Connect with us

USK

‘Mogli su ga uraditi na Željavi’: Izgradnja aerodroma u Bihaću i Trebinju je bacanje stotina miliona maraka!

Published

on

Izgradnja aerodroma u Trebinju i Bihaću su vojni i politički projekti koji nemaju ekonomsku opravdanost, tvrde stručnjaci iz oblasti civilnog vazduhoplovstva. Čak su, navode, i postojeća četiri aerodroma previše za državu poput Bosne i Hercegovine, te da bi objektivno našoj zemlji bila dovoljna samo dva aerodroma.

Kraj 2023. i početak 2024. godine obilježile su uglavnom pozitivne vijesti za četiri bosanskohercegovačka aerodroma. Tako su već pokrenute ili su najavljene nove linije, a najavljene su i investicije u, prevashodno, infrastrukturu aerodroma.

Istovremeno, konstantno se spominje i to da je izvjesno da će se ići u pravcu stavljanja bh. aerodroma pod koncesiju, slično kako je to već urađeno širom regije.

BiH trenutno ima četiri međunarodna aerodroma, od kojih samo Međunarodni aerodrom Sarajevo ima kontinuitet pozitivnog poslovanja s višemilionskom dobiti i jedini je bh. aerodrom koji igra važniju ulogu u civilnom vazduhoplovstvu u regiji.

Kada je riječ o ostala tri aerodroma – Banja Luka, Tuzla i Mostar – u prethodnim godinama više se pričalo o njihovim problemima, nego o pozitivnim rezultatima. I to, ako pitate stručnjake iz ove oblasti, nije čudno, jer su četiri aerodroma za državu poput Bosne i Hercegovine – previše.

– Sad imamo četiri aerodroma, a i to je višak. Objektivno, BiH bi bila dovoljna dva aerodroma. Otprilike bi to mogli biti Sarajevo i Banja Luka. Ali sve ove aerodrome smo mi naslijedili iz bivše države. Aerodromi u Tuzli, Mostaru i Banjoj Luci su vojni aerodromi. Ti aerodromi su ostavljeni u nasljedstvo, to se malo zateglo i sad, znate, „rodilo se dijete, ljuljajte“. Zato imamo veliki broj aerodroma, u državi koja je rijetko naseljena, nema dovoljan broj stanovnika za toliki broj aerodroma – kaže za Žurnal Omer Kulić, stručnjak za avijaciju.

No, vlasti iz oba bh. entiteta i države ne mare previše za mišljenja stručnjaka. Umjesto strateškog odnosa prema pitanju civilnog vazduhoplovstva, odavno se megalomanski najavljuje izgradnja još dva međunarodna aerodroma, po jedan u oba entiteta, aerodroma u Bihaću u Federaciji BiH, te aerodroma u Trebinju u Republici Srpskoj.

„Izgradnja aerodroma u Trebinju i Bihaću je jedna od najvećih gluposti u zrakoplovstvu regije, koja je ravna izgradnji Aerodroma Morava (Srbija) 2019. godine“, ustvrdit će za Žurnal ekspert za civilno vazduhoplovstvo Alen Šćuric.

Da je izgradnja ovih aerodroma sa stanovišta struke nepotrebna, tvrdi i Omer Kulić. Ipak, obojica dijele mišljenje da ove projekte treba posmatrati zasebno, jer je kontekst njihove eventualne izgradnje drugačiji.

Izgradnju aerodroma u Trebinju trebala bi dominantno finansirati Republika Srbija. Osnivač preduzeća Aerodrom Trebinje je preduzeće Aerodromi Srbije. Prema određenim procjenama izgradnja bi trebala koštati i više od 100 miliona eura, a jedan dio sredstava bi trebao izdvojiti i bh. entitet Republika Srpska.

Međutim, i dalje nije potpuno izvjesno da će se ovaj aerodrom izgraditi, a do sada su probijeni svi zadani rokovi. Iako se prikupljaju sve neophodne dozvole, potrebno je i da Predsjedništvo BiH odobri ovaj projekat. Osim toga, vlasti hrvatskog Dubrovnika protive se izgradnji, jer bi se aerodrom trebao graditi na oko osam i po kilometara od izvora Omble, na krškom izrazito vodopropusnom terenu.

Aerodrom bi se trebao prostirati na oko 300 hektara, a najavljeno je da će pista biti duga čak oko tri kilometra. Sve to nema nikakve ekonomske opravdanosti, upozoravaju stručnjaci, ali u ovom slučaju su motivi drugačiji.

– Aerodrom u Trebinju je isključivo vojni projekat. Može pričati ko šta hoće, ali to je apsolutno tako. Tu nema nikakvih putnika, nema nikakvog putničkog potencijala. Isključivo je to dio vojnog programa za potrebe Srbije, Rusije ili koga već – ocjenjuje Kulić.

Alen Šćuric također tvrdi da izgradnja nema nikakvog ekonomskog rezona, ali ima političkog:

– Trebinje je minijaturni gradić s vrlo siromašnim stanovništvom. Ne grade se aerodromi za 25.000 ljudi. Uz to, Trebinje na manje od sat vremena ima dva ogromna aerodroma Dubrovnik i Tivat, a u neposrednoj blizini je i Mostar. Na taj aerodrom će se potrošiti preko 100 miliona eura, a neće imati putnika – navodi ovaj stručnjak.

Alen Šćuric je kritizirao projekat Aerodroma Morava u Srbiji jer, tvrdio je, nema potencijala. Danas se ispostavlja da su kritike bile opravdane, jer ovaj aerodrom ima tek oko 600 putnika mjesečno, a prema određenim informacijama u aerodrom je uloženo više od 40 miliona eura. Hoće li ista sudbina zadesiti aerodrome u Bihaću i Trebinju ako ikada budu izgrađeni?

S druge strane, aerodrom u Bihaću je isključivo politički projekat. Ili ako pitate eksperta Alena Šćurica, riječ je „o političkoj gluposti lokalne vlasti i federalne vlasti koja očito nema pojma na šta troši ogroman novac“.

„Bihać je premalen za aerodrom, a u neposrednoj okolini su Zagreb, Banja Luka i Zadar. Potpuni nonsens je trošiti novac na ovaj aerodrom. Do sada su potrošeni pusti milioni, a od aerodroma nema ništa“, kaže on.

Nedavno se pojavila informacija kako je Vlada FBiH od 2012. izdvojila ukupno 32 miliona maraka za ovaj aerodrom koji bi se trebao graditi u Golubićkom polju. Najveće aktivnosti urađene su na otkupu neophodnog zemljišta, a radilo se i na dobijanju potrebnih dozvola i saglasnosti.

Prva faza izgradnje će prema procjenama koštati oko 130 miliona maraka, a trebala bi biti završena u drugoj polovini 2026. godine. U toj fazi predviđena je izgradnja poletno-sletne staze dimenzija 1.800×45 metara i maksimalnog opterećenja od 80 tona.

Stručnjak Omer Kulić kaže da mu je, osim ekonomske neopravdanosti, sporan i sam izbor lokacije.

„Oni su mogli da aerodrom urade gdje je Željava i gdje imaju dvije piste na teritoriji BiH. Mogli su to iskoristiti, da adaptiraju, deminiraju, naprave dobar prilazni put… Nema potrebe za aerodromom pored rijeke. To će biti promašena i propala investicija, rupa bez dna. Ko će gore slijetati tokom zime? Niko, a aerodrom se mora održavati. To će biti veliki trošak, neće moći sam sebe da finansira“, tvrdi on.

No, od izgradnje oba aerodroma, i onog u Trebinju, i onog u Bihaću, vlasti ne odustaju. Desetine miliona maraka već je potrošeno, a da bi se projekti završili potrebni su i još veći iznosi. Ako se sve najave ostvare, BiH će imati ukupno šest aerodroma, umjesto objektivno potrebna dva.

To dalje znači još veće izdvajanje budžetskog novca koji bi se, prema riječima struke, mogao uložiti pametnije. Na primjer, u nacionalnog avioprijevoznika.

– Da BiH ima nacionalnog prijevoznika život bi joj bio puno lakši, sigurno da bi taj prijevoznik letio bitne linije u BiH i da ne bi bilo rupa kakvih danas imamo. No, imati nacionalnog prijevoznika znači trošiti ogroman novac. Uz to, BiH realno nema kadra za pokretanje nacionalne kompanije. Stoga ne treba čuditi da su dva prethodna pokušaja (Air Bosna i BH Airlines) bila potpuni fijasko koji je brzo završio bankrotom, ali i da je desetak pokušaja privatnih kompanija završilo na isti način – kaže za Žurnal Alen Šćuric.

Vazdušni saobraćaj u našoj državi su u potpunosti preuzele strane kompanije, kako privatne, tako i javne. Mnoge od njih koriste subvencije bh. vlasti na raznim nivoima kako bi održavale linije. Dio ovih problema sigurno bi se riješio kada bi BiH imala svog avioprijevoznika kojeg nema još od 2015. godine. Podsjetimo, zbog višemilionskih dugovanja tada je ugašen BH Airlines.

Omer Kulić, koji je nekada bio i direktor Air Bosne, koju će kasnije naslijediti BH Airlines, danas tvrdi da je ova kompanija, a što se može reći i za dosta drugih, „propala jer su je vodili diletanti“. Dodaje i da bi za BiH bilo „puno bolje da ima jednu takvu aviokompaniju“ i da „zaista mnogo to nedostaje“. Svi izazovi – od nedostajućeg kadra do novca – mogli bi se riješiti, tvrdi on.

– Postojanje nacionalnih avioprijevoznika je stvar državnog prestiža. Zastava jedne zemlje se nalazi obično na tri mjesta – pred parlamentom neke države, ispred UN-a i na repu aviona nacionalne kompanije. Naravno, vi toj kompaniji možete reći gdje treba da leti iz ekonomskih, strateških, političkih… razloga. Mogao bi otvarati linije tamo gdje su potrebne, mogle bi se subvencionirati neke linije – govori on, ističući dva konkretna primjera:

– U Jugoslaviji je npr. to urađeno s linijom iz Beograda za Peking, kada je JAT-u naloženo da otvori tu liniju, bez obzira na broj putnika. Politička odluka koja se dugoročno može isplatiti. Dalje, što niko osim Austrijanaca ne leti na liniji Sarajevo-Beč? Ne da Austrija, jer je to najprofitabilnija linija u ovom dijelu Evrope i ne da nikome da leti. Niti jedan niskotarifni ne leti tu – ističe on.

Ali vlasti u BiH, kako entitetske, tako i državna, o ovom važnom pitanju i ne raspravljaju. Dok izdvajamo milione javnog novca na subvencioniranje stranih aviokompanija, nadajući se da će nas oni uvezati sa što više gradova i država svijeta, uspješna bh. nacionalna aviokompanija ostaje nedosanjan san.

USK

Slučaj u Krajini: 51-godišnji muškarac napao radnicu kladionice, pa pobjegao prije dolaska policije

Published

on

By

U Sanskom Mostu zabilježeno je narušavanje javnog reda i mira u sportskoj kladionici “Premier”.
Kako saznajemo, 51-godišnji K.A. verbalno je napao 24-godišnju radnicu kladionice, vrijeđajući je. Situacija je bila na ivici fizičkog napada.

Svjedoci tvrde da je K.A. bez ikakvog vidljivog razloga nastavio sa verbalnim napadima, a vrhunac je bio kada je koristio uvrede i psovke prema radnici, uključujući i vrijeđanje njenih najmilijih.

Radnica je brzo reagovala i pozvala policiju, ali je K.A. uspio pobjeći prije dolaska policijskih službenika.

Zahvaljujući operativnom radu na terenu, policija je brzo pronašla K.A. te ga privela na informativni razgovor.

Nastavi čitati

USK

Planinari iz Sanskog Mosta zakuhali kafu na jednom od najljepših alpskih vrhova

Published

on

By

Ekipa Sportsko-planinarskog društva “Mulež” iz Sanskog Mosta pohodila je u proteklu nedjelju Viševnik, jedan od najljepših i najatraktivnijih alpskih vrhova u Republici Sloveniji.

Sanske planinare je poslužilo lijepo vrijeme, dan je bio gotovo idealan, sa mnogo sunca i malo vjetra, pa je uživanje u planinarenju bilo kompletno. Viševnik je najposjećeniji planinski vrh u Sloveniji i jedna od skupine planina u istočnom dijelu Julijskih Alpa koji su smješteni između Pokljuke i doline Krme.

Na ovom području mnogo je planina koje impresioniraju ljepotom i širinom vidika, kako u ljetnom, tako i u zimskom periodu. Viševnik je vjerojatno najposjećeniji vrh u ovoj predivnoj zemlji, pa se na uskoj stazi koja vijugavo vodi do planinske kote s visinom od 2.050 metara može susresti mnoštvo planinara, izletnika i rekreativaca iz brojnih zemalja.

Dobri poznavaoci staze navode kako se često događa da planinu naprosto okupira veliki broj posjetilaca, a u idealnim uslovima na njenim proplancima, grebenima i visovima zna boraviti i više hiljada planinara.

Nadmorska visina polazišta, s obzirom na to da se kreće sa oko 1.200 metara nadmorske visine, s lokaliteta Rudno polje, te jednostavnost pristupa glavni su razlozi popularnosti Viševnika.

Sanjani su se uputili na ovu planinu ljepoticu predvođeni dugogodišnjim planinarom Enesom Korlatom, koji je dobar dio života proveo u Sloveniji, gdje se aktivno bavi planinarstvom, te dobro poznaje Viševnik i druge alpske vrhove u toj zemlji, uključujući i Triglav.

“Za savladavanje staze potrebna je spremnost i posjedovanje fizičke kondicije, kao i velika opreznost zbog pretežito kamenitog terena. Posebno su zahtjevni zimski usponi, kada napadaju ogromne količine snijega i temperatura se spušta znatno ispod nule. Tada se cijeli krajolik u potpunosti mijenja i sve bude zarobljeno snijegom i ledom. U takvim uslovima na Viševnik se uspinju samo iskusni planinari s neophodnom opremom”, objašnjava Korlat.

U nižem dijelu planine preovladavaju prekrasne crnogorične šume jele i bora, ali ih već poslije samo par stotina metara nadmorske visine smjenjuje kameniti kras s poljima kleke, patuljaste crnogorice koju je priroda obdarila sposobnošću da raste i opstaje na negostoljubivom terenu.

Dobro uređene i markirane staze karakteristika su gotovo svih slovenačkih planina, pa tako i Viševnika, i njima se uz malo muke i truda stiže do samog vrha označenog geodetskim stubom sa zapisanom nadmorskom visinom. Svi koji se nađu na ovom mjestu budu impresionirani prizorom koji zateknu, jer se na sve strane prostiru goropadni lanci alpskih planina još zaogrnuti zimskim pokrivačem.

Lijep i sunčan dan omogućava duži boravak na vrhu i uživanje u prekrasnim panoramskim pogledima na sve strane. Lijepo se vidi greben Karavanki, a posebno dominira pogled na Julijske Alpe, odnosno na vrhove u neposrednoj blizini, a iznad svega najupečatljiviji je pogled na Triglav, koji se kao kakav dobroćudni gorostas izdiže i dominira krajolikom. Doživljaj je to koji u potpunosti dočarava svu ljepotu i smisao planinarstva i uživanja u planinama i netaknutoj prirodi.

Na vrhu Viševnika planinari iz Sanskog Mosta proveli su gotovo sat vremena, milovani suncem i blagim vjetrom, a društvo im je pravilo jato planinskih čavki koje su uporno kružile iznad njihovih glava vratolomno kormilareći vazdušnim strujama. Ove ptice su se vremenom naviknule na prisustvo i boravak ljudi, te su se toliko pripitomile da čak pristaju jesti iz ruke, pišu Nezavisne.

Zahvaljujući vodiču koji je sa sobom ponio malo plinsko kuhalo, čak se pripremila i popila kafa, a niti pjesma nije izostala. Sa ovoga pohoda muležovci su se u Sanski Most vratili prepuni pozitivnih utisaka i ispunjeni nekom neobičnom energijom i zadovoljstvom koje može pružiti i proizvesti jedino boravak na planini.

 

Nastavi čitati

USK

“Autonomašu” Smailu Samardžiću će se suditi za zlostavljanje civila

Published

on

By

U narednom periodu očekuje se zakazivanje ročišta za izjašnjenje o krivnji

Kantonalni sud u Bihaću potvrdio je optužnicu protiv Smaila Samardžića za ratni zločin protiv civilnog stanovništva počinjen 1995. godine na području Velike Kladuše.

Kako stoji u optužnici Kantonalnog tužilaštva Unsko-sanskog kantona, Samardžić je, u svojstvu vojnog policajca, u prostorijama Vojne policije Prve brigade Narodne odbrane Autonomne pokrajine zapadne Bosne (NOAPZB) polovinom jula 1995. godine u mjestu Barake u općini Velika Kladuša, zajedno s drugim osobama, tukao civila G.M.

Samardžić ga je tada “s obje šake istovremeno udario u predjelu ušiju, od čega je izgubio svijest, a zatim su ga poljevali vodom kako bi došao svijesti”, navodi se.

Prema navodima optužnice, Samardžić je tako, kršeći pravila međunarodnog humanitarnog prava, nečovječno postupao prema civilu vršeći psihičko i fizičko zlostavljanje i nanoseći mu velike fizičke i psihičke patnje.

U narednom periodu očekuje se zakazivanje ročišta za izjašnjenje o krivnji, javlja BIRN BiH.

Nastavi čitati

Najčitanije