Connect with us

Religija

hfz.Rifet Šahinović: Kreiranje budućnosti

Published

on

Piše: .dr.Rifet Šahinović

Ako poziciju čovjeka u pojavnom svijetu posmatramo s teološke ravni, sasvim je umjesno postaviti pitanje može li pojedinac oblikovati svoju budućnost? Na brojnim mjestima u Kur’anu govori se da jedino Bog zna sve – ništa se ne može desiti čovjeku, a da to već nije zapisano i propisano. S druge strane, s obzirom na turbulentno i promjenjivo vrijeme u kojem živimo, spomenuto pitanje zvuči pomalo pretenciozno. Ali isto tako, ako pogledamo položaj muslimanskog ummeta u svijetu danas, posve je razumljivo i opravdano postaviti još jedno pitanje: jesu li muslimani u povijesti ikako pokuša(va)li kreirati svoju budućnost? Imaju li muslimani neku dugoročniju strategiju – na individualnom ili kolektivnom planu – kako se suočiti s nadolazećim izazovima? I gdje li su to Bošnjaci danas?

Obratimo li pažnju na univerzitetske programe u svijetu, vidjet ćemo da postoje katedre studija o budućnosti. Važnost kreiranja budućnosti je sadržana u izreci: “Ako ne znaš kuda ideš, nikada nećeš stići”. Budućnost treba planirati u granicama mogućnosti da ne bismo postali njene žrtve. Narodi koji žive samo na temelju slavne prošlosti bez strateškog gledanja u budućnost postaju objekti dešavanja jer slijede samo tuđe obrasce. Napokon, Kur’an upozorava čovjeka da treba obratiti pažnju na svoje sutra, na ono što je projicirao svojim intelektualnim pregnućima da ga to sutra ne zateče (Hašr, 18). Ovdje se (ali i na mnogim drugim mjestima u Kur’anu) na jedan indirektan način sugeriše čovjeku da gleda (u) naprijed i učestvuje u kreiranju svoje budućnosti.

Oni koji kreiraju budućnost razmišljaju šta mogu uraditi u ovom trenutku kako bi imali nešto kasnije, dok oni koji žive isključivo u sadašnjosti sve žele sada i odmah. Življenje samo za sadašnji trenutak života neminovno porađa želju da se ima sve sada i odmah. Prema tome, budućnost je promišljanje ljudskog uma – u sadašnjosti treba projicirati stvari koje će imati povoljan efekat na ono što tek slijedi u našem životu.

Advertisement

Ako sva ova pitanja povežemo s kur’anskim principima, vrlo lahko ćemo uočiti dva vrlo važna momenta:

Ne mogu se sve ljudske manifestacije u pojavnom svijetu podvesti niti pravdati Božijom voljom: “Uz svakog od vas su meleki, koji se smjenjuju ispred njega i iza njega – po Allahovu naređenju nad njim bdiju. Sigurno je da Allah neće izmijeniti stanje u kojem se nalazi određeni narod sve dok se taj narod ne promijeni. A kad Allah htjedne nekom narodu nešto što je loše, niko to ne može spriječiti; bez Njega im nema zaštitnika” (Rad, 11). Ovaj časni ajet ukazuje ne samo na to da promjena počinje od čovjeka samog, nego i da se “stanje” koje se pokušava promijeniti ne može promijeniti odmah. Stanje pojedinca i naroda se mijenja kroz neki period, uz dosta razmišljanja i truda.

Bog nam je dao sposobnost kreiranja i oblikovanja na ovom svijetu. Čovjek uistinu nema potpuno pouzdanog znanja (jedino Bog istinski zna) koje može steći svojim trudom, međutim to mu je nadomješteno izuzetno velikim sposobnostima i pojedinim vrstama sklonosti. Ustvari, čovjek je zadužen radom i pregnućem na ovom svijetu, a rezultat je kod Boga i od Boga.

Čovjek je danas vrlo često okrenut ka svojoj prošlosti sve kako bi zadobio bolju poziciju u sadašnjem trenutku. Vrlo je zanimljivo u tom smislu promatrati ovdašnje kolektivne svijesti naroda koji svoj sadašnji trenutak hoće ustabiliti na temeljima prošlosti. Ponekad se čini da su izgubili svaku vezu sa budućnosti. Zašto? Budućnost plaši čovjeka zbog neizvjesnosti. Budućnost nema činjenica na koje bismo se mogli osloniti, već traži pregnuće vlastitog razuma svakog pojedinca. Prošlost je, za razliku od budućnosti, ispunjena pričama i događajima koji se pamte i ponavljaju. No, iz njih se rijetko crpi pouka za budućnost.

Advertisement

Ovdje želimo kazati i ovo – kada razmišljamo o budućnosti važno je da ne upadnemo u zamku orvelovskog tipa (posljedica je populariziranje holivudskih filmova u prošlim decenijama poput Terminatora) te, da nas ne zavede trend novih tehnologija koje prejudiciraju mišljenje da se svi ljudski problemi mogu riješiti pomoću umjetne inteligencije (AI). Umjesto takvog razmišljanja, moramo iskoristiti ideje o budućnosti da osmislimo originalne strategije zasnovane na našim vlastitim vrijednostima, da pobudimo nadu, motiviramo sebe i druge na promjenu.

Evo jedan primjer koji može na ilustrativan način pokazati kako formiramo odnos prošlosti i budućnosti. Naime, sve više slušamo razna predavanja, hutbe i vazove koji obiluju kazivanjima o slavnoj muslimanskoj prošlosti.

Žalosno je što vrlo rijetko čujemo od predavača i hatiba: ja mislim, predlažem, zaključujem… Bez ovih pitanja, koja od nas traže uprezanje svih intelektualnih kapaciteta kao Božijih datosti čovjeku, ostajemo zakovani u okove prošlosti. Budućnost se ne može kreirati niti imaginirati s generacijama koje su inertne. Da bi došlo do napretka, mora stasati kreativna generacija koja će biti okrenuta ka budućnosti. Čini nam se da muslimanski narodi nisu prošli tu kritičnu tačku nove generacije koja stvara, koja je kritičkog duha i zagledana u budućnost.

Osjećamo potrebu naglasiti da se ovdje ne radi samo o ovovremenom viđenju našeg odnosa prema budućnosti. O tome su pisali i govorili mnogi intelektualci ranije. Naprimjer, Ibn Haldun (1332–1406) je proučavao društva i predvidio da se kulture i civilizacije uzdižu te padaju tokom četiri generacije. Prva generacija stvara i donosi nešto novo. Druga generacija proizvodi posmatrajući prvu. Treća generacija oponaša i ne doprinosi ništa novo, nikakve nove vrijednosti. Četvrta generacija živi od stvorenog bogatstva prethodnih generacija, bogatstva koje smatra svojim zakonitim nasljedstvom. U ovoj fazi troši se tuđe, nestaje kreativnosti i inovativnosti, kultura nazaduje. Da bi se kultura ponovo uzdigla, krug se mora obnoviti: jedna nova generacija mora početi stvarati i doprinositi putem novih vrijednosti.

Advertisement

Bog će svakoga pitati za rad i doprinos općem dobru: “To je narod koji je bio i prošao! Njega čeka ono što je zaslužio, a i vas će čekati ono što zaslužite, i nećete biti pitani za ono što su oni radili.” (Bekara, 134)

Kur’anska vizija budućnosti

Historija utječe na sadašnjost i oblikuje našu budućnost. Međutim, nekada prošlost može biti teret za širu viziju budućnosti. Tako, naprimjer, određene grupe žive samo u floskulama prošlosti koja im ne dozvoljava da samostalno razviju vlastitu viziju budućnosti; takve neće doticati izazovi vremena. Muslimani radije žive u hladovima historije i gotovo da nemaju osjećaj ili potrebu da je stvaraju. Naravno, tako je lakše. Intelektualcu je također lakše živjeti u okrilju komoditeta i ponavljati ono što je odranije poznato, nego upregnuti sve kapacitete kako bi promislio problem i izazov pred sobom. U ekonomiji je dobro poznat postulat – stvaranje nove vrijednosti, ali nova vrijednost se stvara i u politici, i u kulturi, pa i u religiji, bez obzira na to kako mi poimamo njeno značenje.

Ako gledamo Kur’an kao cjelinu, prosto moramo uvidjeti da je na njegovim stranicama itekako prisutna budućnost. Da bi čovjek bio pomilovan, mora povesti računa o budućnosti – na jedan posredan način se upravo na to ukazuje u poglavlju Ja-sin:

45. – A kad im se kaže: “Bojte se (čuvajte se) onoga što prije vas bî, i što će vas zadesiti, da biste pomilovani bili!”

Advertisement

46. A nije im došao nijedan znak od znakova njihova Gospodara da mu nisu okrenuli leđa!

47. A kad im se kaže: “Dijelite od onoga čime vas je opskrbio Allah!” – oni koji ne vjeruju vele onima koji vjeruju: “Zar da mi hranimo onoga koga bi, da hoće, nahranio Allah?! Uistinu ste vi samo u očitoj zabludi?!”

48. I još vele: “Kad će već ova prijetnja, ako istinu govorite?!”

49. Oni drugo ne čekaju osim povika jednoga koji će ih obuzeti dok se jedni s drugima budu svađali!

Advertisement

U navedenim ajetima vidljivo je kur’ansko pozivanje čovjeka na oprez u pogledu historije koja ga koči (događaja iza nas) te izvršavanja, stvaranja i projiciranja stvari koje otvaraju perspektive.

Kur’an traži angažiranog vjernika koji će aktivno oblikovati svoju budućnost. Kur’an traži da ljudi mijenjaju sami sebe, uz nastojanje da ujedno promijene svijet nabolje. U suri Nedžm se ukazuje na to da

pojedinci i društvo moraju raditi za budućnosti koju žele:

39. “(…) čovjeku pripada samo ono za šta se sam potrudi,

Advertisement

40. i da će se trud njegov zbilja vidjeti,

41. i potom će za njega nagrađen ili kažnjen potpuno biti.”

Promjena stanja čovjeka počinje njegovim radom u sadašnjosti, kojim se oblikuje ishod u budućnosti. Drugim riječima kazano, budućnost je mjesto na kojem će se taj njegov rad i trud u potpunosti uvidjeti i nagraditi. Kur’an na svojim stranicama stalno potiče ljude da razmišljaju o promjeni i da je shvataju kao što su “mijene mjeseca”, “noć koja odlazi”, “sjajna zora”, opomena “onima koji odaberu da u dobru prednjače i onima koji zaostaju”. (Muddessir, 32-37)

Poslanikov, a.s., život daje mnoge pouke o budućnosti. Uzmimo, naprimjer, detaljno planiranje budućnosti koje je pratilo Hidžru (prelazak brojnih muslimanskih porodica u Medinu bilo je unaprijed planirano i odvijalo se mjesecima; ruta je bila planirana do najsitnijih detalja…). Sjetimo se samo nivoa strateškog planiranja u Bici na Bedru, zatim donošenja prvog zakona poznatog kao Medinski ustav, kao temelja nove i buduće zajednice koju je Poslanik želio uspostaviti. Sve su ovo pouke o budućnosti iz Poslanikovog života – društvo se može iz temelja promijeniti u samo jednoj generaciji jer su muslimani pokazali kako jedna kultura može postati globalna civilizacija samo u nekoliko generacija.

Advertisement

Ko je sposoban kreirati budućnost

Budućnost ne mogu kreirati inertne osobe. Kreativne osobe svježeg promišljanja i sklone imaginacijama su na dobrom putu da kreiraju svoju budućnost. Naime, možemo slobodno kazati da je sklonost ka imaginaciji uslov za svaku vrstu kreativnosti i za promišljanja.

Za jedan narod je od presudne važnosti da razumijeva vrijeme u kojem živi kako bi imao bolju i sigurniju budućnost. Kao primjer nam može poslužiti imaginacija budućeg hadžije. On nema sliku iz prošlosti niti sliku u sadašnjosti vlastitog iskustva šta sve podrazumijeva hadž jer jednostavno nije bio na hadžu. U svojim imaginacijama hadžija stvara sliku puta na hadž, pretpostavlja sve moguće prepreke na tom putu. Vrlo zanimljivo je da ga te njegove imaginativne slike čine kreativnim, razvijaju kod njega ljubav prema hadžu itd.

Navedeni primjer nam govori da možemo kreirati procese i aktivno sudjelovati u oblikovanju budućnosti ako imamo viziju, predodžbu i sliku kuda trebamo ići, dobru strategiju i plan kako doći do cilja.

Kreirati budućnost je poput planiranja putovanja – morate imati odredište, potom sredstvo da bi se uopće poduzelo putovanje i, naposljetku, smisao za smjer (unutrašnju navigaciju). Tako nastaje motivirajuća vizija koja izvodi pojedinca i društvo iz svake vrste začahurenosti.

Advertisement

Nekoliko pitanja za kraj

Smatramo vrlo važnim tretiranje teme budućnosti u našim promišljanjima. Stoga nam se nameće nekoliko pitanja koja nemaju ni najmanji prizvuk kritiziranja našeg stanja, već su tu samo da nas potaknu na razmišljanje:

Da li Bošnjaci kao narod u političkom, ekonomskom i kulturnom smislu kreiraju svoju budućnost na način jasne i projicirane strategije?

