Connect with us

Religija

Vjerski običaji Bošnjaka u ramazanu: Kako se nekad oglašavao iftar i kako bi hodža palio kandilje?

Published

on

Nekada se uoči ramazana, poslije ikindije, pucalo iz prangija ili topova i tako najavljivalo nastupanje ramazana.

U Sarajevu i još nekim gradovima pucalo se iz topova. Tako se radilo kada se najavljivao nastup i dolazak ramazana, a oglašavanje početka i prestanka posta obavljao se, i danas se obavlja, na više načina.

 

Odlomak iz knjige: Vjerski običaji Muslimana/Bošnjaka

Advertisement

Uoči ramazana se na munarama u vrijeme akšamskog ezana pale kandilji. To se radi i tokom čitavog ramazana, u isto vrijeme, kao vidan znak onima koji poste daje dnevni post završen i da se mogu iftariti.

 

Pored paljenja kandilja, u isto vrijeme, uz ramazan, pucalo se iz prangija ili topova kao znak daje vrijeme iftara. Paljenje kandilja u ramazanu, kao i uoči mubarek-večeri i muslimanskih praznika, ima svoj svečani karakter.

Posebna radost za mahalsku i seosku muslimansku djecu bilo je čekanje vremena iftara pred džamijom dok mujezin na munari, nekih pola sata ranije, priprema kandilje, a tobdžija čisti pa potom puni i nabija prangiju. Tako se radilo u vrijeme kada su kandilji bili na ulje i fitilje i kada nije bilo električnog osvjetljenja u džamijama.

Advertisement

I tačno u akšamsko vrijeme, kada se satovi prisutnih pred džamijom usaglase, mujezin bi proučio akšamski ezan i istovremeno iznosio kandilje s vanjske strane šerefeta munare, jedan po jedan, a tobdžija bi, na prvo mujezinovo “Allahu ekber”, aktivirao prangiju, pošto bi prethodno uzviknuo iz svega glasa koliko ga grlo donosi: “Vaaarrdaaa”.

Djeca bi ujedan glas povikala: “Upališe se kandilji!”, i sva bi trkom potrčala svojim kućama sa istim povicima. Zakratko poslije akšamskog ezana, paljenja kandilja i pucanja prangije ili topa, po mahalama i sokacima nije se mogao vidjeti ni odrasli ni dijete, sve je opustjelo, osim neki slučajni prolaznik. Po mahalama se širio miris iftara i čuo se samo zveket kašika. Tišina i tajanstven mir vladali su i u čaršiji. Tek poslije iftara, kada se klanja akšam, mahale i sokaci su ponovo oživljavali, a čaršija nastavljala svoj normalan život i to bi tako trajalo dugo u noć s jednim prekidom dok bi se u džamijama klanjala jacija s teravijom.”

Radiosarajevo.ba

Advertisement

Religija

Mirenje zavađenih

Published

on

Kada bi se ljudi pridržavali kur'anskih propisa i Poslanikovih, s.a.v.s., uputstava ne bi šejtan mogao da rovari među njima, ne bi bilo ovoliko svađa i prekidanja rodbinskih veza.

 

Šejtan je izgubio nadu da će biti obožavan od strane klanjača, ali nije izgubio nadu da će uspjeti da zavadi vjernike, šireći među njima neprijateljstvo. Svakoj strani šejtan ukrašava njegov postupak i daje mu podršku u onome što čini, podstiče ga da ustraje u odbrani svog stava, pa makar on bio i pogrešan. Rezultat toga je da se među njima širi neprijateljstvo i razdor, što kasnije prerasta u neprijateljstvo, a ponekad u svađu i sukob.

Zbog velike štetnosti ovog stanja u društvu islam je propisao obavezu mirenja zavađenih. To je Allah, dž.š., naredio u Kur’anu, pa kaže: “Allaha se vi bojte i izgladite međusobne razmjerice!” (El-Enfal, 1.)

“Zaista su vjernici braća, pa popravite odnose među njima.” (El-Hudžurat, 10.)

Advertisement

“Ako se dvije skupine vjernika sukobe, izmirite te ih…” (El-Hudžurat, 9.)

Specifičnost i važnost misije mirenja zavađenih je u tome, što je u toj situaciji čak dozvoljeno i slagati, kako bi se postigao cilj, a poznato je da je laž jedan od najvećih grijeha.

Kolika nagrada se obećava za onoga ko pomiri zavađene dovoljno govori činjenica da je to djelo bolje nego klanjanje nafile/dobrovoljnog namaza, ili dijeljenja sadake, zbog velikih ciljeva koji se time postižu u ponovnom uspostavljanju lijepih odnosa, čišćenju srca od zavidnosti i netrpeljivosti, uzajamnom posjećivanju i održavanja rodbinskih veza. Sve to čini zajednicu i društvo čvršćim, sretnijim i jačim.

Ebu Derda’, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Hoćete li da vas obavijestim o djelu koje je bolje i vrijednije od dobrovoljnog posta, namaza i sadaka? Ashabi rekoše: -Hoćemo. Poslanik, s.a.v.s., reče: “Pomiriti zavađene, jer svađa upropaštava vjeru.” (Ebu Davud i Ibn Hibban)

Advertisement

Mirenje zavađenih se smatra vrstom sadake, jer Poslanik, s.a.v.s., kaže: “Na svaku kost čovjek je dužan da svakodnevno daje sadaku a da pomiriš dvojicu zavađenih i to je sadaka.” (Muttefekun alejhi)

Ummu Kulsum bint Ukbe, r.a., prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Nije lažljivac onaj koji želi da pomiri zavađene, pa time želi postići dobro, ili kaže samo ono što je dobro.” (Muttefekun alejhi)

Čak je onome koji pokušava da pomiri dvojicu zavađenih zabranjeno da kaže istinu ako će to još više pogoršati situaciju i povećati razdor među njima. Onaj ko prenosi govor ljudi i time pravi smutnju zove se nemmam, pa makar on pri tome govorio istinu, jer je prenošenje tuđih riječi jedan od velikih grijeha i takav neće ući u Džennet, kao što je to spomenuto u hadisu. U tom smislu Ibn Babevejh kaže: “Allah voli laž prilikom mirenja zavađenih a ne voli istinu koja širi razdor i smutnju među ljudima.”

Ko pokuša da pomiri zavađene ljude mora u svom poslu biti potpuno iskren i to raditi radi Allaha, dž.š., a ne očekivati da ga ljudi hvale, niti da se dive tom njegovom činu. U takvoj situaciji šejtan može da se umiješa u njegov nijjet i pokvari mu to djelo. Za iskrenost u tom poslu Allah, dž.š., obećava veliku nagradu, pa kaže: „osim kad zapovjedi da se milostinja dijeli ili dobročinstvo čini, ili da se među svijet sloga uspostavi. a ko to čini Allahovo zadovoljstvo tražeći- takvome ćemo nagradu golemu dati!“ (sura En-Nisa’, 114)

Advertisement

Onaj ko želi da pomiri zavađene mora odabrati odgovarajuće vrijeme i zgodnu priliku, kada su zavađeni prisebni i postoji optimalna mogućnost da se presaberu i uvide svoju grešku, kako bi se povratili ispravnom putu.

Sehl ibn Sad priča da su se stanovnici zaseoka Kuba posvađali toliku da su se počeli gađati kamenicama. Kada Poslanik, s.a.v.s., obaviješten o tome, rekao je ashabima: “Hajdemo tamo da ih izmirimo.” (Buhari)

Poslanik, s.a.v.s., kaže: “Ništa bolje čovjek ne može uraditi od namaza, mirenja zavađenih i lijepog ponašanja.” (sahih)

Onaj koji miri zavađene treba da koristi najljepše riječi u komunikaciji sa zavađenima, podsjeti ih na prolaznost dunjaluka i bezvrijednost razloga njihove zavađenosti. Također ih treba podsjetiti da se njihova dobra djela ne izlažu Allahu, dž.š., sve dok se njih dvojica ne izmire.

Advertisement

To potvrđuje hadis koji prenosi Ebu Hurejre, r.a., da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Džennetska vrata se otvaraju ponedjeljkom i četvrtkom i praštaju se grijesi svakom onome ko Allahu ne pripisuje druga, osim onog čovjeka koji je u zavadi sa svojim bratom muslimanom. Allah, dž.š., kaže: „Ostavite ovu dvojicu dok se ne pomire, ostavite ovu dvojicu dok se ne pomire, ostavite ovu dvojicu dok se ne pomire!” (Muslim)

Situacija zavađenih je još gora ako su oni rođaci pa time dođe do prekidanja rodbinskih veza, jer onaj ko prekida rodbinske veze neće ući u Džennet, kao što to Poslanik, s.a.v.s., u hadisu naglašava.

Ako bi neko od zavađenih pravdao se time što se on zakleo da neće s tom osobom više komunicirati, treba ga podsjetiti da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Ko se zakune nekom zakletvom, pa uvidi da je uraditi nešto mimo toga bolje, neka odustane od svoje zakletve i neka izvrši iskup svoje zakletve.“ (Muslim)

Enes, r.a., je rekao: “Ko pomiri dvojicu zavađenih Allah, dž.š., će mu za svaku riječ dati nagradu kao da je oslobodio roba.”

Advertisement

Evza’i kaže: „Nema Allahu, dž.š., dražeg koraka od koraka onoga koji želi da pomiri dvojicu zavađenih. Ko pomiri dvojicu zavađenih Allah, dž.š., će ga zaštititi od džehennemske vatre.“

Bilo bi veoma dobro da se u našim džematima organizuju grupe uglednih, čestitih i od autoriteta ljudi koji bi ciljano obilazili i mirili pojedince koju su u svađi. Da nam Allah dž.š. u tim nastojanjima pomogne!

 

Autor: Fuad Sedić
Preuzeto sa Islam.ba

Advertisement

akos.ba

Nastavi čitati

Religija

Hvala Allahu Koji je i bajramsku radost učinio ibadetom

Published

on

Piše: Edhem Šerkavi / Preveo i prilagodio: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Ujutro na dan Bajrama, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je svom ashabu i drugu na putu Hidžre: ”Ebu Bekre, svaki narod ima svoj blagdan, a ovo je naš blagdan.”

Uzvišeni Allah, objavio je: ”Pa ko poštiva Allahove propise – znak je čestita srca.” (El-Hadždž, 32.) Kao što je ramazan jedan od Allahovih propisa, i poštovanje i veličanje njega, i izvršavanje propisanih ibadeta u toku ramazana je vjera, tako je i Ramazanski bajram jedan od Allahovih propisa, i poštivanje Bajrama je također sastavni dio vjere islama.

I kao što je hadž jedan od islamskih obreda i Allahovih propisa, poštivanje i veličanje tog propisa i izvršavanje hadžskih obreda je sastavni dio islamskog vjerovanja, tako je Kurban-bajram također jedan od Allahovih propisa, a veličanje i poštivanje tog propisa je dio vjere. Stoga, ako ti je umrla voljena osoba, pa osjećaš usamljenost i tugu, sjeti se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izgubio svoju voljenu ženu Hatidžu, radijallahu anha, svog amidžu Hamzu, radijallahu anhu, i da su mu sva djeca umrla za njegovog života osim kćerke hazreti Fatime, radijallahu anhu, ali je on i pored toga davao pravo Bajramu koje mu pripada i poštivao ovaj islamski propis, dijeleći radost Bajrama sa svojim ashabima.

Advertisement

Ako si usamljen, ako si protjeran sa svoga ognjišta, sjeti se da je Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, protjerao njegov narod iz njegovog voljenog grada, i da su se borili protiv njega u toku prvog ramazana koji je on postio, ali je i pored toga, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dao Ramazanskom bajramu njegovo pravo i dijelio je radost Bajrama sa svojim ashabima.

Zatim, ko je to rekao da bajramsko veselje znači da praviš zabavu ili da svoju kuću i stan pretvoriš u pozorište? Ne! Mi smo sljedbenici Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i naša bajramska radost je ibadet, a da bi ta radost uistinu bila ibadet, onda mora biti u skladu sa islamskim propisima i uzvišenim načelima.

Mi klanjamo bajram-namaz sa drugim muslimanima, oblačimo najbolja i najljepša odijela, jer Allah voli da se na Njegovim robovima vide tragovi Njegove milosti i dobrote, posjećujemo našu rodbinu i okupljamo se oko bajramske sofre, radujući se i zahvaljujući Allahu što nam je pomogao da ispostimo mubarek ramazan i da ga provedemo u ibadetu.

A što se tiče pesimizma, ponavljanja negativnih fraza, ustrajavanja u raspravama i tugovanja u pogrešno vrijeme i na pogrešnom mjestu, to znači nedstatak poštivanja Allahovih propisa.

Advertisement

Zato se radujte Bajramu radošću kojom je Allah zadovoljan, posjetite svoju rodbinu i prijatelje, obradujte svoju djecu bajramskim hedijama, darujte bajramske poklone svojim bračnim drugovima, širite bratsku ljubav, o muslimani, jer nisu samo islamski obredi poput namaza, posta, zekata i hadža, ibadeti. Neka je slava i zahvala Milostivom Allahu, Koji je i bajramsku radost učinio ibadetom.

saff.ba

Nastavi čitati

Religija

Bajram-namaz u Bihaćkom muftijstvu klanjan na 255 mjesta, centralna svečanost u Gradskoj džamiji

Published

on

By

Centralna bajramska svečanost na području Muftijstva bihaćkog jutros je održana u Gradskoj džamiji u Bihaću, gdje je bajram-namaz predvodio i hutbu održao muftija bihaćki hafiz Mehmed ef. Kudić.

Na području Muftijstva bihaćkog, bajram-namaz je klanjan na 255 lokacija u džamijama i mesdžidima, okupljajući velik broj vjernika koji su zajednički dočekali jedan od najradosnijih islamskih praznika – Ramazanski bajram.

U svojoj hutbi, muftija Kudić je istakao značaj Bajrama kao dana radosti, zahvalnosti i oprosta, naglasivši njegovu duhovnu i društvenu važnost.

“Bajram je prilika da oprostimo jedni drugima, da se okrenemo zajedništvu i solidarnosti. Samo kroz poštovanje prava svakog građanina i zajedničku borbu za stabilnost i suverenitet, Bosna i Hercegovina može ostati snažna i otporna na sve izazove”, poručio je muftija bihaćki hafiz Mehmed ef. Kudić u bajramskoj hutbi.

Na području Muftijstva bihaćkog sutra će biti obilježen Dan šehida, koji tradicionalno pada drugog dana ramazanskog Bajrama.

Advertisement

Okupljanje vjernika planirano je na centralnom spomen-obilježju “Humci”, nakon čega će uslijediti obilazak mezarja dr. Irfana Ljubijankića, prvog ministra vanjskih poslova Bosne i Hercegovine, kao i mezara heroja odbrambeno-oslobodilačkog rata Adila Bešića.

FENA

Nastavi čitati

BiH

Kavazović: Opet smo suočeni s prijetnjama miru, država ne smije biti pasivna

Published

on

By

Reisul-ulema Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini Husein-ef. Kavazović jutros je na bajramskoj hutbi u Gazi Husrev-begovoj džamiji u Sarajevu ocijenio kako se ponovo suočavamo s prijetnjama miru, čije gorivo su podjele i velikodržavni projekti.

Kako to u stvarnosti izgleda, vidjeli smo devedesetih godina prošlog stoljeća. Memorijalni centar Srebrenica zorni je svjedok onoga što nas čeka ako za njima krenemo. Iskusili smo veliku patnju i nimalo ne sumnjamo da bi nas i danas pogodila“, kazao je reisul-ulema.

Poručio je kako polazište u onome što radimo i u što vjerujemo treba biti Božija riječ, a u Kurʼanu se kaže: „A dogovor je bolji“.

 

Advertisement

„Naša obaveza nije čekati priliku da se stvari same od sebe poprave. Naša obaveza je raditi da se ta prilika ukaže. Ništa neće doći samo od sebe. Raduje me da naš obični čovjek razmišlja svojom glavom i gleda svoj interes. A njegov interes su mir, red i poredak“, kazao je reisul-ulema.

Domovina kao zajednička kuća

Podsjetio je da je mnogo puta ponovljeno kako je domovina Bosna i Hercegovina naša zajednička kuća, prostrana za sve njene sinove i kćeri.

Ne dozvolimo da oni koji pale vatre ovih dana razbuktaju ih i pretvore u plamen mržnje, u kojem ćemo svi stradati. Mir, pravda i stabilnost moraju biti suštinske vrijednosti iza kojih ćemo svi stati kao jedan. Sve drugo je manje važno, ako ove temelje pogubimo. Država ne smije biti pasivna u odnosu na one koji pozivaju na anarhiju, prijete i šire teror. Naprotiv! Za takve i postoji država i njen aparat, koji mora djelovati“, rekao je reisul-ulema.

On vjeruje da „u svim ljudima u Bosni i Hercegovini ima dovoljno razumnih i mudrih ljudi, koji imaju vjere, znanja i morala da grade mostove među nama“.

Advertisement

„Pozivam ih da budu glasniji, odvažniji i smjeliji. Moramo pobijediti strah koji nam se nameće i kojim se vlada. Naš put je put mira, zajedništva, solidarnosti i prihvatanja naših različitosti“, rekao je reisul-ulema.

Tokom hutbe je, također, podsjetio na kur'anske ajete u kojim Bog govori da je On Gospodar puno svjetova, a ne samo jednog.

U Njegovom naumu ne postoje ekskluzivni svjetovi, koji bi isključivali druge. Zli ljudi takve svjetove zagovaraju i žele ih. Život, koji nam je darovan, moguć je jedino u različitostima. Takav je Božiji naum. Oni koji zagovaraju jednoumlje, koji podižu zidove i granice, koji dijele ljude, ustali su protiv Boga, ma koliko se na Njega pozivali. Oni svima donose zlo, a sebi ponajviše“, dodao je reisul-ulema.

Prema njegovim riječima, različitost je temelj života i princip najvišeg reda u kosmosu, te je u toj Božijoj mudrosti pouka za one koji su razumom obdareni.

Advertisement

Put istinske vjere je put ljubavi, mira i inkluzije, a put lažne vjere je put mržnje, prijetnje i eksluzivnosti. Isključivost je stranputica za svakoga koji misli da će se time usrećiti. Na našu žalost, valja nam priznati da postoje i takvi ljudi među nama, koji nastoje izgraditi jedan, ekskluzivni, samo njima dopadljiv svijet. To su isključivi ljudi. Oni su prijetnja samom temelju života i zato im se ne smije povlađivati. Uspiju li u svojoj nakani, to zlo će se proširiti, patnja i stradanje će preplaviti Zemlju“, poručio je reisul-ulema.

Zahvalnost na ramazanu

U hutbi je, također, naglasio radost i zahvalnost za duhovno iskustvo ramazana, ističući da su poteškoće na životnom putu poput kišnih oblaka – prividno teške, ali nosioci blagoslova.

Kroz primjer života poslanika Muhammeda, a. s., pozvao je na ustrajnost u vjeri i služenju Božijem, ističući da istinska snaga i inspiracija dolaze iz Božijeg nepresušnog izvora i njegovih uputa.

Na kraju je poželio da bajramski praznici budu vrijeme susretanja i zajedničke radosti: po našim selima, mahalama i gradovima.

Advertisement

Neka takav bude i ovaj Bajram! Pokažimo jedni drugima koliko nam je stalo do naših dobrih komšija i našeg komšiluka. Ojačajmo svoj komšiluk i pretvorimo to u novu šansu. Izgradimo ga još jačim i još otpornijim na izazove. Razmišljajmo o sebi svojim glavama i vodimo računa o našim interesima i našim životima“, poručio je reisul-ulema.

N1

Nastavi čitati

BiH

Muslimani širom svijeta danas obilježavaju Ramazanski bajram

Published

on

By

Muslimani širom svijeta danas slave jedan od najvećih islamskih blagdana koji traje tri dana, Ramazanski bajram.

Vjernici u Bosni i Hercegovini u 7 sati i 12 minuta klanjat će bajram-namaz, a centralna bajramska svečanost Rijaseta Islamske zajednice bit će održana u Gazi Husrev-begovoj džamiji u Sarajevu, gdje će bajramsku hutbu kazivati reisul- ulema Husein-ef. Kavazović.

Ramazanski bajram dolazi nakon mjeseca ramazana, mjeseca posta, oprosta i Božije milosti, a za muslimane dani Bajrama su dani porodičnih okupljanja i radosti.

Bajram se kod muslimana čestita riječima: “Bajram šerif mubarek olsun”, što u prijevodu znači: “Neka je plemeniti Bajram blagoslovljen”.

Odgovor je: “Allah razi olsun”, što znači: “Neka je Allah zadovoljan tobom”.

Advertisement

Drugi dan Ramazanskog bajrama, odnosno ponedjeljak, se prema kalendaru Islamske zajednice obilježava kao Dan šehida.

Redakcija portala Cazin.ba svim muslimanima čestita Ramazanski bajram, uz želje da ovaj blagdan provedu u sreći i veselju uz svoje najmilije. Bajram šerif mubarek olsun!

Nastavi čitati

Cazin

Poznato vrijeme klanjanja Sabah i Bajram-namaza za područje Medžlisa IZ Cazin

Published

on

Sutra (30.3.2025.) je ako Bog da prvi dan Ramzanskog bajrama.

Nakon mjeseca posta, Kur'ana, ibadetam dobrih djela dolazi blagodat Bajrama

Sabah-namaz će se za područje  Medžlisa Cazin klanjati u 6 sati i 10 minuta.

Bajram-namaz će se klanjati u 7 sati i 22 miniute.

Advertisement

Molimo Allaha da primi naš post i sva dobra djela, da budemo bolji nakon ramazana i da ustrajemo u ibadetu.

Molimo Ga da pomogne muslimane na svakom mjestu i da nas ne iskušava sa iskušenjima koja nećemo moći podnijeti. Amin

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije