Connect with us

Magazin

FOTO Trebao je biti dom za milion ljudi, koštao je 100 milijardi dolara: Jezivo je prazan

Published

on

“USPIO sam pobjeći s ovog mjesta”, pomalo se nervozno smije Nazmi Hanafiah. Prije godinu dana ovaj 30-godišnji informatički inženjer preselio se u Forest City, veliki stambeni kompleks koji je Kina izgradila u Johoru, na samom jugu Malezije. Unajmio je jednosobni stan u neboderu s pogledom na more, piše BBC.

Nakon šest mjeseci bilo mu je dosta. Nije želio nastaviti živjeti, kako je rekao, u “gradu duhova”. “Nije me bilo briga za moj depozit, nije me bilo briga za novac. Morao sam otići”, rekao je Hanafiah, koji se s BBC-jevim reporterima sastao u zgradi u kojoj je živio. “Naježio sam se zbog povratka ovamo. Ovdje je osamljeno – samo ti i tvoje misli”, objašnjava Hanafiah.

Projekt od 100 milijardi dolara

U okviru Inicijative pojas i put, najveća kineska nekretninska kompanija Country Garden predstavila je 2016. godine Forest City – megaprojekt vrijedan 100 milijardi dolara. U to je vrijeme kineski nekretninski boom bio u punom zamahu. Investitori su posuđivali goleme svote novca za gradnju u zemlji i inozemstvu za kupce iz srednje klase.

Plan Country Gardena bio je izgraditi ekološki prihvatljivu metropolu u Maleziji s golf-terenom, vodenim parkom, uredima, barovima i restoranima. Kompanija je tvrdila da će u Forest Cityju na kraju živjeti gotovo milijun ljudi.

Osam godina kasnije projekt stoji kao podsjetnik da ne morate biti u Kini da biste osjetili učinke kineske nekretninske krize. Dosad je izgrađeno samo 15 posto cjelokupnog projekta, a prema nedavnim procjenama, koristi se nešto više od jedan posto ukupne izgradnje.

Unatoč suočavanju s dugovima od gotovo 200 milijardi dolara, Country Garden je rekao za BBC da je optimističan oko dovršenja projekta.

Forest City je najavljen kao “raj iz snova za cijelo čovječanstvo”. Ali u stvarnosti bio je usmjeren na domaće kinesko tržište, nudeći ambicioznim ljudima priliku da posjeduju drugi dom u inozemstvu. Cijene su bile nedostižne za većinu običnih Malezijaca.

Za kineske kupce nekretnina bi bila investicija koja bi se mogla iznajmiti lokalnim Malezijcima, kao što je Hanafiah, ili se koristiti kao kuća za odmor. U stvarnosti, izolirana lokacija Forest Cityja – izgrađena na rekonstruiranim otocima daleko od najbližeg većeg grada Johor Bahrua – odbila je potencijalne stanare i donijela mu lokalni nadimak Grad duhova.

“Da budem iskren, ovdje je jezivo. Imao sam velika očekivanja od ovog mjesta, ali bilo je to tako loše iskustvo. Ovdje se nema što raditi”, rekao je Hanafiah za BBC.

Pusta plaža i igrališta

Forest City odaje čudnu atmosferu, čini se kao napušteno ljetovalište. Na pustoj plaži nalazi se zapušteno dječje igralište, zahrđali stari automobil i bijelo betonsko stubište koje ne vodi nigdje. Uz vodu su postavljeni znakovi upozorenja da kupanje nije preporučljivo zbog krokodila.

U namjenski izgrađenom trgovačkom centru mnoge su trgovine i restorani zatvoreni. Neki lokali nisu ni dovršeni. U nadrealnom prizoru, trgovačkim centrom u krug vozi prazan dječji vlakić svirajući neprestano Heads, shoulders, knees and toes na kineskom.

U obližnjem izložbenom prostoru Country Gardena nalazi se ogromna maketa grada, koja pokazuje kako bi dovršeni Forest City trebao izgledati. Za prodajnim štandom sjedi nekoliko zaposlenika koji izgledaju kao da se dosađuju. Na natpisu iznad njih stoji: “Forest City. Gdje sreći nikad nema kraja.”

Čini se da ljude ovdje najviše privlači status bescarinske zone. Plaže su pune odbačenih boca alkohola.

Kad padne noć, Forest City prekriva tama. Svaki od golemih stambenih blokova sadrži stotine stanova, ali samo nekoliko ih ima upaljena svjetla. Teško je povjerovati da ovdje itko doista živi.
“Ovo mjesto je jezivo. Čak i danju, kada izađete pred svoja vrata, hodnik je mračan”, kaže Joanne Kaur, jedna od rijetkih stanovnica.

Ona i njezin suprug žive na 28. katu jednog od nebodera – sami su na cijelom katu. Kao i Hanafiah, unajmili su stan i planiraju otići čim budu mogli.

“Žao mi je ljudi koji su zapravo uložili novac i kupili ovdje stan. Forest City na Googleu nije ono što vidite ovdje danas. To je trebao biti projekt koji je obećan ljudima, ali to nije to”, dodala je Kaur.
Razgovarati s ljudima u Kini koji su kupili stanove u Forest Cityju nije lako. BBC je uspio posredno doći do nekolicine vlasnika, ali oni nisu bili voljni komentirati, čak ni anonimno.

“Uopće nema ljudi”

Međutim društveni mediji nude neke anegdotalne priče. Ispod objave koja hvali projekt, jedan je kupac iz pokrajine Liaoning rekao: “Ovo je vrlo zavaravajuće. Današnji Forest City je grad duhova. Uopće nema ljudi. Daleko je od grada, ima nepotpune stambene objekte i teško se kretati bez automobila.”

Neki su pitali kako mogu dobiti povrat novca za svoju nekretninu, a jedan je rekao: “Cijena mog stana toliko je pala da sam ostao bez riječi.”

Ova vrsta frustracije osjeća se diljem Kine, gdje je tržište nekretnina u neredu. Nakon godina neobuzdanog zaduživanja nekretninskih kompanija, kineska vlada se bojala stvaranja balona i nametnula je stroga ograničenja 2021. godine. “Kuće su za život, a ne za spekulacije”, bila je mantra kineskog čelnika Xi Jinpinga.

Kao posljedica ovih mjera, velike kompanije su ostale bez novca za dovršetak velikih projekata. U listopadu je Country Garden bio prisiljen napustiti dva projekta u Australiji, prodavši nedovršeni projekt u Melbourneu i drugi u Sydneyju.

Lokalni politički čimbenici također su pridonijeli trenutnoj situaciji u Forest Cityju. Tadašnji premijer Malezije Mahathir Mohamad ograničio je 2018. izdavanje viza za kineske kupce, navodeći kao razlog svoje protivljenje “gradu izgrađenom za strance”.

Neki analitičari također su doveli u pitanje razboritost izgradnje ovakvih razmjera u zemlji čije je političko i ekonomsko okruženje nestabilno. Trenutna malezijska vlada podržava projekt Forest City, ali potencijalnom kupcu nije jasno na što se odnosi podrška i koliko će to trajati.

Kineski problemi

Drugi neočekivani problemi, kao što su ograničenja putovanja u pandemiji i kontrola novca koji kineski građani mogu potrošiti u inozemstvu, posebno su ometali inozemne projekte koje su pokrenule kompanije kao što je Country Garden.

“Mislim da su otišli malo predaleko i prebrzo. Prije pokretanja iznimno ambicioznog projekta kao što je ovaj, kritična lekcija koju treba naučiti jest osigurati dovoljan protok novca”, kaže Tan Wee Tiam iz KGV International Property Consultantsa.

Ovog se tjedna najzaduženija svjetska tvrtka za nekretnine Evergrande suočila s ročištem o likvidaciji na sudu u Hong Kongu. Na kraju je kineska tvrtka dobila odgodu od šest tjedana da dogovori plan otplate sa svojim vjerovnicima.

Country Garden inzistira na tome da je trenutna situacija na kineskom tržištu nekretnina samo “buka” i da njegova malezijska podružnica “posluje kao i obično”. Također navodi da su planovi za uključivanje Forest Cityja u novu posebnu gospodarsku zonu između Malezije i susjednog Singapura pokazali da je projekt “siguran i stabilan”.

Ali bez pristupa novcu, teško je shvatiti kako se projekti kao što je Forest City mogu završiti i kako će privući ljude da ondje žive. U ovom trenutku nekretnine sagrađene u Kini je, blago rečeno, teško prodati.

“To je situacija kokoši i jajeta. Kompanija se obično oslanja na prodaju unaprijed kako bi mogla financirati izgradnju, ali kupci neće uložiti svoj novac ako nisu sigurni hoće li na kraju dobiti ključeve stana”, kaže Eveline Danubrata iz REDD Intelligence Asia.

Kada je u pitanju nekretninska kriza u Kini, Forest City je klasičan slučaj ambicije u suprotnosti sa stvarnošću. Možda su neki lokalni čimbenici pridonijeli trenutnoj situaciji, ali to je dokaz da izgradnja desetaka tisuća stanova usred ničega nije dovoljna da uvjeri ljude da tu žive.

U konačnici, sudbina Forest Cityja – i stotine projekata diljem Kine – ovisi o kineskoj vladi. U listopadu su se pojavili izvještaji da je Country Garden stavljen na preliminarni popis kompanija koje će dobiti financijsku potporu kineske vlade – iako opseg te potpore još uvijek nije jasan.

Malo je vjerojatno da će se ljudi poput Hanafiaha ipak vratiti: “Svakako ću pažljivije birati sljedeći put. Sretan sam što sam napustio ovo mjesto, sada sam vratio svoj život.”

Magazin

Mislite da ste dobar vozač? Ok, ko ima prednost?

Published

on

By

DOLAZAK na raskrižje tijekom vožnje često može izazvati zbunjenost. Ako se tri vozila istovremeno nađu na istom raskrižju, to može dovesti do komplikacija, no njih je ipak lako izbjeći.

Internetom se proširila fotografija koja simulira jednu od mogućih situacija. Na raskrižju bez semafora i prometnih znakova su se istovremeno našla tri vozila, a pitanje je koje od njih ima prednost?

Dva vozila idu ravno, a jedno skreće

Žuti i plavi auto na ovom raskrižju idu ravno, dok kamion skreće lijevo. Dobro proučite fotografiju, razmislite i probajte točno odgovoriti na pitanje.

Razmišljajući o točnom odgovoru, potrebno je znati o kakvom raskrižju se radi. Budući da na prikazanom raskrižju nema ni semafora ni prometnih znakova, vrijedi pravilo desne strane. Prema njemu, vozilo na lijevoj strani mora prepustiti prednost vozilu koje mu se nalazi zdesna.

Index.hr

Nastavi čitati

Magazin

Talijanka koja je živjela 117 godina otkrila je da je svaki dan jela isto jelo

Published

on

By

TALIJANKA Emma Morano rođena je 1899., a preminula je 2016. u dobi od 117 godina, što znači da je službeno doživjela tri stoljeća, dva svjetska rata i skoro 90 političkih promjena u Italiji. Doživjeti ove godine prava je rijetkost, a prema zapisima, postoji samo 12 ljudi koji su doživjeli toliku starost.

Izbjegavala je muškarce

Morano je živjela ispunjen život, a jednom prilikom izjavila je da ima jednostavnu formulu za dug život – stroga dijeta i izbjegavanje odnosa s muškarcima.

Bila je udana, no razvela se 1938. godine nakon što joj je preminulo jedino dijete, 6-mjesečni sin. Od muža se rastala u vrijeme kada je u Italiji to bilo nezamislivo i tada je odlučila da se nikada više neće udati, a često je govorila da joj je to pomoglo da živi dulje, objašnjavajući da “nije željela da itko njome dominira”.

Također, otkrila je da je svaki dan, skoro 90 godina, jela tri jaja, od čega su dva bila sirova. Tu naviku je uvela, kako je rekla, nakon Prvog svjetskog rata kada joj je dijagnosticirana anemija. No, uz jaja je pila i tradicionalno talijansko alkoholno piće, nešto poput rakije.

“Jedem tri jaja dnevno i za probavu pijem grappa koju pripremam sama – stavim je u staklenku sa sedam listova kadulje, pelinom i nekoliko grožđica”, objasnila je jednom prilikom.

Zaslužna je i genetika

Carlo Bava bio je njezin liječnik gotovo 30 godina, a on je rekao za AFP da je Emma rijetko jela voće i povrće. “Kada sam je upoznao, jela je tri jaja dnevno, dva sirova ujutro, a zatim omlet za ručak i piletinu za večeru”, ispričao je, ali i dodao da je tajna njezinog dugog života i genetika. Naime, njezina majka doživjela je 91 godinu, a nekoliko njezinih sestara proslavilo je svoje 100. rođendane.

Index.hr

Nastavi čitati

Magazin

Ako ovaj predmet imate u automobilu, u Njemačkoj možete platiti kaznu do 10.000 eura

Published

on

By

Predmet koji mnogi kod nas često drže u automobilu može skupo da vas košta.

Njemački automobilski klub ADAC upozorava na jedan predmet koji u Njemačkoj nikada ne treba prevoziti bez valjanog razloga – nož. Ako se nož prevozi u vozilu bez valjanog razloga, to može dovesti do kazne od 10.000 eura, piše Avtomagazin.si.

Dešava se da vozači ponesu nož sa sobom, naprimjer, na piknik. Međutim, Zakon o oružju postavlja stroga pravila za nošenje noževa: zabranjeno je bilo kome sa oštricom dužim od 12 cm.

Dozvoljeno im je da se nož prevozi samo ako postoji legitiman razlog, kao što je posao, inače je prevoz zabranjen.

Za prekršaje su predviđene novčane kazne do 10.000 eura.

Ako imate valjan razlog, nož treba čuvati u zatvorenoj kutiji ili sličnom sigurnom pakovanju.

Pored naoružanja, među stvarima koje zahtijevaju posebnu pažnju prilikom transporta spada i gorivo.

U Njemačkoj je u kontejnerima dozvoljeno da se preveze do 240 litara dodatnog goriva po vozilu, a svaki kontejner ne smije da sadrži više od 60 litara. Prekoračiti to znači rizikovati novčanu kaznu.

Prilikom transporta goriva u inostranstvo potrebno je provjeriti pravila pojedine zemlje. U nekim zemljama, poput Luksemburga, transport goriva je, naprimjer, strogo zabranjen.

Ako u Njemačkoj u automobilu vozite kućne ljubimce, oni moraju biti uredno osigurani, u posebnim sjedištima. Nepoštovanje može da dovede do kazne od 35 eura, a u slučaju opasnosti kazna se povećava na 60 eura i jedan kazneni poen.

Nastavi čitati

Najčitanije