Connect with us

Religija

Hadiska podloga u običajima Bošnjaka: Ukop i posjećivanje mezarja

Published

on

Nakon dženaze namaza prisutni u najvećem broju prate dženazu do mezarja, pomažu kod nošenja i ukopa u kabur.

Praćenje dženaze i ukop umrlog

Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

مَنْ شَهِدَ الْجَنَازَةَ حَتَّى يُصَلَّى عَلَيْهَا فَلَهُ قِيرَاطٌ وَمَنْ شَهِدَهَا حَتَّى تُدْفَنَ فَلَهُ قِيرَاطَانِ قِيلَ وَمَا الْقِيرَاطَانِ قَالَ مِثْلُ الْجَبَلَيْنِ الْعَظِيمَيْنِ

Advertisement

„Ko prisustvuje dženaza namazu sve dok se ne klanja, imaće nagradu jednog kirata. A ko ostane na dženazi sve dok se ne ukopa, imat će nagradu dva kirata. Upitan je: Kolika su dva kirata? Rekao je: Kao dva velika brda.“[1]

Veliki je sevap ponijeti dženazu, a kako se to ispravno praktikuje pojašnjavaju naredni hadisi:

مَنْ تَبِعَ جَنَازَةً وَحَمَلَهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقَدْ قَضَى مَا عَلَيْهِ مِنْ حَقِّهَا

„Ko isprati umrlog i ponese ga tri puta, ispunio je svoju obavezu prema njemu.“[2]

Advertisement

إِذَا اتَّبَعَ أَحَدُكُمُ الْجَنَازَةَ فَلْيَأْخُذْ بِجَوَانِبِ السَّرِيرِ الْأَرْبَعِ ثُمَّ لِيَتَطَوَّعَ بَعْدُ أَوْ لِيَذَرْ فَإِنَّهُ مِنَ السُّنَّةِ

„Ko bude pratio i nosio dženazu, neka je ponese sa obje strane (sva četiri držača), a zatim, ako hoće da još nosi, može, ili neka se time zadovolji, jer je to sunnet.“[3]

Praksa je da se ustane kada naiđe dženaza, kao i da se zaustave vozila i prekine saobraćaj dok ne prođe dženaza. Muhammed, s.a.v.s., je rekao:

إِذَا رَأَيْتُمُ الْجَنَازَةَ فَقُومُوا لَهَا حَتَّى تُخَلِّفَكُمْ أَوْ تُوضَعَ

Advertisement

„Kada vidite dženazu ustanite dok ne prođe ili dok je ne spuste.“[4]

بِسْمِ اللهِ وَعَلَى سُنَّةِ رَسُولِ اللهِ

Pri spuštanju mejita u kabur, prouči se dova: Bismillahi ve ala sunneti resulillah![5]

Kod spuštanja u kabur umrlog prvo se spušta zadnja strana tj. noge.

Advertisement

أَوْصَى الْحَارِثُ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَيْهِ عَبْدُ اللهِ بْنُ يَزِيدَ فَصَلَّى عَلَيْهِ ثُمَّ أَدْخَلَهُ الْقَبْرَ مِنْ قِبَلِ رِجْلِ الْقَبْرِ وَقَالَ هَذَا مِنَ السُّنَّةِ

„El-Haris je oporučio da mu dženazu klanja Abdullah b. Jezid i on mu je klanjao dženazu. Kada ga je spuštao u mezar prvo je spustio noge od strane gdje će mu biti noge u kaburu i rekao je: Ovo je od sunneta.“[6] Ovaj hadis ujedno potvrđuje praksu onih osoba koje za života oporuče ko će im klanjati dženazu i preuzeti druge poslove oko ukopa.

Kod nas je također običaj da trojica od familije spuštaju umrlog u mezar, a to potvrđuje i postupak ashaba prilikom ukopa Poslanika, s.a.v.s.:

غَسَّلَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلِيٌّ وَالْفَضْلُ وَأُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ وَهُمْ أَدْخَلُوهُ قَبْرَهُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُرَحَّبٌ أَوِ ابْنِ أَبِي مُرَحَّبٍ أَنَّهُمْ أَدْخَلُوا مَعَهُمْ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ عَوْفٍ فَلَمَّا فَرَغَ عَلِيٌّ قَالَ: إِنَّمَا يَلِي الرَّجُلَ أَهْلُهُ

Advertisement

„Vjerovjesnika su kupali Alija, El-Fadl i Usama b. Zejd. Njih trojica su ga i spustili u mezar.“ Kaže (Amir): „A pričao mi je Murehhab (ili Ibn Ebu Murehhab) da su sa sobom uzeli i Abdurrahmana ibn Avfa, pa pošto je Alija završio, reče: ‘Čovjeka (u mezar) spušta njegova porodica.'“[7]

Ustaljeni sunnet nalaže da se mejit u mezar spusti na desnu stranu, lica okrenutog prema kibli.[8] Kod nas je običaj da se stavi grumen zemlje pod tabut pod lijevo rame kako bi se postiglo navedeno.

Narod praktikuje da što više pomogne kod ukopa umrlog, i obično u tri navrata učestvuje u tome. Poslanik, s.a.v.s., je tako postupio:

صَلىَّ عَلىَ جَنَازَةٍ ثُمَّ أَتَى قَبْرَ الْمَيِّتِ فَحَثَى عَلَيْهِ مِنْ قِبَلِ رَأْسِهِ ثَلاَثًا

Advertisement

Klanjao je Poslanik, s.a.v.s., dženazu (merhumu), prišao kaburu i bacio tri puta zemlje od pravca glave mejjita.[9]

Neki islamski učenjaci su mišljenja da je lijepo pri prvom bacanju zemlje izgovoriti: „Minha haleknakum“, pri drugome: „Ve fiha nuidikum“, a pri trećem: „Ve minha nuhridžikum tareten uhra.“ Ovo je 55. ajet sure Taha, a u prijevodu glasi: „Mi smo vas od zemlje stvorili, u nju ćemo vas povratiti i iz nje ćemo vas izvaditi drugi put.“ Prenosi se da je Muhammed, s.a.v.s., učio gornji ajet prilikom ukopa svoje kćeri Ummi Kulsume.[10]

Izbor mezara

Dužina mezara je dužina tijela umrloga, oko dva metra, a širina 80-90 cm, dubina je polovina visine tijela za muškarce, a za žene nešto dublji. Ona strana mezara do Kible se ukoso potkopa, ako konfiguracija terena to dozvoljava. U većini mjesta se kod nas tako praktikuje. Poslanik, s.a.v.s. je rekao:

Advertisement

اَللَّحْدُ لَنَا وَالشَّقُّ لِغَيْرِنَا

„Lahd (sa potkopavanjem prema Kibli), pripada nama, a šekk (ravno kopanje) drugima.“[11]

Što se tiče izbora mezarja, mnoge naše familije i rodbina priželjkuju da budu u istom mezarju čak i kad je zajedničko mezarje na nivou džemata, imaju odvojeni prostori za svaku familiju. Mnogo je onih kojima nije svejedno gdje će biti ukopani, ne žele imati lošeg susjeda do svoga kabura. Za obje navedene situacije imaju i hadisi: Osman ibnu Maz'un umro je polovinom treće godine po hidžri i ukopan u mezarje Beki'a. Bio je Poslanikov, s.a.v.s. rođak po mlijeku, pa ga je, s toga, on nazvao svojim bratom. Poslanik, s.a.v.s., je kamenom obilježio njegov mezar i tom prilikom rekao:

أَتَعَلَّمُ بِهَا قَبْرَ أَخِي وَأَدْفِنُ إِلَيْهِ مَنْ مَاتَ مِنْ أَهْلِي

Advertisement

„S ovim ću obilježiti mezar svoga brata i kraj njega kopati ko umre od moje porodice.“[12]

اِدْفِنُوا مَوْتَاكُمْ وَسْطَ قَوْمٍ صَالِحِينَ ، فَإِنَّ الْمَيِّتَ يَتَأَذَّى بِجَارِ السُّوءِ ، كَمَا يَتَأَذَّى الْحَيُّ بِجَارِ السُّوءِ

„Ukopavajte svoje umrle pokraj dobrih (pobožnih) jer će umrli biti uznemiren (ako ga ukopate uz loša čovjeka), kao što može biti živ uznemiren od lošeg komšije.“[13]

Učenja na mezaru nakon ukopa

Advertisement

Kod nas je običaj da učači na kaburu umrlog okrenu se prema Kibli, i da tom prilikom čučnu ili sjednu kako je radio i Poslanik, s.a.v.s.:

عَنْ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ قَالَ خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي جَنَازَةِ رَجُلٍ مِنْ الْأَنْصَارِ فَانْتَهَيْنَا إِلَى الْقَبْرِ وَلَمْ يُلْحَدْ بَعْدُ فَجَلَسَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ وَجَلَسْنَا مَعَهُ

„Poslanikov ashab Bera ibnu Azib priča kako je on sa Poslanikom, s.a.v.s. i grupom ashaba otišao na dženazu nekom Medineliji. Kad smo stigli do kabura, dok umrli nije bio zakopan Poslanik je sjeo okrenut prema Kibli, pa smo i mi sjeli sa njim.“[14]

Nakon ukopa umrlog prouči se nešto iz Kur'ana i kaburska dova. Za ovo sam našao slijedeće hadise Poslanika, s.a.v.s.:

Advertisement

أَنَّ ابْنَ عُمَرَ اسْتَحَبَّ أَنْ يُقْرَأَ عَلَى الْقَبْرِ بَعْدَ الدَّفْنِ أَوَّلَ سُورَةَ الْبَقَرَةِ وَخَاتِمَتَهَا

„Ibnu Omer je preporučio učenje početka i kraja sure El-Bekare (Elif-lam-mim, Amenerresulu) poslije ukopa.“[15]

إِذَا مَاتَ أَحَدُكُمْ فَلا تَحْبِسُوهُ وَأَسْرِعُوا بِهِ إِلَى قَبْرِهِ وَلْيُقْرَأْ عِنْدَ رَأْسِهِ فَاتِحَةُ الْكِتَابِ وَعِنْدَ رِجْلَيْهِ بِخَاتِمَةِ الْبَقَرَةِ فِي قَبْرِهِ

Abdullah ibn Omer prenosi od Poslanika, s.a.v.s.: “Kada neko od vas umre, nemojte ga zadržavati, nego požurite s njim prema njegovom kaburu i neka se prouči kod njegove glave El-Fatiha, a kod njegovih nogu Amenerresulu.“[16]

Advertisement

مَا الْمَيِّتُ فِي الْقَبْرِ إِلَّا كَالْغَرِيقِ الْمُتَغَوِّثِ يَنْتَظِرُ دَعْوَةً تَلْحَقُهُ مِنْ أَبٍ أَوْ أُمٍّ أَوْ أَخٍ أَوْ صَدِيقٍ فَإِذَا لَحِقَتْهُ كَانَتْ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنَ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا وَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ لَيُدْخِلُ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ مِنْ دُعَاءِ أَهْلِ الْأَرْضِ أَمْثَالَ الْجِبَالِ وَإِنَّ هَدِيَّةَ الْأَحْيَاءِ إِلَى الْأَمْوَاتِ الْاِسْتِغْفَارُ لَهُمْ

„Mejit je u kaburu poput utopljenika koji očekuje dovu koju će za njega proučiti otac, majka, brat ili prijatelj. Kada neko od njih prouči dovu, to mu bude draže od dunjaluka i svega što je na njemu. Zaista Allah, dž.š., zbog dove živih mrtvima poklanja hedije poput brda. Hedija živih mrtvima je dova za oprost njihovih grijeha.“[17]

إِذَا صَلَّيْتُمْ عَلَى الْمَيِّتِ فَأَخْلِصُوا لَهُ الدُّعَاءَ

„Kada klanjate dženazu umrlom skrušeno mu dovu proučite.“[18]

Advertisement

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا فَرَغَ مِنْ دَفْنِ الْمَيِّتِ وَقَفَ عَلَيْهِ فَقَالَ اسْتَغْفِرُوا لِأَخِيكُمْ وَسَلُوا لَهُ بِالتَّثْبِيتِ فَإِنَّهُ الْآنَ يُسْأَلُ

Kada bi Allahov Poslanik, s.a.v.s., završio sa ukopom umrlog stao bi nad njim (njegovim kaburom) i rekao: „Tražite oprosta vašem bratu i molite Allaha da ga učvrsti, jer njega sada ispituju.“[19]

Nakon proučene dove na kaburu u mnogim našim mjestima je običaj da se uči i talkin, da bi se duša umrlog podsjetila na osnove svoje vjere. Evo šta je navedeno u Fikhskim djelima: „Kada neko od vaše braće umre, i kada izravnate zemlju na njegovom mezaru, neka jedan od vas stane kod glave umrloga i neka kaže: O ti, sine te! On će ga čuti, ali neće odgovoriti. Zatim neka kaže: O ti, sine te! On će se podići u sjedeći položaj. Zatim neka opet kaže: O ti, sine te! On će reći: Uputi me, Allah ti se smilovao, ali vi to nećete čuti. Tada treba reći:

اُذْكُرْ مَا خَرَجْتَ عَلَيْهِ مِنَ الدُّنْيَا شَهَادَةَ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، وَأَنَّكَ رَضِيتَ بِاللهِ رَبًّا، وَبِالْإِسْلامِ دِينًا، وَبِمُحَمَّدٍ نَبِيًّا، وَبِالْقُرْآنِ إِمَامًا، فَإِنَّ مُنْكَرًا وَنَكِيرًا يَأْخُذُ وَاحِدٌ مِنْهُمْا بِيَدِ صَاحِبِهِ، وَيَقُولُ: انْطَلِقْ بِنَا مَا نَقْعُدُ عِنْدَ مَنْ قَدْ لُقِّنَ حُجَّتَهُ، فَيَكُونُ اللهُ حَجِيجَهُ دُونَهُمَا”، فَقَالَ رَجُلٌ: يَا رَسُولَ اللهِ، فَإِنْ لَمْ يَعْرِفْ أُمَّهُ؟ قَالَ:”فَيَنْسُبُهُ إِلَى حَوَّاءَ، يَا فُلانَ بن حَوَّاءَ”.

Advertisement

„Sjeti se onoga što si rekao na odlasku sa dunjaluka: da nema boga osim Allaha i da je Muhammed Njegov Poslanik. Da si zadovoljan što ti je Allah Gospodar i islam vjera, Muhammed Poslanik i Kur'an vodič.“ Munkir i Nekir uzet će se za ruke i reći: Idemo odavde nemamo šta raditi kada umrlome govore što će reći. Neko reče: Allahov Poslaniče, ako se ne bude znalo ime njegove majke. On reče: Pripisat će ga njegovoj majci Havi; O ti, Havin sine!“[20]

Polijevanje vode po kaburu, koje se praktikuje u pojedinim našim krajevima, ima podlogu u hadisu:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَامَ عَلَى قَبْرِ عُثْمَانَ بْنِ مَظْعُونَ وَأَمَرَ فَرُشَّ عَلَيْهِ الْمَاء

„Poslanik, s.a.v.s., je stao nad kaburom Osmana ibn Maz'una i naredio da se (kabur) popršće vodom.“[21]

Advertisement

Zijareti mezarja i sjećanja na umrle

Poslanik, s.a.v.s., je dozvolio i preporučio da se povremeno posjećuju mezarluci naših umrlih, bez striktno određenih termina, već kada se stigne. On kaže:

زُورُوا الْقُبُورَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُكُمُ الْآخِرَةَ

„Posjećujte kabure, jer zaista vas oni opominju i podsjećaju na Budući svijet (Ahiret).“[22]

Advertisement

Običaj je da se umrlima naziva selam, a to potvrđuje i naredni hadis koji počinje sa selamom i koji je dova kada se obilaze mezarluci:

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُسْلِمِينَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللهُ بِكُمْ لَاحِقُونَ نَسْأَلُ اللهَ لَنَا وَلَكُمُ الْعَافِيَةَ

„Neka je selam (spas) vama o stanovnici mezara mu'mini i muslimani. I mi ćemo se, ako Bog da, uskoro vama pridružiti. Molimo Allaha za oprost nama i vama.“[23]

مَا مِنْ رَجُلٍ يَمُرُّ بِقَبْرِ رَجُلٍ كَانَ يَعْرِفُهُ فِي الدُّنْيَا، فَيُسَلِّمَ عَلَيْهِ إِلَّا عَرَفَهُ وَرَدَّ عَلَيْهِ السَّلَامَ

Advertisement

„Ko prođe pored mezara čovjeka koga je poznavao na ovom svijetu pa mu nazove selam, ovaj će ga prepoznati i otprimiti mu selam.“[24]

Prilikom posjete uče se dove za rahmet (milost) i oprost grijeha umrlom. Umrli se spominje samo sa dobrim i ako neko počne da spominje grijehe naših umrlih, brzo biva upozoren da je on odnio sa sobom šta je uradio na dunjaluku. Poslanik, s.a.v.s., je govorio:

اُذْكُرُوا مَحَاسِنَ مَوْتَاكُمْ وَكُفُّوا عَنْ مَسَاوِيهِمْ

„Mrtve spominjite po njihovim dobrim djelima, a suzdržite se od spominjanja njihovih loših djela i grijeha.“[25]

Advertisement

Kad se spomene neko od umrlih narod mu svaki put predaje rahmet. Ustvari, to je dova za milost i oprost grijeha umrlom. Za ovo je podloga ovaj događaj iz života ashaba.

Jedan od ashaba koji je preselio na Ahiret, putem sna poručuje svome drugu koji mu nije stigao obaviti dženazu: “Nemoj se žalostiti što nisi bio na mojoj dženazi, jer je moj Gospodar oprostio grijehe meni, onima koji su mi klanjali dženazu i onima koji mi predaju rahmet.“[26]

Ženama, koje inače ne prate dženazu, dozvoljava se obilazak mezara svojih umrlih od dana dženaze pa kad god stignu. Inače, kod nas je običaj da se mezarja obilaze „na Arfeđun“, a to je uoči bajrama, zatim uz ramazan i drugim prilikama. Tom prilikom se uči sura Fatiha, sura Jasin, druge kratke sure i prigodne dove. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

اِقْرَءُوا عَلَى مَوْتَاكُمْ سُورَةَ يس

Advertisement

„Učite suru Jasin vašim umrlim!“[27]

Naši lijepi bijeli nišani

Većina mezara naših umrlih obilježena je skromnim, lijepim i bijelim nišanima. Zelena trava i bijeli nišani su tradicionalna obilježja naših mezarja. Sve više od toga izlazi iz okvira šerijata i poprima obilježja drugih. U pogledu nišana ima ovaj postupak Muhammeda, s.a.v.s.:

Kada je u Medini umro prvi muhadžir Osman b. Maz'un i kada mu je klanjana dženaza i izvršen ukop, Poslanik je tražio da mu donesu jedan kamen koji je stavio više glave umrlog i rekao je:

Advertisement

أَتَعَلَّوُ بِهَا قَبْرَ أَخِي وَأَدْفِنُ إِلَيْهِ مَنْ مَاتَ مِنْ أَهْلِي

„Njime obilježavam kabur svoga brata i tu ukopavam onoga ko umre iz mog roda.“[28]

Mnogi muslimani iz želje da im i nakon smrti traju dobra djela, nagrada i sevapi za ista, ostaviše iza sebe razne hajrate, korisne napisane knjige, u vjeri odgojenu djecu i potomke, i druga dobra. Mnogo su puta za života slušali ovaj poznati hadis:

إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ

Advertisement

„Kada čovjek umre prestaju mu teći sevapi, osim u tri slučaja: od trajnog hajrata, od znanja koje je ostavio pa se njime koriste ljudi i od hajirli djeteta koje uči dove za njega.“[29]

Naši šehidi

Muslimani Balkana su konstantno, iz generacije u generaciju izloženi torturama, genocidima i iseljavanjima od brojnih din-dušmana. Zahvaljujući svojoj hrabrosti, a prije svega čvrstoj vjeri, mnogi naši muslimani ne žaleći ni vlastitih života opredijeliše se za borbu za svoj život, čast, porodicu i vjeru. Inspiracija im je bila poruka: „Ko od nas pobjedi gazija je, a ko pogine šehid je.“[30] Ostala su brojna šehidska obilježja i mezarja, koja narod prozva „Šehitluci“. Ima više hadisa koji objašnjavaju ko su šehidi i kakve položaje imaju na Ahiretu. Navodim samo jedan:

مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُونَ دَمِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُونَ دِينِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُونَ أَهْلِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ

Advertisement

„Šehid je onaj ko pogine braneći svoju imovinu, šehid je onaj ko pogine braneći svoj život, šehid je onaj ko pogine braneći svoju vjeru i šehid je onaj ko pogine braneći svoju porodicu.“[31]

Naša historija nas uči, da kada su se god muslimani časno borili protiv ma koliko brojnog neprijatelja, Allah ih je pomogao, pa su sačuvali i sebe, porodice svoje, imetke svoje i opstali su na svojoj zemlji.

Žal za svojom rodnom grudom mnogih naših muhadžira i čežnja da se ostane, odnosno vrati iz tuđine, vidimo iz ovih stihova Safvet-beg Bašagića:

„Ljubimo ovu grudu kao što je ljubiše stari. Tu nam je slađi jed, nego u tuđini med.“[32]

Advertisement

Autor: Ishak Sedić

[1] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga I, hadis br. 481, str. 421.

[2] Tirmizi, – hadis garib, Tirmizijina zbirka hadisa, Prijevod M. Karalić, Knjiga III, hadis br. 1048. str. 433.

[3] Ebu Davud Et-Tajalisi, Islamski propisi o čuvanju zdravlja, posjeti bolesnika i sahrani umrlih muslimana, hfz. Sinanudin Sokolović, str. 50.

Advertisement

[4] Ahmed i Kutubussitte, Fikhussunneh, Es-Sejid Sabik, Prijevod, Knjiga II, str. 304.

[5] Ebu Davud i Ahmed, – sahih.

[6] Sunen Ebu Davuda, Prijevod Mahmut Karalić, Knjiga V, str. 34.

[7] Sunen Ebu Davuda, Prijevod Mahmut Karalić, Knjiga V, str. 33.

Advertisement

[8] Fikhussunneh, Es-Sejjid Sabik, Prijevod, Knjiga II, str. 311.

[9] Ibnu-Madže sa dobrim senedom, Fikhussunneh, Es-Sejjid Sabik, Prijevod, Knjiga II str. 312.

[10] Fikhussunneh, Es-Sejjid Sabik, Prijevod, Knjiga II, str. 313

[11] Ahmed, Ebu Davud i autori Sunena, -hasen, Fikhussunneh, Prijevod, Knjiga II, str. 311.

Advertisement

[12] Ebu Davud, Bejheki sa dobrim senedom, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 427.

[13] Ebu Nuajm u Hiljetul-evlija’, Islamski propisi o čuvanju zdravlja, posjeti bolesnika i sahrani umrlih muslimana, hfz. Sinanudin Sokolović, str. 53.

[14] Ebu Davud, Islamski propisi o čuvanju zdravlja, posjeti bolesnika i sahrani umrlih muslimana, hfz. Sinanudin Sokolović, str. 59.

[15] Bejheki sa dobrim senedom, Fikhussunneh, Es-Sejjid Sabik, Prijevod, Knjiga II, str. 313.

Advertisement

[16] Bejheki u Šuabul-iman, 7/16, Ogranci imana, Prijevod dr. Fuad Sedić, str. 345.

[17] Bejheki u Šuabul-iman, 7/16, Ogranci imana, Prijevod dr. Fuad Sedić, str.345.

[18] Ebu Davud, Ibnu Hibban, – sahih, Rijadussalihin, En-Nevevi Ed-Dimiški, hadis br. 937.

[19] Ebu Davud, Hakim, – sahih, Fikhussunneh, Es-Sejjid Sabik, Prijevod, Knjiga II, str.313.

Advertisement

[20] Taberani, , Es-Sejjid Sabik, prijevod, knjiga 2, str. 314. i 315.

[21] Bezzar, Medžmeuz-zevaid, 2/62.

[22] Muslim, Ibnu Madže, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 467.

[23] Muslim

Advertisement

[24] Hatib, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1452.

[25] Tirmizi, – sahih, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 612.

[26] Bejheki, Šuabul-iman, Ogranci imana, Prijevod dr. Fuad Sedić, str. 342.

[27] Ahmed, Ebu Davud, Ibnu Madže, Hakim, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 400.

Advertisement

[28] Ebu Davud, Bejheki sa dobrim senedom, Hanefijski fikh, Tuhmaz, Prijevod, Knjiga I, str. 427.

[29] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga II, hadis br. 1001, str. 82.

[30] Bosansko-hercegovačka književna hrestomatija, Knjiga I, str. 273.

[31] Ahmed, Ibnu Hibban, – hasen, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1692.

Advertisement

[32] Bosansko-muslimanska književnost u doba preporoda 1887.-1918., drugo izdanje, Muhsin Rizvić, str. 321.

islam.ba

senzor.ba

Advertisement
Nastavi čitati
Advertisement

Religija

Božija pomoć ima svoje uslove

Published

on

Svaki vjernik očekuje Božiju pomoć, u privatnom, poslovnom, društvenom životu. Ali Božija pomoć ima svoje uslove.
Već dugo razmišljam o redoslijedu kratkih sura koje vjernici uče u namazu.
Sura Nasr (Božija pomoć) govori o Njegovoj podršci i kolektivnoj pobjedi. Odmah iza ove sure dolazi sura Leheb koja govori o prokletstvu amidže Poslanika, a.s., Ebu Leheba.
Kao da nam Gospodar govori: da biste zadobili Božiju pomoć, morate ispuniti kriterije. U suprotnom, ni amidža Poslanikov neće biti pošteđen kazne.
Kako veličanstvena kur'anska lekcija – nema pobjede ni uspjeha bez kriterija, pravila, reda, vrijednosti i sistema.
A kako ćemo to postići?
Kao da nam je odgovor sljedeća sura – Ihlas (Iskrenost). Bez iskrenosti u vjerovanju i djelovanju nema kriterija u međuljudskim odnosima, a bez toga nema ni Božije pomoći!
Ammar Bašić, hfz.
Nastavi čitati

Religija

Sulejmanov, a.s., mrav naučio nas je da nema koristi od znanja koje se ne pretoči u djelo

Published

on

Piše: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Uzvišeni Allah, objavio je: ”I sakupiše se Sulejmanu vojske njegove, džini, ljudi i ptice, sve četa do čete, postrojeni, i kad stigoše do mravlje doline, jedan mrav reče: “O mravi, ulazite u stanove svoje da vas ne izgazi Sulejman i vojske njegove, a da to i ne primijete!” I on se nasmija glasno riječima njegovim i reče: “Gospodaru moj, omogući mi da budem zahvalan na blagodati Tvojoj, koju si ukazao meni i roditeljima mojim, i da činim dobra djela na zadovoljstvo Tvoje, i uvedi me, milošću Svojom, među dobre robove Svoje!” (En-Neml, 17-19.)

Ovi ajeti otvaraju široke horizonte u razumijevanju odnosa muslimana prema svjetovima koji ga okružuju, te kako čak i najmanja stvorenja mogu biti izvor razmišljanja i pouke.

Naime, u devetnaestom ajetu sure En-Neml, Uzvišeni Allah spominje ponašanje sićušnog mrava, naglašavajući važnost pažljivog promatranja i učenja iz svega što nas okružuje, pa čak i iz naizgled malih i nevažnih stvorenja.

Advertisement

Ovaj ajet nas podsjeća da u svakom stvorenju postoji znak za onoga ko razmišlja, te da musliman treba biti svjestan Božanske mudrosti koja se manifestira u svemu stvorenom, uključujući i živote malih stvorenja poput mrava.

On također predstavlja put svijesti od spoznaje do dubokog promišljanja, od promišljanja do zahvalnosti, i od zahvalnosti do činjenja dobrih djela.

Dakle, prvo dolazi spoznaja ili razumijevanje (idrâk), potom duboko razmišljanje (te’emmul), koje vodi do zahvalnosti (šukr), a zatim ta zahvalnost motiviše na akciju kroz dobra djela (amelun salih).

U ovim ajetima prikazana su dva međusobno povezana nivoa znanja: znanje mrava i znanje Allahovog poslanika, Sulejmana, alejhi selam.

Advertisement

Znanje mrava očituje se u njegovom razumijevanju ljudske prirode i ponašanja. Komentirajući ovaj ajet, Ibn Ašur, rekao je: ”Sulejman, alejhi selam, bio je iznenađen time što je mrav znao njegovo ime i što je rekao: ”Da vas ne izgazi Sulejman i vojske njegove, a da to i ne osjete.” A zatim je opisao Sulejmana, alejhi selam, i njegovu vojsku kao pravedne i saosjećajne, ističući da oni ne ubijaju živa bića bez opravdanog razloga.

Ovo znanje nije bilo samo teorijsko saznanje, već se odmah pretvorilo u dobra djela, kao što je upozorenje mrava njegovom narodu i čuvanje (spašavanje) njihovih života.

Što se tiče znanja Sulejmana, alejhi selam, ono se ogledalo u njegovoj sposobnosti da razumije jezik stvorenja, što je bilo znanje koje ga je vodilo ka dubokom razmišljanju i stalnoj zahvalnosti Allahu.”

Milostivi Allahu, podari nam istinsko znanje koje ćemo pretočiti u djela, i učini nas Tvojim zahvalnim robovima. Amin!

Advertisement

saff.ba

Nastavi čitati

Religija

Večeras je blagoslovljena noć Lejletu-l-Berat

Published

on

Hazreti Aiša, r.a., prenosi: „Allahov Poslanik, a.s., je jedne noći klanjajući noćni namaz toliko dugo ostao na sedždi da sam pomislila kako je umro. Ustala sam, dodirnula mu kažiprst, a on se pomače i podiže glavu sa sedžde. Kada je završio namaz rekao mi je: ‘O Aiša, o Humejra! Da li si pomislila da te je Allahov Poslanik, a.s., obmanuo?’ Rekoh: ‘Ne, tako mi Allaha, Allahov Poslaniče, nisam to pomislila, nego sam pomislila da si umro zato što si dugo ostao na sedždi.’ Poslanik, a.s., tada reče: ‘A znaš li ti koja je ova noć?’ Rekoh: ‘Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju.’ On reče: ‘Ovo je noć polovine šabana. Uzvišeni Allah večeras pažljivo promatra Svoje robove i oprašta onima koji traže oprost i obasipa Svojom milošću one koji milost mole. Bez ičega ostavlja samo one koji mrze druge (zle osobe).'“[1]

Hazreti Aiša, r.a., također prenosi da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: „Allah, dž.š., se spušta na nama najbliže nebo 15. noći šabana i oprasti grijehe većem broju osoba nego što ima dlaka u vuni Benu Kelbovog stada.“[2] Benu Kelb je bilo pleme koje je imalo najveći broj ovaca. Allahov Poslanik, a.s., je zapravo želio reći da u ovoj noći Uzvišeni Allah, dž.š., prašta velikom broju ljudi i žena.

Muhammed, a.s., kaže: „U noći polovinom šabana Uzvišeni Allah oslobađa od Vatre veći broj osoba nego što ima dlaka u vuni Benu Kelbovog stada. Međutim, (čak i u ovoj noći) Allah ne gleda (neće oprostiti) u idolopoklonika, onoga čije srce je ispunjeno zlobom, onoga ko prekida rodbinske veze, onoga ko iz ponosa i oholosti spušta svoje haljine ispod članaka, onoga ko je neposlušan prema svojim roditeljima i notornog alkoholičara.“[3]

Muaz ibn Džebel, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: „Uzvišeni Allah, dž.š., promatra Svoja stvorenja u noći poloviom šabana i oprašta svima osim mušricima i zlobnicima.“[4]

Advertisement

Iako lanci prenosilaca nekih od navedenih hadisa imaju određenih tehničkih nedostataka kombinovani zajedno oni predstavljaju jak dokaz odličnosti i blagoslovljenosti Lejletul-berata, a ne kako tvrde pojedini savremeni učenjaci koji na osnovu ovih minornih nedostataka odbijaju ovoj velikoj noći priznati bilo kakvu vrijednost. Ustvari, za pojedine islamske učenjake neki od spomenutih hadisa su autentični (sahih), a mane u lancima prenosilaca (send) ostalih hadisa smatrali su malim tehničkim nedostacima koji se prema nauci hadisa mogu otkloniti s drugim lancima prenosilaca (sened) istog hadisa. To je razlog zbog kojeg su naši dobri prethodnici smatrali kako Lejletul-berat ima posebnu vrijednost i trudili su se da je provedu u ibadetu i molitvi.

Šta bi trebalo učiniti za vrijeme Lejletul-berata?

Uzimajući u obzir vrijednost Lejletul-berata svaki musliman bi trebao ostati što duže budan tokom ove veličanstvene noći. Ako je neko u mogućnosti najbolje bi bilo provesti cijelu noć u ibadetu i molitvi. A ako to iz nekog razloga nije u mogućnosti, dobro bi bilo barem dio ove noći, najbolje iza ponoći, provesti u ibadetu. Povodom Lejletul-berata preporučuju se sljedeći ibadeti:

Najpoželjnije je Lejletul-berat provesti u dobrovoljnom namazu. Nije određeno koliko bi rekata namaza trebalo klanjati, ali taj broj ne bi trebao biti manji od osam rekata. (Uobičajeno je kad se klanja noćni namaz da se selam predaje poslije svaka dva rekata. Ovdje je spomenut parni broj rekata jer autor podrazumijeva da se vitr klanja na kraju.) također je poželjno da svaki dio namaza: kijam, ruku i sedžda traju duže nego što je uobičajeno (Iz gore navedenog hadisa vidi se da je Poslanik, a.s., dugo ostao na sedždi tako da je hazreti Aiša pomislila da je umro). Dobro bi bilo da osoba koja klanja noćni namaz povodom Lejletul-berata na kijamu uči najduže sure koje zna. Ako neko ne zna duge sure može učiti nekoliko kratkih sura na jednom rekatu. (Također se na jednom rekatu može učiti ista sura nekoliko puta, naprimjer sura Ihlas – Kul huvallahu ehad, kao što to prenosi Gazalija u Ihjau.)

Advertisement

Učenje Kur'ana. Učenje Kur'ana je veoma koristan ibadet. Poslije namaza, ili u neko drugo vrijeme tokom ove noći lijepo bi bilo proučiti što više ajeta i sura iz Kur'ana.

Zikr. Uz dobrovoljni namaz i učenje Kur'ana Lejletul-berat je poželjno provoditi u zikru – spominjanju, veličanju Uzivšenog Allaha, dž.š., i donošenju salavata na našeg dragog Pejgambera, a.s. Zikr se može učiti u šetnji, sjedeći, ležeći u krevetu ili u nekoj drugoj situaciji. (Zikr se može učiti i bez abdesta, s tim da je bolje s abdestom.)

Dova. Najveću korist u ovoj noći moguće je ostvariti putem namaza i dove. Nadati se je, ako Bog da, da će dove u ovoj noći biti primljene. Dova je sama po sebi ibadet. Uzvišeni Allah, dž.š., prima dove, rješava potrebe i nagrađuje vjernika za svaku dovu koju prouči. Nekada čak i kad se čini da je dova ostala bez odgovora Uzvišeni Allah, dž.š., obasipa onoga ko uči dovu većim blagoslovom i dragocjenijom nagradom od prolaznih svjetovnih koristi koje je u dovi tražio. Kroz dovu će vjernik ojačati svoje veze sa Svemogućim Gospodarem što je glavna svrha svih propisanih ibadeta. U dovi se može tražiti bilo koja želja i potreba, ali su najbolje dove Božijeg Poslanika, a.s. To su veoma jezgrovite i sadržajne dove kojima se zadovljavaju sve čovjekove potrebe na ovom i na budućem svijetu. Zapravo, vjerovjesničke dove su tako duboke da ljudska mašta teško može doseći njihovu bit. Postoje brojne knjige na različitim jezicima koje sadrže dove iz Kur'ana i hadisa, pa bi najbolje bilo Dragog Boga moliti u skladu s njima, svejedno da li će se učiti na izvornom arapskom ili na maternjem jeziku.

Osobe koje iz opravdanih razloga, poput bolesti i iznemoglosti, nisu u mogućnosti klanjati dobrovljne namaze ili učiti Kur'an trebali bi se posvetiti ibadetima koje mogu izvršavati, jer se ni ove osobe ne bi trebale lišavati blagodati Lejletul-berata. S te strane predlažem im sljedeće:

Advertisement

– Da klanjaju akšam, jaciju i sabah u džematu u džamiji, ili kod kuće ako su teže bolesni.
– Da, bez obzira na okolnosti, uče zikr, spominju Dragog Boga i donose salavate na časnog Poslanika, a.s., dok ih ne savlada san.
– Da mole Allaha, dž.š., za oprost grijeha i druge potrebe što mogu činiti čak i u bolesničkom krevetu.

Žene koje imaju menstruaciju u ovoj noći ne smiju klanjati namaz niti učiti Kur'an, ali mogu učiti zikr, tesbih, salavate i dove. Također mogu učiti dove iz Kur'ana ili hadisa s namjerom da uče dove, a ne s namjerom da uče Kur'an.

Prema jednom slabom predanju (daif) Muhammed, a.s., je za vrijeme Lejletul-berata otišao u mezarje i učio dovu za umrle muslimane. Na osnovu toga neki pravnici (fakih) smatraju da je mustehab povodom Lejletul-berata otići u muslimansko mezarje, proučiti Fatihu ili neki drugi odlomak iz Kur'ana i dovu za umrle. No, to nije obavezujuće.

Šta ne bi trebalo činiti povodom Lejletul-berata?

Advertisement

Kao što sam već napomenuo, Lejletul-berat je mubarek noć ispunjena neizmjerom Božijom milošću. Stoga bi se u ovoj noći trebali posvetiti ibadetu, a suzdržati se od svih griješnih djela. Iako su se vjernici neprestano dužni čuvati grijeha, to je potrebnije tokom mubarek noći kako se ne bi na Božiju milost i Njegov blagoslov odgovaralo grijesima (Što je kranja neposlušnost i nepoštovanje). Takav arogantan postupak ne može izazvati ništa osim gnjeva i srdžbe Božije. Posebno je bitno čuvati se grijeha nabrojanih u hadisu pod brojem 3, jer ti grijesi lišavaju osobu Božije milosti i Njegovog oprosta.

Povodom Lejletul-berata pojedine osobe čine neke stvari kako bi pokazali koliko im je bitna ova noć, kao što je, naprimjer, kuhanje posebnih jela ili svečano osvjetljavanje džamija itd. Sve to ne samo da je novina koju su uvele kasnije generacije, već je, u nekim slučajevima, čisto imitiranje nemuslimana. Povoditi se za nemuslimanima samo je po sebi grijeh, a još je veći grijeh ako se to čini za vrijeme mubarek noći. Muslimani se toga trebaju čuvati.

Neki ljudi provode ovu noć organizujući vjerske skupove na kojima drže duge govore. To također nije preporučeno jer se može činiti bilo koju drugu noć. U ovoj noći od vjernika se traži da se sključivo posveti ibadetu.

Dobrovoljni namaz, učenje Kur'ana i zikr povodom Lejletul-berata bolje je izvršavati individualno nego zajednički. Dobrovoljni namaz ne bi trebalo izvršavati zajednički, niti bi trebalo organizovati okupljanja u džamiji radi dobrovljnog namaza povodom ove noći. (Ovo je izvodljivo u situaciji kada su svi upoznati s terminom Lejletul-berata, njenoj vrijednosti i načinom obilježavanja. Smatram stoga da nema ništa loše u tome da se organizuje u džamiji kraći program sastavljen od predavanja u kojem bi se istakao značaj ove noći, klanjala nafila od nekoliko rekata kako bi se vjernicima objasnio način klanjanja, te zikra i dove.) Naprotiv, ova noć predviđena je za ibadet u samoći. To je vrijeme za direktan kontakt s Gospodarem svemira i svu pažnju je potrebno posvetiti Njemu i samo Njemu. To su dragocjeni noćni sati u kojima niko ne bi trebao stajati između roba i njegovog Gospodara. Cjelokupnim bićem potrebno je usmjeriti se ka Allahu i ne smije se dopustiti nikome da ometa unutarnji mir. To je razlog zbog kojeg je Allahov Poslanik, a.s., u Lejletul-beratu ibadetio u potpunoj samoći, odvojen čak i od svoje supruge hazreti Aiše, r.a. Eto, zbog toga je dobrovoljni namaz za vrijeme Lejletul-berata preporučljivije klanjati u samoći nego u džematu.

Advertisement

Dobrovoljni post povodom Lejletul-berata

Preporučljivo (mustehab) je postiti dan poslije Lejletul-berata (15. šaban). Allahov Poslanik, a.s., je nedvosmisleno preporučio da se dan nakon Lejletul-berata provede u postu. Iako učenjaci hadisa imaju neke sumnje u autentičnost ovog hadisa svi se slažu kako post u prvoj polovini mjeseca šabana ima posebnu vrijednost. Vjerovjesnik, a.s., je ponekad postio gotovo cijeli mjesec šaban. Osim toga, veliki broj dobrih prethodnika (selef) u našem ummetu je prakticirao post 15. šabana. To što su oni iz generacije u generaciju konstantno postili 15. šaban znači da su ovaj hadis smatrali vjerodostojnim. Zbog toga je preporučljivo dobrovoljno postiti 15. dan šabana. Osoba može zanijetiti da će tim postom napostiti ranije propušteni post mjeseca ramazana (kada), te i za to ostvariti korist od posta 15. dana šabana.

Autor: Muhammad Taqi Usmani

Preveo: Elvir Duranović

Advertisement
preporodd.onfo
Nastavi čitati

Religija

Islam i nauka1/3 (video)

Published

on

Nastavi čitati

Religija

25 načina da svakodnevno izrazite zahvalnost za blagodati koje posjedujete

Published

on

Često puta u životu nismo svijesni blagodati koje imamo, sve dok ne budemo iskušani gubitkom istih i to nam je svima jasno.

 

Međutim, mnogima nije jasno ili u svakodnevnoj trci za nafakom i egzistencijalnom borbom, često puta zaborave da se zahvale na svemu što imaju. U prilog tome sakupili smo nekoliko savijeta ili načina kako da čovjek vjernik bude zahvalan na svemu što ima.

1. Osmijehuje se često to je sadaka
2. Obavljaj molitvu/namaz pet puta dnevno
3. Izgovaraj što više Elhamdulillah/Allahu hvala ti
4. Izgovaraj Ma ša Allah/Kako Allah hoće
5. Na pomoć uzvrati riječima Allah te nagradio
6. Zahvaljuj se ljudima za svaku stvar, pa čak i za sitnicu
7. Praktikuj sedžu zahvalnosti
8. Napravi popis stvari za koje si zahvalan što ih imaš
9. Zagrli članove svoje porodice
10. Daruj nekome od bliskih prijatelja poklon
11. Pirznaj i odaj počast onome ko je uložio napor da ti pomogne u nečemu
12. Budi ljubazan prema nepoznatim ljudima
13. Dadni sadaku
14. Pomozi nekoj staroj i iznemogloj osobi
15. Raspitaj se o stanju tvoga komšije
16. Prihvati iskušenja koja ti dolaze kao blagoslove koje ti trenutno ne razumiješ
17. Pomozi nekoga ko ima fizičke ili mentalne poteškoće
18. Čini puno dovu za druge ljude
19. Dadni do znanja ljudima koliko ti oni znače
20. Svaki posao radi sa ihsanom (Budi svijestan Boga stalno)
21. Prelazi preko ljudskih mahana, uvreda i nedostataka
22. Bilježi male pozitivne stvari u životu
23. Dadni podršku biznisu svojih prijatelja online ili direktno učestvuj kupovinom
24. Budi u društvu pozitivnih i dobrih ljudi
25. Klanjaj noćni-namaz

Za Akos.ba pripremio Fahrudin Vojić, prof.

Advertisement
Nastavi čitati

Religija

Danas se obilježava Svjetski dan hidžaba

Published

on

Prvi februar se od 2013. godine obilježava kao Svjetski dan hidžaba.🧕

Svjetski dan hidžaba ustanovljen je na prijedlog studentice Nazme Khan iz New Yorka koja je željela podstaknuti nemuslimanke da na jedan dan dožive iskustvo nošenja hidžaba. Odlučila se na taj potez nakon što je u New Yorku nakon terorističkog napada 2001. godine doživjela brojne neugodnosti zbog toga što nosi hidžab.

Tako je došla na ideju kampanje kao sredstva poticanja vjerske tolerancije i razumijevanja pozivajući sve muslimanke koje ne nose hidžab, kao i nemuslimanke da samo jedan dan pokušaju osjetiti što znači nositi hidžab.

U islamskoj tradiciji, hidžab je vjerska obaveza punoljetne muslimanke propisana osnovnim izvorima islama. Hidžab kao takav predstavlja izraz skromnosti i poslušnosti Bogu, kao i spremnost da se živi prema propisima.👑 
Molimo Allaha da majke, sestre, kćeri koje nose hidžab nagradi i da im da snage da ustraju. Amin
Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije