Connect with us

Religija

Korist zikra

Published

on

Adet je da se zikr čini poslije namaza, pri tome, zaboravljajući da je zikr ibadet kojeg moramo činiti u svakom momentu, zazivajući Ime Allahovo: prilikom zahvaljivanja, čuđenja, podnošenja nedaća i u drugim situacijama.

 

Zikr je sjećanje i spominjanje Allaha dž.š. To je ibadet koji je utemeljen na Kur'anu i hadisu.

„ O vjernici! Allaha mnogo i često spominjite, jutrom i većerom Ga spominjite.” (33:41-42) Zikr spada u posebne ibadete jer uzvišeni Allah je svim ostalim ibadetima odredio količinu i vrijeme a zikru nije. Zikr se čini mnogo, u svakom trenutku i svakom stanju. Čovjek je u svakoj situaciji u jednom od slijedećih stanja: ili je u ibadetu i pokornosti, ili u grijehu, ili u blagodati ili u teškoći. U svakoj ovoj situaciji treba činiti zikr. U pokornosti vjernik čini zikr moleći Allaha da mu djelo bude primljeno. Ako je u grijehu onda treba moliti Allaha da ga spriječi i zaštiti od grijeha, te da bude upućen tevbi. Ako je u blagodati zikr je neophodan kao zahvala na ni'metima. Ako je u nevolji zikr se čini strpljivošću.

Kada se u 191. ajetu sure Ali Imran govori ko su oni koji su razumom obdareni prvo se spominju oni koji zikrullah čine, pa tek onda oni koji razmišljaju/ ellezїne jezkurūnellāh….ve jetefekkerūn/. Znači, prije fikra/razmišljanja/ spomenut je zikr. Nije to slučajno: da bi voda bila čista prvo treba da bude čista posuda u koju ćemo je nasuti. Zikr je filter kojim se pročišćavaju naše misli i ne dozvoljava pokvarenim mislima da se infiltriraju u naša srca. Otuda se postavljalo pitanje među učenjacima o tome šta je kompletnije, svrsishodnije na putu čovjekovog duhovnog uzdizanja: zikr ili fikr? Mnogi ulemanski odgovori su glasili da je zikr kompletniji jer se Allah opisuje zikrom a ne razmišljanjem, tj. fikrom.

Zikr nas čuva od zaborava na Allaha, dž.š. Zaboravljanje na Allaha vodi gafletu. Posljedica gafleta je zaboravljanja samog sebe ( ko smo, zašto postojimo, kuda idemo…). Kur'an nas upozorava na čestu ljudsku samozaboravnost: „ I ne budite kao oni koji su Allaha zaboravili pa je Allah učinio da i oni zaborave sami sebe! Takvi su grješnici!” (59:19)

Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Poslanik rekao: „ Primjer kuće u kojoj se spominje Allah, dž.š., i kuće u kojoj se ne spominje je poput primjera živog i mrtvog čovjeka.”

Jedan ashab se požalio Poslaniku na brojnost propisa pa je tražio od njega da ga uputi na najbitnije od njih, na šta mu je Poslanik kazao: „ Neka ti jezik stalno bude vlažan od zikrullaha-spominjanje Allaha.”

Islamski učenjaci su saglasni da se zikr čini srcem, razmišljajući o Allahu i Njegovom savršenstvu u stvaranju. Zikr se čini i jezikom izgovarajući Njegova imena i sifate u našim dovama. Zikr se čini i tijelom na način da svoje tijelo zaposlimo ibadetima. Jedni kažu da se zikrullah ogleda u slijedećem : zikr srca jeste strah i nada, zikr duše je potpuna predanost, zikr očiju je u obaranju pogleda, zikr ušiju je slušanje dobra a ne zla, zikr jezika je hamd, zikr ruku je udjeljivanje, zikr tijela je ispunjavanje ugovora. Stoga se kaže da zikra ima dvije vrste: zikr jezikom i zikr srcem. Zikr jezikom će ostaviti traga na čovjeka i na njegovo srce pa će početi i srčano da spominje Allaha. Ako čovjek spominje Allaha jezikom i srcem, onda je on potpun u svom stanju slijeđenja puta Allahu.

Funkcija zikra je da čisti ljudsko srce od grijeha. Jedino čisto srce može spoznati Allaha. Shodno našoj sklonosti ka uživanjima na ovom svijetu, potrebno je svakodnevno čišćenje našeg bića od svega nepotrebnog, niskog i dunjalučkog kako bismo mogli ispravno shvatiti suštinu života. Imam Gazali je kazao: Potrebno je da srce bude očišćeno od svega sem od Boga; a put očišćenja je zikrullah.

Srce u zikru nalazi smiraj, to je duhovna hrana za srce. U Kur'anu se kaže: „ one koji vjeruju i čija se srca kad se Allah spominje, smiruju! A doista, srca se smiruju pri svakom Allahovom spomenu! (13:28); U jednoj od Knjiga stoji da je Musa, a.s., rekao: Gospodaru, gdje obitavaš? Allah mu je objavio: U srcu Svog roba vjernika. Sve ovo nas upućuje da se srce smiruje prilikom zikra. Uzvišeni Allah je daleko od toga da svojstvo obitavanja vežemo za Njega. Gornja predaja je samo poređenje kojim se želi potvrditi važnost zikra.

Zikrom se budi naša savijest. Zikrom postižemo da nas Allah spomene: “Sjećajte se vi Mene, pa ću se i Ja sjećati vas! „ (2:152). Jedan islamski učenjak je kazao da zna kad god ga, uzvišeni Allah spomene. Prisutni su ostali začuđeni ovakvim njegovim stavom, te im on odgovori navedenim ajet-kerimom; U Indžilu stoji: Spomeni Me i sjeti Me se kada si srdit, i Ja ću tebe spomenuti i sjetiti te se kada sam ljut. Budi zadovoljan Mojom pomoću tebi, jer je Moja pomoć tebi bolja nego tvoja pomoć samom sebi; Pitali su nekog zahida /isposnika/: Da li si postač? On je odgovorio: Postim tako što Ga spominjem, a kada spomenem nekog drugog, onda se tim spomenom iftarim.

Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Poslanik a.s.,rekao: „Allah dž.š., kaže: Ja sam s Mojim Robom kad god Me se on sjeti. Ja sam s Mojim robom onda kada Me spomene (zikr) – ako Me spomene u sebi, spomenuću ga u Sebi, a ako Me spomene u društvu – Ja ću ga spomenuti u časnijem društvu od toga. Ako Mi se Moj rob primakne za pedalj – približiću mu se za lakat, a ako Mi se primakne za lakat – približiću mu se za hvat. Ako mi dođe pješice – doći ću mu trčeći!” (Muttefekun ‘alejh)

Ovaj hadis-kudsijj ne možemo shvatiti doslovno. Mi se Allahu približavamo zikrom, tevbom a On se nama približava Svojom milošću i blagošću. Allah nam izlazi u susret veoma brzim opraštanjem. U tom smislu razumjevamo da nam se Allah približava hitajući.

Uzvišenom Allahu su drage osobe koje mnogo zikr čine. Takvima Allah obećava zauzvrat nagradu: „ …i muškarcima koji mnogo spominju Allaha, i ženama koje mnogo spominju Allaha, Allah je njima pripremio oprost i nagradu golemu! „ (33:35)

Zikrullahom se postižu određene koristi:

-u tome je Allahovo zadovoljstvo;

-podstiče se čovjek i povećava se njegova želja za ibadetima;

-u zikru je zaštita od šejtana;

-zikrom se raznježuju i smiruju ljudska srca;

-zikrom se spriječava činjenje grijeha.

Prenosi se da je Poslanik, a.s., izašao među ashabe i rekao: Ljudi, odmarajte se u džennetskim baščama! Mi smo upitali: Allahov Poslaniče, a kakve su one? On reče: Mjesta na kojima se zikr čini. Džabir b. Abdullah veli da je Poslanik, a.s., još dodao: Poranite i okasnite zikr čineći. Onaj ko hoće da zna kakvo je njegovo mjesto kod Allaha, neka pogleda kakvo je Allahovo mjesto kod njega! Allah stavlja čovjeka na mjesto koje On ima kod njega.

Vehb ibn Munebbih prenosi da je Ibn Abbas, r.a., rekao: „ Kada je Allah poslao Jahjaa, sina Zekerijaovog, a.s., Israilćanima, uputio ga ja na to da im prenese pet naredbi i da za svaku navede primjer. Prva naredba: Naredio im je da Allahu robuju i ništa Mu, kao druga, ne pripisuju. Z a ovo je naveo primjer čovjeka koji Allahu nešto pridruži je kao onaj koji je kupio robu iz svog imetka, nastanio ga u svojoj kući, oženio djevojkom, dao mu imetak, rekao mu da trguje sa tim imetkom, da se hrani a zaradu njemu donese. Rob radi, zaradu nosi neprijatelju svog gazde, a gazdi daje neznatan dio. Ko bi od vas bio zadovoljan takvim robom?! Druga naredba: Naredio im je namaz. Primjer namaza je kao primjer čovjeka koji zatraži prijem kod nekog kralja. Kralj mu je dozvolio da uđe i okrenuo mu se licem, kako bi čuo šta mu ima reći i podmiru mu potrebu. Ovaj se okreće desno i lijevo, kao da mu nije stalo da završi posao. Kralj se od njega okrene i ne završi posao. Treća naredba: Naredio im je post. Primjer je čovjek koji je obukao vojnu uniformu i opasao se oružjem, pa neprijatelj ne može da dopre do njega niti može da ga povrijedi. Četvrta naredba: Naredio im je sadaku. Primjer je čovjek kojeg je neprijatelj zarobio, pa je on s njima sklopio sporazum da će raditi kako bi se otkupio za određenu svotu. Radio je u njihovom gradu i svu svoju zaradu davao njima sve dok se nije otkupio i oslobodio njihova zarobljeništva. Peta naredba: Naredio im je zikrullah. To je primjer ljudi kojima je neprijatelj za petama, ali im oni,u zadnjem trenutku, umaknu u tvrđavu i zaštite se od njih. Zatim je Poslanik, a.s., rekao: I ja vam naređujem ovih pet djela koje je Allah naredio Jahjau, da ih dostavi. Naređujem još petero što je Allah meni naredio: džema'at (zajedništvo), sem’ ( slušanje), ta'at (pokornost), hidžru (selenje), i džihad na Allahovom putu. Ko bude prakticirao običaje džahilijjeta, on je potpalno drvo u džehennemskom ponoru.” (Tenbїhu-l-gafilїn, Ebu Lejs es-Semerkandi )

Na kraju navodimo i stihove koji su rezultat osjećaja vjernika koji je utonuo u blagodate zikra:

Spominjem Te, mada Te ni za tren ne zaboravljam!

Najlakši mi je zikr jezikom,

Da nisam u zanosu, umro bih od prohtjeva,

A lupanje srca me preplavilo bilo.

Kada mi zanos pokaza Tvoju blizinu,

nađoh te prisutnim na svakom mjestu.

Obratih se Prisutnom, bez ikakve riječi,

I ugledah Poznatog bez vida očnoga!

(Šibli)

islam.ba

Nastavi čitati
Ostavi komentar

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Religija

Prihvatanje Božije odredbe: Kada stvari krenu po zlu vjerujmo u Allahov plan

Published

on

Neki se ljudi previše fokusiraju na kader (božiju odredbu) sa filozofskog aspekta i zbog toga ne ostvare prave benefite vjerovanja u kader. Da, postoje određeni aspekti kadera koji su van granica ljudskog razuma, zbog toga što smo mi ograničena stvorenja, koja pokušavamo razumijeti nešto neograničeno znanje i mudrost Stvoritelja, a to je nešto što ljudska bića nisu u stanju shvatiti u potpunosti.

Koncept kadera jasno je pojašnjen u Kur’anu i Sunnetu. Mi (muslimani) vjerujemo da Allah sve zna i da njegova moć obuhvata sve i da se ništa ne može desiti mimo Njegove volje. On nam je podario slobodnu volju da bi nas iskušao, a već unaprijed zna rezultate. Islamski koncept kadera nije fatalistički, već je zapravo ohrabrujući. Kao muslimani, mi vjerujemo da trebamo dati sve od sebe u svakom poslu, a to podrazumijeva naš porodični život, našu karijeru i naše ibadete. Trudimo se i dajemo sve od sebe, ali postoje stvari koje su van naše kontrole i zbog toga se, u pogledu rezultata, pouzdajemo u Allaha, dž.š. Prihvatamo to da Allah, dž.š., zna ono što je najbolje za nas. Kada stvari krenu po zlu, vjerujemo u Allahov plan, prihvatamo kader i čvrsto vjerujemo da je ono što se događa najbolje za nas.

Ovakvo vjerovanje je vrlo ohrabrujuće u teškim vremenima, ulijeva nam nadu i jača samopouzdanje i tjera nas da

se, umjesto na problem, fokusiramo na šanse i rješenja. Ovakav mentalni sklop je ključan za samopouzdanje.

Izvor: Ismail Kamdar „Best of Creation – An islamic guide to self-confidence“

Za Akos.ba preveo Fahrudin Vojić

akos.ba

Nastavi čitati

Religija

Duhovni put ka Allahu: Zahvalnost na blagodatima

Published

on

Potrudimo se da svaki dan riječima i djelima zahvaljujemo Uzvišenom Allahu na neizmjernim blagodatima koje nam je podario i razmišljajmo o tome kako blagodati koristimo – da li ih koristimo u onome što je dozvoljeno i s čime je Uzvišeni Allah zadovoljan ili ih koristimo na nedozvoljen način

Rekao je šejh Ibn Ataullah el-Iskenderi: ”Onaj ko je nezahvalan na blagodatima izlaže se njihovom nestanku, a onaj ko je zahvalan na njima vezuje ih za sebe”.

Jedna od zakonitosti Uzvišenog Allaha, preko koje teče opskrba, svaka vrsta opskrbe, jeste da zahvalnost Uzvišenom Allahu na blagodati povećava samu tu blagodat ili je zamjenjuje još boljom od nje. Rekao je Uzvišeni Allah: Ako budete zahvalni, Ja ću vam, zacijelo, još više dati. (Kur’an, Ibrahim, 7. ajetOnaj koji zahvaljuje na blagodatima sigurno ih vezuje za sebe, jer je Allahovo obećanje naknade za zahvalu istinito obećanje.

Zahvalnost se ne iskazuje samo riječima elhamdulillahi, već se zahvalnost, također, treba iskazati i djelima. Kaže Uzvišeni Allah: Trudite se i budite zahvalni, o čeljadi Davudova! (Kur’an, Sebe’, 13. ajet) Zahvalnost djelom zahtijeva odgovore na slijedeća pitanja: Šta sam uradio s ovom blagodati? Da li sa učestvovao sa njom ili jednim njenim dijelom, u nekom dobru ili nekoj dobroj nakani? Ili sam je upotrijebio na nedozvoljen ili ružan način?

Potrudimo se da svaki dan riječima i djelima zahvaljujemo Uzvišenom Allahu na neizmjernim blagodatima koje nam je podario i razmišljajmo o tome kako blagodati koristimo – da li ih koristimo u onome što je dozvoljeno i s čime je Uzvišeni Allah zadovoljan ili ih koristimo na nedozvoljen način.

Iz knjige: Džasir Auda, Duhovni put ka Allahu, El-Kelimeh, Novi Pazar, 2012, str. 101-102.

akos.ba

Nastavi čitati

Religija

Za bereket i blagostanje u kući, svaki dan, neko od ukućana, treba da…

Published

on

– prouči barem jednu stranicu Kur'ana (što više to bolje)

– pročitati i po mogućnosti, naučiti jedan hadis Poslanika, a.s.

– donijeti najmanje 100 salavata i selama na Poslanika, a.s.

– izgovoriti najmanje 100 x riječ istigfara: “estagfirullah”

– udijeliti nešto sadake ( nije nužno svaki dan)

Spomenute radnje, bilo bi najbolje raditi porodično u halki, jer će tada efekat biti bolji ako Bog da.

Saudin Cokoja,prof. islamske vjeronauke

Nastavi čitati

Religija

Poučna priča o mladiću koji je putovao sa Isaaom alejhiselam

Published

on

Piše: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Prenosi se da je jedan mladić tražio od Isaa, a.s., da zajedno sa njim putuje kako bi se uvjerio u njegove poslaničke mu'džize (čuda), te postao vjernik i njegov sljedbenik. Isa, a.s., mu je dozvolio i krenuli su na put. Nakon izvjesnog vremena sjeli su na jednom mjestu da se odmore.

Isa, a.s., je abdestio i ustao da klanja namaz, a svom saputniku je dao novac da ode kupiti tri somuna za ručak. On je to prihvatio, otišao je i kupio somune, ali kad se vratio Isa, a.s., je još uvijek klanjao. Mladić je bio jako gladan, nije mogao čekati dok Isa, a.s., klanja namaz, pa je pojeo jedan somun. Nakon što je Isa, a.s., klanjao, sjeli su da jedu. U toku jela Isa, a.s., je upitao mladića za treći somun, a on mu je rekao da je kupio samo dva. Nedugo zatim naišla je gazela i stala je ispred Isaa, a.s. On ju je oborio na zemlju i zaklao, a zatim je uputio dovu Allahu, dž.š., da je oživi i ona je oživjela. Misleći da će ga mu'džiza i čudo koje je vidio svojim očima natjerati da bude iskren, Isa, a.s., je ponovo upitao mladića za treći somun, a on je odgovorio: ”Allaha mi, bila su samo dva somuna.” Zatim su naišli pored rijeke i tu se odmorili. Dok su sjedili na obali rijeke, Isa, a.s., je napravio tri mala brežuljka od pijeska, a onda je uputio dovu Allahu, dž.š., i brežuljci su se pretvorili u zlato. Nakon toga ih je podijelio i rekao mladiću: ”Jedan zlatni brežuljak tebi, jedan meni, a jedan vlasniku trećeg somuna.” Tada je mladić uzviknuo: ”Tako mi Allaha, ja sam vlasnik trećeg somuna!” Pošto se uvjerio u njegovo nevjerstvo, tvrdoglavost i opijenost dunjalukom, Isa, a.s., mu je rekao: ”Nema problema, tebi pripadaju sva tri zlatna brežuljka, ali ja te napuštam i ne želim da s tobom nastavim putovanje.” Isa .a.s. je otišao svojim putem, a mladić je, sav sretan, prebacivao hrpe zlata preko svojih ruku, govoreći: ”Ovo je nevjerovatno, ovo je istinska sreća, postao sam bogat čovjek!” Dok se on radovao svom bogatstvu, naišla su trojica drumskih razbojnika i ubili ga, a zlato podijelili na tri jednaka dijela. Bili su umorni i gladni i odlučili su da se odmore i ručaju. Jednog su spremili po hranu, a druga dvojica su naložili vatru i čekali da se treći vrati sa hranom. Nakon toga je jedan od one dvojice rekao: ”Mislim da bi bilo najbolje da ubijemo našeg druga kad se vrati sa hranom i da njegov dio zlata međusobno podijelimo.” To je drugi razbojnik sa zadovoljstvom prihvatio. Što se tiče razbojnika koji je otišao po hranu, on je, razmišljajući kako da se domogne cijelog bogatstva, odlučio da u hranu stavi otrov i da se tako riješi svojih saputnika. Kada je on donio hranu, ona dvojica su odmah skočili i ubili ga. Nakon toga su podijelili njegov dio i sjeli da ručaju. Pošto je hrana bila otrovana obojica su, nakon što su se najeli, umrli.”

Dunjaluk je ahiretska njiva

Iz ove priče mogu se uzeti mnogobrojne pouke. Prva od njih jeste prolaznost ovog svijeta koju musliman i muslimanka uvijek moraju imati na umu. Dunjaluk je ahiretska njiva, a nije kuća vječnog ostanka. On je od početka do kraja samo jedan trenutak, poslije kojeg neminovno dolazi dan u kojem će se ljudi sjećati tog života i gorko se kajati što ih je taj prolazni užitak obmanuo. Opisujući dunjaluk, Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: ”Njegov početak je zaokupljenost srca njime, a njegov kraj je konačni nestanak. Za njegov halal će se polagati račun, a za haram slijedi kazna. Ko ga bude imao u izobilju bit će iskušan, a ko bude čeznuo za njim osjetit će žalost i tugu.”

Ljudska pohlepa je nezasita

Druga pouka iz ove priče jeste nezasitna ljudska pohlepa za dunjalukom i njegovim čarima, ukrasima i bogatstvom. Sa te strane dunjaluk je uistinu iskušenje zbog kojeg veliki broj ljudi tumara u tminama zablude i nevjerstva i zbog njega su spremni da pogaze sve moralne principe i da se upuste u najveće grijehe.

Opisujući ovaj svijet, jedan islamski učenjak je rekao: ”Dunjaluk je poput zmije, njegova vanjština je glatka i nježna, a njegova nutrina krije smrtonosni otrov od kojeg strahuju razboriti, a oni koji posjeduju dječiju pamet ne obraćaju pažnju na njega.” Istinu je rekao Muhammed, s.a.v.s.: ”Kada bi čovjek imao jednu dolinu zlata on bi poželio da ima drugu, i treću. Zaista čovjeka ne može zasititi ništa osim zemlja.”

Šta posiješ to ćeš i požnjeti

Treća pouka jeste način iskorištavanja dunjalučkih blagodati. Islam ne zabranjuje rad, niti stjecanje bogatstva. U Kur'anu se spominje da je Allah dž.š. podučio Davuda, a.s., izrađivanju pancira i obradi metala, Zekerija, a.s., bio je stolar, Muhammed, s.a.v.s., je čuvao ovce i bavio se trgovinom, itd. Sve to upućuje na zaključak da je zarađivanje za život vlastitim rukama i trudom vrlina i osobina istinskih vjernika.

Seid ibn Musejjeb je rekao: ”Nema dobra u onom čovjeku koji ne radi da bi vratio dug ako je dužan i da bi zaštitio svoju čast i obezbjedio sebi i svojoj porodici sredstva za život.” Abdurahman ibn Eslem prenosi da je rekao poznatom učenjaku Ebu Hazimu: ”Ja osjećam nešto što me rastužuje.” Ebu Hazim je upitao: ”A šta je to?” Odgovorio sam: ”Ljubav prema dunjaluku.” On mi je onda rekao: ”Znaj sinko, da ja sebe ne korim zbog ljubavi i naklonosti koju ju je Allah stvorio u nama, a Allah je dao da volimo dunjaluk. Mi trebamo sebe koriti onda kada nas ta ljubav navede da radimo ono što Allah mrzi i da ne izvršavamo ono što Allah voli. U suprotnom, ljubav prema dunjaluku ne škodi.”

saff.ba

Nastavi čitati

Religija

Prvi imam Aja Sofije danas predvodi džuma-namaz u bihaćkoj Fethiji

Published

on

By

Prvi imam Aja Sofije Ferruh Mustuer sutra će predvoditi džuma-namaz u Fethiji – bosanskoj Aja Sofiji u Bihaću.

Fethija je sagrađena 1266. godine u gotičkom stilu te je i jedna od rijetkih evropskih džamija u gotičkom arhitektonskom stilu.

Današnja Fethija džamija se smatra najstarijom građevinom gotičkog stila na području Bosne i Hercegovine. Proglašena je za nacionalni spomenik BiH, a Krajišnici je zadnjih godina nazivaju i bosanskom Aja Sofijom, zbog njene historije.

Osmanska vojska, koju predvodi segedinski sandžak-beg Hasan-paša Predojević, zauzima Bihać juna mjeseca 1592. godine i tad crkva postaje džamija. Takva je bila praksa i šire, slično se desilo u s crkvom u Beogradu 1521. godine pa sa crkvom sv. Luke u Jajcu, sv. Petra u Livnu, sv. Barbare u Bihaću, pa tako i sa crkvom sv. Ante u Bihaću. Zato je ponijela ime Fethija (Osvojena).

Na Fethiji džamiji nalaze se dva natpisa. Stariji je smješten u podnožju munare i isklesan u kamenoj ploči. Ispod toga je manja ploča sa datumom.

Adnan Bajrić, inicijator posjete zainteresirao je prvog imama Aja Sofije tokom jednog susreta u Istanbulu, pokazujući kako je nastalo poređenje Aja Sofije u Istanbulu koja je 24. jula 2020. godine, nakon 86 godina ponovo otvorena za vjerske obrede i Fethije, koja nikada nije bila zatvorena – muzej, nego uvijek aktivna džamija.

A to poređenje među prvima je podržao i Abdul Aziz, imam Fethije i Kenan Šurković, glavni urednik časopisa Islamic Arts Magazine.

Nastavi čitati

Religija

Krajiški gradić čuva najstariju i najveću drvenu evropsku džamiju sagrađenu bez ijednog eksera

Published

on

By

Sve vrijeme obnove temelja u njoj se i dalje klanjalo. Proglašena je nacionalnim blagom BiH.

Džamija na Starom gradu u Bužimu, smještenom na sjeverozapadu Bosne i Hercegovine, najstarija je i najveća drvena džamija u Evropi.
Džamija je vezana za Džemat “Stari Grad Bužim”, za kojeg se vjeruje da je jedan od najstarijih džemata na ovim prostorima, prema zapisima i predanjima, formiran još 1571. godine.
Izgrađena je 1838. godine na mjestu gdje je ranije stajala duga džamija, kada je osmanska vlast izdvojila 2.500 akči za gradnju. Sagradio ju je i iz temelja rekonstruisao Mehmed Vedžihi-paša, tada namjesnik bužimske kapetanije.
Džamija je posebna i po tome što je sagrađena bez ijednog eksera, od endemske vrste hrasta koji raste jedino u području Šajrovače uz granicu s Hrvatskom, piše Krajina.
Dimenzije džamije su 18 sa 16 metara. Prilikom gradnje nisu korišteni ekseri, već usjeci i drveni klinovi.
U gradnji je primijenjen sistem višerednih, 78 drvenih stubova, koji se protežu se od suterena do krova, a na koje je oslonjena cijela konstrukcija džamije.
Sagradio ju je i iz temelja rekonstruisao Mehmed Vedžihi-paša, tada namjesnik bužimske kapetanije.
Obnovljena je polovinom 20. vijeka kada je kompletna džamija odignuta od zemlje radi zamjene dotrajalih drvenih temelja. Tada su izvučene drvene grede, podzidan kameni zid i džamija je potom spuštena. Sve vrijeme obnove temelja u džamiji se i dalje klanjalo.
Džamija je sa starim gradom, kao cjelinom, 2003. upisana u nacionalno blago Bosne i Hercegovine. Tada je munara obložena drvetom, a na krov vraćena šindra, da bi joj se vratio prvobitni izgled.
Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije