Connect with us

Magazin

Čovječanstvo očekuje pakao na Zemlji, naučnici traže spas: Možemo li živjeti pod zemljom?

Published

on

Juli 2023. mogao bi ući u historiju kao trenutak kada je čovječanstvo konačno shvatilo užasne posljedice naše zavisnosti od fosilnih goriva.

Dok se pripremamo da živimo u užarenom svijetu sa sve ekstremnijim vremenskim prilikama, možda je vrijeme da razmislimo o adaptacijama kao što je život pod zemljom, piše Sciencealert.

Okružene masama stijena i tla koje apsorbiraju i zadržavaju toplinu, temperature mogu ostati daleko stabilnije bez potrebe da se oslanjate na energetski intenzivnu klimatizaciju ili grijanje.

Ne samo da je moguće živjeti život ispod, ljudi (i životinje!) su živjeli udobno pod zemljom kroz povijest.

No, da li je to održivo rješenje za suočavanje s novonastalom klimatskom krizom?

U gradu za kopanje opala Coober Pedy u Južnoj Australiji, 60 posto stanovništva kapitalizira ovaj efekat živeći pod zemljom.

Ime Coober Pedy dolazi od aboridžinske fraze što znači ‘bijelac u rupi’.

Kroz vruća ljeta od 52 °C i zime od ledenih 2 °C, njihove ‘zemnice’ ostaju na konstantnoj temperaturi od 23 °C (73 °F).

Bez ovog prirodnog skloništa u stijenama, ljetna klimatizacija bi mnogima bila pretjerano skupa.

Iznad zemlje, ljetna vrućina može uzrokovati da ptice padaju s neba i da se elektronika sprži. Ali, ispod zemlje, mnogi stanovnici imaju prilično luksuzne postavke, sa udobnim dnevnim sobama, bazenima i onoliko prostora koliko žele da izdvoje.

Kuće moraju biti najmanje 2,5 metra ispod površine kako bi se spriječilo urušavanje krova. Uprkos ovoj regulativi, urušavanja se povremeno dešavaju. U 1960-im i 70-im, lokalno stanovništvo kopalo rupe u zemlji koristeći pijuke i eksploziv. Danas koriste industrijske alate za iskopavanje, iako se rad ponekad i dalje obavlja ručno. Rezanje velikih komada kamena ne traje dugo jer su pješčenjak i alevrit toliko mekani da se mogu izgrebati perorezom.

Ponekad renoviranje doma čak donosi i profit; jedan čovjek je pronašao opal vrijedan 980.000 dolara kada je instalirao tuš.

S vremena na vrijeme, ljudi će se slučajno uvući u kuću svojih susjeda. Ali, generalno, odlazak u podzemlje maksimizira privatnost.

Godine 1963., neimenovani Turkijenac odnio je čekić do zida svog podruma tokom renoviranja svoje kuće u Kapadokiji. Tražeći svoke kokoške koje su stalno nestajale kroz rupu, dalje je istraživao i otkrio ogroman labirint podzemnih tunela. Pronašao je izgubljeni grad Derinkuyu.

Izgrađena još 2000. godine p.n.e., mreža tunela od 18 spratova seže do 76 metara ispod površine, sa 15.000 otvora za dovođenje svjetlosti i ventilacije u lavirint u kojem su bile crkve, štale, skladišta i domovi koji su izgrađeni za smještaj čak 20.000 ljudi.

Smatra se da je Derinkuyu korišten gotovo neprekidno hiljadama godina kao sklonište tokom rata. Ali je naglo napušten 1920-ih nakon genocida i prisilnog protjerivanja grčkih pravoslavnih kršćana iz zemlje.

Dok se vanjske temperature Kapadokije kreću između 0 °C zimi i 30 °C ljeti, temperatura podzemnog grada ostaje hladnih 13 °C.

To ga čini savršenim za konzerviranje voća i povrća. Danas se neki od tunela koriste za skladištenje sanduka krušaka, krompira, limuna, narandži, jabuka, kupusa i karfiola.

Kao i Coober Pedy, stijena je savitljiva i ima malo vlage u tlu, što čini izgradnju tunela jednostavnom.

Utočište ili pakao?

Dok je većina ljudi spremna otići u podzemlje na kraće vremenske periode, ideju o trajnom životu pod zemljom ljudima je mnogo teže tolerirati.

Podzemni svijet sinonim za smrt u mnogim kulturama. Biti pod zemljom u skučenim prostorima može izazvati klaustrofobiju i strah od loše ventilacije i upadanja u pećine.

“Ne pripadamo tamo… Biološki, fiziološki, naša tijela jednostavno nisu dizajnirana za život pod zemljom”, rekao je Will Hunt, autor knjige Underground: A Human History of the Worlds Beneath Our Feet, za LiveScience.

Ljudi koji predugo žive pod zemljom bez izlaganja dnevnom svjetlu mogu spavati i do 30 sati odjednom. Poremećaji njihovog cirkadijalnog ritma mogu uzrokovati niz zdravstvenih problema.

Još jedan rizik u životu pod zemljom su iznenadne poplave, što je posebno zabrinjavajuće jer klimatske promjene obećavaju da će donijeti ekstremnije vremenske pojave poput uragana.

Ljudi koji doživljavaju beskućništvo udavili su se u nekoliko navrata u tunelima ispod Las Vegasa. U ovim tunelima živi oko 1.500 ljudi i izgrađeni su da nose oborinske vode. Mogu se napuniti vodom za nekoliko minuta, ne ostavljajući ljudima vremena za evakuaciju.

Podzemna konstrukcija obično zahtijeva teže, skuplje materijale koji mogu izdržati pritiske pod zemljom. Ove sile se također moraju mjeriti putem opsežnih geoloških istraživanja prije početka iskopavanja.

Na temperaturu ispod zemlje utiče i ono što se dešava iznad zemlje.

Studija poslovnog okruga Chicago Loop otkrila je da su temperature dramatično porasle od 1950-ih, jer je u istom području izgrađeno više infrastrukture za proizvodnju topline, kao što su parking stanice, vozovi i podrumi.

Povećanje temperature može uzrokovati širenje zemlje do 12 mm, što može polako uzrokovati strukturna oštećenja zgrada.

Da bi podzemna okruženja bila prihvatljiva za ljude, ona moraju biti sigurna i sigurna, imati prirodno svjetlo, dobru ventilaciju i pružiti osjećaj povezanosti sa svijetom iznad.

Montrealski 40 kilometara dug podzemni grad pod nazivom RÉSO utjelovljuje ovaj ideal. Kompleks povezuje zgrade tako da ljudi mogu izbjeći vanjske temperature ispod nule. Prostor ima mješavinu kancelarija, maloprodajnih objekata, hotela i škola koja se neprimjetno stapa sa nadzemnim okruženjem.

Klimatske promjene su već učinile neke dijelove Irana, Pakistana i Indije opasno vrućim. Ako planeta nastavi da ključa, možda ćemo razmisliti o izgradnji podzemih zgrada umjesto nebodera?

Magazin

VIDEO Mehaničar otkrio koji auto ne bi nikad imao: “Ovo je šala, hrpa smeća!”

Published

on

By

Kupovina automobila može biti uzbudljivo, ali i stresno iskustvo. Mehaničar Victor Shack svojim je pratiteljima na TikToku otkrio koji automobil nikada ne bi preporučio za kupnju, navodeći da je to vozilo “hrpa smeća”.

Shack tvrdi da nikome ne bi preporučio da kupi Nissanov proizvod, a u njegovom se videu prikazuje Nissan Rogue 2.5 iz 2019. Shack je rekao da ga je skriveni alternator u automobilu potaknuo da napravi video kako bi drugi znali što dobivaju kada kupe vozilo Nissan.

On ističe da u ovom autu ne možete ništa promijeniti, a da pritom ne rastavite tonu drugih dijelova. Dodao je da se neki dijelovi ne mogu “odvrnuti ili čak servisirati” zbog rasporeda skučenog motora automobila, prenosi BestLife.

@victorshack

I would never own or recommend anybody to buy a Nissan product

♬ original sound – Victor Shack

 

Shack navodi da bi radije vozio karavan jer nema goreg vozila od Nissana. “Ovaj auto je šala, hrpa smeća!”

Ovaj automehaničar smatra da se Nissan spušta na nižu razinu kako bi kupce potaknuo na kupovinu električnih vozila.

“Sretno sa servisiranjem, pokvarit će se čim izađete iz autosalona”, dodao je.

Osim toga, vozačima predlaže da radije ulože novac u Toyotino vozilo jer ih ono neće iznevjeriti. U komentarima su mnogi vozači koji su nezadovoljni Nissanom podijelili svoje priče, a među njima je i zaposlenik Nissanovog salona koji je otkrio da mjenjače mijenjaju kao što ljudi mijenjaju donje rublje – svakodnevno.

N1

Nastavi čitati

Magazin

Greška koju nikad ne smijete napraviti sa svojim pasošem

Published

on

By

Doista, mnoge zemlje zahtijevaju da vaš pasoš ima određeno vrijeme valjanosti nakon predviđenih datuma vašeg putovanja.

“Mnoge zemlje, posebice one u Aziji i na Bliskom istoku, zahtijevaju šestomjesečnu valjanost nakon datuma vašeg putovanja – što znači da ako putujete u Vijetnam u julu, na primjer, vaš pasoš mora vrijediti najmanje do januara“, objasnila je Katy Nastro.

“Ako stignete u zračnu luku i pokušate ući na svoj let, neke vam zrakoplovne tvrtke čak neće dopustiti da se ukrcate bez ovog vrlo važnog vremenskog ograničenja, u kojem slučaju riskirate da uopće možete krenuti na putovanje.”

Svaka zemlja ima drugačiji rok valjanosti pasoša, pa se međunarodni putnici moraju upoznati s ovim pravilima prije rezerviranja putovanja.

“Kada neke zemlje također zahtijevaju vizu i daju višegodišnju papirnatu vizu, mogu zahtijevati najmanje jednu godinu ili više valjanosti”, rekao je David Alwadish, osnivač i izvršni direktor službe za putovnice i vize Concierge ItsEasy.com. Poseban zahtjev ovisi o nizu čimbenika, uključujući imigracijsku politiku zemlje, bilateralne sporazume i razmatranja sigurnosnih rizika, piše HuffPost.

“Stoga je ključno da putnici temeljito provjere zahtjeve za ulazak u određenu zemlju koju planiraju posjetiti kako bi osigurali usklađenost s propisima o valjanosti pasoša”, naglasio je Alwadish. On i Nastro primijetili su nedostatak razumijevanja oko pravila valjanosti pasoša.

“Uobičajeno je da ljudi nisu svjesni pravila valjanosti pasoša od tri ili šest mjeseci prije odlaska na putovanje, posebno među onima koji ne putuju često ili se s tim nisu ranije susreli”, rekao je Alwadish.

“Pravilo se možda neće dosljedno provoditi u svim zemljama, što uzrokuje zablude među putnicima. I na kraju, zahtjevi za valjanost pasoša možda nisu dobro objavljeni, što dovodi do niže svijesti među putnicima.”

Koji je razlog za ove zahtjeve?

“Ovi zahtjevi osiguravaju da posjetitelji imaju važeću putovnicu za vrijeme trajanja namjeravanog boravka, kao i za međurazdoblje u slučaju neočekivanih kašnjenja ili produljenja”, objasnio je Alwadish. Možda ste planirali dvosedmični boravak u južnoj Francuskoj, na primjer, ali možda nakon nekoliko dana shvatite da zapravo želite ostati dva mjeseca. Ili se možda dogodi nešto što je izvan vaše kontrole.

“Ovo je uglavnom iz predostrožnosti”, rekao je Nastro.

“Recimo da se ozbiljno razbolite ili doživite nesreću i onda morate ostati u toj zemlji duže nego što ste namjeravali. Ako vaša pasoš istekne tokom ovog neplaniranog vremena, to može uzrokovati mnoge problema prilikom pokušaja izlaska iz zemlje.”

Razdoblje valjanosti pasoša za međunarodne turiste pruža dodatnu olakšicu u slučaju da pretrpite ozljedu zbog koje neko vrijeme ne možete letjeti ili odgodite povratak iz drugih ličnih razloga. Bitno je uzeti u obzir činjenicu da bi se planovi mogli promijeniti.

“Zemlje određuju minimalno tri ili šest mjeseci važenja pasoša za strane posjetitelje kako bi se olakšale učinkovite imigracijske procedure, pojačale sigurnosne mjere i poboljšalo upravljanje hitnim slučajevima”, rekao je Alwadish.

“Ovo osigurava da posjetitelji imaju važeću putnu ispravu tokom cijelog boravka i mogu učinkovito reagovati na nepredviđene okolnosti. Nadalje, ovi zahtjevi promiču pravednost i reciprocitet u viznim politikama, potičući uravnotežene odnose među zemljama.”

Specifično trajanje razlikuje se od zemlje do zemlje i nema svako odredište ove zahtjeve.

“Na primjer, meksička vlada zahtijeva da vaš pasoš vrijedi samo tokom cijelog putovanja, a ne nakon putovanja”, rekao je Alwadish.

Kako provjeriti možete li putovati

“Za mnoge ljude to nije problem jer vam pasoš traje 10 godina”, rekao je Nastro.

“Međutim, kada shvatite da je godina u kojoj vam ističe pasoš, možda ćete se suočiti sa šestomjesečnim rokom, ovisno o tome kamo putujete. Ima smisla jednostavno proći kroz proces obnove prije nego kasnije.”

Preporučila je da obnovite svoj pasoš godinu dana prije isteka kako biste znali da je sve riješeno na vrijeme.

“S ubrzanom obradom i rekordno niskim vremenom čekanja, najvjerovatnije ćete novi pasoš dobiti prije očekivanog vremena”, dodao je Nastro. Kada su u pitanju pasoši i drugi važni putni dokumenti, napredno planiranje je glavna stvar.

“Dok neke zemlje provode jedinstvena pravila za sve strane posjetitelje, druge mogu imati različite zahtjeve ovisno o državljanstvu posjetitelja ili posebnim ugovorima o vizama”, rekao je Alwadish. “Važno je da putnici provjere uvjete za ulazak u zemlju odredišta kako bi razumjeli sve varijacije temeljene na nacionalnosti.” Preporučio je da pregledate web stranicu veleposlanstva ili konzulata u svojoj domovini za mjesto koje želite posjetiti. Većina pruža detaljne informacije o zahtjevima za ulazak stranih posjetitelja.

Također možete pogledati web stranicu State Departmenta ili putne savjete imigracijskih vlasti na vašem odredištu. Kada dobijete tu informaciju, usporedite datum isteka putovnice s planiranim datumima putovanja..

“Za uspoređivanje s pravilima valjanosti zemlje, počnite od dana kada se vratite i dodajte broj mjeseci potrebnih za valjanost”, rekao je Alwadish. “Pravilo je obično tri do šest mjeseci od dana kada se vratite, a ne od dana kada odete.”

Obavezno provjerite i pravila aviokompanije kojom letite, posebno ako imate samo četiri ili pet mjeseci valjanosti putovnice nakon datuma povratka kući.

“Ako nemate šest mjeseci valjanosti počevši od datuma kada se vratite s putovanja, aviokompanija ima moć odbiti vas, bili u pravu ili u krivu”, rekao je Alwadish.

“Trebali biste ih nazvati i zamoliti ih da unesu bilješku u sustav u vezi s ovim problemom kako bi bili upoznati s tim prije vašeg dolaska u zračnu luku.”

Potvrdite da vaš pasoš ima dovoljno praznih stranica i da nije oštećena. Ako ste nedavno promijenili ime zbog braka, razvoda ili nekog drugog razloga, to će također morati odražavati vaša putovnica. Ne zaboravite provjeriti je li za vaše odredište potrebna viza ili elektronička autorizacija putovanja. U slučaju da se pojavi problem, postoje načini da svoje putne isprave nabavite u žurbi, ali možete izbjeći dodatni stres i gnjavažu ako obavite nekoliko dodatnih provjera unaprijed. Zatim se samo opustite i uživajte u svom međunarodnom odmoru.

Nastavi čitati

Magazin

Šejla Zonić navela razloge promjene žanra muzike: Rješenje sam vidjela u Zvezdama Granda

Published

on

By

Šejla Zonić je na društvenim mrežama čestitala 78. rođendan svom daidži Kemalu Malovčiću te se, između ostalog, osvrnula na vlastitu muzičku karijeru.

“Daidža, sretan ti rođendan! Zdravlja, najviše zdravlja ti želim!!! Fotografija je nastala za moj prvi rođendan, prije 29 godina i ovo je moja prva fotografija saKemalom Malovčićem, a tu je i moja mama. Kada sam krenula u srednju muzičku školu, dobila sam od njega savjet koji nikada nisam zaboravila… Rekao mi je da prvo školu završim, da sam rođena sa talentom i da taj talent njegujem i kroz formalno obrazovanje te da ću imati vremena za javne nastupe, što sam naravno primijenila, a primjenjujem i danas”, započela je.

Dodala je da je dok se obrazovala mnogo toga ostavila po strani, pauzirala i žrtvovala. Zbog toga se, između ostalog, s 29 godina odlučila prijaviti na Zvezde Granda.

“Nakon diplomskog, obilazila sam svijet sa svojim tadašnjim bendom pjevajući sevdah, a nakon što sam magistrirala na muzičkoj akademiji, shvatila sam da želim biti dostupna široj publici sa raznim žanrovima muzike, što mi, Bogu hvala, moj talent i obrazovanje omogućuje”, napisala je.Također je navela da nije imala dovoljno promocije.

“Rješenje sam vidjela u takmičenju za Zvezdama Granda i nisam se pokajala. Zahvalna sam i Grandu i najdivnijoj publici koju imam, a naročito mojoj porodici i dragom Bogu”, zaključila je.

Nastavi čitati

Najčitanije