Connect with us

BiH

“Škola više nije sretno mjesto: Djeca imaju visoke prosjeke ocjena, a svako drugo je funkcionalno nepismeno”

Published

on

Bliži se početak nove školske godine koji sa sobom nosi i radost, ali i brojne izazove. Ipak, u toj priči postoji neka dublja suština koja ukazuje na nedostatke u obrazovnom sistemu, a koji, opet, sa sobom povlače brojne faktore. A ti faktori, kako su sagovornici za N1 naveli, dovode do toga da škola više nije sretno mjesto i da svjedočimo situaciji da je svako drugo dijete funkcionalno nepismeno u Bosni i Hercegovini.

Na početku razgovora nas je interesovalo trebaju li roditelji osjećati stres zbog toga što im dijete kreće u školu ili u prvi razred? Porodična psihoterapeutkinja Armina Čerkić nam je pojasnila da se to treba posmatrati iz konteksta u kojem porodice i djeca žive u Bosni i Hercegovini.

“Taj kontekst nosi sa sobom izazove finansijske i organizacijske prirode koji kod nekih roditelja i djece mogu izazvati stres. Kada govorimo o populaciji djece koja tek kreću u školu to je praktično prvi put da se sistem porodice otvara ka vanjskom sistemu i onda dijete izlazi iz sigurnosti koje daje porodično okruženje u društveni sistem s kojim dosad nije imalo susreta. Djeca i pojedini roditelji se teže otvaraju prema vanjskom svijetu i to može biti u određenom načinu izvor stresa. To najbolje znaju učiteljice koje se nalaze sa prvačićima. S druge strane, kada govorimo o adolescentima i odlasku u srednju školu, izazovi su druge prirode bilo da je to pritisak koji dolazi od vršnjaka ili okruženja. Ponekad taj pritisak dolazi i od roditelja i očekivanja koje imaju, a ponekad i od same djece i kulturnog konteksta koji se pravi”, pojasnila je Čerkić.

“Djeca trebaju biti zahvalna jer imaju mogućnost da se školuju”

Međutim, uprkos svemu tome, nastavlja dalje Čerkić, ti roditelji i djeca imaju puno razloga na kojima mogu biti zahvalni, pogotovo curice.

“Naša djeca, pogotovo curice, imaju priliku da idu u školu, a znate da to djeca u Afganistanu nemaju, zatim, ista sudbina je i sa djecom u Gazi. I ako bismo se fokusirali na ono što imamo, možda je to početak za razmišljanje kako da pomognemo porodicama i djeci”, dodala je.

Nedim Krajišnik iz Step by Stepa je govorio o prelasku djece iz osnovnih u srednje škole pritom ističući da on u tom smislu vjeruje u obrazovanje koje dijete posmatra kao holističko biće.

“Dakle, meni je neodvojivo da se dijete lijepo osjeća i da mu je ugodno i taj koncept socijalizacije i sve što dolazi s tim zajedno s onim što dijete zna. Obrazovanje je proces u kojem vi bildate i um i srce i to je beskrajno važno. Postoji jedna ogromna rupa u sistemu, a to je da vi nemate smislen prijelaz u više razrede, pogotovo iz razredne u predmetnu nastavu koja bi to učinila jednim lagodnim i prirodnim procesom u kojem biste imali te neke odrasle ljude koje do tada nikada nisu vidjeli i koji ulaze ranije u učionicu upoznaju se i stvaraju taj neki odnos koji je veoma važan u obrazovanju i bez njega nema ni učenja ni obitavanja u toj školi, a to se ne dešava. Nije to teško, ali trebaju samo neki pametni ljudi koji će željeti to djeci olakšati”, ustvrdio je Krajišnik.

Strah od prelaska iz osnovne u srednju školu

Dalje dodaje da je taj period beskrajno stresan za djecu budući da oduvijek postoje mitovi i rečenice koje im se upućuju “da sada tek počinje škola i da će biti beskrajno teško”.

“To bi trebao biti jedan prelijepi proces u kojem mi odrasli zajedno sa djecom proživljavamo isto što i oni. I te strahove koje imaju zbog prelaska i koncept znanja koji sigurno nedostaje”, istakao je pa dodao da u našem obrazovnom sistemu hronično nedostaje mnogo stvari:

“Škola više nije to sretno mjesto koje mi imamo negdje u svojim glavama. Ona odavno nije to sretno mjesto ne samo za djecu nego i za odrasle, sistem i cijelo društvo kojem je obrazovanje u jednom trenutku postalo teret. Citirat ću riječi profesora Baucela da ‘mi kao šaljemo djecu u školu gdje ih neki odrasli nečemu podučavaju, a nikad se nismo zapitali ozbiljno šta se u toj školi dešava i kakva nam djeca odatle izlaze’. Nemamo mi relevantnih istraživanja u BiH koja će reći crno na bijelo da postoji stres i anksioznost. Postoji jedno besmisleno istraživanje koje je poslije pandemije izašlo u Kantonu Sarajevo i koje je pokazalo da su nam djeca super u kojem nema tog koncepta anksioznosti ni suicidalnih misli koji je uveliko bio. Imamo podatke da se nastavnici više ne osjećaju ugodno u tom prostoru. Došlo je do neke vrste neprijateljstava i raskola na sve strane”, naglasio je Krajišnik.

Dalje je istakao da briga o ovom sistemu treba biti na cjelokupnom društvu navodeći da problemi u ovom sistemu nisu samo u BiH već i u drugim brojnim državama. Međutim, kako kaže, postoje i one koje su to nadjačale pa su uspjele napraviti čaroliju od škole.

“Treba se isključivo ulagati u nastavnike, a ne da svakodnevno čitamo vijesti da se uložilo u infrastrukturu i sl., ali to ni u kojem smislu ne doprinosi sistemu nauke i obrazovanja. U ovom slučaju je jedino bitno ulagati u dobre nastavnike i samim time ćete imati preduslove da će biti i dobra djeca. Pod tim dobri nastavnici mislim na to da su kompetentni, da se znaju nositi sa trendom, sa novom dječijom realnošću. Neki nastavnici se znaju nositi s tim, neki ne i to boli. Imate nastavnike koji svaki dan i minut ulažu u to da rastu zajedno sa djecom i to je profesija koja je rođena da raste i da uči, ali imamo i jedan broj nastavnika i nastavnica u BiH koji to ne rade. I to i roditelji i zbornice jako dobro znaju. I ono što je moj san u ovoj utopiji jeste da ne postoji nijedan treći faktor koji može urediti nastavničku profesiju osim nje same. Dakle, meni je potrebno i želim vidjeti hrabre nastavnike koji vrlo jasno i artikulisano govore o problemima u školstvu. Ne želim vidjeti masu koja u ovim autokratskim režimima poput ovih koja mi imamo, ne samo u Kantonu Sarajevo ili nekim drugim predjelima BiH, šute na nešto što radikalno krši interes djeteta. Tu smo se ogriješili i kao ljudi i kao profesionalci”, naglasio je.

“Svako treće dijete u školu ode gladno”

Čerkić je poručila da nema sumnje da je obrazovanje nešto što nas tjera naprijed.

“Mi nažalost živimo u društvu u kojem se nažalost obrazovanje ne cijeni dovoljno. Istraživanja su pokazala da ako ćemo imati ovu vrstu vidljivosti nastavnika i ovu vrstu proaktivnosti kod djece, pozitivnog duha kod roditelja, onda je neophodno da imamo vrijednosti kod roditelja koji kažu da je obrazovanje važno. Istraživanja su pokazala da djeca koja završavaju visoke škole i ulažu u svoje obrazovanje ustvari imaju roditelje koji vjeruju u to. Nažalost, trenutno svjedočimo tome da je došlo do jedne degradacije odnosa prema obrazovanju, ne samo nastavnika i djece već nažalost i roditelja. I u onom trenutku kada su roditelji počeli imati takav odnos prema obrazovanju onda smo prestali vjerovati i tako se stres počeo akumulirati jer smo zaboravili razmišljati o tome na koji način tu situaciju možemo promijeniti i doći brzo do rezultata. Paradoks u kojem živimo se ne ogleda samo u obrazovanju već u svakoj sferi našeg života. Kada je riječ o obrazovanju, naprijed bismo mogli ići ako bismo izdvajali djecu koja prave rezultate, nastavnike koji se izdvajaju po svom trudu i pristupu i roditelje koji se samostalno trude da ta djeca idu naprijed”, mišljenja je Čerkić.

Krajišnik je iznio i jedan sasvim drugi podatak kada je riječ o školovanju i porodici.

“Imamo podatke UNICEF-a da svako treće dijete u BiH ide gladno u školu. Dakle, u tom slučaju nema učenja i sna i to su animalne vrijednosti koje vam pomažu samo da preživite. Imate porodice koje, niti imaju vremena da se bave svojom djecom zbog nekih okolnosti i poslova, pa onda imate u nekim kantonima u BiH porodice gdje je muška figura van ove države i to su nevjerovatni brojevi takvih porodica. I onda kada govorimo mi spominjemo masovna univerzalna rješenja kakvo masovno obrazovanje mora biti. Mi smo čak i dokazali da, ukoliko postoji klima i kultura unutar škole, nastavnika, kolegijalnosti i podržavajuće atmosfere, postoje profesionalne zajednice za učenje unutar te škole, mi za djecu koja su već uskraćena od početka možemo poništiti većinu faktora koji dolaze sa tom idejom slabije socioekonomske situacije. Dakle, nama trebaju visoko kvalitetni nastavnici koji mogu napraviti tu promjenu kod djece. Dakle, kada bismo našu djecu prema PISA istraživanju uporedili s onom u drugim zemljama vidjet ćete da kaskamo za 3,5 godine kada je riječ o obrazovanju, a kada dodate tome još djecu iz slabije socioekonomske situacije, ta su kaskanja još veća. I dolazimo do toga da su vannastavne aktivnosti zapravo postale ovisne o mogućnostima porodice. Također, imamo i onu stranu da kada se dijete upućuje da ide na neka dodatna usavršavanja u privatne škole, vrtiće, genijalce i sl., a što može dobiti u redovnom obrazovnom sistemu, onda tu nešto ozbiljno smrdi. Drugi faktor koji ukazuje da tu nešto dobro ne radi jeste broj sati koje djeca provedu na instrukcijama. Šta ta onda škola radi ako mi kao roditelji, a od kojih nemamo svi iste privilegije, moramo sve to dodatno plaćati?”, upitao je Krajišnik.

Na kraju je poručeno da pripadamo tzv. trećem svijetu koje treba jednu kritičku pedagogiju.

“Pedagogiju koja oslobađa. To prvenstveno znači da kada govorimo o saradnji roditelja i nastavnika da je svetost u prosvjetnim radnicima i to je srž te profesije. Lako je reći da su vrata zatvorena i da se roditelji primaju samo na informacijama, roditeljskim sastancima itd. Međutim, moramo govoriti o jednom ozbiljnom partnerstvu gdje obje strane imaju interese. Kao roditelj mogu poći od osnovnih pretpostavki da mi je bitno da je mom djetetu u školi toplo, da je sigurno i da mu je ugodno, ali isto tako moramo i sa te nekakve profesionalne strane razmišljati da trebamo imati određeno mjesto u toj školi kojoj možemo i mi doprinijeti. Mislim da je taj pojam ocjene obezvrijedio sve obrazovne sisteme. Imamo nevjerovatne prosjeke u BiH i kada posmatrate to sa strane rekli biste da su nam djeca genijalna, a nisu, svako drugo je funkcionalno nepismeno. A onda imate roditelje koji napadaju nastavnike pa se onda mi iz nastavničke struke pitamo gdje je nestao profesionalni dignitet. Ima nastavnika koji nemaju taj problem jer ako ja vama znam objasniti šta stoji iza te moje ocjene to je objektivno mišljenje, a ne privatna stvar”, naglasio je naš sagovornik.

“Kada govorimo o marginaliziranim kategorijama, primijetili smo u praksi da su posebno majke te koje u većini slučajeva idu u škole da razgovaraju kada dođe do određenih problema ili izazova dok se očevi uključuju u momentima kada eskalira situacija zato što je na sceni i dalje patrijarhalno društvo. Međutim, suočavamo se s tim da majke koje nisu dovoljno obrazovane ne dobijaju jednaku pažnju niti škole kao ni školskog osoblja zbog toga što one možda ne znaju elokventno razgovarati. I one su tako na samom startu diskriminisane. Kada se govori o odnosima moći na ocjenama one nisu samo tu vidljive već se reflektuju i na način na koji mi pristupamo uslugama, na način na koji komuniciramo i ta djeca su u većini slučajeva također diskriminisana zbog toga iz koje porodice dolaze. Tako da imamo taj neki dio kod tranzicionog postupka u kojem neki ljudi imaju veću mogućnost za razliku od nekih drugih kada je riječ o pristupu uslugama”, zaključila je, između ostalog, Čerkić.

BiH

Dodik pisao Trumpu: “Predsjedniče, čuvajte se, trebate nam da pobijedite!”

Published

on

By

Predsjednik bh. entiteta Republika Srpska (RS) Milorad Dodik uputio je riječi podrške predsjedničkom kandidatu na narednim izborima u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) Donaldu Trumpu na kojeg je po drugi put izvršen pokušaj atentata.

Dodik je napisao da su Trumpa pokušali ubiti drugi put.

“Gospodine predsjedniče, čuvajte se, trebate nam da pobijedite! Potrebni ste Americi, ali i ostatku svijeta”, napisao je Dodik na društvenoj mreži X.Podsjetimo, jučer je ispaljeno nekoliko metaka blizu Trumpovog golf terena u West Palm Beachu na Floridi.

Sigurnosne službe ovaj događaj označavaju kao pokušaj atentata, a osumnjičen je Ryan Wesley Routh koji je čekao Trumpa u grmlju, kada su ga agenti Tajne službe uočili.

Nastavi čitati

BiH

Nikšićeva Vlada za zbrinjavanje jednog radnika Aluminija izdvajala do jedanaest puta više novca nego za radnika u federalnim preduzećima koje ne kontroliše HDZ!

Published

on

By

Radnici mostarskog Aluminija najmanje 11 puta su vrjedniji od radnika propalih preduzeća u kantonima u kojima ne dominira HDZ BiH. Naime, federalni revizori su utvrdili da je Aluminiju d.d. Mostar, kompaniji u kojem Federacija ima svega 44 posto kapitala, a preostali dio pripada Republici Hrvatskoj i privatnim poduzetnicima, nezakonito isplaćivana subvencija za uvezivanje radnog staža, piše Istraga.

Evo konkretnih pokazatelja. Vlada FBiH sa Nerminom Nikšićem na čelu odobrila 300 hiljada KM za zbrinjavanje 19 radnika Aluminija. Njima je uplaćeno penzijsko osiguranje za ukupno 436 mjeseci. Istovremeno, radnicima zavidovićke Krivaje je po istom osnovu isplaćeno 103 hiljade marka. Taj iznos je rapoređen za povezivanje radnog staža za 37 radnika i to ukupno 921 mjesec. To znači da je osnovica za radnike Krivaje bila minimalna, dok je za radnike Aluminija bila je šest veća. I, na kraju, to znači da će zbrinuti radnici Aluminija imati veće penzije od radnika Krivaje. Radnici Fortune iz Gračanice prošli su još gore. Za njihovih 2782 mjeseca neuvezanog staža Vlada je izdvojila 170 hiljada maraka. Mjesečno, 61 KM za PIO, što je jedanaest puta manje od radnika Aluminija

Dakle, Aluminij je svojim radnicima isplaćivao i obračunavao velike plaće i sada im Federacija na te plaće iz budžeta isplaćuje doprinose. Radnici Krivaje i Fortune su primali manje plaće i njihovi doprinosi su manji. Što u konačnici znači da će im i penzije biti znatno manje.

Sada citiramo revizorski izvještaj.

“Skrećemo pažnju da je preduzeću „Aluminij“ d.d. Mostar odobren prosječan mjesečni iznos sredstava po jednom radniku 690 KM za izmirivanje doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, dok je drugim preduzećima po istom osnovu odobreno od 6 do 11 puta manje sredstava”, navedeno je u revizorskom izvještaju.

Revizijom subvencija privatnim preduzećima za uvezivanje radnog staža, pišu revizori,  utvrđeno je da su sredstva u iznosu od 300.819 KM po Programu utroška sredstava Subvencije privatnim preduzećima i preduzetnicima za uvezivanje radnog staža za 2023. godinu odobrena preduzeću „Aluminij“ d.d. Mostar, iako ovo preduzeće nije imalo pravo učešća, odnosno kriterij za dodjelu sredstava kojim je određeno pravo učešća nije definisan sa stanovišta većinskog učešća privatnog vlasništva u kapitalu korisnika finansijske pomoći, jer su sredstva namijenjena za dodjelu privatnim preduzećima.

“Programom je propisano da je korisnik pomoći privatno preduzeće u čijem je osnovnom kapitalu kapital Federacije BiH ili bilo kojeg nivoa vlasti u Federaciji BiH zastupljen sa manje od 50% vlasništva. Naime, preduzeće „Aluminij“ d.d. Mostar ima mješovitu strukturu kapitala sa vlasničkim udjelima: Vlada FBiH 44%, Vlada Republike Hrvatske 12% i pojedinačni dioničari 44% – kapital u privatnom vlasništvu. Shodno tome, preduzeće nije u većinskom vlasništvu FBiH, ali nije ni u većinskom privatnom vlasništvu, zbog čega nije ispunjavalo osnovni kriterij za učešće i izbor korisnika sredstava finansijske pomoći. Pored navedenog, Programom su odobrena sredstva za uvezivanje radnog staža po osnovu neizmirenih doprinosa za PIO koji su obračunati na bruto plaće veće od zakonom utvrđenih minimalnih u FBiH”, naveli su revizori.

Budući da je cilj, pišu revizori, rješavanje socijalnog statusa radnika penzionisanjem, te da su za ove namjene osigurana sredstva u Budžetu FBiH, smatramo da sa aspekta efikasnog i racionalnog upravljanja javnim novcem nije primjereno ni opravdano odobravati sredstva za izmirenje doprinosa za PIO koji su obračunati na bruto plaće veće od zakonom utvrđenih minimalnih bruto plaća u FBiH. Skrećemo pažnju da je preduzeću „Aluminij“ d.d. Mostar odobren prosječan mjesečni iznos sredstava po jednom radniku 690 KM za izmirivanje doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, dok je drugim preduzećima po istom osnovu odobreno od 6 do 11 puta manje sredstava. Na ovakav način se privatna preduzeća stimulišu, umjesto da se sankcionišu zbog nepoštovanja važećih zakonskih propisa.

Nastavi čitati

BiH

Robert Dacešin o udžbenicima iz RS-a: Mislim da tih 8.000+ žrtava u Srebrenici zaslužuje barem spomen

Published

on

By

Bh. pustolov iz Banje Luke Robert Dacešin odlučio se jučer oglasiti na Instagramu povodom spornih udžbenika historije prema kojem će djeca iz Republike Sprske trebaju učiti.

Naime, on je osjetio potrebu da se oglasi ovoj aktuelnoj problematici, iako to nema veze s putovanjima koje inače objavljuje na društvenim mrežama.”Nije fer. Kao neko koga prate tu i tamo neki ljudi, ponekad osjetim potrebu da se oglasim po pitanju nekih ne toliko putničkih stvari. Potpuno neplanski jutros otvorih vijest da se u Republici Srpskoj od sada u devetom razredu poseban dio od deset časova posvećuje ratu koji nam se desio. Navodi se u tekstu dalje da se u tim udžbenicima Karadžić i Mladić spominju kao heroji, Alija kao hitlerski orijentisan, kao i da o Srebrenici nema ni riječi”, naveo je na početku svoje objave.

On je naveo da ne zna kakvi su udžbenici u Federaciji, ali smatra da to nije korektno prema mladima iz RS-a.”E sad, iako sam do sada par puta već zbog svojih stavova na teme Srbi-Hrvati -Bošnjaci znao dobijati razne komentare, kada vidim nešto ovako, najveća emocija koju dobijem je praznina. Da se razumijemo, ne znam kako izgledaju udžbenici drugih dijelova entiteta, ali mislim da ovo prije svega nije fer prema mladim ljudima koji se rađaju u Republici Srpskoj. Nije fer da već od malih nogu odrastaju sa učenjem kako je jedna strana dobra, a druga nije i da dijele Milana od Mirze. Da od malena uče da trebaju da navijaju za Srbiju i Hrvatsku i ne prate Bosnu, kad mogu oboje. Nije fer ni veličanje jednih a ponižavanje drugih, jer u ratu su svi jednako dobri i loši. Nije fer da u tih deset časova koliko se obrađuje ova tema, ne bude ni spomena na ono što je generalno najviše suza u njemu donijelo”, naveo je Dacešin.

Bez obzira na to, jasno mu je zašto dolazi do ovakvih situacija, ali se ipak nada da će djeca iz BiH učiti realnu historiju bez dobrih i loših strana.

“Da se razumijemo, vrlo dobro mi je jasno zašto se ovakav narativ stvara, ali mislim da tih 8.000+ žrtava u Srebrenici zaslužuje barem spomen ako ništa. Mnogo toga nije fer u društvu u kojem živimo, a koje kroje oni drugi, ali se nadam da će jednoga dana doći vrijeme da ćemo svi učiti iz istih knjiga i jednu istu historiju. Da ćemo zajedno razumijeti tuđe gubitke i osjećati ih kao svoje, a ne truditi se da ih zaboravimo. Da će historija koju moje dijete bude čitalo biti ona realna, bez dobrih i loših, već sa onim kako je bilo i gdje su svi jednaki i isti”, nastavio je.

Otkrio je da je i njegov otac bio u ratu devedesetih pa je on odrastao na način da voli i “drugu stranu”.

“Uz to, moj otac i očevi mnogih mojih prijatelja su bili u tom groznom ratu pa smo opet odrasli na način da volim tu drugu stranu ma koja god ona bila, jer znam da ti ljudi kao ni mi nikada nisu bili krivi za to što nam se desilo. Možda baš iz tog razloga volim ovu svoju izmučenu zemlju i ponosim se njom, jer malo ko zna šta smo sve prošli, a opet ostali ljudi”, rekao je.

Budući da mu nije sve moglo stati u objavu, odlučio je još kratko odgovoriti u komentaru ispod.

“Ok je braniti svoje, ok je voljeti svoje, ok je navijati za svoje, ali nije fer nepoštovati i ignorisati tuđe bez obzira o kome se radi. Da se razumijemo. Ja sam Srbin, pravoslavac koji voli svoj narod, ali istom mjerom volim i zemlju u kojoj sam rođen i koja me je odgojila. Mislim da je to baš kul”, istaknuo je.

Njegovu objavu brojni pratitelji su podržali, ali bilo je i onih koji ne dijele isto mišljenje.

Podsjećamo, objava o izmjeni u Nastavnom planu i programu u entitetu Republika Srpska u kontekstu časova historije izazvala je veliku pažnju javnosti, zbog činjenice da će učenici učiti o presuđenim ratnim zločincima Ratku Mladiću ili Radovanu Karadžiću, ali ne u kontekstu njihovih zločina već obrnuto.

KLIX

Nastavi čitati

Najčitanije