Connect with us

Magazin

Čini vam se da vam auto troši previše goriva? Ovo su možda razlozi

Published

on

CIJENE goriva su visoke, pa se pokušava uštedjeti na svakom koraku, a jedan je preispitivanje potrošnje vozila. Utjecaji na potrošnju goriva mogu biti potpuno drugačiji od slučaja do slučaja, objašnjava za HAK Reviju Marin Morava, tehnički savjetnik u Hrvatskom autoklubu.

Jesu li to stil vožnje, neispravnost na vozilu, koja je usko povezana s potrošnjom goriva, neadekvatno održavanje vozila ili otežani uvjeti u kojima se vozilo nalazi? Koje neispravnosti na vozilu mogu utjecati na povećanu potrošnju goriva, odnosno što morate pregledati?

  • Zbog neispravnih kočionih čeljusti ili parkirne kočnice, koja u potpunosti neće otpustiti kočionu silu, kao i kočione čeljusti, kočiona sila može ostati prisutna na nekom kotaču u trenutku pokretanja vozila a da vozač nije aktivirao kočnicu. Posljedice su povećana potrošnja goriva i kočionih obloga.
  • Neispravna geometrija kotača može podići potrošnju goriva i uzrokovati nepravilno trošenje guma, kao i smanjeni tlak u gumama.
  • Usisni sustavi s turbopunjačima ili atmosferskim motorima mogu imati niz neispravnosti. Neki od najčešćih su oštećeni vodovi zraka na visokotlačnoj strani turbopunjača, pa zbog toga dolazi do propuštanja stlačenog zraka ili uvlačenja sekundarnog zraka kod oštećenja vodova zraka na strani niskog tlaka usisa. Tu su i prljavština ili neispravnost na senzorima u usisu ili nepravilan rad određenih aktuatora u usisu i još niz mogućih drugih problema.
  • Neispravan ispušni sustav može podići potrošnju goriva zbog slabe propusnosti ispušnih plinova ili propusnosti ispuha u okolinu na određenom dijelu ispušnog sustava tamo gdje to nije poželjno. Na primjer, to se može dogoditi na ispušnoj grani motora, pa dolazi do uvlačenja sekundarnog zraka iz okoline, što može imati loš utjecaj na smjesu goriva i zraka jer senzori u ispuhu imaju utjecaj na smjesu. Također, ugradnja neadekvatnih dijelova u ispuh može utjecati na povišenu potrošnju goriva.

Sustav ubrizgavanja goriva može također biti uzrokom niza problema,od neispravnog dobavljanja goriva do problema s pripremom goriva za ubrizgavanje. Istrošene i začepljenje brizgaljke mogu imati loš učinak na potrošnju goriva, kao i niz drugih dijelova u sustavu ubrizgavanja.

  • Rashladni sustav motora može imati probleme s podizanjem radne temperature motora, a uzrok može biti neispravan termostat. Pothlađeni motor ima veću potrošnju goriva. Neispravan senzor temperature motora također može imati utjecaj na povišenu potrošnju goriva zbog netočnih vrijednosti za sustav paljenja i ubrizgavanja.
  • Istrošena mehanika motora, nizak stupanj kompresije motora, istrošeni vrhovi bregaste osovine, neispravna zračnost ventila, razne naslage prljavštine u usisnim kanalima i ventilima te sjedištima ventila mogu utjecati na potrošnju goriva.

Niz je čimbenika koji još mogu uzrokovati povišenu potrošnju goriva vozila i dobro bi bilo konzultirati se sa servisom o drugim problemima koji mogu nastati na vozilu. Prije ozbiljnije analize nastalih problema trebalo bi provesti kontrolu jesu li sve servisne radnje redovno provedene jer i neredovito održavanje može utjecati na potrošnju goriva pa je poželjno na vrijeme promijeniti:

  • motorno ulje i filtar ulja
  • filtar zraka motora
  • filtar goriva
  • svjećice ili neispravne grijače motora kod dizelskih motora
  • ulje automatskog prijenosnika
  • tu su i druge potrebne radnje koje je proizvođač planski predvidio za tu marku i model vozila.

Povišena potrošnja goriva može nastati i zbog uvjeta vožnje:

  • vožnja kreni-stani, gradska vožnja…
  • kratke vožnje do 5 km s vremenskim odmakom do idućeg pokretanja od 3 do 8 sati (uvijek hladan motor) mogu i do 50% podići potrošnju od specificiranih podataka
  • teško prohodni putevi, makadam i uzbrdice, loša infrastruktura
  • hladnija okolina u kojoj se vozilo nalazi
  • dodatna masa, puno vozilo putnika i prtljage, plus priključno vozilo
  • povećanje otpora zraka kod kretanja vozila zbog krovnih nosača s kutijama ili biciklima – svi ti dodaci će podizati potrošnju goriva.

Neadekvatan stil vožnje može najviše utjecati na povećanu potrošnju goriva, a od pomoći su nam kod novijih vozila različite asistencije koje signaliziraju kada je idealno promijeniti stupanj prijenosa u odnosu na brzinu vozila i broj okretaja motora.

Uglavnom se na instrumentnoj ploči pojave ikonice za prebacivanje u viši ili niži stupanj prijenosa. Također, kod novijih generacija vozila moguće je koristiti tipku Eco nakon koje se osjeti da motor sporije ubrzava i, ovisno o opremi, kod zaustavljanja vozila može samostalno i isključiti motor s funkcijom Start/Stop. Naravno, tu je i ekovožnja s kojom sami, vozačkim stilom, možete utjecati ne potrošnju.

Proizvođačke specifikacije potrošnje goriva za vozilo često je teško postići u praksi po NEDC ili malo realnijem WLTP ciklusu mjerenja i najčešće je dobar rezultat ako od njih odstupamo od 15 do 30% od specificirane potrošnje.

Advertisement

Otvorena vožnja i odlazak na duži put te potrošnja koju ćete ostvariti najbolji su pokazatelj je li s vozilom sve u redu. Ako je potrošnja u prosjeku koji ste mjerili i prije, s vozilom je sve u redu. Ako nije, vjerojatnost problema koji morate istražiti se povećava…

Magazin

Samo kašika ove žitarice dnevno dovoljna je za dobru probavu, jak imunitet i vitku liniju

Published

on

By

Ova žitarica je prepuna vitamina!

Veoma je korisna za zdravlje, i kao takva pšenica je veoma zastupljena u mediteranskoj ishrani.

 

Odlična je za crijeva, u kojima je izvor našeg imuniteta, podstiče metabolizam i sadrži gvožđe, cink, selen kao i vitamin B!

Advertisement

Ako ga spremite na ovaj način, kašika dnevno će vam biti dovoljna za vitku liniju i jak imunitet tokom hladnih dana. Jedite kad god osjetite glad, sa malo meda, cimeta ili kakao praha.

 

Sastojci:

1 kg pšenice
50 grama suhog grožđa
50 grama oraha
50 grama lješnika
50 grama badema

Advertisement

Priprema:

Potopite pšenicu preko noći, pa je sutradan polako kuvajte najmanje tri sata. Vodu dolivajte polako, da nikad ne bude previše. Orah, lješnik i badem sameljite. Pred kraj kuhanja dodajte ih u žito i kuhajte još desetak minuta. Ohladite i čuvajte u frižideru.

Nastavi čitati

Magazin

Ovo su četiri ključna faktora koja određuju koliko dugo ćete živjeti

Published

on

By

Dok genetika ima svoju ulogu, niz uvjeta okoline i načina života može imati veći utjecaj na rizik od prerane smrti, prema nalazima nove studije.

Istraživači iz Oxford Population Health koristili su podatke od skoro pola miliona učesnika UK Biobank kako bi procijenili uticaj 164 faktora okoline i genetskog rizika za 22 glavne bolesti povezane sa starenjem i preranom smrt.

Koristili su jedinstvenu mjeru starenja da prate koliko brzo ljudi stare koristeći nivoe proteina u krvi. To im je omogućilo da povežu faktore okoline ili izloženost koji predviđaju ranu smrtnost s biološkim starenjem.

Ranije se pokazalo da ova mjera otkriva promjene vezane za starost, ne samo u UK Biobanku, već u dvije druge velike kohortne studije iz Kine i Finske.

Identificirali su 25 okolišnih faktora koji utiču na sat starenja, uključujući učestalost jedenja sira, koliko često se osoba osjeća “sitima” i koliko lako nečija koža pocrni.

Advertisement

Od ovih 25, identificirali su četiri koja su imala najveći utjecaj na smrtnost i biološko starenje, više od gena:

Pušenje – pušenje je glavni uzrok smrti i povećava rizik od mnogih ozbiljnih bolesti.

Socioekonomski status – ljudi s nižim prihodima i nivoom obrazovanja obično imaju kraći životni vijek zbog faktora kao što su ograničen pristup zdravstvenoj zaštiti i lošije zdravstveno ponašanje.

Nedostatak fizičke aktivnosti – ovo je povezano s povećanom smrtnošću jer je značajno povećao rizik od razvoja hroničnih bolesti poput bolesti srca, moždanog udara, dijabetesa tipa 2, određenih karcinoma i demencije.

Advertisement

Životni uslovi – koji značajno utiču na stopu smrtnosti utičući na pristup zdravstvenoj zaštiti, izloženost opasnostima iz životne sredine, izbor načina života i sveukupni nivo stresa.

Otkrili su da su faktori životne sredine skoro 10 puta važniji od genetskih faktora. Faktori okoline objašnjavaju 17 posto varijacija u riziku od smrti, u poređenju s manje od dva posto objašnjenih genetskom predispozicijom.

Također su otkrili da izlaganje u ranom životu, uključujući tjelesnu težinu u dobi od 10 godina, utiče na starenje i rizik od prerane smrti 30 do 80 godina kasnije.

Da li je nečija majka pušila u vrijeme rođenja također je bio rizik od ranog izlaganja.

Advertisement

“Izloženost u ranom životu posebno je važna jer pokazuju da faktori okoline ubrzavaju starenje u ranom životu, ali ostavljaju dovoljno mogućnosti za prevenciju dugotrajnih bolesti i rane smrti“, kaže profesorica Cornelia van Duijn, St Cross profesorica epidemiologije na Oxford Population Heath i viši autor studije.

Izloženost okolini imala je veći učinak na bolesti pluća, srca i jetre, dok je genetski rizik dominirao za demenciju i rak dojke.

Profesor Kornelija je rekla: “Naše istraživanje pokazuje dubok uticaj izloženosti na zdravlje koji mogu da promjene ili pojedinci ili kroz politike za poboljšanje socioekonomskih uslova, smanjenje pušenja ili promociju fizičke aktivnosti, piše Klix.

“Dok geni igraju ključnu ulogu u bolestima mozga i nekim vrstama raka, naša otkrića ističu mogućnosti za ublažavanje rizika od hroničnih bolesti pluća, srca i jetre koje su vodeći uzroci invaliditeta i smrti u svijetu”, navodi.

Advertisement
Nastavi čitati

Magazin

Pet simptoma koji ukazuju na ozbiljne probleme s jetrom

Published

on

By

JETRA je najveći unutarnji organ u ljudskom tijelu i ima ključnu ulogu u mnogim vitalnim funkcijama. Ona regulira zgrušavanje krvi, uklanja toksine (poput alkohola) iz krvotoka, sudjeluje u proizvodnji žuči te obavlja niz drugih važnih zadataka.

Međutim, jetra može biti oštećena zbog bolesti ili loših životnih navika, što dovodi do smanjene funkcije. Bolesti jetre vrlo su česte, a obuhvaćaju širok spektar stanja koja ometaju normalno funkcioniranje ovog organa, uključujući nealkoholnu masnu bolest jetre, hepatitis, pa čak i rak, objašnjava gastroenterolog Douglas Weine.

Simptomi se ponekad pojavljuju odmah, ali to nije uvijek slučaj. “Simptomi i znakovi bolesti jetre obično se ne manifestiraju dok ne dođe do ozbiljnog oštećenja organa”, ističe hepatolog Bubu Banini.

Kako prepoznati da nešto nije u redu s jetrom? HuffPost donosi pet najčešćih upozorenja koja ukazuju na probleme s jetrom i što učiniti ako ih primijetite.

Advertisement

1. Žutilo kože ili očiju

“Jedan od skrivenih znakova bolesti jetre je žutilo bjeloočnica ili kože, poznato kao žutica”, objašnjava dr. Banini.

Do žutice dolazi kada se u tijelu nakuplja previše bilirubina, pigmenata koji nastaje pri razgradnji crvenih krvnih stanica. Bilirubin se obično obrađuje u jetri i uklanja iz tijela, ali njegova prevelika količina može ukazivati na probleme s jetrom.

Iako visoke razine bilirubina nisu uvijek opasne za odrasle, temeljni uzrok može biti ozbiljan. Stoga je važno posavjetovati se s liječnikom ako primijetite žutilo kože ili očiju.

2. Tamna mokraća

Tamna mokraća obično se povezuje s nedostatkom tekućine, ali može biti i znak bolesti jetre, ističe dr. Weine. Nakupljanje bilirubina može mokraći dati tamno narančastu, smeđu ili jantarnu boju. Ako redovito pijete dovoljno vode, a mokraća je i dalje tamna, to može ukazivati na problem s jetrom.

Advertisement

3. Zbunjenost ili promjene u mentalnom stanju

Povremena zaboravnost je normalna, ali ozbiljne mentalne promjene ne smiju se zanemariti. One mogu biti znak problema s jetrom ili drugih zdravstvenih stanja.

“Osoba koja je inače zdrava može razviti akutno zatajenje jetre, koje se može manifestirati kao promjena mentalnog stanja ili osobnosti, poput dezorijentacije, zbunjenosti ili pospanosti”, objašnjava dr. Banini. Ako primijetite takve simptome, hitno potražite liječničku pomoć.

4. Oteklina nogu, gležnjeva ili trbuha

Oteklina nogu, stopala ili trbuha može biti povezana s problemima s jetrom, posebno kod osoba s cirozom, što je ozbiljno oštećenje jetre koje uzrokuje stvaranje ožiljaka na organu.

Ciroza usporava protok krvi kroz jetru i povećava pritisak u portalnoj veni, koja dovodi krv u organ. Povećani pritisak može uzrokovati nakupljanje tekućine u nogama (edem) ili trbuhu (ascites), objašnjava Mayo Clinic. Oteklina može nastati i zbog nedostatka određenih krvnih proteina, poput albumina, koje jetra proizvodi.

Advertisement

5. Lako stvaranje modrica i krvarenja

Osobe s oštećenjem jetre često imaju tendenciju lako dobivati modrice ili krvariti. To je posljedica smanjene proizvodnje proteina potrebnih za zgrušavanje krvi. Ako jetra ne funkcionira kako treba, tijelo gubi sposobnost zaustavljanja krvarenja.

Što učiniti ako sumnjate na oštećenje jetre?

Problemi s jetrom ne smiju se zanemariti. Čimbenici rizika uključuju prekomjernu ili umjerenu konzumaciju alkohola, dijabetes tipa 2, korištenje zajedničkih igala, izloženost toksinima ili obiteljsku povijest bolesti jetre.

Index.hr

Advertisement
Nastavi čitati

Magazin

Nakon Karleuše, “pao” i Huda: TikTok kaznio krajiškog tiktokera

Published

on

By

Popularna društvena mreža Tik Tok nastavila je s restriktivnim mjerama prema kreatorima sadržaja, a najnovija meta sankcija je krajiški tiktoker Huda Company.

Naime, Hudi je onemogućeno live uključivanje na ovoj platformi.

Razlozi za TikTok-ovu odluku još uvijek nisu poznati, ali se spekuliše da je u pitanju kršenje pravila. Ova zabrana izazvala je brojne reakcije njegovih pratitelja, koji su putem društvenih mreža izrazili

Advertisement

Huda Company je jedan od popularnijih tiktokera iz Cazina.

Ovaj potez TikToka otvara pitanje sve strožih pravila na platformi i njihovog uticaja na regionalne kreatore sadržaja.

Nastavi čitati

Magazin

Pismo Isaaca Newtona iz 1704. predviđa kada će svijet nestati i izgleda da je bio u pravu

Published

on

By

Sir Isaac Newton, poznati naučnik poznat po formuliranju zakona gibanja i gravitacije, predvidio je da će svijet kakav poznajemo nestati 2060. godine.

Newton je ovo zlokobno upozorenje napisao na papiriću iznad niza matematičkih izračuna prije više od 300 godina.

Vjerovao je u biblijske vizije Apokalipse, pogtovo Bitke kod Armagedona, i temeljio je svoje predviđanje na svom protestantskom tumačenju Biblije i događaja koji su pratili biblijsku historiju.

Advertisement

Ovi predviđeni ratni sukobi opisani su u posljednjem poglavlju Knjige Otkrivenja, a predstavljaju sukob između sila dobra (koje predvodi Bog) i sila zla (koje predvode kraljevi zemlje).

Sveto pismo kaže da će ova bitka označiti kraj svijeta i uvesti novo doba mira koje donosi bog.

Newton je koristio matematiku i datume iz biblijske povijesti kako bi došao do apokalipse, primjenjujući načela prema kojima se dani spomenuti u Svetom pismu broje kao godine.

Advertisement

Za njega su ta razdoblja (osobito 1260-e) predstavljala vrijeme napuštanja Crkve i uspona “pokvarenih” trinitarnih religija, pretežno katolicizma, koji su neki protestanti doživljavali kao kult.

Newton je proučavao povijest kako bi odredio točan datum kada je ovo napuštanje formalno počelo i odredio 800. godinu poslije Krista, kada je utemeljeno Sveto Rimsko Carstvo. Godina 800. poslije Krista plus 1260. dali su Newtonovu godinu 2060.

Sir Isaac Newton napisao je zlokobno predviđanje na papiriću iznad niza matematičkih izračuna prije više od 300 godina, navodeći da će svijet kakav poznajemo nestati 2060. godine.

Advertisement

“Tako da su vrijeme, vremena i polovica vremena 42 mjeseca ili 1260 dana ili tri i pol godine, računajući dvanaest mjeseci u godini i 30 dana u mjesecu, kao što je učinjeno u kalendaru prve godine”, napisao je u pismu iz 1704.

“A dani kratkotrajne zvijeri računaju se kao godine vladavine [sic] kraljevstava, razdoblje od 1260 dana, ako je datirano od potpunog osvajanja tri kralja 800. godine, završit će 2060. godine. Možda će završiti kasnije, ali ne vidim razloga da završi prije.”

Advertisement

Stephen D. Snobelen, profesor povijesti znanosti i tehnologije na Univerzitetu King's College Halifax, rekao je da Newtonovo predviđanje “nije koristilo ništa komplicirano kao što je račun diferencijacije, koji je on izmislio, već jednostavnu aritmetiku koju bi dijete moglo učiniti.”

Newton je koristio 1260, 1290, 1335 i 2300 dana koji se nalaze u Knjizi Daniela i Otkrivenju, koji govore o kraju i početku određenih vremena.

Međutim, vidio ih je kao godine umjesto kao dane koristeći načelo “dan za godinu”, metodu koja se koristi za tumačenje biblijskog proročanstva koje tvrdi da riječ “dan” simbolizira godinu.

Advertisement
Nastavi čitati

Magazin

Nekim “običnim” polovnim automobilima jako je porasla vrijednost

Published

on

By

Prema njemačkom Youngtimer Price Guideu, cijene nekih modela mogu se udvostručiti unutar samo godinu dana

Youngtimeri su automobili stari između 15 i 25 godina, dok se stariji modeli već ubrajaju u klasične automobile.

Kod potonjih se vrijednost već ustalila, ali tržište youngtimera i dalje pokazuje veliku dinamiku u cijenama, piše Revija HAK.

Advertisement

Prema njemačkom Youngtimer Price Guideu, cijene nekih modela mogu se udvostručiti unutar samo godinu dana.

Twingu se cijena utrostručila

Analiza tržišta koju provodi Classic Analytics obuhvata 3500 ponuda za 1000 raznih modela automobila 53 marke, pri čemu su zabilježeni značajni skokovi vrijednosti. Tako, naprimjer, Renault Twingo koji je prije šest mjeseci vrijedio 1200 eura sada doseže cijenu od 3900 eura – što znači da mu je vrijednost porasla čak tri puta.

Sličan trend vidljiv je i kod sportskih modela poput Golfa GTI-ja, čija je cijena između januara 2024. i 2025. porasla sa 6200 na 14.000 eura, što predstavlja rast od čak 125.8 posto. Još veći porast u apsolutnom iznosu zabilježio je rijedak Talbot Samba Rallye, čija je cijena skočila sa 6800 na 18.000 eura u samo godinu dana.

Peugeot je i dalje omiljen

Francuska marka Peugeot također se ističe na popisu modela koji su doživjeli značajna povećanja vrijednosti. Modeli 306 kabriolet, sportski S16 te njegov prethodnik 309 GTi 16V postali su traženi kolekcionarski primjerci. Ovaj trend potvrđuje pravilo da su kabrioleti i sportski modeli uvijek među najpoželjnijim klasicima.

Advertisement

Tržište youngtimera sve je dinamičnije, a analitičari predviđaju da će potražnja za rijetkim i sportskim verzijama i dalje rasti.

Ovih 12 automobila udvostručilo je vrijednost (od februara 2025.)

Renault Twingo (‘92.-‘98.) 225 posto
Peugeot 309 Gti 16V (‘90.-‘93.) 188.9 posto
Talbot Samba rally (‘83.-‘86.) 164.7 posto
Pontiac Firebird TransAm (‘93.-‘98.) 154.5 posto
Peugeot 306 2.0 16V S16 (‘93.-‘96.) 151.5 posto
Citroën CX 25 D Long Turbo 2 (’86.-’89.) 145.9 posto
Peugeot 306 2.0i Kabriolet (‘94.-‘97.) 136.7 posto
Lancia Ypsilon 1.1 (‘95.-‘00.) 128.6 posto
Talbot Sunbeam (‘79.-‘81.) 127.8 posto
VW Golf II GTI (‘84.-‘87.) 125.8 posto
Volvo 740DL (‘82.-‘84.) 118.9 posto
Toyota MR 2 Coupé T-Bar (‘90.-‘94.) 113.3 posto

Advertisement
Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije