Connect with us

Religija

U Cazinu održano XXVII mektebsko takmičenje na nivou Muftijstva bihaćkog

Published

on

 

Jučer  je u prostorijama Medrese “Reis Džemaludin-ef. Čaušević” u Cazinu održano XXVII mektebsko takmičenje na nivou Muftijstva bihaćkog. Prije četrnaest dana održano je takmičenje na nivou medžlisa, a pobjednici su se takmičili u dvije oblasti: kiraet i opće znanje, te u dvije kategorije: II i III kategorija. Ocjenjivačke komisije bile su izuzetno zadovoljne prikazanim znanjem takmičara i njihovom spremnošću da se predstave u najboljem svjetlu.

Muftija bihaćki hafiz Mehmed-ef. Kudić, obraćajući se takmičarima, njihovim muallimima i ostalim prisutnima prilikom objave rezultata, istakao je značaj zalaganja i truda koji su pokazali takmičari i njihovi muallimi, te im čestitao na tome što su dostojno predstavljali svoje medžlise i mektebe.

„Uzvišeni Allah, dž.š., rekao je: ‘Allah će na visoke stepene uzdignuti one među vama koji vjeruju i kojima je dato znanje.’ Ovaj ajet je potvrda da ste svi vi koji ste danas učestvovali – bez obzira na rezultat – već uzdignuti kod Allaha. Jer ste se trudili, jer ste učili i jer ste svoje vrijeme uložili u ono što je najvrijednije – u Kur’an i znanje o vjeri. Dragi takmičari, vaša uloga ne završava ovdje. Vi ste generacija koja će nositi emanet islama, čuvati i širiti nur vjere. Vaš trud je poznat Onome Koji sve vidi i nećete ostati bez nagrade“, poručio je muftija Kudić.

Advertisement

Muftija Kudić posebno je istakao doprinos muallimima, kojima se obratio riječima podrške i zahvalnosti:

„Svaka vaša dova koju izgovorite za svoje učenike, svaka strpljiva ispravka, svaka stotinu puta ponovljena lekcija – sve to ostavlja trag. Vi ne gradite samo znanje – vi gradite karakter. Vi ne učite djecu samo kako da čitaju Kur’an – vi ih učite kako da njime žive. Poslanik Muhammed, a.s., bio je muallim čitavom čovječanstvu. I vi slijedite njegov put. U ime svih prisutnih i u ime cijele Islamske zajednice, izražavam vam duboku zahvalnost i poštovanje“, poručio je muftija Kudić.

Rukovodilac Službe za vjerske poslove i obrazovanje Muftijstva bihaćkog, mr. Haris-ef. Veladžić, istakao je da su takmičari postigli veoma dobre rezultate i izrazio očekivanje da će ih ponoviti i u nastavku takmičenja na nivou Rijaseta Islamske zajednice:

„S obzirom na to da se približavamo kraju mektebske godine i uz hatmenske ispite i svečanosti, mektebsko takmičenje je prilika da sumiramo rezultate koje su polaznici mekteba, zajedno sa svojim muallimima, postigli u ovoj mektebskoj godini. Mekteb je svakako jedna od najvažnijih aktivnosti koje se realiziraju u okviru Islamske zajednice, i zato svi naši muallimi i oni koji rade s našom djecom zaslužuju posebno poštovanje. Kao i svako drugo takmičenje, i mektebsko takmičenje okuplja one najbolje i najvrijednije učenike s područja 11 medžlisa Bihaćkog muftiluka. Mektebska nastava na našem muftijstvu organizira se kroz 250 mekteba, koje ove godine pohađa nešto više od sedam hiljada učenika. Rezultati koje su pokazali danas kroz ovo takmičenje jesu kontinuitet kvalitetnog i predanog rada u našim mektebima, te se nadamo da će nas pobjednici takmičenja na nivou muftiluka dostojno predstaviti na takmičenju na nivou Rijaseta Islamske zajednice za petnaest dana“, poručio je u svojoj izjavi mr. Haris-ef. Veladžić.

Advertisement

Komisiju za ocjenjivanje testa općeg znanja činili su direktor Medrese prof. Zuhdija Handanović, prof. Mehmed Mašić i prof. Harun Pajić, dok su komisiju za kiraet činili hafiz Suad-ef. Šahinović i mr. Haris-ef. Veladžić.

U nastavku možete pogledati rezultate i opšti poredak po medžlisima:

OBLAST OPĆEG ZNANJA – II NIVO:

Umejja Veladžić – Bosanski Novi – muallim: Ramiz-ef. Veladžić

Advertisement

Ali Omerović – Bosanska Krupa – muallim: Nedžad-ef. Omerović

Nadia Malić – Cazin – muallim: muallima Alma Šahinović

OBLAST OPĆEG ZNANJA III NIVO:

Dalija Čović – Cazin – muallim: Suad-ef. Osmanagić

Advertisement

Lamija Nanić – Bužim – muallim: Samir-ef. Durić

Adna Krupić – Sanski Most – muallim: Nisvet-ef. Horozović

OBLAST KIRAET – II NIVO:

Amina Tarakdžija – Sanski Most – muallim: Sedad-ef. Tarakdžija

Advertisement

Zehra Softić – Kozarac – muallim: hafiz mr. Amir-ef. Mahić

Emanullah Mujakić – Velika Kladuša – muallim: Mevludin-ef. Mujakić

OBLAST KIRAET III NIVO:

Harun Omić – Sanski Most – muallim: Senad-ef. Omić

Advertisement

Nudžejma Duranović – Bužim – muallim: Azmir-ef. Duranović

Zulejha Duraković – Bosanska Krupa – muallim: Amel-ef. Duraković

EKIPNI POREDAK:

  1. Sanski Most
  2. Bužim
  3. Bihać
  4. Cazin
  5. Velika Kladuša
Nastavi čitati
Advertisement

Religija

Kad ti Allah zatvori jedna vrata, On istovremeno otvori druga

Published

on

Kad ti Allah zatvori jedna vrata, On istovremeno otvori druga, samo što ih ti možda još ne vidiš.
Suština je da ostaneš čovjek: da ne gaziš druge na putu do svoga cilja i da vjeruješ srcem, a ne samo riječima, da je Allahov plan uvijek bolji od tvog.
Jer, tako je u životu: Allah nekad uzme, da bi dao više. Ali mi, zaslijepljeni tugom i nepovjerenjem, mislimo da je zatvaranje vrata kraj puta.
Zato, daj svoj maksimum, imaj lijepu namjeru i osloni se na Gospodara. Svako dobro koje ti pripada, već te traži i naći će te, uz Božiju pomoć!
hfz.Ammar Bašić
Nastavi čitati

Cazin

Ko je bio hafiz Murat(d)-ef. Pozderac

Published

on

HAFIZ MURAT(D)-EF. POZDERAC 

Rođen je 1862. godine u Cazinu i potomak je poznate aginske porodice Pozderaca.

Otac mu je bio  hadži Alija Pozderac, kojeg su u narodu zvali „Crni. 

Bio je bogat i utjecajan čovjek u Cazinskoj krajini još u doba osmanske, a kasnije i austrougarske vladavine u Bosni i Hercegovini ( Ljubović, 2018: 194)

Advertisement

Bio je zastupnik u općinskom vijeću u Cazinu od 1905.45 do 1917. godine, a od 1917. godine obnašao je funkciju podnačelnika u Cazinu. 

Pored toga bio je i član Kotarsko vakufsko-mearifskog povjerenstva u Cazinu, te poznati trgovac iz Cazina.

 Bio je veliki dobrotovor, koji je između ostalog pomagao rad Gajreta, a davao je i dobrovoljne priloge za pomoć udovicama, ratnim vojnim invalidima i siročadi iz Prvog svjetskog rata, te za rad Crvenog križa u Cazinu.

Nakon inspekcije nastavnih zavoda u Cazinskom kotaru ustanovio je Mufti ef. iz Bihaća, da su u vrlo lošem stanju zgrade ibtidaija u Tržcu, Ostrožcu, Cazinu i Pećigradu, sibjan mekteba u Polju i Prošićima, džamije u Pištalinama i Polju i munara Gradske džamije u Cazinu.

Advertisement

Zbog toga reisul-ulema Čaušević preporučuje članu vakufskog povjerenstva hafizu Muradu ef. Pozdercu i drugima da se stara munara odmah sruši, jer je pogibeljno ostaviti je u takvom stanju i da se druga od kamena ili betona izgradi.  

Bio je uzoran trgovac i u svome poslu je uvijek prednjačio.

Uz to bio je i kavi hafiz i svakog ramazani-šerifa 45 godina učio je napamet mukabelu u Gradskoj džamiji u Cazinu i to ridaen li-llahi. Umro je 1930. godine ( Bajrić, 1964: 571). Imao je tri žene, Fatimu, Meleću i Hasibu i iza sebe je ostavio mnogo djece i sve ih je školovao i lijepo islamski odgojio.

Najpoznatiji Murat-agin sin bio je narodni heroj Nurija Pozderac.

Advertisement

Rođen je u Cazinu 15. januara 1892. godine i bio je član Jugoslavenske muslimanske organizacije (JMO), bio je poslanik u Skupštini Kraljevine Jugoslavije i potpresjednik Ustavnotvorne skupštine Kraljevine Jugoslavije. U toku Drugog svjetskog rata održano je Prvo zasjedanje Antifašističkog vijeća narodnog oslobođenja Jugoslavije (AVNOJ) u Bihaću 26. i 27. novembra 1942. godine na kojem je Nurija Pozderac izabran za potpresjednika Prvog zasjedanja AVNOJ-a, a poginuo je u okolici Tjentišta u bitci na Sutjesci 12. juna 1943. godine.

Izvor:medresa-cazin.ba

Novi Muallim  2024. Tradicija učenja hifza u Bihaću i Cazinskoj Krajini

autori mr.historije Amel Redžić, dr.hfz. Rifet Šahinović

Advertisement
Nastavi čitati

Religija

Šta trebamo znati o melekima?

Published

on

Meleki su posebna vrsta Allahovih stvorenja.

Stvoreni su od svjetlosti i imaju mogućnost da uzmu oblik ili pak da se pretvore u nečiji lik. Uzvišeni Allah stvorio ih je isključivo da bi Mu ibadet činili i da bi Njegove odredbe u svemiru izvršavali. Ne opiru se Allahovoj naredbi i izvršavaju ono što im On naredi. Nikada ne odbijaju Božiju naredbi. Njemu ibadet čineći nikada ne malaksavaju. Meleki su mnogobrojni i njihov broj zna samo Allah Uzvišeni.

Neki od meleka poznati su po svojim imenima. Obaveza je vjerovati u njih i u ono što se navodi da oni rade, dočim velika većina nisu poznati po svojim imenima i svojim zaduženjima, ali je obaveza vjerovati u njih općenito. Za njih veli Uzvišeni: ,, A meleki su samo robovi poštovani. ” (El – Enbija, 26.)

S obzirom na to da su meleki sazdani od svjetlosnih tijela, ljudi ih ne mogu vidjeti, jer to Svemogući Allah nije omogućio našem vidu.

Uzvišeni je učinio da su meleki po svojoj veličini i snazi iznad džina i ljudi.

Kaže Uzvišeni: ,, O, vi koji vjerujete, sebe i porodice svoje čuvajte od vatre čije će gorivo ljudi i kamenje biti, i o kojoj će se meleki strogo i snažno brinuti, koji se onome što im Allah zapovijedi neće opirati, i koji će ono što im se naredi izvršiti. ” (Et – Tahrim, 6.)

Advertisement

Allah je stvorio meleke u lijepom obliku sa mogućnošću poprimanja drugih oblika i pojavljivanja u ljudskom liku, kao što se melek Džibril pojavio Merjemi u ljudskom liku.

Kaže Uzvišeni: ,, Mi smo k njoj meleka Džibrila poslali, i on joj se pokazao u liku savršeno stvorena muškarca. ” (Merjem, 17.)

Razliku se po broju i veličini krila. Kaže Uzvišeni: ,, Hvaljen neka je Allah, Stvoritelj nebesa i Zemlje, koji meleke sa po dva, tri i četiri krila čini izaslanicima; On onome što stvara dodaje što hoće, On, uistinu sve može. ” (Fatir, 1.) Buharija i Muslim bilježe hadis od Abdullaha ibn Mesuda, r.a., da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., vidio Džibrila u noći Israa sa 600 krila.

Meleki su bespolna bića. Po ovom pitanju zalutali su arapski mušrici koji su tvrdili da su meleki ženskog spola. Uzvišeni Allah im je uzvratio na ovo rekavši: ,, Oni meleke koji su robovi Svemilosnog ženskinjem smatraju. Zar su oni prisustvovali stvaranju njihovom? – njihova će tvrdnja biti zapisana i oni će odgovarati! ” (Ez – Zuhruf, 19.)

Advertisement

Meleki ne jedu, ne piju, ne udaju se, ne žene se i nemaju poroda. Meleci se ne umaraju i nije im dosadno. Oni su bezgriješna bića. Meleki su časni i čestiti robovi. Kaže Uzvišeni: ,, U rukama izaslanika časnih, čestitih. ” (Abese, 15 – 16.)

U navedenom ajetu riječ ”sefere” podrazumijeva ”Allahove izaslanike Njegovim Poslanicima” , a riječi ”kirami berere” znače ”plemenite naravi i besprijekorno čistih i dobrih dijela”.

Meleci su veoma uredni u svim stvarima. Na to ukazuje i njihova poredanost u safove pred Uzvišenim Allahom: ,, …na Dan kada Ruh i meleki budu u redove poredani, kada će samo onaj kome Svemilosni dozvoli govoriti, a istinu će reći. ” (En – Nebe, 38.)

Ruh je Džibril.

Advertisement

Muslim bilježi od Džabira ibn Semure, r.a., da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: ,, Zar se nećete poredati u safove, kao što se meleki poredaju kod svog Gospodara? ” ashabi rekoše: ,, A kako se meleki poredaju kod svog Gospodara? ” on odgovori: ,, Upotpune prve safove i zbiju se u njima. ”

Meleki su mnogobrojna stvorenja i njihov broj zna jedino Onaj koji ih je stvorio. Kaže Uzvišeni: ,, A vojske Gospodara Tvoga samo On zna.” (El – Muddessir, 31.)

Meleki imaju imena, ali mi znamo samo mali broj njih. Navest ćemo imena meleka koja su spomenuta u ajetima i vjerodostojnim hadisima:

Džibril i Mikail melek

Kaže Uzvišeni Allah: ,, Reci: Ko bude neprijatelj Džebrilu, pa on Allahovom voljom tebi na srce stavlja Kur’an, potvrđujući istinitost onoga od prije, kao putokaz i radosnu vijest vjernicima. Ko je neprijatelj Allahu, melecima Njegovim i poslanicima Njegovim i Džibrilu i Mikailu – pa, Allah je, doista, neprijatelj onima koji ne vjeruju! ” (El – Bekare, 97-98.)

Advertisement

Israfil
Israfil je melek koji će puhnuti u sur. Džibril, Mikail i Israfil su meleki koje je Allahov Poslanik, a.s., spominjao u svojoj dovi koju je učio kada bi klanjao noću. Muslim bilježi u svojem Sahihu od Aiše, r.a., da je rekla: ,, Kada bi Allahov Poslanik, a.s., ustao noću da klanja, otpočinjao bi namaz ovom dovom: , Allahu, Gospodaru Džibrila, Mikaila i Israfila, Stvoritelju nebesa i Zemlje, Poznavaoče skrivenog i nevidljivog, Ti sudiš među Svojim robovima u onome u čemu se oni railaze. Uputi me na Istinu u onome u čemu se oni razilaze, s tvojom dozvolom. Zaista, Ti upućuješ onoga koga hoćeš na Pravi Put. ‘ ”

Malik
Malik je čuvar Vatre. Kaže Uzvišeni Allah o stanovnicima Vatre: ,, Oni će dozivati: , O, Malik! Neka Gospodar tvoj učini da umremo! ‘ ” (Ez – Zuhruf, 77.)

Munkir i Nekir
Potvrđeno je vjerodostojnim hadisima da su dva meleka koja će ispitivati mrtve u kaburima zovu Munkir i Nekir.

Harut i Marut
Iz ajeta se primjećuje da ih je Allah poslao kao iskušenje ljudima u jednom periodu. O njima su nanizana mnoga kazivanja, ali ništa od toga nije potvrđeno Kur’anom i Sunnetom.

Advertisement

Dužnosti meleka

Tekstovi Kur’ana i Sunneta ukazuju na to da meleki obavljaju velike i brojne poslove na nebesima i na Zemlji. Brojnost tih poslova i dužnosti ne može dosegnuti niko mimo Uzvišenog Allaha. Meleki su kvalifikovani prema poslovima kojima ih je Uzvišeni Allah zadužio:

1. Meleki zaduženi da nose Arš.
2. Melek zadužen za objavu (Džibril, a.s.).
3. Meleki zaduženi za džennetske kapije:
4. Meleki zaduženi za džehenemske kapije.
5. Melek zadužen za kišu, vjetar i oblake. To je melek Mikail sa svojim pomagačima.
6. Melek zadužen za puhanje u rog – sur. To je melek Israfil.
7.Melek brda, itd.

Veza između meleka i ljudi

Advertisement

Veza između meleka i Ademovog potomstva je čvrsta. Neki od njih bdiju nad nama dok smo još u majčinom stomaku, neki su zaduženi da nas paze i čuvaju, neki od njih zapisuju naša djela i postupke, neki od njih podstiču nas na dobro, a neki nam uzimaju dušu kada nam dođe smrtni čas. U nastavku slijedi pojašnjenje navedenog.

Meleki zaduženi za zametak u materici.

Meleki zaduženi da čuvaju i paze čovjeka.

Kaže Uzvišeni: ,, Uz svakog od vas su meleki, ispred njega i iza njega, – po Allahovoj naredbi nad njim bdiju. ” (Er – Rad, 11.) Tumač Kur’ana Ibn Abass, r.a., objašnjava da riječ ”muakkibatun”, koja je upotrebljena u ovom ajetu, označava meleke koje je Allah stvorio da čuvaju čovjeka od onoga što je ispred i iza njega a kada dođe Allahova odredba, ono što je Allah odredio da će ga zadesiti, oni ga ostave.

Advertisement

Meleki zaduženi za čuvanje (bilježenje) djela Ademovih potomaka.

Kaže Uzvišeni Allah: ,, A nad vama bdiju čuvari, kod Nas cijenjeni pisari, koji znaju ono što radite. ” (El – Infitar, 10-12) Allah je za svakog zadužio dva prisutna meleka koja se od njeg ne odvajaju i koji pišu njegova djela i riječi (Kaf, 17-18.)

Meleki zaduženi da podstiču Allahove robove na dobro.
Allah je za svakog čovjeka zadužio pratioca (karina), meleka koji ga podstiče na dobro i pobuđuje u njemu želju za njim, a zadužio je pratioca džina koji ga podstiče na zlo i uljepšava mu ga.

Meleki zaduženi za uzimanje duša ljudima.

Advertisement

To je Melek smrti koji je zadužen da odvaja duše i predaje ih drugim melekima koji su s njim da je odnesu do neba po Božijoj naredbi. Kaže Uzvišeni: ,, Reci: Melek smrti, koji vam je za to određen, duše će vam uzeti, a poslije ćete se Gospodaru svome vratiti. ” (Es – Sedžde, 11.)

Meleki počesto nevjernicima i zločincima po zasluzi uzimaju duše grubo bez ikakve samilosti i obazrivosti, dok duše vjernika uzimaju blago i nježno.

Svaki vjernik je dužan da besprijekorno vjeruje u navedeno, jer je vjerovanje u Allahove meleke temeljni šart islamskog vjerovanja (imana).

Za Akos.bA priredio: Admir Iković

Advertisement

akos.ba

Nastavi čitati

Religija

Prve riječi koje je izgovorio prvi čovjek na zemlji, Adem a.s.?

Published

on

Prve riječ koje je izgovorio prvi čovjek Adem a.s. Allahu, svom Stvoritelju  jesu ”elhamdulillah’‘ hvala Allahu. To se desilo nakon što je Uzvišeni Allah udahnuo dušu u prvog čovjeka Adema i kad je duša došla do grla Adem a.s. je kihnuo pa su mu meleki rekli da kaže ”elhamdulillah” Hvala Allahu pa je on izgovorio elhamdulillah

Prve riječi koje je Adem izgovorio prem stvorenjima jesu ”Es-selamu alejkum”, kojim ga je podučio Allah dželle šanuhu.

Bilježi Buharija od Ebu Hurejre, r.a., da je Allah, dž.š., stvorio Adema visokog 60 laktova, zatim mu je rekao: “Idi i poselami onu skupinu meleka, pa poslušaj kako će ti odgovoriti i neka to bude pozdrav tvoj i tvoga potomstva.” Pa je otišao i rekao: “Es-selamu alejkum!” Odgovorili su mu: ” Ve alejkumu selam ve rahmetullah!”.

Nastavi čitati

Religija

Poučna priča: Gospodaru ne dozvoli da tvoje blagodati spoznamo nakon što ih izgubimo!

Published

on

Prije nekoliko noći, u krevet sam legla nešto kasno iza ponoći. Onako umorna, čitajući po ko zna koji put ono što bi inače čitala pred spavanje, razmišljam da li naviti alarm u pola pet ili u pet. Navih ga u pet sati, mada mi je ovaj umor, koji sam osjećala cijelim tijelom, nagovještavao da će moj sabah otići  ”po stranu”.

Duboko u sebi sam osjećala neku tugu zbog činjenice da sam sebi dozvolila toliki umor i iscrpljenost, te ću zbog toga možda i propustiti po meni najljepši početak dana. I tako sam i zaspala.. razmišljajući.

Negdje pred zoru otprilike, usnila sam jednu od najjačih opomena, usnila sam jedan od najtežih snova. Sanjala sam da sam izgubila majku! Moju dušu, moje sidro, moju radost, moju utjehu, moje ohrabrenje.. I evo još uvijek osjećam tegobu, tugu i zahvalnost do sad ne viđenu. Tačno par minuta prije alarma sam se trznula kao nikada do tada. Sva zadihana, prepadnuta, sretna što je ipak bio san. Ugasim alarm i ustanem, nikad lakše do tada, nikad zahvalnije nego tada. Sretna jer mi je Onaj koji uputu daje poslao poruku kroz san. Sretna jer mi je Onaj koji olakšanje daje, olakšanje poslao sa prvim buđenjem.

Smatram ovo kao jednu veliku poruku Njegovu i sretna sam jer me ”udario” (opomenuo) tamo gdje me najviše boli, tamo gdje sam najslabija.

Advertisement

Hvala Mu jer mi je sa ovim snom osigurao prvi dnevni ibadet, a prema riječima našeg Poslanika Muhammeda (neka je salavat i selam na njega), taj dan sam osigurala i Njegovu garanciju.

Nakon sabaha, nisam mogla zaspati. U meni je još uvijek skakutala doza straha zbog sna.

Malo kasnije, uzela sam telefon i još uvijek drhtavim rukama,  ukucala majčin broj.

”Halo. Otkud ti ?”..kazala mi je.

Advertisement

”Ma evo malo poranila, ljepše se osjećam kad mi dan počne rano. Jesi li dobro ?”, upitah je.

”Dobro je, hvala Bogu.  Jutros sam baš dobro. Ne osjećam nikakve bolove i nema one ukočenosti u nogama kao obično. Kako si ti ? Kako si spavala? ”

”Nikad bolje majčice..nikad bolje. Čujemo se poslije, ako Bog da. Odoh se spremati za fakultet. Ljubim te.”

Osjetih duboko u sebi neopisivu radost, olakšanje, zahvalnost.. Suze olakšanja i sreće kao potok krenule su niz obraze.

Advertisement

akos.ba

Nastavi čitati

Religija

Šta se ne bi trebalo raditi za Kurban bajram: vjerske i društvene preporuke

Published

on

By

Kurban bajram, jedan od dva velika praznika u islamu, donosi posebnu atmosferu svečanosti, solidarnosti i duhovne povezanosti. Ipak, mnogi vjernici u tom danu, svjesno ili nesvjesno, zanemare određene običaje i preporuke koji oblikuju njegov puni smisao. U nastavku su istaknute prakse koje bi, prema mišljenju islamskih učenjaka i tradiciji muslimanskih zajednica, trebalo izbjegavati kako bi se praznik dočekao i proveo dostojanstveno.

1. Prespavati sabah-namaz

Sabah-namaz na jutro Bajrama ima posebno mjesto u duhovnosti prazničnog dana. Vrijeme između sabah i bajram-namaza tradicionalno se koristi za ibadet, zikr i pripremu. Propuštanje ovog namaza oduzima vjerniku važan duhovni početak blagdana.

2. Kašnjenje na bajram-namaz

Dolazak na bajram-namaz u posljednji trenutak znači propustiti važne poruke iz hutbe. Prema hadisu, Poslanik Muhammed, a.s., išao bi rano na bajram-namaz, hodajući, te se vraćao drugim putem – simbolično ukazujući na svečanost i posebnost dana.

3. Kasno davanje sadekatu-l-fitra

Premda se sadekatu-l-fitr daje uoči Ramazanskog bajrama, princip blagovremenog ispunjavanja vjerskih obaveza vrijedi i za druge prilike. Izbjegavanje odgađanja bilo koje obaveze, naročito u blagdanskim danima, preporučuje se kao pokazatelj ozbiljnosti u vjeri.

Advertisement

4. Zanemarivanje porodice u jutarnjim satima

Prvi bajramski zagrljaji, osmijesi i čestitke trebaju pripasti članovima porodice. Islamski učenjaci ukazuju da porodica ima prednost u pažnji i blagdanskoj atmosferi. Odlazak kod prijatelja, rodbine i komšija može uslijediti kasnije u toku dana.

5. Ostaviti nekoga da praznik dočeka sam

Praznik bi trebao biti vrijeme okupljanja i solidarnosti. Osobe koje su same – poput studenata, starijih, bolesnih ili onih koji nemaju porodicu – ne bi trebalo zaboraviti. Poziv u dom ili bajramska posjeta mogu imati ogroman emotivni značaj.

6. Nepripremljena odjeća i tijelo

Preporučeno je da se za Bajram obuku najljepši komadi odjeće koje osoba posjeduje. Kupanje (gusul), čista odjeća i dostojanstven izgled odražavaju poštovanje prema prazniku, kao i spremnost za duhovnu i fizičku čistoću.

7. Nepripremljen dom, dvorište i džamija

Čišćenje doma, avlije i džamijskog harema dio je pripreme za Bajram. Time se simbolično nastavlja proces čišćenja tijela, prostora i namjera koji je prethodio u danima posta i priprema za klanje kurbana.

Advertisement

8. Izostavljanje poklona

Darivanje za Bajram, naročito djece, doprinosi radosti i uspomenama koje traju cijeli život. Pokloni ne moraju biti skupi – pažnja i simbolika su ono što ostavlja trag.

9. Ignorisanje bajramske sergije

Sergija je prilika da se doprinese održavanju džemata i zajedničkih aktivnosti. U mnogim sredinama postoji običaj da roditelji djeci daju novac za sergiju, čime ih podučavaju vrijednostima darivanja.

10. Zaboraviti komšije

Podjela kurbanskog mesa, bajramluci ili čestitka komšiji dodatno jačaju veze među ljudima. Neprimjereno je preskakati pojedine komšije, čak i ako odnosi nisu najbolji. Praznik je prilika za pomirenje i pokazivanje širine duha.

11. Preskakanje selama

Islamska praksa predviđa da se svakoj čestitki prethodi sa „Esselamu alejkum“. To je pozdrav mira i sigurnosti, i dio je blagdanske etike. Tek nakon selama slijedi bajramska čestitka.

Advertisement

12. Izostanak posjeta

Porodične i prijateljske posjete su tradicionalan način obilježavanja Bajrama. Posebna pažnja posvećuje se bolesnima, starijima i onima u domovima i bolnicama. To je prilika za obnovu međuljudskih odnosa koji često izblijede zbog svakodnevnih obaveza.

13. Neposjećivanje mezarja

Posjeta mezarju uoči ili tokom Kurban bajrama u mnogim sredinama predstavlja uvažavanje prošlih generacija. Praksa podrazumijeva učenje dove, čišćenje mezara i prisjećanje onih koji više nisu s nama.

14. Neprimjereno odlaganje otpada nakon klanja kurbana

Kurban bajram sa sobom nosi i posebne higijenske obaveze. Neodgovorno odlaganje ostataka nakon klanja kurbana predstavlja ozbiljan problem u mnogim sredinama. U islamskom učenju čistoća je vrlina, a štetiti zajednici, okolini i javnom zdravlju ne samo da je neetično, nego i vjerski pokuđeno. Lokalni propisi i vjerske preporuke nalažu pravilno sakupljanje, pakovanje i odvoz organskog otpada u saradnji sa komunalnim službama.

15. Povezivanje Bajrama sa neprimjerenim zabavama

Islamska zajednica i vjerske institucije redovno upozoravaju da je spajanje Bajrama s kafanskim ambijentima, alkoholom ili zabavama koje su u suprotnosti s islamskim normama – neprihvatljivo. U zvaničnoj fetvi stoji da je to vid zloupotrebe vjerskih simbola i praznika.

Advertisement

Zaključak:
Kurban bajram je dan milosti, reda i dostojanstva. Pored žrtvovanja kurbana, važni su i međuljudski odnosi, briga o drugima, dostojanstveno ponašanje i poštovanje vjerskih vrijednosti. Pridržavanje adaba (lijepih običaja) doprinosi punini praznične radosti i svjedoči o kulturi i ozbiljnosti u vjeri.

N1

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije