Magazin
Budite oprezni: Evo koliko kilometara možete voziti kad se upali rezerva
SVI SMO BAREM jednom vozili malo predugo nakon što se upali lampica koja označava rezervu, precjenjujući kilometražu koju možemo prijeći raspoloživim gorivom i gurajući rezervoar do krajnjih granica. Bez obzira na to jeste li pokušavali izbjeći gužvu ili uštedjeti novac čekajući da dođete na mjesto gdje je benzin jeftiniji, to se često pretvori u period prepun panike u potrazi za najbližom benzinskom postajom.
Ali koliko kilometara možete sigurno voziti nakon što se upali lampica za gorivo? Točan broj ovisit će o nekoliko čimbenika, uključujući marku i model vašeg automobila, vaše vozačke navike, redovitu potrošnju benzina i vozite li automobil s učinkovitom potrošnjom goriva, kažu stručnjaci. Nećete stići tako daleko, na primjer, u agresivnom sportskom automobilu, za razliku od toga da ste u nekom manjem automobilu i vozite umjereno.
Ima prostora više no što mislite
Ali evo dobrih vijesti: imate daleko više prostora za kretanje nego što mislite. Dakle: koliko kilometara biste trebali moći prijeći s upaljenom lampicom za gorivo?
“Ne postoji standardni broj kilometara i on varira od modela do modela”, kaže naš sugovornik Mladen Herceg, dipl. ing. stroj. iz tvrtke mobilityONE s dugogodišnjim iskustvom u upravljanju voznim parkovima. “Obično će se indikator upaliti kada je spremnik ispod 10% do 15% svog kapaciteta.” Općenito, nakon što se upali indikacija za gorivo, sigurno ćete voziti do 50 kilometara. Naravno, nije svejedno u kojem režimu prometa se krećete.
Utječe li marka ili model automobila na to koliko kilometara možete prijeći nakon što se upali indikator za gorivo? Odgovor je opet “da”, jer vrsta automobila koji imate čini veliku razliku. Automobilu sa spremnikom od 40 litara preostala rezerva može biti 4-6 litara od trenutka kada se upali indikacija. Međutim, nekom velikom terencu ostat će 12 ili čak 15 litara rezerve goriva, ali mu je i specifična potrošnja po kilometru znatno veća.
Prebacite to u potrošnju: npr. mali gradski automobil sa spremnikom od 40 litara i rezervom od 4 do 6 litara teoretski može prijeći vjerojatno još 50-80 km u umjerenoj vožnji. Međutim, automobil koji troši trećinu više mora imati i toliko veću rezervu.
Stanje vozila i ceste
Sljedeće je pitanje utječu li starost i stanje vozila, odnosno stanje ceste koliko daleko možete voziti nakon što se upali lampica?
Herceg navodi: “Starost i stanje automobila, posebno kvaliteta održavanja vozila imat će utjecaja na potrošnju, što je opće poznato, baš kao i specifični uvjeti na cesti. Na primjer, hladno vrijeme značajno povećava potrošnju goriva, posebice radi rada drugih sustava poput klimatizacije, grijanja i sl., pa ako vam se indikacija upali kada je izuzetno hladno, trebali biste voditi računa da što prije stignete do benzinske postaje, piše Index.
Loše održavano vozilo također će imati veću potrošnju pa će stoga prije ostati bez goriva kada je prazno. S druge strane, ako je vozilo dobro održavano, njegova starost ne bi trebala utjecati na potrošnju goriva, tako da biste se trebali držati općih procjena.”
Sljedeće je pitanje je li možda štetno voziti na rezervi. Još jednom, odgovor je “da”. Vožnja nekoliko kilometara do najbliže benzinske postaje neće oštetiti vaš automobil, međutim imajte na umu da pumpa za gorivo treba fluid za svoj rad te da rad “na suho” dovodi do kvara sustava. “Ako nema dovoljno goriva”, objašnjava Herceg, “jednostavno motor ne radi, a vi se ne vozite.”
Osim toga, s vremenom riskirate začepljenje filtera goriva jer automobil počne povlačiti prljavštinu i čestice s dna rezervoara. Naime, spremnici goriva nisu savršeno čisto okruženje, a vožnja nakon što se upali indikator može povući nečistoće iz goriva u sustave ubrizgavanja goriva vašeg motora.
Budite racionalni u vožnji
Dakle, kako voziti kada se upali indikator za gorivo? Herceg kaže da postoji nekoliko stvari koje možete učiniti kako biste smanjili potencijalnu štetu. Prvo, dok tražite najbližu benzinsku postaju, izbjegavajte vožnju velikim brzinama kako biste spriječili pregrijavanje motora i veću specifičnu potrošnju. Upamtite, svaka preostala količina vam je tada vrlo bitna pa budite racionalni u vožnji. Drugo, isključite sve nepotrebne potrošače, posebno klima-uređaj, sustav za grijanje kabine, sjedala i sl. jer oni povećavaju specifičnu potrošnju goriva.
Ako nemate benzinske postaje u blizini, s malim šansama da ćete je pronaći, bolje se sigurno zaustaviti na adekvatnom mjestu i pozvati pomoć ili alternativno rješenje za nastavak puta.
Konačno, a zašto biste uopće vozili s praznim spremnikom goriva? Rjeđe punjenje rezervoara uopće ne znači da štedite novac, već vas šteta nanesena vašem vozilu može skupo koštati. A nebriga oko redovnog punjenja goriva zadavat će vam nepotrebne glavobolje.
Magazin
Ovom automobilu nema ravnog na tehničkom pregledu
Riječ je o vozilu Honda Jazz. Nema boljeg od njega u izvještaju TÜV-a za 2025.: Prema procjenama TÜV-a, samo 2,4 od 100 Honda Jazz ne prođe prvi tehnički pregled (HU).
Japanac je apsolutni lider među vozilima starosti dvije i tri godine. Ali čak i izvan svog TÜV rekorda, Honda Jazz mali je automobil s velikim potencijalom: lansirana 2020. godine, četvrta generacija nastavlja tamo gdje je prethodna generacija stala – s ekonomičnom vožnjom, mnogim praktičnim detaljima i prilično neupadljivim izgledom.
Dizajneri su se suzdržali od eksperimentiranja tokom dizajna. Četvrta generacija također djeluje prilično neupadljivo i ostaje u klasičnom formatu malog automobila s dužinom od 4.04 metra. Jazz ističe prije svega svojim pametnim prostornim konceptom: stražnja sjedala (Magic Seats) mogu se čak i preklopiti. To znači da i glomazan teret možete prevoziti straga.
Zapremina prtljažnika je između 304 i 1.205 litara. Prostor dostupan putnicima vrlo je dobar za mali automobil. Osjećaj je također dobar: izbor materijala prikladan je za ovaj segment, navigacijom i automatskom klimom upravlja se izravno putem dugmeta i tipki.
Osim Jazza, tu je i SUV sestrinski model sa sufiksom Crosstar. Početkom 2023. godine, Jazz je dobio facelifting, uključujući modificiranu masku hladnjaka i zatamnjenija prednja svjetla.
Oni koji su zainteresirani za polovne automobile ne moraju dugo razmišljati o tome koji motor žele odabrati: jedini pogon dostupan u Njemačkoj je hibridni sistem (e:HEV) koji se sastoji od benzinskog motora, generatora i elektromotora. Benzinski motor je 1,5-litreni atmosferski motor sa 98 KS. Pogon je inače osiguran elektromotorom od 80 kW/109 KS s 253 Nm. Drugi elektromotor djeluje kao generator.
Više nema mjenjača u tradicionalnom smislu, već umjesto njega postoji fiksni omjer. Kroz cijevi u prosjeku teče 4,5 litara na 100 kilometara, no oni koji se uglavnom voze u gradskoj gužvi mogu proći i s manje. Facelifting je donio nešto više konjskih snaga. Električni pogon sada proizvodi 90 kW/122 KS, a benzinski motor 107 KS.
Njegove prednosti i slabosti u TÜV-u
Četvrta generacija Honde Jazz završila je svoj prvi TÜV generalni pregled i ispitne tačke šasije, kočnica i zaštite okoliša bez ikakvih pritužbi. Malo su primjetna samo dnevna svjetla i maglenke.
Treća generacija Jazza (2015. do 2020.) došla je s dva motora: 1,3-litrenim benzincem sa 102 KS i 1,5-litrenim sa 130 KS, oba bez turbo potpore. I tu se malo ima za prigovoriti: šasija je u redu, dnevna svjetla i maglenke ponekad mogu izazvati probleme u dijelu osvjetljenja. Ni s kočnicama uglavnom nema problema.
U principu, jazz druge generacije također je neproblematičan. Od petog generalnog pregleda nadalje, kritiziraju se zglobovi upravljača i više hrđe nalazi se kod vozila starih od 11 do 13 godina. Učestalost grešaka na stražnjim svjetlima je iznad prosjeka, uz povremene pritužbe na krivo postavljena svjetla. Vrlo rijetko se pojavljuju zahrđali kočioni vodovi i istrošeni kočioni diskovi. Sve u svemu, Jazz II je bolji od prosjeka u većini poglavlja.
Honda Jazz želi impresionirati svojom prikladnošću za svakodnevnu upotrebu i svojom pouzdanošću. Budući da je Honda Jazz na premijeri koštao najmanje 22.000 eura (oko 44.000 KM), cijene polovnih i dalje su visoke. Početna cijena je oko 15.000 eura (oko 30.000 KM), piše Fenix Magazin.
Magazin
VIDEO U BMW-ovim tvornicama auti voze bez vozača
U TVORNICAMA BMW-a i Minija automobili će voziti bez upliva vozača.
U iščekivanju potpuno autonomnih vozila na cestama širom Europe provode se ograničeni pilot-programi. Jedan od takvih je onaj u BMW-ovim pogonima koji traje pune dvije godine. BMW je u tvornicama u Dingolfingu i Leipzigu uveo sustav autonomne vožnje kako bi povećao produktivnost.
Napredni sustav autonomnog upravljanja testira se od 2022. godine. Inicijalno je startao na modelima serije 5 i serije 7, a radi se o autonomnoj vožnji između dvije hale na potezu dugom više od kilometra. Zanimljivo je da sustav funkcionira na svim primjercima, bez obzira na ugrađenu opremu.
To je zato što su Lidar senzori postavljeni duž rute i rade zajedno s vanjskim planerom kretanja i modelom okoliša koji kontrolira kretanje vozila. Pilot-program u Dingolfingu je upravo okončan i ulazi u serijsku fazu. Tvornica u Leipzigu pak koristi sustav autonomnog upravljanja u tvornici na 90 posto primjeraka proizvedenih u tvornici. To uključuje BMW-ove i Minijeve modele koji se proizvode u tvornici.
Iduće godine BMW će uvesti sustav u svojim proizvodnim pogonima u Regensburgu i Oxfordu. Nova tvornica u Debrecenu, Mađarska, također će koristiti tehnologiju kada započne serijsku proizvodnju.
“Autonomno upravljanje u tvornicama optimizira naš proizvodni proces i donosi značajne dobitke učinkovitosti za našu logistiku”, rekao je Milan Nedeljković, član uprave BMW-a odgovoran za proizvodnju. “Zato ćemo ovu tehnologiju brzo uvesti u našu proizvodnu mrežu”, nastavio je.
Index.hr
Magazin
Tifa i Alen Islamović ostavili nesuglasice iza sebe: Jedan drugom smo oprostili mnoge greške
Sada su naveli kako je među njima sve uredu. Islamović je za IN Magazin kazao kako nemaju nikakvih problema.
“Nismo mi da cjepidlačimo, da nešto posebno tražimo na stageu, u garderobama… Odlično se družimo. Dobro smo raspoloženi, zdravi smo i želimo raditi ovaj posao iskreno”, dodao je.
Tifa je kazao da su s ove vremenske distance, zahvaljujući Goranu Bregoviću i ostatku ekipe, shvatili da je sve vrijedilo.
“Mi smo prijatelji. Nakon toliko godina smo, što mi kažemo u Bosni, došli tobe, shvatili i oprostili mnoge greške koje smo činili jedan drugom i doživjeli katarzu. Tome se veselim. Za ovo vrijedi živjeti. Ako treba sutra da umrem, meni je super”, naveo je.
Magazin
Kao iz vremena Jugoslavije: Bosanac Rijad i Hena se zavoljeli na radnoj akciji
Omladinske radne akcije oduvijek su bile više od fizičkog rada, lopata, pijeska i cigli. One su predstavljale prostor u kojem su se stvarali prijateljstva, dijelili snovi i gradili ne samo objekti, već i mostovi među ljudima.
I dok su se mnogi s nostalgijom prisjećali tih dana mladosti i entuzijazma, priča o Heni Ćurkić iz Novog Pazara i Rijadu Šabiću iz Breze u Bosni i Hercegovini svjedoči da duh akcija živi i danas.
Tokom ovogodišnje omladinske radne akcije ORA “Novi Pazar 2024”, među brojnim brigadirima, sudbina je spojila Henu i Rijada u priču punu ljubavi i zajedništva.
Hena, mlada i energična brigadirka iz Novog Pazara, privukla je pažnju Rijada, vedrog i predanog mladića iz Breze, već pri prvom susretu. Njihov susret nije bio samo slučajnost, već početak priče koja je brzo dobila novi, emotivni smisao.
Okruženi zvucima akcijaških pjesama i prijateljima iz brigade, Rijad je odlučio postaviti sudbonosno pitanje. Uz osmijeh i emocije koje su ispunile radilište, Hena je s radošću izgovorila “DA”, dok su prisutni brigadiri aplauzom i pjesmom slavili ovaj poseban trenutak.
Njihova ljubavna priča podsjeća da omladinske radne akcije nisu samo rad i trud, već i prilika za izgradnju životnih priča ispunjenih ljubavlju, prijateljstvom i srećom. Hena i Rijad danas svjedoče kako tradicija radnih akcija može biti prostor za kreiranje nečeg posebnog – ljubavi koja traje cijelog života.
ORA “Novi Pazar 2024” s ponosom ističe ovu inspirativnu priču, naglašavajući da omladinske akcije nisu samo dio prošlosti, već i budućnosti.
Radiosarajevo.ba
BiH
Profesor Mate Kelava izdao saopćenje povodom priznanja za životno djelo
”Crnogorska modna kreatorica i stilistica Rada Krivokapić Radonjić nenadmašna je umjetnica, cijenjena u svijetu mode, i po našem sudu priznanje za životno djelo pripalo je njoj. Radina je obveza da ne smije posustati u svom radu, i vjerujemo da će ona nastaviti svoju blistavu karijeru.”
Radina izjava povodom ovih novosti glasi: *”Dobiti priznanje za životno djelo najviša je čast i zadovoljstvo, jer je to nagrada koja se najteže zaslužuje.”*
Također, Rada je u listopadu dobila nagradu *Solvent Rating* za najboljeg poduzetnika za 2024. godinu za svoj Modni studio Rada Kotor.
Rada Krivokapić Radonjić izjavila je: *”Ova nagrada potvrđuje da su znanje, vještine i posvećenost pravilno usmjereni i primijenjeni u poduzetništvu.”*
Ovaj uspjeh prati i nedavno objavljena knjiga *”Život, istina i put Rade Krivokapić Radonjić”*, koju je napisala skupina književnika i *MM portal* iz Mostara. Među autorima su urednik Mladen Ljubić Vajta, idejna tvoriteljica *MM portala* Milijana Marić, te književnici, pjesnici, profesori i novinari: Zdravka Babić, Branka Subašić, Nevenka Rezo, Ljiljana Skelić Vemić, Jelena DM, Radica Leko, Marina Vukoja, Ivka Ilić Kovačević, Željka Mihaljević Lončar, Mate Kelava, Anto Marincin, Dragan Marijanović, Ivan Vrljić i Željko Andrijanić.
*“Uspjeh je napisati i izdati knjigu, ali najveći uspjeh je kada netko drugi piše knjigu o vama,”* istaknula je Rada Krivokapić Radonjić. *“Zadivili su me radovi urednika i književnika koji su doprinijeli ovoj knjizi, i vjerujem da ću ih osobno upoznati u budućem razdoblju.”*
Magazin
Influencer Sandi otkrio cijenu svojih objava na mrežama: Oko 4 hiljade KM za jednu objavu
“To je skupa priča, kod mene je 2000 eura i tko voli nek’ izvoli. Svatko kreira cijenu kako želi. Znam da će komentari biti ‘besposličar, trebalo bi to manje’, ali iza te cijene stoji cijela produkcija,” rekao je Pego.
Objasnio je da u procesu sudjeluju dvije kamere i još dvoje ljudi, što značajno utječe na troškove: “Kad sve uzmete u obzir, zapitajte se je li 2000 eura previše.”
Pegina izjava izazvala je buru na društvenim mrežama. Dok neki podržavaju njegov rad i napore, drugi smatraju da su takve cifre pretjerane.
U svijetu influencera, cijene ovise o popularnosti, kvaliteti sadržaja i tržišnim uvjetima.
-
Svijet / Zanimljivostiprije 7 dana
Otkriveno zašto kraljica Elizabeta nije posjetila Izrael: Vjerovala da je svaki Izraelac ‘terorist ili sin teroriste’
-
Smrtovniceprije 5 dana
Na ahiret preselila Avdić (rođ. Kadić) Meleća
-
BiHprije 1 dan
Skandalozna Zovko: “A to se događa u BiH s kršćanima, a kamoli u Siriji. Zato ne budimo naivni!”
-
Svijet / Zanimljivostiprije 2 dana
Snažne eksplozije u Siriji, Izraelci napali: “Najteži udar od 2012.”
-
Cazinprije 3 dana
Tuga u Cazinu, iznanada preminuo Anel Lojić
-
Sportprije 6 dana
Džanan Musa se obrisao s Instagrama: “Prolazi najteže trenutke od dolaska u Real”