Connect with us

Svijet / Zanimljivosti

Kritike na račun Saudijske Arabije: ‘Četvoro mrtvih leže na ulici, a hodočasnici sjede pored njih, jedu i piju’

Published

on

Saudijske vlasti su prvobitno pokušale da naglase da veliki broj žrtava nije neobičan tokom hodočašća. Uostalom, mnogi vjernici su već stari i bolesni kada krenu na hodočašće

Stotine hodočasnika je umrlo tokom ovogodišnjeg hadža – najvjerovatnije zbog ekstremne vrućine. Kritike na račun Saudijske Arabije su sve glasnije.

Hodočasnici posljednji put kruže oko Kabe u velikoj džamiji u Meki. Hadž, tradicionalno hodočašće povodom Kurban-bajrama u Saudijskoj Arabiji, bliži se kraju, piše Deutsche Welle.

Advertisement

„Hvala Bogu, bilo je to divno duhovno iskustvo“, oduševljen je hodočasnik Muhamed iz Pakistana. „Bilo je nevjerovatno vruće, ali na sreću za mene je sve dobro prošlo”, dodaje on.

Muhamed je imao sreće i preživio je vrućinu – stotine drugih hodočasnika nisu. Zbog temperatura koje su dostigle oko 50 stepeni Celzijusa, navodno su umrle stotine hodočasnika, od kojih većina od toplotnog udara, potvrdio je agenciji AFP jedan saudijski diplomata.

AFP: Umrlo preko 900 ljudi

Mnogi rođaci su očajnički tražili po bolnicama nestale hodočasnike i plašili se najgoreg. „Sve (novopotvrđene) smrti takođe su posljedica vrućine“, rekao je arapski diplomata. To znači da ima najmanje 600 smrtnih slučajeva iz Egipta. Takođe je nestalo 800 drugih hodočasnika iz Egipta, piše AFP.

Jordan, Iran, Irak, Tunis, Indonezija i Senegal takođe su prijavili smrtne slučajeve tokom hadža posljednjih dana. Jedan azijski diplomata je takođe govorio o „oko 68“ indijskih hodočasnika koji su umrli. Kako je AFP izračunao na osnovu informacija iz različitih zemalja, tokom hadža ove godine su već umrle 922 osobe. Prošle godine je prijavljeno više od 200 smrtnih slučajeva tokom hodočašća, većina njih iz Indonezije.

Advertisement

Saudijske vlasti su prvobitno pokušale da naglase da veliki broj žrtava nije neobičan tokom hodočašća. Uostalom, mnogi vjernici su već stari i bolesni kada krenu na hodočašće.

Ogromne kritike neadekvatnih bezbjednosnih mjera

„Većina rituala na hadžu se odvija napolju. A od jednog do drugog svetog mjesta morate da pređete prilično velike udaljenosti“, kaže Bara Anver iz novinske agencije AP. Da bi hodočasnici preživjeli ekstremne vrućine, Saudijci su preduzeli razne mjere predostrožnosti: mjesta za rashlađivanje, šatore za medicinsku pomoć, stanice za piće. Hodočasnici su pozivani da potraže hladovinu i da uzimaju dovoljno tečnosti.

Ali da li je sve zaista bilo tako savršeno organizovano kao što saudijske vlasti prikazuju? Video snimci na društvenim mrežama pokazuju suprotno: desetine ljudi leže na zemlji na ulici u Meki, nekoliko izgleda mrtvo ili su u fazi umiranja. Sa njima sjede rođaci a kola hitne pomoći nema na vidiku.

Snimak egipatskog hodočasnika, koji se ne može provjeriti, opisuje situaciju: „Veoma je vruće. Mnogo mrtvih leži na ulici. Nema spasilaca. Ovdje je mrtav čovjek, pored njega je mrtva žena. Još četvoro mrtvih leže na ulici, a hodočasnici sjede pored njih, jedu i piju.”

Advertisement

Prema njegovoj izjavi, spasioci su govorili o još do 900 hitnih slučajeva, a policija je istakla da oni nisu odgovorni. “Situacija je neshvatljiva. Ne mogu da je razumijem”, nastavlja hodočasnik na video snimku.

Oštre kritike saudijskih vlasti. Prema zvaničnim informacijama, do sada je izbrojano najmanje 90 smrtnih slučajeva. Ali broj bi mogao da bude veći.

Broj žrtava tokom hadža je nekoliko puta bio visok

Muslimansko hodočašće, hadž, jedan je od pet stubova islama i svaki zdrav musliman koji može sebi to da priušti treba da ga obavi barem jednom u životu. Period hodočašća je određen islamskim kalendarom i više puta je padao tokom perioda velikih vrućina posljednjih godina. Prema zvaničnim podacima, ove godine je učestvovalo 1,8 miliona vjernika, uključujući 1,6 miliona hodočasnika iz inostranstva.

U proteklih nekoliko decenija stotine smrtnih slučajeva su se desile nekoliko puta, uglavnom zbog velikih gužvi u Meki i Medini.

Advertisement

Prema studiji Saudijske Arabije objavljenoj u maju, vremenski uslovi tokom hadža postaju sve teži kako globalno zagrijavanje raste: prosječna temperatura tokom hodočašća raste za 0,4 stepena svake decenije. Tako će se hodočasnici izlagati „ekstremnoj opasnosti“ tokom hodočašća i narednih godina u ionako vreloj Saudijskoj Arabiji.

Svijet / Zanimljivosti

Vozač porijeklom iz BiH pokušao pregaziti policajca pa bježao pješačkom zonom 100 km na sat

Published

on

By

U austrijskom gradu Badenu, nedaleko od Beča, uhapšen je 34-godišnji muškarac porijeklom iz Bosne i Hercegovine, koji je bez vozačke dozvole i u neregistrovanom automobilu vozio pješačkom zonom brzinom od 100 kilometara na sat.

Policija je uočila sumnjivi crni automobil marke KIA s bečkim registarskim oznakama i odlučila ga kontrolisati. Vozač je parkirao vozilo čim je primijetio patrolu, no kada mu je policajac prišao i zatražio dokumente, naglo je pritisnuo gas i krenuo automobilom prema njemu. Policajac se uspio spasiti skočivši u stranu.

Nakon toga, osumnjičeni je punom brzinom pobjegao prema centru Badena, vozeći kroz pješačku zonu i trotoare, ne obazirući se na opasnost koju je predstavljao za prolaznike. Policija ga je ipak sustigla i uhapsila.

Prema podacima austrijske policije, 34-godišnjak je od ranije poznat nadležnim organima zbog brojnih krivičnih djela, prvenstveno krađe automobila. Utvrđeno je da su registarske oznake na vozilu bile ukradene, a u autu su pronađene i dodatne tablice za koje se sumnja da su također ukradene.

Advertisement

Također su mu oduzete vozačke dozvole, za koje se sumnja da su falsifikovane ili ukradene, a sam vozač nije imao važeću dozvolu niti registrovan automobil.

Policija ga tereti za pokušaj nanošenja tjelesnih povreda, pružanje otpora državnim organima i ugrožavanje javnog reda i mira.

Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

Ko može u penziju u Njemačkoj prije 67.? Ako ste rođeni prije 1964. godine imate ovu prednost

Published

on

By

Redovna dob za penzionere u Njemačkoj postupno se podiže na 67 godina. No, ne moraju svi raditi do tada. Evo ko još može ranije u penziju bez umanjenja – i koje iznimke postoje.

Dob za odlazak u penziju u Njemačkoj već se godinama postepeno povećava. Ko danas želi ići u penziju, mora – ovisno o godini rođenja – raditi duže nego prethodne generacije. No, ne vrijedi to za sve – nisu svi pogođeni granicom od 67 godina.

Ko još uvijek može u penziju prije 67. godine?

Za sve rođene prije 1947. redovna dob za penzionisanje bila je 65 godina.

Od tada se ona postupno podiže:

Advertisement

 

  • Generacije od 1947. do 1963.: postepeno podizanje dobi za penzionisanje s 65 na 67 godina
  • Generacije od 1964. nadalje: redovna penzija tek sa 67 godina

To znači: svi koji su rođeni 1963. ili ranije, još uvijek mogu ići u redovnu penziju prije 67. rođendana, pod uvjetom da su najmanje pet godina uplaćivali u obavezno penzijsko osiguranje. Samo oni koji ispunjavaju taj uvjet mogu uopće primati starosnu penziju.

“Penzija sa 63” postaje “penzija sa 65”

Pod određenim uvjetima moguće je i prije redovne dobi otići u penziju bez umanjenja. To vrijedi za osobe s dugogodišnjim stažom. U to se ubrajaju svi koji imaju najmanje 45 godina uplata u penzijsko osiguranje.

Ova penzija bez umanjenja često se naziva “penzija sa 63”, no ta granica je vrijedila samo za one rođene prije 1953. Za mlađa godišta i ovdje se starosna granica postupno povećava – tako da od generacije 1964. “penzija sa 63” postaje “penzija sa 65”.

Advertisement

Uvjeti po godini rođenja za penziju bez umanjenja:

  • Rođeni prije 1953.: penzija sa 63 godine
  • Rođeni 1953.: sa 63 godine + 2 mjeseca
  • Rođeni 1954.: sa 63 godine + 4 mjeseca
  • Rođeni 1955.: sa 63 godine + 6 mjeseci
  • Rođeni 1956.: sa 63 godine + 8 mjeseci
  • Rođeni 1957.: sa 63 godine + 10 mjeseci
  • Rođeni 1958.: sa 64 godine
  • Rođeni 1959.: sa 64 godine + 2 mjeseca
  • Rođeni 1960.: sa 64 godine + 4 mjeseca
  • Rođeni 1961.: sa 64 godine + 6 mjeseci
  • Rođeni 1962.: sa 64 godine + 8 mjeseci
  • Rođeni 1963.: sa 64 godine + 10 mjeseci
  • Rođeni od 1964.: sa 65 godina

Dakle, svi koji su rođeni prije 1964. i imaju najmanje 45 godina staža mogu još uvijek prije 65. godine u penziju bez umanjenja.

Penzija uz umanjenje – ko može i sa 63 ili 64?

Ko ima najmanje 35 godina uplata, može već s 63 godine u penziju – no tada s umanjenjem. Umanjenje iznosi 0,3 posto po mjesecu ranijeg odlaska u penziju u odnosu na redovnu dob. penzija tada ostaje trajno smanjena.

Posebni slučajevi – ko još može ranije u penziju?

Neke skupine, neovisno o godini rođenja, mogu ranije u penziju. Npr. osobe s potvrdom o teškoj invalidnosti mogu bez umanjenja ići u penziju sa 65 godina, a uz umanjenje čak već od 62 godine. Za neka fizički teška zanimanja (npr. rudari) također vrijede posebni propisi.

Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

Nove promjene u EU pravilima za vozačke dozvole: Šta sve treba znati?

Published

on

By

Evropska unija donosi značajne promjene u pravilima za vozačke dozvole, uključujući digitalizaciju dozvola, strožije zahtjeve za nove vozače i smanjenje starosne granice za profesionalne vozače. Ove reforme imaju za cilj povećanje sigurnosti na cestama i prilagođavanje vozačkih dozvola modernim tehnologijama i potrebama tržišta rada.

Digitalna vozačka dozvola – budućnost u džepu

Jedna od najvažnijih novina je uvođenje digitalne vozačke dozvole, koja će se moći čuvati na pametnim telefonima. Cilj ove promjene je modernizacija i lakši pristup dokumentima. Države članice imaju pet i po godina da implementiraju ovaj sistem, dok će vozači i dalje imati pravo da zatraže fizičku verziju dozvole.

Stroža pravila za nove vozače

Mladi i novi vozači morat će proći kroz strože testove i probni period od najmanje dvije godine.

Prilikom polaganja ispita, vozači će morati dokazati:

Advertisement
  • Poznavanje rizika za pješake, bicikliste i vozače skutera,
  • Sigurnu upotrebu mobilnih telefona tokom vožnje,
  • Upotrebu naprednih sistema asistencije u vožnji,
  • Pravilan način otvaranja vrata vozila radi izbjegavanja nesreća,
  • Vožnju u otežanim vremenskim uslovima (snijeg, led),
  • Svijest o opasnostima mrtvog ugla.

Tokom probnog perioda, novi vozači će se suočiti s strožim kaznama za:

  • Vožnju pod uticajem alkohola,
  • Nekorištenje sigurnosnog pojasa,
  • Nepravilno prevoženje djece.

Smanjena starosna granica za profesionalne vozače

Kako bi se riješio problem nedostatka profesionalnih vozača, EU smanjuje starosnu granicu:

  • Za vozače kamiona – s 21 na 18 godina,
  • Za vozače autobusa – s 24 na 21 godinu.

Osobe koje žele voziti kamione sa 18 godina ili autobuse sa 21 godinom morat će posjedovati potvrdu o profesionalnim kompetencijama. Države članice mogu omogućiti 17-godišnjacima da voze kamione ili kombije, ali samo unutar granica svoje zemlje i uz pratnju iskusnog vozača, piše Fokus.

Period važenja vozačkih dozvola

Prema novim pravilima:

  • Vozačke dozvole za automobile i motocikle vrijedit će 15 godina (države mogu smanjiti na 10 godina ako se koriste kao lični dokument),
  • Dozvole za kamione i autobuse vrijedit će 5 godina, uz obavezno obnavljanje.
  • Države članice mogu skratiti važenje dozvola za vozače starije od 65 godina.

Obavezni ljekarski pregledi

Prije izdavanja prve vozačke dozvole, kandidati će morati proći obavezan ljekarski pregled, uključujući:

  • Test vida,
  • Provjeru kardiovaskularnog zdravlja.

Međutim, za vozače automobila i motocikala, države članice mogu omogućiti alternativu – samoprocjenu zdravstvenog stanja putem formulara umjesto ljekarskog pregleda.

Rok za implementaciju novih pravila

Postignuti dogovor sada moraju formalno potvrditi Evropsko vijeće i Parlament, što se očekuje uskoro. Nova direktiva stupa na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu EU, a države članice imat će četiri godine da ove promjene implementiraju u svoja nacionalna zakonodavstva.

Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

Kriminalca iz BiH pretukao cimer u zatvoru: “Izbio mi je sve zube, nisam mogao da jedem”

Published

on

By

U Regionalnom sudu u Gracu u petak je održano suđenje državljaninu Bosne i Hercegovine koji se tereti da je sa svoja dva saučesnika obio tri kuće u okolini Graca, prošle godine.

Međutim, suđenje nije počelo samim slučajem, već onim što se ovom 43-godišnjaku iz BiH desilo dok je boravio u istražnom zatvoru. Nakon što ga je sudija Florijan Kubin upitao za zdravlje, optuženi je rekao da mu je cimer u zatvoru izbio sve zube te da mjesec i po nije mogao da jede.

Bez obzira na sve, to što vam se desilo u zatvoru, ne bi trebalo nikome da se desi, rekao je sudija Kubin.

Problem je nastao tokom boravka u istražnom zatvoru, gdje je državljanin BiH bio smješten u ćeliju sa, kako je sam opisao, “čudnim” cimerom. Iako je od uprave tražio premještaj, dok su ispoštovane sve procedure, on je već dobio batine od cimera, koji mu je izbio sve zube.

Advertisement

– Sreća pa sam još uvijek živ, rekao je državljanin BiH, dok je njegov branilac prokomentarisao:

– Eto, bar će vam to biti podsjetnik na ova krivična djela.

Što se tiče samo slučaja, tu nije bilo puno dvoumljenja. Državljanin BiH je priznao sve što mu se stavlja na teret i osuđen je na 18 mjeseci zatvora, od kojih šest bezuslovno, prenose Nezavisne.

Advertisement
Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

Vučić o bjeguncu Dodiku: Čitam Srbija neće primiti one koje progone. Pa kako da ih ne primim? Jeste li normalni?

Published

on

By

U srbijanskoj Batajnici se večeras obilježavala godišnjica NATO bombardovanja.

Manifestaciji je prisustvovao najviši vrh Srbije sa predsjednikom Aleksandrom Vučićem na čelu, a skandalozno je da je do njega stajao i bjegunac od bh. pravosuđa Milorad Dodik koji se u susjednoj Srbiji pojavio uprkos potjernici koja je za njim raspisana.

I ovu manifestaciju Vučić je iskoristio da hvali sebe i svoju vladavinu, a sve svoje protivnike da optužuje za izdaju i rušenje Srbije. A Dodik da se ulizuje šefu Vučiću.

Na kraju svog patetičnog govora Vučić se osvrnuo i na ‘neugodnu’ poziciju u kojoj se nalazi Dodik.

Advertisement

“Svašta sam čitao posljednjih dana: ‘Neće Srbija da prima one koje progone’. Pa kako da ih ne primamo, ljudi? Kako da ih ne primamo? Jeste li vi ljudi normalni kad takve gluposti izmišljate? Ovo ovdje pripada predsjedniku Dodiku jednako koliko svakome od vas, jednako koliko meni. Uvijek je dobrodošao, uvijek su svi Srbi iz RS dobrodošli. Uvijek ćemo, poštujući međunarodno pravo, poštujući Dejtonski sporazum i integritet BiH, čuvati, braniti, štititi i voljeti RS”, rekao je Vučić.

Dok je Vučić ovo izgovarao, Dodik je ne trepćući posmatrao, nervozno trljao ruke od mantil, strahujući šta će Vučić reći.

Pogledajte:

Raport

Nastavi čitati

Svijet / Zanimljivosti

Od 1. aprila stižu velike promjene u Njemačkoj, i to za sve građane: Ovo su nova pravila

Published

on

By

Od 1. aprila 2025. u Njemačkoj na snagu stupaju brojne promjene koje će utjecati na svakodnevni život – i to ne nužno na radost potrošača. Posebno će roditelji i mladi koji žele polagati vozački ispit osjetiti promjene.

Vožnja automobilom i potrošnja struje postaju digitalniji, a uvode se i nova pravila za putovanja i zdravstvo.

Ograničenje prava na roditeljski doplatak

Roditelji s oporezivim godišnjim prihodom većim od 175.000 eura od 1. aprila više neće imati pravo na roditeljski doplatak.

Ova promjena vrijedi za svu djecu rođenu od 1. aprila 2025. Samohrani roditelji i obitelji s nižim prihodima i dalje imaju pravo na doplatak, prenosi magazin Fenix.

Advertisement

Digitalna vozačka dozvola

Od travnja vozači će moći pohraniti svoje dokumente, odnosno vozačku dozvolu, u aplikaciju i pokazati ih policiji putem mobitela.

Aplikaciju su razvili Savezni ured za motorna vozila i Savezna tiskara, a projekt kreće kao probna faza. Važno: Aplikacija vrijedi isključivo u Njemačkoj.

Nova teorijska ispitna pitanja za vozački ispit

Kandidati koji planiraju polagati vozački ispit moraju biti spremni na nova pitanja u teorijskom dijelu.

Od 1. aprila ažurira se ispitna baza, uključujući teme poput skretanja udesno, pravila prednosti i prometnih znakova. Prema informacijama BILD-a, deset novih pitanja bit će dodano, dok će neka stara biti uklonjena.

Advertisement

Elektronička putna dozvola za Veliku Britaniju

Putnici iz zemalja bez viznog režima, uključujući Njemačku, od 2. aprila 2025. trebat će elektroničku putnu dozvolu (ETA) za ulazak u Ujedinjeno Kraljevstvo.

ETA će koštati 10 funti (oko 12 eura) i vrijediti dvije godine. Planira se povećanje cijene na 16 funti (oko 19 eura). Sustav je sličan američkom ESTA sistemu. Većina zahtjeva bit će obrađena u roku od tri dana – često i brže, osim u slučajevima prethodnih kaznenih djela.

Elektronski zdravstveni karton (ePA)

Odluka o početku korištenja elektronskogzdravstvenog kartona trebala bi biti donesena u travnju. Testna faza započela je u aprilu i traje do kraja marta.

Uvođenje na nacionalnoj razini predviđeno je za drugo tromjesečje 2025. ePA će sadržavati važne zdravstvene podatke (nalazi, dijagnoze, terapije) i olakšati posjete liječnicima. Svi će pacijenti automatski dobiti svoj ePA – osim ako izričito ne odbiju.

Advertisement

Dinamične mrežne naknade za električnu energiju

Od aprila 2025. korisnici koji imaju pametna brojila (smart meter) i uređaje kojima se može upravljati (poput toplinskih pumpi i punionica za e-vozila), moći će koristiti električnu energiju po povoljnijim tarifama u određenim razdobljima dana. Ova promjena može donijeti uštede i do 300–500 eura godišnje.

Više plaće u obrtničkim zanimanjima

Radnici u građevinskom sektoru mogu se veseliti većim plaćama: od travnja 2025. plaće rastu za 4,2 % na zapadu i 5 % na istoku zemlje. U elektroindustriji minimalna satnica povećava se na 14,41 euro.

Nove profesionalne bolesti

Od 1. aprila 2025. službeno se priznaju tri nove profesionalne bolesti. Oboljeli mogu imati pravo na financijsku pomoć, medicinske tretmane i rehabilitaciju:

Ozljeda rotatorne manšete – za osobe koje godinama rade s rukama iznad glave (npr. moleri, monteri). (Šifra: 2117)

Advertisement

Gonartroza (oštećenje koljena) – za sportaše, keramičare i druge profesije s opterećenjem koljena. (Šifra: 2118)

Bolesti uzrokovane kvarcnom prašinom – poput kroničnog bronhitisa i emfizema, kod građevinskih radnika i sličnih zanimanja (Šifra: 4117).

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije