Connect with us

BiH

“Ja nisam u sukobu interesa”: Poslovi vrijedni oko 10 miliona KM firmi u vlasništvu porodice Rame Isaka

Published

on

“Ja nisam u sukobu interesa. Oni koji to tvrde neka pažljivo pročitaju zakon. Evo, pozivam institucije da odmah sve ispitaju, što se tiče mene i moje porodice, ali neka ispitaju i one koji su bez marke ušli u politiku, opljačkali narod i obogatili se”, kazao je ministar Isak za RSE

Stotinu trideset poslova vrijednih oko 10 miliona KM.

Toliko je iz budžeta isplaćeno “Condoru”, firmi u vlasništvu porodice Rame Isaka, ministra policije Federacije Bosne i Hercegovine, od 2016. godine do danas, prema portalu javnih nabavki.

Transparency International BiH zatražio je od više parlamentarnih komisija odgovor je li ministar Isak bio u sukobu interesa. Na ovo pitanje nema ko da odgovori, jer u ovom bh. entitetu ne postoji institucija koja bi se time bavila.

“U Federaciji BiH se već deset godina nemate kome žaliti”, kazala je Ivana Korajlić, izvršna direktorica TI BiH za Radio Slobodna Evropa (RSE).

Nakon donošenja državnog zakona u novembru 2013. godine, o sukobu interesa zvaničnika na nivou BiH odlučuje parlamentarna komisija. Entiteti i Brčko distrikt trebali su, kako stoji u državnom zakonu, donijeti svoje zakone u roku od 60 dana i formirati svoje komisije.

Republika Srpska je to učinila, a Federacija BiH “trenutno radi na novom zakonu”, kako je za RSE kazao Vedran Škobić, ministar pravde Federacije BiH. Komisije još nema.

 

Tako je duže od deset godina praktično otvorena mogućnost da na tenderima koje raspisuju javne kompanije ili institucije može pobijediti privatna firma koja je u vlasništvu najbližih srodnika ministara.

Jednako tako, neke vlade su za direktore i članove upravnih i nadzornih odbora imenovale braću ili sinove ministara.

Posao za porodične firme

“Ja nisam u sukobu interesa. Oni koji to tvrde neka pažljivo pročitaju zakon. Evo, pozivam institucije da odmah sve ispitaju, što se tiče mene i moje porodice, ali neka ispitaju i one koji su bez marke ušli u politiku, opljačkali narod i obogatili se”, kazao je ministar Isak za RSE.

Aktualni ministar unutrašnjih poslova Federacije BiH je od sredine 2000-tih bio član i zastupnik više stranaka.

U julu 2023. osnovao je novu stranku, “Snaga naroda”, koja ima jednog entitetskog zastupnika – njegovog sina Arnela, koji je u aprilu 2023. godine u Federalnom parlamentu glasao da njegov otac Ramo bude ministar policije.

Arnel Isak je kasnije predložen kao član skupštinskog rukovodstva, ali Parlament Federacije o tome nije dosad glasao.

Istovremeno, Vlada Federacije BiH imenovala je u septembru 2023. godine drugog Raminog sina, Rusmira Isaka, za direktora Kazneno- popravnog zavoda u Zenici. Otac se tom prilikom formalno “izuzeo” kod glasanja.

Rusmir Isak je kao referencu potrebnu za taj posao naveo iskustvo u vođenju spomenute zaštitarske agencije “Condor”, čiji je danas formalni vlasnik Amela Isak – Ramina supruga, Arnelova i Rusmirova majka.

Firma je nastavila poslovati s javnim kompanijama i institucijama. Prema podacima s portala javnih nabavki u BiH, u avgustu je dobila posao osiguranja rudnika uglja u Kaknju vrijedan oko 600.000 KM, te više poslova osiguranja fakulteta i drugih javnih ustanova.

Primjer mogućeg sukoba interesa i premijer Vlade FBiH

Jedan od primjera mogućeg sukoba interesa je i sam aktuelni premijer Vlade Federacije BiH Nermin Nikšić. On je s bratom Mirsadom osnovao firmu CTK – Carbid alati, a kasnije je svoj udio prenio na sina Harisa.

Firma CTK je poslovala s entitetskom firmom Igman iz Konjica koja se bavi proizvodnjom metaka. U protekle tri godine imala je oko dva miliona KM prihoda, prema podacima bh. analitičke kompanije LRC BIS, u koje je RSE imao uvid.

Državna komisija procijenila je u februaru 2024. godine, na osnovu državnog zakona, da je Nermin Nikšić bio u sukobu interesa u vrijeme kad je bio zastupnik u državnom parlamentu.

