisement

U nastavku je dodala: “Mob opet zvoni. Ne gledate ko zove. Ne javljate se. Svima vama su mame žive i zovu jer vi ne zovete. Dosadne starice i strepe nad vama zrelim ženama. Vi ste za njih bile i ostat ćete bespomoćne bebe koje su ih, one ne znaju zašto, bešćutno odbacile”.

“Nazovite ih povremeno, bez povoda. Jednom, kad budete same noću u bolesničkoj sobi, vrištat ćete: ‘Mamaaaaaaaa’. S duge strane muk. Čut će vas nekoliko vrata dalje nepoznata neka koja će navlačiti slušalice na uši”, napisala je na kraju teksta koji je ostavio utisak na mnoge.

Nastavi čitati

Magazin

Tri jeftine namirnice snižavaju kolesterol i pomažu da unesemo više vlakana

Published

on

By

BOGATI vlaknima, proteinima, željezom i magnezijem, grah i leća spadaju među najhranjivije i najsvestranije namirnice. Grah se lako uklapa u razna jela, od juha i salata do umaka i priloga, a u nastavku otkrijte zašto bismo ga trebali češće jesti.

Redovita konzumacija graha i leće korisna je za snižavanje kolesterola, pomaže u zaštiti od raka debelog crijeva, stabilizira razinu glukoze i pomaže u prevenciji dijabetesa, pomaže u održavanju zdrave težine i osigurava veći unos vlakana, željeza i kalcija.

Koje grahorice trebamo uvesti u prehranu?

Svaka vrsta grahorica ima jedinstvene hranjive vrijednosti i okus, što ih čini odličnim dodatkom svakodnevnoj prehrani. Bez obzira tražimo li izvor proteina, vlakana ili vitamina, svaka vrsta donosi svoje prednosti. Evo nekoliko najboljih izbora i savjeta kako ih uključiti u obroke:

Leća

Pola šalice kuhane leće sadrži 8 g vlakana, 9 g proteina i bogata je vitaminima B, željezom i magnezijem. Dodajte je u salate, juhe, curryje, burgere ili kao zamjenu za meso u umaku bolonjez.

Advertisement

Crni grah

Pola šalice konzerviranog crnog graha ima 6 g vlakana i proteina te željezo, folat i tiamin. Možete ga koristiti u salatama, tortiljama, pečenim jelima ili burgerima.

Slanutak

Pola šalice slanutka sadrži 6 g vlakana i 7.5 g proteina te je bogat željezom, magnezijem, fosforom, folatom i manganom. Konzervirani slanutak se može koristiti na razne načine – dodajte ga u salatu, zgnječite u sendvič ili ga ispecite i prelijte čokoladom za slatku poslasticu.

Nastavi čitati

Magazin

Musk: Ljudi bi na Mars mogli doći već 2029. godine

Published

on

By

Elon Musk, osnivač SpaceX-a, u petak je izjavio da će raketa Starship biti spremna za let prema Marsu krajem iduće godine s robotom Optimus, kojeg razvija njegova druga firma Tesla.

Musk je u objavi na društvenoj mreži X kazao da bi ljudi mogli stići na Mars već 2029. godine, ali da je vjerojatnije da će se to dogoditi 2031. ako prva slijetanja prođu uspješno.

Musk je investitorima na konferencijskom pozivu u aprilu prošle godine rekao da očekuje kako će Optimus moći obavljati zadatke do kraja 2024.

Reuters je u novembru citirao izvore koji su tvrdili da će Muskova vizija o dovođenju ljudi na Mars postati veći nacionalni prioritet pod američkim predsjednikom Donaldom Trumpom, što bi moglo dovesti do velikih promjena u NASA-inom lunarnom programu i veće podrške SpaceX-u.

Advertisement

Raketa Starship ključna je za buduća lansiranja satelita SpaceX-a, sektor u kojem trenutno dominira sa svojom djelomično ponovno upotrebljivom raketom Falcon 9, ali i za Muskove ambicije o kolonizaciji Marsa.

HINA

Nastavi čitati

Magazin

Nema više točenja goriva za automobile starije od 15 godina

Published

on

By

Od 31. marta benzinskim stanicama u Delhiju više nije dozvoljeno da toče gorivo automobilima s motorima s unutrapšnjim sagorijevanjem starijim od 15 godina.

To je odlučila vlada glavnog grada Indije da bi smog stavila pod kontrolu, piše Indian Express.

Sve benzinske stanice u Delhiju bi trebalo da budu opremljene kamerama i automatski će detektovati, uz pomoć vještačke inteligencije, koja vozila više ne smiju da pune gorivo. U gradu s oko 21,5 miliona stanovnika zabranom je obuhvaćeno 100.000 registrovanih vozila, navodi Revija HAK.

Grad takođe želi da zamijeni 90 posto autobusa, koji su do sada uglavnom bili na prirodni gas, novim električnim autobusima. Do sledeće godine planira se kupovina 8.000 električnih autobusa. Osim toga, vlada je najavila da će zasaditi nove šume na slobodnim gradskim površinama. U visokim zgradama, hotelima i komercijalnim objektima potrebna je upotreba posebnih vodenih topova koji raspršuju fine čestice vode u vazduh (anti-smog puške) da bi se iz vazduha uklonile zagađujuće čestice.

Advertisement

Benzinski automobili stariji od 15 godina i dizelski automobili stariji od deset godina već godinama službeno više nisu dozvoljeni u Delhiju. Ali stranka lijevog centra Aam Aadmi Party, koje ja donedavno bila na vlasti, to nije sprovela, kritikovao je hinduistički nacionalistički BJP koji, kao i u cijeloj zemlji, od februara vlada i glavnim gradom.

Nastavi čitati

Magazin

Krpelji ne podnose miris ovih biljaka: Posadite ih u dvorištu i nikad ih više nećete vidjeti

Published

on

By

Krpelji se najčešće nalaze na lišću i granama niskog grmlja (do visine jednog metra), zatim u šipražju, uz staze za šetanje, ali i u vrtovima i izletištima na koja često odlazimo.

Treba imati na umu da prilikom svakog izleta u prirodu treba da nosite pantalone sa dugim nogavicama, majice ili košulje dugih rukava, i zatvorenu obuću.

Redovno šišajte travu i ukrasno grmlje, posebno ivice travnjaka, gdje su najčešća staništa krpelja. Pokupite otpalo lišće i pokošenu travu i bacite ih u smeće ili na gomila na kojoj pripremate kompost. Ako smatrate da je potrebno, koristite hemijske repelente na ivicama dvorišta, piše Krstarica.

Krpelji ne vole drvo i šljunak, pa možete da ih iskoristite kao podlogu ispod prostora za sjedenje u dvorištu. Mjesto za sjedenje treba da bude na dijelu dvorišta koje je tokom dana osunčano i suho, a ne stalno u hladu, jer krpelji vole vlažna i mračna skrovišta. Takođe, ne postavljajte ležaljke odmah uz grmlje ili zid koji je obrastao zelenilom.

Advertisement

 

Ako ste blizu šume, ili je uz vaše dvorište šumovito područje, na rubovima dvorišta napravite “granicu” od iverja, pjeska, piljevine ili lomljenog kamena.

 

Krpelji se rijetko nalaze na mjestima gdje rastu žalfija ili lavanda, ili grm ukrasne američke borovnice (Callicarpa americana), pa mjesto za sjedenje u vrtu možete da ogradite grmovima tih biljaka.

Advertisement

Pripazite na kućne ljubimce koji se valjaju u travi i trčkaraju vrtom. Obavezno im pregledajte dlaku prije ulaska u kuću i skinite krpelje koje primijetite.

Ukoliko je već imate ili planirate da je držite, štalu za krave i koze gradite što dalje od kuće.

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije