Magazin
Čini vam se da vam auto troši previše goriva? Ovo su možda razlozi
CIJENE goriva su visoke, pa se pokušava uštedjeti na svakom koraku, a jedan je preispitivanje potrošnje vozila. Utjecaji na potrošnju goriva mogu biti potpuno drugačiji od slučaja do slučaja, objašnjava za HAK Reviju Marin Morava, tehnički savjetnik u Hrvatskom autoklubu.
Jesu li to stil vožnje, neispravnost na vozilu, koja je usko povezana s potrošnjom goriva, neadekvatno održavanje vozila ili otežani uvjeti u kojima se vozilo nalazi? Koje neispravnosti na vozilu mogu utjecati na povećanu potrošnju goriva, odnosno što morate pregledati?
- Zbog neispravnih kočionih čeljusti ili parkirne kočnice, koja u potpunosti neće otpustiti kočionu silu, kao i kočione čeljusti, kočiona sila može ostati prisutna na nekom kotaču u trenutku pokretanja vozila a da vozač nije aktivirao kočnicu. Posljedice su povećana potrošnja goriva i kočionih obloga.
- Neispravna geometrija kotača može podići potrošnju goriva i uzrokovati nepravilno trošenje guma, kao i smanjeni tlak u gumama.
- Usisni sustavi s turbopunjačima ili atmosferskim motorima mogu imati niz neispravnosti. Neki od najčešćih su oštećeni vodovi zraka na visokotlačnoj strani turbopunjača, pa zbog toga dolazi do propuštanja stlačenog zraka ili uvlačenja sekundarnog zraka kod oštećenja vodova zraka na strani niskog tlaka usisa. Tu su i prljavština ili neispravnost na senzorima u usisu ili nepravilan rad određenih aktuatora u usisu i još niz mogućih drugih problema.
- Neispravan ispušni sustav može podići potrošnju goriva zbog slabe propusnosti ispušnih plinova ili propusnosti ispuha u okolinu na određenom dijelu ispušnog sustava tamo gdje to nije poželjno. Na primjer, to se može dogoditi na ispušnoj grani motora, pa dolazi do uvlačenja sekundarnog zraka iz okoline, što može imati loš utjecaj na smjesu goriva i zraka jer senzori u ispuhu imaju utjecaj na smjesu. Također, ugradnja neadekvatnih dijelova u ispuh može utjecati na povišenu potrošnju goriva.
Sustav ubrizgavanja goriva može također biti uzrokom niza problema,od neispravnog dobavljanja goriva do problema s pripremom goriva za ubrizgavanje. Istrošene i začepljenje brizgaljke mogu imati loš učinak na potrošnju goriva, kao i niz drugih dijelova u sustavu ubrizgavanja.
- Rashladni sustav motora može imati probleme s podizanjem radne temperature motora, a uzrok može biti neispravan termostat. Pothlađeni motor ima veću potrošnju goriva. Neispravan senzor temperature motora također može imati utjecaj na povišenu potrošnju goriva zbog netočnih vrijednosti za sustav paljenja i ubrizgavanja.
- Istrošena mehanika motora, nizak stupanj kompresije motora, istrošeni vrhovi bregaste osovine, neispravna zračnost ventila, razne naslage prljavštine u usisnim kanalima i ventilima te sjedištima ventila mogu utjecati na potrošnju goriva.
Niz je čimbenika koji još mogu uzrokovati povišenu potrošnju goriva vozila i dobro bi bilo konzultirati se sa servisom o drugim problemima koji mogu nastati na vozilu. Prije ozbiljnije analize nastalih problema trebalo bi provesti kontrolu jesu li sve servisne radnje redovno provedene jer i neredovito održavanje može utjecati na potrošnju goriva pa je poželjno na vrijeme promijeniti:
- motorno ulje i filtar ulja
- filtar zraka motora
- filtar goriva
- svjećice ili neispravne grijače motora kod dizelskih motora
- ulje automatskog prijenosnika
- tu su i druge potrebne radnje koje je proizvođač planski predvidio za tu marku i model vozila.
Povišena potrošnja goriva može nastati i zbog uvjeta vožnje:
- vožnja kreni-stani, gradska vožnja…
- kratke vožnje do 5 km s vremenskim odmakom do idućeg pokretanja od 3 do 8 sati (uvijek hladan motor) mogu i do 50% podići potrošnju od specificiranih podataka
- teško prohodni putevi, makadam i uzbrdice, loša infrastruktura
- hladnija okolina u kojoj se vozilo nalazi
- dodatna masa, puno vozilo putnika i prtljage, plus priključno vozilo
- povećanje otpora zraka kod kretanja vozila zbog krovnih nosača s kutijama ili biciklima – svi ti dodaci će podizati potrošnju goriva.
Neadekvatan stil vožnje može najviše utjecati na povećanu potrošnju goriva, a od pomoći su nam kod novijih vozila različite asistencije koje signaliziraju kada je idealno promijeniti stupanj prijenosa u odnosu na brzinu vozila i broj okretaja motora.
Uglavnom se na instrumentnoj ploči pojave ikonice za prebacivanje u viši ili niži stupanj prijenosa. Također, kod novijih generacija vozila moguće je koristiti tipku Eco nakon koje se osjeti da motor sporije ubrzava i, ovisno o opremi, kod zaustavljanja vozila može samostalno i isključiti motor s funkcijom Start/Stop. Naravno, tu je i ekovožnja s kojom sami, vozačkim stilom, možete utjecati ne potrošnju.
Proizvođačke specifikacije potrošnje goriva za vozilo često je teško postići u praksi po NEDC ili malo realnijem WLTP ciklusu mjerenja i najčešće je dobar rezultat ako od njih odstupamo od 15 do 30% od specificirane potrošnje.
Otvorena vožnja i odlazak na duži put te potrošnja koju ćete ostvariti najbolji su pokazatelj je li s vozilom sve u redu. Ako je potrošnja u prosjeku koji ste mjerili i prije, s vozilom je sve u redu. Ako nije, vjerojatnost problema koji morate istražiti se povećava…
Magazin
Mislite da ste dobar vozač? Ok, ko ima prednost?
DOLAZAK na raskrižje tijekom vožnje često može izazvati zbunjenost. Ako se tri vozila istovremeno nađu na istom raskrižju, to može dovesti do komplikacija, no njih je ipak lako izbjeći.
Internetom se proširila fotografija koja simulira jednu od mogućih situacija. Na raskrižju bez semafora i prometnih znakova su se istovremeno našla tri vozila, a pitanje je koje od njih ima prednost?
Dva vozila idu ravno, a jedno skreće
Žuti i plavi auto na ovom raskrižju idu ravno, dok kamion skreće lijevo. Dobro proučite fotografiju, razmislite i probajte točno odgovoriti na pitanje.
Razmišljajući o točnom odgovoru, potrebno je znati o kakvom raskrižju se radi. Budući da na prikazanom raskrižju nema ni semafora ni prometnih znakova, vrijedi pravilo desne strane. Prema njemu, vozilo na lijevoj strani mora prepustiti prednost vozilu koje mu se nalazi zdesna.
Index.hr
Magazin
Talijanka koja je živjela 117 godina otkrila je da je svaki dan jela isto jelo
TALIJANKA Emma Morano rođena je 1899., a preminula je 2016. u dobi od 117 godina, što znači da je službeno doživjela tri stoljeća, dva svjetska rata i skoro 90 političkih promjena u Italiji. Doživjeti ove godine prava je rijetkost, a prema zapisima, postoji samo 12 ljudi koji su doživjeli toliku starost.
Izbjegavala je muškarce
Morano je živjela ispunjen život, a jednom prilikom izjavila je da ima jednostavnu formulu za dug život – stroga dijeta i izbjegavanje odnosa s muškarcima.
Bila je udana, no razvela se 1938. godine nakon što joj je preminulo jedino dijete, 6-mjesečni sin. Od muža se rastala u vrijeme kada je u Italiji to bilo nezamislivo i tada je odlučila da se nikada više neće udati, a često je govorila da joj je to pomoglo da živi dulje, objašnjavajući da “nije željela da itko njome dominira”.
Također, otkrila je da je svaki dan, skoro 90 godina, jela tri jaja, od čega su dva bila sirova. Tu naviku je uvela, kako je rekla, nakon Prvog svjetskog rata kada joj je dijagnosticirana anemija. No, uz jaja je pila i tradicionalno talijansko alkoholno piće, nešto poput rakije.
“Jedem tri jaja dnevno i za probavu pijem grappa koju pripremam sama – stavim je u staklenku sa sedam listova kadulje, pelinom i nekoliko grožđica”, objasnila je jednom prilikom.
Zaslužna je i genetika
Carlo Bava bio je njezin liječnik gotovo 30 godina, a on je rekao za AFP da je Emma rijetko jela voće i povrće. “Kada sam je upoznao, jela je tri jaja dnevno, dva sirova ujutro, a zatim omlet za ručak i piletinu za večeru”, ispričao je, ali i dodao da je tajna njezinog dugog života i genetika. Naime, njezina majka doživjela je 91 godinu, a nekoliko njezinih sestara proslavilo je svoje 100. rođendane.
Index.hr
Magazin
Ako ovaj predmet imate u automobilu, u Njemačkoj možete platiti kaznu do 10.000 eura
Predmet koji mnogi kod nas često drže u automobilu može skupo da vas košta.
Njemački automobilski klub ADAC upozorava na jedan predmet koji u Njemačkoj nikada ne treba prevoziti bez valjanog razloga – nož. Ako se nož prevozi u vozilu bez valjanog razloga, to može dovesti do kazne od 10.000 eura, piše Avtomagazin.si.
Dešava se da vozači ponesu nož sa sobom, naprimjer, na piknik. Međutim, Zakon o oružju postavlja stroga pravila za nošenje noževa: zabranjeno je bilo kome sa oštricom dužim od 12 cm.
Dozvoljeno im je da se nož prevozi samo ako postoji legitiman razlog, kao što je posao, inače je prevoz zabranjen.
Za prekršaje su predviđene novčane kazne do 10.000 eura.
Ako imate valjan razlog, nož treba čuvati u zatvorenoj kutiji ili sličnom sigurnom pakovanju.
Pored naoružanja, među stvarima koje zahtijevaju posebnu pažnju prilikom transporta spada i gorivo.
U Njemačkoj je u kontejnerima dozvoljeno da se preveze do 240 litara dodatnog goriva po vozilu, a svaki kontejner ne smije da sadrži više od 60 litara. Prekoračiti to znači rizikovati novčanu kaznu.
Prilikom transporta goriva u inostranstvo potrebno je provjeriti pravila pojedine zemlje. U nekim zemljama, poput Luksemburga, transport goriva je, naprimjer, strogo zabranjen.
Ako u Njemačkoj u automobilu vozite kućne ljubimce, oni moraju biti uredno osigurani, u posebnim sjedištima. Nepoštovanje može da dovede do kazne od 35 eura, a u slučaju opasnosti kazna se povećava na 60 eura i jedan kazneni poen.
-
Religija7 dana ago
Šejtanski prilazi čovjeku
-
Svijet / Zanimljivosti7 dana ago
Zašto je djeci potrebna rutina?
-
Cazin2 dana ago
Odlični rezultati za TKD BOSNA Cazin u Bugarskoj
-
Svijet / Zanimljivosti4 dana ago
Zabavni načini da djeci odagnate dosadu
-
Religija4 dana ago
Ljubav prema majci je ibadet, a ljubav prema ženi je sreća
-
Cazin3 dana ago
Najava tribine – Kako ostvariti uspjeh u životu: Muhammedov alejhi selam primjer
-
Svijet / Zanimljivosti3 dana ago
5 navika za zdraviji um i život
-
Svijet / Zanimljivosti1 dan ago
O stavu roditelja ovisi hoće li dijete imati radne navike