Connect with us

Magazin

Ne kupujte polovne modele: Ovo su najgore verzije popularnih automobila

Published

on

Čak i najcjenjeniji automobilski brendovi imaju verzije koje se mogu preporučiti samo najgorim neprijateljima – to su nerazvijeni automobili koji se jednostavno moraju pokvariti.

Koje modele treba izbjegavati?

Automobilske kompanije tjeraju razvojne timove i dobavljače da im ponude brža, jeftinija i modernija rješenja, što dovodi do stvaranja loših automobila. Jedan od takvih primjera je i Mercedes-Benz A-klase iz 1997. godine, koji se na ne pretjerano zahtjevnom testu jednostavno prevrnuo.

Manje spektakularnih primjera ima veoma mnogo, a radne grupe se najčešće oslanjaju na male promjene, nerijetko i ignorisanje problema.

Kako je moguće da i najbolji i dalje imaju ozbiljne “nesretnike”, na primjer, da deseci hiljada kupaca trebaju popraviti svoje automobile, ili se boriti s posljedicama razvojne katastrofe godinama?

Kočnice trebate dodatno provjeriti

Za sve su krivi vremenski pritisak i računovođe čije mišljenje se uvažava više od mišljenja inženjera. Nekada su nove generacije automobila bile na tržištu svakih 10 godina. Da ne bi prepustili “teren” konkurentima i ispunili očekivanja kupaca, automobilske kompanije sada zamjenjuju modele nakon 4-5 godina, pa je za razvoj novih automobila ostalo je vrlo malo vremena, navodi u svojoj recenziji magazin automobili.ba.

Zahvaljujući moćnim računarima, projektovanje je mnogo brže nego što je bilo nekada, a trud se dijeli među kompanijama. Moderni automobili i njihovi motori izgrađeni su velikim dijelom od gotovih “elemenata”. Automobilske kompanije koriste specijalizirane dobavljače za razvoj kompletnih komponenti. Da bi bilo zabavnije, automobili konkurentskih kompanija su često sastavljeni od elemenata istih proizvođača.

Zadaća proizvođača automobila je osigurati da ovaj miks stvarno funkcioniše. Automobilske kompanije iznuđuju dobavljače da im ponude modernija rješenja, koja su pri tome brža i jeftinija. Dobavljači popuštaju, jer je konkurencija u industriji velika. Ono što bi se nekada tretiralo kao prototip, sada ulazi u serijsku proizvodnju.

Kako bi se smanjilo vrijeme potrebno za razvoj novih rješenja, računarske simulacije često se provode umjesto testiranja u realnim uslovima. Nažalost, digitalni modeli ne odražavaju uvijek stvarnost i nema dovoljno vremena za stvarne i dugoročne testove na cestama.

Greške koje se otkriju (pre)kasno

U posljednjim fazama ispitivanja, automobili se često voze bez prekida. Ipak, neke greške se otkrivaju tek nakon određenog vremena, ili kada se vozi samo na kratkim rutama ili su povezane su s hladnim startom, ili…

To je bio slučaj s jednim od najzloglasniji predstavnika, izuzetno nestabilnim prenosnim lancem u Volkswagenovim motorima 1.4 TSI. Problem se nije pojavio u prototipovima, novinari ga nisu primijetili ni tokom neovisnih testova, niti se odnosi na automobile koji prelaze nekoliko desetaka hiljada km godišnje. Pogođeni su uglavnom oni korisnici koji automobile povremeno koriste i voze kratkim rutama.

Postoji nekoliko izvora problema – od loše izrađenog lanca do neispravnog zatezača. Kratke relacije su veoma loše za posljednje pomenute. Prvi trenutak nakon pokretanja motora djeluje normalno i nakon manjih problema, situacija se normalizira. Međutim, ako automobil vozi na kratkim relacijama i ima puno pokretanja u odnosu na pređenu kilometražu, motor se nakon 30-40 hiljada preveženih km može iskoristiti samo za otpad.

Na testovima, gdje se automobili gotovo ne hlade, taj problem neće biti primijetan!

Prva spektakularna greška, nastala uslijed pretjeranog povjerenja u virtualne simulacije, dogodila se Mercedesovoj A-klasi 1997. godine. Računari nisu predvidjeli da bi se u određenim okolnostima, oštrom promjenom smjera, automobil mogao naći na krovu, tako brzo, da vozač nema nikakve šanse reagovati. Neko je jednostavno pogrešno kreirao simulaciju. Dobro organizirana reakcija Mercedesove grupe, omogućila je da neuspjeh postane marketinški uspjeh, a posebno na način na koji je populariziran ESP sistem. To je koštalo kompaniju čitavo bogatstvo, ali bilo je čak osigurano da su sve spektakularne fotografije prevrtanih automobila tokom slaloma nestale iz arhiva foto agencija.

Znači li to da se takva situacija neće dogoditi u budućnosti? Naravno da ne! Više od 10 godina kasnije, ista je kompanija je imala još bolnije posljedice, ovaj put s motorom OM 651, ugrađenim u većinu modela grupe, što je trebalo biti pravo tehničko čudo. Prvu godinu od tržnog debija motor je dobijao samo pohvale.

Na početku – kao rezultat greške, publikacija “Frankfurter Allgemeine Zeitung” je prijavljivala 20-30 grešaka sedmično. Većina prigovora odnosila se na ubrizgavače. Za proizvođača takva stopa neuspjeha nije problem – ili čak razlog za ozbiljnije djelovanje. Jednostavno – zadovoljavanje zahtjeva kupaca obično je jeftinije od trošenja milona na rješavanje problema.

Osim toga, kao kompanija, možete se nadati da će se većina nedostataka otkriti tek nakon isteka garancije – tada čak možete zaraditi od takvog nedostatka, prodajom rezervnih dijelova potrebnih za popravak. Sve dok ne postoji rizik da će neko zbog toga izgubiti život, automobilske kompanije se radije pretvaraju da se ništa ne događa. Službeni položaj – izolirani slučaj! Kasnije se, međutim, broj kvarova u Mercedesu počeo naglo povećavati.

Prema informacijama, čak je 4.500 automobila bilo u servisnim radionicama diljem Europe svake sedmice! Takva greška se više ne može “pomesti pod tepih”. Pokazalo se da su za to krivi piezoelektrične brizgaljke koje je razvi Delphi. Da bi se izborio za popravkom automobila koji su već izdani kupcima, Mercedes je morao obustaviti proizvodnju nekih verzija na nekoliko mjeseci. Zbog iste “bubice” vjerovatno je popravljeno više od 300.000. automobila, a troškovi sanacijskih mjera premašili su 500 milouna eura. Još jedna skupa lekcija!

Najlakši način za uklanjanje kvara je promjena softvera. Ako injektor u motoru ne izdrži do kraja garancije jer obavlja 7 ubrizgavanja u jednom ciklusu – promijenite program, tako da su dovoljna 4 ubrizgavanja. Da, automobil će trošiti više goriva, “kultura” motora će se pogoršati, ali većina korisnika to neće ni primijetiti, a drugi će reći da bi tako trebalo biti. Donekle sličan problem imao je i Subaru sa mjenjačem, odnosno lošim (jeftinim) kvačilom – softverski je smanje obrtni moment i kvačilo je izdržavalo do isteka garancije. Kao rješenje, u servisima su sugerisali kucima da se radi o izolovanom problemu, cijena rezevnih dijelova je podignuta do apsurda, a potom je korisnicima nuđen popust od 70% – rezultat: svi sretni i zadovoljni.

Rješenja za izbjegavati

Međutim, postoje rješenja koja je najbolje izbjegavati, bez obzira na marku i model automobila: dobro je izbjegavati CVT mjenjače zbog ograničene izdržljivosti i ekstremnih troškova popravka, kao i mehaničke, automatizirane mjenjače, i mjenjače sa automatskim kvačilom (osim mjenjača s dvostrukim kvačilom kao što je DSG, ali sa ograničenom kilometražom).

Za automobile više klase, dobro je prihvatiti pravilo: da što je oprema veća, to je veći rizik. U pravilu, prvi vlasnik može priuštiti takve automobile (i njihov servis), a oni koji kupuju rabljeni primjerak, imaju mnogo manje novca, a moraju pokriti troškove popravke kvarova koji se umnože nakon samo nekoliko godina eksploatacije.

Neki luksuzni BMW-ovi i Mercedesi, postaju veoma skupi za održavanje, čak i već nakon 35-40 hiljada pređenih km. Za prvog vlasnika to može biti ušteda (jer proda relativno nov automobil), a za kupca polovnog to može biti “noćna mora”. Niska cijena (polovnog) skupog automobila, nije slučajna!

Primjeri:

1. 1.6 THP motor – Peugeot, Citroen, BMW i Mini

Većina proizvođača ima problema s kvalitetom modernih dizelskih motora – u Peugeotovoj se kategoriji smatraju “rudnikom” – konstruisanim zajedno s BMW-om – 1.6 THP četverocilindričnim benzinskim motorima. Zatezači lanca su njihova najslabija tačka. U modelima proizvedenim do 2010. godine ovaj će se element gotovo sigurno raspasti, kasnije je vjerovatnoća greške manja. Greška se očituje u zvuku, sličnom zvuku dizelskog motora. U tom slučaju odmah se trebate prijaviti u radionicu za zamjenu kompletnog pogonskog lanca. Ako se neko odluči voziti takav automobil, na kraju će morati zamijeniti motor.

2. V6 i V8 motori (M272 i M273) – Mercedes

Frustrirani vlasnici dizela, u nuždi traže pomoć u benzinskim motorima s prirodnim aspiracijom. U slučaju Mercedesa mogu biti razočarani. V6 i V8 motori (M272 i M273-2,5, 3,0, 3,5 V6, 4,7 i 5,5 V8) proizvedeni do 2006. godine imaju tendenciju da izgube zupce zupčanika koji pokreću balansirajuće osovine. Prvi simptomi su pad snage i upaljenu lampcu za rad motora. Zanemarujete li ovo, oskoro će vam trebati novi motor. Ako krenete ravno u radionicu – također će boljeti (cijena). Sama osovina zupčanika ne košta puno, ali da biste je zamijenili, mora se rastaviti motor. Dobra vijest: novi motori imaju revidiranu konstrukciju. Mercedesov motor OM 651 ima izvrsne performanse, malu potrošnju goriva i, srećom, obično je još uvijek pod garancijom, ali probleme treba očekivati u njegovim varijantama opremljenim brizgaljkama Delphi sa Boschovim dodacima. Piezoelektrične brizgalice ne rade. Upozorenje! Iako proizvođač zna da nije uspio, zbog ogromnih troškova, nije organizirao jednostavnu mogućnost zamjene. Kada kupujete rabljeni automobil, bolje je potražiti model s većom kilometražom – gotovo je sigurno da je prethodni vlasnik zamijenio brizgaljke i dobio produženu garanciju. Nepopravljeni primjerci s početka proizvodnje i s malom kilometražom su “mine”!

3. Multitronic mjenjač – Audi

U teoriji, kontinuirano promjenjivi prenos (mjenjač) je najefikasniji sistem prenosa. Uz to, Audi ima umjetno programirane prenosne odnose, pa se čini da vozite “običan” mjenjač, samo ugodniji. U velikoj većini slučajeva kupci nekoliko godina starog automobila s ovim prenosom moraće popraviti kompletnu mjenjačku kutiju, a kupovina polovnog, nema smisla. Prvi simptom kvara: motor ima problema s održavanjem ujednačenih okretaja pri pokretanju. Nesretna kombinacija je motor 2.0 TDI PD sa Multitronic mjenjačem – takva kupovina se često neisplati, zbog posebno velikih potencijalnih popravaka u (bliskoj) budućnosti.

4. W211 jači motori – Mercedes

U Njemačkoj je sve lakše i lakše voziti (još) E-klasu W211 koja se može nabaviti nekoliko hiljada eura – u našim državama ima puno takvih automobila – tako možete postati vlasnik luksuznog automobila sa automatskim mjenjačem i izvrsnom opremom. Ima li problema? Naravno! Što je motor jači, kvarovi su izvjesniji i skuplji. Kočnice također – elektrohidrauličke imaju probleme se pumpom, a čak i zamjena diskova može biti veliki problem. Samonivelirajući sistem vješanja nakon više godina postaje gotovo nepopravljiv, dok je elektronika motora zaseban (teško rješiv) problem. Drugačije rečeno, W211 može biti veliki problem.

5. Motori 2.5 V6 TDI i 2.0 TDI PD 16V – VW, Audi…

U automobilima koji voze na kratkim relacijama, nakon samo 30-40 hiljada preveženih km može doći do kvara, teoretski bez održavanja. Postoji nekoliko razloga i problema; Volkswagen je priznao da je kupio lance od dobavljača koji nije mogao osigurati kvalitetu. Međutim, dokumentacija koja ide u servis, pokazuje da VW savršeno dobro zna problem sa neispravnim podešavačima i zatezačima. Osim toga, dešavaju se i nepopravljive pukotine na glavi motora i pumpi za ulje, a problenim sa ubrizgivačima su gotovo neizbježni. Rutinske popravke i zamjene, nekada jednostavno ne rješevaju probleme, što može biti katasrofalno za novčanik vlasnika ili korisnika.

6. 2.0D motor – BMW

Postavljanje pogonskog lanca u stražnji dio motora (sa bočne strane pregrade automobila) omogućuj uštedu malo prostora i navodno poboljšava sigurnost prilikom sudara s pješakom. Još je gore ako se lanac istegne. Da li se motor trese zbog istrošenog lanca, i da li buka znači potrebu za nekom drugom popravkom, to ćete saznati tek kada izvadite motor. Treba znati da, nažalost, lanac nije vječan, a u 2.0D motoru je izuzetno nestabilan – pogotovo kada ulje ne mijenjate dovoljno često. Čak ni benzinski motor 1.6, koji se koristio do 2008. godine, nije dobra alternativa.

7. Opel, Renault. 3.0 dizelski motor. Tri litarski dizel?

Zvuči kao najava stotina hiljada kilometara nesmetanog rada. Ali ne u ovom slučaju. Isuzuova konstrukcija koja se našla pod poklopcima različitih modela Opela, Renaulta i Saaba, ima ozbiljan nedostatak – obično nakon 150.000 km obloge cilindara nestaju. Simptomi izgledaju kao da je “izgori” zaptivač glave motora, a zamjena je beskorisna. Efikasan popravak? Skoro pa nemoguće. Rabljeni motori koji se mogu kupiti, nerijetko su već pokvareni, a originalni Isuzuov motor (kao u modelu D-Max) ima drugačije nosače i ne može se koristiti kao zamjena, piše N1.

Magazin

VIDEO Stiže novi BMW M5, početna cijena u Njemačkoj 144.000 eura

Published

on

By

BMW je zvanično otvorio novo poglavlje za svoju legendarnu sportsku limuzinu M5.

Ovaj 40 godina star model ulazi u sedmu generaciju koja sada prvi put ima sistem hibridnog pogona.

Debi najnovijeg BMW-a M5 održat će se na Goodwood Festivalu brzine u Britaniji idući mjesec, a proizvodnja će započeti u istom mjesecu u BMW-ovoj tvornici.

Uvođenje na svjetsko tržište počet će u novembru 2024. i bit će popraćeno uvođenjem novog BMW-a M5 Touring u isto vrijeme.

Preko 727 KS, ubrzanje do stotke za 3.5 sekundi

Kultni V8 motor s dva turbo punjača na M5 još uvijek postoji, ali sada je popraćen elektromotorom koji daje ukupnu snagu veću od 727 KS i okretni moment od 1000 Nm.

Kombinacija visoko okretajnog V8 motora s M TwinPower Turbo tehnologijom i elektromotorom, uz osamstupanjski M Steptronic prijenos i pogon na sve M xDrive kotače, omogućuje ubrzanje automobila od 0 do 100 km/h za samo 3.5 sekundi. Najviša brzina je ograničena na 250 km/h, ali se taj limit može povećati na 305 km/h s M Driver paketom.

Tri moda rada plus opcionalni

Uz tri standardna programa rada (Comfort, Sport i Sport Plus), kupci će moći računati i na opcionalne radne programe Dynamic i Dynamic Plus s kojima bi hibridni M5 trebao pokazati sve svoje mogućnosti. Vozač tada može birati da se sva snaga prenese na zadnju osovinu kojoj asistira elektronski kontrolisana ograničena blokada diferencijala.

Uz spomenute programe u kombinaciji ostaje i mogućnost individualnog podešavanja rada ovjesa, kočnica, sistema upravljanja, mjenjača i pogona.

Devet boja karoserije

M5 je postavljen na kombinaciji 20- i 21-inčnih točkova iza kojih se kriju kočnice s promjerom diskova 410 mm (naprijed) i 400 mm (nazad), a uz opcionalne karbonsko-keramičke kočnice promjer diskova ispod prednjih čeljusti s po šest klipova iznosi 420 mm.

Nešto širi od prethodnika, novi M5 izvana ostaje prepoznatljiv po četverostrukim završecima ispušnog sustava i u početku će se nuditi u devet boja karoserije.

Što se tiče dizajnerskih razlika u odnosu na prethodnu generaciju, tu su istaknuti lukovi kotača i bočne strane, prednji spojleri koji nalikuju rezbarijama te posebni modeli površine oko C stupa, uključujući M5 logo, koji čini ovu divlju limuzinu atletskijom nego ikad prije.

U potpuno električnom modu može i do 140 km/h

Što se tiče unutarnjih značajki, nije mnogo otkriveno, ali hibridni motor je opremljen BMW Iconicsounds Electric sustavom. Zvuk posebnog električnog pogona M pruža autentičan odgovor na stiskanje papučice gasa kada automobil radi u potpuno električnom načinu. S relevantnom konfiguracijom pogonskog sistema posebno je naglašen dolazak dodatne električne snage uz izlaz V8 motora.

U potpuno električnom načinu rada novi BMW M5 može postići brzinu do 140 km/h. Visokonaponska baterija kapaciteta 18.6 kWh, smještena nisko u dnu karoserije automobila, ima električni doseg od 67-69 kilometara u WLTP ciklusu, što je, kako se tvrdi, nenadmašno.

Početna cijena u Njemačkoj iznosi 144.000 eura.

Nastavi čitati

Magazin

Drevna kineska tehnika: Kako sniziti krvni tlak za 5 minuta bez lijekova

Published

on

By

Povišen krvni pritisak je jedan od najčešćih zdravstvenih problema s kojima se suočava moderna populacija. Dok su redovno uzimanje terapije, kontrola stresa i pravilna ishrana ključni za dugoročno održavanje zdravog krvnog pritiska, postoji i jedna drevna kineska tehnika koja može pomoći da se pritisak snizi za samo 5 minuta, bez upotrebe lijekova.

Zašto je važno održavati zdrav krvni pritisak?

Hipertenzija, ili povišen krvni tlak, može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih komplikacija poput srčanog i moždanog udara. Nažalost, mnogi ljudi nisu svjesni da imaju povišen krvni pritisak, jer često nema jasnih simptoma. Zato je redovna kontrola pritiska ključna za prevenciju i rano otkrivanje problema.

Idealan krvni pritisak je 120/80 mmHg. Vrijednosti iznad 140/90 mmHg smatraju se povišenim pritiskom i razlogom za brigu. Faktori poput gojaznosti, nedostatka fizičke aktivnosti, pušenja, prekomjernog unosa soli, stresa i genetike mogu doprinijeti razvoju hipertenzije.

Drevna kineska tehnika za snižavanje pritiska

Prema dr. Lu Hansenu, ljekaru moskovskog fudbalskog kluba “Spartak“, ključ za zdravlje u kineskoj medicini leži u pravilnom protoku krvi do mišića i tkiva. Stagnacija krvi u određenom dijelu tijela stvara “rizična” mjesta za razvoj bolesti. Rješenje je u omogućavanju protoka krvi kroz problematičnu regiju, što će pomoći organizmu da se zaliječi.

Ova tehnika uključuje masažu dvije specifične tačke na tijelu. Prva se nalazi na liniji koja prolazi iza ušne resice do sredine ključne kosti. Ovu liniju treba nježno “maziti” laganim pokretima odozgo prema dolje, jedva je dodirujući vrhovima prstiju. Postupak se ponavlja 10 puta s jedne strane, pa isto toliko i s druge strane uha i ključne kosti.

Druga tačka se nalazi na licu, pola centimetra od uha u pravcu prema nosu, u nivou ušne resice. Ovu tačku treba masirati nešto jače, kružnim pokretima vrhova prstiju, po minutu s obje strane. Pritisak treba biti snažan, ali ne do granice bola.

Nakon ovog jednostavnog petominutnog tretmana, krvni pritisak bi se trebao sniziti. Međutim, važno je napomenuti da ova tehnika ne zamjenjuje redovnu medicinsku njegu i lijekove koje je propisao ljekar.

Ostale metode za snižavanje krvnog pritiska

Pored kineske tehnike masaže, postoje i druge metode koje mogu pomoći u snižavanju krvnog pritiska, poput dubokog disanja, meditacije, joge i slušanja opuštajuće muzike. Ipak, najvažnije su trajne promjene u načinu života, kao što su održavanje zdrave tjelesne težine, redovna fizička aktivnost, zdrava ishrana s ograničenim unosom soli, umjerena konzumacija alkohola, prestanak pušenja i upravljanje stresom.

Ishrana za zdrav krvni pritisak

Pravilna ishrana igra ključnu ulogu u održavanju zdravog krvnog pritiska. Prehrana bogata voćem, povrćem, cjelovitim žitaricama, mršavim proteinima i zdravim masnoćama može pomoći u snižavanju pritiska i poboljšanju ukupnog zdravlja. Posebno se preporučuje DASH dijeta (Dietary Approaches to Stop Hypertension), koja naglašava unos namirnica bogatih kalijom, kalcijem i magnezijumom, a ograničava unos soli, zasićenih masti i šećera. Uz to, važno je ograničiti unos procesiranih namirnica, brze hrane i gaziranih pića, koji mogu doprinijeti povišenom krvnom pritisku.

Hipertenzija i stres: Upravljanje stresom za zdravlje srca

Hronični stres je značajan faktor rizika za razvoj hipertenzije i drugih kardiovaskularnih bolesti. Kada smo pod stresom, naše tijelo oslobađa hormone poput adrenalina i kortizola, koji povećavaju broj otkucaja srca i sužavaju krvne sudove, što dovodi do povišenog krvnog pritiska. Zato je važno naučiti efikasne strategije za upravljanje stresom, poput redovne fizičke aktivnosti, dubokog disanja, meditacije, joge ili bavljenja opuštajućim hobijima. Također, kvalitetan san i održavanje zdravih odnosa s bliskim osobama mogu pomoći u smanjenju stresa i očuvanju zdravlja srca, piše N1.

Povišen krvni pritisak je tihi ubica koji može imati razorne posljedice po zdravlje ako se ne liječi. Dok drevna kineska tehnika masaže može pomoći u brzom snižavanju pritiska, dugoročno upravljanje hipertenzijom zahtijeva sveobuhvatan pristup koji uključuje redovnu medicinsku njegu, zdrav način života i, po potrebi, lijekove. Redovne kontrole, zdrave životne navike i pravovremeno liječenje su ključni za prevenciju ozbiljnih zdravstvenih komplikacija i očuvanje vašeg ukupnog zdravlja i dobrobiti.

Nastavi čitati

Magazin

Možda ste zato stalno umorni, ovo je 6 znakova infekcije parazitima (VIDEO)

Published

on

By

Parazite možete dobiti putem kontaminirane hrane i vode, ali i seksualnim odnosom

Paraziti u tijelu i parazitske infekcije su česti te pogađaju milijune ljudi diljem svijeta. Paraziti su organizmi koji žive u, na ili s drugim organizmom (domaćinom). Hrane se, rastu ili se razmnožavaju tako da štete domaćinu. S obzirom na to im je za opstanak potreban domaćin, često prenose bolesti koje mogu biti opasne po život.

U nastavku teksta otkrivamo koji paraziti mogu izazvati bolest kod ljudi, koji su paraziti u tijelu simptomi te kako se parazitske infekcije liječe, piše N1.

Vrste parazita u ljudskom tijelu

Tri vrste parazita mogu izazvati bolest kod ljudi, to su:

  • protozoe; ovi jednostanični organizmi mogu živjeti u ljudskim crijevima ili krvi i tkivima. Mogu se širiti kontaminiranom hranom ili vodom, kontaktom s osobe na osobu ili putem ugriza vektora. Postoje deseci tisuća različitih vrsta protozoa, no glavne vrste koje utječu na ljude uključuju amebe koje uzrokuju dizenteriju, zatim trepetljikaši koji također uzrokuju dizenteriju, potom flagelati koji mogu uzrokovati bolest spavanja, te sporozoj koji uzrokuje malariju
  • helminti; riječ je o parazitskim crvima koji obično žive u probavnom traktu; u svojoj odrasloj fazi vidljivi su okom — veličinom se kreću se od 1 milimetra pa do više od 1 metra; u njih spadaju metilji, vrsta pljosnatih crva. koji se mogu širiti preko kontaminirane vode ili vodenih životinja, a mogu zaraziti krv, mokraćni mjehur, jetru, pluća, crijeva i druge organe. Tu su i trakavice, dugi, plosnati crvi koji žive u crijevima i hrane se hranjivim tvarima koje njihov domaćin dobiva hranom te nematode, valjkasti crvi koji žive u crijevima, a šire se iz zaražene stolice ili tla
  • ektoparaziti; to su paraziti koji živi s vanjske strane svog domaćina. Oni su vektori, živa bića koja prenose bolesti između životinja i ljudi te obično prenose infekcije putem krvi; u ektoparazite spadaju uši, grinje, krpelji i stjenice

Paraziti u tijelu: Simptomi

Postoji mnogo vrsta parazita, pa se simptomi infekcije mogu razlikovati. Neki ljudi mogu imati parazita, a pritom nemaju nikakve simptome, ili se paraziti u tijelu simptomi mogu pojaviti dugo vremena nakon infekcije. Također, osobe koje nemaju nikakve simptome mogu slučajno prenijeti parazit drugoj osobi koja razvije simptome.

Uobičajeni simptomi parazita u tijelu mogu uključivati:

  • proljev
  • mučninu i povraćanje
  • bolove u trbuhu
  • neobjašnjivi gubitak težine
  • povećan apetit
  • bolove u mišićima
  • vrućicu i/ili zimicu
  • probleme sa spavanjem (nesanica)
  • umor
  • slabost
  • kožni osip

Najčešći znakovi parazita u tijelu

1. Probavne smetnje

Neobjašnjivi zatvor, proljev, plinovi, nadutost ili mučnina mogu biti znak parazitske infekcije. Mnoge probavne smetnje često se brkaju s sindromom iritabilnog crijeva.

Liječnici ne moraju nužno provjeravati pacijente na te infekcije jer parazitske infekcije nisu vrlo česte. Ponekad rutinski laboratorijski testovi također ne pokazuju ništa korisno. Samo posebni testovi mogu identificirati jesu li crijevni simptomi povezani s parazitskom infekcijom.

2. Kronični umor ili iscrpljenost

Paraziti mogu izazvati osjećaj umora i iscrpljenosti koji rezultiraju promjenama raspoloženja, depresijom, promjenama osobnosti, glavoboljama i problemima s pamćenjem s osjećajem apatije.

Određeni crijevni paraziti, poput Giardia, mogu uzrokovati sindrom kroničnog umora koji može dovesti do nedostatka i malapsorpcije esencijalnih hranjivih tvari poput željeza i B12 u tijelu. To može dovesti do osjećaja letargije i neobjašnjivog umora.

3. Kožni problemi

Iritacija kože, misteriozni osip, koprivnjača, rosacea ili ekcem mogu biti znak postojanja crijevnih parazita. Ako imate svrbež, osip i koprivnjaču bez značajnog poboljšanja, to može biti nešto više od uobičajenog problema s kožom.

Mehanizam iza kožnih bolesti je složen. Crijevni paraziti mogu stimulirati proizvodnju imunoglobulina E (IgE), antitijela koja proizvodi imunološki sustav. Tada može izazvati alergijske reakcije, uključujući kožne probleme za koje se ne čini da nemaju nikakav izvor.

4. Bolovi u mišićima i zglobovima

Paraziti mogu napasti zglobove i mišiće te otpustiti upalne toksine koji utječu na raspon pokreta. Možete osjetiti bolove u mišićima i zglobovima ako patite od parazitske infekcije.

Trihineloza je parazitska bolest koja nastaje jedenjem nedovoljno termički obrađenog mesa koje sadrži ličinke ili nezrele gliste. Ovi crvi mogu doći do vašeg želuca kroz hranu i rezultirati bolovima u zglobovima i mišićima. Bolni mišići ili zglobovi mogu upućivati na prisutnost crijevnog parazita.

5. Anemija

Paraziti se mogu početi hraniti crvenim krvnim zrncima ili dovesti do gubitka krvi kroz stolicu, što može rezultirati anemijom zbog nedostatka željeza. Paraziti se hrane krvlju tkiva domaćina što dovodi do gubitka željeza i proteina te manjka crvenih krvnih stanica u tijelu zbog čega možete osjećati neobjašnjivu iscrpljenost.

6. Svrbež

Infekcija parazitima može izazvati svrbež. Neki paraziti polažu jaja ispod ljudske kože što dovodi do svrbeža. Specifični paraziti mogu izazvati lokalizirani svrbež, a mogu uzrokovati i svrbež oko anusa. Budući da ih tijelo prepoznaje kao uljeze, imunološki sustav proizvodi imunoglobulin E (IgE), antitijela koja putuju do stanica i otpuštaju kemikalije, uzrokujući alergijsku reakciju.

Kako se paraziti u tijelu prenose?

Paraziti u tijelu se mogu dobiti iz hrane:

  • sirovog ili nedovoljno pečenog mesa ili ribe
  • sirovog ili neopranog voća i povrća
  • nepasteriziranog mlijeka i sokova

Ljudi parazitsku infekciju mogu dobiti:

  • boravkom u područjima s poznatim parazitima
  • putem kontaminirane vode, hrane, iz kontaminiranog tla, krvi ili izmeta
  • nepranjem ruku prije jela ili pića
  • lošom higijenom
  • uslijed oslabljenog imunološkog sustava
  • ugrizom zaraženih kukaca
  • seksualnim kontaktom

Parazitske infekcije mogu rezultirati nizom zdravstvenih problema koji mogu uzrokovati mnoge neugodne, pa čak i bolne simptome. Neobjašnjivi probavni problemi, svrbež, anemija, bolovi u mišićima i zglobovima pa čak i bruksizam neki su od znakova da možda imate parazite u tijelu.

Paraziti u tijelu: dijagnoza

Ako imate simptome parazitske infekcije, liječnik će vas pitati kada su se pojavili simptomi, jesu li simptomi stalni ili dolaze i prolaze, imaju li vaši prijatelji ili članovi obitelji slične simptome, jeste li nedavno putovali, živite li u blizini šumovitih područja, imate li kućne ljubimce koji puno vremena provode vani kao i jeste li jeli sirovo ili rijetko životinjsko meso.

Posumnja li na infekciju parazitima, liječnik vas može uputiti na dodatne pretrage kao što su pregled sadržaja stolice tijekom kojeg ćete tijekom nekoliko dana prikupljati uzorak stolice.

Prema potrebi će vas uputiti i na kolonoskopiju, na niz laboratorijskih pretraga iz krvi ili pak na rendgen (RTG), magnetsku rezonanciju (MR) ili kompjutorsku tomografiju (CT) kako bi se dobio uvid u stanje organa.

Liječenje parazitskih infekcija

Liječenje ovisi o vrsti parazita. Pažljivo slijedite upute jer se u suprotnom parazit može vratiti.

Liječnik može propisati:

  • antiparazitske lijekove
  • antibioticke
  • šampone
  • masti

Za liječenje ektoparazita kao što su uši i krpelji, liječnik može preporučiti redovito korištenje šampona, pranje odjeće, posteljine i ručnika u vrućoj vodi, usisavanje tepiha, madraca i namještaja.

Uz propisane lijekove, jačanje imunološkog sustava prehranom i dodacima prehrani može pomoći tijelu da se brže riješi parazita. Prije nego što isprobate bilo koju alternativnu terapiju, posavjetujte sa svojim liječnikom jer određeni biljni pripravci, dodaci prehrani i hrana mogu utjecati na druge lijekove koje uzimate. Također, potrebno je piti puno vode kako bi se potaknulo čišćenje organizma.

Hrana i dodaci prehrani koji mogu pomoći u čišćenju od parazita ili spriječiti njihov rast:

  • cikla
  • mrkva
  • hrana bogata vlaknima
  • sirovi češnjak
  • med
  • sjemenke bundeve
  • probiotici
  • vitamin C
  • cink

Prevencija parazita

U sprječavanju parazitskih infekcija mogu pomoći:

  • redovito pranje ruku čistom vodom i antibakterijskim sapunom prije jela, nakon rukovanja sirovim mesom i nakon obavljanja nužde, ali i mijenjanja bebinih pelena ili čišćenja za kućnim ljubimcem
  • redovito kupanje ili tuširanje toplom vodom i sapunom
  • pijenje ispravne vode; ako niste sigurni je li voda čista, pijte vodu iz boce. Nemojte piti vodu iz jezera, ribnjaka ili potoka
  • pripremanjem mesa na odgovarajućoj temperaturi
  • redovitim pranjem osobnih predmeta – odjeće, posteljine i drugih osobnih stvari u vrućoj vodi s deterdžentom
  • zaštitom od insekata
  • prakticiranjem sigurnog seksa; uvijek koristite kondome jer pomažu zaustaviti širenje parazita koji uzrokuje trihomonijazu

Stručni izvori korišteni za ovaj članak:

Centers for Disease Control and Prevention

Cleveland Clinic

Medical News Today

National Library of Medicine I

National Library of Medicine II

Nastavi čitati

Najčitanije