BiH
Kako je Tuđman želio Veliku Hrvatsku: “Cazinska krajina i zapadna Hercegovina pripast će nama”

Hrvatska zajednica Herceg-Bosna (HZ H-B) naposljetku je osnovana u novembru 1991. u Grudama kao „politička, kulturna, gospodarska i područna cjelina“ Hrvata u Bosni i Hercegovini s Mostarom kao središtem. Imala je sve elemente državnosti.
Predlagano je da Mostar postane „stolni hrvatski grad“, iako je na području socijalističke općine Mostar 1991. živjelo 43.856 Muslimana (34,6%) i 43.037 Hrvata (34%), a u samom gradu Hrvata je u postotku bilo manje.
I u općinama Jajce, Travnik, Vitez, Busovača, Kiseljak, Kreševo Muslimani su po popisu iz 1991. bili brojniji od Hrvata (42,3% naprema 40,8%).
Proglašenje Herceg-Bosne dalo je Tuđmanu poticaj za novu diplomatsko-političko-medijsku ofanzivu. Uostalom, i druge su mu okolnosti išle na ruku – potkraj decembra završile su ratne operacije u Hrvatskoj, čekalo se potpisivanje primirja i međunarodno priznanje Hrvatske, piše hrvatski povjesničar Ivo Goldstein za Express.hr.
Novinar Davor Butković opisao je kako je na božićnoj večeri 1991. na Pantovčaku Tuđman pred dvadesetak uzvanika, uglavnom novinara, na salveti počeo crtati budući izgled BIH te je rekao: “Cazinska krajina i zapadna Hercegovina pripast će nama. Za srednju Bosnu ćemo vidjeti. Svi dijelovi uz Drinu, kao i dijelovi Sarajeva, pripast će Srbima. A Aliji Izetbegoviću će ostati mala zemljica Bosna, trokut između Zenice, Tuzle i Sarajeva.”
Mapa velike Hrvatske, odnosno banovine Hrvatske, prema zamislima velikohrvatskog ideologa Ante Starčevića
Koji dan kasnije, 27. decembra, na sjednici Vrhovnog državnog vijeća RH, Tuđman ističe kako “smo iskoristili ovaj povijesni trenutak da stvorimo međunarodno priznatu samostalnu Hrvatsku” te da je došlo “vrijeme da okupimo hrvatsko nacionalno biće u maksimalno mogućim granicama”. Smatrao je da je od “manje važnosti da li će “u već proglašenoj Herceg-Bosni „biti okupljeno baš 30 dotadašnjih općina, ili 28”, ali da “ovakva hrvatska država nema uvjeta za život, ali hrvatska država čak s granicama Banovine ima, a osobito s poboljšanim granicama.”
Na tom sastanku je više bosanskohercegovačkih Hrvata govorilo protiv politike podjele poput člana Predsjedništva HDZ-a i predsjednika HDZ-a Travnik, Martina Udovičića: on je upozorio da se travnički Muslimani, s kojima su u drugim pitanjima imali odličnu suradnju, oštro protive ideji priključenja Hrvatskoj. Slično su, u općim crtama, govorili i predsjednik HDZ-a Stjepan Kljuić i ministar odbrane BIH Jerko Doko.
Ivan Markešić, glavni tajnik HDZ BIH, prenio je mišljenje vrhbosanskog nadbiskupa Vinka Puljića i provincijala franjevačke provincije Bosne Srebrene Petra Anđelovića uz koje je i sam pristao, da je „cjelovita, suverena i samostalna BIH najbolje rješenje za hrvatski narod“. Na tom sastanku najborbeniji u odbrani njegova stava bio je tadašnji dopredsjednik HDZ-a BIH Dario Kordić – ustvrdio je kako bi bila „izdaja svaka druga opcija osim jasnog omeđivanja hrvatskog tla na području Herceg-bosne“.
Kordić je i u kasnijim prilikama bio uz Tuđmana. Kako te ideje ne bi ostale u uskom krugu njegovih suradnika, Tuđman je tih dana u intervjuu Slobodnoj Dalmaciji: ustvrdio da bi se hrvatsko-srpski odnosi mogli trajno riješiti tako “da se nacionalni ciljevi Srbije ostvare (dakle, da ona dobije dio BIH – op. I. G.) i da ona više nema razloga za ekspanziju, a ujedno bi se Hrvatskoj priključilo njezine krajeve, jer je sadašnji hrvatski perec neprirodan.”
