Connect with us

BiH

Vrijeme za prijedlog iz Sarajeva: Građanska država ili da Bošnjaka u Domu naroda bude 35, a Hrvata 11

Published

on

Piše: Rasim Belko


Politički remont Ustava Federacije i Izbornog zakona BiH koji se tiče FBiH ponovo je usijao političku atmosferu ne samo u Bosni i Hercegovini nego i mnogo šire. Svjestan da oni koji su trebali i koji se pitaju oko tih izmjena u institucijama ove zemlje ne žele da se dogovore, jer žele odvesti svoje stranke i sebe u političku vječnost, visoki predstavnik Christian Schmidt odlučio je sve dodatno ustalasati i zakomplikovati nešto više od dva mjeseca prije izbora, piše Patria.

Nacrti i dijelovi dokumenta koji je Schmidt namjeravao nametnuti upalili su alarm među probosanskim snagama, među snagama koje zagovaraju građansku, demokratsku i naprednu državu, kojima su još i prve informacije bile jasan znak da plan visokog predstavnika ide u korist želja i planova Dragana Čovića i HDZ-a BiH koji bi predviđenim trajno bili nezaobilazan faktor u FBiH, a sa njima i SNSD. Građani u situaciji u kojoj se uvode aparthejd cenzusi ne bi više imali šta tražiti u političkom životu ove zemlje. Apelacije koje bi podnosili bile bi suvišne, jer ovdje ni domaći ni strani ne zarezuju mnogo presude Evropskog suda za ljudska prava. A onda su građani izašli pred OHR, izazvali neki novi momentum i Schmidt je satjeran u kut dao novi rok, od mjesec dana da se dogovore oni koji se već godinama dogovorili nisu. U suprotnom zaprijetio je da će nametnuti pomenutu odluku. Svu vodu tako je Schmidt usmjerio na vodenicu Čovića, koji iz hacijende može posmatrati propale pokušaje i čekati da Schmidt uradi posao za njega.

Stoga bi probosanske stranke u budućim razgovorima, s Čovićem ili Schmidtom, sve su prilike da je to isto, trebale da ponude neke drugačije modele. Često ih se optuživalo da nemaju ponuda i prijedloga. Schmidt je u svojoj avanturi političkog samoubistva za interese Čovića odlučio koristiti popis iz 2013. godine. Baš zato bi i neki novi prijedlozi iz Sarajeva trebali biti zasnovani na tom popisu.

Primarni prijedlog tih probosanskih stranaka mora uvijek biti onaj građanski, jedan čovjek jedan glas, da svi mogu birati i biti birani ma u kojem dijelu ove zemlje živjeli. Tako je u tom normalnom svijetu iz kojeg nam dolaze diplomatski emisari i sprovoditelji demokratije.

Ukoliko to nije moguće, onda se stvari moraju i trebaju početi gledati realno, brojkama iz popisa stanovništva. A brojke su neumoljive, one kažu da entitet Federacija Bosne i Hercegovine ima 2,2 miliona žitelja. U tom broju je 1.563.372 Bošnjaka, Hrvata ima 497.883, Srba 56.550, dok je onih koji se nisu izjasnili, nisu željeli odgovoriti ili se osjećaju kao ostali nešto više od 100.000.

Dom naroda Parlamenta FBiH, koji je svih ovih godina i propalih pregovora jedan od spoticajnih segmenata u tom slučaju treba se popunjavati po faktičkom stanju na terenu. I ne, nije to nikakvo novo prebrojavanje, neko nas je prebrojao na popisu, a Schmidt dao legitimitet korištenju tog popisa u rješavanju problematike zvane Izborni zakon.

Bošnjaka je dakle 70 posto u entitetu i njihova politička prava u Domu naroda izjednačena su sa etnosima i ostalima kojih ima daleko manje. To recimo u drugom entitetu nije ni blizu slučaja, pa imamo Narodnu skupštinu RS u kojoj oni kojih je najviše vode sve političke procese, a onima kojih je manje data je lažna mjera zaštite. Stoga bi od 58 delegata 35 trebalo pripasti Bošnjacima, u skladu s popisom i njihovim brojem. Delegata iz reda hrvatskog naroda bilo bi recimo 11, iz reda ostalih sedam i delegata srpskog naroda četiri.

Ne znam koliko je realno da bi i međunarodna zajednica pristala na ovakvu raspodjelu, kakvu je sama potakla svojim diskriminatornim planovima na štetu svih u FBiH osim onih u HDZ, ali krajnje je vrijeme da se krene s ozbiljnijim gardom ka Draganu Čoviću, jer političko mrcvarenje koje on provodi zarad svojih maksimalističkih zahtjeva je prešlo u ozbiljne turbulencije. A niko se po ovom prijedlogu ne bi našao nezastupljen u Domu naroda, samo bi ta zastupljanost bila srazmjerna broju žitelja tog naroda ili ostalih u FBiH.

Naravno, to zahtijeva i izmjene nakaradnog Ustava FBiH koji garantira da hrvatski politički predvodnik blokira, ucjenjuje i maltretira i Bošnjake i ostale kojih ima tri puta više nego Hrvata.

Možda je zaista vrijeme da se ispostave zahtjevi da vlast formiramo po stanju kakvo imamo na terenu, da svi budu zastupljeni, ali da ne može 1,5 miliona ljudi biti podređeno željama čovjeka koji istupa u ime pola miliona ljudi.

Jer, kako je krenulo stranci bi nam vrlo lako mogli cementirati kao validne UZP rezultate u Ustav i trajno nas ostaviti u srednjem vijeku da tapkamo u mraku, dok oni uživaju u demokratijama i blagostanju građanskih država!

BiH

U ovom bh. gradu ste bogati tek ako imate 100 miliona KM

Published

on

By

Poznato je da u BiH postoje sredine koje su mnogo razvijenije od ostalih, te u kojima je skoncentrisana većina bogatstva.
Jedno od takvih mjesta je Široki Brijeg, jedan od najbogatijih gradova u BiH.
Prema podacima BiznisInfo.ba, u ovom gradu ima 129 kompanija čiji su godišnji prihodi u 2023. bili veći od milion KM. No, zanimljivo je da je čak 6 kompanija čiji su prihodi bili veći od 100 miliona maraka.
Poređenja radi, u Tešnju, gradu koji se uzima kao primjer malog ali veoma razvijenog mjesta pa se po tome može porediti sa Širokim Brijegom, lani je bilo 146 kompanija s prihodima u iznosu većem od milion KM, ali “samo” četiri s prihodima većim od 100 miliona.
Tešanj, dakle, ima više kompanija sa prihodima većim od milion KM, a Široki Brijeg više onih prihodima većim od 100 miliona.
Nastavi čitati

BiH

Građani BiH bi do kraja godine mogli imati digitalni novčanik: Znate li šta on podrazumijeva?

Published

on

By

Direktor Agencije za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA BiH) Almir Badnjević najavio je da će do kraja godine građani BiH imati digitalni novčanik i da će naša zemlja biti lider u ovoj oblasti.

Naime, objavljena je nova eIDAS 2.0. regulativa koja se odnosi na koncept digitalnog novčanika (Digital ID wallet), namijenjenog kao sredstvo za prošireno korištenje digitalnog identiteta.

Badnjević objašnjava da će ovaj novčanik omogućiti građanima, ne samo dokazivanje identiteta, već i dijeljenje dokumenata, provjeru identiteta drugih građana i kompanija, uz visok nivo privatnosti i kibernetičke sigurnosti.

“EU parlament potiče sve države da digitalni novčanik bude dobrovoljan i besplatan, s mogućnostima kao što su transparentnost transakcija i opcije zaštite privatnosti, a koncept digitalnog novčanika uključuje i kvalificirane elektroničke potpise za korisnike istog i naravno sve bez diskriminacije onih koji odluče ne koristiti se ovim novčanikom. Promatrano s tehničkog aspekta, eIDAS 2.0 predviđa korištenje samostalnog suverenog identiteta, koji stavlja potpunu kontrolu nad svim identifikacijskim informacijama (podacima) u ruke krajnjih korisnika (vlasnika podataka)”, ističe Badnjević.

SSI (Self-Sovereign Identity) omogućava korisnicima kontrolu nad vlastitim podacima kroz decentralizirane digitalne identifikatore (DID), koji donose prednosti poput jedinstvenosti, decentralizacije, kriptografske sigurnosti, kontrole nad podacima i interoperabilnosti.

“Ovaj pristup rješava probleme privatnosti i sigurnosti u digitalnom okruženju. Države članice EU imaju 24 mjeseca za usklađivanje s ovom regulativom i implementaciju digitalnog novčanika na nacionalnom nivou. Zvuči nevjerovatno, ali Bosna i Hercegovina će sasvim sigurno biti jedan od lidera u oblasti digitalnog novčanika, a IDDEEA BiH će već do kraja ove godine implementirati digitalni novčanik za sve građane Bosne i Hercegovine. Nadam se da će i Vijeće ministara pratiti dinamiku, te usvojiti novi zakon o elektronskom potpisu u skladu sa tek objavljenom eIDAS 2.0 regulativom”, zaključio je.

Digitalni novčanik nudi pristup državnim službama, otvaranje računa u banci, registraciju SIM kartice, pristup vozačkoj dozvoli, potpisivanje dokumenata, pohranjivanje recepata, pristup dokumentima za putovanja, plaćanje, pohranjivanje diploma i certifikata, pristup naknadama socijalnog osiguranja itd.

klix

Nastavi čitati

BiH

VIDEO Zbog čega su domaće jagode ove godine toliko skupe: “To je neminovnost”

Published

on

By

Sа prvоbitnih 14 KM, kоlikо је kоštао kilоgrаm prvih оvоsеzоnskih јаgоdа, sаdа kоštајu duplо mаnjе

Natprosječno toplo vrijeme, ubrzalo je vegetaciju jagoda, pa su se prve domaće jagode na pijacama našle deset-15 dana ranije nego inače. Ipak, mnogima su slatki plodovi nedostižni zbog visoke cijene, pa kupuju na grame.

Dоmаćе јаgоdе vеć su stiglе nа tеzgе prоdаvаcа nа biјеljinskој zеlеnој piјаci. Sа prvоbitnih 14 KM, kоlikо је kоštао kilоgrаm prvih оvоsеzоnskih јаgоdа, sаdа kоštајu duplо mаnjе, javlja BHRT.

I pоrеd pојеftinjеnjа, slаtki plоdоvi nеdоstižni su vеćini grаđаnа kоје su novinari zаtеkli nа piјаci.

Prоizvоđаči kаžu dа ih је vriјеmе pоslužilо i dа је sеzоnа dоbrо pоčеlа. Kаžu dа pоskupljеnjа nikаd nisu pоpulаrnа, аli dа је tо nеminоvnоst s оbzirоm nа visоkе trоškоvе prоizvоdnjе јаgоdа.

-Niје svе dо nаs, zа sаdа је sоlidnа. Niје nеštо prеtјеrаnа kоlikо sе pričа i stаlnо tо pоnаvljаm, tо niје nаšа ciјеnа kојu krајnji pоtrоšаč plаti, kaže Đorđe Vakčić, prоizvоđаč јаgоdа.

Sеzоnа јаgоdа trаје оd krаја prоljеćа dо pоčеtkа ljеtа, оdnоsnо оd аprilа dо јunа. Prоizvоđаči sаvјеtuјu dа sе dоmаćа јаgоdа nајlаkšе mоžе prеpоznаti pо bојi i mirisu, аl ii nеprаvilnоm оbliku plоdоvа.

Nastavi čitati

Najčitanije