Međutim, daljnji postupak je obustavljen i Nikšić nije kažnjen oduzimanjem dijela zastupničke plaće, jer mu je, u međuvremenu, istekao zastupnički mandat.

Sad bi se o eventualnom novom sukobu interesa premijera Nikšića trebalo odlučivati prema entitetskom zakonu, ali to nema ko uraditi, jer, kako je već rečeno, nema ni zakona i komisije.

Premijer Nermin Nikšić nije odgovarao na pozive RSE da govori o tom pitanju.

Zašto se ne mijenja zakon?

Nove izmjene državnog zakona bile su jedan od uvjeta Evropske unije kako bi BiH dobila pregovarački status i on je usvojen po hitnom postupku u martu 2024.

Što se tiče entiteta, prethodna Vlada Federacije BiH, na čelu s Fadilom Novalićem koji je pravosnažno osuđen za korupciju, uputila je nacrt novog zakona u parlamentarnu proceduru 2022. godine.

Aktuelna Vlada Federacije BiH, na čelu s Nikšićem, povukla je taj nacrt iz parlamentarne procedure u septembru prošle godine.

Ivana Korajlić, izvršna direktorica organizacije Transparency International u BiH, kaže da u Federaciji BiH postoji otpor prema donošenju novog zakona, jer bi se “veliki broj ministara i zastupnika automatski našao u sukobu interesa”.

“Zakon u Federaciji BiH postoji, ali on ne važi, jer ne postoji organ kojem se može podnijeti prijava. Kad se vrše imenovanja, institucije bi unaprijed trebale voditi računa o odredbama zakona, hoće li se neko naći u sukobu interesa, ali to ne rade”, tvrdi Korajlić.

Vedran Škobić, ministar pravde Federacije BiH, za RSE tvrdi da je nacrt zakona povučen “kako bi se uskladio s novim evropskim standardima i principima u okruženju”.

“Radna grupa radi s predstavnicima Delegacije EU i Ambasade SAD-a. U narednom periodu novi nacrt će biti pušten u proceduru”, kazao je Škobić za RSE.

Admir Čavalić, zastupnik opozicijske Stranke za BiH u Parlamentu Federacije, tvrdi da je za nove vlasti bio sporan predloženi član 14.

“U njemu je bilo navedeno da se zabranjuje zapošljavanje srodnika u istom organu vlasti u kojem ‘nosilac javne funkcije’ vrši dužnost ili direktan nadzor”, kazao je Čavalić za RSE.

Ramo Isak, ministar unutrašnjih poslova, kazao je za RSE da “jedva čeka novi zakon”.

“Apsolutno podržavam. Volio bih i da se može retroaktivno primijeniti, ali ne može. Najviše čekam zakon o porijeklu imovine, pa da vidimo kako su se obogatili oni koji su prije rata bili portiri, a sad su milioneri”, kazao je Isak za RSE.

Isak je na početku mandata 2022. godine u imovinskom kartonu koji se predaje Centralnoj izbornoj komisiji BiH naveo da on, supruga i djeca posjeduju imovinu veću od devet miliona eura.

Kako se odlučuje u drugom entitetu?

Zakon o sprečavanju sukoba interesa u Republici Srpskoj, donesen je 2008. godine i više puta dopunjavan. Entitetski parlament imenuje predsjednika i šest članova komisije koja utvrđuje ima li sukoba interesa, te određuje kazne koje se kreću do 5.000 eura.

“Imali smo puno postupaka prošle godine. Predat ćemo izvještaj Narodnoj skupštini prije kolektivnog godišnjeg odmora. Na jednoj sjednici smo imali preko sto”, kazala je za RSE Obrenka Slijepčević, predsjednica te komisije.

Nije željela komentirati pojedine slučajeve.

Komisija RS-a je u januaru 2024. godine utvrdila da Milan Tegeltija, bivši savjetnik proruskog predsjednika Republike Srpske Milorada Dodika s kojim je na američkoj crnoj listi, nije u sukobu interesa.

Transparency International BiH prijavio je Tegeltiju, jer je, istovremeno, bio i predsjednik Fudbalskog kluba “Borac”, koji dobija novac iz entitetskog budžeta.

Dok je trajao postupak protiv Tegeltije, Narodna skupština RS-a promijenila je zakon krajem septembra 2023. godine. U izmjenama se navodi da neko može biti savjetnik i član upravnog odbora udruženja koje se financira i iz budžeta, ako za to članstvo ne prima naknadu.

Komisija je potom odbacila prijavu protiv Tegeltije.

Transparency International BiH, koji je podnio prijavu protiv Tegeltije, žalio se na tu odluku i naveo da se ne može zakon retroaktivno pokretati, ali je komisija odbila pokrenuti novi postupak, navodeći da bi on bio suprotan Ustavu RS-a i zakonima.

Komisija je ranije utvrdila da su neki lokalni zastupnici u desetak opština bili u sukobu interesa, jer su, istovremeno, bili na čelu veteranskih organizacija koje dobijaju novac iz budžeta, što je bio jedan od argumenata izmjene zakona.

Među posljednjim primjerima je i slučaj Aleksandra Milješića iz Prijedora kojeg je Transparency International prijavio zbog nespojivosti funkcija.

Gradonačelnik Prijedora Slobodan Javor imenovao je Milješića na mjesto v.d. načelnika Odjeljenja za kulturu, međunarodnu saradnju, sport i nevladine organizacije. Milješić je u isto vrijeme bio odbornik u gradskoj skupštini i direktor srednje škole, kao javne ustanove.

Zbog nespojivosti funkcija, Milješić je u junu vratio odbornički mandat i dao ostavku na mjesto direktora.

Šta radi državna komisija?

Državna komisija, u kojoj su zastupljeni pozicija i opozicija, formirana je u martu 2023. godine. U februaru 2024. je donijela prve odluke.

Zastupnik Obren Petrović kažnjen je oduzimanjem deset posto jedne plaće (oko 250 eura), jer mu je sin bio imenovan za v. d. zamjenika direktora “Vodovoda” u Doboju.

Draško Milinović je kažnjen smanjenjem deset posto plaće u periodu od šest mjeseci (ukupno oko 1.500 eura), jer je, istovremeno, bio direktor državne Agencije za komunikacije (RAK) BiH i predsjednik entitetskog Teniskog saveza RS koji dobija novac iz budžeta.

Komisija je pokrenula postupak protiv Sevlida Hurtića, koji je ministar za ljudska prava i izbjeglice u Vijeću ministara BiH.

Hurtić je, istovremeno, i osnivač i vlasnik poduzeća “NAM Tuzla” čiju vrijednost je u imovinskom kartonu procijenio na više od 10 miliona KM.

Ministarstva obrazovanja Tuzlanskog i Unsko-sanskog kantona su od njegove firme nabavile udžbenike vrijedne oko 1,5 miliona KM, a u oba slučaja je njegova firma bila jedini ponuđač na tenderu, kako je navedeno u prijavi.

Prema podacima s portala o javnim nabavkama, NAM je na tenderima do maja 2024. dobio 216 poslova vrijednih oko pet miliona eura.

Konačna odluka u slučaju Hurtića ostavljena je za neku narednu sjednicu.

BiH

Voli zločinca Mladića i pozira u vojnoj uniformi: Sladoje dobio jednu od najvećih kazni CIK-a u historiji

Published

on

By

Vlade Sladoje, kandidat PDP za načelnika Općine Kalinovik, žestoko je kažnjen zbog svoje predizborne kampanje u kojoj je veličao ratne zločince i širio mržnju.

Centralna izborna komisija (CIK) BiH je Sladoju izrekla kaznu u iznosu od 20.000 KM. Kažnjena je i njegova stranka u iznosu od 3.000 KM.

Sladoje je, podsjećamo, na svom predizbornom plakatu obučen u uniformu srpske vojske, a na Facebooku je “proglasio mobilizaciju na cijeloj teritoriji Kalinovika”.

U jednoj od objava Sladoje je Kalinovik nazvao “Mladićevo” aludirajući na osuđenog ratnog zločinca Ratka Mladića koji je rođen u ovom mjestu.

Sve to ga je žestoko koštala, s obzirom da je ova kazna od 20.000 KM jedna od najvećih koju je CIK izrekao nekom pojedincu.

Nastavi čitati

BiH

Forto o “crnolistašima”: Došlo je vrijeme da višegodišnjoj praksi SDA dođe kraj

Published

on

By

Forto je izrazio žaljenje što se, u očitom nedostatku aktivnosti, državni zastupnik Safet Kešo “odlučio za pamfletizam koji se ogleda u njegovim reagiranjima na provođenje Ugovora za digitalizaciju Javnih RTV servisa u BiH, a gdje pokazuje zavidan nivo ili neznanja ili političkog populizma”

 

 

– Nakon višegodišnje prakse SDA u kojoj su ljudi sa crne liste potpisivali milionske ugovore, došlo je vrijeme kada se ugovorom izbacuju firme iz državnih projekata jer su stavljene na crnu listu – poručio je ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto, reagirajući na kritike državnog zastupnika Safeta Keše u vezi sa Ugovorom o digitalizaciji javnih RTV servisa u BiH.

Forto je izrazio žaljenje što se, u očitom nedostatku aktivnosti, državni zastupnik Safet Kešo “odlučio za pamfletizam koji se ogleda u njegovim reagiranjima na provođenje Ugovora za digitalizaciju Javnih RTV servisa u BiH, a gdje pokazuje zavidan nivo ili neznanja ili političkog populizma”.

Detalji ugovora

Navodi da se kredibilitet kompanija koje se javljaju na javne pozive u našem zakonodavstvu ne zasniva na povezanosti sa bilo kime, nego na ispunjavanju kriterija, dokazivanju iskustva i kapaciteta za realizaciju predmeta javne nabavke, o čemu odlučuju komisije, a ne sam rukovoditelj institucije.

-Dodatak Ugovoru, koji Kešo problematizira, potpisan je na osnovu mišljenja i saglasnosti Pravobranilaštva Bosne i Hercegovine, sa obje članice Konzorcija jedinog kvalificiranog ponuđača po javnom pozivu za ovaj projekat – Odašiljači i veze Zagreb i Nimbus Innovations Banja Luka. Nimbus je preuzeo sva prava, imovinu i obaveze firme Sirius 2010, a obje kompanije su ovim potpisom isključene iz daljnje realizacije Ugovora – dodaje ministar Forto.

Kako dalje navodi, sva prava i obaveze za realizaciju Ugovora su na osnovu dodatka Ugovoru preuzeli Odašiljači i veze, koji su dostavili dokaze da su sposobni samostalno provesti Projekat digitalizacije radio i TV signala i dostavili potrebne bankovne garancije kojima će se zaštititi interes BiH. Projekat digitalizacije signala je trebao biti okončan još 2015. godine.

-I prije sklapanja Ugovora insistirao sam da Ured za razmatranje žalbi i Sud BiH daju svoj konačni sud. U procesu izrade dodatka Ugovoru konsultirano je Pravobranilaštvo BiH, koje je dalo jasne upute i saglasnost na taj akt. Takvo postupanje je očito nepoznanica za Kešu i njegove stranačke kolege – naveo je Forto pozivajući Državnu agenciju za istrage i zaštitu (SIPA) i Tužilaštvo BiH da preispitaju sve aktivnosti u vezi sa Projektom digitalizacije.

Odašiljači i veze su, kako ističe, proveli i prvu fazu digitalizacije radio i TV signala u našoj zemlji prije deset godina. Ova kompanija je u Hrvatskoj digitalizaciju televizije okončala 2009. godine, a do kraja 2010. u potpunosti je ugašena analogna televizija u toj zemlji, dodaje Forto, uz podsjećanje da je Bosna i Hercegovina jedina zemlja u Evropi koja nije digitalizirala radio i TV signal.

  • Iz vaših objava curi bijes što nakon trideset godina niste na vlasti na koju ste mislili da ste pretplaćeni i tokom koje ste potpisali stotine po državu štetnih ugovora – poručio je ministar Forto u odgovoru zastupniku Keši, saopćeno je iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH.

FENA

Nastavi čitati

BiH

Nikšić: Moramo promijeniti Novalićev zakon o radu koji je od radnika napravio rentacar auto

Published

on

By

Vlada FBiH na čelu s Nerminom Nikšićem odradila je pola svog mandata. Pokazatelji govore da su napravljeni veliki pomaci, iako se oni često ne vide zbog sveopće buke koju pravi opozicija okupljena oko SDA.

Posljednjih dana u fokus je stigao revizorski izvještaj koji govori o deficitu u budžetu, i dok je opozicija tvrdila da je u budžetu nestalo pola milijarde KM, lideri Trojke nedavno su detaljno obrazložili o čemu se radi.

O tome i drugim temama razgovarali smo sa premijerom Nikšićem.

Mnogo pažnje izazvao je press lidera Trojke gdje ste govorili o lažima opozicije. Posebno je aktulno bilo pitanje deficita u budžetu. Vi ste to detaljno objasnili, međutim kako je moguće da neko u izvještajima (revizorskim) faktički izmisli da je nestalo pola milijarde KM?

Sjetit ćete se optužbi koje su već mjesecima plasirane od strane opozicije SDFA kako enormno zadužujemo Federaciju BiH. Nisu oni neinformirani, još manje naivni, da ne bi znali kako to jednostavno nije moguće učiniti mimo planiranog budžeta, odnosno da bi bez toga to bilo krivično djelo. Odgovorno tvrdim da Federacija nije marku dodatno zadužena mimo onoga što je planirano usvojenim budžetima za 2023. odnosno 2024.godinu. Na tom pressu sam podijelio prisutnim medijima grafikon iz koga se vidi iznos javnog duga Federacije koji je u martu 2023. godine iznosio 24,90 % BDP, a da je danas za 4,04 manji odnosno da je danas 20,86 % BDP. To je jednostavno provjeriti, ali naravno one koji lažu ne interesuju argumenti. Dakle siguran sam da su naši prethodnici znali kako su i šta planirali u budžetu, naravno nešto nije ni bilo moguće predvidjeti i planirati, pa zvuči pomalo čudno da smo mi usprkos svemu izvršili sve svoje obaveze iz budžeta za 2023. godinu.

Stav revizora je bio da smo trebali napraviti rebalans kojim bi predvidjeli manji budžet od planiranog, te analogno tome smanjiti i rashode. Zamislite kakva bi tek tada bila kampanja o nesposobnosti vlade koja smanjuje budžet i ukida nešto što je prethodna vlada planirala bez obzira koji su razlozi za tako nešto. Na kraju sve preuzete obaveze za 2023. godinu iz budžeta su uredno izmirene.

Kreativno planiranje budžeta

Jesmo li dobro shvatili da je prethodna vlast predstavljala lažno stanje u budžetu?

Dobro ste shvatili, i to smo jasno obrazložili. Mada to ne bih baš nazvao lažnim stanjem. Nedavno sam čuo jedan, rekao bih, primjeren izraz – da su koristili kreativan pristup u planiranju budžeta. Mi smo od samog početka bili svjesni budžetskih podvala, ali smo se odlučili da se ne obaziremo na prethodnike, nego da smo dužni riješavati problem. Svi koji učestvuju u planiranju budžeta znaju da za to postoje određena pravila zanata, jer se tu u stvari radi o projekciji prihoda na osnovu kojih se onda planiraju rashodi. Pri tome je bitno usuglasiti prihodovnu i rashodovnu stranu. Dakle u projekciji budžeta za 2023.godine planirana je stavka suficit od 200 miliona što su svi koji su tada planirali znali da ne postoji, već se radi o stavci kojom se prikriva razlika između prihodovne i rashodovne strane. O tome smo govorili na pressu, ali evo i da ponovim u najkraćim crtama.

Na prihodovnoj strani je stavka prodaja potraživanja u iznosu 100 miliona, što se ponavlja iz godine u godine, ali se nikada, nije ni marka oprihodovala i ona služi kao i prethodno navodni suficit za pokrivanje rashodovne strane u odnosu na prihodovnu. Kada na ovih evidentnih 300 miliona dodate i neostvareni prihod 183 miliona od JP Autoceste Federacije, odnosno neplanirane rashode od 67 miliona za neratne invalide, dođete do cifre koju spominjete više od pola milijarde KM. Pri tome ne spominjem izostanak uplate dividende BHT u iznosu od 35 miliona ili preko 300 miliona uplaćenih iz budžeta za redovno servisiranje i isplatu penzija.

Na kraju, postoji i onaj dio naših političkih odluka da povećamo rashode u segmentu socijale i zdravstva, gdje smo određen broj korisnika uveli u prava, dio prava povećali, a Fondu solidarnosti isplatili dodatna sredstva. Na kraju, završili smo uspješno budžetsku 2023 godinu.

Niti smo kukali, niti se pravdali, niti optuživali one koji su bili prije nas, nego smo radili i kao što sam već rekao isplatili sve budžetske obveze za prethodnu godinu. Najveće zasluge idu mojim dopremijerima, naravno uposlenicima ministarstva financija, ali i članovima vlade koji su se jako odgovorno odnosili prema svojim budžetima.

Posljednjih dana javljaju se neki ekonomski analitičari koji vas kritiziraju i kažu da vas je čak i MMF upozoravao na to da budžet ide u deficit ali da vi niste ništa učinili. Na šta je MMF tačno upozoravao?

Pa naravno u MMF rade ljudi koji znaju čitati budžet i odmah su uočili spomenute anomalije. Oni imaju svoja pravila i tražili su smanjivanje plata u javnom sektoru i povećanje bankarskih kamatnih stopa. To je nešto što je za nas bilo neprihvatljivo, na to nismo pristali. Logično da je sindikat također bio protiv smanjivanja plata, ali treba istaći da je i Agencija za bankarstvo podržala pristup Vlade da se ne trebaju povećati kamatne stope.

MMF se čak u jednom navratu javno oglasio sa pokušajem kritike, pa je nakon naše reakcije stiglo njihovo pojašnjenje da ono što su rekli nije baš najbolje interpretirano od strane novinara. Mi smo u stalnom kontaktu sa svim finansijerima naših javnih investicija i vrlo odgovorno vodimo računa za razliku od prethodnih da povećamo efikasnost realizacije javnih investicija koja je godinama na dramatično niskom nivou. Naslijeđeno stanje je u tom segmentu vrlo loše i zbog toga smo jasno poslali poruke menadžmentima svih javnih preduzeća da se moraju vrlo jasno opredjeliti koji su to realni i izvodivi projekti na koje ćemo se fokusirati kroz program javnih investicija.

Govorilo se da je FBiH u odnosu na RS ekonomski superiorna, je li to i sad tako ostalo?

Dobro kažete govorilo se, kao što se evo danas govori da smo zadužili Federaciju za dodatnu milijardu. Ovu tezu o dodatnom zaduženju je lako demantirati, kao što bi ovu prvu trebalo dokazati konkretnim pokazateljima, a to niti sam vidio, niti me iskreno nešto posebno zanima.

Ne želim uopste na taj način kvalificirati ekonomske odnose entiteta. Vjerujem da jedinstveni ekonomski prostor BiH kojeg danas nemamo predstavlja cilj koji je u interesu svih naroda i građana u BiH. Cijeli svijet pravi ekonomske saveze, a mi 30 godina nismo u stanju napraviti jedinstveni ekonomski prostor unutar države.

Šta nam vrijedi ta naša navodna ekonomska superiornost? Hoće li nama biti išta bolje ako dokažemo da je u Republici Srpskoj stanje gore nego u Federaciji? Naravno da neće. Pa to je također Bosna i Hercegovina i ne pristajem ni na koji način da se radujem ako tamo ljudima nije dobro. Mi se ne takmičimo sa Republikom Srpskom, mi se borimo sa stanjem u zemlji. Svako novo radno mjesto, novi obrt, malo ili veliko preduzeće, bolji uslovi rada, materijalni status radnika, svako novo pravo za izbjegle, raseljene, učenike, studente, bolja zdravstvena njega za pacijente, naša su pobjeda ne nad drugim entitetom nego na planu stvaranja boljih uslova za život. A brojni su pokazatelji koji potvrđuju da idemo u pravom smjeru.

Nas EU i zemlje regije ekonomski gledaju kroz statistike kao jedinstveni ekonomski prostor i dok god ne shvatimo da zajednički možemo i više i bolje, ostajat ćemo po strani ozbiljnih stranih investicija koje će završavati u zemljama regiona. Prekompleksni smo politički, samim tim i ekonomski, te uz stalne političke krize nismo konkurentni za ozbiljan kapital. Kapital hoće stabilnost, mir i jak pravni sistem. FBIH je trenutno lokomotiva ekonomije BiH, ali vrijeme je da na tu lokomotivu prikačimo sve otkačene vagone.

Iz SDFA prave građane budalama

Na press-konferenciji ste rekli da ste zabranili ministrima da govore o prethodnicima… Konaković kaže da je greška što niste glasno govorili o zatečenom stanju. Često vam se onda ‘prišiju’ problemi koje ste naslijedili kao vaši problemi… Nekad se stiče dojam da se kao Trojka samo branite od tih napada…

Tako je, jesam zabranio i to ste mogli primjetiti, a naravno iz ovog ugla moglo bi se tretirati greškom jer su to u SDFA shvatili kao našu slabost. To ih je očito ohrabrilo da pokrenu ovu histeriju na društvenim mrežama, kampanju laži ili poluistina koje su onda spinovali opet brojnim neistinama. Tačno je i to da se vrlo često pravdamo i branimo od neosnovanih napada. U ovoj zemlji su zadnje tri decenije ukradene milijarde KM, ali za to se malo ili gotovo nikako nije odgovaralo. Zato smo 2014. krenuli u formiranje Uskoka, koji nažalost zbog opstrukcija završavamo tek ove godine, jer se 8 godina bivše vlasti ništa nije radilo. Uvjeren sam kako naša odlučnost da završimo uspostavu institucionalnog mehanizma borbe protiv korupcije može biti i ključni razlog kreiranja brutalne količina laži oko naše vlade. Ono što ali moraju znati jeste da nema tog spina ili laži koja će nas zaustaviti da ovo završimo. Uzburkali smo duhove kriminalne prošlosti, ljudi polako vraćaju vjeru da pravda konačno dolazi, potpuno svjesni da neki to ne žele i da su spremni platiti kreiranje laži o finansijskoj katastrofi FBiH koja na njihovu žalost ne postoji.

Izgleda da je naš usud da u svakom mandatu kad smo vlast imamo situaciju da se branimo. Između ostalog dva su razloga, mjenjamo stanje i zbog toga ne odgovaramo mnogima koji onda kreiraju vojsku botova uz pojedine plaćene medije braneći svoj interes koji je najčešće protivzakonit. Druga je stvar da se nikad neću niti sam,se bavio formiranjem liste ‘svojih’ medija koji treba da me brane od laži. A pogotovo to neću plaćati iz budžeta. Vjerujem u istinu, mudrost našeg naroda i činjenicu da će znati prepoznati laž od istine. Svoj ću posao raditi časno i pošteno do kraja, bez bilo kakvog uticaja sramnih laži na moje odluke. Žao mi je jedome ino porodice koja mora istrpiti bolesne laži i plaćati cijenu mojih izbora.

Mnogi vam spočitavaju izjavu da je najveći uspjeh vaše Vlade to što zajedno sa HDZ-om donosite jednoglasno odluke. Kažu ne zanima ih to, nego sadržaj odluka koje navodno nisu konkretne… kako to komentirate?

Naravno da je i to spin, jer je atmosfera dogovaranja i jednoglasnih odluka jedan od ključnih preduslova za uspješan rad Vlade. Naravno da opoziciji koja je navikla na atmosferu stalnih svađa, međusobnih podmetanja, prevara, podjela to smeta. Energetska reforma, borački zakoni, javne investicije u cestama, autocestama, energetici, rast penzija, veća sredstva za fond solidarnosti, Uredba o pomoći radnicima neoporezivim isplatama nešto više od 5.000 KM, porodiljne naknade, zaključavanje cijena osnovnih namirnica, rekordne subvencije za obrte, male i srednje biznise, stipendije povratnicima, 11 usvojenih strategija iz različitih oblasti, aktivacija USKOK-a, poticaji za investicije dijaspore i kulturnu saradnju sa dijasporom, registar pedofila, rast invalidnina, finansiranje plavog dizela za poljoprivrednike, fiskalna reforma, reforma radnog zakonodavstva su sadržaji jednoglasnih odluka. Pri tome nisam spomenuo niz zakona. Prirodno SDF-a kreira atmosferu kako smo za 16 mjeseci našeg mandata trebali riješiti sve što oni nisu prethodnih godina. Rekao bih da oni kao opozicija nisu ponudili ništa konkretno, osim hiperprodukcije laži.

Kad smo kod usaglašavanja stavova, je li blizu zakon o južnoj interkonekciji? Trebalo je to biti ovaj mjesec?

Bliže je nego sto je bilo prije mjesec. Imamo još nekih razlika, ali je važno naglasiti zbog primjetnog populizma kako ovaj projekat kad krene u realizaciju da sve bude idealno ne može biti gotov za minimalno pet godina. Očito je previše očekivati od svih aktera da ne kreiraju lažni ambijent kako je usvajanjem zakona riješena talačka kriza FBiH po jednom plinovodu. Prethodna vlada je od 2017 godine i potpisanog sporazuma imala 7 godina da uradi nešto i nisu ništa. I opet klasika, mi smo u naših 16 mjeseci trebali sve završiti što oni nisu za 7 godina.

Možete li nam otkriti u kojem pravcu se ide i šta bi to mogao biti kompromis po ovom pitanju?

Nema, a rekao bih nije ni bilo previše otvorenih i spornih pitanja, kao,što je jasno i šta je bila tačka podjele. Zato ću samo reći da je kompromis po meni ispostava BH Gasa koja će voditi ovaj projekat u svojoj implementaciji u skladu sa zakonom.

Tu je i nezaobilazno pitanje o fiskalnim zakonima. Ministar Kraljević ih je najavio do kraja ljeta, to je jako blizu…

Kako sam informiran Zakoni su završeni i proslijeđeni nadležnim tijelima na mišljenje prije nego što se pojave na vladi.

Toni Kraljević i Nikšić: Završeni fiskalni zakoni

Puno se govori o tome da se priprema drastično poskupljenje struje. Opozicija kaže da će ići na 40 posto. Je li to tačno?

Nevjerovatna je sposobnost SDFA da zamjenom teza građane prave budalama. Pa zar je stvarno moguće da oni misle kako se niko ne sjeća da su upravo oni ti koji su u zadnje dvije godine svog mandata podigli cijenu struje privrednicima za 40 posto, a htjeli su za 100 posto, pa smo ih zaustavili. Sada liju krokodilske suze i eto se navodno sekiraju za građane. Jedino za šta se oni trebaju sekirati jeste činjenica da dolazi vrijeme polaganja računa za ono što su radili u elektroenergetskom sektoru. Mi ćemo naše odluke komunicirati transparentno kako smo i navikli javnost, a u ovom trenutku o tome nije bilo uopšte razgovora.

Moramo promijeniti Novalićev Zakon o radu

Ministar Delić nedavno je govorio o Zavodu PIO i projekcijama koje su sumorne. Šta možemo učiniti da taj sistem opstane i ne uruši se?

Moramo promjeniti Zakon o radu kojim je Novalićeva vlada radnika pretvorila u rentacar auto koje poslodavac može iznajmiti na mjesec dana. Na taj način se ‘pojeftinio’ odlazak naših sugrađana u inostranstvo pa smo svjedočili egzodusu naše mladosti sve ove godine i na taj način smo dovedeni u vrlo tešku situaciju sa radno aktivnim stanovništvom. Nažalost upozoravali smo kao opozicija da su dvije najlošije reforme u prošlih osam godina novi zakon o radu i novi zakon o PIO. Danas svjedočimo da smo ostali bez radnika, da su nam porodice razdvojene i da su penzioneri nezadovoljni jer ih je reforma zaledila u siromaštvo. Kako se radi o sistemskim zakonima, za koje smo dužni obavljati konsultacije sa međunarodnim finansijskim institucijama, odlučni smo da vratimo dostojanstvo radnika kroz zakon o radu, da prekinemo manipulacije ugovora na vječno određeno i da omogućimo kreditni potencijal mladim ljudima koji će birati da ostanu u svojoj domovini. Moramo povećati priliv stranih investicija, kroz EU integracije, stabilan pravni sistem uz političku stabilnost, čime kreiramo ambijent da odnos zaposlenih povećamo prema broju penzionera.

Prešao bih sad na državni nivo. Plan rasta je idalje na čekanju, Borjana Krišto je poslala radnu verziju reformske agende u EU ali je ona ocijenjena kao nepotpuna. Može li doći do dogovora o preostale dvije tačke sa SNSD-om?

Uvijek vjerujem u dogovor ako postoji razum. U periodu predizborne kampanje BiH politika ima najmanje razuma, tako da sačekajmo da prođe prva dekada oktobra. Vjerujem da svi dobronamjerni ljudi u ovoj zemlji ne mogu imati ništa protiv usaglašenog plana rasta na EU vrijednostima kojima svi težimo i koji znači milijarde KM za naše građane. Svaki drugi pristup je sebičan i licemjeran.

Ambasada SAD nedavno je žestoko kritizirala vašeg ministra Zukana Heleza i njegove stavove o NATO putu bih nazvala izdajom prijateljstva. Kako to komentirate?

Razgovarao sam nakon toga sa Zukanom. Nema nikakve dileme da je Ambasada i sam ambasador SAD najveći prijatelj naše zemlje. Ni tada on to nije osporio, ali smo se složili da je izjava bila nesmotrena. Dakle uvjeren sam da se ovdje radilo o nesporazumu.

Kako inače komentirate stav ambasadora Murphyja da vlasti moraju više raditi po tom pitanju?

Već sam rekao kako ambasadora Murphyja doživljavam kao najvećeg prijatelja naše zemlje. Ali da budem jasan ne postoji niko kome bih dopustio da kaže kako više od mene voli moju BiH. Zato mi ne smeta, ali mi ne treba niko, pa niti bilo koji ambasador u mojoj zemlji govoriti da vlasti moraju raditi više. Neko sam ko potpuno transparetno komunicira frustraciju kad neke stvari ne idu brzo koliko želim. Mi smo složeni politički sistem koji je kreirala današnja opozicija, dio današnje vlasti i međunarodne zajednica koji ima svoja ograničenja u efikasnosti sistema i donošenju odluka. Zato očekujem od svih aktera da shvate kako SDP i ja lično imamo najmanju odgovornost za složenost sistema koji kao posljedicu ima gutanje životnog vremena mojih sugrađana, ali se nikad neću pozivati na taj problem kao alibi za svoj rad.

U predizbornoj ste kampanji, šta očekujete za SDP ali i za Trojku generalno?

Nadam se i očekujem da će građani na ovim izborima odluke o podršci donositi na osnovu lokalnih problema svoje zajednice i onih političkih subjekata koji su zadnje 4 godine pokazivali odogvornost i posvećenost za njihova rješavanja. Ono što je sigurno SDP će nastaviti odgovorno preuzimati rješavanje problema građana, ne izbjegavajući odgovornost. Zamolio bih da ne nasjedaju na ponovljene igrokaze patriota i izdajnika. Ti igrokazi nam isprazniše zemlju od mladosti koja više nema motiva i ne želi da sluša takve rasprave. Mladi ljudi jednostavno ne žele čekati da u toj političkog areni neko čuje i njihov vapaj za rješavanje problema zbog kojih napuštaju zemlju iako to ne žele.

Raport

Nastavi čitati

Najčitanije