Magazin
‘Hoću li umrijeti u naredne četiri godine?‘ Znanstvenici razvili algoritam koji je precizan u čak 78 posto slučajeva!
Znanstvenici su razvili algoritam koji pomoću informacija iz nečijeg života predviđa kako će ta osoba živjeti i kad će umrijeti.
Najnovija studija pokazuje da je model nazvan ‘life2vec‘ precizan u 78 posto slučajeva što je sličan rezultat koji postižu i ostali algoritmi za predviđanje tijeka života.
No za razliku od ostalih modela, ovaj funkcionira poput chatbota i koristi postojeće detalje kako bi predvidio tijek nečijeg života, piše Daily Mail.
Algoritam su izradili američki i danski znanstvenici koji su ‘uvježbali‘ algoritam na ogromnom skupu podataka iz Danske, dodajući mu sve vrste informacija o više od šest milijuna stvarnih ljudi, uključujući prihode, zanimanje, mjesto stanovanja, eventualne ozljede i povijest trudnoća.
Završni rezultat je model koji može obraditi jednostavan jezik i predvidjeti vjerojatnost nečije prerane smrti ili prognozirati nečije prihode tijekom života.
Neki od čimbenika koji mogu dovesti do ranije smrti uključuju to što ste muškarac, imate narušeno mentalno zdravlje ili se bavite određenom profesijom. S druge strane, ako imate veće prihode ili u životu imate neku vodeću ulogu, to znači da ćete najvjerojatnije živjeti dulje.
Promatrajući svaki dio vašeg života kao da su riječi u rečenici, life2vec na temelju do sada napisanog predviđa kako će se priča nastaviti.
Kao što korisnici ChatGPT-a od algoritma traže da napiše pjesmu ili esej, znanstvenici algoritmu life2vec mogu za određenu osobu postaviti jednostavna pitanja poput ‘hoće li umrijeti unutar četiri godine?‘
Model je koristio podatke prikupljene između 2008. i 2016. godine, a u tri četvrtine slučajeva je točno pokazao tko je sve umro do 2020. godine.
Međutim, radi zaštite osobnih podataka ljudi čiji su podaci korišteni za treniranje sustava, on nije dostupan široj javnosti ili tvrtkama, rekao je voditelj istraživanja Sune Lehmann.
‘Aktivno radimo na tome da pronađemo načine kako podijeliti neke od rezultata, ali to zahtijeva daljnja istraživanja o tome kako jamčiti privatnost ljudi u studiji‘, rekao je Lehmann, profesor umrežavanja i složenih sustava na Tehničkom sveučilištu u Danskoj.
Čak i kada model konačno bude dostupan javnosti, zbog danskih zakona o privatnosti korištenje life2veca bilo bi nezakonito pri donošenje odluka o pojedincima – poput sklapanja polica osiguranja ili donošenja odluka o zapošljavanju.
Na sličan način na koji su ChatGPT i drugi veliki jezični modeli uvježbani na zbirci postojećih pisanih radova, life2vec je učio na podacima iz života ljudi, ispisanim kao niz rečenica punih informacija.
To uključuje rečenice poput: ‘U rujnu 2012. Francisco je zaradio dvadeset tisuća danskih kruna kao stražar u dvorcu u Elsinoreu‘ ili ‘U trećem razredu u srednjoj školi, Hermiona je slušala pet izbornih predmeta.‘
Lehmann i njegov tim dodijelili su različite tokene svakoj informaciji, a svi ti dijelovi podataka mapirani su u odnosu jedan prema drugome.
Kategorije u životnim pričama ljudi pokreću cijeli niz ljudskih iskustava: prijelom ruke predstavljen je kao S52; rad u dućanu je kodiran kao IND4726, prihod je predstavljen sa 100 različitih digitalnih tokena; a ‘pospartalno krvarenje‘ je O72.
Ono što radi life2vec je mapiranje ogromne konstelacije čimbenika koji čine život nekog pojedinca, a predviđanje se obavlja na temelju podataka milijuna drugih ljudi i mnogih drugih čimbenika.
Algoritam također može dati predviđanja o osobnosti ljudi.
Za tu su svrhu Lehmann i njegov tim uvježbali model da predvidi odgovore ljudi na pitanja na testu osobnosti.
Test od ispitanika traži da ocijene 10 stavki na temelju toga koliko se slažu, a neki primjeri pitanja su: ‘Prva stvar koju uvijek radim na novom mjestu je sklapanje prijateljstva‘ ili ‘Rijetko izražavam svoje mišljenje na grupnim sastancima.‘
Lehmann je kazao da je važno napomenuti da su svi podaci iz Danske, tako da ova predviđanja možda neće vrijediti za ljude koji žive na drugim mjestima – osim činjenice da većina ljudi vjerojatno zapravo ne želi znati kada će umrijeti, piše Jutarnji.
‘Model otvara važne pozitivne i negativne perspektive za raspravu i kreiranje politika‘, rekao je Lehmann.
‘Tehnološke kompanije već danas koriste slične tehnologije za predviđanje životnih događaja i ljudskog ponašanja pa se tako prati naše ponašanje na društvenim mrežama, precizno nas profiliraju te pomoću tih profila predviđaju naše ponašanje i utječu na nas. Rasprava o tome mora biti dio demokratskog razgovora kako bismo razmotrili kamo nas tehnologija vodi i je li to razvoj koji doista želimo.‘
Magazin
Slovenija traži zabranu učešća Izraela na Eurosongu 2025.
Slovenija je službeno zatražila isključenje Izraela iz takmičenja za pjesmu Evrovizije 2025, javljaju izraelski mediji u subotu.
Evropskoj radiodifuznoj uniji (EBU) RTV Slovenije uputio je pismo sa zahtjevom da se Izraelu zabrani učešće na Evroviziji koja će se održati u Baselu.
Zahtjev je podnesen zbog izraelskih napada na Pojas Gaze koji traju od 7. oktobra prošle godine, a u kojima je ubijeno više od 45.000 Palestinaca, većinom žena i djece.
RTV Slovenije, u slučaju da se ne prohvati njihov zahtjev, donio je odluku o povlačenju sa Evrovizije ili, što je suprotno pravilima tog takmičenja, isključenja prenosa tokom nastupa predstavnika Izraela.
Predsjednica Slovenije Nataša Pirc Musar izjavila je 19. decembra da Izrael i Rusija grubo krše Povelju Ujedinjenih naroda ratovima u Gazi, odnosno u Rusiji.
“Tu nema razlike između Izraela i Rusije, i jedni i drugi grubo krše Povelju Ujedinjenih naroda i humanitarno pravo, Izrael još više i to u većem obimu”, dodala je Pirc Musar.
AA
Magazin
Šejla Zonić otputovala u Chicago i ostvarila svoju želju: Nevjerovatan je osjećaj biti ispred ove kuće
“Svi smo gledali film ‘Sam u kući’ i ja sam uvijek imala želju da dođem u Chicago i da vidim tu kuću. Dragi moji, danas mi se ta želja ostvarila i zato vas vodim da je zajedno. Kako sam saznala adresu? Pa Kevin nam je svim rekao”, navela je u snimku.
Dodala je kako je prije dva dana ponovo pogledala dio filma “Sam u kući” te navela da je nevjerovatan osjećaj biti ispred nje.”Kada ste vi posljednji put pogledali ovaj film? Pišite mi u komentaru”, kazala je.
“Znam kakav je osjećaj kada se nađeš na mjestu koje si vidjela samo u filmu, nestvarno, kao da si u drugoj dimenziji. Tako smo se mi osjećali kada smo išli na set gdje su snimali ‘Prijatelje'”, “Uživaj, draga Sejla i obiđi mjesta koja su ti omiljena”, neki su od komentara.
Ova bh. pjevačica će večeras sa svojim kolegom Anidom Ćušićem nastupiti u Atlanti. U narednom periodu ih očekuju i nastupi u St. Louisu, Las Vegasu, Salt Lake Cityju i Detroitu, a za Novu godinu nastupaju u Chicagu.
Magazin
Sramotna objava Jelene Karleuše nakon napada u školi u Zagrebu
Srbijanska pjevačica Jelena Karleuša oglasila se na Instagramu povodom napada u zagrebačkoj školi.
Karleuša je ovaj događaj iskoristila kako bi spinovala dešavanja iz maja prošle godine u Srbiji, odnosno masovne pucnjave u OŠ ‘Vladislav Ribinikar’.
“Šokirana sam događanjem u Hrvastkoj! Nadam se da će predsjednik Hrvatske odmah dati ostavku i da će narod, a pogotovo studenti Hrvatske izaći na ulice i tražiti da se odgovorni za ovakve propuste kazne!
Narod Hrvatske ne zaslužuje da živi u stalnom strahu i teroru zbog vlasti koja ne štiti svoje građane! Imate svu podršku Srbije! Komšije volimo vas”, ironično je napisala Karleuša, koja je i ovu priliku iskoristila da botuje za SNS, aludirajući na hrvatske javne ličnosti koje su se oglašavale u jeku ubistva u ‘Ribnikaru’, piše Nova.rs.
Radiosarajevo.ba
Magazin
VIDEO Mercedes dobio dozvolu, gledate film dok auto juri 95 na sat
MERCEDES-BENZ je unaprijedio svoj sustav automatizirane vožnje DRIVE PILOT i sada je dobio odobrenje Njemačkog saveznog ureda za motorni promet. Modeli s novim sustavom moći će sami voziti do brzina od 95 kilometara na sat na autocestama diljem Njemačke, piše Automotive World.
Ovo ažuriranje čini DRIVE PILOT najbrže certificiranim sustavom za uvjetno automatiziranu vožnju (SAE‑Razina 3) u serijski proizvedenom vozilu, a bit će dostupno početkom 2025. godine. Opcionalno je dostupan u dvije luksuzne limuzinske klase – S-Class i EQS. Cijena DRIVE PILOT-a ostaje nepromijenjena (počinje od 5950 eura s uključenim PDV-om).
Automobili opremljeni DRIVE PILOT-om, koji su već proizvedeni, dobit će ažuriranje besplatno – putem interneta (Over-the-Air Update) ili tijekom posjeta servisu. Nema potrebe za mijenjanjem bilo kojih komponenti vozila za ovu softversku nadogradnju.
Dok automobil vozi, vozač može gledati film
“S inovativnim tehnologijama iz Mercedes-Benza uvijek želimo ponuditi našim kupcima dodatnu vrijednost. Kada je DRIVE PILOT aktiviran, moguće je posvetiti se drugim stvarima dok automobil preuzima zadatak vožnje.
S dodatno razvijenom verzijom, koju je sada certificirao Njemački savezni ured za motorni promet, to je sad moguće pri brzini od 95 km/h pod određenim uvjetima.
Vrlo sam ponosan što najbrži sustav za uvjetno automatiziranu vožnju na svijetu dolazi iz Mercedes-Benza. Uvjeren sam da smo s našim pristupom fokusiranim na sigurnost na pravom putu prema proslavi novih prekretnica u automatiziranoj vožnji u skoroj budućnosti”, rekao je Markus Schäfer, član uprave Mercedes-Benz Group AG te glavni tehnički direktor, piše Index.
S ovom najnovijom nadogradnjom, DRIVE PILOT se može koristiti u prometu pri brzinama do 95 km/h pod određenim uvjetima na cijeloj njemačkoj mreži autocesta dugoj 13.191 km.
Ovo omogućuje kupcima da češće i dulje vrijeme voze u automatiziranom načinu rada, dok svoje slobodno vrijeme koriste na bolji način. Kada je DRIVE PILOT aktiviran, vozaču je zakonski dopušteno uživati u drugim aktivnostima, poput gledanja televizije ili čak streamanja filma, čitanja novina (fizičkih ili putem MBUX sustava), rada ili jednostavno opuštanja dok automobil vozi u uvjetno automatiziranom načinu.
Magazin
Ukoliko perete automobil na niskim temperaturama – ovo trebate znati
Koliko često zimi automobil mora u autopraonicu? U principu onoliko često koliko u ljetnim mjesecima. Čak i zimi perite kada imate osjećaj da je pranje jednostavno dobro za vaše vozilo.
Je li istina da je automobil zimi izuzetno zagađen ostacima soli na cesti? Da i ne. Izjava da zimska prljavština – agresivna, slana lužina – ima izuzetno korozivan učinak na lak, tj. da je treba uklanjati što je češće moguće, odnosi se samo na prethodno oštećeno lakiranje ogrebotinama ili perutanje. Međutim, besprijekorne površine boje mogu se lako nositi s naslagama prljavštine. Potkonstrukcija vozila također obično nema problema s korozijom: s tvornički izrađenim dihtunzima, poboljšanom zaštitom donjeg dijela i upotrebom pocinčanog lima, to je veći problem za starija vozila.
Kada zimi ne biste trebali ići na autopraonicu? Na ekstremnim temperaturama ispod -10 stepeni. Trebali biste izbjegavati termički šok ako voda iz autopraonice, koja je na 10 do 30 Celzijevih stepeni udari u dijelove vozila koji su nedavno bili izloženi hladnoći. Dugoročno površine s oštećenom bojom trpe dodatni toplotni udar.
Prije ulaska u autopraonicu neophodno je ukloniti sve ostatke snijega i leda. Jer struganje leda može oštetiti lak vozila!
Koji se programi pranja preporučuju zimi? Isto vrijedi i zimi: u principu, jeftino je dobro i dovoljno – glavno je prvo dobro isprati vozilo kako bi se uklonile nečistoće i spriječilo oštećivanje boje na četkama.
Dodatni i skupi programi s vrućim voskom ili zaštitom donjeg dijela nisu potrebni iz perspektive vozila. Važnije je da vaš automobil s vremena na vrijeme provjeri stručnjak. Prije i poslije zimske sezone, oštećenja zaštite donjeg dijela mogu se otkriti i popraviti na platformi za podizanje – hrđa tada nema šanse.
Magazin
Raste cijena biseru jugoslovenske proizvodnje: Pogledajte koliko Yugo vrijedi na aukcijama u SAD
Nekoć jedan od najjeftinijih novih automobila na američkom tržištu, a dugo i jedno od najpreziranijih vozila na planeti, Yugo počinje biti tražena roba na tamošnjem tržištu kolekcionarskih automobila.
U panteonu automobila koji se smatraju neoporavljivim na bilo koji način, i slove za legendarni flop odmah mnogi pomisle na Edsel, Aztek, Pacer, Rodius i druge. Jedan stoji iznad svih (ili možda ispod), a to je Yugo. Sredinom osamdesetih se Fiat upravo povukao s američkog tržišta i ostalo je upražnjeno mjesto za neki jeftini auto brand.
A pored toga, Yugo je koristio dosta dijelova talijanskog prizvođača. Mona Lisa loših automobila bila je od prvog dana na udaru Jay Lena, koji se redovito u svojoj emisiji Tonight Show šalio s malim hatchbackom.
Inače, priču o jugoslovenskom “poslu stoljeća” je započeo tamošnji poduzetnik Malcolm Bricklin koji je, prema njegovim riječima, nakon prvotnog kraha sa Subaruom i prekida saradnje s Bertoneom, tražio najjeftiniji automobil na svijetu.
Pronađen je u Jugoslaviji. Gospodin Bricklin otišao je tamo i naišao na “fabriku s 50.000 ljudi koja bi trebala realno imati njih 2000, podijeljenih između 85 osnovnih organizacija udruženog rada, 25 radnih odbora i 127 komunističkih sindikata“, prisjetio se. Njegova cijena od 3.990 tadašnjih američkih dolara (oko 18.594 KM danas) osvajala je naslove pri predstavljanju 1985. godine.
U konkurenciji najjeftinijih našli su se tada Chevy Chevette, čija je cijena bila 5.645; Ford Escort L za 6.327 dolara; i Volkswagen Golf za 7.190 dolara. Iako je do početka devedesetih godina u Ameriku uvezen 141.651 automobil, Yugo je 1992. podlegao nemilosrdnim kritikama recenzenata, komičara, padu prodaje, opozivu 125.000 vozila zbog emisijskih standarda i bankrotu.
Sve do 1999. godine neki su se nadali i tvrdili kako će se automobil vratiti kad se smire ratni sukobi, no NATO je fabriku pogodio s pet projektila i time konačno okončao dugu agoniju.
Ne tako davno, neki od ljudi, koji su imali i vozili najpoznatiji izvozni automobil iz bivše Jugoslavije, razgovarali su s The New York Timesom o svojim iskustvima, a komentari su im iznenađujuće pozitivni.
“Pronaći ćete ljude kojima se to sviđa, samo zbog njegove opskurnosti ili toga da posjeduju neki nevoljeni automobil”, objasnila je Valerie Hansen, koja je obnovila rijetki model iz 1984. godine (prije nego što je i službeno započela prodaja), a kojeg je nadobudno uvezao neki useljenik iz bivše države. Njegov motor od 903 ccm i 45 KS je čak manji i slabiji od verzije s 1100 ccm i 55 konjskih snaga koju je uvozila Yugo America.
Bez obzira na više snage, s brzinom od 138 kilometara na sat to je bio najsporiji automobil koji se tada prodavao u Americi. Valerie dodaje kako je razlog što ima već četvrti Yugo taj što govori o njenim balkanskim korijenima, dok je drugi njegova mehanička jednostavnost.
Kaže da to znači da može sama obaviti popravke, doslovno priborom za piknik ili kozmetiku. To je dobra stvar, jer se taj automobil i nije pokazao kao ikona kvalitete i pouzdanosti.
Ipak, vozači Yuga su se gotovo jednoglasno se složili da taj automobil nikad nije bio toliko loš, koliko je imao lošu reputaciju. U filmu Dragnet iz 1987. godine ga nisu baš nahvalili.
Ona je djelomično popravljena u crnoj komediji iz 2000. godine Drowning Mona, u kojemu svi u gradiću Verplanck voze upravo Yugo. Opjevan je i u pjesmama, poput U Yugu.
Tako je u posljednje vrijeme njegova vrijednost u SAD-u počela rasti, pa je prije nekoliko godina jedan očuvani primjerak iz 1988. godine prodan na aukcijskoj platformi Cars & Bids za solidnih 6.100 dolara (11.354 KM).
Web stranica za aukcije automobila Bring a Trailer prodala je Yugo još 2016. godine za 2.200 američkih dolara (oko 4.400 KM) u 2016. i još jedan za 7.500 američkih dolara (13.960 KM) davne 2021. godine.
Hollywood motors iz Long Islanda su prije par godina također ponudili Yugo GV, iz 1988. godine za 6.450 američkih dolara (12.005 KM), pišu Automobili.hr.
-
Smrtovniceprije 6 dana
Na ahiret preselio Lojić (Nijaz) Anel
-
Cazinprije 7 dana
Tuga u Cazinu, iznanada preminuo Anel Lojić
-
BiHprije 5 dana
Skandalozna Zovko: “A to se događa u BiH s kršćanima, a kamoli u Siriji. Zato ne budimo naivni!”
-
Svijet / Zanimljivostiprije 6 dana
Snažne eksplozije u Siriji, Izraelci napali: “Najteži udar od 2012.”
-
Svijet / Zanimljivostiprije 6 dana
Izraelci ubili Khaleda Nabhana, djeda čiji je snimak u kojem žali za ubijenom unukom obišao svijet
-
Smrtovniceprije 5 dana
Na ahiret preselio Smlatić (Hasan) Mehmed