Connect with us

Magazin

Znate li koje su najstarije države na svijetu?

Published

on

Države ne postoje oduvijek, nastale su vremenom. Ali koje zemlje imaju najviše godina od svog postojanja? Zvuči kao jednostavno pitanje, no odgovor ipak nije tako jednostavan kao što možda izgleda.

Sa geografske tačke gledišta, Egipat je najstarija država na svijetu. Ima najduže postojeće granice koje su se tek neznatno mijenjale u prošlosti. Kopnena površina Egipta uvijek se temeljila na toku rijeke Nil, piše Fenix-magazin.

Najstarije države po kriteriju civilizacijskog razvoja

Drevna civilizacija Egipćana nastala je četiri milenijuma prije rođenja Krista. No, budući da je u Egiptu 2013. godine došlo do vojnog udara, od tada neki Egipat više ne smatra najstarijom državom, već jednom od najmlađih država na svijetu. Naravno, to nije tačno, ali za nacionalne države datum donošenja ustava zemlje također se promatra kao rođenje države, navodi T-online.

Ako se gleda civilno stanovništvo i njegov razvoj, Egipat je također jedna od najstarijih zemalja na svijetu. Historijski razvoj započeo je već 3.100 godina prije Krista, čime su Egipćani postali jedan od najstarijih naroda na svijetu.

Međutim, Kina je malo starija, jer razvoj Kine seže u 21. stoljeće prije Krista. Međutim, malo je dokaza za to, što daje povoda nagađanjima.

Najstarija država po ustavu

Ako se gleda datum donošenja ustava kao osnova za određivanje starosti države, onda je po tom kriteriju San Marino je najstarija država na svijetu. San Marino je osnovan 301. godine, a njegov ustav je napisan 1600. godine. San Marino nije službeni dio EU-a, ali je okružen Italijom i koristi italijanski kao nacionalni jezik. Euro je tu službena valuta.

Ne samo da se San Marino po tom kriteriju smatra najstarijom državom na svijetu, on je i peta najmanja međunarodno priznata država. No, ta mala država još uvijek stvara ime, ne samo svojim nogometnim uspjesima. Ovdje vrijedi staro geslo “mali, ali moćni” i to geslo dobiva potpuno novo značenje.

Top 5 najstarijih zemalja prema starosti donošenja ustava

Prema kriteriju donošenja ustava, San Marino je apsolutni lider najstarijih zemalja na svijetu.

Sjedinjene Američke Države (SAD) po tom kriteriju su druga najstarija država koja postoji od 1787. godine.

Sljedeće zemlje po kriteriju starosti ustava su: Velika Britanija s ustavom iz 1801. godine, Finska s ustavom iz 1809. godine i Norveška s ustavom iz 1814.

S geološkog stajališta, najstarija država na svijetu je Australija čija kopnena masa postoji milijardama godina i od tada se gotovo nije promijenila.

Magazin

VIDEO Ovaj BMW M5 godinama je bio zaboravljen u garaži napuštene vile

Published

on

By

U SAD-U je BMW M5 E34 otkriven u garaži napuštene vile vrijedne oko 1.5 milijuna dolara. Poželjni i vrijedni klasik pronašao je youtuber BigBankz, takozvani urbani istraživač iz Oklahome, koji u svojim videima istražuje napuštene kuće i zgrade. U ovom slučaju M5 E34 navodno je pripadao liječniku, koji je, osim BMW-a, posjedovao i Porsche. Okolnosti pod kojima je M5 navodno zaboravljen i napušten su misteriozne. Priča se da BMW M5 E34 stoji u garaži od 2008. godine.

U 37-minutnom videu youtuber istražuje vilu za koju se kaže da je godinama napuštena. Među tonama smeća nalazi se mnoštvo umjetnina, skulptura i slika po cijeloj kući. BigBankz tvrdi da je razgovarao sa susjedima. Navodno su izvijestili da je kuću 1996. godine kupio par koji je nakon toga gotovo dva desetljeća živio u njoj.

Priča se da su ih redovito viđali u Porscheu. No 2015. navodno su užurbano skupili najnužnije stvari, utovarili ih u kamion te se potom odvezli u Porscheu. Od tada ih susjedi navodno više nikad nisu vidjeli. Priča zvuči vrlo misteriozno, a još više zbunjuje činjenica da struja u kući i dalje radi te netko očito plaća za nju. U videu nema više informacija o doktoru koji je navodno bio i strastveni vozač utrka i ljubitelj automobila, piše Autostart.

Nema većih oštećenja

BMW je pronađen između kutija i smeća, prekriven debelim slojem prašine, u duploj garaži vile. Na prvi pogled čini se da je crna limuzina u lošem stanju, ali nakon detaljnijeg pregleda nema većih oštećenja ili dijelova koji nedostaju. Osim toga, automobil je godinama stajao na suhom u garaži. Čini se da je i unutrašnjost pronađenog M5 u dobrom stanju.

U videu nema gotovo nikakvih drugih informacija o automobilu. Ako se radi o pravom M5 iz 1993., onda je riječ o traženom kasnijem modelu ove generacije auta s rednim šestocilindričnim motorom S38B38 s obujmom od 3.8 litara i 340 KS. Ponuda na tržištu rabljenih automobila je mala i teško je pronaći dobre primjerke. Danas gotovo nijedan ne košta manje od 30.000 eura, a dobro održavani modeli koštaju i mnogo više od 50.000 eura. Što će se točno dogoditi s M5, ne zna se.

Nastavi čitati

Magazin

Što učiniti kad se zamrzne ručna?

Published

on

By

VEĆINA vozača će kad se zaustave, odnosno parkiraju automobil, aktivirati ručnu kočnicu. Mnogi nemaju mogućnost ostaviti vozilo u garažama, a na otvorenom treba računati i na vremenske (ne)prilike.

Jedna od njih je zimska hladnoća, koja stvara brojne probleme – naprimjer, može vam zamrznuti ručnu kočnicu. Ponekad će se zamrznuti kabel ručne kočnice, a može se zamrznuti i mehanizam koji drži kotače, odnosno površina kočione obloge i disk ili bubanj, piše HAK Revija.

Što učiniti?

Zamrzavanja kočnice osjetit ćete ako vratite ručicu kočnice bez većeg otpora, odnosno ako osjetite da je napetost u ručici kočnice popustila. Jednostavno, krenite vozilom lagano (ali doista lagano), naprijed – nazad. Po nekoliko centimetara – da ne oštetite kočioni sustav. Ponovite to nekoliko puta.

Ne otpusti li kočnica, pronađite produžni kabel i na njega spojite sušilo za kosu. Upuhujte topli zrak u kotače koje drži kočnica – obično je to stražnji par – i to bi trebalo biti dovoljno da ona otpusti ledeni stisak.

Nemojte koristiti plinske plamenike ili druge uređaje jer je to opasno, a toplina iz sušila za kosu je i više nego dovoljna, piše HAK Revija.

Nastavi čitati

Magazin

Selma Bajrami: “Ne vjerujem u gledanje u fildžan, vjerujem samo u Allaha dž.š.”

Published

on

By

Legendarna Selma Bajrami bila je gost najnovije epizode podcasta “Opet Laka”. Rođena je u Tuzli, odrasla u Mramoru, porijeklom je sa Kosova, a danas, tačnije posljednjih desetak godina, živi u svom malom parčetu raja pokraj Beča. Iza sebe ima blizu 30 godina karijere.

Selma i Laka su, između ostalog govorili o sujevjerju, spiritualizmu, vjeri, ali i “ogledanju u fildžan”…auto skip

Ne vjerujem u te stvari. Ja samo vjerujem u Uzvišenog Allaha dž.š. Iskreno, ja od malena tako sam odgajana, bez obzira što se ja bavim ovim poslom, ja sam stvarno odgajana na taj način da vjerujem u Boga i da se ježimo svih tih spiritualizama i tih stvari, astrologije, numerologije. A da ima nečega u toj numerologiji, pretpostavljam da ima, ne vidim da je to sad nešto loše, ali ipak ja vjerujem samo u Onog gore.

Nastavi čitati

Magazin

Što znači ovaj znak? Izgleda čudno, ali radi se o ozbiljnom problemu

Published

on

By

KOD VOŽNJE postoji niz stvari na koje trebate obratiti pozornost i znati što znače, no većina ljudi nema pojma što znači neki simbol na kontrolnoj ploči. Postoji toliko mnogo simbola na kontrolnoj ploči da je teško znati koji je koji, pogotovo ako se rijetko pojave kao signal problema.

Naravno, postoje očiti simboli koje prepoznajete, poput simbola za nisku razinu goriva, ali ima i onih za koje malo tko zna što znače, piše Lad Bible.

Na platformi X korisnici su pokušavali otkriti što znači simbol koji bi se mogao opisati kao brod s jedrom na moru, a dok su se mnogi šalili, neki su zapravo bili korisni. Jedna korisnica je objavila sliku svoje kontrolne ploče s označenim simbolom koji treperi.

Napisala je: “Što znači ovo svjetlo?” Netko je zatim retvitao i rekao: “Izgleda kao čamac. Vjerojatno znači da je sve glatko ili nešto takvo”, i uslijedila je lavina šala. Jedna osoba je napisala: “To je upozorenje da se pirati približavaju. Bolje počni veslati.” Druga je rekla: “Nemam pojma što to znači.”

Pravi odgovor?

Jedan komentator je pojasnio: “To znači da motor vašeg automobila još nije dostigao normalnu temperaturu. Kada se zagrije, to svjetlo će se ugasiti. Znam to jer sam to morao tražiti za unajmljeni automobil prije otprilike 2 mjeseca.”

O čemu se radi?

Ali, i to je zapravo pogrešno.

Radi se o upozorenju za hlađenje motora, i to nije čamac, već termometar s valovitim linijama na dnu. Prema istraživanju ATS Euromastera, 80 posto vozača nije znalo što to znači. U suštini, simbol znači da je temperatura motora previsoka i da vaš automobil ima nisku razinu rashladne tekućine.

Ako to ne popravite, motor bi se mogao pregrijati, što bi moglo dovesti do troška od nekoliko tisuća eura za novi motor. Ako je svjetlo crveno, trebate se zaustaviti čim to bude sigurno i ugasiti motor, sugerira Lad Bible u svom članku.

“Ako je razina rashladne tekućine niska ili postoji neki drugi problem s vašim sustavom hlađenja, mogli biste uzrokovati ozbiljnu štetu ako nastavite voziti. Tada možete sami napraviti osnovne provjere ili pozvati pomoć”, kaže se u pojašnjenju.

Kako biste otkrili zašto je svjetlo počelo treperiti, morate razmotriti nekoliko faktora koji bi mogli igrati ulogu. “Najvjerojatnije je gubitak rashladne tekućine ili kvar senzora”, objašnjava Eden Motor Group.

“Gubitak rashladne tekućine mogao bi biti uzrokovan curenjem negdje u sustavu, poput napuknute cijevi ili rupe u radijatoru. To biste mogli vidjeti te čuti ili čak osjetiti miris kad otvorite poklopac motora”, dodaju.

Ali, ako ne vidite curenje, “pogledajte spremnik rashladne tekućine” i ako provjerite “maksimalne i minimalne oznake na strani spremnika”, znat ćete imate li dovoljno tekućine u sustavu.

Nastavi čitati

Magazin

Severina nakon koncerta za doček poslala snažnu poruku: Sarajevo je otpornost i nada

Published

on

By

SEVERINA je na Instagramu podijelila video s novogodišnjeg koncerta u Sarajevu, gdje je nastupila pred više od 55 tisuća ljudi. Osim što je odala priznanje sarajevskom duhu, u objavi je podijelila snažnu poruku o tragedijama koje su nedavno potresle regiju, posebno spomenuvši masovno ubojstvo na Cetinju u Crnoj Gori.

“Sarajevo se nikad ne predaje”

“Sarajevo je otpornost. Sarajevo je nada. Sarajevo se nikad ne predaje. Željela sam na koncertu odati priznanje toj snazi sarajevskog duha na videozidu snimkama iz Muzeja ratnog djetinjstva, u kojem se nalaze igračke, majice, ljuljačke one djece koja su doživjela rat… U ovom vremenu sukoba i masovnog stradanja djece u ratovima, Sarajevo ima vrijednu moć znanja, preživljavanja i nastavljanja sa životom nakon nezamislivog gubitka. War Childhood Museum u Sarajevu to znanje čuva: sjećanja ljudi koji su u ratu odrastali, gubili najvrjednije, ali kojima duh nije dao da izgube sebe, tračak nade kojeg daje priča koja još nije gotova”, poručila je.

“Zato smo baš za pjesmu Rođeno moje snimili izloške iz ovog muzeja. Da se sjetimo tog prkosa otpornosti i moći nade. I da kažemo da je svako dijete, bilo gdje, koje trpi nepravdu, nasilje i mržnju – rođeno u ovo naše jedno čovječanstvo, da je svako rođeno naše. Čuvajmo ih bolje”, nastavila je.

“Vijest o jučerašnjem masovnom ubojstvu na Cetinju, u kojem je ubijeno i dvoje djece, kao i o svim nedavnim tragedijama i u Hrvatskoj i u Srbiji, poziva nas da zastanemo i izrazimo sućut i duboko suosjećanje s ljudima koji danas pate i tuguju… Cetinje”, zaključila je Severina u objavi te dodala emotikon koji plaće.

Već se oglasila

Podsjetimo, Severina se već oglasila nakon tragedije na Cetinju. Na Instagram storyju je podijelila emotivnu objavu bosanskohercegovačkog umjetnika Harisa Jusovića i dodala emotikon slomljenog srca.

“Cetinje. Pa zar opet?! Ovako ulazimo u 2025. godinu… Jako mi je teško”, piše u originalnoj objavi.

Nastavi čitati

Magazin

Njemački ADAC testirao 84 vozila: Ovo su najbolji i najgori auti 2024. godine

Published

on

By

NJEMAČKI autoklub (ADAC) je objavio listu svih novih automobila koje su testirali ove godine i poredao ih po dobivenim ocjenama. Njemački autoklub naglašava da se pažljivo ispituje svaki novi model u oko 300 točaka, primjerice prikuplja izmjerene vrijednosti potrošnje i ponude prostora, obraća pažnju na upotrebljivost i testira funkcionalnost sustava pomoći.

U 2024. godini ADAC je testirao 84 vozila u svim veličinama i cjenovnim razredima te s pet različitih vrsta pogona, a popis je raznolik, od jeftinog Hyundaija i10 do skupog Porsche Taycana na električni pogon.

Ocjene su po njemačkom sustavu ocjenjivanja, odnosno 1 kao najbolja ocjena i 6 kao najgora, a raspon ocjena dodijeljenih ove godine kreće se od 1.5 za najbolje u testu do 4.1 za najgore, prenosi Autostart. Čak 74 od 84 testirana vozila dobila ocjenu dobar (ukupna ocjena od 1.6 do 2.5 koja bi bila ekvivalent ocjene vrlo dobar u Hrvatskoj).

Na ljestvici najboljih testiranih automobila električni auti su zauzeli prvih sedam mjesta.

Najbolji automobili po njemačkom ADAC-u:

  1. Volkswagen ID.7 Pro – 1.5
  2. Volkswagen ID.7 Tourer GTX – 1.5
  3. BMW i5 eDrive40 – 1.6
  4. Porsche Taycan – 1.6
  5. Skoda Enyaq 85x  – 1.6
  6. Kia EV9 – 1.7
  7. Mercedes-Benz EQE SUV – 1.7
  8. Skoda Superb Combi 2.0 TDI – 1.7
  9. Audi Q4 Sportback 45 e-tron – 1.8
  10. Genesis G80 Electrified –  1.8

ADAC tvrdi da se ID.7. predstavlja kao odličan svestrani automobil. Gotovo pet metara dugo vozilo ne samo da ima puno prostora, ono također dobiva vrhunske ocjene za sigurnost te tihu i uvjerljivu vožnju za koju vrlo ekonomično koristi električnu energiju.

Potrošnja od izmjerenih 18.1 kWh na 100 kilometara i utvrđeni doseg od 485 kilometara toliko je pogodan za svakodnevnu upotrebu da gotovo da nema potrebe za kompromisima, ističe ADAC. Prema njima ID.7 zapravo nema nikakvih mana, osim cijene. Valja naglasiti da je ocjena od 1.5 ujedno najbolja ocjena među svim vozilima ikada testiranim od ADAC-a.

Najlošiji automobili po njemačkom ADAC-u:

  1. Dacia Duster TCe 100 ECO-G – 4.1
  2. SsangYong Tivoli 1.5 GDI-T – 3.0
  3. SsangYong Torres 1.5 GDI-T – 2.9
  4. Kia Picanto 1.0 – 2.9
  5. Hyundai i10 1.0 T-GDI – 2.9
  6. Suzuki Swift 1.2 Dualjet Hybrid – 2.7
  7. Hyundai i20 1.0 T-GDI – 2.7
  8. Nissan Juke 1.0 DIG-T 114 – 2.6
  9. MG MG3 1.5 Hybrid+ – 2.6
  10. Subaru Crosstrek 2.0ie – 2.5

ADAC navodi da su svi automobili ocijenjeni prema jedinstvenom standardu. ADAC ne pravi razlike prema pogonu, klasi vozila ili cijeni i naglašava da popis od 84 testiranih automobila nije potpuni pregled tržišta, već samo izbor aktualnih vozila. Kompletan popis svih testiranih automobila s ocjenama možete pronaći ovdje.

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije