Connect with us

Magazin

Svečano priznanje: Sevdalinka na UNESCO-voj listi

Published

on

Sevdalinka, bosanskohercegovačka gradska i narodna pjesma upisana je na UNESCO Reprezentativnu listu nematerijalnog kulturnog naslijeđa čovječanstva.

Povodom toga u Federalnom ministarstvu kulture i sporta u srijedu je upriličena konferencija za medije na kojoj je istaknuto da je proces upisa sevdalinke na Reprezentativnu listu UNESCO-a trajao nekoliko godina, ali da je zahvaljujući iznimno predanom radu, uprkos brojnim poteškoćama taj proces okončan.

“Evo danas je taj svečani trenutak da Federalno ministarstvo koje i jeste i kandidiralo sevdalinku ima prigodu da kaže da je taj proces okončan, uvjerena sam na veliku radost svih žitelja, ne samo Federacije BiH, nego cijele Bosne i Hercegovine”, kazala je ministrica kulture i sporta FBiH Sanja Vlaisavljević.

Pomoćnica ministrice Mirela Milićević Šečić, koja je sa svojim timom radila na procesa upisa sevdalinke na UNESCO-ovu Reprezentativnu listu, kazala je da ovim činom sevdalinka postaje “dio kulturnog mozaika svijeta, dostojan reprezent kulture naših naroda i bogatstva nematerijalne baštine naše zemlje”.

Podsjetila je da je Bosna i Hercegovina u okviru te kategorije do sada na UNESCO-ovu listu upisala Zmijanjski vez, Konjičko drvorezbarstvo, Branje trave Ive na Ozrenu, Običaj košenja na Kupresu te u okviru serijske nominacije Uzgoj konja rase Lipicanaca.

“U Paragvaju se održava 19. sesija Međuvladinog komiteta za nematerijalnu kulturnu baštinu na kojem će upis sevdalinke biti ozvaničen. Ali jako je važno da smo mi već prije mjesec dana dobili zvaničan izvještaj evaluacijskog tijela UNESCO-a, koji je godinu dana razmatrao sve elemente naše nominacije, kako bi mogli donijeti svoje mišljenje o njoj. Po svih pet kriterija, sevdalinka je ispunila sve uvjete i potpuno je nedvojbeno njeno mjesto na ovoj svjetskoj listi”, kazala je Milićević Šečić.

Stručnu podršku izradi nominacijskog dokumenta dala je akademska zajednica, učešćem predstavnica dvije visokoškolske institucije, Univerziteta u Sarajevu i Sveučilišta u Mostaru.

Tamara Karača Beljak sa Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu, kazala je da ta institucija mnogo radi na promicanju tradicijske muzike BiH.

“Ovaj upis sevdalinke, a beskrajno smo radosni zbog toga, nam je otvorio vrata i pokazao kako se može raditi i kako na tu Reprezentativu listu UNESCO-a mogu doći i neki drugi oblici tradicijske muzike Bosne i Hercegovine”, rekla je Karača Beljak.

Lidija Vladić-Mandarić, profesorica na Sveučilištu u Mostaru, koja je također učestvovala u procesu upisa sevdalinke na listu, u pisanoj poruci je rekla je da “ovo priznanje nije samo potvrda njene iznimne vrijednosti, već i poziv svima da preuzmemo odgovornost za njezinu trajnu zaštitu i prenošenje”.

“Sevdalinka nije tek glazbeni izraz. Ona je živuća povijest, pjesma koja nosi glas naroda, svjedočanstvo o prošlim vremenima i osjećajima koji nas spajaju. Na Sveučilištu u Mostaru, a posebno na Studiju glazbe, duboko smo svjesni snage sevdalinke kao kulturnog fenomena i njenog neizmjernog značaja u oblikovanju našeg bosanskohercegovačkog identiteta”, kazala je Vladić-Mandarić.

Današnja konferencija počela je izvođenjem sevdalinke “Kraj potoka bistre vode” u interpretaciji Mensure Bajraktarević.

Iz Federalnog ministarstva kulture i sporta vjeruju da će ovo međunarodno priznanje potaknuti dalji rad na promociji sevdalinke, ali i projekte očuvanja drugih brojnih kulturnih izričaja koji su dio kulturnih identiteta naroda u Bosni i Hercegovini.

AA

Magazin

VIDEO Aston Martin Valkyrie srušio rekord kruga na Silverstoneu

Published

on

By

ASTON Martin Valkyrie postavio je novi rekord kruga na stazi Silverstone u kategoriji cestovno legalnih produkcijskih automobila, ostvarivši vrijeme od 1:56.42.

Valkyrie je već tri godine u proizvodnji za kupce, a uskoro će iz Aston Martinove tvornice izaći posljednji primjerak ovog modela. Kako bi pokazao puni potencijal automobila, britanski proizvođač povjerio ga je Darrenu Turneru, pobjedniku utrke 24 sata Le Mansa. Turner je iskoristio svu snagu Valkyrieja na legendarnoj britanskoj stazi.

S vremenom od 1:56.42, Valkyrie je lako oborio prethodni rekord od 2:06.83, koji je držao modificirani Porsche 911 GT2 RS iz Manthey Racinga. Impresivno je i da je Valkyrie nadmašio Lamborghini Huracan GT3, koji je na slick gumama 2019. godine postavio vrijeme od 1:58.165.

Standardne gume i izazovni uvjeti

Rekord je postavljen na standardnim Michelin Pilot Sport Cup 2 gumama, dok je staza bila suha, ali je kiša pala dan ranije, što je utjecalo na prianjanje. Unatoč tome, Valkyrie je na pravcu postigao brzinu od čak 330 km/h.

“Performanse automobila bile su nevjerojatne. Nisam siguran jesam li mogao izvući još više, ali da su uvjeti bili idealni, možda bih uspio izvući nekoliko desetinki bolje vrijeme. Nevjerojatno je da je ovo cestovno legalan automobil, a vozi Silverstone brže od kruga za pole position u britanskom GT prvenstvu”, rekao je Turner.

Kako se Valkyrie uspoređuje s F1 bolidima?

Aston Martin je pri razvoju Valkyrieja najavio da će biti brži od bolida Formule 1. Ipak, rekord Silverstonea za F1 bolide, koji iznosi 1:27.097, drži Max Verstappen iz 2020. godine, što cestovna verzija Valkyrieja nije mogla dostići.

No, tu je i Valkyrie AMR Pro, verzija namijenjena isključivo za stazu, za koju mnogi vjeruju da bi mogla ostvariti znatno bolje vrijeme i dodatno se približiti rekordima postavljenima F1 bolidima.

Index.hr

Nastavi čitati

Magazin

Da li gorivo sipate “do čepa” ili prvog klika “pištolja”: Evo šta je najbolje za vaš auto i novčanik

Published

on

By

Mnogi vozači u Bosni i Hercegovini su u dilemi kada im je rezervoar pri kraju i moraju da idu do najbliže benzinske pumpe kako bi natočili gorivo.

Pitaju se da li je preporučljivo puniti do samog kraja, “do čepa” kako se kolokvijalno kaže, ili do prvog klika. Vlada mišljenje da je štetno imati pun rezervoar jer to utiče loše na sistem za paljenje.

 

Međutim, istina je drugačija. Ako je sistem za dovod goriva ispravan, nema nikakve štete ako se napuni pun rezervoar. U slučaju sudara, nema dodatnog rizika od zapaljenja ako je rezervoar pun jer on zavisi od ispravnosti gorivnog sistema.

 

Prema pisanju portala Auto portal, zapaljenje, odnosno eksplozija, nastaje lakše u gorivnim parama nego u tekućem gorivu. Zbog toga, gorivo treba puniti do vrha rezervoara. Naravno, to zavisi i od vaših finansija, ali ako napunite rezervoar do vrha, ići ćete rjeđe na benzinsku pumpu kada budete naredni put punili rezervoar jer ako sipate manje, pri svakom dodatnom punjenju vam treba više vremena i uvijek se izgubi (ispari) malo goriva.

Time smanjujete rizik da ostanete bez goriva nasred puta ako završite na rezervi, a niste stigli da odete do pumpe. Da zaključimo, gorivo punite do prvog “klika” na pištolju za punjenje. Nakon toga, izvadite pištolj i vratite ga na postolje.

Šta bi se desilo ako nastavim da sipam gorivo nakon “klika”?

Ako na “klik” nastavite da sipate gorivo, ono može da curi kroz rezervoar što za vas predstavlja finansijski gubitak. Također, nastaju isparenja koja su vrlo štetna za zdravlje, a može da nastane i rizik zapaljenja, naročito ako iscureno gorivo poprska vruću izduvnu cijev. Prekomjerna količina goriva blokira “grlo” zbog čega se povećava pritisak gorivnih para te nastaje povratni pritisak goriva koji otežava funkcionisanje i skraćuje radni vijek pumpe za gorivo i elemanata sistema za dovod goriva, piše Mondo.

Nastavi čitati

Magazin

Patrijarh Kiril odlikovao Kusturicu: “Emir ubjedljivo svjedoči o jevanđelskim idealima ljubavi i bratstva!”

Published

on

By

Patrijarh Kiril je naveo da je stvaralaštvo Emira Kusturice proteklih godina postalo vizit karta savremene srpske umjetnosti i samosvojnog “balkanskog stila”.

Patrijarh moskovski i sve Rusije Kiril uručio je u Moskvi režiseru Еmiru Kusturici Orden Svetog Serafima Sarovskog prvog stepena, kojim ga je Ruska pravoslavna crkva odlikovala za doprinos očuvanju tradicionalnih vrijednosti u društvu.

Kusturici je orden uručen u Hramu Hrista Spasitelja u Moskvi, prenosi “Sputnjik”.

“Kad Crkva nagrađuje uvijek se izgovara grčka riječ ‘aksios’ što znači ‘dostojan'”, rekao je patrijarh Kiril tom prilikom.

Ranije je patrijarh Kiril, u čestitki Kusturici povodom 70. rođendana, kada mu je i dodijelio orden, istakao da se režiser kao vjerujući pravoslavac trudi da ubjedljivo svjedoči o jevanđelskim idealima ljubavi i bratstva, o važnosti čvrstih porodičnih veza i privrženosti visokim moralnim načelima.

Patrijarh Kiril je naveo da je stvaralaštvo Emira Kusturice proteklih godina postalo vizit karta savremene srpske umjetnosti i samosvojnog “balkanskog stila”.

“Filmovi Kusturice odlikuju se ne samo dubokom simbolikom i nestandardnim umjetničkim rješenjima, nego i dobrim humorom, snažnim likovima heroja koji se pamte, u njima se pokreću vječna pitanja života i moralnog izbora”, naveo je ruski patrijarh.

Nastavi čitati

Magazin

Stomatolozi otkrili tri pića od kojih zubi žute

Published

on

By

Postoji vodeći razlog zašto vaši zubi postaju sve žutiji kako starite, i to možda nije problem koji se može riješiti.

Ljudima je mnogo stalo do njihovog osmijeha, i nije ni čudo, pošto je Instagram do vrha prepun blistavih bijelih osmijeha. To je i razlog zašto je toliko ljudi rezervisalo letove za Tursku kako bi dobili jeftiniji set furnira kako bi dobili taj svježi bijeli osmijeh.

Ali za one koji više vole da budu prirodni, iako možda perete i čistite konac dva puta godišnje, vaši zubi mogu prirodno požutjeti bez obzira na to.

 

Ipak, postoji poseban razlog iza ovoga.

 

Dobro je dokumentovano da postoje određena hrana i pića koja mogu uništiti vaše zube brže od drugih, trošeći vašu gleđ.

Recimo da izbjegavate kafu. Pa, ispostavilo se da će vam zubi ionako požutjeti, osim ako ne možete preokrenuti proces starenja. Iako postoji niz razloga za promijenjenu boju zuba, starenje je onaj od kojeg se ne možete kloniti.

 

Prema Naenae Dental Clinic, vaša caklina će se polako trošiti i ostaviti za sobom niz žutih zuba, bez obzira na to koliko je zdrava rutina čišćenja zuba.

Dodaju: “Ovo može biti pogoršano jednostavnom činjenicom da se, na osnovu naše genetike, neki od nas rađaju s izuzetno debelim slojem cakline, a neki od nas prirodno imaju vrlo tanak sloj.”

Dakle, u suštini, sve je vezano za genetiku, kartama koje ste dobili pri rođenju… Osim ako ne želite na brzinu otići u Tursku, naravno.

Međutim, možete smanjiti napitke koji ubrzavaju razbijanje zuba, kao što su spomenuta tri kafačaj i vino, kao i tamna bezalkoholna pića.

 

To je sve zbog hromogena, koji čine sastav tamne boje, iako je i ljepljiva, što znači da se može zakačiti za zube.

Dakle, čak i ako perete previše intenzivno, češće nego inače, koristite druge proizvode (što vam stručnjaci savjetuju) ili čak čistite i izbjeljujete zube, nećete vidjeti dugoročne prednosti. Ako nastavite da pijete ove napitke koji mrlje, vaši zubi će na kraju ponovo poprimiti žutu boju.

Vanjski sloj vaših zubacaklina, ključna je za zaštitu zuba od lomljenja, a pomaže da vaši zubi dobiju lijepu bijelu boju kada su svježi.

Međutim, kada jednom erodira, podložni ste lomovima i promijeni boje, a jedno piće je iznad svega poznato da je najgore za vaše zube.

Nažalost, to je kafa, dok čaj i vino također mogu pokvariti boju vaših zuba. A ako mislite da kofein radi ovo i da je bez kofeina bolje – varate se.

Nastavi čitati

Magazin

Trebaju li vozači s većim autima plaćati skuplji parking?

Published

on

By

CARDIFF je postao posljednji grad koji je razmatrao to pitanje. Kao dio javne rasprave, traže se mišljenja o tome trebaju li stanovnici s većim vozilima plaćati više za parking. “Raspravljamo po principu je li ispravno ako vozite veće vozilo ili vozilo koje više zagađuje okoliš, platiti malo više”, rekao je čelnik vijeća Huw Thomas za BBC.

“To su vozila koja zauzimaju više prostora, više oštećuju naše ceste, a ako udare pješaka, vjerojatno će uzrokovati teže ozljede”, dodao je. Druga mjesta, uključujući Bristol, Oxford i Haringey u sjevernom Londonu, također razmatraju mogućnost većeg naplaćivanja parkiranja za veća vozila.

Što kažu građani?

BBC se uputio u Haringey da vidi što o tom pitanju misle lokalni stanovnici. “Mislim da je to gomila s*anja”, kaže Nev, dodajući da je postao umoran od politike smanjenja prometa i zaštite okoliša u općini. “Već plaćamo više ako imate veliki auto. Plaćate više poreza, plaćate više za benzin da ga natočite. To je vaša stvar”, dodao je Nev.

Gary Oliva kaže: “Ako si možete priuštiti veliki automobil, onda si možete priuštiti da ga platite. Javni prijevoz u Londonu je jako, jako dobar. Ako želite stići od točke A do točke B, uđite u autobus, uđite u vlak, uđite u podzemnu.”

Međutim, Selin Akdenez, koja je samohrana majka i vozi SUV, kaže da je parkiranje u Londonu već skupo i da je mogućnost plaćanja više za parkiranje nešto što si ne bi mogla priuštiti. “Ne slažem se jer imam dijete pa moram imati veći auto. Moja majka je jako stara. Ako treba pregled kod liječnika ili zubara, moram je odvesti”, kaže ona, prenosi N1.

Prošlogodišnja anketa YouGov-a pokazala je da 39% odraslih smatra da bi naknade za parkiranje za veće i teže automobile trebale biti veće, dok 53% smatra da bi svi automobili trebali imati iste naknade za parkiranje. Podjela je bila mnogo bliža u Londonu nego u bilo kojoj drugoj regiji, gdje 45% njih misli da bi vlasnici većih automobila trebali plaćati veće naknade, a 44% misli da ne bi trebali.

Koji su to veći automobili?

U Haringeyju, gdje cijena dozvole već varira ovisno o emisiji automobila, vijeće je predložilo dodavanje 5% dodatka za vozila duljine 4-4.49 m i 10% dodatka za velika vozila duža od 4.5 m.

Da to stavimo u kontekst, Kia Picanto bi se smatrao malim automobilom, Volkswagen Golf ili BMW serije 1 srednjim, a Land Rover Discovery velikim.

U Bruxellesu postoji sustav koji se temelji na dužini vozila u određenim dijelovima grada. Boravišna dozvola košta 25 € godišnje, ali ako je vaše vozilo duže od 4.9 m, plaćate dodatnu naknadu od 120 € godišnje.

Težina automobila je i model koji se koristi u nekim francuskim gradovima. Ranije ove godine Parižani su izglasali utrostručenje cijena parkiranja za automobile težine 1.6 tona ili više na 18 eura po satu u središtu grada, iako se to ne odnosi na stanovnike.

“Ovi veći automobili ne samo da troše više goriva već zauzimaju više prostora. Čak i veliki električni automobili imaju problema jer zauzimaju više prostora i opasniji su od manjih električnih automobila. Ako imate više automobila, a automobili su i veći, kako ćete prilagoditi svoj grad klimatskim promjenama?” kaže Oliver Lord iz grupe za kampanju Clean Cities koja je radila na kampanji u Parizu.

“Nemaju samo bogataši velike automobile”

Erin Baker, urednica AutoTradera, protivi se općoj politici koja se temelji na veličini jer kaže da nije uvijek slučaj da veći automobili imaju bogatije vlasnike. “Ako pogledate radnike ili ljude koji žive izvan grada – to nisu obitelji s dva automobila, to su kućanstva s jednim automobilom jer to je ono što obiteljski budžet dopušta. Dakle, bit će velik – karavan ili SUV”, tvrdi Baker.

Sve dodatne naknade nametnute vozačima bile bi nepravedne, kaže ona. “Potrošači misle: nemojte me kažnjavati jer automobilska industrija proizvodi veće automobile”, dodaje.

Nastavi čitati

Magazin

Djevojke u Bihaću : Početak Models Campa Izbora za Fotomodela Federacije Bosne i Hercegovine 

Published

on

By

U Bihaću je 29.11.2024.godine započeo dugo očekivani Models Camp, koji okuplja mlade djevojke u okviru Izbora za Fotomodela Federacije Bosne i Hercegovine. Ovaj događaj, koji traje nekoliko dana, pruža učesnicama jedinstvenu priliku za usavršavanje u modelingu i dalji profesionalni razvoj. Djevojke su stigle u Bihać i odmah su započele sa serijom aktivnosti koje uključuju kako kreativne, tako i edukativne sadržaje.
Prva destinacija na njihovom putu bila je Gradonačelnička kancelarija, gdje su ih dočekali predstavnici gradske uprave. Gradonačelnik, gospodin Elvedin Sedić uputio je tople riječi dobrodošlice i naglasio značaj ulaganja u obrazovanje i profesionalni razvoj.
Nakon posjete gradskoj upravi, djevojke su nastavile s opuštenim druženjem, gdje su se upoznali i razmijenili iskustva, stvarajući prve kontakte i prijateljstva koja će ih pratiti tokom kampa.
Veče je proteklo u znaku profesionalnih fotografskih snimanja i priprema za finalni spektakl, a domaćin Models Campa, Hotel Opal exsclusive, bio je mjesto gdje se odvijao veći dio aktivnosti. Uslijedile su radionice posvećene poslovnom i karijernom napretku, na kojima su djevojke dobile savjete i smjernice od same direkcije projekta.
Djelomično na profesionalnom planu, ali i zabavi, djevojke su imale priliku da uživaju u pripremama koreografija za veliku finalnu večer koja će se održati 01. decembra 2024. godine. Kao što je poznato, finalni show ovog kampa privući će mnoge posjetioce i predstavnike modne industrije, čime će se mladim kandidatkinjama otvoriti vrata novih prilika.
Jedan od uzbudljivijih dijelova kampa bio dolazak predstavnika Nacionalnog parka Una Alena Zulića i predstavnice Turističke zajednice Dijane Pečenković. Kroz ovaj segment, učesnice su imale priliku da se upoznaju sa turističkim atrakcijama grada Bihaća i nauče više o važnosti ekologije i osvještavanju populacije o brizi za sredinu u kojoj živimo.
Naredni dani kampa donjeli su još mnogo izazova i edukacija, a djevojke su imale priliku učiti od vrhunskih stručnjaka iz različitih oblasti modelinga, mode, fitnessa, te ličnog razvoja . Dnevne aktivnosti uključuju i dodatne kreativne izazove, te stručne savjete iz oblasti imidža, fizičke pripreme i komunikacije pred kamerama. Takmičarke su imale priliku razgovarati sa Sanitom Dizdarević o tjelovježbi, nuticionizmu. Pored toga imale su jako zanimljivu radionicu sa predstavnicima Invision consaltinga.
Gošča iz Zenice Hana Fejzić održala je radionicu o njezi kože, te je djevojkama predstavila liniju prirodne kozmetike OM skincare.
Za sve ljubitelje mode i modelinga, te one koji prate izbore za fotomodele, ovaj Models Camp predstavlja pravi spektakl koji se ne smije propustiti. Ko će zasjati u finalnom showu 01. decembra i osvojiti titulu najboljeg fotomodela Federacije Bosne i Hercegovine , saznat ćemo uskoro.
Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije