Connect with us

Magazin

Ko bolje vozi, čovjek ili računalo? Ovo su rezultati najnovijeg istraživanja

Published

on

MOHAMED Abdel-Aty i Shengxuan Ding sa Sveučilišta Središnje Floride u Orlandu detaljno su analizirali okolnosti preko 37 tisuća sudara u prometu, a u 2100 slučajeva su u prometnoj nesreći sudjelovala vozila s visokim stupnjem ili potpunom samostalnošću, dakle, “vozilo” je računalo.

Iako neki podaci u nesrećama koje su se dogodile nisu potpuni, dovoljno je elemenata po kojima nedvojbeno mogu utvrditi – računalo je bolje za upravljačem od čovjeka, piše Deutsche Welle.

Najčešća predrasuda su prometne nesreće vozila s pješacima. Vjeruje se da samo čovjek za volanom može naslutiti “što misli” učiniti pješak, čak i u njegovoj ludosti i nepažnji, te da će bolje reagirati. Ne, to nije točno: kad je čovjek bio za volanom, 15% sudara bilo je s pješacima, a kod sudara s “vozačem” računalom – 3%.

U 20% “ljudskih” sudara posve je očito da vozač ne gleda i uopće ne razmišlja o stanju u prometu, što se računalu ne može dogoditi. Isto tako, u direktnom sučeljavanju – sudar “običnog” s autonomnim vozilom – u čak tri četvrtine slučajeva krivo je bilo vozilo s čovjekom za upravljačem.

U vožnji autocestom slobodno se možete pouzdati u računalo – pogotovo po magli. Čovjek u okolnostima takve smanjene vidljivosti vidi cestu najviše petnaestak metara pred poklopcem motora, a senzori računala vide stotinjak metara. Tako je s računalom čak sedam puta manje sudara. Kod kiše i drugačijeg ponašanja vozila na cesti, na tri sudara s čovjekom bit će dva sudara s računalom.

Utjeha za čovjeka

Okolnosti u kojima će čovjek ipak biti bolji su sudari pri skretanju i u uvjetima u kojima senzori automobila još “ne vide” dovoljno jasno – u sumrak i zoru. Stručnjaci procjenjuju da “inteligenciju” računala treba još naučiti da se snalazi u tim okolnostima, no tu je problem: programerima treba više pravih sudara da bi poučili računalo.

No analitičarima ovog sveučilištima dodatni je problem to što i čovjek i računalo u današnjim automobilima voze predobro. Statistički, mogućnost sudara je tek na svakih 100 tisuća prijeđenih kilometara, tako da se i sudari događaju samo u iznimnim okolnostima.

Računalo će prije napraviti kompletnu glupost nego čovjek

Ljudskim vozačima svakako će se svidjeti i konstatacija da će računalo prije napraviti kompletnu glupost u prometu: blokirat će vozilo hitne pomoći ili nečiji slobodan izlaz na cestu jer “ne shvaća” sve okolnosti zbivanja u prometu.

U San Franciscu već postoji i pravi “pokret otpora” autonomnim vozilima. Jedna udruga biciklista na poklopac motora voli im stavljati prometni tuljac, a s takvim pilonom “pred nosom” kamere računalo potpuno poblesavi – i auto se neće više pomaknuti s mjesta.

Ali zaključak ipak jest: “Temeljem rezultata modela procjene, moguće je zaključiti da su visoko automatski sustavi vožnje zbog svojeg objektnog prepoznavanja i izbjegavanja, preciznog upravljanja i boljeg donošenja odluka u većini scenarija sigurniji od vozila kojima upravljaju ljudi”, piše u ovom istraživanju.

Magazin

Mislite da ste dobar vozač? Ok, ko ima prednost?

Published

on

By

DOLAZAK na raskrižje tijekom vožnje često može izazvati zbunjenost. Ako se tri vozila istovremeno nađu na istom raskrižju, to može dovesti do komplikacija, no njih je ipak lako izbjeći.

Internetom se proširila fotografija koja simulira jednu od mogućih situacija. Na raskrižju bez semafora i prometnih znakova su se istovremeno našla tri vozila, a pitanje je koje od njih ima prednost?

Dva vozila idu ravno, a jedno skreće

Žuti i plavi auto na ovom raskrižju idu ravno, dok kamion skreće lijevo. Dobro proučite fotografiju, razmislite i probajte točno odgovoriti na pitanje.

Razmišljajući o točnom odgovoru, potrebno je znati o kakvom raskrižju se radi. Budući da na prikazanom raskrižju nema ni semafora ni prometnih znakova, vrijedi pravilo desne strane. Prema njemu, vozilo na lijevoj strani mora prepustiti prednost vozilu koje mu se nalazi zdesna.

Index.hr

Continue Reading

Magazin

Talijanka koja je živjela 117 godina otkrila je da je svaki dan jela isto jelo

Published

on

By

TALIJANKA Emma Morano rođena je 1899., a preminula je 2016. u dobi od 117 godina, što znači da je službeno doživjela tri stoljeća, dva svjetska rata i skoro 90 političkih promjena u Italiji. Doživjeti ove godine prava je rijetkost, a prema zapisima, postoji samo 12 ljudi koji su doživjeli toliku starost.

Izbjegavala je muškarce

Morano je živjela ispunjen život, a jednom prilikom izjavila je da ima jednostavnu formulu za dug život – stroga dijeta i izbjegavanje odnosa s muškarcima.

Bila je udana, no razvela se 1938. godine nakon što joj je preminulo jedino dijete, 6-mjesečni sin. Od muža se rastala u vrijeme kada je u Italiji to bilo nezamislivo i tada je odlučila da se nikada više neće udati, a često je govorila da joj je to pomoglo da živi dulje, objašnjavajući da “nije željela da itko njome dominira”.

Također, otkrila je da je svaki dan, skoro 90 godina, jela tri jaja, od čega su dva bila sirova. Tu naviku je uvela, kako je rekla, nakon Prvog svjetskog rata kada joj je dijagnosticirana anemija. No, uz jaja je pila i tradicionalno talijansko alkoholno piće, nešto poput rakije.

“Jedem tri jaja dnevno i za probavu pijem grappa koju pripremam sama – stavim je u staklenku sa sedam listova kadulje, pelinom i nekoliko grožđica”, objasnila je jednom prilikom.

Zaslužna je i genetika

Carlo Bava bio je njezin liječnik gotovo 30 godina, a on je rekao za AFP da je Emma rijetko jela voće i povrće. “Kada sam je upoznao, jela je tri jaja dnevno, dva sirova ujutro, a zatim omlet za ručak i piletinu za večeru”, ispričao je, ali i dodao da je tajna njezinog dugog života i genetika. Naime, njezina majka doživjela je 91 godinu, a nekoliko njezinih sestara proslavilo je svoje 100. rođendane.

Index.hr

Continue Reading

Magazin

Ako ovaj predmet imate u automobilu, u Njemačkoj možete platiti kaznu do 10.000 eura

Published

on

By

Predmet koji mnogi kod nas često drže u automobilu može skupo da vas košta.

Njemački automobilski klub ADAC upozorava na jedan predmet koji u Njemačkoj nikada ne treba prevoziti bez valjanog razloga – nož. Ako se nož prevozi u vozilu bez valjanog razloga, to može dovesti do kazne od 10.000 eura, piše Avtomagazin.si.

Dešava se da vozači ponesu nož sa sobom, naprimjer, na piknik. Međutim, Zakon o oružju postavlja stroga pravila za nošenje noževa: zabranjeno je bilo kome sa oštricom dužim od 12 cm.

Dozvoljeno im je da se nož prevozi samo ako postoji legitiman razlog, kao što je posao, inače je prevoz zabranjen.

Za prekršaje su predviđene novčane kazne do 10.000 eura.

Ako imate valjan razlog, nož treba čuvati u zatvorenoj kutiji ili sličnom sigurnom pakovanju.

Pored naoružanja, među stvarima koje zahtijevaju posebnu pažnju prilikom transporta spada i gorivo.

U Njemačkoj je u kontejnerima dozvoljeno da se preveze do 240 litara dodatnog goriva po vozilu, a svaki kontejner ne smije da sadrži više od 60 litara. Prekoračiti to znači rizikovati novčanu kaznu.

Prilikom transporta goriva u inostranstvo potrebno je provjeriti pravila pojedine zemlje. U nekim zemljama, poput Luksemburga, transport goriva je, naprimjer, strogo zabranjen.

Ako u Njemačkoj u automobilu vozite kućne ljubimce, oni moraju biti uredno osigurani, u posebnim sjedištima. Nepoštovanje može da dovede do kazne od 35 eura, a u slučaju opasnosti kazna se povećava na 60 eura i jedan kazneni poen.

Continue Reading

Najčitanije