Da li prošlost (bliža i dalja) čini muslimane danas kreativnijim i ustrajnijim u ostvarivanju vlastitih ciljeva? Ovo pitanje je još važnije zbog činjenice da je sadašnje stanje muslimana posljedica povijesnog trpljenja i nezadovoljstava. Primjera radi, gotovo da nema razdoblja u povijesti kada Bošnjaci nisu ubijani, pljačkani, raseljavani i proganjani. Pa i njihovo sadašnje stanje je umnogome posljedica trpljenja i nezadovoljstva.

Kako i da li je moguće graditi identitet samo na temelju osjećanja stradanja? I ovo pitanje je važnije ako znamo da se Bošnjaci permanentno prostorno stješnjavaju, politički i intelektualno razbijaju te idejno obezglavljuju poslije svakog stradanja.

Advertisement

Da li obrazovni sistemi u BiH u svojim studijskim programima imaju ikakve studije o temi budućnosti? Ako imaju, zašto obrazovani ljudi odlaze u inostranstvo zarad svjetlije budućnosti svoje djece? Ili, automatizacija predstavlja jedan od najvećih izazova za buduće ekonomije. Da li naši ekonomski sistemi imaju paradigmatsku viziju kako bi se popravile štete zbog gubitka poslova, koji se predviđaju u bliskoj budućnosti?

Da li u našim narativima, vjerskim institucijama i zavodima dovoljno govorimo i planiramo našu budućnost? Treba samo pogledati naše nastavne planove i programe u obrazovnim institucijama ili poslušati predavanja na društvenim mrežama i mnoge stvari će biti jasnije.

Bošnjaci kao narod i zajednica vjernika specifičnih moralnih vrijednosti susreću se sa povećanjem broja online medija i društvenih mreža. Da li će se u bližoj budućnosti moći nositi s izazovima ovih novih modaliteta društvenog diskursa?

(IIN Preporod)

Advertisement
Nastavi čitati
Advertisement

Religija

Božija pomoć ima svoje uslove

Published

on

Svaki vjernik očekuje Božiju pomoć, u privatnom, poslovnom, društvenom životu. Ali Božija pomoć ima svoje uslove.
Već dugo razmišljam o redoslijedu kratkih sura koje vjernici uče u namazu.
Sura Nasr (Božija pomoć) govori o Njegovoj podršci i kolektivnoj pobjedi. Odmah iza ove sure dolazi sura Leheb koja govori o prokletstvu amidže Poslanika, a.s., Ebu Leheba.
Kao da nam Gospodar govori: da biste zadobili Božiju pomoć, morate ispuniti kriterije. U suprotnom, ni amidža Poslanikov neće biti pošteđen kazne.
Kako veličanstvena kur'anska lekcija – nema pobjede ni uspjeha bez kriterija, pravila, reda, vrijednosti i sistema.
A kako ćemo to postići?
Kao da nam je odgovor sljedeća sura – Ihlas (Iskrenost). Bez iskrenosti u vjerovanju i djelovanju nema kriterija u međuljudskim odnosima, a bez toga nema ni Božije pomoći!
Ammar Bašić, hfz.
Nastavi čitati

Religija

Sulejmanov, a.s., mrav naučio nas je da nema koristi od znanja koje se ne pretoči u djelo

Published

on

Piše: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Uzvišeni Allah, objavio je: ”I sakupiše se Sulejmanu vojske njegove, džini, ljudi i ptice, sve četa do čete, postrojeni, i kad stigoše do mravlje doline, jedan mrav reče: “O mravi, ulazite u stanove svoje da vas ne izgazi Sulejman i vojske njegove, a da to i ne primijete!” I on se nasmija glasno riječima njegovim i reče: “Gospodaru moj, omogući mi da budem zahvalan na blagodati Tvojoj, koju si ukazao meni i roditeljima mojim, i da činim dobra djela na zadovoljstvo Tvoje, i uvedi me, milošću Svojom, među dobre robove Svoje!” (En-Neml, 17-19.)

Ovi ajeti otvaraju široke horizonte u razumijevanju odnosa muslimana prema svjetovima koji ga okružuju, te kako čak i najmanja stvorenja mogu biti izvor razmišljanja i pouke.

Naime, u devetnaestom ajetu sure En-Neml, Uzvišeni Allah spominje ponašanje sićušnog mrava, naglašavajući važnost pažljivog promatranja i učenja iz svega što nas okružuje, pa čak i iz naizgled malih i nevažnih stvorenja.

Advertisement

Ovaj ajet nas podsjeća da u svakom stvorenju postoji znak za onoga ko razmišlja, te da musliman treba biti svjestan Božanske mudrosti koja se manifestira u svemu stvorenom, uključujući i živote malih stvorenja poput mrava.

On također predstavlja put svijesti od spoznaje do dubokog promišljanja, od promišljanja do zahvalnosti, i od zahvalnosti do činjenja dobrih djela.

Dakle, prvo dolazi spoznaja ili razumijevanje (idrâk), potom duboko razmišljanje (te’emmul), koje vodi do zahvalnosti (šukr), a zatim ta zahvalnost motiviše na akciju kroz dobra djela (amelun salih).

U ovim ajetima prikazana su dva međusobno povezana nivoa znanja: znanje mrava i znanje Allahovog poslanika, Sulejmana, alejhi selam.

Advertisement

Znanje mrava očituje se u njegovom razumijevanju ljudske prirode i ponašanja. Komentirajući ovaj ajet, Ibn Ašur, rekao je: ”Sulejman, alejhi selam, bio je iznenađen time što je mrav znao njegovo ime i što je rekao: ”Da vas ne izgazi Sulejman i vojske njegove, a da to i ne osjete.” A zatim je opisao Sulejmana, alejhi selam, i njegovu vojsku kao pravedne i saosjećajne, ističući da oni ne ubijaju živa bića bez opravdanog razloga.

Ovo znanje nije bilo samo teorijsko saznanje, već se odmah pretvorilo u dobra djela, kao što je upozorenje mrava njegovom narodu i čuvanje (spašavanje) njihovih života.

Što se tiče znanja Sulejmana, alejhi selam, ono se ogledalo u njegovoj sposobnosti da razumije jezik stvorenja, što je bilo znanje koje ga je vodilo ka dubokom razmišljanju i stalnoj zahvalnosti Allahu.”

Milostivi Allahu, podari nam istinsko znanje koje ćemo pretočiti u djela, i učini nas Tvojim zahvalnim robovima. Amin!

Advertisement

saff.ba

Nastavi čitati

Religija

Večeras je blagoslovljena noć Lejletu-l-Berat

Published

on

Hazreti Aiša, r.a., prenosi: „Allahov Poslanik, a.s., je jedne noći klanjajući noćni namaz toliko dugo ostao na sedždi da sam pomislila kako je umro. Ustala sam, dodirnula mu kažiprst, a on se pomače i podiže glavu sa sedžde. Kada je završio namaz rekao mi je: ‘O Aiša, o Humejra! Da li si pomislila da te je Allahov Poslanik, a.s., obmanuo?’ Rekoh: ‘Ne, tako mi Allaha, Allahov Poslaniče, nisam to pomislila, nego sam pomislila da si umro zato što si dugo ostao na sedždi.’ Poslanik, a.s., tada reče: ‘A znaš li ti koja je ova noć?’ Rekoh: ‘Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju.’ On reče: ‘Ovo je noć polovine šabana. Uzvišeni Allah večeras pažljivo promatra Svoje robove i oprašta onima koji traže oprost i obasipa Svojom milošću one koji milost mole. Bez ičega ostavlja samo one koji mrze druge (zle osobe).'“[1]

Hazreti Aiša, r.a., također prenosi da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: „Allah, dž.š., se spušta na nama najbliže nebo 15. noći šabana i oprasti grijehe većem broju osoba nego što ima dlaka u vuni Benu Kelbovog stada.“[2] Benu Kelb je bilo pleme koje je imalo najveći broj ovaca. Allahov Poslanik, a.s., je zapravo želio reći da u ovoj noći Uzvišeni Allah, dž.š., prašta velikom broju ljudi i žena.

Muhammed, a.s., kaže: „U noći polovinom šabana Uzvišeni Allah oslobađa od Vatre veći broj osoba nego što ima dlaka u vuni Benu Kelbovog stada. Međutim, (čak i u ovoj noći) Allah ne gleda (neće oprostiti) u idolopoklonika, onoga čije srce je ispunjeno zlobom, onoga ko prekida rodbinske veze, onoga ko iz ponosa i oholosti spušta svoje haljine ispod članaka, onoga ko je neposlušan prema svojim roditeljima i notornog alkoholičara.“[3]

Muaz ibn Džebel, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: „Uzvišeni Allah, dž.š., promatra Svoja stvorenja u noći poloviom šabana i oprašta svima osim mušricima i zlobnicima.“[4]

Advertisement

Iako lanci prenosilaca nekih od navedenih hadisa imaju određenih tehničkih nedostataka kombinovani zajedno oni predstavljaju jak dokaz odličnosti i blagoslovljenosti Lejletul-berata, a ne kako tvrde pojedini savremeni učenjaci koji na osnovu ovih minornih nedostataka odbijaju ovoj velikoj noći priznati bilo kakvu vrijednost. Ustvari, za pojedine islamske učenjake neki od spomenutih hadisa su autentični (sahih), a mane u lancima prenosilaca (send) ostalih hadisa smatrali su malim tehničkim nedostacima koji se prema nauci hadisa mogu otkloniti s drugim lancima prenosilaca (sened) istog hadisa. To je razlog zbog kojeg su naši dobri prethodnici smatrali kako Lejletul-berat ima posebnu vrijednost i trudili su se da je provedu u ibadetu i molitvi.

Šta bi trebalo učiniti za vrijeme Lejletul-berata?

Uzimajući u obzir vrijednost Lejletul-berata svaki musliman bi trebao ostati što duže budan tokom ove veličanstvene noći. Ako je neko u mogućnosti najbolje bi bilo provesti cijelu noć u ibadetu i molitvi. A ako to iz nekog razloga nije u mogućnosti, dobro bi bilo barem dio ove noći, najbolje iza ponoći, provesti u ibadetu. Povodom Lejletul-berata preporučuju se sljedeći ibadeti:

Najpoželjnije je Lejletul-berat provesti u dobrovoljnom namazu. Nije određeno koliko bi rekata namaza trebalo klanjati, ali taj broj ne bi trebao biti manji od osam rekata. (Uobičajeno je kad se klanja noćni namaz da se selam predaje poslije svaka dva rekata. Ovdje je spomenut parni broj rekata jer autor podrazumijeva da se vitr klanja na kraju.) također je poželjno da svaki dio namaza: kijam, ruku i sedžda traju duže nego što je uobičajeno (Iz gore navedenog hadisa vidi se da je Poslanik, a.s., dugo ostao na sedždi tako da je hazreti Aiša pomislila da je umro). Dobro bi bilo da osoba koja klanja noćni namaz povodom Lejletul-berata na kijamu uči najduže sure koje zna. Ako neko ne zna duge sure može učiti nekoliko kratkih sura na jednom rekatu. (Također se na jednom rekatu može učiti ista sura nekoliko puta, naprimjer sura Ihlas – Kul huvallahu ehad, kao što to prenosi Gazalija u Ihjau.)

Advertisement

Učenje Kur'ana. Učenje Kur'ana je veoma koristan ibadet. Poslije namaza, ili u neko drugo vrijeme tokom ove noći lijepo bi bilo proučiti što više ajeta i sura iz Kur'ana.

Zikr. Uz dobrovoljni namaz i učenje Kur'ana Lejletul-berat je poželjno provoditi u zikru – spominjanju, veličanju Uzivšenog Allaha, dž.š., i donošenju salavata na našeg dragog Pejgambera, a.s. Zikr se može učiti u šetnji, sjedeći, ležeći u krevetu ili u nekoj drugoj situaciji. (Zikr se može učiti i bez abdesta, s tim da je bolje s abdestom.)

Dova. Najveću korist u ovoj noći moguće je ostvariti putem namaza i dove. Nadati se je, ako Bog da, da će dove u ovoj noći biti primljene. Dova je sama po sebi ibadet. Uzvišeni Allah, dž.š., prima dove, rješava potrebe i nagrađuje vjernika za svaku dovu koju prouči. Nekada čak i kad se čini da je dova ostala bez odgovora Uzvišeni Allah, dž.š., obasipa onoga ko uči dovu većim blagoslovom i dragocjenijom nagradom od prolaznih svjetovnih koristi koje je u dovi tražio. Kroz dovu će vjernik ojačati svoje veze sa Svemogućim Gospodarem što je glavna svrha svih propisanih ibadeta. U dovi se može tražiti bilo koja želja i potreba, ali su najbolje dove Božijeg Poslanika, a.s. To su veoma jezgrovite i sadržajne dove kojima se zadovljavaju sve čovjekove potrebe na ovom i na budućem svijetu. Zapravo, vjerovjesničke dove su tako duboke da ljudska mašta teško može doseći njihovu bit. Postoje brojne knjige na različitim jezicima koje sadrže dove iz Kur'ana i hadisa, pa bi najbolje bilo Dragog Boga moliti u skladu s njima, svejedno da li će se učiti na izvornom arapskom ili na maternjem jeziku.

Osobe koje iz opravdanih razloga, poput bolesti i iznemoglosti, nisu u mogućnosti klanjati dobrovljne namaze ili učiti Kur'an trebali bi se posvetiti ibadetima koje mogu izvršavati, jer se ni ove osobe ne bi trebale lišavati blagodati Lejletul-berata. S te strane predlažem im sljedeće:

Advertisement

– Da klanjaju akšam, jaciju i sabah u džematu u džamiji, ili kod kuće ako su teže bolesni.
– Da, bez obzira na okolnosti, uče zikr, spominju Dragog Boga i donose salavate na časnog Poslanika, a.s., dok ih ne savlada san.
– Da mole Allaha, dž.š., za oprost grijeha i druge potrebe što mogu činiti čak i u bolesničkom krevetu.

Žene koje imaju menstruaciju u ovoj noći ne smiju klanjati namaz niti učiti Kur'an, ali mogu učiti zikr, tesbih, salavate i dove. Također mogu učiti dove iz Kur'ana ili hadisa s namjerom da uče dove, a ne s namjerom da uče Kur'an.

Prema jednom slabom predanju (daif) Muhammed, a.s., je za vrijeme Lejletul-berata otišao u mezarje i učio dovu za umrle muslimane. Na osnovu toga neki pravnici (fakih) smatraju da je mustehab povodom Lejletul-berata otići u muslimansko mezarje, proučiti Fatihu ili neki drugi odlomak iz Kur'ana i dovu za umrle. No, to nije obavezujuće.

Šta ne bi trebalo činiti povodom Lejletul-berata?

Advertisement

Kao što sam već napomenuo, Lejletul-berat je mubarek noć ispunjena neizmjerom Božijom milošću. Stoga bi se u ovoj noći trebali posvetiti ibadetu, a suzdržati se od svih griješnih djela. Iako su se vjernici neprestano dužni čuvati grijeha, to je potrebnije tokom mubarek noći kako se ne bi na Božiju milost i Njegov blagoslov odgovaralo grijesima (Što je kranja neposlušnost i nepoštovanje). Takav arogantan postupak ne može izazvati ništa osim gnjeva i srdžbe Božije. Posebno je bitno čuvati se grijeha nabrojanih u hadisu pod brojem 3, jer ti grijesi lišavaju osobu Božije milosti i Njegovog oprosta.

Povodom Lejletul-berata pojedine osobe čine neke stvari kako bi pokazali koliko im je bitna ova noć, kao što je, naprimjer, kuhanje posebnih jela ili svečano osvjetljavanje džamija itd. Sve to ne samo da je novina koju su uvele kasnije generacije, već je, u nekim slučajevima, čisto imitiranje nemuslimana. Povoditi se za nemuslimanima samo je po sebi grijeh, a još je veći grijeh ako se to čini za vrijeme mubarek noći. Muslimani se toga trebaju čuvati.

Neki ljudi provode ovu noć organizujući vjerske skupove na kojima drže duge govore. To također nije preporučeno jer se može činiti bilo koju drugu noć. U ovoj noći od vjernika se traži da se sključivo posveti ibadetu.

Dobrovoljni namaz, učenje Kur'ana i zikr povodom Lejletul-berata bolje je izvršavati individualno nego zajednički. Dobrovoljni namaz ne bi trebalo izvršavati zajednički, niti bi trebalo organizovati okupljanja u džamiji radi dobrovljnog namaza povodom ove noći. (Ovo je izvodljivo u situaciji kada su svi upoznati s terminom Lejletul-berata, njenoj vrijednosti i načinom obilježavanja. Smatram stoga da nema ništa loše u tome da se organizuje u džamiji kraći program sastavljen od predavanja u kojem bi se istakao značaj ove noći, klanjala nafila od nekoliko rekata kako bi se vjernicima objasnio način klanjanja, te zikra i dove.) Naprotiv, ova noć predviđena je za ibadet u samoći. To je vrijeme za direktan kontakt s Gospodarem svemira i svu pažnju je potrebno posvetiti Njemu i samo Njemu. To su dragocjeni noćni sati u kojima niko ne bi trebao stajati između roba i njegovog Gospodara. Cjelokupnim bićem potrebno je usmjeriti se ka Allahu i ne smije se dopustiti nikome da ometa unutarnji mir. To je razlog zbog kojeg je Allahov Poslanik, a.s., u Lejletul-beratu ibadetio u potpunoj samoći, odvojen čak i od svoje supruge hazreti Aiše, r.a. Eto, zbog toga je dobrovoljni namaz za vrijeme Lejletul-berata preporučljivije klanjati u samoći nego u džematu.

Advertisement

Dobrovoljni post povodom Lejletul-berata

Preporučljivo (mustehab) je postiti dan poslije Lejletul-berata (15. šaban). Allahov Poslanik, a.s., je nedvosmisleno preporučio da se dan nakon Lejletul-berata provede u postu. Iako učenjaci hadisa imaju neke sumnje u autentičnost ovog hadisa svi se slažu kako post u prvoj polovini mjeseca šabana ima posebnu vrijednost. Vjerovjesnik, a.s., je ponekad postio gotovo cijeli mjesec šaban. Osim toga, veliki broj dobrih prethodnika (selef) u našem ummetu je prakticirao post 15. šabana. To što su oni iz generacije u generaciju konstantno postili 15. šaban znači da su ovaj hadis smatrali vjerodostojnim. Zbog toga je preporučljivo dobrovoljno postiti 15. dan šabana. Osoba može zanijetiti da će tim postom napostiti ranije propušteni post mjeseca ramazana (kada), te i za to ostvariti korist od posta 15. dana šabana.

Autor: Muhammad Taqi Usmani

Preveo: Elvir Duranović

Advertisement
preporodd.onfo
Nastavi čitati

Religija

Islam i nauka1/3 (video)

Published

on

Nastavi čitati

Religija

25 načina da svakodnevno izrazite zahvalnost za blagodati koje posjedujete

Published

on

Često puta u životu nismo svijesni blagodati koje imamo, sve dok ne budemo iskušani gubitkom istih i to nam je svima jasno.

 

Međutim, mnogima nije jasno ili u svakodnevnoj trci za nafakom i egzistencijalnom borbom, često puta zaborave da se zahvale na svemu što imaju. U prilog tome sakupili smo nekoliko savijeta ili načina kako da čovjek vjernik bude zahvalan na svemu što ima.

1. Osmijehuje se često to je sadaka
2. Obavljaj molitvu/namaz pet puta dnevno
3. Izgovaraj što više Elhamdulillah/Allahu hvala ti
4. Izgovaraj Ma ša Allah/Kako Allah hoće
5. Na pomoć uzvrati riječima Allah te nagradio
6. Zahvaljuj se ljudima za svaku stvar, pa čak i za sitnicu
7. Praktikuj sedžu zahvalnosti
8. Napravi popis stvari za koje si zahvalan što ih imaš
9. Zagrli članove svoje porodice
10. Daruj nekome od bliskih prijatelja poklon
11. Pirznaj i odaj počast onome ko je uložio napor da ti pomogne u nečemu
12. Budi ljubazan prema nepoznatim ljudima
13. Dadni sadaku
14. Pomozi nekoj staroj i iznemogloj osobi
15. Raspitaj se o stanju tvoga komšije
16. Prihvati iskušenja koja ti dolaze kao blagoslove koje ti trenutno ne razumiješ
17. Pomozi nekoga ko ima fizičke ili mentalne poteškoće
18. Čini puno dovu za druge ljude
19. Dadni do znanja ljudima koliko ti oni znače
20. Svaki posao radi sa ihsanom (Budi svijestan Boga stalno)
21. Prelazi preko ljudskih mahana, uvreda i nedostataka
22. Bilježi male pozitivne stvari u životu
23. Dadni podršku biznisu svojih prijatelja online ili direktno učestvuj kupovinom
24. Budi u društvu pozitivnih i dobrih ljudi
25. Klanjaj noćni-namaz

Za Akos.ba pripremio Fahrudin Vojić, prof.

Advertisement
Nastavi čitati

Religija

Danas se obilježava Svjetski dan hidžaba

Published

on

Prvi februar se od 2013. godine obilježava kao Svjetski dan hidžaba.🧕

Svjetski dan hidžaba ustanovljen je na prijedlog studentice Nazme Khan iz New Yorka koja je željela podstaknuti nemuslimanke da na jedan dan dožive iskustvo nošenja hidžaba. Odlučila se na taj potez nakon što je u New Yorku nakon terorističkog napada 2001. godine doživjela brojne neugodnosti zbog toga što nosi hidžab.

Tako je došla na ideju kampanje kao sredstva poticanja vjerske tolerancije i razumijevanja pozivajući sve muslimanke koje ne nose hidžab, kao i nemuslimanke da samo jedan dan pokušaju osjetiti što znači nositi hidžab.

U islamskoj tradiciji, hidžab je vjerska obaveza punoljetne muslimanke propisana osnovnim izvorima islama. Hidžab kao takav predstavlja izraz skromnosti i poslušnosti Bogu, kao i spremnost da se živi prema propisima.👑 
Molimo Allaha da majke, sestre, kćeri koje nose hidžab nagradi i da im da snage da ustraju. Amin
Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije