Connect with us

BiH

Iva Lučić: “Ideja Bošnjaštva postojala je 60-ih godina, ali su je komunisti odbacili kao ‘habsburško-imperijalistički import'”

Published

on

Iva Lučić, povjesničarka na švedskom sveučilištu Uppsala, govorila je za Nacional o svojoj novoj knjizi “U ime nacije – politički proces revaloriziranja Muslimana u socijalističkoj Jugoslaviji (1956.-1971.)”, u kojoj se otkrivaju nepoznate pojedinosti političkog statusa Muslimana u SFRJ  .

Razgovarao: Boris Pavelić (“Nacional”)

U ime nacije – politički proces revaloriziranja Muslimana u socijalističkoj Jugoslaviji (1956-1971)” naslov je knjige povjesničarke Ive Lučić, zaposlene na švedskom Sveučilištu Uppsala, koju je nedavno objavio sarajevski izdavač University Press. Riječ je o bosanskohercegovačkom prijevodu knjige izvorno objavljene na njemačkom jeziku, koja je prilagođena doktorskoj disertaciji rođene Sarajke izvanredno bogatog obrazovanja i karijere. Od 2000. do 2005. Iva Lučić paralelno je studirala operno pjevanje na znamenitom Mozarteumu u Salzburgu te povijest i teologiju na salzburškom Sveučilištu Paris-Lodron. Pjevanje je diplomirala 2005. godine. Nakon temeljitog obrazovanja iz historiografije na nekoliko europskih sveučilišta, na Sveučilištu Uppsala objavljena je 2016. doktorska disertacija o proglašenju muslimanske nacije, na njemačkom jeziku. Jedno vrijeme studirala je na Oxfordu te predavala na nekoliko sveučilišta u Europi, a od 2019. predaje povijest na Sveučilištu Uppsala. Iva Lučić rado je pristala za Nacional objasniti temeljne teze svoje knjige.

NACIONAL: Povjesničarka ste. Kako ste se i zašto zainteresirali za temu političkog priznanja bosanskohercegovačkih Muslimana kao nacije?

Rođena sam u Sarajevu. Kao doktorandicu vodilo me opredjeljenje da u obzoru mog znanstvenog interesa treba biti problematika sredine iz koje potječem. U skladu s tim, izabrala sam za temu politički status Muslimana u  SFRJ, jer sam tijekom dodiplomskog studija, konzultirajući recentnu povijesnu literaturu, uvidjela da ta pitanja izazivaju pažnju i istraživača u internacionalnim domenama.

NACIONAL: Što ste naučili iz svog istraživanja? Kako biste opisali svoje znanje o temi prije nego što ste počeli pisati doktorat i nakon što ste ga završili? Pitam to zato što bih želio pokušati objasniti svoje mišljenje o tome koliko je općoj javnosti u BiH, ali i na području bivše Jugoslavije, poznato kako je i zašto bosanskohercegovačkim Muslimanima priznat status nacije.

Na doktorskom studiju stekla sam višeslojna saznanja, koja bi se mogla šire opisati kao saznanja na polju teorija o izgradnji nacija i nacionalnih identiteta i empirijskih saznanja. Na prvom polju, na početku sam polazila od stavki da se dosadašnji teorijski modeli o nacionalnim identitetima i njihovim nastancima – o čemu su pisali autori kao Ernest Gellner, Benedict Anderson, Karl Wolfgang Deutsch i drugi – mogu lako primijeniti i na moju konkretnu studiju o “nation-buildingu” Muslimana. Međutim, što sam se više udubljivala u materiju, primjena tih teorija postajala je sve problematičnijom. Shvatila sam da su takvi teorijski modeli stvarani na bazi empirijskih iskustava koja je prolazila, uglavnom, zapadna Europa u 19. stoljeću te da su ta iskustva i u ovim teorijskim modelima postavljena kao norma koju i svi drugi moraju slijediti. Takav normativni pristup je problematičan i nema znanstvenu osnovu. Na kraju sam se odlučila ne aplicirati takve teorijske modele kako ne bih upala u istu zamku normativnih shvaćanja, već hermeneutičkim pristupom proučiti proces. To mi je pomoglo shvatiti logiku razmišljanja bosanskohercegovačkog partijskog rukovodstva u procesu političke afirmacije Muslimana kao nacije, koja se ne ocjenjuje manipulativnim. Shvatila sam da je za bosanskohercegovačku Partiju taj proces bio neodvojiv od procesa afirmacije političkog subjektiviteta SR Bosne i Hercegovine na nacionalnom principu, u sklopu procesa političke i ekonomske decentralizacije jugoslavenske federacije, koja se upravo zasnivala na nacionalnoj retorici. Također, krenula sam od singularnog shvaćanja nacionalnog identiteta Muslimana, kao što se to često u literaturi i pisalo. Međutim, tijekom istraživanja došla sam do zaključka da su postojali različiti koncepti i različite naracije o muslimanskoj naciji te cijeli niz različitih teritorijalizacija muslimanske nacije; na primjer, muslimanska nacija unutar SFRJ ili isključivo unutar SR BiH. Dakle, ne govorimo o nacionalnom identitetu, već o pluralizmu nacionalnih identiteta za koje su se razni politički akteri i intelektualci zalagali. Dakle, vodile su se političke borbe o tome koji će koncept identiteta na kraju dobiti političku i društvenu prevlast. To me onda navelo na to da kao teorijski model apliciram teoriju o socijalnim pokretima – “social movement theories” – koja mi je pomogla shvatiti taj proces afirmacije kao politički proces mobilizacije za unutarpartijski i općedruštveni konsenzus. Također, do sada se politička afirmacija Muslimana predstavljala kao politički pothvat isključivo muslimanskog političkog rukovodstva. Za razliku od takvog shvaćanja, pokazalo se da se za promjenu političkog statusa Muslimana u BiH zalagalo cijelo političko rukovodstvo BiH, uključujući srpske i hrvatske političare iz  SR  BiH. Najzad, do sada se literatura na tu temu uglavnom osvrtala na političke događaje unutar SR BiH. U svojoj knjizi, pak, ukazujem na važnost cjelokupnog jugoslavenskog političkog konteksta kao čimbenika i pogonske snage za odluku rukovodstva BiH da politički afirmira Muslimane.

JUGOSLAVENSTVO KAO ODBRANA OD ASIMILACIJE

NACIONAL: U knjizi govorite o “posebnoj svijesti samih Muslimana”, odnosno o “etničkom”, “nacionalnom muslimanskom samorazumijevanju” kao bitnoj komponenti njihova priznanja kao nacije, koja je dosadašnja literatura najviše ticala. Kako biste opisali tu “posebnu svijest”, odnosno, to identitetsko samorazumijevanje Muslimana u BiH?

U knjizi nisam dala primarnu važnost aspektu nacionalnog muslimanskog samorazumijevanja, iako ga ne dovodim u pitanje. Pokušala sam najprije oslikati te analizirati unutarpartijski proces i logiku političkog djelovanja rukovodstva BiH, koje je 1968. godine donijelo političku odluku da su Muslimani Bosne i Hercegovine ravnopravan narod sa Srbima i Hrvatima u BiH. U sklopu analize tog političkog procesa analizirala sam i političke argumente o nacionalnoj samosvijesti Muslimana. Naime, kao prvi i osnovni aspekt nacionalne samosvijesti navodi se činjenica neuspješne nacionalne asimilacije Muslimana unutar srpske ili hrvatske nacije uspros polazištu KPJ u prvim godinama nakon Drugog svjetskog rata, da će Muslimani s vremenom postati dio hrvatske ili srpske nacije.Također, jugoslavenstvo je bilo još jedan aspekt samosvijesti, u smislu ograđivanja od srpskog ili hrvatskog nacionalnog identiteta. Od 1953. godine znatan broj Muslimana identificirao se kao “Jugoslaven”. Tu je bitno naglasiti da je jugoslavenski identitet tada imao znatno širu društvenu podlogu te nije bio utemeljen isključivo kod muslimanskog stanovništva. Naravno, za samosvijest stanovništva, pogotovo u ruralnim dijelovima socijalističke republike BiH, bitnu ulogu igrala je religija. U slučaju muslimana to je islam, iz kojeg su proizišle i specifične socijalne prakse svakodnevnog života, poput posebne nošnje, dijalektalnih izgovora, muzike… U formalnim nacionalnim naracijama o muslimanskoj naciji šezdesetih ili sedamdesetih godina, kao bitan element naglašavala se povijesna povezanost Muslimana sa Srbima i Hrvatima unutar BiH, u smislu trojne konstelacije separatnih nacionalnih grupa koje su pak uvijek bile upućene jedna na drugu za opstanak, kao i teritorijalna povezanost s BiH. Takvi narativi su, naravno, reflektirali tadašnju politiku rukovodstva BiH, koje se zalagalo za političku afirmaciju SR BiH kao samostalne republike triju nacija.

NACIONAL: Vaš rad priznaje tu komponentu, ali se više bavi političkim procesima unutar Partije koji su rezultirali nacionalnim priznanjem muslimana BiH. Molim vas da pokušate odgovorite zašto se sve dogodilo kako se dogodilo? Drugim riječima, zašto je unutarpartijski politički proces rezultirao takvom odlukom?

Politički proces afirmacije Muslimana i njihova revalorizacija kao jednog od tri naroda u SR BiH bio je dio aktivne politike rukovodstva BiH koje je imalo za cilj legitimirati i osigurati politički subjektivitet SR BiH kao samostalne republike. Taj se proces odvijao od sredine pedesetih do sredine sedamdesetih godina. Ja ga procjenjujem kao političku reakciju BiH rukovodstva na dva usko povezana procesa unutar jugoslovenske federacije: na političku i ekonomsku decentralizaciju koja se odvijala na nacionalnom principu – primjerice, pitanje prava republika/nacija da autonomno raspolažu republičkim ekonomskim dohotkom formulirano je kao pitanje nacionalne ravnopravnosti – te na političku devalvaciju jugoslavenstva. Polazeći od činjenice da suverenitet SR BiH do tada nije bio definiran prema nacionalnom principu te je BiH često bila opisivana kao “Jugoslavija u malom”, rukovodstvo BiH krajem 1950-ih godina osjetilo je rastući pritisak da se redefinira suverenitet SR BiH te da se na širokoj federativnoj političkoj areni definira nositeljem specifičnih nacionalnih interesa. Polaznu točku pritom je činila formula  ZAVNOBiH-a o BiH kao republici Srba, Hrvata i Muslimana. Sve dok su Muslimani imali politički status religijske grupe, ta se tročlana formula suvereniteta u nacionalnom smislu mogla narušiti na dvočlanost. Političko priznavanje nacionalno specifičnog subjektiviteta Muslimana u BiH, dakle, predstavljalo je utvrđivanje političkog suvereniteta BiH prema tročlanoj formuli. Kada su na  VIII. kongresu SKJ 1964. godine decentralisti dobili političku prevlast unutar SKJ -a, znatno je napredovala i politička devalvacija jugoslavenstva, koje se sada sve više poistovjećivalo s unitarizmom. Njega je, pak, prema novoj oficijelnoj političkoj liniji, trebalo suzbijati. U kontekstu SR BiH to je značilo gubitak temelja za njeno opravdanje kao “Jugoslavije u malom”, što je moglo dodatno ugroziti njezin status republike. Još bitnije, devalvacija jugoslavenstva bila je bitna pretpostavka i za nacionalno priznanje Muslimana, koji su se do tada velikim dijelom izjašnjavali kao Jugoslaveni. U novom političkom kontekstu bilo je to rizično za republiku BiH. To su iskoristili zagovornici priznavanja muslimanskog nacionalnog identiteta, navodeći da bi se BiH mogla shvatiti kao nositelj jugoslavenstva sve dok se Muslimani ne budu priznali kao nacija, što je moglo dovesti do njezina obezvrjeđivanja kao republike. To je dovelo do odnosa između muslimanske nacije i jugoslavenstva koji opisujem kao “komplementarni antagonizam”, u smislu: što se više devalviralo jugoslavenstvo, to je više napredovao muslimanski proces „nation-buildinga“.

BiH NIJE JUGOSLAVIJA U MALOM

NACIONAL: Bi li se, bez želje da se ulazi u kakve vrijednosne sudove, moglo reći da su bosanskohercegovački Muslimani, današnji Bošnjaci, najmlađa nacija u Europi?

Svaka nacija, neovisno o tome kada je dobila status nacije i neovisno o tome kada je postala državotvorna, mora se konstantno reafirmirati, odnosno svoj nacionalni narativ reproducirati kroz svakodnevnu političku i kulturnu praksu, uključujući i nacionalne simbole. Na to je ukazao već teoretičar Michael Billig. Na to ukazuju i moji kolege istraživači švedskog nacionalnog identiteta, koji je trenutno u fazi znatne redefinicije. Postavlja se i pitanje nastaje li nacija tek nakon što biva priznata. Što je onda sa svim onim skupinama koje se dugo bore za nacionalni status, ali koji im se konstantno negira? Baski su jedan primjer. Također, u kontekstu vašeg pitanja možemo raspravljati o priznavanju niza nacija od strane Sovjetskog Saveza, kao što je bio slučaj s Turkmenima, i tako dalje. Ali svakako možemo reći da političko priznanje Muslimana kao nacije datira iz druge polovine 20. stoljeća.

NACIONAL: Kako je činjenica da su Muslimani dobili status nacije utjecala na tadašnje i buduće odnose u BiH?

Čak i prije promjene političkog statusa, u BiH su Muslimani imali priznat politički subjektivitet, što se najviše reflektiralo u kadrovskoj politici unutar republike u kojoj su uvijek, pored Srba i Hrvata, bili zastupljeni Muslimani. To je bila praksa u svim kadrovskim postavama unutar Partije, kao iu svim institucijama. Dobivanje statusa nacije nije puno promijenilo tu praksu, ali ju je politički “zacementiralo”. Istovremeno, nakon te odluke, politički više nije bilo moguće dovesti u pitanje status muslimana kao ravnopravnog naroda unutar BiH. Na osobnom planu, za mnoge Muslimane to je možda bio i jedan psihološko-afirmacijski moment. Najzad, ta odluka zacementirala je partikularnost među nacijama unutar BiH, a nauštrb jugoslavenstva.

NACIONAL: Kako, kao povjesničarka, procjenjujete želju i sposobnost Saveza komunista Jugoslavije da upravlja međunacionalnim odnosima u BiH i u Jugoslaviji?

Politika međunacionalnih odnosa bila je dinamična i mijenjala se. Sve do pedesetih godina oficijelni stav Partije glasio je da je nacionalno pitanje već riješeno. Dakle, Partija je pragmatički i utilitaristički pristupala međunacionalnim odnosima. Međutim, stavljanjem međunacionalnih odnosa na politički dnevni red te kasnije i njihovo utemeljenje kao posebne političke oblasti, značilo je da su se međunacionalni odnosi transformirali iz političkog sredstva u politički cilj za sebe. No zagovornici nacionalnog pitanja nisu mogli predvidjeti činjenicu da tematiziranjem nacionalnog pitanja nisu samo omogućili ostvarivanje svojih političkih i ekonomskih interesa, nego su otvorili i nove političke pogodnosti za druge interesne grupe unutar društva, koje su nacionalnu retoriku objeručke prihvatile i koristile, što se pokazalo u događajima osamdesetih godina. Jezik je bio bitna komponenta kojom se naglašavalo zajedništvo BiH, dok je u drugim republikama, kao u SR Hrvatskoj i SR Srbiji, ubrzo postao bitnim nacionalnim kriterijem. Treba, međutim, naglasiti i da je takvom politikom međunacionalnih odnosa također stvoreno tlo za centrifugalne tendencije, koje su jačale osamdesetih godina.

NACIONAL: U knjizi objašnjavate iznimno dinamičan razvoj: u samo petnaest godina Muslimani su od tvrdnje Moše Pijade 1953. kako “musliman ne označava naciju” došli do ocjene CK SKBiH iz 1968. kako “praksa potvrđuje” da su jesu dobili status nacije. Kako objasniti tako neuobičajeno brz civilizacijski skok?

Bile su to dinamične i značajne godine u smislu drastične transformacije političke i ekonomske državne građevine. Ne bih taj proces ocijenio kao civilizacijski skok. Priznanje Muslimana kao nacije nije bilo neizbježan politički događaj u smislu civilizacijskog napretka. Niti je iza njega stajao ikakav politički master plan BiH rukovodstva, već prije pragmatičan način opreznog pozicioniranja na političkoj sceni te borba za politički, ali i ekonomski opstanak.

NACIONAL: Može li se tvrditi da je priznanje Muslimana kao nacije trajno sačuvalo muslimanski dio identiteta BiH? Smatrate li da bi on, da je odluka bila drugačija, s vremenom iščeznuo, osobito u svjetlu svega što se dogodilo od polovine osamdesetih naovamo?

Mislim da priznanje Muslimana nije bilo “conditio sine qua non” za očuvanje samosvijesti Muslimana. Mislim da bi se ta svijest sačuvala i bez nacionalnog priznanja, ali možda u drugačijem obliku. Ipak, priznanje novog političkog statusa Muslimana nije uspjelo znatno obesnažiti struje koje su negirale politički subjektivitet Muslimana, što se pokazalo devedesetih godina kada je to opet dovođeno u pitanje ili čak aktivno negirano.

ANTIMUSLIMANSKA RETORIKA VIKTORA ORBANA

NACIONAL: Bi li se moglo tvrditi da je proglašenje muslimanske nacije sačuvalo BiH kao ravnopravnu federalnu jedinicu unutar Jugoslavije, što je bio temelj za državno osamostaljenje 1992., s obzirom na to da ste u knjizi zaključili kako je partijsko vodstvo BiH tim potezom željelo učvrstiti status i ravnopravnost BiH kao federalne jedinice unutar Jugoslavije?

Svakako. To proizlazi i iz mojih odgovora na druga pitanja. Muslimani su funkcionirali kao bitan, ali ne i jedini politički element za utvrđivanje statusa BiH kao samostalne republike čiji je suverenitet, pak, od 1968. godine nadalje definiran i prema nacionalnom principu, kao što je to bio slučaj drugim republikama unutar Federacije.

NACIONAL : Čini li vam se logičnom odlukom iz 1993. godine da se Muslimani prozovu Bošnjacima?

Odluka koja je 1993. donesena na Kongresu bošnjačkih intelektualaca, o preimenovanju Muslimana u Bošnjake, prema mom mišljenju, nije bila nužno logična odluka koja je proistekla iz odluka SR BiH. Njezini su nosioci već pripadali novoj političkoj nomenklaturi, a odluku su donijeli u kontekstu rata, u kojemu se politički subjektivitet Muslimana negirao. Možda treba naglasiti da se i šezdesetih godina bošnjaštvo diskutiralo kao jedna od opcija za nacionalno ime Muslimana, ali je uskoro bilo odbijeno s argumentom da je to imperijalistički import. Pritom se mislilo primarno na habsburški period, kada je habsburški ministar financija i upravitelj Bosnom i Hercegovinom Benjamin von Kallay zagovarao bošnjaštvo kao nacionalni identitet kojim bi se ujedinilo Srbe, Hrvate i Muslimane BiH. U bošnjaštvu je Savez komunista BiH vidio i nositelja asimilacijske politike koja bi ugrozila nacionalnu partikularnost drugih dvaju nacija, srpske i hrvatske. Odluka iz 1993. svakako je snažnije naglasila teritorijalnu utemeljenost nacije, ali je značila distanciranje od koncepta suvereniteta BiH osnovanog na tronacionalnom sustavu koji je naglašavao posebnost, ali i uzajamnost i zajedništvo svih triju naroda, čemu su, svakako, pridonijeli ratni događaji.

NACIONAL: Što mislite o tvrdnjama koje je nedavno iznio mađarski predsjednik Viktor Orbán, da bi za EU mogao biti problem integrirati zemlju u kojoj živi dva milijuna muslimana? Je li ta izjava izraz dosad nepoznate vrste nepovjerenja prema Muslimanima BiH?

Izjavu shvaćam kao jednu u nizu izjava koje su Orbánu dale političku popularnost i izvan njegove zemlje. Danas većina građana EU-a zna tko je premijer Mađarske, dok svatko možda i ne zna ime premijera Švedske. Simptomatično je i utoliko što ide uz Orbánovu antiimigracijsku politiku koja se temelji na antimuslimanskoj retorici te krive vizije Europe kao isključivo kršćanske.

BiH

Helez nakon defilea Vojske Srbije u BiH od sebe pravi žrtvu: “Trn sam u oku Vučiću”

Published

on

By

Ministar odbrane Bosne i Hercegovine Zukan Helez komentirao je jučerašnji defile Vojske Srbije u Prijedoru i Bratuncu.

Helez je istakao da nije dao odobrenje za ulazak, te da “nikad neće staviti svoj potpis i odobriti paradiranje Vojske Srbije u Prijedoru, mjestu na kojem su počinjeni neko od najstrašnijih zločina u Evropi”.

“Očito ova činjenica ništa ne znači kvazi političarima i kvazi intelektualcima iz opozicije u FBiH, koji u ulasku kadeta Vojske Republike Srbije vide priliku da uberu jeftine političke poene, piše Fokus.

“Trn u oku Vučiću”

U napadima na mene, u istom stroju našli su se predsjednik Srbije Aleksandar Vučić, predsjednik bosanskohercegovačkog entiteta Milorad Dodik, ministar sigurnosti Nenad Nešić, zamjenik ministra odbrane BiH Aleksandar Goganović, ali i delegati u Domu naroda Parlamenta BiH Džemal Smajić i Zlatko Miletić, zatim Edin Ramić, zastupnik u Zastupničkom domu Parlamenta Bosne i Hercegovine te mnogi drugi predstavnici opozicije u FBiH, koji kao lešinari vide priliku da u napadima mene dođu do par medijskih naslova.

Razumijem i znam zbog čega sam trn u oku Vučiću, Dodiku, Nešiću i drugim političarima koji ne vole Bosnu i Hercegovinu i aktivno rade na njenom cijepanju. Njima smeta jačanje Oružanih snaga BiH i naše domovine općenito.

Koji su razlozi napada na mene od strane opozicije u Federaciji BiH, predstavnika SDA, DF i SBiH treba prvenstveno pitati njih. Je li moguće da je to samo puka borba za vlast? Je li moguće da su spremni u svojoj borbi za vlast oslabiti i podrivati čitav odbrambeni sistem BiH? Da li im možda smeta što sam za godinu i po dana na poziciji ministra odbrane BiH uradio više nego njihove stranačke kolege za 20 godina?

Prije nekoliko godina SNSD je zatražio smjenu Selme Cikotića, tadašnjeg ministra odbrane BiH. Kao zastupnik u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine BiH glasao sam protiv, svjestan značaja i uloge ministra odbrane BiH za odbrambeni sistemu naše zemlje. Nisam se tada pridružio onim koji ne vole BiH u napadima na institucije ove države, kao što su to jučer uradili Smajić, Miletić, Ramić i drugi.

Poručujem svim građanima u našoj domovini, svim političkim akterima, predstavnicima vlasti i opozicije u našoj zemlji, zbog stalnih nasrtaja na suverenitet i teritorijalni integritet naše zemlje, probosanske snage moraju biti ujedinjene. Ovo nije vrijeme kad jedni drugima saplićemo noge. Vlast nije i ne smije biti vrjednija od države – objavio je Helez na društvenim mrežama.

Nastavi čitati

BiH

Konaković: ‘Ovdje se vodi neka prljava kampanja, a čudne su neke izjave članova Predsjedništva BiH’

Published

on

By

Pripadnici Vojske Srbije imali su svečani defile kroz Prijedor 7. jula, uoči obilježavanja 82. godine od bitke na Kozari. kako smo saznačli, radi se o pitomcima i starješinama Vojne akademije u Beogradu, a defile je održano pod pokroviteljstvom Vlade Republike Srpske.

U defileu su učestvovali i ministar za rad, boračka i socijalna pitanja Srbije Nemanja Starović te državni sekretar u ovom ministarstvu Zoran Antić, kao zvaničnik iz Srbije koji je poznat po veliča nju zločinca Ratka Mladića.

 

Predsjednik bh, entiteta RS Milorad Dodik događaj je iskoristio kako bi ponovno “najavio” secesiju ovog entiteta od države Bosne i Hercegovine.

Da bismo dobili potpunu informaciju kontaktirali smo šefa bh. diplomatije Elmedina Konakovića, koji je u razgovoru za portal Radiosarajevo.ba pojasnio šta se sve događalo proteklih dana.

 

“Ministarstvo vanjskih poslova dobilo je notu i depešu koja uobičajenom diplomatskom praksom stiže u ministarstvo. Naša obaveza je da tu notu proslijedimo Graničnoj policiji BiH, Ministarstvu sigurnosti, ustvari Direkciji za koordinaciju policijskih tijela i Upravi za indirektno oporezivanje.

U skladu sa zakonima mi smo na te tri adresa odmah proslijedili depešu u kojoj se najavljuje dolazak osobe u ime Ministarstva za rad, boračka i socijalna pitanja Vlade Srbije, predstavnika kadeta iz policijskih/vojnih struktura i predstavnika Vojske Srbije.

 

U toj depeši koju smo dobili navodi se da oni dolaze nenaoružani i da će prisustvovati u sklopu obilježavanja godišnjice Bitke na Kozari u svečanom defileu, u svečanim, a ne vojnim uniformama“, pojašnjava nam Konaković.

Zatim je naglasio da je obaveza ministarstva na čijem je čelu, da depešu proslijedi na tri institucije.

“Granična policija BiH kada dobije naš akt, onda poduzima dalje radnje. Ukoliko procijeni da je potrebno napraviti dodatne sigurnosne provjere, eventualno nekome zabraniti ulazak ili dolazak, onda ona komunicira Obavještajno-sigurnosnu agenciju (SIPA). Dakle, nisu to uradili. Da li su trebali? To možete razgovarati sa njima. Ali, treba imati jednu stvar u vidu – to je jedna od najdevastiranijih institucija u našoj zemlji, koju su nam prethodne vlasti koje sada, čini mi se prave prljavu kampanju oko ove priče, ostavile sa 800 ljudi koji nedostaju u Graničnoj policiji BiH. Mi smo o tome više puta govorili, pokrenuli inicijativu da se popuni ova institucija.

Još jedan podatak o kojem sam javno govorio – MUP RS ispomaže, pripomaže kontrolu granica Graničnoj policiji, u dijelu gdje je upravo granica sa Srbijom, zbog nedostatka ljudi u ovoj insistuciji”, kazao je Konaković.

Zatim je ministar Konaković za naš portal govorio o udaru i prljavoj kampanji protiv njega…

“I sada ovi koji prave prljavu kampanju, žele da se sve preko noći ovo zaboravi, a ustvari sve mi je jasno, jer sam ja, veliki, najveći problem SDA i DF-a, da u tome pokušavaju naći ulogu Ministarstva vanjskih poslova BiH koja po zakonu ove zemlje, apsolutno ne postoji.

Čudne su i izjave članova Predsjedništva BiH, koji pitaju zašto njima nismo slali tu depešu. Ako hoće, slat ćemo im ubuduće sve depeše, pa neka vide kako se to radi. Ovdje, po zakonu, ne postoji nikakva obaveza, niti je sistem niti je praksa, da se njima šalje ova vrsta najave”, kazao je Konaković.

Radiosarajevo.ba

Nastavi čitati

BiH

Ramo Isak komentirao ulazak vojske Srbije: Građanima BiH poručujem da nema razloga za zabrinutost

Published

on

By

Federalni ministar unutrašnjih poslova Ramo Isak oglasio se povodom medijskih upita o ulasku vojnih lica iz Republike Srbije u Bosnu i Hercegovinu, ali i povodom, kako je naveo, “demagoških prozivki delegata u Domu naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine Zlatka Miletića”.

Frapantno je što se o ulasku vojnih lica iz Republike Srbije u Bosnu i Hercegovinu još uvijek nije detaljno oglasila Granična policija Bosne i Hercegovine. Upravo su njihovi policijski službenici zakonom ovlašteni da obave provjere s ciljem otkrivanja i sprječavanja prijetnji državnoj i javnoj sigurnosti i pravnom poretku Bosne i Hercegovine.

Granična policija BiH je državna sigurnosna agencija koja daje odobrenje za ulazak pripadnika stranih službi sigurnosti u uniformama u Bosnu i Hercegovinu, a uz prethodno pribavljenu saglasnost Ministarstva sigurnosti BiH. Očekujemo od Granične policije BiH da nas izvijesti da li je izdala potrebno odobrenje za ulazak vojnih lica iz Republike Srbije u Bosnu i Hercegovinu”, navodi Isak u saopćenju.

Prema važećem zakonu pripadnici stranih službi sigurnosti, koji su članovi radnih delegacija u službenom posjetu, smiju ući u BiH, nositi uniformu i službeno naoružanje ako je ono sastavni dio uniforme i bez posebnog odobrenja, ali uz prethodnu pisanu najavu Graničnoj policiji BiH. U tom slučaju odluke donosi Granična policija BiH, podsjeća on, te veli kako je ovo “pitanje koje ne smije postati predmet politikanstva i prikupljanja jeftinih političkih poena”. Ovo je pitanje koje moramo sistemski riješiti i otkloniti “rupe” na bosanskohercegovačkoj granici, stava je čelnik Federalnog MUP-a.

 

Granicu štite policijski službenici Granične policije BiH, a kontrolu granice ne vrše ni Ministarstvo vanjskih poslova BiH, ni Ministarstvo odbrane BiH, ni Federalni MUP-a, a ni kantonalni MUP-ovi. To je posao graničnih policajaca. Građanima BiH poručujem da nema razloga za zabrinutost. Ovo je dio još jedne političke parade u režiji Milorada Dodika i Aleksandra Vučića, a do bilo kakvog ugrožavanja javne sigurnosti neće doći.

Što se tiče demagoških izjava Zlatka Miletića, upravo je u vremenskom periodu kada je Zlatko Miletić bio dio parlamentarne većine na nivou državnih institucija devastirana Granična policija Bosne i Hercegovine. Zlatko Miletić, kao državni parlamentarac, snosi direktnu odgovornost za nedostatak policijskih službenika u Graničnoj policiji Bosne i Hercegovine kao i za činjenicu da – zbog nedostatka policijskih službenika – asistenciju graničnim policajcima pružaju pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova RS.

 

Miletiću, umjesto ispraznih priča i demagogije, predoči građanima jedan prijedlog ili jedan zakon koji si predložio u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine, a koji je donio nešto dobro javnoj sigurnosti Bosne i Hercegovine ili bilo kojoj drugoj sferi života. Ti si podjednako neuspješan parlamentarac koliko si bio neuspješan direktor Federalne uprave policije, a koju si također ostavio devastiranu”, žestoko kritizira Isak, te nastavlja:

Mi i dan danas saniramo i popravljamo štete koje si nanio Federalnom ministarstvu unutrašnjih poslova, a koje su rezultat tvoje kratkovidnosti i – nemoj se naći uvrijeđen – gluposti. Svima je jasno da policijski poslovi nisu tvoja jača strana, a evidentno je kako se ni u politici nisi snašao najbolje.

Zlatko Miletić

O odbrani države Bosne i Hercegovine sa tobom neću da polemišem. Ti nisi osoba koja zavređuje trošenje riječi na temu odbrane. Sramota je da primaš toliku platu u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine, a da ne poznaješ nadležnosti državnih institucija i činjenicu da državnu granicu kontroliše Granična policija BiH. O čemu, Zlatko, da pričam sa tobom, a da to nije gubljenje vremena? Ja tebi Miletiću ne mogu pojasniti činjenično stanje, jer to je daleko iznad dometa tvog shvatanja.

Nijedan funkcioner, pa čak ni funkcioneri SNSD-a, nisu nanijeli štete policiji u Federaciji Bosne i Hercegovine koliko si nanio ti svojim lažnim tvrdnjama o saradnji policije sa kriminalcima. Znaš li Miletiću da je tvoja obaveza da prijavljuješ krivična djela, a ne da u medijima blatiš policijske uprave u Federaciji Bosne i Hercegovine – kako Federalnu upravu policije tako isto i policijske uprave kantonalnih MUP-ova. Za čije interese Zlatko ti radiš? Šta te tjera da pokazuješ toliku dozu mržnje prema dojučerašnjim kolegama? Jesi li plaćen za to ili to radiš iz nekih mračnih psihičkih potreba?  I nemoj se Miletiću građanima predstavljati kao visoko moralna osoba. Znamo te. Vidjeli smo prepiske. Treba li da te podsjetim na njih?“, navodi se u reakciji ministra Isaka.

Radiosarajevo.ba

Nastavi čitati

Najčitanije