Connect with us

BiH

Od srijede u BiH stiže promjena u saobraćaju, kazne će biti od 40 do 500 KM

Published

on

Vreća pjeska i lopata za teretna vozila nisu više obavezni

U periodu od 1.novembra 2023. do 1. aprila 2024. godine na teritoriji Bosne i Hercegovini zakonski je obavezno posjedovanje i korištenje zimske opreme, bez obzira na vremenske uvjete, za sva motorna vozila izuzev svih motocikala (L kategorija) i traktora (T i C kategorije), piše BIHAMK.

Obaveznu zimsku opremu propisuje Pravilnik o saobraćaju u zimskim uslovima podrazumijeva:

a) pneumatike za zimsku upotrebu (MS, M+S, M&S, Snow Winter i dr.) na svim točkovima vozila ili

b) pneumatike za zimsku upotrebu (MS, M+S, M&S, Snow Winter i dr.) na pogonskim točkovima i lance za snijeg, odnosno druge uređaje za povećanje trakcije pripravne za postavlјanje na najmanje dva pogonska točka ili

c) pneumatike za lјetnu upotrebu na svim točkovima s najmanjom dubinom profila od 4 mm i lance za snijeg, odnosno druge uređaje za povećanje trakcije pripravne za postavlјanje na najmanje dva pogonska točka.

Vreća pjeska i lopata za teretna vozila nisu više obavezni.

Priprema vozila za zimu

Ono što je veoma bitno napomenuti jeste da samim stavljanjem zimskih guma niste završili pripremu Vašeg vozila za zimu. Pored stavljanja zimskih guma na vozilo potrebno je izvršiti adekvatnu zaštitu vozila od hladnoće, snijega, mraza i ostalih neprilika koje dolaze sa zimom.

Gume

-Prvenstveno je potrebno da gume na vozilu odgovaraju dimenzijama koje je prijavio proizvođač, ovisno o dopuštenoj brzini kretanja vozila i najvećem dopuštenom opterećenju osovina na kojima su gume postavlјene, te na istoj osovini vozila moraju biti jednake po dimenzijama, nosivosti, brzinskoj karakteristici, vrsti, konstrukciji, marki, proizvođaču i tipu

-Profil zimske gume je minimalno 4 milimetra, što možemo izmjeriti kovanicom

-Gazni sloj zimske gume osmišljen je tako da omogući bolji kontakt vozila s podlogom bilo da je zaleđena ili prekrivena snijegom. Pri vanjskoj temperaturi ispod 7 stepeni celzijusa, ljetne gume gube elastičnost, te postaju prekrute i zbog toga gube svojstva prijanjanja na podlogu, što uzrokuje produženi zaustavni put tokom kočenja

-Pritisak u gumama treba povećati na vrijednosti koje preporučuje proizvođač, a koje možete naći u knjižici vozila ili na unutrašnjoj strani vozačevih vrata. Guma sa odgovarajućim pritiskom ostvaruje optimalnu gaznu površinu, te upravljivost vozila, a onemogućavaju se i oštećenja prilikom nalijetanja na rupu ili ivičnjak

Lanci za snijeg

Kako zimske gume u slučaju većih snježnih nanosa i leda ne mogu omogućiti nesmetano kretanje vozila, neophodno je da u takvim ekstremnim vremenskim uvjetima koristite lance za snijeg kako biste bili u mogućnosti nastaviti svoje putovanje. Stoga, veoma je bitno da u prtljažniku vozila uvijek imate spremne odgovarajuće lance za snijeg ili druge uređaje za povećanje trakcije.

Prilikom kupovine lanaca za snijeg, povedite računa o kvalitetu i dimenzijama istih, kako biste spriječili oštećenja na vozilu, koja mogu prouzrokovati nekvalitetni i neodgovarajući lanci, te onemogućiti Vam nastavak putovanja kada se najmanje nadate.

Akumulator

Poslije guma, vjerovatno najčešće spominjani dio vozila kada je u pitanju zima i hladniji dani, jeste akumulator. Akumulator je glavni izvor energije potrebne za pokretanje motora čije performanse pri niskim temperaturama znatno opadaju i odražavaju se na paljenje vozila tokom zime. Pri niskim temperaturama, stariji i istrošeni akumulatori teško obavljaju svoju funkciju, zato je potrebno izvršiti provjeru ispravnosti akumulatora – što je najbezbjednije uraditi kod mehaničara. Mehaničar će ispitati napon akumulatora, provjeriti tekućinu u ćelijama akumulatora, te očistiti i zaštiti polove i zategnuti kablove. Ukoliko se ipak pokaže da akumulator treba zamjeniti novim, prilikom kupovine novog obratite pažnju na kapacitet akumulatora (Ah), startnu snagu (A), dimenzije, način i vrstu priključka na vozilu.

Tekućine

Rashladna tečnost je jedna od važnijih komponenti koju je potrebno prekontrolisati prije hladnijih dana. Slaba koncentracija odnosno manjak antifriza mogu dovesti do smrzavanja tekućine i izazvati veliku štetu na motoru vozila. Kontrolu rashladne tekućine kao i komponenti rashladnog sistema potrebno je izvršiti u ovlaštenim ili specijaliziranim servisima, jer samo oni mogu garantovati da su izmjerene vrijednosti smrzavanja rashladne tekućine u skladu sa propisanim. Pored toga, prilikom izmjene stručno mogu otkloniti sve nedostatke u rashladnom sistemu vozila.

Također i tekućinu za pranje vjetrobrana treba obogatiti tekućinom protiv zamrzavanja da ne bi došlo do oštećenja njenog rezervoara ili električne pumpe. Provjerite u kakvom su stanju metlice brisača i po potrebi ih zamijenite (prosječni vijek trajanja metlice brisača iznosi oko godinu dana).

Ulje

Kvalitet i odgovarajuće karakteristike ulja su veoma važni u zimskom periodu, a pogotovo prilikom jutarnjeg starta motora. Za pravilan rad motora na niskim temperaturama zimi se preporučuje korištenje ulja manje viskoznosti zbog smanjenje mogućnosti da se ono zgusne, a što bi dovelo do slabijeg podmazivanja, barem dok ne dosegne radnu temperaturu.

Kočnice

Kako bi vožnja bila što sigurnija, pogotovo u zimskim uvjetima, kada i najmanja disproporcionalnost u kočenju po pojedinom točku može dovesti do gubitka kontrole nad vozilom, veoma je bitno provjeriti ispravnost kočnica i razinu kočione tečnosti u vozilu.

Svjetlosna signalizacija

Zbog dana koji su zimi kraći i smanjene vidljivosti, pogotovo kad se spusti magla ili krene snježna oluja, povećano je korištenja svjetala. Prije vožnje, a posebno prije polaska na duži put, obavezno provjerite ispravnost svih svjetala na vozilu, ne samo da biste Vi vidjeli put, već i da biste bili uočljiviji od strane drugih učesnika u saobraćaju.

Brave i gumeni dijelovi oko vrata

Gumeni dijelovi koji odvajaju rubove vrata od karoserije vozila pri niskim temperaturama se imaju običaj zalijepiti i otežati otvaranje vrata. Kako biste spriječili ovu pojavu možete koristiti glicerin koji ćete nanijeti na gumene dijelove između vrata i karoserije kako biste spriječili da se zalijepe. Istu tehniku možete primijeniti i za poklopac motora i prtljažnik.

Kako za gumene dijelove, tako i za brave postoji sredstvo protiv smrzavanja koje možete koristiti ukoliko dođe do problema sa ubacivanjem i okretanjem ključa u bravi. Sredstvo nanesite unutar brave te nekoliko puta ubacite ključ kako bi se brava ispunila tekućinom i omogućila njeno funkcionisanje.

Redovno održavanje

Sa padom temperature, dolazi i do snijega i leda na kolovozu, kada zimske službe posipaju sol po kolovozu, što značajno može naštetiti vozilu ukoliko se vozilo redovno ne pere. Prilikom pranja posebnu pažnju treba posvetiti podvozju vozila. Ukoliko na vozilu postoje neka oštećenja na karoseriji potrebno je njihovo saniranje kako ne bi došlo do širenja korozije i hrđanja.

Ukoliko želite bezbrižno ući u zimu i smanjiti mogućnost potencijalnih problema, najbolje je vozilo odvući na kontrolni servis i pregled od strane stručne osobe u ovlaštenom ili specijalizovanom servisu. Kod vozila sa benzinskim motorima obratite pažnju na sistem za paljenje i ubrizgavanje, jer korozija ili dotrajalost tih sistema onesposobiće vozilo čim zahladi. Kod vozila sa dizel motorima obratite pažnju na ispravnosti grijača motora, filtera goriva, kompresiju i dihtunge motora, jer ako je i jedan od ovih elemenata dotrajao ili izvan funkcije, vozilo neće upaliti. Ono što bi još bilo poželjno zamijeniti jesu dotrajali gumeni elementi na vozilu, koji u zimskim uvjetima veoma često pucaju i mogu dovesti do neželjene štete na vozilu. Servisiranje pred zimu će Vam se mnogostruko vratiti kroz svakodnevno nesmetano funkcionisanje vozila.

Kolike su kazne

Ukoliko ne posjedujete ovakvu opremu, prijete vam novčane kazne u rasponu od 40 KM do 500 KM. No tu su i druge kazne, osim novčanih.

Ukoliko u saobraćaju bude zatečeno vozilo koje u navedenom vremenskom periodu ne posjeduje propisanu zimsku opremu, propisane su sljedeće prekršajne sankcije zbog činjenja prekršaja iz člana 203. stav 1. Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima (“Službeni glasnik BiH” broj: 06/06,75/06, 44/07, 84/09,48/10,18/13, 8/17, 89/17 i 9/18), i to:

– 40 KM za vozača, kažnjivo po članu 238. st. (1) tačke 38.

– 500 KM za preduzeće ili drugo pravno lice kažnjivo po članu 234. stav (1) tačke 22.

– 500 KM za fizičko lice koje samostalno obavlja djelatnost prevoza po članu 234. stav (2) u vezi stava (1) tačke 22, gore navedenog zakona.

Među mjerama i isključivanje iz saobraćaja

Pored novčanih sankcija, sljedeće mjere mogu se poduzeti u slučaju ukazane potrebe, i to:

a) u skladu sa odredbama člana 170. istog zakona na određenom putu ili dijelu puta, u određene dane ili u određenom vremenskom periodu, mogu se propisati zabrane ili ograničenja saobraćaja za sve ili pojedine vrste vozila, ograničiti brzina kretanja vozila, ako su te zabrane ili ograničenja neophodni radi sprečavanja ili uklanjanja opasnosti za učesnike u saobraćaju, ili ako su u pitanju razlozi za nesmetani saobraćaj, odnosno ako se može opravdano očekivati da će saobraćaj biti posebno gust ili otežan,

b) odredbama člana 228. istog zakona, između ostalog, propisano je da će ovlašteno lice ako zatekne vozilo koje se kreće bez zimske opreme na dijelu puta i u vrijeme kad je zimska oprema obavezna, narediti vozaču da odmah prekine kretanje vozilom i otkloni neispravnost, ili da vozilo odveze do određenog mjesta gdje može da otkloni neispravnost, odnosno da vozilom nastavi kretanje na putu na kojem je kretanje te vrste vozila dozvoljeno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu, u suprotnom, ovlašteno lice isključit će vozilo iz saobraćaja i oduzeti potvrdu o registraciji vozila.

Obaveznu zimsku opremu propisuje Pravilnik o saobraćaju u zimskim uslovima, a šta zimska oprema podrazumijeva poslušajte u videu:

BiH

Dodik: “Sve što je urađeno na evropskom putu, urađeno je zahvaljujući RS-u!”

Published

on

By

Predsjednik SNSD Milorad Dodik rekao je da će danas poslije dužeg vremena s partnerima iz Federacije BiH razgovarati o funkcioniranju vlasti i međusobnim odnosima, te da će se ponovo dogovarati o dogovorenim, ali nerealizovanim pitanjima zbog straha, nesigurnosti i odsustva želje partnera iz FBiH.

Dodik je pozvao partnere da sprovedu već dogovoreno ako žele da budu od koristi za sva tri naroda i oba entiteta.

“Ponovo ćemo se dogovarati o pitanjima koja smo već dogovorili i potpisali kao Principe za formiranje Savjeta ministara. Ponovo ćemo se dogovarati o pitanjima koja smo opet dogovorili, prvo na sastanku u Laktašima, a potom na sastanku u Sarajevu”, istakao je Dodik, prenosi portal Srpskainfo.

On je naveo da je čitao najave da treba da dogovore plan rasta, odnosno tri preostale stavke, ali niko ne govori da je Federacija kroz četiri kantona odbila svih 120 tačaka.

“Šta ćemo s tim? Čitam da nam je zbog toga na čekanju 70 miliona evra, ali niko ne govori da nam je zbog opstrukcije Federacije na čekanju i da propada naših 700 miliona KM”, naglasio je Dodik na društvenoj mreži “X”.

On je rekao da je sve što je urađeno na evropskom putu, urađeno zahvaljujući Republici Srpskoj.

“I nije mi problem da pored toga slušam da, kao, ja nešto blokiram, ali od takvih besmislica niko nema koristi. Ako hoćemo da bude koristi za sva tri naroda i oba entiteta, sprovedimo već dogovoreno. Ili možemo unedogled da se dogovaramo”, rekao je Dodik.

Sastanak predstavnika političkih stranaka partnera u vlasti na nivou BiH biće održan danas u Sarajevu. Sastanak je planiran u 15.00 sati u zgradi Parlamentarne skupštine BiH, a konferencija za novinare u 16.30 časova, najavljeno je iz Parlamentarne skupštine BiH.

Nastavi čitati

BiH

Helez poziva OHR da reaguje zbog antiustavnog djelovanja NSRS: Slično je i Hitler pripremio spajanje Austrije Njemačkoj

Published

on

By

Ministar odbrane BiH Zukan Helez oglasio se nakon što je Narodna skupština RS danas usvojila dopune Zakona o upotrebi zastave, grba i himne, kojim se omogućava isticanje simbola stranih država te Zakon o izmjenama zakona o sprovođenju odluka Komisije za zaštitu nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine, kojima je iz sintagme “nacionalni spomenici Bosne i Hercegovine” izbrisana Bosna i Hercegovina.

Zakonom o upotrebi zastave, grba i himne omogućuje se da se grb Nemanjića i himna “Bože pravde” mogu koristiti kao zvanična obilježja RS.

Ističe da je usvajanje oba ova zakona antidejtonski i antiustavni čin te da predstavljaju nastavak napada na suverenitet, teritorijalni integritet i cjelovitost Bosne i Hercegovine.

“Na sličan način je Hitler krajem 30-tih godina prošlog vijeka pripremio spajanje Austrije Njemačkoj. Grb Nemanjića i himna Bože pravde su simboli pod kojima su počinjeni najteži ratni zločini uključujući udruženi zločinački poduhvat i genocid nad Bošnjacima.

Naravno da predstavnici vlasti manjeg bh. entiteta RS djeluju u potpunoj koheziji sa režimom Aleksandra Vučića, a zvanična politika Srbije od 90-tih godina i Slobodana Miloševića pa sve do danas je ista. Srbija na sve načine pokušava da se proširi na zapadnu stranu Drine. Prvo su to pokušali otvorenom agresijom 90-tih godina protiv suverene i međunarodno priznate države Bosne i Hercegovine, a sada antiustavnim djelovanjem”, navodi Helez.

Dodaje da je pauza u implementiranju velikosrpske politike bila samo kada su u BiH bili imenovani ‘snažni’ visoki predstavnici koji su koristili Bonska ovlaštenja i kada je iza njih stajala međunarodna zajednica.

“Kako god mnogo je posla za Visokog predstavnika u BiH Christiana Schmidta koji mora poništiti ovaj antidejtonski i anticivilizacijski zakon. Osokoljeni agresijom Rusije na Ukrajinu, predsjednik manjeg bh. entiteta RS Milorad Dodik i vlasti RS su intenzivirali implementaciju velikosrpske politike, odnedavno uobličenu na svesrpskom saboru”, naveo je.

Pozvao je članice NATO-a i EU, naše partnere da posvete više pažnje secesionističkoj politici RS i velikosrpskoj politici režima Aleksandra Vučića.

Građanima manjeg bh. entiteta RS poručuje da se odreknu političara koji provode secesionističku politiku, piše Raport.

“U 30 godina pokušaja mijenjanja granica na Zapadnom Balkanu građani manjeg bh. entiteta RS su samo postali taoci takve promašene politike te najsiromašniji građani u Evropi.

Usvajanjem ovih zakona u Narodnoj skupštini RS vlasti neće konkretno pomoći nijednom građaninu na prostoru ovog entiteta. Ovo je još jedan u nizu promašenih i nepotrebnih poteza vlasti manjeg bh. entiteta RS koji mogu samo narušiti sveukupne odnose u Bosni i Hercegovini.

Bosna i Hercegovina je dovoljno velika za sve nas. Učinimo je državom, članicom EU i NATO-a, u kojoj će svi njeni građani ugodno živjeti od svog rada2, zaključio je ministar Helez.

Nastavi čitati

BiH

Iz opticaja se povlače određene novčanice apoena 10, 20, 50 i 100 KM, provjerite imate li ih

Published

on

By

Centralna banka Bosne i Hercegovine najavila je povlačenje iz opticaja novčanica konvertibilne marke u apoenima od 10, 20, 50 i 100 KM iz perioda 1998–2009. godine.

Ovim novčanicama će se moći plaćati do 31. decembra 2024. godine, dok od 1. januara 2025. prestaju biti zakonsko sredstvo plaćanja i biće podložne isključivo zamjeni, navedeno je na internet stranici Centralne Banke BiH.

Novčanice ovih apoena koje ostaju u opticaju razlikuju se po zaštitnoj mikrooptičkoj niti “Motion™”, koja nije prisutna na starim izdanjima. Na osnovu ovog zaštitnog obilježja lako je razlikovati novčanice koje ostaju važeće od onih koje se povlače iz opticaja.

Cilj ove promjene je povećanje kvaliteta novčanica u opticaju i jačanje zaštite od krivotvorenja. Zamjena povučenih novčanica u 2025. godini obavljaće se u komercijalnim bankama, dok će nakon isteka roka u komercijalnim bankama zamjenu preuzeti Centralna banka BiH, u periodu od deset godina, počevši od 1. januara 2026. godine.

Novčanice apoena od 200 KM ostaju u opticaju i ne podliježu ovom procesu povlačenja.

Klix

Nastavi čitati

Najčitanije