Connect with us

Religija

Komentar hadisa: Čuvaj Allaha, Allah će te sačuvati

Published

on

Abdullah ibn Abbas, r. anhuma, jednom je prilikom jahao iza Božijeg Poslanika, s.a.v.s., pa mu je on rekao:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: كُنْت خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و سلم يَوْمًا، فَقَالَ: يَا غُلَامِ! إنِّي أُعَلِّمُك كَلِمَاتٍ: احْفَظْ اللَّهَ يَحْفَظْك، احْفَظْ اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَك، إذَا سَأَلْت فَاسْأَلْ اللَّهَ، وَإِذَا اسْتَعَنْت فَاسْتَعِنْ بِاَللَّهِ، وَاعْلَمْ أَنَّ الْأُمَّةَ لَوْ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ يَنْفَعُوك بِشَيْءٍ لَمْ يَنْفَعُوك إلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ لَك، وَإِنْ اجْتَمَعُوا عَلَى أَنْ يَضُرُّوك بِشَيْءٍ لَمْ يَضُرُّوك إلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ عَلَيْك؛ رُفِعَتْ الْأَقْلَامُ، وَجَفَّتْ الصُّحُفُ (الترمذي)

“Dječače, naučit ću te nekoliko riječi: ‘Čuvaj Allaha, Allah će te sačuvati! Čuvaj Allaha, naći ćeš Ga uza se! Kada moliš – moli Allaha, a kada tražiš pomoć – traži je od Allaha! I znaj! Kada bi se svi ljudi udružili da ti pribave neku korist, mogu ti učiniti samo onoliko koliko ti je Allah odredio! A kada bi se sakupili da ti štetu nanesu, mogu ti naštetiti samo onoliko koliko ti je Allah odredio. Pera koja su pisala sudbinu su podignuta, a sahife na kojima je ispisana su osušene!'”[1]

U ovim vremenima čovječanstvo je u velikoj krizi koja je zahvatila sve segmente ljudskog djelovanja: politiku, ekonomiju, društvo, kulturu, obrazovanje, a pojedinci na svim stranama svijeta uviđaju besmislenost svog načina života, što je posljedica otuđenosti i ispraznosti savremenog čovjeka, odnosno nesagledive duhovne i moralne krize u kojoj se našao.

Advertisement

Posebno je to izraženo kod nas u Bosni i Hercegovini nakon agresije, gdje se sve češće čuju riječi “da je od ratnog, jedino gore poratno vrijeme”, gdje je na sceni potpuna politička neizvjesnost, ekonomska slabost i ovisnost o pomoći izvana, dezintegriranost i dezorijentiranost u obrazovnom sistemu, u društvu gdje sve ima “svoju cijenu, a ništa nema stvarnu vrijednost”, gdje su tvornice i oranice zapuštene, a televizijske serije i šoui realnosti obaraju rekorde gledanosti, gdje je moral postao relativna kategorija, a nasilje sveprisutno, pa i u porodici koja bi trebala biti utočište sigurnosti, smiraja i ljubavi, gdje su poštenje, moral, pravičnost, entuzijazam i optimizam davno zaboravljene kategorije. U ovako bremenitoj situaciji povratak Bogu nadaje se kao jedini izlaz.

Samo povratkom duhovnosti možemo pravilno razumjeti vrijeme u kojem živimo i njegove izazove i uhvatiti se u koštac s problemima današnjega svijeta: s glađu i siromaštvom, ali i konzumerizmom i pretilošću; s bespoštednim iskorištavanjem čovjeka i mobingom, ali i lijenošću i neodgovornošću, s pasivnošću i osjećajem besperspektivnosti, ali i nerealnim optimizmom i sanjarenjem.

Jedino povratak duhovnim vrijednostima može uspostaviti ravnotežu između naših duhovnih i materijalnih potreba, prava i obaveza, zahtjeva racija i potreba emocija, interesa individue i porodice, stranke i naroda, zajednice i države, i na koncu uspostaviti harmoniju između ovosvjetskog i onosvjetskog.

Osjećamo da je obaveza islama da preko svojih pouzdanih i vjerodostojnih sljedbenika po drugi put ponudi čovječanstvu put spasa i da od ovoga svijeta izgradi kutak dženneta.

Advertisement

U čemu se sastoji duhovnost?

Duhovnost općenito se opisuje kao svijest o nečemu Višem od pojedinačnog jastva. Ona se često izražava kroz namaz, dove i spominjanje Allaha, dž.š., na različite načine.

Biti vjernikom znači stajati na vertikalnoj osi postojanja i težiti Jedinosti te vidjeti odraz Jednog u svemu što čini mnogostruki poredak stvorenja. Duhovnost označava uspostavljanje veze sa svijetom Duha, s Božijom blizinom i identificira se sa stvarnošću, trajnošću i postojanošću. Cilj duhovnosti je uljepšavanje Božijim atributima (sifat) postizanjem i ostvarenjem onih vrlina koje je u njihovoj punini posjedovao Muhammed, s.a.v.s.

Vjerovanje u Boga izražava odnos robovanja, zapravo – odnos slobode. To je najviši mogući odnos čovjeka prema Bogu. Iskreno, potpuno, odano robovanje Allahu, u svakom trenu, u svakom činu, svakoj misli, svakoj želji, svakoj težnji, u svakom dahu. To je čin u kome je čovjek sasvim predan Bogu. To je potpuno prepuštanje Allahovom vođstvu koje je najbolje, najprisnije, najiskrenije, jedino ispravno.[2]

Advertisement

Duhovni odgoj je najbitnija komponenta u izgradnji kompletne i snažne ličnosti. Zar se to ne vidi i po tome što je mekansko doba Muhammed, s.a.v.s., posvetio duhovnoj izgradnji sebe i svojih sljedbenika. Jačanjem vjere u Boga, ljudskim čulima nedokučivih bića, Sudnji dan i sudbinu, Muhammed, s.a.v.s., gradio je pojedinca koji će biti svjestan svoje vrijednosti kao ljudskog bića, Božijeg halife na Zemlji, svoje svrhe postojanja, smisla zadataka u životu, okruženja u kojem se nalazi te biti krajnje odgovoran prema svakom trenutku svoga života.

I tokom povijesti pokazat će se da je duhovnost islama stoljećima podmlađivala islamsko društvo i porađala neizmjerno mnoštvo muškaraca i žena melekanske prirode koji su ispunjavali cilj i svrhu ljudskog postojanja i donosili radost drugim ljudskim bićima. Ona je uzrokovala pojavu i razvoj najvećih umjetnosti svijeta, i učinila mogućim pojavu nekih od najizvanrednijih filozofa i naučnika koje je svijet ikada imao. Ona je također omogućila dijalog s drugim religijskim tradicijama, uvažavanje i poštovanje drugog i drukčijeg. Ona je zauvijek ostala u srcu islama kao ključ za dublje razumijevanje vjere u njenim mnogostrukim aspektima.[3]

Duhovnost pomaže čovjeku na svim razinama njegove egzistencije: tjelesnoj, duševnoj, društvenoj, intelektualnoj, pa i samoj duhovnoj. Održavanjem svoje veze s Bogom čovjek shvaća da je on za svoj život Bogu odgovoran i da treba tako živjeti da sebe i svoje potencijale što bolje ostvari na svim razinama egzistencije. Na tjelesnoj razini duhovnost traži od čovjeka da se on brine za svoje tjelesno zdravlje i da tijelo drži što aktivnijim i sposobnijim. Na psihološkoj razini vjera omogućuje rast i razvoj ličnosti, donosi čovjeku mir i spokoj te zacjeljivanje psihotrauma. Na socijalnoj razini vjera pomaže da se u svakom čovjeku prepoznaje ljudsko biće, da se uočavaju njegovi kvaliteti i da se razvijaju njegovi potencijali, da se ima korektan i human odnos prema svim bićima, ali i da se bude obazrivo prema destruktivnim društvenim elementima. Na intelektualnoj razini duhovnost potiče čovjeka da se obrazuje kako bi bolje razumio sebe i svijet oko sebe te se stručno osposobio za zanimanje čime će omogućiti normalno funkcioniranje svoje zajednice i neovisnost o drugima. Na duhovnoj razini vjera omogućuje čovjeku transcendenciju i uključivanje u zbilju univerzalnih vrijednosti i istina.[4]

Otuda jačanjem duhovnosti, između ostalog, postižemo sljedeće:

Advertisement
  1. a)    odstranjujemo pohlepu, mržnju i zavidnost iz naših srca;
  2. b)    rasterećujemo se stresa, depresije i drugih psihičkih problema i oboljenja;
  3. c)    postajemo optimističniji, raspoloženiji i angažiraniji u činjenju dobra;
  4. d)    povećava se ljubav, razumijevanje i prisnost među ljudima.

Našim osobnim duhovnim izgrađivanjem ne doprinosimo samo izgradnji našeg kvalitetnijeg života, nego podižemo kvalitet života naše porodice, zajednice, pa i cijelog društva.

Vjerujući da je Allah, dž.š., jedini suvereni Gospodar svega, vjernik zadobiva stvarni osjećaj slobode. Shodno tome, vjernik se ponaša tako da ni jedan čovjek, niti bilo koje drugo stvorenje, nikada ne može imati neograničenu vlast nad njim. Nikada se, posljedično tome, vjernik ne uzda u potpunosti na druga stvorenja. Tražiti pomoć od drugih i uzdati se u nju, a zaboraviti na Allaha, dž.š., podsjeća na davljenika koji traži pomoć od osobe koja se i sama davi i koja ni sebi ne može pomoći.

Vjernik, budući da zna da Allah, dž.š., daje nafaku, cijeni novac i materijalna dobra, ali nije materijalista. On se trudi da stekne što više sredstava koja će mu osigurati komotniji život, ali on nikada ne pribjegava onome što je zabranjeno da bi stekao više. On ne vara, ne obmanjuje, ne krade, ne koristi kamatu, ne uništava druge, nego ulaže maksimalan dopušteni napor kako bi stigao svoju nafaku. [5]

Vjernik je hrabar i neustrašiv. Zna da je Allah Taj koji daje život i smrt i kada hoće On će ga usmrtiti i bez obzira kako se štitio i gdje se krio čas smrti mu se ni za trenutak neće odgoditi:

… i kad smrtni čas njihov dođe, ni za tren ga jedan ne mogu ni odgoditi ni ubrzati…[6]

Advertisement

Vjerniku je stvarnost osvijetljena posebnim svjetlom; on u njoj vidi smisao, red, svrhu, jer vjeruje da iza svega postoji Božija volja. Svi drugi, budući da ne vjeruju u Boga, vide besmisao, nered i mučninu. Zato se stvarnošću, vremenom i životom najbolje koristi onaj koji u svemu gleda Allahovo djelo.[7]

Vjernik zna da nije bačen na ovaj svijet, niti je zatočen na njemu. On zna da ga je Allah, dž.š., stvorio i da ima svoj cilj i svrhu postojanja. Zbog toga se odgovorno odnosi prema životu koji mu je darovan.

Kada sazna za smrt drage osobe koja mu je puno značila u životu i bez koje teško može zamisliti daljnji život, vjernik se sjeća da je Allah, dž.š., Gospodar života i smrti (Huve juhji ve jumit), Onome kome hoće daje život, a koga On hoće usmrćuje i svim srcem i dušom kaže:

Mi smo Allahovi i Njemu se vraćamo![8]

Advertisement

Kada se nađe u bezizlaznoj situaciji, kada se niotkuda ne pomalja nikakvo rješenje, vjernik duboko u sebi zna:

… a onome koji se Allaha boji, On će izlaz naćii opskrbit će ga odakle se i ne nada; onome koji se u Allaha uzda, On mu je dosta.[9]

Kada se nađemo u vatri ovosvjetskih iskušenja i kada nestajemo u plamenu tuđe mržnje i neprijateljstva, onda poput Ibrahima, a.s., govorimo:

Dovoljan mi je Allah! Divan li je On oslonac! [10] Tada i vatra može hladna i spasonosna postati!

Advertisement

Kada govorimo o uskoj povezanosti vjerovanja i djelovanja i jakom utjecaju kojeg duhovna energija može imati u životu čovjeka uvijek se trebamo sjetiti ashaba. Prije prihvatanja islama bili su neobrazovani, razjedinjeni, na smrt zavađeni, nemoralni, slabi, ali prihvatanjem islama oni se obrazuju, oni su jedinstveni, oni snagom duha i ideje osvajaju svijet.

Ako smo svjesni da je Allah, dž.š., uz nas onda ne osjećamo strah (la tahzen innellahe me'ana[11]) i sposobni smo dolaziti do pravih rješenja (inne meije rabbi sejehdin[12]). Ako, pak, samo od Boga strah osjećamo, onda smo slobodni duhom i tijelom i u mogućnosti smo pronalaziti izlaz iz najtežih situacija (ve men jettekillahe jedž'al lehu mahredža[13]).

Vjernik svrhu svoga življenja pronalazi u činjenju dobra koje ga vodi ka njegovom Gospodaru (inni zahibun ila Rabbi[14]).

Zdanje kompletnog islamskog života može biti izgrađeno jedino na vjerovanju u Allahovu, dž.š., jednoću (tevhid) koje prožima kompletan čovjekov privatni i društveni život, i koje je tako jako da čovjek smatra sebe i sve što posjeduje Allahovim vlasništvom. Takav čovjek prihvata Allaha, dž.š., kao jedinog legitimnog Vlasnika, Cilja obožavanja, Primaoca pokornosti i Zakonodavca, kako za sebe, tako i za ostali svijet. On Ga smatra izvorištem upute i potpuno je svjestan da neposlušnost prema Allahu, indiferentnost prema Njegovoj uputi i sklonost ka pridruživanju druga Njemu, čini skretanje s Pravog puta i gubitak smisla života.[15]

Advertisement

Ovo stanje je upravo onako kako o njemu govori Božiji Poslanik, s.a.v.s., kada kaže:

“Niko od vas neće biti pravi vjernik dok mu njegovi prohtjevi ne budu slijedili ono s čime sam ja došao!”[16]

Vjerovanje koje je Božija objava prenijela čovjeku o istinama svijeta i života, o njegovom odnosu prema Allahu, dž.š., Koji nema sudruga, o ljudskom završetku nakon smrti, ne može natjerati čovjeka na određeno ponašanje, izuzev ukoliko se to uvjerenje ne zasadi u umu, a zatim, kroz emocije, prelije na srce. Vjerovanje u egzistiranje Boga, bez ljubavi i strahopoštovanja prema Njemu, ne može ništa pokrenuti, niti može ponukati na bilo kakvo žrtvovanje. Čovjek se povodi za srčanim emocijama, više nego za racionalnim uvjerenjima.[17]

Naša je obaveza graditi, prije svega duhovno, novu generaciju nasljednika Zemlje. Allah, dž.š., kaže:

Advertisement

وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ

Mi smo u Zeburu, poslije Tevrata, napisali da će Zemlju Moji čestiti podanici naslijediti.[18]

Da bi se došlo do ispravnog odgoja nove duhovno snažne, čestite, intelektualno jake generacije, neophodno je prije toga da sami sebe analiziramo, da se povratimo sebi, da zavirimo u našu dušu kako bismo spoznali originalnu islamsku misao, duhovnost i moral i koliko smo sami udaljeni od njih. Potrebni su nam, također, izvorna duhovna energija, neograničena strpljivost, aktivna nada, čvrsta volja i konstantno promišljanje… Ako se bez navedenog pokušavamo izvući iz stanja u kojem se nalazimo, možda se riješimo sadašnjih problema, ali ćemo upasti u gore nevolje.

Preporod našeg načina života podrazumijeva povratak od forme ka suštini, napuštanje formalnosti i usmjeravanje ka biti i duhu. To u vjerovanju podrazumijeva hod ka nepokolebljivom i postojanom uvjerenju (jekinu), iskrenosti (ihlasu) u djelovanju i perfektnosti i izvrsnosti (ihsanu) u osjećanjima i razmišljanju. Kada je u pitanju ibadet to znači da kvantitet bude zadovoljen, ali kvalitet da bude cilj i osnova, riječi da budu sredstva, a duhovnost i iskrenost temelj u dovama…

Advertisement

Islamski način života kojeg karakteriziraju sistem, red i disciplina počiva na snažnom vjerovanju (akidi) i svijesti o Sveznajućem Gospodaru koji nas vidi i motri u svakom trenutku i o Sudnjem danu na kojem će se polagati ispit za svaki trenutak ovosvjetskog života.

Jedino osoba koja čvrsto i pravilno vjeruje u Allaha, dž.š., može imati pravilan odnos prema sebi, biti svjesna svoje uloge na Zemlji i svojih potencijala, imati korektan odnos prema vidljivim i nevidljivim bićima i događajima koji se dešavaju.

Musliman je svjestan svoje ograničenosti i Božije neograničenosti, svoje slabosti i Božije moći. Zato se konstantno na Allaha, dž.š., oslanja, nakon čega se nikada ne osjeća beznadežno, usamljeno i napušteno. On zna da bez obzira u kako teškoj situaciji se našao da je uz njega njegov Gospodar, a da bi ga Allah, dž.š., čuo i da bi mu se odazvao kada je u neprilici, on Ga se sjeća i kada je sretan i zadovoljan i ne prekoračuje granice koje mu je Gospodar postavio. Muhammed, s.a.v.s., kaže:

“Čuvaj Allaha, Allah će te sačuvati! Čuvaj Allaha, naći ćeš Ga uza se! Kada moliš, moli od Allaha, kada tražiš pomoć, traži je od Allaha! I znaj! Kada bi se svi ljudi udružili da ti neku korist učine, mogu ti učiniti samo onoliko koliko ti je Allah odredio! A kada bi se sakupili da ti štetu nanesu, mogu ti naštetiti samo onoliko koliko ti je Allah odredio. Pera su podignuta, a sahife osušene!”[19]

Advertisement

Iz knjige 40 hadisa o snazi duhovnosti, Zuhdija Hasanović, Sarajevo 2022.

[1] Et-Tirmizi, Sunen, “Ebvab sifetil-kijama ver-reka'ik vel-vere'”, br. 2.516.

[2] Hasan Čengić, Islamske teme, Islamska zajednica Zagreb, Zagreb, 1990, str. 101.

[3] Više v.: Seyyed Hossein Nasr, Srce islama: trajne vrijednosti za čovječanstvo, (s engleskog: Enes Karić, Rešid Hafizović, Nevad Kahteran), El-Kalem, Sarajevo, 2002, str. 95.

Advertisement

[4] Više v.: Izet Pajević, “Pobožnost i duševno zdravlje”, u recenziji na prijevod djela: Abdulvehhab b. Ahmed Ša'rani, Poslanikove, s.a.v.s., smjernice za svakodnevni život, (s arapskog: Sabahudin Skejić), Centar za rehabilitaciju ovisnika o psihoaktivnim supstancama, Smoluća, 2009, str. 9.

[5] Više v.: Afif Abdulfettah Tabbara, Ruhud-dinil-islami, XXVII izdanje, Darul-‘ilm lil-melajin, Bejrut, 1988, str. 94.

[6] Kur’an, En-Nahl, 61.

[7] Više v.: Hasan Čengić, nav. djelo, str. 141.

Advertisement

[8] Kur'an, El-Bekara, 156.

[9] Kur'an, Et-Talak, 2–3.

[10] El-Buhari, Sahih, “Kitab tefsiril-Kur'an”, br. 4.564.

[11] “Ne brini se, Allah je s nama!” (Kur'an, Et-Tevba, 40).

Advertisement

[12] “Gospodar moj je sa mnom, On će mi put pokazati.” (Kur'an, Eš-Šu'ara, 62).

[13] “… a onome koji se Allaha boji, On će izlaz naći.” (Kur'an, Et-Talak, 2).

[14] “Idem ka mome Gospodaru.” (Kur'an, Es-Saffat, 99).

[15] Ebul-A'la el-Mevdudi, Islamski pokret, str. 66.

Advertisement

[16] El-Begavi, Šerhus-sunna, I, str. 213.

[17] Muhammed Seid el-Buti, Shvatanje korijena života, (s arapskog: Hajrudin Hodžić), El-Kelimeh, Novi Pazar, 2007, str. 92.

[18] Kur'an, El-Enbija, 105.

[19] Et-Tirmizi, Sunen, “Ebvab sifetil-kijama ver-reka'ik vel-vere'”, br. 2.516.

Advertisement

islam.ba

Nastavi čitati
Advertisement

Religija

Kad ti Allah zatvori jedna vrata, On istovremeno otvori druga

Published

on

Kad ti Allah zatvori jedna vrata, On istovremeno otvori druga, samo što ih ti možda još ne vidiš.
Suština je da ostaneš čovjek: da ne gaziš druge na putu do svoga cilja i da vjeruješ srcem, a ne samo riječima, da je Allahov plan uvijek bolji od tvog.
Jer, tako je u životu: Allah nekad uzme, da bi dao više. Ali mi, zaslijepljeni tugom i nepovjerenjem, mislimo da je zatvaranje vrata kraj puta.
Zato, daj svoj maksimum, imaj lijepu namjeru i osloni se na Gospodara. Svako dobro koje ti pripada, već te traži i naći će te, uz Božiju pomoć!
hfz.Ammar Bašić
Nastavi čitati

Cazin

Ko je bio hafiz Murat(d)-ef. Pozderac

Published

on

HAFIZ MURAT(D)-EF. POZDERAC 

Rođen je 1862. godine u Cazinu i potomak je poznate aginske porodice Pozderaca.

Otac mu je bio  hadži Alija Pozderac, kojeg su u narodu zvali „Crni. 

Bio je bogat i utjecajan čovjek u Cazinskoj krajini još u doba osmanske, a kasnije i austrougarske vladavine u Bosni i Hercegovini ( Ljubović, 2018: 194)

Advertisement

Bio je zastupnik u općinskom vijeću u Cazinu od 1905.45 do 1917. godine, a od 1917. godine obnašao je funkciju podnačelnika u Cazinu. 

Pored toga bio je i član Kotarsko vakufsko-mearifskog povjerenstva u Cazinu, te poznati trgovac iz Cazina.

 Bio je veliki dobrotovor, koji je između ostalog pomagao rad Gajreta, a davao je i dobrovoljne priloge za pomoć udovicama, ratnim vojnim invalidima i siročadi iz Prvog svjetskog rata, te za rad Crvenog križa u Cazinu.

Nakon inspekcije nastavnih zavoda u Cazinskom kotaru ustanovio je Mufti ef. iz Bihaća, da su u vrlo lošem stanju zgrade ibtidaija u Tržcu, Ostrožcu, Cazinu i Pećigradu, sibjan mekteba u Polju i Prošićima, džamije u Pištalinama i Polju i munara Gradske džamije u Cazinu.

Advertisement

Zbog toga reisul-ulema Čaušević preporučuje članu vakufskog povjerenstva hafizu Muradu ef. Pozdercu i drugima da se stara munara odmah sruši, jer je pogibeljno ostaviti je u takvom stanju i da se druga od kamena ili betona izgradi.  

Bio je uzoran trgovac i u svome poslu je uvijek prednjačio.

Uz to bio je i kavi hafiz i svakog ramazani-šerifa 45 godina učio je napamet mukabelu u Gradskoj džamiji u Cazinu i to ridaen li-llahi. Umro je 1930. godine ( Bajrić, 1964: 571). Imao je tri žene, Fatimu, Meleću i Hasibu i iza sebe je ostavio mnogo djece i sve ih je školovao i lijepo islamski odgojio.

Najpoznatiji Murat-agin sin bio je narodni heroj Nurija Pozderac.

Advertisement

Rođen je u Cazinu 15. januara 1892. godine i bio je član Jugoslavenske muslimanske organizacije (JMO), bio je poslanik u Skupštini Kraljevine Jugoslavije i potpresjednik Ustavnotvorne skupštine Kraljevine Jugoslavije. U toku Drugog svjetskog rata održano je Prvo zasjedanje Antifašističkog vijeća narodnog oslobođenja Jugoslavije (AVNOJ) u Bihaću 26. i 27. novembra 1942. godine na kojem je Nurija Pozderac izabran za potpresjednika Prvog zasjedanja AVNOJ-a, a poginuo je u okolici Tjentišta u bitci na Sutjesci 12. juna 1943. godine.

Izvor:medresa-cazin.ba

Novi Muallim  2024. Tradicija učenja hifza u Bihaću i Cazinskoj Krajini

autori mr.historije Amel Redžić, dr.hfz. Rifet Šahinović

Advertisement
Nastavi čitati

Religija

Šta trebamo znati o melekima?

Published

on

Meleki su posebna vrsta Allahovih stvorenja.

Stvoreni su od svjetlosti i imaju mogućnost da uzmu oblik ili pak da se pretvore u nečiji lik. Uzvišeni Allah stvorio ih je isključivo da bi Mu ibadet činili i da bi Njegove odredbe u svemiru izvršavali. Ne opiru se Allahovoj naredbi i izvršavaju ono što im On naredi. Nikada ne odbijaju Božiju naredbi. Njemu ibadet čineći nikada ne malaksavaju. Meleki su mnogobrojni i njihov broj zna samo Allah Uzvišeni.

Neki od meleka poznati su po svojim imenima. Obaveza je vjerovati u njih i u ono što se navodi da oni rade, dočim velika većina nisu poznati po svojim imenima i svojim zaduženjima, ali je obaveza vjerovati u njih općenito. Za njih veli Uzvišeni: ,, A meleki su samo robovi poštovani. ” (El – Enbija, 26.)

S obzirom na to da su meleki sazdani od svjetlosnih tijela, ljudi ih ne mogu vidjeti, jer to Svemogući Allah nije omogućio našem vidu.

Uzvišeni je učinio da su meleki po svojoj veličini i snazi iznad džina i ljudi.

Kaže Uzvišeni: ,, O, vi koji vjerujete, sebe i porodice svoje čuvajte od vatre čije će gorivo ljudi i kamenje biti, i o kojoj će se meleki strogo i snažno brinuti, koji se onome što im Allah zapovijedi neće opirati, i koji će ono što im se naredi izvršiti. ” (Et – Tahrim, 6.)

Advertisement

Allah je stvorio meleke u lijepom obliku sa mogućnošću poprimanja drugih oblika i pojavljivanja u ljudskom liku, kao što se melek Džibril pojavio Merjemi u ljudskom liku.

Kaže Uzvišeni: ,, Mi smo k njoj meleka Džibrila poslali, i on joj se pokazao u liku savršeno stvorena muškarca. ” (Merjem, 17.)

Razliku se po broju i veličini krila. Kaže Uzvišeni: ,, Hvaljen neka je Allah, Stvoritelj nebesa i Zemlje, koji meleke sa po dva, tri i četiri krila čini izaslanicima; On onome što stvara dodaje što hoće, On, uistinu sve može. ” (Fatir, 1.) Buharija i Muslim bilježe hadis od Abdullaha ibn Mesuda, r.a., da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., vidio Džibrila u noći Israa sa 600 krila.

Meleki su bespolna bića. Po ovom pitanju zalutali su arapski mušrici koji su tvrdili da su meleki ženskog spola. Uzvišeni Allah im je uzvratio na ovo rekavši: ,, Oni meleke koji su robovi Svemilosnog ženskinjem smatraju. Zar su oni prisustvovali stvaranju njihovom? – njihova će tvrdnja biti zapisana i oni će odgovarati! ” (Ez – Zuhruf, 19.)

Advertisement

Meleki ne jedu, ne piju, ne udaju se, ne žene se i nemaju poroda. Meleci se ne umaraju i nije im dosadno. Oni su bezgriješna bića. Meleki su časni i čestiti robovi. Kaže Uzvišeni: ,, U rukama izaslanika časnih, čestitih. ” (Abese, 15 – 16.)

U navedenom ajetu riječ ”sefere” podrazumijeva ”Allahove izaslanike Njegovim Poslanicima” , a riječi ”kirami berere” znače ”plemenite naravi i besprijekorno čistih i dobrih dijela”.

Meleci su veoma uredni u svim stvarima. Na to ukazuje i njihova poredanost u safove pred Uzvišenim Allahom: ,, …na Dan kada Ruh i meleki budu u redove poredani, kada će samo onaj kome Svemilosni dozvoli govoriti, a istinu će reći. ” (En – Nebe, 38.)

Ruh je Džibril.

Advertisement

Muslim bilježi od Džabira ibn Semure, r.a., da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: ,, Zar se nećete poredati u safove, kao što se meleki poredaju kod svog Gospodara? ” ashabi rekoše: ,, A kako se meleki poredaju kod svog Gospodara? ” on odgovori: ,, Upotpune prve safove i zbiju se u njima. ”

Meleki su mnogobrojna stvorenja i njihov broj zna jedino Onaj koji ih je stvorio. Kaže Uzvišeni: ,, A vojske Gospodara Tvoga samo On zna.” (El – Muddessir, 31.)

Meleki imaju imena, ali mi znamo samo mali broj njih. Navest ćemo imena meleka koja su spomenuta u ajetima i vjerodostojnim hadisima:

Džibril i Mikail melek

Kaže Uzvišeni Allah: ,, Reci: Ko bude neprijatelj Džebrilu, pa on Allahovom voljom tebi na srce stavlja Kur’an, potvrđujući istinitost onoga od prije, kao putokaz i radosnu vijest vjernicima. Ko je neprijatelj Allahu, melecima Njegovim i poslanicima Njegovim i Džibrilu i Mikailu – pa, Allah je, doista, neprijatelj onima koji ne vjeruju! ” (El – Bekare, 97-98.)

Advertisement

Israfil
Israfil je melek koji će puhnuti u sur. Džibril, Mikail i Israfil su meleki koje je Allahov Poslanik, a.s., spominjao u svojoj dovi koju je učio kada bi klanjao noću. Muslim bilježi u svojem Sahihu od Aiše, r.a., da je rekla: ,, Kada bi Allahov Poslanik, a.s., ustao noću da klanja, otpočinjao bi namaz ovom dovom: , Allahu, Gospodaru Džibrila, Mikaila i Israfila, Stvoritelju nebesa i Zemlje, Poznavaoče skrivenog i nevidljivog, Ti sudiš među Svojim robovima u onome u čemu se oni railaze. Uputi me na Istinu u onome u čemu se oni razilaze, s tvojom dozvolom. Zaista, Ti upućuješ onoga koga hoćeš na Pravi Put. ‘ ”

Malik
Malik je čuvar Vatre. Kaže Uzvišeni Allah o stanovnicima Vatre: ,, Oni će dozivati: , O, Malik! Neka Gospodar tvoj učini da umremo! ‘ ” (Ez – Zuhruf, 77.)

Munkir i Nekir
Potvrđeno je vjerodostojnim hadisima da su dva meleka koja će ispitivati mrtve u kaburima zovu Munkir i Nekir.

Harut i Marut
Iz ajeta se primjećuje da ih je Allah poslao kao iskušenje ljudima u jednom periodu. O njima su nanizana mnoga kazivanja, ali ništa od toga nije potvrđeno Kur’anom i Sunnetom.

Advertisement

Dužnosti meleka

Tekstovi Kur’ana i Sunneta ukazuju na to da meleki obavljaju velike i brojne poslove na nebesima i na Zemlji. Brojnost tih poslova i dužnosti ne može dosegnuti niko mimo Uzvišenog Allaha. Meleki su kvalifikovani prema poslovima kojima ih je Uzvišeni Allah zadužio:

1. Meleki zaduženi da nose Arš.
2. Melek zadužen za objavu (Džibril, a.s.).
3. Meleki zaduženi za džennetske kapije:
4. Meleki zaduženi za džehenemske kapije.
5. Melek zadužen za kišu, vjetar i oblake. To je melek Mikail sa svojim pomagačima.
6. Melek zadužen za puhanje u rog – sur. To je melek Israfil.
7.Melek brda, itd.

Veza između meleka i ljudi

Advertisement

Veza između meleka i Ademovog potomstva je čvrsta. Neki od njih bdiju nad nama dok smo još u majčinom stomaku, neki su zaduženi da nas paze i čuvaju, neki od njih zapisuju naša djela i postupke, neki od njih podstiču nas na dobro, a neki nam uzimaju dušu kada nam dođe smrtni čas. U nastavku slijedi pojašnjenje navedenog.

Meleki zaduženi za zametak u materici.

Meleki zaduženi da čuvaju i paze čovjeka.

Kaže Uzvišeni: ,, Uz svakog od vas su meleki, ispred njega i iza njega, – po Allahovoj naredbi nad njim bdiju. ” (Er – Rad, 11.) Tumač Kur’ana Ibn Abass, r.a., objašnjava da riječ ”muakkibatun”, koja je upotrebljena u ovom ajetu, označava meleke koje je Allah stvorio da čuvaju čovjeka od onoga što je ispred i iza njega a kada dođe Allahova odredba, ono što je Allah odredio da će ga zadesiti, oni ga ostave.

Advertisement

Meleki zaduženi za čuvanje (bilježenje) djela Ademovih potomaka.

Kaže Uzvišeni Allah: ,, A nad vama bdiju čuvari, kod Nas cijenjeni pisari, koji znaju ono što radite. ” (El – Infitar, 10-12) Allah je za svakog zadužio dva prisutna meleka koja se od njeg ne odvajaju i koji pišu njegova djela i riječi (Kaf, 17-18.)

Meleki zaduženi da podstiču Allahove robove na dobro.
Allah je za svakog čovjeka zadužio pratioca (karina), meleka koji ga podstiče na dobro i pobuđuje u njemu želju za njim, a zadužio je pratioca džina koji ga podstiče na zlo i uljepšava mu ga.

Meleki zaduženi za uzimanje duša ljudima.

Advertisement

To je Melek smrti koji je zadužen da odvaja duše i predaje ih drugim melekima koji su s njim da je odnesu do neba po Božijoj naredbi. Kaže Uzvišeni: ,, Reci: Melek smrti, koji vam je za to određen, duše će vam uzeti, a poslije ćete se Gospodaru svome vratiti. ” (Es – Sedžde, 11.)

Meleki počesto nevjernicima i zločincima po zasluzi uzimaju duše grubo bez ikakve samilosti i obazrivosti, dok duše vjernika uzimaju blago i nježno.

Svaki vjernik je dužan da besprijekorno vjeruje u navedeno, jer je vjerovanje u Allahove meleke temeljni šart islamskog vjerovanja (imana).

Za Akos.bA priredio: Admir Iković

Advertisement

akos.ba

Nastavi čitati

Religija

Prve riječi koje je izgovorio prvi čovjek na zemlji, Adem a.s.?

Published

on

Prve riječ koje je izgovorio prvi čovjek Adem a.s. Allahu, svom Stvoritelju  jesu ”elhamdulillah’‘ hvala Allahu. To se desilo nakon što je Uzvišeni Allah udahnuo dušu u prvog čovjeka Adema i kad je duša došla do grla Adem a.s. je kihnuo pa su mu meleki rekli da kaže ”elhamdulillah” Hvala Allahu pa je on izgovorio elhamdulillah

Prve riječi koje je Adem izgovorio prem stvorenjima jesu ”Es-selamu alejkum”, kojim ga je podučio Allah dželle šanuhu.

Bilježi Buharija od Ebu Hurejre, r.a., da je Allah, dž.š., stvorio Adema visokog 60 laktova, zatim mu je rekao: “Idi i poselami onu skupinu meleka, pa poslušaj kako će ti odgovoriti i neka to bude pozdrav tvoj i tvoga potomstva.” Pa je otišao i rekao: “Es-selamu alejkum!” Odgovorili su mu: ” Ve alejkumu selam ve rahmetullah!”.

Nastavi čitati

Religija

Poučna priča: Gospodaru ne dozvoli da tvoje blagodati spoznamo nakon što ih izgubimo!

Published

on

Prije nekoliko noći, u krevet sam legla nešto kasno iza ponoći. Onako umorna, čitajući po ko zna koji put ono što bi inače čitala pred spavanje, razmišljam da li naviti alarm u pola pet ili u pet. Navih ga u pet sati, mada mi je ovaj umor, koji sam osjećala cijelim tijelom, nagovještavao da će moj sabah otići  ”po stranu”.

Duboko u sebi sam osjećala neku tugu zbog činjenice da sam sebi dozvolila toliki umor i iscrpljenost, te ću zbog toga možda i propustiti po meni najljepši početak dana. I tako sam i zaspala.. razmišljajući.

Negdje pred zoru otprilike, usnila sam jednu od najjačih opomena, usnila sam jedan od najtežih snova. Sanjala sam da sam izgubila majku! Moju dušu, moje sidro, moju radost, moju utjehu, moje ohrabrenje.. I evo još uvijek osjećam tegobu, tugu i zahvalnost do sad ne viđenu. Tačno par minuta prije alarma sam se trznula kao nikada do tada. Sva zadihana, prepadnuta, sretna što je ipak bio san. Ugasim alarm i ustanem, nikad lakše do tada, nikad zahvalnije nego tada. Sretna jer mi je Onaj koji uputu daje poslao poruku kroz san. Sretna jer mi je Onaj koji olakšanje daje, olakšanje poslao sa prvim buđenjem.

Smatram ovo kao jednu veliku poruku Njegovu i sretna sam jer me ”udario” (opomenuo) tamo gdje me najviše boli, tamo gdje sam najslabija.

Advertisement

Hvala Mu jer mi je sa ovim snom osigurao prvi dnevni ibadet, a prema riječima našeg Poslanika Muhammeda (neka je salavat i selam na njega), taj dan sam osigurala i Njegovu garanciju.

Nakon sabaha, nisam mogla zaspati. U meni je još uvijek skakutala doza straha zbog sna.

Malo kasnije, uzela sam telefon i još uvijek drhtavim rukama,  ukucala majčin broj.

”Halo. Otkud ti ?”..kazala mi je.

Advertisement

”Ma evo malo poranila, ljepše se osjećam kad mi dan počne rano. Jesi li dobro ?”, upitah je.

”Dobro je, hvala Bogu.  Jutros sam baš dobro. Ne osjećam nikakve bolove i nema one ukočenosti u nogama kao obično. Kako si ti ? Kako si spavala? ”

”Nikad bolje majčice..nikad bolje. Čujemo se poslije, ako Bog da. Odoh se spremati za fakultet. Ljubim te.”

Osjetih duboko u sebi neopisivu radost, olakšanje, zahvalnost.. Suze olakšanja i sreće kao potok krenule su niz obraze.

Advertisement

akos.ba

Nastavi čitati

Religija

Šta se ne bi trebalo raditi za Kurban bajram: vjerske i društvene preporuke

Published

on

By

Kurban bajram, jedan od dva velika praznika u islamu, donosi posebnu atmosferu svečanosti, solidarnosti i duhovne povezanosti. Ipak, mnogi vjernici u tom danu, svjesno ili nesvjesno, zanemare određene običaje i preporuke koji oblikuju njegov puni smisao. U nastavku su istaknute prakse koje bi, prema mišljenju islamskih učenjaka i tradiciji muslimanskih zajednica, trebalo izbjegavati kako bi se praznik dočekao i proveo dostojanstveno.

1. Prespavati sabah-namaz

Sabah-namaz na jutro Bajrama ima posebno mjesto u duhovnosti prazničnog dana. Vrijeme između sabah i bajram-namaza tradicionalno se koristi za ibadet, zikr i pripremu. Propuštanje ovog namaza oduzima vjerniku važan duhovni početak blagdana.

2. Kašnjenje na bajram-namaz

Dolazak na bajram-namaz u posljednji trenutak znači propustiti važne poruke iz hutbe. Prema hadisu, Poslanik Muhammed, a.s., išao bi rano na bajram-namaz, hodajući, te se vraćao drugim putem – simbolično ukazujući na svečanost i posebnost dana.

3. Kasno davanje sadekatu-l-fitra

Premda se sadekatu-l-fitr daje uoči Ramazanskog bajrama, princip blagovremenog ispunjavanja vjerskih obaveza vrijedi i za druge prilike. Izbjegavanje odgađanja bilo koje obaveze, naročito u blagdanskim danima, preporučuje se kao pokazatelj ozbiljnosti u vjeri.

Advertisement

4. Zanemarivanje porodice u jutarnjim satima

Prvi bajramski zagrljaji, osmijesi i čestitke trebaju pripasti članovima porodice. Islamski učenjaci ukazuju da porodica ima prednost u pažnji i blagdanskoj atmosferi. Odlazak kod prijatelja, rodbine i komšija može uslijediti kasnije u toku dana.

5. Ostaviti nekoga da praznik dočeka sam

Praznik bi trebao biti vrijeme okupljanja i solidarnosti. Osobe koje su same – poput studenata, starijih, bolesnih ili onih koji nemaju porodicu – ne bi trebalo zaboraviti. Poziv u dom ili bajramska posjeta mogu imati ogroman emotivni značaj.

6. Nepripremljena odjeća i tijelo

Preporučeno je da se za Bajram obuku najljepši komadi odjeće koje osoba posjeduje. Kupanje (gusul), čista odjeća i dostojanstven izgled odražavaju poštovanje prema prazniku, kao i spremnost za duhovnu i fizičku čistoću.

7. Nepripremljen dom, dvorište i džamija

Čišćenje doma, avlije i džamijskog harema dio je pripreme za Bajram. Time se simbolično nastavlja proces čišćenja tijela, prostora i namjera koji je prethodio u danima posta i priprema za klanje kurbana.

Advertisement

8. Izostavljanje poklona

Darivanje za Bajram, naročito djece, doprinosi radosti i uspomenama koje traju cijeli život. Pokloni ne moraju biti skupi – pažnja i simbolika su ono što ostavlja trag.

9. Ignorisanje bajramske sergije

Sergija je prilika da se doprinese održavanju džemata i zajedničkih aktivnosti. U mnogim sredinama postoji običaj da roditelji djeci daju novac za sergiju, čime ih podučavaju vrijednostima darivanja.

10. Zaboraviti komšije

Podjela kurbanskog mesa, bajramluci ili čestitka komšiji dodatno jačaju veze među ljudima. Neprimjereno je preskakati pojedine komšije, čak i ako odnosi nisu najbolji. Praznik je prilika za pomirenje i pokazivanje širine duha.

11. Preskakanje selama

Islamska praksa predviđa da se svakoj čestitki prethodi sa „Esselamu alejkum“. To je pozdrav mira i sigurnosti, i dio je blagdanske etike. Tek nakon selama slijedi bajramska čestitka.

Advertisement

12. Izostanak posjeta

Porodične i prijateljske posjete su tradicionalan način obilježavanja Bajrama. Posebna pažnja posvećuje se bolesnima, starijima i onima u domovima i bolnicama. To je prilika za obnovu međuljudskih odnosa koji često izblijede zbog svakodnevnih obaveza.

13. Neposjećivanje mezarja

Posjeta mezarju uoči ili tokom Kurban bajrama u mnogim sredinama predstavlja uvažavanje prošlih generacija. Praksa podrazumijeva učenje dove, čišćenje mezara i prisjećanje onih koji više nisu s nama.

14. Neprimjereno odlaganje otpada nakon klanja kurbana

Kurban bajram sa sobom nosi i posebne higijenske obaveze. Neodgovorno odlaganje ostataka nakon klanja kurbana predstavlja ozbiljan problem u mnogim sredinama. U islamskom učenju čistoća je vrlina, a štetiti zajednici, okolini i javnom zdravlju ne samo da je neetično, nego i vjerski pokuđeno. Lokalni propisi i vjerske preporuke nalažu pravilno sakupljanje, pakovanje i odvoz organskog otpada u saradnji sa komunalnim službama.

15. Povezivanje Bajrama sa neprimjerenim zabavama

Islamska zajednica i vjerske institucije redovno upozoravaju da je spajanje Bajrama s kafanskim ambijentima, alkoholom ili zabavama koje su u suprotnosti s islamskim normama – neprihvatljivo. U zvaničnoj fetvi stoji da je to vid zloupotrebe vjerskih simbola i praznika.

Advertisement

Zaključak:
Kurban bajram je dan milosti, reda i dostojanstva. Pored žrtvovanja kurbana, važni su i međuljudski odnosi, briga o drugima, dostojanstveno ponašanje i poštovanje vjerskih vrijednosti. Pridržavanje adaba (lijepih običaja) doprinosi punini praznične radosti i svjedoči o kulturi i ozbiljnosti u vjeri.

N1

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije