Connect with us

Magazin

Naučnici potvrdili: Ovo se na Zemlji nije desilo 2.000 godina i imamo problem

Published

on

Pariški sporazum iz 2015., koji je trebao ograničiti globalno zagrijavanje na 1,5 stepeni Celzijusa iznad predindustrijskih razina, već je prekršen, prema europskim naučnicima koji su otkrili da je prošlo ljeto bilo najtoplije na Zemlji u posljednjih 2.000 godina na sjevernoj hemisferi.

Tačnije, nove procjene, izvedene iz zapisa o godovima drveća, pokazuju da je ljeto 2023. bilo 2,07 stepeni Celzijevih toplije od predindustrijskih razina, što znači da se svijet zagrijao iznad prethodnih procjena, prema kojima je količina bila 1,48 stepeni Celzijevih iznad predindustrijskih razina razine. Relativno oskudni podaci o južnoj hemisferi, koja drugačije reagira na klimatske promjene od svoje sjeverne, otežavaju donošenje zaključaka o klimi te regije u protekle dvije hiljade godina, kažu naučnici, zbog čega se njihova studija usredotočuje na sjevernu hemisferu.

Novo otkriće

Uprkos tome, novo otkriće nije iznenađenje za klimatologe nakon što smo vidjeli rekordne temperature koje su zahvatile SAD, Evropu, Kinu i druga područja diljem svijeta tokom cijelog prošlog ljeta. Bilo je dovoljno vruće da se morski led na Antarktiku otopi do neusporedivih niskih razina i izazove najgoru sezonu šumskih požara u Kanadi dosad, koji su spalili neviđenih 45 miliona hektara zemlje.

“Nisam iznenađen”, rekao je Jan Esper, klimatolog sa Sveučilišta Johannes Gutenberg u Njemačkoj, novinarima tokom brifinga za novinare. “Zabrinut sam zbog globalnog zatopljenja – to je jedna od najvećih prijetnji.”

Povrh globalnog zatopljenja potaknutog emisijama stakleničkih plinova, prvenstveno rezultatom ljudskih aktivnosti kao što je sagorijevanje ugljena, neusporedivu vrućinu 2023. pogoršao je El Niño, vremenski obrazac koji se ponavlja u Tihom okeanu i povezan je s višim temperaturama na prosjek. Naučnici kažu da globalno zatopljenje uzrokovano plinovima koji zadržavaju toplinu zapravo jača El Niño u posljednjih 60 godina, što utječe na vrijeme u cijelom svijetu skokovima temperatura koje su već visoke, što rezultira toplijim, dužim ljetima s jakim toplinskim valovima poput onih viđenih prošle godine.

Iako vremenski obrazac sada slabi prema neutralnim uvjetima, znanstvenici upozoravaju da će ovo ljeto vjerovatno ponovno oboriti rekorde. Već je objavljeno da je april najtopliji zabilježen nakon što je ekstremna vrućina oceana trajala 13. mjesec zaredom, prema Službi Evropske unije za klimatske promjene Copernicus.

Globalni rast temperature

“Tako je očito da bismo trebali učiniti što je više moguće, što je prije moguće”, rekao je Esper.

Esper i njegov tim analizirali su arhivske podatke o temperaturnim fluktuacijama iz godine u godinu zabilježene u širinama godova drveća, za koje znanstvenici kažu da su jedini pouzdani zapisi koji pokrivaju zadnjih 2.000 godina.

Uspoređujući zapise o godovima drveća s ranim instrumentalnim podacima, razdoblje od 1850. do 1900. navedeno u Pariškom protokolu iz 2015. za opisivanje predindustrijskih temperatura “bilo je nekoliko desetinki Celzijevog stupnja hladnije nego što se mislilo”, kažu znanstvenici. Ponovnom kalibracijom te osnovne vrijednosti, za koju kažu da je prvo izračunata pomoću rijetkih i ponekad nedosljednih instrumentalnih podataka iz 19. stoljeća, otkrili su da se naš planet zagrijao za 2,07 stepeni Celzija u usporedbi s predindustrijskim razinama, što je više od onoga što su prethodne procjene sugerirale.

Nalazi su također u skladu s nedavnim izvještajem Svjetske meteorološke organizacije (WMO) koje potvrđuje da će 2023. biti najtoplija godina zabilježena, vjerovatno u posljednjih 100.000 godina. “Stanje klime u 2023. dalo je zloslutno novo značenje izrazu ‘izvan grafikona'”, stoji u saopćenju WMO-a.

Naučnici kažu da temperaturna razlika između povijesnih podataka o godovima stabala i instrumentalnih podataka “temeljno dovodi u pitanje izračun temperaturnih raspona razmatranih u Pariškom sporazumu iz 2015.” Novi rezultati znače da je cilj, koji je tražilo gotovo 200 zemalja kao dio sporazuma da se izbjegne globalno zagrijavanje za 1,5 stepeni Celzijusa iznad predindustrijskih razina, “već zamijenjen”, prema novoj studiji.

Magazin

Mislite da ste dobar vozač? Ok, ko ima prednost?

Published

on

By

DOLAZAK na raskrižje tijekom vožnje često može izazvati zbunjenost. Ako se tri vozila istovremeno nađu na istom raskrižju, to može dovesti do komplikacija, no njih je ipak lako izbjeći.

Internetom se proširila fotografija koja simulira jednu od mogućih situacija. Na raskrižju bez semafora i prometnih znakova su se istovremeno našla tri vozila, a pitanje je koje od njih ima prednost?

Dva vozila idu ravno, a jedno skreće

Žuti i plavi auto na ovom raskrižju idu ravno, dok kamion skreće lijevo. Dobro proučite fotografiju, razmislite i probajte točno odgovoriti na pitanje.

Razmišljajući o točnom odgovoru, potrebno je znati o kakvom raskrižju se radi. Budući da na prikazanom raskrižju nema ni semafora ni prometnih znakova, vrijedi pravilo desne strane. Prema njemu, vozilo na lijevoj strani mora prepustiti prednost vozilu koje mu se nalazi zdesna.

Index.hr

Nastavi čitati

Magazin

Talijanka koja je živjela 117 godina otkrila je da je svaki dan jela isto jelo

Published

on

By

TALIJANKA Emma Morano rođena je 1899., a preminula je 2016. u dobi od 117 godina, što znači da je službeno doživjela tri stoljeća, dva svjetska rata i skoro 90 političkih promjena u Italiji. Doživjeti ove godine prava je rijetkost, a prema zapisima, postoji samo 12 ljudi koji su doživjeli toliku starost.

Izbjegavala je muškarce

Morano je živjela ispunjen život, a jednom prilikom izjavila je da ima jednostavnu formulu za dug život – stroga dijeta i izbjegavanje odnosa s muškarcima.

Bila je udana, no razvela se 1938. godine nakon što joj je preminulo jedino dijete, 6-mjesečni sin. Od muža se rastala u vrijeme kada je u Italiji to bilo nezamislivo i tada je odlučila da se nikada više neće udati, a često je govorila da joj je to pomoglo da živi dulje, objašnjavajući da “nije željela da itko njome dominira”.

Također, otkrila je da je svaki dan, skoro 90 godina, jela tri jaja, od čega su dva bila sirova. Tu naviku je uvela, kako je rekla, nakon Prvog svjetskog rata kada joj je dijagnosticirana anemija. No, uz jaja je pila i tradicionalno talijansko alkoholno piće, nešto poput rakije.

“Jedem tri jaja dnevno i za probavu pijem grappa koju pripremam sama – stavim je u staklenku sa sedam listova kadulje, pelinom i nekoliko grožđica”, objasnila je jednom prilikom.

Zaslužna je i genetika

Carlo Bava bio je njezin liječnik gotovo 30 godina, a on je rekao za AFP da je Emma rijetko jela voće i povrće. “Kada sam je upoznao, jela je tri jaja dnevno, dva sirova ujutro, a zatim omlet za ručak i piletinu za večeru”, ispričao je, ali i dodao da je tajna njezinog dugog života i genetika. Naime, njezina majka doživjela je 91 godinu, a nekoliko njezinih sestara proslavilo je svoje 100. rođendane.

Index.hr

Nastavi čitati

Magazin

Ako ovaj predmet imate u automobilu, u Njemačkoj možete platiti kaznu do 10.000 eura

Published

on

By

Predmet koji mnogi kod nas često drže u automobilu može skupo da vas košta.

Njemački automobilski klub ADAC upozorava na jedan predmet koji u Njemačkoj nikada ne treba prevoziti bez valjanog razloga – nož. Ako se nož prevozi u vozilu bez valjanog razloga, to može dovesti do kazne od 10.000 eura, piše Avtomagazin.si.

Dešava se da vozači ponesu nož sa sobom, naprimjer, na piknik. Međutim, Zakon o oružju postavlja stroga pravila za nošenje noževa: zabranjeno je bilo kome sa oštricom dužim od 12 cm.

Dozvoljeno im je da se nož prevozi samo ako postoji legitiman razlog, kao što je posao, inače je prevoz zabranjen.

Za prekršaje su predviđene novčane kazne do 10.000 eura.

Ako imate valjan razlog, nož treba čuvati u zatvorenoj kutiji ili sličnom sigurnom pakovanju.

Pored naoružanja, među stvarima koje zahtijevaju posebnu pažnju prilikom transporta spada i gorivo.

U Njemačkoj je u kontejnerima dozvoljeno da se preveze do 240 litara dodatnog goriva po vozilu, a svaki kontejner ne smije da sadrži više od 60 litara. Prekoračiti to znači rizikovati novčanu kaznu.

Prilikom transporta goriva u inostranstvo potrebno je provjeriti pravila pojedine zemlje. U nekim zemljama, poput Luksemburga, transport goriva je, naprimjer, strogo zabranjen.

Ako u Njemačkoj u automobilu vozite kućne ljubimce, oni moraju biti uredno osigurani, u posebnim sjedištima. Nepoštovanje može da dovede do kazne od 35 eura, a u slučaju opasnosti kazna se povećava na 60 eura i jedan kazneni poen.

Nastavi čitati

Najčitanije