Muftija bihaćki hafiz Mehmed-ef. Kudić u svojstvu izaslanika reisul-uleme boravi u džematu Bošnjak u Grazu povodom obilježavanja 15. godišnjice ovog džemata.
Religija
Muftija Kudić u Grazu: Vakufi izvan domovine, uz značaj za Bošnjake, doprinose i širem društvu

Na današnjoj hutbi, muftija Kudić je podsjetio da uvakufljenje jedno od najznačajnijih djela kojima se čovjek može približiti Allahu, dž.š, kako zbog koristi za društvenu zajednicu, tako i zbog trajnog dobra za vakifa.
– Dati u vakuf znači ostaviti trajno dobro koje koristi ljudima. Vakif se dobrovoljno odriče vrijednog imetka u korist šire zajednice. Sama riječ “vakuf” znači stati, zaustaviti se, što označava da je vakif zaustavio svoj imetak, da ga ne koristi za lične potrebe niti za potrebe svoje porodice, već ga stavlja na raspolaganje društvu i zajednici da s njim raspolažu – podsjetio je muftija Kudić.
Izgradnja džamija
Istakao je da korist od uvakufljenja na ovom svijetu imaju oni kojima je dato na raspolaganje da koriste vakuf, a trajnu nagradu vakif će imati i nakon smrti kao trajno dobro djelo.
Podsjetio je na slučaj kada je Allahov Poslanik, Muhammed, a.s., stigao u Medinu i naredio izgradnju džamije, zemljište koje je odabrano za gradnju pripadalo je plemenu Benu Nedžar.
Poslanik im je rekao: „Prodajte mi ovo zemljište po cijeni koju odredite.“ Na to su oni odgovorili: „Ono što tražimo jeste da nas Allah nagradi i da nam On odredi cijenu.“
– Ovi plemeniti ljudi su se odrekli bilo kakve materijalne naknade za zemljište, želeći samo nagradu od Allaha, koja je bila mnogo veća od bilo kakvog novca na ovom svijetu. Time su stekli neizmjernu nagradu kod Allaha, jer su donirali zemljište za gradnju džamije čija će vrijednost trajati do Sudnjeg dana i gdje će se klanjati namazi generacijama muslimana – pojasnio je muftija Kudić.
Istakao je da se ova plemenita tradicija, koja je započela sa Poslanikom, a.s., nastavlja kroz sve generacije sve do današnjih dana.
– Prenosi se da su gotovo svi poznatiji ashabi, r.a., ostavili vakufe iza sebe – kazao je muftija Kudić.
Prisutne je podsjetio na kur'anski ajet u kojem se ističe: „Allah je od vjernika kupio živote njihove i imetke njihove u zamjenu za Džennet koji će im dati.“
Pojasnio je da Gospodar u ovom ajetu poredi vakifa, onog koji daje svoj imetak, sa šehidom koji žrtvuje svoj život.
– Allah na taj način slikovito objašnjava da imetak, prije nego što postane vakuf i bude dat za opću korist, već pripada Njemu, jer je On otkupio imetak i pripremio nagradu za onog ko ga daje na Njegovom putu – kazao je muftija.
Iako se često povezuje sa džamijama, vakuf je instrument koji se može usmjeriti na brojne oblasti koje doprinose općem dobru zajednice, uključujući obrazovanje, naučna istraživanja i razvojne inicijative.
– Vakuf je temelj za razvoj muslimanske zajednice. Omogućava trajnu korist i osiguranje resursa koji će pomagati društvu na duži period – izjavio je muftija Kudić.
Obrazovni projekti
Istakao je važnost ulaganja u obrazovne projekte, spomenuvši primjer medrese u Cazinu koja nosi ime po reisul-ulemi Džemaludinu Čauševiću.
Ovaj vakuf je postavljen uz pomoć brojnih vakifa koji su donirali sredstva za izgradnju obrazovne institucije koja učenicima pruža priliku za učenje i odgoj.
– Kroz vakufe, naša zajednica može ostvariti dugoročnu stabilnost i razvoj – kazao je muftija.
Ukazao je i na činjenicu da su vakufi i prostori za susrete, dijalog i međusobno razumijevanje među ljudima različitih vjera i nacija.
– Vakufi koji se grade širom svijeta služe kao mostovi koji povezuju ljude i grade međusobno poštovanje – dodao je.
Posebno je istakao važnost vakufa koji su izgrađeni izvan domovine, koji imaju značaj ne samo za Bošnjake, već i za njihove komšije i širu društvenu zajednicu.
Ovi objekti služe kao mjesta integracije i podržavaju skladan suživot među različitim kulturama i vjerovanjima.
– Ovakvi projekti su dokaz da Islamska zajednica promoviše vrijednosti mira, dijaloga i zajedničkog života u pluralističkim društvima – zaključio je muftija Kudić.
MINA
Religija
Kad ti Allah zatvori jedna vrata, On istovremeno otvori druga

Cazin
Ko je bio hafiz Murat(d)-ef. Pozderac

HAFIZ MURAT(D)-EF. POZDERAC
Rođen je 1862. godine u Cazinu i potomak je poznate aginske porodice Pozderaca.
Otac mu je bio hadži Alija Pozderac, kojeg su u narodu zvali „Crni.
Bio je bogat i utjecajan čovjek u Cazinskoj krajini još u doba osmanske, a kasnije i austrougarske vladavine u Bosni i Hercegovini ( Ljubović, 2018: 194)
Bio je zastupnik u općinskom vijeću u Cazinu od 1905.45 do 1917. godine, a od 1917. godine obnašao je funkciju podnačelnika u Cazinu.
Pored toga bio je i član Kotarsko vakufsko-mearifskog povjerenstva u Cazinu, te poznati trgovac iz Cazina.
Bio je veliki dobrotovor, koji je između ostalog pomagao rad Gajreta, a davao je i dobrovoljne priloge za pomoć udovicama, ratnim vojnim invalidima i siročadi iz Prvog svjetskog rata, te za rad Crvenog križa u Cazinu.
Nakon inspekcije nastavnih zavoda u Cazinskom kotaru ustanovio je Mufti ef. iz Bihaća, da su u vrlo lošem stanju zgrade ibtidaija u Tržcu, Ostrožcu, Cazinu i Pećigradu, sibjan mekteba u Polju i Prošićima, džamije u Pištalinama i Polju i munara Gradske džamije u Cazinu.
Zbog toga reisul-ulema Čaušević preporučuje članu vakufskog povjerenstva hafizu Muradu ef. Pozdercu i drugima da se stara munara odmah sruši, jer je pogibeljno ostaviti je u takvom stanju i da se druga od kamena ili betona izgradi.
Bio je uzoran trgovac i u svome poslu je uvijek prednjačio.
Uz to bio je i kavi hafiz i svakog ramazani-šerifa 45 godina učio je napamet mukabelu u Gradskoj džamiji u Cazinu i to ridaen li-llahi. Umro je 1930. godine ( Bajrić, 1964: 571). Imao je tri žene, Fatimu, Meleću i Hasibu i iza sebe je ostavio mnogo djece i sve ih je školovao i lijepo islamski odgojio.
Najpoznatiji Murat-agin sin bio je narodni heroj Nurija Pozderac.
Rođen je u Cazinu 15. januara 1892. godine i bio je član Jugoslavenske muslimanske organizacije (JMO), bio je poslanik u Skupštini Kraljevine Jugoslavije i potpresjednik Ustavnotvorne skupštine Kraljevine Jugoslavije. U toku Drugog svjetskog rata održano je Prvo zasjedanje Antifašističkog vijeća narodnog oslobođenja Jugoslavije (AVNOJ) u Bihaću 26. i 27. novembra 1942. godine na kojem je Nurija Pozderac izabran za potpresjednika Prvog zasjedanja AVNOJ-a, a poginuo je u okolici Tjentišta u bitci na Sutjesci 12. juna 1943. godine.
Izvor:medresa-cazin.ba
Novi Muallim 2024. Tradicija učenja hifza u Bihaću i Cazinskoj Krajini
autori mr.historije Amel Redžić, dr.hfz. Rifet Šahinović
Religija
Šta trebamo znati o melekima?


Meleki su posebna vrsta Allahovih stvorenja.
Stvoreni su od svjetlosti i imaju mogućnost da uzmu oblik ili pak da se pretvore u nečiji lik. Uzvišeni Allah stvorio ih je isključivo da bi Mu ibadet činili i da bi Njegove odredbe u svemiru izvršavali. Ne opiru se Allahovoj naredbi i izvršavaju ono što im On naredi. Nikada ne odbijaju Božiju naredbi. Njemu ibadet čineći nikada ne malaksavaju. Meleki su mnogobrojni i njihov broj zna samo Allah Uzvišeni.
Neki od meleka poznati su po svojim imenima. Obaveza je vjerovati u njih i u ono što se navodi da oni rade, dočim velika većina nisu poznati po svojim imenima i svojim zaduženjima, ali je obaveza vjerovati u njih općenito. Za njih veli Uzvišeni: ,, A meleki su samo robovi poštovani. ” (El – Enbija, 26.)
S obzirom na to da su meleki sazdani od svjetlosnih tijela, ljudi ih ne mogu vidjeti, jer to Svemogući Allah nije omogućio našem vidu.
Uzvišeni je učinio da su meleki po svojoj veličini i snazi iznad džina i ljudi.
Kaže Uzvišeni: ,, O, vi koji vjerujete, sebe i porodice svoje čuvajte od vatre čije će gorivo ljudi i kamenje biti, i o kojoj će se meleki strogo i snažno brinuti, koji se onome što im Allah zapovijedi neće opirati, i koji će ono što im se naredi izvršiti. ” (Et – Tahrim, 6.)
Allah je stvorio meleke u lijepom obliku sa mogućnošću poprimanja drugih oblika i pojavljivanja u ljudskom liku, kao što se melek Džibril pojavio Merjemi u ljudskom liku.
Kaže Uzvišeni: ,, Mi smo k njoj meleka Džibrila poslali, i on joj se pokazao u liku savršeno stvorena muškarca. ” (Merjem, 17.)
Razliku se po broju i veličini krila. Kaže Uzvišeni: ,, Hvaljen neka je Allah, Stvoritelj nebesa i Zemlje, koji meleke sa po dva, tri i četiri krila čini izaslanicima; On onome što stvara dodaje što hoće, On, uistinu sve može. ” (Fatir, 1.) Buharija i Muslim bilježe hadis od Abdullaha ibn Mesuda, r.a., da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., vidio Džibrila u noći Israa sa 600 krila.
Meleki su bespolna bića. Po ovom pitanju zalutali su arapski mušrici koji su tvrdili da su meleki ženskog spola. Uzvišeni Allah im je uzvratio na ovo rekavši: ,, Oni meleke koji su robovi Svemilosnog ženskinjem smatraju. Zar su oni prisustvovali stvaranju njihovom? – njihova će tvrdnja biti zapisana i oni će odgovarati! ” (Ez – Zuhruf, 19.)
Meleki ne jedu, ne piju, ne udaju se, ne žene se i nemaju poroda. Meleci se ne umaraju i nije im dosadno. Oni su bezgriješna bića. Meleki su časni i čestiti robovi. Kaže Uzvišeni: ,, U rukama izaslanika časnih, čestitih. ” (Abese, 15 – 16.)
U navedenom ajetu riječ ”sefere” podrazumijeva ”Allahove izaslanike Njegovim Poslanicima” , a riječi ”kirami berere” znače ”plemenite naravi i besprijekorno čistih i dobrih dijela”.
Meleci su veoma uredni u svim stvarima. Na to ukazuje i njihova poredanost u safove pred Uzvišenim Allahom: ,, …na Dan kada Ruh i meleki budu u redove poredani, kada će samo onaj kome Svemilosni dozvoli govoriti, a istinu će reći. ” (En – Nebe, 38.)
Ruh je Džibril.
Muslim bilježi od Džabira ibn Semure, r.a., da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: ,, Zar se nećete poredati u safove, kao što se meleki poredaju kod svog Gospodara? ” ashabi rekoše: ,, A kako se meleki poredaju kod svog Gospodara? ” on odgovori: ,, Upotpune prve safove i zbiju se u njima. ”
Meleki su mnogobrojna stvorenja i njihov broj zna jedino Onaj koji ih je stvorio. Kaže Uzvišeni: ,, A vojske Gospodara Tvoga samo On zna.” (El – Muddessir, 31.)
Meleki imaju imena, ali mi znamo samo mali broj njih. Navest ćemo imena meleka koja su spomenuta u ajetima i vjerodostojnim hadisima:
Džibril i Mikail melek
Kaže Uzvišeni Allah: ,, Reci: Ko bude neprijatelj Džebrilu, pa on Allahovom voljom tebi na srce stavlja Kur’an, potvrđujući istinitost onoga od prije, kao putokaz i radosnu vijest vjernicima. Ko je neprijatelj Allahu, melecima Njegovim i poslanicima Njegovim i Džibrilu i Mikailu – pa, Allah je, doista, neprijatelj onima koji ne vjeruju! ” (El – Bekare, 97-98.)
Israfil
Israfil je melek koji će puhnuti u sur. Džibril, Mikail i Israfil su meleki koje je Allahov Poslanik, a.s., spominjao u svojoj dovi koju je učio kada bi klanjao noću. Muslim bilježi u svojem Sahihu od Aiše, r.a., da je rekla: ,, Kada bi Allahov Poslanik, a.s., ustao noću da klanja, otpočinjao bi namaz ovom dovom: , Allahu, Gospodaru Džibrila, Mikaila i Israfila, Stvoritelju nebesa i Zemlje, Poznavaoče skrivenog i nevidljivog, Ti sudiš među Svojim robovima u onome u čemu se oni railaze. Uputi me na Istinu u onome u čemu se oni razilaze, s tvojom dozvolom. Zaista, Ti upućuješ onoga koga hoćeš na Pravi Put. ‘ ”
Malik
Malik je čuvar Vatre. Kaže Uzvišeni Allah o stanovnicima Vatre: ,, Oni će dozivati: , O, Malik! Neka Gospodar tvoj učini da umremo! ‘ ” (Ez – Zuhruf, 77.)
Munkir i Nekir
Potvrđeno je vjerodostojnim hadisima da su dva meleka koja će ispitivati mrtve u kaburima zovu Munkir i Nekir.
Harut i Marut
Iz ajeta se primjećuje da ih je Allah poslao kao iskušenje ljudima u jednom periodu. O njima su nanizana mnoga kazivanja, ali ništa od toga nije potvrđeno Kur’anom i Sunnetom.
Dužnosti meleka
Tekstovi Kur’ana i Sunneta ukazuju na to da meleki obavljaju velike i brojne poslove na nebesima i na Zemlji. Brojnost tih poslova i dužnosti ne može dosegnuti niko mimo Uzvišenog Allaha. Meleki su kvalifikovani prema poslovima kojima ih je Uzvišeni Allah zadužio:
1. Meleki zaduženi da nose Arš.
2. Melek zadužen za objavu (Džibril, a.s.).
3. Meleki zaduženi za džennetske kapije:
4. Meleki zaduženi za džehenemske kapije.
5. Melek zadužen za kišu, vjetar i oblake. To je melek Mikail sa svojim pomagačima.
6. Melek zadužen za puhanje u rog – sur. To je melek Israfil.
7.Melek brda, itd.
Veza između meleka i ljudi
Veza između meleka i Ademovog potomstva je čvrsta. Neki od njih bdiju nad nama dok smo još u majčinom stomaku, neki su zaduženi da nas paze i čuvaju, neki od njih zapisuju naša djela i postupke, neki od njih podstiču nas na dobro, a neki nam uzimaju dušu kada nam dođe smrtni čas. U nastavku slijedi pojašnjenje navedenog.
Meleki zaduženi za zametak u materici.
Meleki zaduženi da čuvaju i paze čovjeka.
Kaže Uzvišeni: ,, Uz svakog od vas su meleki, ispred njega i iza njega, – po Allahovoj naredbi nad njim bdiju. ” (Er – Rad, 11.) Tumač Kur’ana Ibn Abass, r.a., objašnjava da riječ ”muakkibatun”, koja je upotrebljena u ovom ajetu, označava meleke koje je Allah stvorio da čuvaju čovjeka od onoga što je ispred i iza njega a kada dođe Allahova odredba, ono što je Allah odredio da će ga zadesiti, oni ga ostave.
Meleki zaduženi za čuvanje (bilježenje) djela Ademovih potomaka.
Kaže Uzvišeni Allah: ,, A nad vama bdiju čuvari, kod Nas cijenjeni pisari, koji znaju ono što radite. ” (El – Infitar, 10-12) Allah je za svakog zadužio dva prisutna meleka koja se od njeg ne odvajaju i koji pišu njegova djela i riječi (Kaf, 17-18.)
Meleki zaduženi da podstiču Allahove robove na dobro.
Allah je za svakog čovjeka zadužio pratioca (karina), meleka koji ga podstiče na dobro i pobuđuje u njemu želju za njim, a zadužio je pratioca džina koji ga podstiče na zlo i uljepšava mu ga.
Meleki zaduženi za uzimanje duša ljudima.
To je Melek smrti koji je zadužen da odvaja duše i predaje ih drugim melekima koji su s njim da je odnesu do neba po Božijoj naredbi. Kaže Uzvišeni: ,, Reci: Melek smrti, koji vam je za to određen, duše će vam uzeti, a poslije ćete se Gospodaru svome vratiti. ” (Es – Sedžde, 11.)
Meleki počesto nevjernicima i zločincima po zasluzi uzimaju duše grubo bez ikakve samilosti i obazrivosti, dok duše vjernika uzimaju blago i nježno.
Svaki vjernik je dužan da besprijekorno vjeruje u navedeno, jer je vjerovanje u Allahove meleke temeljni šart islamskog vjerovanja (imana).
Za Akos.bA priredio: Admir Iković
akos.ba
Religija
Prve riječi koje je izgovorio prvi čovjek na zemlji, Adem a.s.?

Prve riječ koje je izgovorio prvi čovjek Adem a.s. Allahu, svom Stvoritelju jesu ”elhamdulillah’‘ hvala Allahu. To se desilo nakon što je Uzvišeni Allah udahnuo dušu u prvog čovjeka Adema i kad je duša došla do grla Adem a.s. je kihnuo pa su mu meleki rekli da kaže ”elhamdulillah” Hvala Allahu pa je on izgovorio elhamdulillah
Prve riječi koje je Adem izgovorio prem stvorenjima jesu ”Es-selamu alejkum”, kojim ga je podučio Allah dželle šanuhu.
Bilježi Buharija od Ebu Hurejre, r.a., da je Allah, dž.š., stvorio Adema visokog 60 laktova, zatim mu je rekao: “Idi i poselami onu skupinu meleka, pa poslušaj kako će ti odgovoriti i neka to bude pozdrav tvoj i tvoga potomstva.” Pa je otišao i rekao: “Es-selamu alejkum!” Odgovorili su mu: ” Ve alejkumu selam ve rahmetullah!”.
Religija
Poučna priča: Gospodaru ne dozvoli da tvoje blagodati spoznamo nakon što ih izgubimo!

Prije nekoliko noći, u krevet sam legla nešto kasno iza ponoći. Onako umorna, čitajući po ko zna koji put ono što bi inače čitala pred spavanje, razmišljam da li naviti alarm u pola pet ili u pet. Navih ga u pet sati, mada mi je ovaj umor, koji sam osjećala cijelim tijelom, nagovještavao da će moj sabah otići ”po stranu”.
Duboko u sebi sam osjećala neku tugu zbog činjenice da sam sebi dozvolila toliki umor i iscrpljenost, te ću zbog toga možda i propustiti po meni najljepši početak dana. I tako sam i zaspala.. razmišljajući.
Negdje pred zoru otprilike, usnila sam jednu od najjačih opomena, usnila sam jedan od najtežih snova. Sanjala sam da sam izgubila majku! Moju dušu, moje sidro, moju radost, moju utjehu, moje ohrabrenje.. I evo još uvijek osjećam tegobu, tugu i zahvalnost do sad ne viđenu. Tačno par minuta prije alarma sam se trznula kao nikada do tada. Sva zadihana, prepadnuta, sretna što je ipak bio san. Ugasim alarm i ustanem, nikad lakše do tada, nikad zahvalnije nego tada. Sretna jer mi je Onaj koji uputu daje poslao poruku kroz san. Sretna jer mi je Onaj koji olakšanje daje, olakšanje poslao sa prvim buđenjem.
Smatram ovo kao jednu veliku poruku Njegovu i sretna sam jer me ”udario” (opomenuo) tamo gdje me najviše boli, tamo gdje sam najslabija.
Hvala Mu jer mi je sa ovim snom osigurao prvi dnevni ibadet, a prema riječima našeg Poslanika Muhammeda (neka je salavat i selam na njega), taj dan sam osigurala i Njegovu garanciju.
Nakon sabaha, nisam mogla zaspati. U meni je još uvijek skakutala doza straha zbog sna.
Malo kasnije, uzela sam telefon i još uvijek drhtavim rukama, ukucala majčin broj.
”Halo. Otkud ti ?”..kazala mi je.
”Ma evo malo poranila, ljepše se osjećam kad mi dan počne rano. Jesi li dobro ?”, upitah je.
”Dobro je, hvala Bogu. Jutros sam baš dobro. Ne osjećam nikakve bolove i nema one ukočenosti u nogama kao obično. Kako si ti ? Kako si spavala? ”
”Nikad bolje majčice..nikad bolje. Čujemo se poslije, ako Bog da. Odoh se spremati za fakultet. Ljubim te.”
Osjetih duboko u sebi neopisivu radost, olakšanje, zahvalnost.. Suze olakšanja i sreće kao potok krenule su niz obraze.
akos.ba
Religija
Šta se ne bi trebalo raditi za Kurban bajram: vjerske i društvene preporuke

Kurban bajram, jedan od dva velika praznika u islamu, donosi posebnu atmosferu svečanosti, solidarnosti i duhovne povezanosti. Ipak, mnogi vjernici u tom danu, svjesno ili nesvjesno, zanemare određene običaje i preporuke koji oblikuju njegov puni smisao. U nastavku su istaknute prakse koje bi, prema mišljenju islamskih učenjaka i tradiciji muslimanskih zajednica, trebalo izbjegavati kako bi se praznik dočekao i proveo dostojanstveno.
1. Prespavati sabah-namaz
Sabah-namaz na jutro Bajrama ima posebno mjesto u duhovnosti prazničnog dana. Vrijeme između sabah i bajram-namaza tradicionalno se koristi za ibadet, zikr i pripremu. Propuštanje ovog namaza oduzima vjerniku važan duhovni početak blagdana.
2. Kašnjenje na bajram-namaz
Dolazak na bajram-namaz u posljednji trenutak znači propustiti važne poruke iz hutbe. Prema hadisu, Poslanik Muhammed, a.s., išao bi rano na bajram-namaz, hodajući, te se vraćao drugim putem – simbolično ukazujući na svečanost i posebnost dana.
3. Kasno davanje sadekatu-l-fitra
Premda se sadekatu-l-fitr daje uoči Ramazanskog bajrama, princip blagovremenog ispunjavanja vjerskih obaveza vrijedi i za druge prilike. Izbjegavanje odgađanja bilo koje obaveze, naročito u blagdanskim danima, preporučuje se kao pokazatelj ozbiljnosti u vjeri.
4. Zanemarivanje porodice u jutarnjim satima
Prvi bajramski zagrljaji, osmijesi i čestitke trebaju pripasti članovima porodice. Islamski učenjaci ukazuju da porodica ima prednost u pažnji i blagdanskoj atmosferi. Odlazak kod prijatelja, rodbine i komšija može uslijediti kasnije u toku dana.
5. Ostaviti nekoga da praznik dočeka sam
Praznik bi trebao biti vrijeme okupljanja i solidarnosti. Osobe koje su same – poput studenata, starijih, bolesnih ili onih koji nemaju porodicu – ne bi trebalo zaboraviti. Poziv u dom ili bajramska posjeta mogu imati ogroman emotivni značaj.
6. Nepripremljena odjeća i tijelo
Preporučeno je da se za Bajram obuku najljepši komadi odjeće koje osoba posjeduje. Kupanje (gusul), čista odjeća i dostojanstven izgled odražavaju poštovanje prema prazniku, kao i spremnost za duhovnu i fizičku čistoću.
7. Nepripremljen dom, dvorište i džamija
Čišćenje doma, avlije i džamijskog harema dio je pripreme za Bajram. Time se simbolično nastavlja proces čišćenja tijela, prostora i namjera koji je prethodio u danima posta i priprema za klanje kurbana.
8. Izostavljanje poklona
Darivanje za Bajram, naročito djece, doprinosi radosti i uspomenama koje traju cijeli život. Pokloni ne moraju biti skupi – pažnja i simbolika su ono što ostavlja trag.
9. Ignorisanje bajramske sergije
Sergija je prilika da se doprinese održavanju džemata i zajedničkih aktivnosti. U mnogim sredinama postoji običaj da roditelji djeci daju novac za sergiju, čime ih podučavaju vrijednostima darivanja.
10. Zaboraviti komšije
Podjela kurbanskog mesa, bajramluci ili čestitka komšiji dodatno jačaju veze među ljudima. Neprimjereno je preskakati pojedine komšije, čak i ako odnosi nisu najbolji. Praznik je prilika za pomirenje i pokazivanje širine duha.
11. Preskakanje selama
Islamska praksa predviđa da se svakoj čestitki prethodi sa „Esselamu alejkum“. To je pozdrav mira i sigurnosti, i dio je blagdanske etike. Tek nakon selama slijedi bajramska čestitka.
12. Izostanak posjeta
Porodične i prijateljske posjete su tradicionalan način obilježavanja Bajrama. Posebna pažnja posvećuje se bolesnima, starijima i onima u domovima i bolnicama. To je prilika za obnovu međuljudskih odnosa koji često izblijede zbog svakodnevnih obaveza.
13. Neposjećivanje mezarja
Posjeta mezarju uoči ili tokom Kurban bajrama u mnogim sredinama predstavlja uvažavanje prošlih generacija. Praksa podrazumijeva učenje dove, čišćenje mezara i prisjećanje onih koji više nisu s nama.
14. Neprimjereno odlaganje otpada nakon klanja kurbana
Kurban bajram sa sobom nosi i posebne higijenske obaveze. Neodgovorno odlaganje ostataka nakon klanja kurbana predstavlja ozbiljan problem u mnogim sredinama. U islamskom učenju čistoća je vrlina, a štetiti zajednici, okolini i javnom zdravlju ne samo da je neetično, nego i vjerski pokuđeno. Lokalni propisi i vjerske preporuke nalažu pravilno sakupljanje, pakovanje i odvoz organskog otpada u saradnji sa komunalnim službama.
15. Povezivanje Bajrama sa neprimjerenim zabavama
Islamska zajednica i vjerske institucije redovno upozoravaju da je spajanje Bajrama s kafanskim ambijentima, alkoholom ili zabavama koje su u suprotnosti s islamskim normama – neprihvatljivo. U zvaničnoj fetvi stoji da je to vid zloupotrebe vjerskih simbola i praznika.
Zaključak:
Kurban bajram je dan milosti, reda i dostojanstva. Pored žrtvovanja kurbana, važni su i međuljudski odnosi, briga o drugima, dostojanstveno ponašanje i poštovanje vjerskih vrijednosti. Pridržavanje adaba (lijepih običaja) doprinosi punini praznične radosti i svjedoči o kulturi i ozbiljnosti u vjeri.
N1
-
Svijet / Zanimljivostiprije 5 dana
Predsjednik Izraela: “Svijet je dužan stati uz nas – radi čovječanstva”
-
Smrtovniceprije 5 dana
Na Ahiret preselio Memić (Hazim) Šefkija
-
Svijet / Zanimljivostiprije 4 dana
Von der Leyen: “Izrael ima pravo na samoodbranu, Iran ne smije posjedovati nuklearno oružje”
-
Smrtovniceprije 6 dana
Na Ahiret preselio Topić (Sulejman) Mehmed – Medo
-
Smrtovniceprije 6 dana
Na Ahiret preselila Hasanagić (rođ. Abdić) Senija
-
BiHprije 4 dana
Amir Gross Kabiri: “Izrael će pobijediti, svijet svjedoči našoj moći”