Religija
Koliko su glasni naši ezani?
Piše: Muhamed Velić
Ezan je zasigurno jedan od upečatljivijih znakova i simbola islama, gledano u vjersko-duhovnom i kulturno-civilizacijskom smislu. S vjerske strane, kao poziv na molitvu, ezan je utemeljen u sunnetu, došao je putem sna, koji je usnio jedan od ashaba, a Muhammed, a.s., je potvrdio istinitost toga sna.
Onaj ko uči ezan, ima časno zvanje – mujezin (muezzin), a hz. Alija je rekao da kada bi u nekom mjestu tražili mujezina, on bi uzjahao najbržeg konja i odjurio bi u to mjesto, zbog važnosti i vrijednosti tog poziva i pozvanja. Prvi i najpoznatiji mujezin u povijesti islama bio je ashab Bilal ibn Rebbah ili Bilal El-Habeši, porijeklom iz Abesinije. U našoj se tradiciji, pored izraza mujeziniti i ezan učiti, koristi i izraz – okujisati, koji dolazi iz turskog jezika – okumak, učiti, čitati.
U Kur'anu je pojam ezan upotrijebljen u izvornoj formi u suri Et-Tewba, u trećem ajetu, u smislu proglasa od Allaha i Njegova Poslanika ljudima na dan velikog hadža. Također, i u suri El-Hadždž, 27. ajet, gdje Svevišnji Bog zapovijeda Ibrahimu, a.s., da uči ezan i pozove ljude, tj. oglasi im hadž. Dakle, oba puta u kontekstu hadža.
Ezan u fikhsko-pravnom smislu je pritvrđeni sunnet, a kasnije je reguliran i tretiran ‘urfom, običajnim pravom, tako da danas imamo standardizirano učenje ezana na cijeloj planeti, u identičnoj tekstualnoj formi, s malim izvedbenim i mekamskim varijacijama, kada govorimo o ehlisunnetskom fikhu i džematu. To znači: tekst je uvijek isti, ali su melodije različite.
Neke tradicije njeguju mekame, a to su posebne “muzičke skale” ili melodije u kojima se uče ezani, ali i sami Kur'an. Npr., ezan za sabah-namaz se uči u sabah mekamu, za podne – uššak, za ikindiju – rast, akšam – siga i jaciju – hidžaz mekamu. To učenje i izvedba dolazi i od samog učenja Kur'ana, jer od Kur'ana sve dolazi i svaki logos potiče. Pravila prilikom izgovaranja teksta ezana su tedžvidska, a tedžvid je nauka o pravilnom i preciznom učenju i izgovaranju kur'anskog teksta. Tako je i s načinima izvođenja.
Ezan se uči uglavnom glasno. To je savjet i samog Poslanika, a.s.: “Kada se zadesiš sa stadom ili u pustinji i tamo budeš učio ezan za namaz, dobro podigni glas, jer glas mujezina neće čuti niko od ljudi ni od džina niti bilo ko drugi, a da mu za to neće biti svjedok na Sudnjem danu.” (Buhari, 609.)
U drugom hadisu se kaže da je Kur'an objavljen gromoglasno (Hakim, El-Mustedrek), tako da se sve to prenosi i na sami ezan, tj. poziv na namaz.
Mujezini su bili osobe s jakim i lijepim glasom, tako da se ezan, kao poziv na molitvu i obznana da je nastupilo vrijeme molitve, što dalje čuje i što ljepše zvuči. Danas postoje tehnički izumi ili ozvučenja na struju, mikrofoni, pojačala i zvučnici, koji postaju nezaobilazan tehnički dio samog ezana i cjelokupnog ezanskog postupka.
Ako putujete kroz muslimanski svijet, možete vidjeti i čuti kako se ezan uči i manifestira na najljepše načine, tj. mekame i izrazito glasno. Dakle, glasnoća je njegova upečatljiva karakteristika. To posebno možete čuti kada ste u Turskoj ili na hadžu, na svetim mjestima, glas mujezina i zvuk ezana je predominantan i superioran nad svim ostalim dunjalučkim zvukovima. A tamo gdje muslimani žive s nemuslimanima, posebno kršćanima, zvuk ezana je egalan sa zvukovima crkvenih zvona. I nikada jedno drugome nije smetalo niti je jedno drugo poništavalo. Tako je kod nas u BiH, ali i prostoru Balkana, no, nažalost, moramo kazati, to je tako uglavnom gdje su muslimani većina.
To je poprilično jasno svim dobronamjernim, kulturnim i civiliziranim ljudima, no, postoje dakako i oni kojima to nije jasno, pa se zvuku ezana i njegovoj manifestaciji traži “dlaka u jajetu”.
Zbog čega je to tako?
Možemo kazati da je to rezultat dugogodišnje antiislamske političke kampanje, drugim riječima, islamofobije, naravno, ima tu i muslimanske snishodljivosti i kompleksa naspram vlastite tradicije i identiteta. Pa tako možemo čuti: “Ezan je preglasan, prebučan, iritira, smeta, ko želi doći u džamiju – on će doći i bez ezana, smanjite, niko nije gluh” i mnoge druge provokacije i uznemiravanja. A mogli smo se osvjedočiti da je tendencija utišavanja pa i gašenja ezana bila i dio same političke kampanje određenih političkih subjekata.
Što se tiče zakonske regulative, ona nije posebno regulisana kada govorimo o vjerskim pozivima i oglašavanjima u javnom prostoru; postoji Zakon o zaštiti od buke, na razini Federacije BiH (Službene novine Federacija BiH, 21.12.2012.) i kantona, ali oni tretiraju decibele koji se registruju u određenim prostorijama a dolaze iz javnog prostora, ili obratno. U tom pogledu, dozvoljeni nivo buke u stambenim ili trgovačkim prostorima je 70-75 decibela. A primjera radi, šaptanje ima jakost od 20 db, bučan govor 60 db, a motor aviona 120 db. (Proleksis enciklopedija)
Konačno, možemo zaključiti, gledano s vjerske i tradicijske strane, ezani trebaju biti glasni da se čuju, jer ako nije glasan i ako se ne čuje onda nije ezan, trebaju biti i lijepo izvedeni da gode uhu i duši, a sve to unutar jedne sveopće pristojnosti i civiliziranosti.
P.S. Imamo jednog komšiju, ime mu je Dragan, živi u zgradi preko puta sarajevske Ferhadije, gotovo da rukom sa svoga prozora može dohvatiti kandilje na munari džamije, kaže da mu ne smeta ezan i da nije preglasan. Štaviše, naprotiv. Nekada čak i snimi učenje ezana i salavata s munare i pošalje mi na viber. Zašto je to tako? Zato što je komšija Dragan čovjek, civiliziran i pristojan, prije svega.
Tekst odražava stavove autora, a ne nužno i stavove Islamske zajednice u BiH – Media centra d.o.o.
Preporod.info
Religija
Za bereket i blagostanje u kući, svaki dan, neko od ukućana, treba da…
– prouči barem jednu stranicu Kur'ana (što više to bolje)
– pročitati i po mogućnosti, naučiti jedan hadis Poslanika, a.s.
– donijeti najmanje 100 salavata i selama na Poslanika, a.s.
– izgovoriti najmanje 100 x riječ istigfara: “estagfirullah”
– udijeliti nešto sadake ( nije nužno svaki dan)
Spomenute radnje, bilo bi najbolje raditi porodično u halki, jer će tada efekat biti bolji ako Bog da.
Saudin Cokoja,prof. islamske vjeronauke
Religija
Poučna priča o mladiću koji je putovao sa Isaaom alejhiselam
Piše: Abdusamed Nasuf Bušatlić
Prenosi se da je jedan mladić tražio od Isaa, a.s., da zajedno sa njim putuje kako bi se uvjerio u njegove poslaničke mu'džize (čuda), te postao vjernik i njegov sljedbenik. Isa, a.s., mu je dozvolio i krenuli su na put. Nakon izvjesnog vremena sjeli su na jednom mjestu da se odmore.
Isa, a.s., je abdestio i ustao da klanja namaz, a svom saputniku je dao novac da ode kupiti tri somuna za ručak. On je to prihvatio, otišao je i kupio somune, ali kad se vratio Isa, a.s., je još uvijek klanjao. Mladić je bio jako gladan, nije mogao čekati dok Isa, a.s., klanja namaz, pa je pojeo jedan somun. Nakon što je Isa, a.s., klanjao, sjeli su da jedu. U toku jela Isa, a.s., je upitao mladića za treći somun, a on mu je rekao da je kupio samo dva. Nedugo zatim naišla je gazela i stala je ispred Isaa, a.s. On ju je oborio na zemlju i zaklao, a zatim je uputio dovu Allahu, dž.š., da je oživi i ona je oživjela. Misleći da će ga mu'džiza i čudo koje je vidio svojim očima natjerati da bude iskren, Isa, a.s., je ponovo upitao mladića za treći somun, a on je odgovorio: ”Allaha mi, bila su samo dva somuna.” Zatim su naišli pored rijeke i tu se odmorili. Dok su sjedili na obali rijeke, Isa, a.s., je napravio tri mala brežuljka od pijeska, a onda je uputio dovu Allahu, dž.š., i brežuljci su se pretvorili u zlato. Nakon toga ih je podijelio i rekao mladiću: ”Jedan zlatni brežuljak tebi, jedan meni, a jedan vlasniku trećeg somuna.” Tada je mladić uzviknuo: ”Tako mi Allaha, ja sam vlasnik trećeg somuna!” Pošto se uvjerio u njegovo nevjerstvo, tvrdoglavost i opijenost dunjalukom, Isa, a.s., mu je rekao: ”Nema problema, tebi pripadaju sva tri zlatna brežuljka, ali ja te napuštam i ne želim da s tobom nastavim putovanje.” Isa .a.s. je otišao svojim putem, a mladić je, sav sretan, prebacivao hrpe zlata preko svojih ruku, govoreći: ”Ovo je nevjerovatno, ovo je istinska sreća, postao sam bogat čovjek!” Dok se on radovao svom bogatstvu, naišla su trojica drumskih razbojnika i ubili ga, a zlato podijelili na tri jednaka dijela. Bili su umorni i gladni i odlučili su da se odmore i ručaju. Jednog su spremili po hranu, a druga dvojica su naložili vatru i čekali da se treći vrati sa hranom. Nakon toga je jedan od one dvojice rekao: ”Mislim da bi bilo najbolje da ubijemo našeg druga kad se vrati sa hranom i da njegov dio zlata međusobno podijelimo.” To je drugi razbojnik sa zadovoljstvom prihvatio. Što se tiče razbojnika koji je otišao po hranu, on je, razmišljajući kako da se domogne cijelog bogatstva, odlučio da u hranu stavi otrov i da se tako riješi svojih saputnika. Kada je on donio hranu, ona dvojica su odmah skočili i ubili ga. Nakon toga su podijelili njegov dio i sjeli da ručaju. Pošto je hrana bila otrovana obojica su, nakon što su se najeli, umrli.”
Dunjaluk je ahiretska njiva
Iz ove priče mogu se uzeti mnogobrojne pouke. Prva od njih jeste prolaznost ovog svijeta koju musliman i muslimanka uvijek moraju imati na umu. Dunjaluk je ahiretska njiva, a nije kuća vječnog ostanka. On je od početka do kraja samo jedan trenutak, poslije kojeg neminovno dolazi dan u kojem će se ljudi sjećati tog života i gorko se kajati što ih je taj prolazni užitak obmanuo. Opisujući dunjaluk, Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: ”Njegov početak je zaokupljenost srca njime, a njegov kraj je konačni nestanak. Za njegov halal će se polagati račun, a za haram slijedi kazna. Ko ga bude imao u izobilju bit će iskušan, a ko bude čeznuo za njim osjetit će žalost i tugu.”
Ljudska pohlepa je nezasita
Druga pouka iz ove priče jeste nezasitna ljudska pohlepa za dunjalukom i njegovim čarima, ukrasima i bogatstvom. Sa te strane dunjaluk je uistinu iskušenje zbog kojeg veliki broj ljudi tumara u tminama zablude i nevjerstva i zbog njega su spremni da pogaze sve moralne principe i da se upuste u najveće grijehe.
Opisujući ovaj svijet, jedan islamski učenjak je rekao: ”Dunjaluk je poput zmije, njegova vanjština je glatka i nježna, a njegova nutrina krije smrtonosni otrov od kojeg strahuju razboriti, a oni koji posjeduju dječiju pamet ne obraćaju pažnju na njega.” Istinu je rekao Muhammed, s.a.v.s.: ”Kada bi čovjek imao jednu dolinu zlata on bi poželio da ima drugu, i treću. Zaista čovjeka ne može zasititi ništa osim zemlja.”
Šta posiješ to ćeš i požnjeti
Treća pouka jeste način iskorištavanja dunjalučkih blagodati. Islam ne zabranjuje rad, niti stjecanje bogatstva. U Kur'anu se spominje da je Allah dž.š. podučio Davuda, a.s., izrađivanju pancira i obradi metala, Zekerija, a.s., bio je stolar, Muhammed, s.a.v.s., je čuvao ovce i bavio se trgovinom, itd. Sve to upućuje na zaključak da je zarađivanje za život vlastitim rukama i trudom vrlina i osobina istinskih vjernika.
Seid ibn Musejjeb je rekao: ”Nema dobra u onom čovjeku koji ne radi da bi vratio dug ako je dužan i da bi zaštitio svoju čast i obezbjedio sebi i svojoj porodici sredstva za život.” Abdurahman ibn Eslem prenosi da je rekao poznatom učenjaku Ebu Hazimu: ”Ja osjećam nešto što me rastužuje.” Ebu Hazim je upitao: ”A šta je to?” Odgovorio sam: ”Ljubav prema dunjaluku.” On mi je onda rekao: ”Znaj sinko, da ja sebe ne korim zbog ljubavi i naklonosti koju ju je Allah stvorio u nama, a Allah je dao da volimo dunjaluk. Mi trebamo sebe koriti onda kada nas ta ljubav navede da radimo ono što Allah mrzi i da ne izvršavamo ono što Allah voli. U suprotnom, ljubav prema dunjaluku ne škodi.”
saff.ba
Religija
Prvi imam Aja Sofije danas predvodi džuma-namaz u bihaćkoj Fethiji
Prvi imam Aja Sofije Ferruh Mustuer sutra će predvoditi džuma-namaz u Fethiji – bosanskoj Aja Sofiji u Bihaću.
Fethija je sagrađena 1266. godine u gotičkom stilu te je i jedna od rijetkih evropskih džamija u gotičkom arhitektonskom stilu.
Današnja Fethija džamija se smatra najstarijom građevinom gotičkog stila na području Bosne i Hercegovine. Proglašena je za nacionalni spomenik BiH, a Krajišnici je zadnjih godina nazivaju i bosanskom Aja Sofijom, zbog njene historije.
Osmanska vojska, koju predvodi segedinski sandžak-beg Hasan-paša Predojević, zauzima Bihać juna mjeseca 1592. godine i tad crkva postaje džamija. Takva je bila praksa i šire, slično se desilo u s crkvom u Beogradu 1521. godine pa sa crkvom sv. Luke u Jajcu, sv. Petra u Livnu, sv. Barbare u Bihaću, pa tako i sa crkvom sv. Ante u Bihaću. Zato je ponijela ime Fethija (Osvojena).
Na Fethiji džamiji nalaze se dva natpisa. Stariji je smješten u podnožju munare i isklesan u kamenoj ploči. Ispod toga je manja ploča sa datumom.
Adnan Bajrić, inicijator posjete zainteresirao je prvog imama Aja Sofije tokom jednog susreta u Istanbulu, pokazujući kako je nastalo poređenje Aja Sofije u Istanbulu koja je 24. jula 2020. godine, nakon 86 godina ponovo otvorena za vjerske obrede i Fethije, koja nikada nije bila zatvorena – muzej, nego uvijek aktivna džamija.
A to poređenje među prvima je podržao i Abdul Aziz, imam Fethije i Kenan Šurković, glavni urednik časopisa Islamic Arts Magazine.
Religija
Krajiški gradić čuva najstariju i najveću drvenu evropsku džamiju sagrađenu bez ijednog eksera
Sve vrijeme obnove temelja u njoj se i dalje klanjalo. Proglašena je nacionalnim blagom BiH.
Religija
Poznata cijena hadža u 2025. godini: Uplate do 24. decembra
Cijena putovanja na hadž 2025. godine iznosi 13.950 KM, hodočasnici iz BiH uplate mogu izvršiti od 3. do 24. decembra ove godine.
Putnici na hadž spomenuti iznos uplaćuju na žiro-račun nadležne organizacione jedinice putem koje su se hadžije prijavile za putovanje i u istu, lično ili elektronskim putem predaju primjerak potvrde o uplati.
Organizaciona jedinica (medžlis, muftijstvo, mešihat, krovna organizacija u dijaspori) putem koje se putnik prijavio za putovanje, budućim putnicima će na prigodan način proslijediti broj žiro-računa i instrukciju za uplatu.
Putnici na hadž ne predaju pasoš niti potvrdu o vakcinaciji.
Ured za hadž i umru Rijaseta islamske zajednice u Bosni i Hercegovini izražava zahvalnost svim budućim putnicima na hadž, koji su u predviđenom vremenu izvršili upis i dostavili potrebne dokumente., saopćeno je iz Ureda za hadž i umru.
Iz Bosne i Hercegovine na hadž putuju 2.222 hodočasnika. Njih će pratiti 79 vodiča Rijaseta Islamske zajednice u BiH i ljekara. O zdravlju hodočasnika vodit će brigu ljekarski tim specijalista i medicinskih tehničara.
Pri izboru ljekarskog tima, raspisan je konkurs na kojem su prednost imali ljekari opće prakse, specijalisti interne, urgentne i porodične medicine i specijalisti opće hirurgije.
FENA
Religija
Bol i patnja nas uče da budemo zahvalni kad smo dobro
Bolest i bol nas podsjećaju koliko su naša tijela krhka i koliko je život kratak. Kada se mi ili neko koga volimo povrijedi ili ozbiljno razboli, to nas podstakne da na svaki slijedeći dan gledamo kao na poklon – što on i jeste.
Umjesto da život prihvatimo zdravo za gotovo, osvrćemo se oko sebe, diveći se čudima svakodnevnog života. Kada se suočimo s bolešću, mnogi od naših takozvanih problema gube na značaju, iako su do maloprije izgledali veliki i nesavladivi.
Moja baka Emili mi je jednom rekla: „Stvarno je odlično što je Bog stvorio patnju i bol. Oni nas opominju da budemo zahvalni kada se osjećamo dobro.“
Nedavno sam dobio modrice na oba koljena. Kada su me bolovi počeli prolaziti, sjetio sam se ove bakine mudrosti. Zapanjio sam se koliko sam postao zahvalan na poklonu što opet mogu normalno da hodam. Postavio sam sebi zanimljivo pitanje. „Zašto nisam bio zahvalan na poklonu zdravlja prije nego što sam se povrijedio?“
Postavite sebi slična pitanja. Da li i vi određene poklone i blagodati uzimate zdravo za gotovo?
Bolest i bol nas podsjećaju koliko su naša tijela krhka i koliko je život kratak. Kada se mi ili neko koga volimo povrijedi ili ozbiljno razboli, to nas podstakne da na svaki slijedeći dan gledamo kao na poklon – što on i jeste. Umjesto da život prihvatimo zdravo za gotovo, osvrćemo se oko sebe, diveći se čudima svakodnevnog života. Kada se suočimo s bolešću, mnogi od naših takozvanih problema gube na značaju, iako su do maloprije izgledali veliki i nesavladivi.
Bolest nas uči i da mi nismo samo tijela, već da imamo dušu. Mi smo duhovna bića, koja obitavaju u tijelima. Jedan od mojih omiljenih duhovnih učitelja, Ram Das, imao je običaj da se učenicima zagleda u oči i kaže: „Jesi li tu? Ja sam ovdje. Kako ti je unutra?“ To je zabavan način isticanja činjenice da smo mi duhovna bića na Zemlji – koja žive svoje ljudske živote u oklopima koje zovemo tijelima. Iz nekog razloga, dio iskustva života u tijelu je da ono nije savršeno i da prolazi kroz razna iskušenja, probleme i da se ono troši. Kraće rečeno, tijela se razbolijevaju i pate.
Autor: dr. Richard Carlson, „Kako ne gubiti živce zbog velikih stvari“
Za Akos.ba pripremio: Nedim Botić
-
BiHprije 6 dana
Skandalozna Zovko: “A to se događa u BiH s kršćanima, a kamoli u Siriji. Zato ne budimo naivni!”
-
Smrtovniceprije 4 dana
Na ahiret preselila Bajrić (rođ. Hadžalić) Fatima -Babica
-
Smrtovniceprije 6 dana
Na ahiret preselio Smlatić (Hasan) Mehmed
-
Svijet / Zanimljivostiprije 4 dana
Izraelski ministar odbrane se oglasio nakon žestokih udara po Jemenu: “Naša duga ruka će doći do vas”
-
Svijet / Zanimljivostiprije 4 dana
Saudijska Arabija odustaje od priznanja Palestine: Normalizacija odnosa s Izraelom cijena primirja?
-
Smrtovniceprije 5 dana
Na ahiret preselio Ćoralić (Ramo) Murat – Mujo
You must be logged in to post a comment Login