Connect with us

BiH

Od srijede u BiH stiže promjena u saobraćaju, kazne će biti od 40 do 500 KM

Published

on

Vreća pjeska i lopata za teretna vozila nisu više obavezni

U periodu od 1.novembra 2023. do 1. aprila 2024. godine na teritoriji Bosne i Hercegovini zakonski je obavezno posjedovanje i korištenje zimske opreme, bez obzira na vremenske uvjete, za sva motorna vozila izuzev svih motocikala (L kategorija) i traktora (T i C kategorije), piše BIHAMK.

Obaveznu zimsku opremu propisuje Pravilnik o saobraćaju u zimskim uslovima podrazumijeva:

a) pneumatike za zimsku upotrebu (MS, M+S, M&S, Snow Winter i dr.) na svim točkovima vozila ili

b) pneumatike za zimsku upotrebu (MS, M+S, M&S, Snow Winter i dr.) na pogonskim točkovima i lance za snijeg, odnosno druge uređaje za povećanje trakcije pripravne za postavlјanje na najmanje dva pogonska točka ili

c) pneumatike za lјetnu upotrebu na svim točkovima s najmanjom dubinom profila od 4 mm i lance za snijeg, odnosno druge uređaje za povećanje trakcije pripravne za postavlјanje na najmanje dva pogonska točka.

Vreća pjeska i lopata za teretna vozila nisu više obavezni.

Priprema vozila za zimu

Ono što je veoma bitno napomenuti jeste da samim stavljanjem zimskih guma niste završili pripremu Vašeg vozila za zimu. Pored stavljanja zimskih guma na vozilo potrebno je izvršiti adekvatnu zaštitu vozila od hladnoće, snijega, mraza i ostalih neprilika koje dolaze sa zimom.

Gume

-Prvenstveno je potrebno da gume na vozilu odgovaraju dimenzijama koje je prijavio proizvođač, ovisno o dopuštenoj brzini kretanja vozila i najvećem dopuštenom opterećenju osovina na kojima su gume postavlјene, te na istoj osovini vozila moraju biti jednake po dimenzijama, nosivosti, brzinskoj karakteristici, vrsti, konstrukciji, marki, proizvođaču i tipu

-Profil zimske gume je minimalno 4 milimetra, što možemo izmjeriti kovanicom

-Gazni sloj zimske gume osmišljen je tako da omogući bolji kontakt vozila s podlogom bilo da je zaleđena ili prekrivena snijegom. Pri vanjskoj temperaturi ispod 7 stepeni celzijusa, ljetne gume gube elastičnost, te postaju prekrute i zbog toga gube svojstva prijanjanja na podlogu, što uzrokuje produženi zaustavni put tokom kočenja

-Pritisak u gumama treba povećati na vrijednosti koje preporučuje proizvođač, a koje možete naći u knjižici vozila ili na unutrašnjoj strani vozačevih vrata. Guma sa odgovarajućim pritiskom ostvaruje optimalnu gaznu površinu, te upravljivost vozila, a onemogućavaju se i oštećenja prilikom nalijetanja na rupu ili ivičnjak

Lanci za snijeg

Kako zimske gume u slučaju većih snježnih nanosa i leda ne mogu omogućiti nesmetano kretanje vozila, neophodno je da u takvim ekstremnim vremenskim uvjetima koristite lance za snijeg kako biste bili u mogućnosti nastaviti svoje putovanje. Stoga, veoma je bitno da u prtljažniku vozila uvijek imate spremne odgovarajuće lance za snijeg ili druge uređaje za povećanje trakcije.

Prilikom kupovine lanaca za snijeg, povedite računa o kvalitetu i dimenzijama istih, kako biste spriječili oštećenja na vozilu, koja mogu prouzrokovati nekvalitetni i neodgovarajući lanci, te onemogućiti Vam nastavak putovanja kada se najmanje nadate.

Akumulator

Poslije guma, vjerovatno najčešće spominjani dio vozila kada je u pitanju zima i hladniji dani, jeste akumulator. Akumulator je glavni izvor energije potrebne za pokretanje motora čije performanse pri niskim temperaturama znatno opadaju i odražavaju se na paljenje vozila tokom zime. Pri niskim temperaturama, stariji i istrošeni akumulatori teško obavljaju svoju funkciju, zato je potrebno izvršiti provjeru ispravnosti akumulatora – što je najbezbjednije uraditi kod mehaničara. Mehaničar će ispitati napon akumulatora, provjeriti tekućinu u ćelijama akumulatora, te očistiti i zaštiti polove i zategnuti kablove. Ukoliko se ipak pokaže da akumulator treba zamjeniti novim, prilikom kupovine novog obratite pažnju na kapacitet akumulatora (Ah), startnu snagu (A), dimenzije, način i vrstu priključka na vozilu.

Tekućine

Rashladna tečnost je jedna od važnijih komponenti koju je potrebno prekontrolisati prije hladnijih dana. Slaba koncentracija odnosno manjak antifriza mogu dovesti do smrzavanja tekućine i izazvati veliku štetu na motoru vozila. Kontrolu rashladne tekućine kao i komponenti rashladnog sistema potrebno je izvršiti u ovlaštenim ili specijaliziranim servisima, jer samo oni mogu garantovati da su izmjerene vrijednosti smrzavanja rashladne tekućine u skladu sa propisanim. Pored toga, prilikom izmjene stručno mogu otkloniti sve nedostatke u rashladnom sistemu vozila.

Također i tekućinu za pranje vjetrobrana treba obogatiti tekućinom protiv zamrzavanja da ne bi došlo do oštećenja njenog rezervoara ili električne pumpe. Provjerite u kakvom su stanju metlice brisača i po potrebi ih zamijenite (prosječni vijek trajanja metlice brisača iznosi oko godinu dana).

Ulje

Kvalitet i odgovarajuće karakteristike ulja su veoma važni u zimskom periodu, a pogotovo prilikom jutarnjeg starta motora. Za pravilan rad motora na niskim temperaturama zimi se preporučuje korištenje ulja manje viskoznosti zbog smanjenje mogućnosti da se ono zgusne, a što bi dovelo do slabijeg podmazivanja, barem dok ne dosegne radnu temperaturu.

Kočnice

Kako bi vožnja bila što sigurnija, pogotovo u zimskim uvjetima, kada i najmanja disproporcionalnost u kočenju po pojedinom točku može dovesti do gubitka kontrole nad vozilom, veoma je bitno provjeriti ispravnost kočnica i razinu kočione tečnosti u vozilu.

Svjetlosna signalizacija

Zbog dana koji su zimi kraći i smanjene vidljivosti, pogotovo kad se spusti magla ili krene snježna oluja, povećano je korištenja svjetala. Prije vožnje, a posebno prije polaska na duži put, obavezno provjerite ispravnost svih svjetala na vozilu, ne samo da biste Vi vidjeli put, već i da biste bili uočljiviji od strane drugih učesnika u saobraćaju.

Brave i gumeni dijelovi oko vrata

Gumeni dijelovi koji odvajaju rubove vrata od karoserije vozila pri niskim temperaturama se imaju običaj zalijepiti i otežati otvaranje vrata. Kako biste spriječili ovu pojavu možete koristiti glicerin koji ćete nanijeti na gumene dijelove između vrata i karoserije kako biste spriječili da se zalijepe. Istu tehniku možete primijeniti i za poklopac motora i prtljažnik.

Kako za gumene dijelove, tako i za brave postoji sredstvo protiv smrzavanja koje možete koristiti ukoliko dođe do problema sa ubacivanjem i okretanjem ključa u bravi. Sredstvo nanesite unutar brave te nekoliko puta ubacite ključ kako bi se brava ispunila tekućinom i omogućila njeno funkcionisanje.

Redovno održavanje

Sa padom temperature, dolazi i do snijega i leda na kolovozu, kada zimske službe posipaju sol po kolovozu, što značajno može naštetiti vozilu ukoliko se vozilo redovno ne pere. Prilikom pranja posebnu pažnju treba posvetiti podvozju vozila. Ukoliko na vozilu postoje neka oštećenja na karoseriji potrebno je njihovo saniranje kako ne bi došlo do širenja korozije i hrđanja.

Ukoliko želite bezbrižno ući u zimu i smanjiti mogućnost potencijalnih problema, najbolje je vozilo odvući na kontrolni servis i pregled od strane stručne osobe u ovlaštenom ili specijalizovanom servisu. Kod vozila sa benzinskim motorima obratite pažnju na sistem za paljenje i ubrizgavanje, jer korozija ili dotrajalost tih sistema onesposobiće vozilo čim zahladi. Kod vozila sa dizel motorima obratite pažnju na ispravnosti grijača motora, filtera goriva, kompresiju i dihtunge motora, jer ako je i jedan od ovih elemenata dotrajao ili izvan funkcije, vozilo neće upaliti. Ono što bi još bilo poželjno zamijeniti jesu dotrajali gumeni elementi na vozilu, koji u zimskim uvjetima veoma često pucaju i mogu dovesti do neželjene štete na vozilu. Servisiranje pred zimu će Vam se mnogostruko vratiti kroz svakodnevno nesmetano funkcionisanje vozila.

Kolike su kazne

Ukoliko ne posjedujete ovakvu opremu, prijete vam novčane kazne u rasponu od 40 KM do 500 KM. No tu su i druge kazne, osim novčanih.

Ukoliko u saobraćaju bude zatečeno vozilo koje u navedenom vremenskom periodu ne posjeduje propisanu zimsku opremu, propisane su sljedeće prekršajne sankcije zbog činjenja prekršaja iz člana 203. stav 1. Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima (“Službeni glasnik BiH” broj: 06/06,75/06, 44/07, 84/09,48/10,18/13, 8/17, 89/17 i 9/18), i to:

– 40 KM za vozača, kažnjivo po članu 238. st. (1) tačke 38.

– 500 KM za preduzeće ili drugo pravno lice kažnjivo po članu 234. stav (1) tačke 22.

– 500 KM za fizičko lice koje samostalno obavlja djelatnost prevoza po članu 234. stav (2) u vezi stava (1) tačke 22, gore navedenog zakona.

Među mjerama i isključivanje iz saobraćaja

Pored novčanih sankcija, sljedeće mjere mogu se poduzeti u slučaju ukazane potrebe, i to:

a) u skladu sa odredbama člana 170. istog zakona na određenom putu ili dijelu puta, u određene dane ili u određenom vremenskom periodu, mogu se propisati zabrane ili ograničenja saobraćaja za sve ili pojedine vrste vozila, ograničiti brzina kretanja vozila, ako su te zabrane ili ograničenja neophodni radi sprečavanja ili uklanjanja opasnosti za učesnike u saobraćaju, ili ako su u pitanju razlozi za nesmetani saobraćaj, odnosno ako se može opravdano očekivati da će saobraćaj biti posebno gust ili otežan,

b) odredbama člana 228. istog zakona, između ostalog, propisano je da će ovlašteno lice ako zatekne vozilo koje se kreće bez zimske opreme na dijelu puta i u vrijeme kad je zimska oprema obavezna, narediti vozaču da odmah prekine kretanje vozilom i otkloni neispravnost, ili da vozilo odveze do određenog mjesta gdje može da otkloni neispravnost, odnosno da vozilom nastavi kretanje na putu na kojem je kretanje te vrste vozila dozvoljeno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu, u suprotnom, ovlašteno lice isključit će vozilo iz saobraćaja i oduzeti potvrdu o registraciji vozila.

Obaveznu zimsku opremu propisuje Pravilnik o saobraćaju u zimskim uslovima, a šta zimska oprema podrazumijeva poslušajte u videu:

BiH

Vojin Mijatović: Od 1. januara nijedan poslodavac u FBiH neće moći isplatiti manje od 1.200 KM

Published

on

By

Zamjenik premijera Federacije BiH i federalni ministar razvoja, poduzetništva i obrta Vojin Mijatović izjavio je danas da od 1. januara naredne godine nijedan poslodavac u Federaciji BiH neće moći isplatiti primanja manja od 1.200 KM.

“Ono što je tačno je da od 1. januara naredne godine minimalna plaća neće biti 1.000 KM ali nijedan poslodavac u FBiH neće moći da isplati ispod 1.200 KM. Ne samo da smo ispunili tu famoznu 1.000 KM, nakon stupanja na snagu uredbe, nadamo se do kraja ove godine, neće moći dobiti ispod 1.200 KM – tvrdi Mijatović.

Mijatović je naveo da će, nakon usvajanja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o dohotku FBiH u Parlamentu, Vlada na prvoj narednoj sjednici usvojiti Uredbu o obaveznim mjesečnim primanjima radnika u FBiH kojom će to biti regulisano.

Dodao je da su procjene pokazale da se na crnom tržištu u FBiH gube milijarde KM i da će stupanje na snagu Zakona o fiskalizaciji finansijskih transakcija u Federaciji BiH polovinom 2025. značiti kraj za one poslodavce koji ne izdaju fiskalne račune.

Mijatović je istakao da će to značiti dodatne prihode za Federaciju BiH koji bi trebali nadoknaditi pad zbog smanjenja doprinosa ali i stvoriti rezervu za razvojnu komponentu budžeta.

Pojasnio je da se ova Vlada FBiH zadužuje u skladu sa prihodovnom stranom okvira budžeta za ovu godinu, a da je trogodišnji plan zaduženja po kojem sad rade usvojila Vlada koju je vodio Fadil Novalić.

Kraljević: Zakon o fiskalizaciji transakcija u cilju suzbijanja utaje poreza

Dopremijer Federacije BiH i federalni ministar financija Toni Kraljević kazao je danas nakon sjednice Vlade Federacije Bosne i Hercegovine da utvrđeni Nacrt Zakona o fiskalizaciji transakcija ima za cilj suzbijanje utaje poreza, maksimalno minimiziranje tog neformalnog tržišta, kao i suzbijanje nelojalne konkurencije.

– Ako vi fiskalizirate, vaš komšija se bavi istim biznisom i ne fiskalizira, može biti cjenovno povoljniji u  odnosu na vas, što znači nelojalna konkurencija – pojasnio je.

Kraljević je govorio i o edukativnoj komponenti, definiranju i animiranju potrošača i podizanju svijesti, te o važnosti preuzimanja računa, a isto tako i o unaprjeđenju postupaka  samog poreznog nadzora.

Napomenuo je da će implementacija tog zakona omogućiti elektronsko evidentiranje podataka,  što znači i da donosi novost koja se zove Centralna platforma za fiskalizaciju.

Dodao je da njome upravlja Porezna uprava FBiH,  koja je kolektor i posrednik svih podataka koje dolaze  iz elektronskih fiskalnih sistema, što maksimizira i nadzor i kontrolu te sprječava poreznu utaju.

– Naravno, krajnji cilj je poboljšanje naplate javnih prihoda, odnosno punjenje prihodovne strane  budžeta, ali i discipliniranje cijelog tog sistema – kazao je.

 

Osvrnuo se i na dopune Zakona  porezna na dohodak, kojim s omogućava  izuzeće dijela prihoda od poreznog opterećenja, kako bi se dala mogućnost poslodavcima da svoje zaposlenike mogu honorirati  kroz dio bez porezne presije.

– Taj zakon je temporalnog karaktera, nadam se da će to biti od 1. januara do 31. decembra 2025. godine. Temporalnost ovog zakona jasno upućuje na opredijeljenost Vlade FBiH na kompletiranje onoga što nazivamo porezna reforma, a što smo danas krenuli sa online fiskalizacijom – objasnio je Kraljević.

“Penzioneri neće biti taoci usvajanja budžeta”

Na kraju je još dodao da penzioneri neće biti taoci usvajanja budžeta te da je iz ušteda kreirana akumulacija iz koje će biti isplaćena jednokratna pomoć za penzionere.

Postojeći sistem fiskalizacije baziran na Zakonu o fiskalnim sistema iz 2009. godine, koji se implementira od 2010. do 2011. godine.

–  I kada se okrenemo unazad 15 godina, možete zamisliti koliko je, u tehničko-tehnološkom smislu, evoluiranju, razvoju informacijskih  tehnologija i digitalnom poslovanju, postojeći pravni okvir postao tijesan i kompatibilan sa svim tim tehnološkim iskoracima – kazao je ministar Kraljević te dodao da je aktuelna Vlada FBiH fiskalnu reformu nametnula kao prioritet.

Dodao je da ovo danas ne bi mogli nazvati set fiskalnih zakona, s obzirom da je fiskalna reforma najsloženija reforma u svakoj državi, te da je to proces, a da svaki proces ima svoje etape.

– Ovo je prva faza u tom procesu – zaključio je ministar finansija FBiH Toni Kraljević.

FENA
Nastavi čitati

BiH

Kraj sušnog perioda: Dijelove BiH će pogoditi obilnije padavine, stiže i zatopljenje

Published

on

By

U Bosni i Hercegovini danas će biti oblačno i hladno, a na jugu pretežno sunčano i toplije. Poslije podne se očekuje naoblačenje koje će uvečer donijeti slabu kišu.

U noći na četvrtak padavine će jačati na jugu i jugoistoku, kiša se očekuje u nižim predjelima, a snijeg u brdsko-planinskim.

Puhat će slab do umjeren vjetar, sjeverni i sjeveroistočni.

Jutarnja temperatura vazduha iznosit će od minus dva do četiri, na jugu do šest, u višim predjelima od minus pet, a najviša dnevna od pet do 11, na jugu do 16, u višim predjelima od dva stepena.

BHmeteo: od vikenda toplije

Kako javlja BHmeteo, danas slično vrijeme kao i jučer, a u četvrtak i petak premještanjem još jedne visinske ciklone oko naših krajeva uslijedit će porast oblačnosti u cijeloj zemlji uz koji će samo rijetko biti slabijih padavina.

U nizinama kiša, a u višim krajevima malo snijega. Bez veće promjene u temperaturi, ostaje hladno u većem dijelu zemlje uz ispodprosječne temperature. Jače i lokalno obilnije padavine će se zadržati južnije od naše zemlje tih dana.

Hladniji period koji nas prati skoro od početka novembra će se završiti u subotu 16. novembra. Od subote strujanja okreću na jugozapadna donoseći više sunčanog vremena i osjetnije zatopljenje.

Od nedjelje i početkom sljedeće sedmice dnevne temperature će u mnogim mjestima biti između 15 i 20 stepeni.

Početkom sljedeće sedmice jačanje južnog vjetra i ulazak u nestabilan period koji će najviše padavina donositi Hercegovini i jugozapadu Bosne. Tako će se prekinuti ovaj izrazito sušan period koji u mnogim mjestima traje već više od mjesec dana.

Prognoza FHMZ-a za naredne dane

četvrtak pretežno oblačno vrijeme. Prije podne u Hercegovini slaba kiša, a na istoku i jugoistoku Bosne slab snijeg ili susnježica. Vjetar slab sjeverni i sjeveroistočni. Jutarnja temperatura od -3 do 4, na jugu do 8, a dnevna od 2 do 8, na jugu do 14 °C.

petak pretežno oblačno vrijeme. Poslije podne kiša u Hercegovini, a tokom noći u većini područja. Vjetar slab istočni i sjeveroistočni. Jutarnja temperatura od -3 do 3, na jugu do 8, a dnevna od 2 do 8, na jugu do 14 °C.

subotu pretežno oblačno vrijeme. U prvom dijelu dana kiša u većem dijelu zemlje, a na planinama snijeg. Poslije podne slaba kiša u Hercegovini, na istoku i jugoistoku Bosne. Vjetar slab u Hercegovini i na jugozapadu Bosne jugozapadni, a u ostatku zemlje sjeverni i sjeveroistočni. Jutarnja temperatura od 0 do 6, na jugu do 8, a dnevna od 4 do 10, na jugu do 12 °C.

Nastavi čitati

BiH

Penzioneri koji imaju zagarantovanu penziju dobit će po 50 KM, oni sa penzijom preko 1.000 KM neće dobiti ništa

Published

on

By

Vlada Federacije BiH donijela je uredbu kojom će penzioneri u FBiH dobiti jednokratnu pomoć od 50 KM i 100 KM, zavisno od visine penzije. Penzioneri koji imaju penzije preko 1.000 KM neće dobiti pomoć.

U Federaciji BiH je 451.000 penzionera od kojihnajviše onih sa najnižom penzijom koja iznosi 573 KM. Penzioneri koji primaju penzije u visini do 685 KM, a što predstavlja zajamčenu penziju primit će jednokratnu pomoć u iznosu od 100 KM. Penzioneri koji imaju primanja između 680 i 1.000 KM dobit će 50 KM.

Iznos je daleko od obećanog, a dio penzionera će biti u potpunosti zaobiđen u smislu dodjele jednokratne pomoći.

Federalni ministar rada i socijalne politike FBiH Adnan Delić ranije je kazao da će se visina jednokratne pomoći kretati između 100 do 200 KM. On je kazao da će penzioneri koji primaju penziju u visini do 1.000 KM trebali dobiti do 200 KM, a oni sa primanjima preko tog iznosa 100 KM jednokratne pomoći, piše Istraga.

To je bio i zahtjev Savez penzionera da se penzionerima koji imaju penzije do 1.000 KM isplati 200 KM, a onima iznad po 100 KM.

Sredstva će se osigurati iz Budžeta FBiH za 2024. godinu.

Nastavi čitati

Najčitanije