Connect with us

Magazin

Novi model umjetne inteligencije može “predvidjeti” kada ćete umrijeti

Published

on

DANSKI znanstvenici su istrenirali umjetnu inteligenciju na podacima milijuna ljudi kako bi mogla što bolje predvidjeti pojedine faze ljudskog života, uključujući i približno vrijeme smrti. Naime, kreatori “life2veca” su htjeli istražiti obrasce i odnose koje koriste takozvani programi dubokog učenja kako bi predvidjeli širok raspon zdravstvenih ili društvenih životnih događaja.

“Radi se o vrlo općenitom okviru za predviđanje faza ljudskog života. Može donekle predvidjeti sve aspekte za koje je treniran i za koje ima uvid u bazu podataka”, rekao je za AFP fizičar i računalni znanstvenik Sune Lehmann s Tehničkog sveučilišta Danske (DTU).

“Model bi mogao predvidjeti zdravstvene ishode. Dakle, mogao bi predvidjeti plodnost ili pretilost. Ili hoće li netko ili ne oboljeti od raka. Također bi mogao izračunati hoćete li zaraditi puno novca”, dodao je.

“Mogli bismo reći da je život jednostavno slijed događaja”

Spomenuti algoritam koristi sličan proces kao ChatGPT, ali umjesto teksta analizira varijable koje utječu na život kao što su rođenje, obrazovanje, radni sati tjedno, raspored i slično. “Mogli bismo reći da je život jednostavno slijed događaja: rađamo se, idemo kod pedijatra, školujemo se, selimo, ženimo itd”, kazao je Lehmann.

Nakon što su znanstvenici predstavili program, na internetu se pojavilo mnoštvo lažnih stranica s novim “kalkulatorom smrti”. Stručnjaci upozoravaju da je softver privatan i za sada nedostupan na internetu, u široj znanstvenoj zajednici ili javnosti.

Kad je riječ o predviđanju smrti, algoritam je u pravu u 78% slučajeva

Model life2vec je baziran na anonimnim podacima oko šest milijuna Danaca koje je prikupila službena agencija Statistics Denmark. Kad je riječ o predviđanju smrti, algoritam je bio u pravu u 78 posto slučajeva; kada je u pitanju predviđanje hoće li se osoba preseliti u drugi grad ili državu, bio je točan u 73 posto slučajeva, piše Index.hr.

“Gledamo ranu smrtnost. Dakle, uzeli smo skupinu između 35 i 65 godina i pokušali predvidjeti, na temelju osmogodišnjeg razdoblja od 2008. do 2016., hoće li osoba umrijeti u sljedeće četiri godine. Model to može učiniti jako dobro, bolje od bilo kojeg drugog programa”, rekao je Lehmann.

“I tehnološke tvrtke mogu napraviti ovakve modele, ali ih ne objavljuju. Ne govore o njima”

Znanstvenici su fokusiranjem na mlađu/srednju dobnu skupinu mogli provjeriti pouzdanost algoritma. “Za sada se radi o istraživačkom projektu. Gledamo što je moguće, a što nije”, rekao je Lehmann.

Znanstvenici navode da se radi o sustavu koji je svojevrsna protuteža ulaganjima velikih tehnoloških tvrtki. “I one mogu napraviti ovakve modele, ali ih ne objavljuju. Ne govore o njima”, rekao je Lehmann. “Rade ih kako bi vam prodali više reklama ili više proizvoda. Zato je važno da imamo ovakvu protutežu kako bismo uistinu shvatili što se sve može sa sličnim podacima”, dodao je.

Istraživanje naziva Using sequences of life-events to predict human lives objavljeno je u časopisu Nature Computational Science.

Magazin

Ubacio u treću umjesto u petu, to će ga koštati skoro 40.000 eura

Published

on

By

Nastavi čitati

Magazin

Na novim autima nalaze se ovi mali poklopci, to je pravilo koje je postavila EU

Published

on

By

NA PREDNJOJ i stražnjoj strani novih automobila nalazi se mali poklopac. To je element koji pomaže prijevozu vozila u slučaju nužde. Kada se skine poklopac, ispod je navoj na koji ide kuka, koja je obično smještena u prtljažniku te služi za vuču vozila.

Prije su automobili imali metalni obruč koji je bio vidljiv izvana na stražnjem dijelu vozila, a danas je taj obavezni dio automobilskog hardvera sakriven – zbog estetskih razloga, piše HAK revija.

Propisi Europske unije ovaj poklopac i mogućnost vuče automobila navode kao uvjet bez kojega se ne može na tržište. Spominje se kuka ili “oko”, koji moraju omogućiti spajanje na uže ili šipku za vuču. Na drugim tržištima, poput SAD-a, tog uvjeta nema, ali mnogi proizvođači i dalje imaju poklopce na svojim vozilima.

Uvjet EU sadržan je u uredbi 1005/2010, a posljednja brojka označava godinu od kada je ovaj uredba na snazi. Po njoj, sidrište vozila mora podržavati ekvivalent najmanje polovice najveće tehnički dopuštene mase vozila.

Nastavi čitati

Magazin

Napio se pa Toyotom skrenuo na pješački most, zaglavio je

Published

on

By

U NESREĆI nema ozlijeđenih, ali vozača očekuje nemala kazna koja ne isključuje ni određeno vrijeme iza rešetaka.

Prema dostupnim informacijama, radi se o još jednom slučaju gdje je vozač doslovno zalutao na prometnicu rezerviranu za pješake. Ovaj put krivac ne leži u slijepom praćenju navigacije, već je nesreći kumovao alkohol. Umjesto na kakav pješački put, vozač Toyote je ‘zalutao’ na pješački most i zaglavio, piše Index.hr.

Dogodilo se to ujutro 12. svibnja u mjestu Larkspur blizu San Francisca. Iz policije su izjavili: “Alarmantno je da se s pijanim vozačima susrećemo u svako doba dana i noći. Uvijek se nadamo da ćemo ih uhvatiti prije nego što se razbiju.”

Nevjerojatno je da snimke s aplikacije Google Street View ukazuju na betonske barijere prije ulaza na pješački most. S druge strane, postoji malo mjesta gdje je moguće zavući auto i upravo tu se našla Toyota. Da stvar bude bizarnija, tom je prolazu moguće pristupiti iz suprotnog smjera.

Sreća u nesreći je da nema ozlijeđenih, ali policija izvještava kako je vozač uhićen na mjestu i upućen na triježnjenje. Čeka ga velika kazna, možda čak i zatvorska, a potom i trošak popravka limarije na Toyoti Camry.

Nastavi čitati

Najčitanije