Connect with us

BiH

Asimetrija entitetskih ustava: Predsjednik RS-a se bira direktno, predsjednik FBiH indirektno, potpredsjednici RS-a su “pomoćnici predsjednika”, a bez potpredsjednika FBiH nema Vlade, u FBiH zakone razmatraju dva doma Parlamenta, u RS-u samo NSRS

Published

on

Ukoliko želi deblokirati Federaciju BiH, Christian Schmidt bi to mogao uraditi na jednostavan način. Dovoljno je da odredbe Ustava Republike Srpske ubaci u Ustav FBiH i Federacija bi, tako, postala mnogo funkcionalniji entitet i nijedna politička partija ne bi mogla blokirati bilo koji proces. U nastavku ćemo se pozabaviti ključnim odredbama Ustava FBiH i Ustava RS koje se odnose na pojedine pozicije u Federaciji i RS-u. Na osnovu onoga što slijedi uvjerit ćete se zbog čega je RS funkcionalniji entitet.

Piše: Avdo Avdić

PREDSJEDNIK I POTPREDSJEDNICI

 

 

Federacija BiH

Prema Ustavu FBiH, Federacija ima predsjednika i dvoje potpredsjednika. Svi moraju biti iz različitih konstitutivnih naroda (jedno B, jedno H, jedno S). Predsjednik i potpredsjednici Federacije BiH se biraju indirektno. Evo kako to predviđa Ustav FBiH.

“U izboru predsjednika i dva potpredsjednika Federacije Bosne i Hercegovine, najmanje trećina delegata iz klubova bošnjačkih, hrvatskih ili srpskih delegata u Domu naroda mogu kandidovati predsjednika i dva potpredsjednika Federacije Bosne i Hercegovine. Izbor za predsjednika i dva potpredsjednika Federacije Bosne i Hercegovine zahtijeva prihvatanje zajedničke liste tri kandidata za predsjednika i potpredsjednike Federacije, većinom glasova u Zastupničkom domu, a zatim i većinom glasova u Domu naroda, uključujući većinu kluba svakog konstitutivnog naroda. Ukoliko ni jedna lista kandidata ne dobije potrebnu većinu u oba Doma, postupak kandidovanja se ponavlja. Ukoliko i u ponovljenom postupku jedan od Domova odbije zajedničku listu, smatraće se da su kandidovane osobe izabrane prihvatanjem liste u samo jednom Dom”, propisuje Ustav Federa

Dakle, da bi neko bio kandidiran za (pot)predsjednika Federacije BiH mora prikupiti najmanje šest potpisa u Klubu konstitutivnog naroda koji ga kandiduje. Tek kada skupi tih šest potpisa, oba doma Parlamenta Federacije BiH odlučuju o njegovoj kandidaturi. (Christian Schmidt namjerava ovaj broj podići na sedam ili osam) Predsjednik i potpredsjednici Federacije BiH direktno učestvuju u izboru Vlade Federacije.

“Predsjednik Federacije, uz saglasnost oba potpredsjednika Federacije, imenuje Vladu Federacije nakon konsultacija sa premijerom ili sa kandidatom za tu funkciju. Vlada Federacije Bosne i Hercegovine je izabrana, nakon što je njeno imenovanje potvrdio većinom glasova Zastupnički dom Federacije. Svako upražnjeno mjesto popunjava se istim postupkom”, piše u Ustavu FBiH.

Dakle, da bi Vlada Federacije BiH bila izabrana, prije svih se moraju usaglasiti i predsjednik i potpredsjednici Federacije BiH.

Republika Srpska

Za razliku od predsjednika i potpredsjednika Federacije BiH koji se biraju indirektno i na kompliciran način, predsjednik i potpredsjednike Republike Srpske se biraju neposredno, na izborima.

“Predsjednik Republike i potpredsjednici Republike direktno se biraju sa liste kandidata za predsjednika Republike Srpske, tako što je za predsjednika izabran kandidat koji ostvari najveći broj glasova, a za potpredsjednike su izabrani kandidati iz druga dva konstitutivna naroda koji imaju najveći broj glasova iza izabranog predsednika Republike”, piše u Ustavu Republike Srpske.

Dakle, za izbor predsjednika i potpredsjednika Republike Srpske uopće nije presudno koji narod daje podršku određenom kandidatu, već se izbori odvijaju po građanskom modelu – ko skupi više glasova postaje predsjednik RS, dok su njegovi potpredsjednici oni koji skupe najviše glasova iz druga dva konstitutivna naroda.

U Federaciji BiH premijera i Vladu predlaže predsjednik FBiH uz saglasnost svojih potpredsjednika. U Republici Srpskoj to nije slučaj. Predsjednik Republike Srpske odlučuje sam o mandataru Vlade RS i stav njegovih potpredsjednika iz druga dva konstitutivna naroda upopće nije relevantan.

“Dva potpredsjednika Republike pomažu predsjedniku Republike u obavljanju poslova koje im povjeri predsjednik Republike”, piše u Ustavu Republike Srspke.

ZAKONODAVNA VLAST

Parlament Federacije BiH

Zakonodavnu vlast, piše u Ustavu FBiH,  u Federaciji Bosne i Hercegovine će vršiti Zastupnički dom i Dom narodaSvi zakoni moraju dobiti podršku oba doma Parlamenta Federacije BiH.

Zastupnički dom broji 98 zastupnika, među kojima mora biti najmanje po četiri zastupnika iz reda sva tri konstitutivna naroda. Poslanici u Predstavničkom domu biraju se demokratskim putem na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, na teritoriji cijele Federacije. Svaki birač ima pravo glasati za bilo koju registriranu stranku. Dom naroda FBiH sastoji se od pedeset osam delegata, i to po sedamnaest delegata iz reda svakog od konstitutivnih naroda i sedam delegata iz reda ostalih, s tim da ostali nemaju pravi na vitalni nacionalni interes.

“Delegate Doma naroda biraju kantonalne skupštine iz reda svojih delegata proporcionalno nacionalnoj strukturi stanovništva. Broj delegata za Dom naroda koji se biraju u svakom kantonu srazmjeran je broju stanovnika kantona, s tim što se broj, struktura i način izbora delegata utvrđuju zakonom. U Domu naroda bit će najmanje jedan Bošnjak, jedan Hrvat i jedan Srbin iz svakog kantona koji imaju najmanje jednog takvog zastupnika u svom zakonodavnom tijelu. Delegate Bošnjake, Hrvate i Srbe iz svakog kantona biraju zastupnici iz reda tog konstitutivnog naroda u skladu sa izbornim rezultatima u zakonodavnom tijelu tog kantona, a izbor delegata iz reda ostalih uredit će se zakonom”, piše u Ustavu Federacije BiH.

Delegati doma naroda Federacije BiH biraju deset delegata u Klubu Hrvata i  Bošnjaka Doma naroda Parlamentarne skupštine BiH. Svaki klub konstitutinih naroda u Domu naroda FBiH može pokrenuti pitanje vitalnog nacionalnog interesa.

Parlament Republike Srpske

U Republici Srpskoj zakonodavnu vlast čini Narodna skupština Republike Srpske i Vijeće naroda RS. Međutim, zakone usvaja isključivo Narodna skupština, dok Vijeće naroda ne razmatra zakone, već samo može pokrenuti pitanje zaštite vitalnog nacionalnog interesa.

Narodna skupština: odlučuje o promjeni Ustavam donosi zakone, druge propise i opšte akte“, piše, pored ostalog, u Ustavu RS.

Za razliku od Federacije gdje delegati iz Doma naroda biraju delegate (Bošnjake i Hrvate) u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH, državne delegate (Srbe) bira Narodna skupština Republike Srpske.

U Ustavu RS je dalje navedeno da će se “Zakoni ili drugi propisi ili akti koje izglasa Narodna skupština dostaviti i razmatrati od strane Vijeća naroda ako se isti odnosi na vitalni interes“.

Vijeće naroda ima po osam članova iz svakog konstitutivnog naroda i četiri člana iz reda Ostalih. Ostali imaju pravo da ravnopravno učestvuju u postupku većinskog glasanja. Članove Vijeća naroda bira odgovarajući klub poslanika u Narodnoj skupštini.

U slučaju da broj članova jednog kluba delegata u Vijeću naroda bude veći od broja predstavnika u odgovarajućem klubu Narodne skupštine, dodatni broj delegata će birati klub koji će se formirati u tu svrhu iz reda odbornika u skupštinama opština u Republici Srpskoj.

Vitalni nacionalni interesi konstitutivnih naroda su definisani na sledeći način: ostvarivanje prava konstitutivnih naroda da budu adekvatno zastupljeni u zakonodavnim, izvršnim i pravosudnim organima vlasti;identitet jednog konstitutivnog naroda; ustavni amandmani; organizacija organa javne vlasti; jednaka prava konstitutivnih naroda u procesu donošenja odluka;obrazovanje, veroispovest, jezik, negovanje kulture, tradicije i kulturno naslijeđe; teritorijalna organizacija; sistem javnog informisanja i druga pitanja koja bi se tretirala kao pitanja od vitalnog nacionalnog interesa ukoliko tako smatra 2/3 jednog od klubova delegata konstitutivnih naroda u Vijeću naroda. U pitanju je, dakle, isti katalog kao u Federaciji BiH. No, postoji jedna bitna razlika i njome ćemo se baviti u nastavku.

SUDSKA VLAST

Ustavni sud Federacije BiH

Ustavni sud sastoji se od devet sudija, od kojih su najmanje po dva iz reda sva tri konstitutivna naroda i jedan iz reda Ostalih. Sudije Ustavnog suda Federacije BiH predlaže predsjednik Federacije BiH uz saglasnost potpredsjednika. Od imenovanih sudija bira se vijeće za vitalni interes koje broji sedam sudija (po dva iz reda sva tri konstitutivna naroda i jedan iz reda ostalih). Kada dvije trećine delegata iz kluba nekog od konstitutivnih naroda pokrene pitanje zaštite vitalnog nacionalnog interesa, onda Ustavni sud FBiH 2/3 većinom utvrđuje da li su ispunjeni formalni uslovi za razmatranje merituma. O meritumu odlučuje Vijeće za zaštitu vitalnog interesa.

“U slučaju da proceduru prema ovom amandmanu pokrene 2/3 većina jednog od klubova, potreban je glas najmanje dvojice sudija da bi Sud odlučio da se radi o vitalnom interesu”, piše u Ustavu Federacije BiH.

Dakle, da bi bilo utvrđeno pitanje vitalnog interesa, dovoljno je da dvoje od šest članova Ustavnog suda FBiH koji su članovi Vijeća za bitalni interes to utvrdi.

Ustavni sud Republike Srpske

I Ustavni sud Republike Srpske broji devet sudija. Za razliku od Federacije, sudije Ustavnog suda RS predlaže samo predsjednik Republike Srpske i ne trebaju mu saglasnosti potpredsjednika. I u ovoim sudu postoji Vijeće za zaštitu vitalnog interesa Ustavnog suda Republike Srpske osniva se kako bi odlučivalo o pitanjima vitalnog interesa u proceduri opisanoj u Amandmanu LHHHII. Ovo veće razmatra sva pitanja koja su od vitalnog interesa.

Veće za zaštitu vitalnog interesa sastoji se od sedam članova, dva iz svakog konstitutivnog naroda i jedan član iz reda Ostalih. Sudije bira Narodna skupština Republike Srpske i Vijeće naroda. Kada 2/3 delegata pokrene pitanje zaštite vitalnog nacionalnog interesa Ustavni sud RS dvotrećinskom razmatra da li su ispunjeni formalni uslovi. No, kada se treba odlučivati o meritumu, situacija je, u odnosu na Ustavni sud FBiH potpuno drugačija. U FBiH, podsjećamo, vitalni interes može proglasiti dvoje sudija. U Republici Srpskoj, pak, Poslovnik o radu Ustavnog suda RS propisuje nešto drugo.

“Vijeće o vitalnom interesu u meritumu odlučuje donošenjem odluke dvotrećinskom većinom svih članova vijeća”, piše u Poslovniku.

Dakle, u FBiH dovoje sudija može nešto proglasiti vitalnim nacionalnim interesom nekog naroda, dok u Republici Srpskoj to mora proglasiti šestoro sudija.

Tako dolazimo u situaciju da je skoro pa nemoguće u RS utvrditi ugrožavanje vitalnog nacionalnog interesa. No, OHR-u to nije problem. Christian Schmidt se fokusira na Ustav FBIH kako bi situaciju dodatno zakomplicirao.

Istraga.ba

 

BiH

Stevandić: Predlažemo da se odlože izbori i da se ide po našem izbornom zakonu

Published

on

By

Predsjedništvo SNSD-a odlučilo je da ne donose nikakvu odluku o učešću na izborima, te da predloži koaliciji da pozovu opoziciju na razgovore o učešću na izborima.

“Naš prijedlog je da se na izborima ne učestvuje po pravilima koje je donio visoki predstavnik (Radovan Kovačević dopunjava: “Takozvani visoki predstavnik”, naveo je lider stranke Milorad Dodik na konferenciji za medije.

Rekao je da odluka nije donesena, jer žele da razgovaraju sa opozicijom, a nakon današnjeg sastanka sa vladajućom koalicijom.

Također, Nenad Stevandić je poručio da odluku neće donijeti sami.

“Ipak, slušajući naše kolege iz opozicionih partija šta govore, mi nismo donijeli odluku po kojem zakonu ćemo izaći, pa je odluka da ja u NSRS u ponedjeljak pozovem kolege iz opozicije, da vidimo možemo li se usaglasiti. Ako se ne budemo mogli usaglasiti, sljedeći sastanak koalicije biće odmah u utorak”, rekao je lider US i predsjednik NSRS Nenad Stevandić.

Poziv na sastanak opoziciji biće upućen za ponedjeljak u 14h.

“Imat ćemo sastanak vladajuće koalicije i donijet ćemo odluku. Predlažemo da se odlože izbori i da se ide po našem izbornom zakonu, ali nećemo sami donijeti odluku, ovo je stvar države”, kazao je Stevandić.

N1

Nastavi čitati

BiH

Povećane kazne za prekršitelje zakona, minimalna je 6.000 KM

Published

on

By

Dom naroda odobrio da stupe na snagu veći iznosi kazni za prekršitelje Zakona o kontroli cijena

Dom naroda Federalnog parlamenta usvojio je izmjene Zakona o kontroli cijena, kojima se povećavaju iznosi kazni za prekršitelje odredbi ovog Zakona.

Savjetnik federalnog ministra trgovine Jasmin Kadić kazao je za Fenu da su kazne povećane s ciljem preventivnog djelovanja na potencijalne prekršioce Zakona.

Dosadašnji iznos kazni je mali i stimulativan jer se u praksi pokazalo da se velikim trgovcima isplatilo više plaćanje do sada niskih kazni. Naime, stupanjem na snagu ovih izmjena pravno lice će, u slučaju nepridržavanja mjera neposredne kontrole cijena, platiti minimalnu kaznu u iznosu od 6.000 KM umjesto dosadašnjih 1.000 KM, a najveća moguća kazna je 30.000 KM umjesto dosadašnjih 10.000 KM – istakao je Kadić.

Preventivni i represivni učinak

Naglašava da će se primjenom ovog zakonskog rješenja nastojati postići preventivni i represivni učinak na prekršitelje, odnosno na pravna i fizička lica koja ne poštuju mjere neposredne kontrole cijena.

– Izmjene su predložene jer je Zakon o kontroli cijena donesen 1995. godine, a izmjene 2008. i propisane kazne za prekršitelje ovog Zakona su minimalne i nisu davale rezultate – naveo je Kadić.

Mjere neposredne kontrole cijena, koje su propisane Zakonom o kontroli cijena od izuzetne su važnosti za funkcioniranje države posebno u vrijeme elementarnih nepogoda, nestašice dobara za potrebe privrede i snabdijevanja stanovništva i rastuće inflacije.

Ovom prilikom, Kadić je podsjetio da Federalno ministarstvo trgovine radi na izradi potpuno novog Zakona o kontroli cijena.

Nastavi čitati

BiH

Isak: Mene smijeniti je nemoguća misija, ja sam original, drugi su kopije, vozao sam aute od 500 hiljada KM

Published

on

By

Ministar unutrašnjih poslova Federacije BiH Ramo Isak pristustvovao je današnjoj sjednici Doma naroda Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine.

Nakon toga obratio se medijima rekavši da će Vlada FBiH, predvođena Nerminom Nikšićem, ostati na vlasti do kraja mandata, pa čak i duže.

Istakao je svoj rad kao izuzetno uspješan, tvrdeći da je “postigao više za godinu dana nego njegovi prethodnici u proteklih 30 godina”.

“Niko nije pokrenuo pitanje moje smjene jer to nije izvodljivo, to je nemoguća misija, to su samo puste želje određenih političkih opcija. Od 2018. godine se pokušava sa mojom smjenom, pa su čak pri imenovanju ove vlade tvrdili da ću biti ministar samo 30 dana. No, evo me ovdje, sa Nikšićem, i dalje. Odbio sam ponude za premijerske pozicije jer želim ostati vjeran ovoj vladi koja dobro obavlja svoj posao i nastavit će to činiti”, rekao je Isak novinarima.

Potom je dodao da “ima najjači tim, jači čak i od Predsjedništva”.

“Postižemo najbolje rezultate i svjesni smo da nekima to smeta i da bi željeli da se mijenjamo, ali te političke opcije nemaju tu moć”, dodao je.

Isak je istakao da se sa svojim kolegama u Vladi FBiH bavi samo građanskim pitanjima, projektima i unapređenjem života građana, a da tema rekonstrukcije nikada nije bila na stolu.

“Pokušali su kontaktirati gospodina Ogreševića u vezi njegovog ulaska u parlamentarnu većinu, ali on tvrdi da ga niko nije kontaktirao i da mu nisu nudili ništa. Razlika između mene i ostalih političara koji su bili na sceni proteklih 30 godina je u tome što ja držim svoje riječi i ne izdajem svoje kolege. Nikada ne bih izdao ljude koji su sa mnom krenuli u ovaj projekt, a posebno ne ljude koji rade u interesu FBiH”, naglasio je.

Nakon toga je samouvjereno pričao i o svom imovinskom stanju navodeći kako je i prije ministarske pozicije vozio skupocjena vozila.

“Ljudi me zaustavljaju da se fotografišu. Kada sam najavio da ću izaći u određenim općinama na izbore, ljudi se sami javljaju, napuštaju politčke opcije, žele biti dio tima i normalno da to nekome smeta. Ja nikome ne zamjeram, želim im sreću u životu. Moraju shvatiti da sam ja original, a oni većine kopije, a ni najbolja kopija nije dobra, a najlošiji original je dobar. Ja sam original i ja sam ovo. Znam da pojedini građani imaju određene primjedbe na moje ponašanje, ali cijene rad u segmentu ministra unutrašnjih poslova”, rekao je Isak.

Dodao je da je to on i da se neće mijenjati i nastavlja raditi.

“Iza mene će stajati najbolji rezulati u ovoj vladi. Ja sam i prije pozicije ministra vozio vozila od 200.000 KM, 300.000 KM i 500.000 KM, vozio se u privatnom helikopteru i vozio jahtu. Sada to malo manje radim jer nemam vremena od tolikih obaveza, ali moj žviot niko neće mijenjati. Ali ono što je u interesu građana ja ću uvijek raditi i nikad neću oštetiti državu, građane ni budžet. Rezultati govore o nama, a ovi koji bi željeli vidjeti moju smjenu morat će se još načekati. Prije će njih odstraniti iz njihovih političkih opcija nego što ću ja biti smijenjen s ove pozicije”, poručio je Isak

klix

Nastavi čitati

Najčitanije