Procijenio je da je “u hrvatskom interesu da se taj problem riješi na naravan način”, a taj “naravan način” jest – “način kako je bila riješena Banovina Hrvatska”. Nakon takvih preinaka granica mogao bi ostati “dio ‘zemljice Bosne’, gdje bi Muslimani imali većinu i ta bi država Bosna mogla biti tampon između Hrvatske i Srbije”.
“Time bi”, poentirao je, “ujedno nestala i kolonijalna tvorevina BIH.”
Petorica istaknutih bosanskohercegovačkih Hrvata (Miljenko Jergović, Ivo Komšić, Ivan Kordić, Ivan Lovrenović, Mile Stojić) su 6. januara napisala Tuđmanu otvoreno pismo u kojem su istakli da „velikosrpska politika nastoji BIH cijelu uključiti u veliku Srbiju“, a da Tuđman izjavljuje kako bi cijepanje BIH „moglo odgovarati dugoročnim interesima sva tri naroda u BIH i interesima stabilnosti u ovom dijelu Europe“.
Stoga su poručili da „onaj tko u političkom uništenju BIH može vidjeti bilo kakav interes hrvatskog naroda ili bilo kojeg drugog naroda i ‘uvjet trajnog mira’ taj o stvarnom interesu hrvatskog naroda malo zna, i taj je politički neodgovoran“.
Pismo je objavljeno čak i u Vjesniku, ondašnjem najvažnijem dnevniku, ali sve je bilo uzalud. Ambasador SAD Warren Zimmerman sastao se 14. januara s Tuđmanom na Pantovčaku te ga, između ostalih tema, upitao i za stav o BIH. Tadašnji generalni konzul SAD u Hrvatskoj, a ubrzo i ambasador Michael Einik koji je prisustvovao sastanku, zabilježio je da je Tuđman ustvrdio „kako Muslimani žele uspostaviti fundamentalističku islamsku državu, te na teritorij Bosne naseliti 500.000 Turaka koji će ‘preplaviti regiju, i sa njihovom dobro poznatom muslimanskom stopom rađanja stvoriti trajnu demografsku prijetnju Europi’ te da Zapad treba ‘realističnu politiku’ kako bi spriječio povezivanje BIH s Libijom preko Sandžaka, Kosova i Turske“.
Američki izvjestioci takve su stavove okarakterizirali kao „u osnovi rasističkima“.
Tuđman se, doduše, suzdržao izravno podržati formiranje Herceg-bosne, ali je i dalje smatrao da je „iznimno važno doći do neke vrste hrvatsko-srpskog dogovora u pogledu Bosne“. Nadalje, rekao je Zimmermanu da „Milošević i on ponovno razgovaraju o tom problemu, baš kao i vođe Srba i Hrvata u BIH“te da se svi „nadaju dobrim bilateralnim odnosima“, kao i da u cilju stabilizacije Balkana valja postići neka ispregovarana rješenja između dvije strane „o budućnosti Bosne“.
Tuđman je istakao da je o tome razgovarao i s Kadijevićem te da on, kao i Milošević, smatra da se time izbjegava rat u Bosni. „Kako bi umirio ambasadora Zimmermana“, zapisao je Einik, „Tuđman je istakao da nijedna strana ne želi podjelu 50-50 posto, već da bi on bio voljan Muslimanima prepustiti kontrolu nad malim područjem oko Sarajeva“. Zaključio je s tvrdnjom da „nema razloga ne dati Miloševiću velik dio Bosne kad ga on ionako već kontrolira“.
Kad ga je ambasador Zimmerman upitao kako se zagovaranjem podjele Bosne mogu opravdati zahtjevi Zagreba da se poštuje teritorijalni integritet Hrvatske i odbace težnje za osamostaljenjem Krajine, Tuđman je odbacio analogiju, tvrdeći da „Bosna i Hercegovina nije stara država, dočim Hrvatska jest“.
Sam Zimmerman je u memoarima zabilježio da u svom ambasadorskom mandatu u Jugoslaviji „nikad nije vodio tako iznenađujući pojedinačni razgovor“ kao s Tuđmanom o podjeli BIH. Tuđman je inzistirao da će „nove granice riješiti probleme i smanjiti napetosti“. Einik je, pak, u svom izvještaju pridodao i informaciju da je predsjednik Tuđman toga istoga dana kad se sreo s Zimmermanom i njim na oproštajnom sastanku sa šefom promatračke misije EZ-a Van Houtenom „dva sata proveo u nastojanju da mu objasni kako je nužno podijeliti Bosnu“.
Američki su diplomati tada zaključili da je podjela BIH „osobna Tuđmanova fiks-ideja koja neće samo tako nestati“. No, oni su pridodali da im je „nekoliko Tuđmanovih suradnika reklo kako njegovu fiks-ideja o podjeli BIH ljudi u hrvatskoj vlasti i u Saboru ne podržavaju“.
U svom dnevniku je nadbiskup Franjo Kuharić zapisao kako je Tuđman na novogodišnjem prijemu za predstavnike vjerskih zajednica 16. januara 1992. bosanskohercegovačkim biskupima Vinku Puljiću, Pavlu Žaniću i Franji Komarici rekao da bi podjela BIH mogla biti nužna da se izbjegne rat. Konstatirao je i da Hercegovci neće prihvatiti ni jedno drugo rješenje osim da budu u sastavu Hrvatske. Ako se to ne dogodi, to bi “kod njih stvorilo ogorčenje pa bi mogli postati teroristi i u BIH i u Hrvatskoj”.
Argument da će Hercegovci krenuti u terorizam nikad nitko nije potegnuo u devedesetima te je tek 2020. prvi put objavljen. Teško je vjerovati da bi nadbiskup Kuharić u dnevnik zapisivao neistine, baš kao i da bi mu bilo koji od trojice, ili sva trojica biskupa – Tuđmanovih sugovornika – govorila neistine. Prije će biti da je Tuđman pred biskupima za koje je mogao biti siguran da se s podjelom BIH neće složiti smatrao da nekako svoju odgovornost mora umanjiti najavom terorističke prijetnje iz Hercegovine, što je naravno bila laž.
Između Tuđmanove izjave bosanskohercegovačkim biskupima i njegovih prethodnih izjava razlika je u tome da je Tuđman istakao kako je podjela BIH potrebna da bi se „izbjegao rat“. Razlog za uključivanje i argumenta o „izbjegavanju rata“ leži u činjenici da je u međuvremenu, 9. januara, u Banjaluci proglašena Republika Srpskog Naroda u BIH čime je otvoreno najavljena secesionistička politika snaga pod vodstvom SDS-a i Karadžića, uz snažnu podršku Beograda. Tuđmanu je postalo jasno da će u podjeli BIH imati dobroga partnera.
Isticao je da je probleme bolje riješiti “razgraničenjima”, pa i “dobrovoljnim preseljenjima”, nego “istrebljenjima i barbarskim uništavanjima”. Sva ova vrludanja, pa i poneka zdrava ideja, ne mogu umanjiti činjenicu – Tudman je i dalje vjerovao i radio na projektu razgradnje BiH.
I taj se projekt pokrenuo – 26. februara su se Koljević i Karadžić u Grazu sastali s delegacijom na čelu s Matom Bobanom. Nije postignut nikakav dogovor, ali je srpska strana izvijestila da se “govorilo o potrebi sređivanja ukupnih odnosa Srba i Hrvata, ne samo u BiH, nego i svuda”.
Ubrzo potom Tuđman je u hrvatskoj delegaciji izvršio kadrovske promjene – drugim riječima, one koji su se protivili dogovaranju s Karadžićem i njegovim ljudima, poput Mire Lasića, zamijenio je ljudima sklonima toj ideji.
Karadžić i Boban opet su se sastali u Grazu 6. maja i formalno dogovorili o teritorijalnoj podjeli BIH. Tudman i neki njegovi sumišljenici smatrali su da je time hrvatsko-srpsko sučeljavanje zaključeno. No bilo je to naivno i katastrofalno jer će prave tragedije tek uslijediti – od masovnih zločina nad hrvatskim civilima, preko katastrofe u Bosanskoj Posavini, pa sve do bošnjačko-hrvatskog rata.
No Tuđman se i dalje nije dao, pa je potkraj 1993. godine, kad su hrvatske snage u srednjoj Bosni praktički izgubile rat, na sastanku državnog vrha tvrdio da se sad “određuju granice buduće hrvatske države. One će vjerojatno biti veće nego što je ijedan hrvatski vladar ili kralj imao pod svojom kontrolom u povijesti. Herceg-Bosna pripojit će se Hrvatskoj. Hrvatska će biti snažnija i moćnija”.
Naposljetku, u julu 1995., kad je već potpisan Washingtonski sporazum s bošnjačkom stranom, Tuđman je, tačno predvidjevši ishod nadolazeće akcije Oluja, izjavio da nakon toga “krojimo granice Hrvatske u Bosni”. Sve te izjave i konkretne akcije, prikupljene na jednome mjestu, bjelodano svjedoče kako je Franjo Tuđman iskreno vjerovao da su podjela BiH i izmjena stanovništva najbolje rješenje. Kako je, posve pogrešno i ludo, mislio da bi takvo rješenje moglo spriječiti i rat, na razne ga je načine pokušao provesti.
Planovi o podjeli BiH i s hrvatske i sa srpske strane u načelu su bili vrlo slični: uostalom, nakon brutalne srpske agresije koja je 1992. doslovce bacila BiH na koljena, hrvatsko-bošnjački rat doveo ju je na rub izdržljivosti, od kojega se sve do danas zapravo nije oporavila. Istaknuti liberalni bosanskohercegovački novinar Senad Pećanin izjavio je 2001. da “Hrvatska tek treba spoznati koliku je štetu počinila Bosni i Hercegovini”. Tog suočavanja s istinom nema ni do danas, štoviše, uvjerenje da je Hrvatska u BiH za Tuđmanova mandata vodila ispravnu politiku proteklih je godina osnaženo.
Pa ipak, u aktivnoj provedbi hrvatske i srpske politike u BiH ima značajnih razlika: kao prvo, Hrvatska je u nekim fazama rata bila u savezu s bošnjačkim snagama i zajednički ratovala protiv srpske strane. A kad je i vodila imperijalnu politiku, razlika između srpske i hrvatske strane bila u tome što su srpski potezi bili javniji i otvoreniji, a hrvatski tajnovitiji i oprezniji. Ključno je, ipak, bilo sljedeće – za razliku od srpske javnosti, gdje je ideja Velike Srbije bila prilično popularna, Tuđman je bio praktički usamljen u promociji obnove Banovine Hrvatske.
Slijedom toga, dok su za podjelu BiH Miloševiću srpsko mnijenje i srpske opozicijske stranke davali veliku podršku, s rijetkim iznimkama, popularnost Tuđmana i HDZ-a 1993./94. upravo zbog politike prema BiH pala je na najnižu točku, a sve opozicijske stranke bile su za očuvanje jedinstvene i suverene BiH. Tako je Hrvatska sačuvala obraz, Tuđmanu i HDZ-u (sve do danas) usprkos.
Motivi Tudmanova inzistiranja na tezi da je Bosna i Hercegovina izmišljena tvorevina, da Muslimani kao nacija ne postoje, pa posljedično, ni ideja o Banovini Hrvatskoj kao idealnoj tvorevini, nisu jasni. Je li to bio rezultat nekog njegova “promišljanja” ili i nekog osobnog iskustva ili nečeg sličnog? Možda bi se stvari donekle razjasnile, kad bi se arhiv njegova predsjedničkog ureda otvorio za javnost.
Tuđmanova je politika, nema dvojbe, pripomogla da tragedija Bosne i Hercegovine bude veća. Bosanskohercegovački Hrvati, zajednica kojoj je Franjo Tuđman navodno tako usrdno želio pomoći, doživjela je u njegovo doba i nakon njega, dobrim dijelom i zbog njegove politike, najteži demografski slom još od osmanskih vremena.
Po popisu stanovništva, 1991. je u BiH živjelo 755.895 Hrvata. Danas, 2023. godine, procjenjuje se da na teritoriju BiH ima između 220 i 250 tisuća, s tendencijom neumitnog daljnjeg pada.
BiH
Nikšić: Sljedeći sastanak je 10. aprila u Banjoj Luci, HDZ nije uslovio ovu priču Izbornim zakonom

“Nekakav sporazum smo dogovorili koji je već odobren, trebaju i ostale četiri političke stranke da odobre pa ćemo ga prezentovati. Prisustvovali smo sastanku HDZ-a i iz RS-a gdje smo iznijeli svoje stavove i prioritete. Svi su jedinstveni u pogledu važnosti EU puta i usvajanju preostala dva zakona o VSTV-u i zakona o sudu”, naveo je Nikšić te dodao:
“Imamo različite poglede, HDZ stavlja u prioritet donošenje Izbornog zakona što nije novost. Dogovorili smo 10. aprila sastanak u istom formatu u Banjoj Luci gdje će PDP i Draško Stanivuković biti domaćin. Tu bi trebali predstavnici svi političkih grupacija te da pripreme prioritete, možda i osnovne stvari za sporazum koji bi trebao biti osnova za dalje aktivnosti”.
Naveo je kako je sastanak dugo trajao i da su svi iznosili svoje stavove te je “odao priznanje” predstavnicima iz RS-a jer su u tom entitetu već označeni kao “izdajnici”.
“Svjesni smo da će SNSD nastojati blokirati sjednice. Ne volimo tu riječ, ali imamo prisutne blokade. Opet ćemo nastojati da dogovore koje napravimo i riješimo pitanjem izborom ministra sigurnosti čime mi otklonili i pitanje blokade u Vijeću ministara. Prijedlog koji su zastupnici Trojke ponudili kao kandidata za ministra sigurnosti moramo potvrditi kao prijedlog koalicije, pa smo to ostavili za sastanak u Banjoj Luci”, rekao je on.
Podvukao je da je postojao konsenzus o pitanjima poput zakona o sudu i VSTV-u kako bi i oni bili završili.
Kada je riječ o Izbornom zakonu koji HDZ želi, Nikšić je rekao da je rečeno da će im biti poslan večeras, piše Klix.
“Oni imaju druge prioritete i principe. Imamo to, ali ima i svako svoje stavove. Nisam krio da je HDZ to postavio, ali nije uslovio kao dio ove priče. Konsenzus je bio oko EU zakona”, zaključio je lider SDP-a.
BiH
Elmedin Konaković: Ne bismo glasali za HDZ-ove izmjene izbornog zakona, uvažavamo njihove zahtjeve

“Nikakvih ultimatuma nije bilo. Zadovoljan sam zbog činjenice da sudionici ovog sastanka imaju izraženu svijest o stanju u BiH, da je danas imperativ bio da iskažemo svoje raspoloženje da sačuvamo mir, stabilnost i sigurnost u našoj zemlji, koji su ugroženi napadima na ustavni poredak Milorada Dodika i njegovih saradnika. Možda zbog toga nije bilo ultimativnih zatezanja”, rekao je Konaković.
Dodao je i da su “ovi sastanci uvijek tvrdi.”
“Svi imamo svoje stavove, oni su po nekim pitanjima dijametralno suprotni. Ipak, imamo saglasnost po pitanju evropskog puta, a pogotovo svijest o kratkoći vremena. Propustili smo mart za prvu međuvladinu konferenciju, a ako propustimo juni, ako ne usvojimo dva zakona i ako ne imenujemo glavnog pregovarača, bojim se da će sva naša dosadašnja nastojanja i svi usvojeni zakoni pasti u vodu i da će BiH ostati ‘na repu’ ovih procesa i time štetu nanijeti svim građanima u BiH”, rekao je.
Posebno je komentarisao HDZ-ov prijedlog za izmjene izbornog zakona, koji će se naći pred državnim Domom naroda u petak.
“Mi danas ne bismo glasali da je HDZ-ov prijedlog o izmjenama izbornog zakona, da to bude tačka dnevnog reda. U kontaktu sam s Kemalom Ademovićem, članom kolegija, i ne bismo podržali zakon koji nije dogovoren. Naša praksa je da ne idu na dnevni red zakoni koji nisu politički dogovoreni. Spremni smo razgovarati o izbornom zakonodavstvu, uvažavamo zahtjeve HDZ-a i očekujemo da oni uvaže naše zahtjeve. Osim pitanja člana Predsjedništva BiH, pitanje regularnosti izbora je za nas veoma važno i implementacija presuda Evropskog suda za ljudska prava”, dodao je Konaković.
Na kraju je istakao i važnost imenovanja novog ministra sigurnosti Bosne i Hercegovine.
“Mi vidimo kao najefikasniji model deblokiranja funkcionalnosti Vijeća ministara, koje je zaista ugroženo zbog zadnje dvije sjednice gdje su ministri iz SNSD-a skidali sve važne tačke, imenovanje ministra sigurnosti. Relaksirali bismo tu tenziju, imali bismo prohodnost svih dokumenata i implementaciju političkih dogovora ove grupe ljudi, koja je danas brojala 23 ruke u Predstavničkom domu PS BiH”, rekao je Konaković.
Komentarisao je i činjenicu da su delegati iz SNSD-a ponovo blokirali rad Doma naroda na današnjoj sjednici ovog zakonodavnog tijela.
“Neću se nikada pomiriti da je to normalno i legalno. To je nezakonit proces i tražit ćemo, i već imamo, neka rješenja koja govore o kažnjavanju onih koji neustavno, nelegalno i nezakonito blokiraju Dom naroda. To je suprotno poslovniku, koji je ustavna kategorija, i sigurno uzrokuje posljedice koji planiraju to strateški dugo raditi. Siguran sam da će domaće zakonodavstvo, pravosudni sistem i visoki predstavnik imati efikasan model sankcionisanja i deblokiranja ukoliko do takvih blokada dođe”, rekao je.
Na kraju je ponovio važnost imenovanja novog ministra sigurnosti, za kojeg je predložen Nebojša Vukanović, ispred opozicije u RS-u.
“Onog treba kada budemo imali konstruktivnog zamjenika predsjedavajuće Borjane Krišto, koji je spreman da radi na ovim važnim procesima u Vijeću ministara, tada puca lanac kontrole Dodika i SNSD-a, direktora važnih institucija koji mu daju izvršnu moć. Brzo možemo imati novog direktora SIPA-e i zamijeniti kadrove lojalne SNSD-u koji ruše ustavni poredak i time se ispuhuje važnost činjenice da su Košarac i Amidžić u Vijeću ministara. Tada će biti puno lakše riješiti pitanje na Domu naroda. Oko toga smo danas bili vrlo jasni i očekujemo da to bude prvi korak relaksiranju ovih tenzija i da to bukvalno ispuhuje balon interesa da SNSD grčevito bude u vlasti”, rekao je Konaković.
Klix
BiH
HDZ za petak predložio izmjene IZ-a, član Predsjedništva iz reda Hrvata bio bi onaj ko pobijedi u 3 od 5 kantona

Ovaj prijedlog će se, zajedno sa spornim prijedlogom kojim bi se osobama sa američke liste sankcionisanih osoba omogućile isplate plata u gotovini, naći na hitnoj sjednici Doma naroda PS BiH u petak.
Ključna tačka koju bi HDZ izmijenio kroz ovaj prijedlog jeste izbor hrvatskog člana Predsjedništva Bosne i Hercegovine.
“Izabran je kandidat koji dobije najveći ukupan broj glasova među hrvatskim kandidatima u Federaciji BiH uz uslov da je taj kandidat osvojio najveći broj glasova među hrvatskim kandidatima u najmanje tri od pet kantona, i to: Hercegovačko-neretvanskom, Srednjebosanskom, Zapadnohercegovačkom, Kantonu 10 i Posavskom. Ukoliko kandidat koji je osvojio najveći broj glasova u Federaciji BiH ne zadovoljava navedeni uvjet, uzima se sljedeći kandidat s liste hrvatskih kandidata po broju glasova i tako do kraja liste dok se ne pronađe kandidat koji zadovoljava navedeni uvjet”, stoji u izmjenama koje je predložila Pendeš ispred HDZ-a.
Dalje se navodi da bi, u slučaju da niti jedan kandidat ne ispunjava ove uslove, član Predsjedništva postao onaj koji ima većinu glasova u dva od pet kantona, te ako se i to ne ispunjava, da bi bila dovoljna većina u jednom od pet navedenih kantona.
Pored toga, previđa se i izmjena biranja članova Centralne izborne komisije BiH. Tačnije, prema ovom prijedlogu, članove CIK-a bi predlagali članovi kolegija oba doma Parlamentarne skupštine BiH, koji bi formirali Komisiju za izbor i imenovanje članova CIK-a BiH, a o njima bi glasao Predstavnički dom PS BiH.
Podsjetimo, sličan prijedlog je već dobio većinu u Domu naroda PS BiH 2022. godine, ali nikada nije prošao kroz Predstavnički dom.
Klix
BiH
Trojka, NES i NAPRIJED na sastanku, danas će potpisati koalicioni sporazum: Je li Efendić ostao opet sam?

Uoči sastanka stranaka Trojke, HDZ i stranaka opozicije iz RS, trenutno je u toku sastanak Trojke i NES-a te stranke NAPRIJED.
Naime, Trojka, NES i NAPRIJED danas bi trebali potpisati koalicioni sporazum koji bi trebao djelovati na državnom, ali i na federalnom nivou gdje NES ima svoje zastupnike u Predstavničkom domu FBiH, piše Raport.
Time Trojka jača svoj koalicioni kapacitet ali i snagu u parlamentima, posebno u Federalnom gdje je većina nije komotna.
Zanimljivo je da NES ima od ranije neki sporazum sa SBiH-om, no sad je pitanje da li ovo znači raskid te koalicije s obzirom na to da niko iz Trojke ne želi bilo kakvu saradnju sa Semirom Efendićem.
BiH
Isak: Stevandića doživljavam kao seoskog lolu, vjerujem da je sletio na livadu

U Političkim minutama Jutarnjeg programa Federalne televizije gostovao je Ramo Isak, ministar unutrašnjih poslova FBiH.
Kakav će biti odgovor Interpola? Očekujete li da raspišu međunarodnu potjernicu?
“Pa ja očekujem jer ispunjeni su svi potrebni uslovi. Uglavnom kada su iz govorimo iz prakse kada su ovakve stvari u pitanju uvijek se raspiše. Znači nikada nije bilo problema. Institucije su državne dostavile sve što treba tako da ne bi trebalo biti problema da se to desi.”
Šta to onda znači? Hoće li on ostati u Moskvi u tom slučaju, gospodin Dodik?
“Vidite to bi morali pitati gospodina Dodika. On može da ostane u Moskvi, to znači on može da ostane u Moskvi tada neće biti normalno isporučen to dobro znate da Rusija nikada nije nikoga isporučila, ali evo čekamo da vidimo“, kazao je Isak, prenosi federalna.ba.
On može biti uhapšen ukoliko bude preletio preko zemalja članica NATO-a?
“Tako je. To znači bilo koja država članica NATO-a može taj da, civilni avion nebitno, vladin avion, bilo čiji avion država može da prisili avion da sleti i da liši slobode osobe za koje je raspisana potjernica. To znači to se može desiti. To se može desiti i unutar Bosne i Hercegovine. Ovo što koristi ovaj helikopter, mogli su određene snage na bilo kojem području jer nebo Bosne i Hercegovine ne pripada ni RS-u ni Federaciji ni Brčko distriktu, ono pripada Bosni i Hercegovini. Moglo je to i do sada da se desi, zašto se nije desilo ja ne znam. To znači naše vlasti su mogle to da urade. Ako nisu imali kapacitete, a ja znam da su imali kapacitete mogli su da traže pomoć od međunarodnih partnera.”
Zašto nisu? Kažete ne znate. Je li imate neke pretpostavke, je li neka politička pozadina u pitanju?
“Pa vidite, ja mislim da se išlo na to da gospodin uradi što više djela za koja je predviđena maksimalna kazna, tako da su jednostavno pustili. Kako ono kažu “Pustite čovjeka da pravi što više greški, kada napravi dovoljno greški onda uradite to”. Da je bio odmah lišen slobode raspravljalo bi se samo o kazni koja je tada bila izrečena prvostepena. Sada već ima tu veći broj krivičnih djela. Za sve ovo što mu se stavlja na teret predviđena je kazna od 5 godina do dugotrajne kazne zatvora tako da je možda neko i htjeo baš da se desi. Evo vidite problem je što mi, teško je sada ulaziti jer imaju ljudi koji su radili vjerovatno određene procjene koji su radili ovaj pretpostavke šta kako i na koji način i sada kada mi iz ovog ugla bilo šta komentarišemo, to je neozbiljno. Ipak ljudi iz struke su radili određene procjene, pa evo da pustimo taj dio da se dovede do kraja na način kako su planirali ti ljudi iz struke.”
Da, ali evo kako je uopće i on i gospodin Stevandić prelazio međunarodnu granicu Bosne i Hercegovine. Priča je neka da su rampe bile podignute. Ukoliko je bjegunac pred zakonom kako je prešao granicu?
“Idemo redom. Gospodin Stevandić kada je prešao granicu tada nije raspisana bila ni naša unutrašnja potjernica, ali kada je ušao u državu je već bila raspisana. Po informacijama koje smo mi dobili, sada da li su tačne ili nisu, a ja mislim da jesu da je helikopter vlade Srbije sletio negdje na livadu i da je gospodin Stevandić ušao na teritoriju Republike Srpske. Pošto ja Stevandića onako likom i djelom doživljavam kao nekog seoskog lolu onaj otprilike jeste sletio na livadu.”
Da na teritoriju Republike Srpske koja je u Bosni i Hercegovini. Opet je morao granicu preći? Morao je imati saučesnika?
“Pa naravno, naravno. Dodik, prvo su rekli da je snimak koji je objavljen da je to snimak autentičan, na kraju smo utvrdili da je to snimak star godinu i nešto dana, tako da onaj snimak koji se pojavljivao nije tačan. Jer smo mi posumnjali da je to moguće da se desi u ovo vrijeme jer policija na granici je bila dužna, obavezna da lice zaustavi, da ga liši slobode i da ga preda u nadležnost policijskim agencijama i tužilaštvu. Tako da nije moguće da se to desilo. Ako se utvrdi da je negdje stvarno prešao granicu na način taj koji pojedinci pretpostavljaju, pošto ja poznajem direktora granične policije, on je već pokrenuo istragu vezano za taj prelazak. Ako se bude desio sva ta lica će odgovarati kao saučesnici za krivično djelo jer faktički oni nisu postupili po zakonu. Potjernica koja se nalazi unutar države Bosne i Hercegovine je vidljiva svim policijskim agencijama, a posebno SIPI i graničnoj policiji. Što znači da je granična policija bila dužna da reaguje, da lice odstrani i normalno preda ga u nadležnosti ovaj tužilaštvu i policijskim agencijama dalje da rade taj dio. Tako da sve su to pretpostavke. Jedna je pretpostavka da je preletio helikopterom i tako dalje, ali evo da ne bi mi o pretpostavkama jer bi to bilo malo i neozbiljno. Istrage se vode, istrage će pokazati ko je odgovoran i svi oni koji budu odgovorni protiv njih će biti pokrenuti postupci. Pripadnici policije Republike Srpske i pripadnici granične policije i bilo koje druge policijske agencije moraju shvatiti ako ne urade svoj posao u skladu sa zakonom oni čine krivično djelo i za to krivično djelo će odgovarati. A kada ostanu bez službe neće Milorad Dodik njima ništa obezbijediti, a budu li slučajno osuđeni otići će u zatvor i neće Milorad Dodik ništa uraditi. Ne Milorad Dodik, da sam ja u pitanju ili bilo ko drugi. Institucije države Bosne i Hercegovine moraju svoj posao raditi.”
BiH
Stevandić očajnički traži pažnju Trumpa: Tagovao ga na X-u s porukom “podržao sam te još 2024.”

Na X-u je objavio podsjetnik da je “neko od nas”, misleći na sebe, podržao Trumpa još 1. novembra 2024. godine, neposredno prije američkih izbora, te se pritom požalio kako su ga mediji odmah “na nišan” stavili.
Stevandić je objavio fotografiju na kojoj pozira s tri prsta u majici s likom Trumpa i s natpisom “fight (borba op. a.)”. U njegovoj pozadini nalazi se grb Srbije.
Uz standardne narative o borbi i historijskim izborima srpskog naroda, pokušao je još jednom da se prikaže kao “veliki strateg i vizionar” – sada na međunarodnoj sceni.
Klix
-
Smrtovniceprije 3 dana
Na Ahiret preselio Ćatić (Sakib) Safet
-
Smrtovniceprije 3 dana
Na ahiret preselila Jakupović (Avdić) Zumreta
-
USKprije 5 dana
Uprava pogriješila dužinu staze: Hoće li Airbus moći slijetati u Bihać?
-
Cazinprije 5 dana
Kreće izgradnja ceste u Krajini kojom će se BiH povezati s Europskom unijom
-
USKprije 4 dana
Afera Saniteks: Bivšem direktoru Agencije za privatizaciju USK dvije godine zatvora
-
BiHprije 4 dana
Srušili smo Dodikov i Bakirov san – Bosna cijela na tri dijela! Naš san: Bosna bez entiteta i kantona!