Connect with us

Religija

Komentar hadisa: Džibrile, jesu li ovo moji sljedbenici?

Published

on

 

Čovjek se vrlo često, posebno na ovim našim balkanskim prostorima, nalazi u životno teškim situacijama.

 

Abdullah ibn Abbas, r. anhuma, prenosi da je Božiji Poslanik, s.a.v.s., rekao:

عُرِضَتْ عَلَيَّ الأُمَمُ، فأخَذَ النبيُّ يَمُرُّ معهُ الأُمَّةُ، والنبيُّ يَمُرُّ معهُ النَّفَرُ، والنبيُّ يَمُرُّ معهُ العَشَرَةُ، والنبيُّ يَمُرُّ معهُ الخَمْسَةُ، والنبيُّ يَمُرُّ وحْدَهُ، فَنَظَرْتُ فإذا سَوادٌ كَثِيرٌ، قُلتُ: يا جِبْرِيلُ، هَؤُلاءِ أُمَّتِي؟ قالَ: لا، ولَكِنِ انْظُرْ إلى الأُفُقِ، فَنَظَرْتُ فإذا سَوادٌ كَثِيرٌ، قالَ: هَؤُلاءِ أُمَّتُكَ، وهَؤُلاءِ سَبْعُونَ ألْفًا قُدّامَهُمْ لا حِسابَ عليهم ولا عَذابَ، قُلتُ: ولِمَ؟ قالَ: كانُوا لا يَكْتَوُونَ، ولا يَسْتَرْقُونَ، ولا يَتَطَيَّرُونَ، وعلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ فَقامَ إلَيْهِ عُكّاشَةُ بنُ مِحْصَنٍ، فقالَ: ادْعُ اللَّهَ أنْ يَجْعَلَنِي منهمْ، قالَ: اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ منهمْ ثُمَّ قامَ إلَيْهِ رَجُلٌ آخَرُ قالَ: ادْعُ اللَّهَ أنْ يَجْعَلَنِي منهمْ، قالَ: سَبَقَكَ بها عُكّاشَةُ. (البخاري)

“Pokazani su mi narodi, pa sam vidio vjerovjesnika s kojim prolazi cijela zajednica, s drugim vjerovjesnikom grupa ljudi. S trećim vjerovjesnikom prolaze deseterica, s četvrtim vjerovjesnikom prolaze peterica, a prošao je i jedan vjerovjesnik sam. A onda sam vidio veliko mnoštvo, pa upitah: ‘Džibrile, jesu li ovo moji sljedbenici?’ Reče: ‘Ne, ali sada pogledaj na horizont!’ Pa sam pogledao i vidio ogromno mnoštvo. ‘Ovo su tvoji sljedbenici. Među njima je predvodnica od sedamdeset hiljada ljudi, koji neće polagati račun niti će biti kažnjeni!’ Upitah: ‘Zašto?’ ‘Zato što nisu koristili kauterizaciju, nisu tražili da im se rukja uči, niti su bili skloni zloslutnji, nego su se na svoga Gospodara oslanjali.’ Ustade pred njim Ukaša ibn Mihsan pa zamoli: ‘Čini dovu Allahu, dž.š., da me učini od njih!’ Tada Poslanik, s.a.v.s., učini dovu: ‘Bože moj, učini ga od njih!’ Tada pred njim ustade drugi čovjek pa zamoli isto: ‘Čini dovu Allahu, dž.š., da me učini od njih!’ ‘Preduhitrio te je Ukaša’ – odgovori mu Poslanik, s.a.v.s.[1]

Čovjek se vrlo često, posebno na ovim našim balkanskim prostorima, nalazi u životno teškim situacijama. Pogađaju ga prirodne nepogode: poplave, suše, požari, mrazovi i gradovi, razorni vjetrovi, zemljotresi; društvene kataklizme: oružani sukobi, ratovi, protjerivanja, teror, genocid, urbicid, ekocid i dr. Osjeća čovjek da se takvim nedaćama ne može suprotstaviti svojim ograničenim osobnim snagama pa pribjegava traženju duhovne, metafizičke snage koja će mu osigurati život. I umjesto da se obraća Allahu, dž.š., i od Njega pomoć traži, a zatim da jača svoje osobne potencijale i potencijale zajednice i društva, on pribjegava nošenju različitih “magičnih” predmeta, konzumiranju “ljekovitih voda” koje liječe od svih bolesti, čak i sapiru grijehe, posjećuje mjesta dobrih ljudi za koje smatra da imaju čudotvornu moć, prati dešavanja oko sebe i na osnovu njih zaključuje da li će biti blagoslovljeno i uspješno ono što planira uraditi ili će doživjeti neuspjeh i očekuje u svemu tome – čudo.

Skoro svakodnevno dobivamo poruke da određeni tekst trebamo proslijediti dalje i da ćemo biti sretni zbog toga, a ako to ne uradimo, da ćemo doživjeti veliku nesreću i skoro po inerciji prosljeđujemo dalje poruku ne želeći da na sebe navučemo nesreću.

Na našu veliku žalost, danas, čak i u XXI stoljeću, među muslimanima se neznanje, sujevjerje, praznovjerje, mit i legenda prepričavaju, uvažavaju i cijene, a znanje, istraživanje i činjenice se nipodaštavaju i smatraju dalekim i stranim.

Ovo nisu posljedice djelovanja muslimanskih neprijatelja i svjetskih zavjera, ovo je stanje našeg duha, kulture, vjere i intelekta.

Ovakvim načinom života upropaštavamo i ono malo potencijala koje kao muslimani imamo, stvaramo vrlo ružnu sliku kod drugih da je islam vjera mitova i praznovjerja i umjesto da ponudimo novu viziju cijelom čovječanstvu kako da povrati svoje dostojanstvo mi ga strovaljujemo u zaostalost, neprosvijećnost i zabludu!

Pod praznovjerjem se misli na anahrone postupke i sisteme vrijednosti i posmatranja aktualnih dešavanja koji se povezuju uglavnom s nekom magijskom praksom i magijskom sviješću.

Savremeni čovjek je otuđen, nesretan, očajan, depresivan, ispunjen strahom i anksioznošću i traga za svim onim za što mu se čini da mu može pomoći da se izbavi iz tog teškog stanja i to nastoji primjenjivati, ne propitujući uopće koliko je to razumno, vjerodostojno i djelotvorno. Kako bi otklonio strah od nepoznatog, neizvjesne sutrašnjice i fenomena koje sebi ne umije objasniti on poseže za praznovjerjem i sujevjerjem.

Ono malo vremena koje provedemo sa svojom djecom i potomcima često iskoristimo da im prenesemo kazivanja i priče koje su pune mitova i legendi, bez ikakva osnova i historijskog utemeljenja.

Imanentno je čovjeku kada razmišlja o budućnosti, definira svoje životne ciljeve, utvrđuje strategiju i planove, kada treba da donese važne odluke u svome životu da se ne oslanja samo na osobno promišljanje, konsultiranje s mudrim i iskusnim ljudima nego i da traži nadahnuće, metafizičke smjernice i naputke Sveznajućeg, kako bi ispravno postupio i ne bi načinio grešku.

Pogubno je kada u tim nastojanjima zastrani pa umjesto da dobije duhovnu snagu i podršku, on se osloni na čine, običaje i prakse koji nemaju apsolutno nikakvo utemeljenje u šerijatu, nego naprotiv predstavljaju formu idolopoklonstva (širka), jer se moć i snaga pripisuje i podrška očekuje od nekog drugoga, a ne od Allaha, dž.š.

U situacijama kada nailazimo na pitanja na koja nemamo odgovora posežemo za sujevjerjima. Vrlo često smo u početku sumnjičavi prema njima, ali ih prihvatamo, uvjeravajući sami sebe da nam ne mogu štetiti, a mogu koristiti, a onda ih vremenom počinjemo neizostavno primjenjivati, osjećajući sve veći strah od nesreće ako ih zanemarimo.

Takvim djelovanjem čovjek je sebi prouzročio dva velika problema. Dobio je smjernice, uvjeren da su ispravne, i postupit će u skladu s njima, a nije ni svjestan da smjernice nisu valjane i da ga krivo usmjeravaju. Drugi veliki problem koji je izazvao jeste da je takvim postupkom počinio širk, jedini grijeh koji Allah, dž.š., ne prašta i time se udaljio od Njega, a posljedično tome i od svakog dobra. Takvim ponašanjem čovjek se sve više otuđuje, slabi i uništava u svakom smislu.

Poslanikova, s.a.v.s., glavna misija tokom prvih trinaest godina objave i njegovog boravka među mekkanskim mnogobošcima, bila je osloboditi ljude od njihovog praznovjernog i krivog vjerovanja te ih odvojiti od neznabožačke prakse gatanja, predskazanja i kumirstva.[2]

Koja su najprisutnija sujevjerja kod nas?

Praznovjerna svijest i pogled na svijet je veoma širok i obuhvata veliki broj različitih vjerovanja i praksi, od horoskopa i želje da na taj način saznamo budućnost, zloslutnje na osnovu dešavanja u prirodi, preko straha od petka 13, prelaska crne mačke preko puta, nošenja hamajlija, do traženja pomoći od evlija i dr.

Prisutna je praksa nošenja zapisa, amuleta, privjesaka, crvenog vunenog konca i sl., bilo da ih sami nosimo ili stavljamo na ruke naše djece s ciljem da ih štite od zlih utjecaja. Vrlo često majke kažu: “Ne može naškoditi djetetu, pa zašto ne bih primijenila, može da bude samo korisno”. Šejtan na ovaj način obmanjuje ljude da se tako stječe Božija naklonost i zaštita, a, ustvari, stječemo grijeh i mogućnost da odemo u neoprostivi grijeh (širk).

Predskazivanje zla (zloslutnja, tetajjur) veoma je širok pojam i označava pesimizam i odustajanje od akcije na osnovu znakova u prirodi, npr. leta ptica i sl. Naime, kod predkur'anskih Arapa je bio običaj da su dolazak jata ptica s desne strane smatrali dobrim znakom za putovanja i poslove, dok bi dolazak ptica s lijeve strane smatrali lošim, pa bi odlagali poslove, a na put ne bi polazili. Takve pojave izazivaju bojazan u ljudskom srcu i tište ga, umjesto da se osloni na Allaha, dž.š.

Mnogo je predaja koje se pripisuju Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., i navode se bez ikakvog niza prenosilaca (seneda), što znači da nisu utemeljene, a govore o tome šta nije dobro raditi u svakom danu sedmice, pojedinačno. U jednoj predaji, za subotu se kaže da je “dan nevolja i nezgoda. Taj dan je zabranjeno: rezanje noktiju, šišanje, brijanje i sastajanje sa ženom.” I za ostale dane postoje izmišljene predaje kojima se ljudima otežava život i vjera čini opterećujućom i nelogičnom.

Slobodno se može reći da je jedan od najraširenijih vidova sujevjerja kucanje u drvo radi sreće i berićeta. Prakticiraju ga svi bez obzira na religijsku pripadnost. Ovo se zasniva na starom vjerovanju po kojem su neuzubillah bogovi, odnosno demonska bića živjeli u drveću. Kada bi neko dolazio da moli neko od tih bića za nešto, ritual je zahtijevao da najprije dodirne koru drveta. Ako bi mu se ta želja kasnije ispunila, on je ponovno dolazio do istog drveta da kucne u njega. Ovo je bila poruka tom biću da je molba urodila plodom, a istovremeno gest zahvalnosti za uslišanu molbu. Ako želimo da hairli protekne ono što planiramo onda kao muslimani kažemo: mašallah, bez kucanja u drvo!

Mnogi smatraju da nas očekuje neprijatnost ukoliko nam put pređe crna mačka. Iako se crna mačka od drugih mačaka razlikuje samo po boji, ljudi su joj stoljećima pripisivali osobine zla. U srednjem vijeku u Evropi kada je počela histerija o vješticama, ulične mačke su često njegovale i hranile siromašne stare žene, koje su kasnije optuživane za vještičarenje. Tako su njihove mačje saputnice, od kojih su neke bile crne, smatrane krivim za vještičarenje. Iako je civilizacija napredovala i dalje postoje ljudi koji pljuju i vraćaju se tri koraka unazad kad im crna mačka pređe put.

Još jedno prisutno sujevjerje je vjerovanje u petak trinaesti, kao nesretan dan. Ono potiče od kršćana, a s islamom i muslimanima nema ništa zajedničko. Petak 13. ima vrlo konkretnu historijsku osnovu. Kontekst ovog datuma je hapšenje templara koje se desilo u noći između četvrtka i petka 1307. godine na teritoriji Francuske. Rano ujutro, u petak 13. oktobra 1307. godine došlo je do hapšenja svih značajnih templarskih velikodostojnika. Od tada potiče negativna konotacija ovog datuma koja je naknadno poživljavana kroz različite priče i mitove. Neki smatraju da se ona veže za Isaa, a.s., odnosno Isusa i njegove sljedbenike. Po kršćanskoj dogmi u petak je razapet Isus Hrist, a broj trinaest ukazuje na broj učesnika posljednje tajne večere. Juda, izdajnik, bio je 13. osoba za stolom.

Vjerovanje po kojem razbijeno ogledalo donosi sedam godina nesreće također je jedno od raširenih sujevjerja. Stari Rimljani su vjerovali da se čovjekov život obnavlja svakih sedam godina. Čovjek je mislio da je njegov odraz koji je vidio na površini jezera, bare, kasnije ogledala bio njegovo drugo ja, ili njegova druga duša. Pošto je razbijanjem ogledala taj život bio ugrožen, trebalo je čekati cijelih sedam godina da bi se on obnovio.

Također, po kršćanskom vjerovanju koje je naslijeđeno od paganskih naroda, prolazak ispod merdevina naslonjenih na zid donosi nesreću, zbog toga što je položaj merdevina u trouglu, a to je znak za život. Kada prolazimo kroz trougao, izazivamo sudbinu, uključujući i duhove koji žive ispod merdevina, a opet uključujući i zle duhove kojima se to neće svidjeti. Sve je ovo jasna zabluda, od koje se istinski utječemo Allahu, dž.š.

Koliko puta smo čuli: “Ne sjedi na ćošku stola, nećeš se udati”! Ma koliko mlade žene bile emancipovane, skoro svaka se poslije tih upozorenja skloni u stranu. Vjerovanje vuče korijene iz 18. stoljeća, kada su umjesto ovalnih stolova, koji simboliziraju porodičnu harmoniju, u upotrebu ušli ćoškasti, a ćošak, kao trn ili bodež, viđen je kao simbol razdora.

Kod neukih ljudi postoji uvjerenje da su određena mjesta na našem brdovitom Balkanu posebno berićetna i sveta, zbog nekog pobožnog muškarca ili žene koji su živjeli u tom mjestu, događaja koji je obilježio određeni vremenski period ili zbog “ukazivanja” umrle osobe živima na tom mjestu i sl. Vjeruje se da će ta svetišta i mezari evlija njihov život učiniti blagoslovljenim i da će ih osoba iz kabura usmjeravati u njihovom životu te da je moguće iscjeljenje od bolesti blagoslovom tih merhuma!

Itekako je važno sjećati se značajnih datuma iz naše prošlosti i velikih ličnosti koji su dali značajan doprinos očuvanju domovine i našeg identiteta na ovim prostorima, čime će i nas motivirati da uložimo sličan trud, ali nikada to obilježavanje značajnih datuma i ličnosti ne smije prerasti u čin traženja pomoći od njih ili, ne daj Bože, njihovog obožavanja.

Posjećivanje mezarja, nazivanje selama i učenje dove umrlima je šerijatski utemeljeno i pohvalno djelo. Međutim, obilazak turbeta i učenje dova kod njih s nadom da će ukopani u njima pomoći, nema osnova u islamu. Pomoć se traži samo od Allaha, dž.š.

Među ljudima postoji izvjestan broj dobrih znakova za koje se vjeruje da donose sreću. Mnoge muslimanske kuće ili automobili okićeni su ovakvim znakovima, a sve zarad postizanja sreće i bereketa. Rog i potkovica mogu se vidjeti na mnogim muslimanskim kućama. Vjeruje se da konjska potkovica iznad ulaznih vrata kuće čuva kuću od zla, a zakačena iznad kreveta čuva od noćnih mora. Čak se naglašava da šiljci moraju biti okrenuti prema gore kako se sreća ne bi preljevala. Vjerovanje da potkovica donosi sreću potiče od vjerovanja u simbol polukruga i Mjesečevog srpa. U ranijim religijama vjerovalo se da polukružni oblik posjeduje magijske moći i sposobnost zaštite. Tokom srednjeg vijeka crkva i javne zgrade imale su prozore i mnoge detalje na fasadama u obliku polukruga, jer je postojalo vjerovanje da ovaj oblik štiti od zlih sila. Stari Grci su konje počeli potkivati u četvrtom stoljeću. Pošto su konji u to vrijeme smatrani svetim životinjama i njihove potkovice su smatrane predmetima koji donose sreću.

Djetelina sa četiri lista smatra se jednim od svetih znakova. Postoji nekoliko legendi koje prate ovu biljku. Jedna od njih je da je h. Hava ponijela sa sobom djetelinu sa četiri lista kada je napuštala džennet. Također, stari Druidi u Engleskoj su vjerovali da djetelina sa četiri lista ima magijske osobine. Jedno od tih vjerovanja svodilo se na to da svako ko je pronađe, dobija mogućnost i sposobnost da vidi zla bića kao što su vještice i đavoli te da ih tako može izbjeći.

Vjeruje se, a to je postala praksa kod muslimana u Bosni, da žene, kada dolaze na babine tek rođenoj ženskoj djeci, trebaju ponijeti na dar dva jajeta i staviti ih djetetu pod jastuk, kako bi sljedeće rođeno dijete bilo muško. Poznato je i vjerovanje u berićet riže, kojom se posipaju mladenci, s ciljem da budu plodni u životu.

Vjeruje se da se činom otvaranja kišobrana u kući priziva bijeda u porodici. Ne samo zbog toga što se često otvarao kada je curila voda kroz krovove, nego i zato što je podsjećao na baldahin, koji je nosio sveštenik kada je vjernicima radio posljednje pomazanje prije smrti.

Sva ova praznovjerja, u manjoj ili većoj mjeri, prisutna su kod određenog dijela muslimana. Obaveza nam je napustiti sve te neutemeljene aktivnosti i okrenuti se suštini onoga s čime je došao posljednji Allahov poslanik Muhammed, s.a.v.s.

Jedno od prvih vjerovanja koje islam usađuje u duše svojih sljedbenika jeste činjenica da je ovaj kosmos i sve što je u Njemu, stvorio Jedan i Jedini, Svemogući i Apsolutni Gospodar, Allah dž.š., i da od Njega sve na ovom svijetu zavisi.

Čisto monoteističko vjerovanje temelj je zdravog islamskog društva. Islam je u svojoj osnovi došao da ljude udalji od svih zabludjelih i neutemeljenih vjerovanja te da uputi ljude vjerovanju i postupcima s kojima će postići uspjeh i sreću i svoj ovodunjalučki i ahiretski spas.

Ono što se traži od nas muslimana jeste da se oslobađamo mitova i praznovjerja, da razvijamo kritičko mišljenje kojim ćemo propitivati ono što vidimo i čujemo, usvajati ono što je utemeljeno na snažnim argumentima, a odbacivati ono što nema utemeljenja. Vjerujemo da je vrijeme čuda i nadnaravnosti (mu'džiza) prošlo, da nije svrha Božijih prijatelja (evlija), živih i mrtvih, da krše Božije zakonitosti koje vladaju u svijetu, a naša da se uzdamo u to, da nas hamajlije i talismani bez obzira od čega bili napravljeni neće štiti od zla, nego da naš uspjeh ili neuspjeh, zavisi isključivo od Božije volje i našeg truda i djelovanja.

Iako je od onoga što je Poslanik, s.a.v.s., spomenuo Abdullahu ibn Abbasu, r. anhuma, da su karakteristike onih koji će bez polaganja računa i ikakve kazne ući u džennet, jedino strogo zabranjena zlaslutnja, a kauterizacija i traženje da nam se Kur'an uči radi liječenja (rukja) dopušteni kada nam je to potrebno, ovdje Poslanik, s.a.v.s., govori o višoj razini vjerovanja i ponašanja u skladu s njim. Iako su ove radnje dopuštene, oni ih se iz ljubavi prema Allahu, dž.š., odriču, naglašavajući da se samo na Njega oslanjaju, da im je samo On potreban i da samo Njegovu podršku traže!

Autor: Zuhdija Hasanović

Iz knjige:  40 hadisa o snazi duhovnosti s komentarom

[1] El-Buhari, Sahih, “Kitabur-rikak”, br. 6.541.

[2] https://akos.ba/top-lista-najrasirenijih-praznovjerja-medu-bosnjacima/ (23. 10. 2020).

islam.ba

Nastavi čitati

Religija

Islamski centar u Maljevcu: Dosad prikupljeno 800.000 eura, izgradnja džamije stigla do polovine

Published

on

By

U naselju Maljevac, smještenom na granici Hrvatske i Bosne i Hercegovine, u toku je izgradnja modernog Islamskog centra, koji će služiti ne samo lokalnoj zajednici već i svim islamskim vjernicima koji prolaze Međunarodnim graničnim prijelazom.

Volonteri dežuraju ispred promotivnog štanda i pored promotivnih materijala, putnicima nude i okrijepu, odmor, te različite suvenire i poklone, a oni zauzvrat doniraju sredstva za izgradnju ovog vjerskog kompleksa.

Ovaj projekt je pokrenut iz inicijative džemata Maljevac osnovanog 1998. godine, a postao je simbol zajedništva i solidarnosti Bošnjaka s obje strane granice.

Prema riječima Admira ef. Muhića, imama džemata u Maljevcu i idejnog začetnika projekta, dosad je prikupljeno 800.000 eura zahvaljujući donacijama Bošnjaka iz Hrvatske, Slovenije i Bosne i Hercegovine.

“Ovdje na cesti D216, svaki put kada su gužve, naši volonteri stoje ispred promotivnog štanda nudeći putnicima okrijepu, promotivne materijale i priliku da se uključe u projekt izgradnje Islamskog centra”, ističe ef. Muhić.

Volonteri su okosnica svih aktivnosti. Oni ne samo da dočekuju putnike s osmijehom i toplim napitkom već im otvaraju vrata kako bi se ugrijali, odmorili ili obavili svoje potrebe. Zahvaljujući tim aktivnostima i donacijama putnika, prikupljen je značajan dio sredstava za izgradnju centra.

“Kamen temeljac smo postavili 1. maja 2023. godine uz prisustvo velikog broja vjernika iz BiH i Hrvatske. Do sada smo izgradili polovinu džamije, ali nam treba podrška svih Bošnjaka da završimo ovaj projekt i ostvarimo naš cilj – Islamski centar na ulazu u Evropsku uniju”, poručio je ef. Muhić.

Džemat Maljevac svoje aktivnosti započeo je u privatnim kućama, a 2002. godine kupio je i renovirao kuću koja do danas služi kao mjesto okupljanja.

Kako su potrebe zajednice rasle, pokrenuta je inicijativa za izgradnju džamije, što je rezultiralo otkupom zemljišta 2012. i 2020. godine.

Danas ovaj projekt nije samo mjesto za molitvu, već i simbol zajedništva, ustrajnosti i nade za buduće generacije Bošnjaka u pograničnom području.

“Pozivam sve naše Bošnjake da nam se pridruže i svojim sredstvima trajno ugrade u ovo dobro. Ovo nije samo džamija, već poruka zajedništva i za sve nas”, zaključuje ef. Muhić.

FENA

Nastavi čitati

Religija

Ko završi svoj dan zikrom i veličanjem Allaha, cijeli dan će mu biti upisan kao zikr

Published

on

Priredio: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Uzvišeni Allah, objavio je: ”Muslimanima i muslimankama, i vjernicima i vjernicama, i poslušnim muškarcima i poslušnim ženama, i iskrenim muškarcima i iskrenim ženama, i strpljivim muškarcima i strpljivim ženama, i poniznim muškarcima i poniznim ženama, i muškarcima koji dijele zekat i ženama koje dijele zekat, i muškarcima koji poste i ženama koje poste, i muškarcima koji o svojim stidnim mjestima vode brigu i ženama koje o svojim stidnim mjestima vode brigu, i muškarcima koji često spominju Allaha i ženama koje često spominju Allaha – Allah je, doista, za sve njih oprost i veliku nagradu pripremio.” (El-Ahzab, 35.)

U ovom ajetu nabrojana su svojstva iskrenih vjernika i vjernica, ali se samo uz jedno svojstvo spominje riječ ”mnogo” (كثيرا).

Naime, Uzvišeni Allah nije rekao: ”Muškarcima i ženama koji mnogo dijele zekat i koji mnogo poste”, već: ”Muškarcima koji često (mnogo) spominju Allaha i ženama koje često (mnogo) spominju Allaha.”

Allah, dželle šanuhu, oporučio je i naredio Zekerijau, alejhi selam, nakon što mu je objavio da će mu se roditi sin Jahja, da Allaha mnogo veliča i spominje, kao što se navodi u ajetu: ”Gospodaru moj” – zamoli on – “daj mi neki znak!” – “Znak će biti” – reče – “što tri dana s ljudima nećeš moći govoriti, osim znakovima. I često spominji Gospodara svoga i hvali Ga krajem dana i izjutra!” (Ali Imran, 41.)

Musa, alejhi selam, bio je u potpunosti svjestan istinitosti ovog blaga kada je rekao: ”I podaj mi za pomoćnika iz porodice moje Haruna, brata mog; osnaži me njime i učini drûgom u zadatku mome, da bismo Te mnogo hvalili i da bismo Te mnogo spominjali.” (Ta-Ha, 29-34.)

Allah muslimanima naređuje da Allaha mnogo spominju i veličaju, shodno ajetu: ”O vjernici, često Allaha spominjite i hvalite, i ujutro i navečer Ga veličajte.” (El-Ahzab, 41-42.)

Suprotno tome, jedna od osobina munafika je: ”Kada ustaju da molitvu obave, lijeno se dižu, i samo zato da bi se pokazali pred svijetom, a Allaha gotovo da i ne spomenu.” (En-Nisa, 142.)

Čak i pri susretu s neprijateljem u ratu, vjernicima se naređuje da Allaha mnogo spominju, kao što se navodi u ajetu: ”O vjernici, kada se s kakvom četom sukobite, smjeli budite i neprestano Allaha spominjite da biste postigli što želite.” (El-Enfal, 45.)

Stoga ne čudi da je prvo šejtanovo nastojanje u zavođenju ljudi, odvraćanje od zikra i veličanja Allaha, a ako šejtan uspije ”zarobiti” i obuzdati čovjekov jezik od zikra, onda će se i ostali organi predati bez borbe.

Uzvišeni Allah, objavio je: ”Njima je ovladao šejtan i učinio da zaborave na Allaha.” (El-Mudžadele, 19.)

Ibnul-Kajjim el-Dževzijje, rekao je: ”Najteža kazna na ovom svijetu je da Allah obuzda tvoj jezik da Ga ne veličaš i ne spominješ.”

Ko Allaha mnogo veliča i spominje, On ga zavoli, a koga Allah zavoli, On ga uputi i podari mu sposobnost razlikovanja istine od zablude u svakoj situaciji.

Abdullah ibn Mubarek, rekao je: ”Ko završi svoj dan zikrom i veličanjem Allaha, cijeli dan će mu biti upisan kao zikr.”

saff.ba

Nastavi čitati

Religija

Nismo ništa loše uradili a ljudi nas osuđuju, zašto?

Published

on

Kada se trudimo da živimo ispravno i da druge pozivamo stilu života koji vodi ka dobru i ovog i budućeg svijeta, znajmo da ćemo naići na mnogo otpora i osuda, iako ništa loše nismo uradili. Razlog za to je slabost u drugima i zona komfora iz koje neće da izađu.

Ako je cijena da ostanemo dostojanstveni ta da nešto prolazno, materijalno ne dobijemo – budimo spremni platiti tu cijenu.

Mnogo je veća cijena koju, u konačnici, plaćaju oni koji se boje stvorenja više od Stvoritelja, koji se stide sami sebe, koji se dodvoravaju i licemjerno prilagođavaju. Obraz i čast nemaju cijenu!

hfz. Ammar Bašić

Nastavi čitati

Religija

Ko je najveća neznalica među ljudima?

Published

on

Ko je najveća neznalica među ljudima?

datum objavljivanja: 3.09.2024.

Poslanik tada reče: ‘Ljudi, bojte se svoga Gospodara. Niko od vas neće nanijeti nepravdu vjerniku, a da mu se Allah neće osvetiti na Kijametskom danu.’“

 

Zabilježeno je da je Omer ibn Hatab upitao Ahnefa ibn Kajsa: “Ko je najveća neznalica među ljudima?“ Ahnef odgovori: “Onaj ko proda svoj Ahiret za dunjaluk.“ Omer ga upita: “Hoćeš li da ti kažem ko je veća neznalica od toga?“ Ahnef reče: “Hoću, vođo pravovjernih.“ Omer mu reče: “Onaj ko proda svoj Ahiret za dunjaluk drugog čovjeka.“

Činiti loše ljudima, vrijeđati, ogovarati, ponižavati, tuđe bespravno prisvajati ili čovjeka fizički ugrožavati – to vjera ne dozvoljava. Onaj ko to čini neće se moći grijeha osloboditi obraćajući se Allahu. Ljudi jedni drugima trebaju oprostiti da bi se, jedni prema drugima, učinjenih grijeha oslobodili. Ako oprost ne zatražiš, ako s tim grijehom učinjenim prema čovjeku pred Gospodara svjetova odeš, morat ćeš to u Danu konačnoga suda platiti. Platiti čime? Svojim dobrim djelima ili preuzimanjem grijeha od oštećenog.

Tako se gubi, odnosno proda Ahiret za dunjaluk drugog čovjeka.

Poslanika imamo za uzor. I u ovom segmentu življenja vjere, uzor nam je. Ebu Seid el-Hudri, r.a., kazuje: “Neki je muhadžir imao potrebu Poslanika nešto pitati i želio se s njim, s.a.v.s., nasamo naći. Poslanik je tada boravio u logoru Batha.

Noću je izlazio do Kabe da tavafi, a ujutro bi se vraćao da s ashabima klanja sabah. Jednom se duže zadržao u tavafu te požuri nazad kako bi prije izlaska sunca stigao u logor i s ashabima klanjao namaz. Pred njega izađe spomenuti čovjek,  uze za uzde njegove deve, zaustavi Poslanika i reče: ‘Allahov Poslaniče, imam potrebu kod tebe.’

Poslanik mu reče: ‘Pusti me, žurim, tvoja potreba će biti zadovoljena.’ Čovjek nije htio da ga pusti, a pošto se Poslanik pobojao da će zakasniti na sabah, malo ga je bičem udario i odgurnuo te pored njega prošao. Kada je klanjao sabah, Poslanik se okrenuo prema ljudima i rekao: ‘Gdje je onaj kojeg sam maloprije udario bičem? Neka mi vrati udarac.’ Čovjek je odgovorio: ‘Utječem se Allahu i Njegovom poslaniku.’ Poslanik ga pozva da se primakne.

Kad se primakao, Poslanik mu dade bič i reče: ‘Uzmi svoje pravo za primljeni udarac i vrati mi istom mjerom.’ Čovjek odgovori: ‘Utječem se Allahu od toga da udarim Njegova Poslanika. Oprostio sam ti, Allahov Poslaniče.’ Poslanik tada reče: ‘Ljudi, bojte se svoga Gospodara. Niko od vas neće nanijeti nepravdu vjerniku, a da mu se Allah neće osvetiti na Kijametskom danu.’“

Život, čast i imetak su, po učenju naše vjere nepovredive vrijednosti. Allah, dž.š., nas jasno, nedvosmisleno upozorava da je ubistvo grijeh za koji se sigurno ide u Džehennem. Vjera nas jasno uči da je čast drugog čovjeka svetost i da ničim nikad ne treba na tu čast udariti. Ljudski je život svetiji od Kabe, a Poslanik kaže: “Čovjek je djelo Božije i neka je proklet onaj koji to djelo ruši.“ U izvorima vjere naći ćemo jasne poruke, nijedan zalogaj tuđega ne uzimamo, jer time ugrožavamo sebe i svoj put ka spasu i uspjehu.

Enes, r.a., prenosi da je Poslanik rekao: “Često se prisjećaj smrti, to će te odvratiti od grijeha. Budi zahvalan, to će ti povećati blagodati. Često čini dovu, jer ne znaš kad će je Allah uslišati. Nipošto nemoj prekoračiti granicu niti pomagati da se ona prekorači. Dobro se čuvaj razvrata i nepravde, jer onome kome se nepravda nanese Allah bude pomagač. Dobro se čuvaj spletkarenja, jer se plod spletkarenja vraća spletkarošu.“

Imamo, braćo, svi mnogo posla na sebi. Taj posao discipliniranja sebe treba da uradimo kako ne bismo bili od onih koji svoj Ahiret daju za dunjaluk drugog čovjeka.

Olahko, bez razmišljanja o posljedicama, kvalificiramo ljude. Nije nikakva rijetkost da o ljudima bez ikakvih argumenata govorimo da su kriminalci, da su nečasni i nepošteni… Ako nemamo nikakve dokaze, i to materijalne, ako to što iznosimo nemamo čime pred sudom dokazati, tada bismo i radi našeg dunjaluka i radi naše vječnosti takvih se kvalifikacija trebali kloniti, jer istim širimo smutnju u društvu, a sebe vodimo u Vatru.

Kod nas je ova praksa posebno izražena kada poslije jednih na vlast dolaze drugi. Tada govore o nečasnostima prethodnika, a nikad niko ili je posve rijetko neko završio pred sudom da se to i dokaže. Vjera od nas zahtijeva da se ustegnemo od neosnovanih optužbi, a da kao vjernici i odgovorni ljudi osnovanu sumnju s potrebnim dokazima proslijedimo tužilaštvu i tako sebe uvrstimo u borce za istinu i pravdu, a ne budemo od onih koji prodaju svoj Ahiret za dunjaluk drugog čovjeka.

Omer, r.a., je rekao: “Vjerniku je dovoljno nesreće, ako ljude kudi zbog mahana koje i sam ima, ako kod drugih primjećuje svaku mahanu, a svoje ne vidi, i ako sugovornika uznemirava nečim što se sugovornika ne tiče.“ Čovjek može griješiti prema Stvoritelju i prema stvorenjima. Treba se ustegnuti od svakog grijeha, a posebno od grijeha prema čovjeku.

Evo zašto, Poslanik kaže: “Glasnik ispod Arša će povikati na Kijametskom danu: ‘Muhamedov ummete, ono što ste griješili prema Meni oprostio sam vam. Ostale su nesuglasice i nepravde među vama, oprostite ih jedni drugima i uđite u Džennet Mojom milošću.’“

islam.ba

Nastavi čitati

Religija

Šta si sve od zinaluka vidio?

Published

on

Šta si sve od zinaluka vidio?

datum objavljivanja: 10.01.2025.

Uzvišeni Allah kaže: “O vjernici, bojte se Allaha istinskom bogobojaznošću i ne umirite drugačije nego kao muslimani!” (Ali-Imran, 102.)

 

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Boj se Uzvišenog Allaha gdje god bio, poslije lošeg djela uradi dobro djelo, čime ćeš ga izbrisati i lijepo postupaj prema ljudima!”

Došao neki mladić kod šejha i veli mu: “Šejh efendi, mnogo se bojim zinaluka, ali teško je, prođem kroz grad, čaršiju, nagledam se svega, oskudno odjevenih djevojaka, raznog harama, molim te posavjetuj me kako da sačuvam svoje oči!”
Veli njemu šejh: “Otiđi do moje kuće, uzmi dvije kante, napuni ih vodom do vrha i donesi mi ih. Za svaku kap koju prospeš dobit ćeš jedan šamar od mene.”
Tako mladić ode i učini kako mu je šejh savjetovao. Donio je obje kante vode bez ijedne prolivene kapi.
Šejh ga upita: “Bio si strpljiv i donio si obje kante, a nisi ni kap prolio. Morao si proći kroz grad i čaršiju, pa reci mi kako si uspio i šta si sve od zinaluka vidio?”
Odgovara mu mladić: “ Šejh efendi, nisam skidao oči sa kanti da ne bih prolio vodu jer me bilo strah da ćeš me našamarati i tako sam išao strpljivo i smireno tako da nisam uspio ništa vidjeti.”
Odgovara mu šejh: “Kako si bio strpljiv da ne proliješ vodu, takav budi sa svojim imanom, drži oči na njemu, a kako si se bojao mene, tako se boj Uzvišenog Allaha i sačuvat ćeš svoje oči od zinaluka!”

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao Ibn Abbas, radijallahu anhu: “O dječače, poučiću te nekim riječima: Čuvaj Uzvišenog Allaha, On će tebe čuvati, čuvaj Uzvišenog Allaha naći češ Ga ispred sebe, kada moliš, moli Uzvišenog Allaha, a kada budeš tražio pomoć, traži je od Uzvišenog Allaha, i znaj da se sav ummet sakupi da ti donese neku korist ne bi ti donijeli osim ono što ti je Uzvišeni Allah zapisao, a kad bi se sakupili da ti nanesu neku štetu ne bi ti nanijeli štete osim onoliko koliko ti je Uzvišeni Allah propisao, podignuta su pera a osušile su se stranice.”

PORUKA:
Čuvajmo Uzvišenog Allaha, On će nas čuvati! Budimo Mu pokorni, On će nas usrećiti, približavajmo Mu se onim djelima koja su Njemu draga, to će nam biti zaštita od svakog zla. Sa kime bude Uzvišeni Allah, sa njime je Onaj koji nije nikada poražen, Zaštitnik koji ne spava i Upućivač koji ne odvodi krivim putem.

islam.ba

Nastavi čitati

Religija

Ljudski um je samo sredstvo za proučavanje i istraživanje, a nije kreator znanja

Published

on

Priredio: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Uzvišeni Allah, objavio je: ”Mi šaljemo vjetrove da oplođuju, a iz neba spuštamo kišu, pa vas njome napajamo – vi time ne možete raspolagati.” (El-Hidžr, 22.)

Ovo je jedan u nizu ajeta koji se obraća ljudskom umu s namjerom da ga uvjeri u postojanje Svemoćnog Stvoritelja. Stoga on sadrži mnogobrojne nadnaravnosti (mu'džize) od kojih su neke privukle posebnu pažnju ljudima iz vremena objavljivanja Kur'ana, a to je jezička i retorička nadnaravnost, jer su tadašnji Arapi bili vrsni poznavaoci arapskog jezika i svih njegovih finesa.

Naime, u ovoj suri, u samo jednoj riječi, sadržani su glagol, subjekt i (glagolski) objekat, a to je riječ: (فَأَسْقَيْنَاكُمُوهُ) – ”pa vas njome napajamo”. Ovo je inače najduža riječ u Kur'anu i ima jedanaest slova.

Jedno od jezičkih čuda u ovom ajetu je i to što se u ovom kontekstu koristi glagol ”eska” (أسقى) umjesto ”sekâ” (سقى), pa je rečeno (فَأَسْقَيْنَاكُمُوهُ), a nije (فسقيناكموه), jer se značenja ova dva oblika razlikuju, tako da izraz: eskâhu (اسقاه) znači: pripremiti nekome nešto da popije, a izraz: sekâhu (سقاه) znači: dao mu je da pije ono što je već pripremljeno.

Stoga se u Kur'anu, kada se spominje džennetsko piće, koristi oblik ”sekâ” (سقى), jer je džennetsko piće već pripremljeno za njegove stanovnike, shodno ajetu: ( وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا ) – ”I daće im Gospodar njihov da piju čisto piće.” (El-Insan, 21.)

Zatim, ovaj ajet sadrži i naučnu nadnaravnost, koja cilja na umove kasnijih vremena, koji će ga razumjeti kada otkriju i shvate proces padanja kiše i kruženja vode u prirodi.

Tek u dvadesetom stoljeću ljudi su otkrili da su oblaci zapravo smrznute kapljice vodene pare koje lebde u atmosferi. Naučnici su, umjesto što su svo ovo vrijeme mislili da su oblaci kao magla, mogli skratiti trinaest stoljeća truda da su vjerovali u Allahovu Knjigu, koja spominje ovu činjenicu u suri En-Nur: ”Zar ne vidiš da Allah razgoni oblake, i onda ih spaja i jedne nad drugima gomila, pa ti vidiš kišu kako iz njih pada.” (En-Nur, 43.)

Nakon dugog truda, zaključili su da je proces padanja kiše isti kao što je objašnjeno u ovom i drugim ajetima, a to je da ove sićušne čestice ili kapljice ostaju da lebde na određenoj visini zahvaljujući ravnoteži između gustine koja ih podiže i zemljine gravitacije, tako da ne padaju na zemlju, niti se dižu izvan atmosfere. I ostaju tako sve dok ne dođu oplođujući vjetrovi, a onda se ove sićušne kapljice skupe, zgusnu i padnu.

Neki oholi naučnici, obmanuti ovim otkrićem, vjerovali su da će im poznavanje ovog procesa omogućiti da kontrolišu padavine, ali nisu znali da su za to potrebni vjetrovi sa specifičnim svojstvima. Kada su shvatili proces stvaranja vjetra, shvatili su da je nemoguće da ljudske sposobnosti, ma koliko bile napredne, stvore od tih vjetrova jedinstveni vazdušni front.

Neki su se opet oslanjali na vještačko stvaranje kiše širenjem vještačkog oprašivanja, kao što je srebrni jodid ili ispuštanje tečnog propana u oblak, ali taj proces nije bio ekonomičan, a takođe je zagadio atmosferu i narušio ekološku ravnotežu.

Jedno od pogrešnih uvjerenja u koje su ljudi dugo vjerovali je da postoje tzv. kišne godine i sušne godine, ali svoju grešku nisu primijetili sve dok naučnici nisu bili u stanju pratiti padavine i otkriti da zapravo ne prođe ni jedan dan bez kiše, i da je godišnja količina padavina na Zemlji konstantna, ali varira od jedne regije do druge.

Ovo je takođe bilo jedno od naučnih čuda, kao što je svemogući Allah rekao: ”Mi s neba s mjerom kišu spuštamo, i u zemlji je zadržavamo – a kadri smo da je i odvedemo.” (El-Mu'minun, 18.)

Abdullah ibn Abbas, radijallahu anhuma, prenosi hadis u kojem je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Ne postoji ni jedna godina sa manje kiše od druge, ali Uzvišeni Allah je usmjerava kako hoće.” (El-Bejheki, El-Hakim, El-Taberi, Ibn Ebi Hatim; šejh El-Albani je hadis ocijenio vjerodostojnim – sahih)

Međutim, najveće naučno čudo u ovom ajetu za nemoćne ljudske umove, koji vjeruju da je čovjek tvorac znanja, krije se u Allahovim riječima: ”Vi time ne možete raspolagati.” (مَا أَنتُمْ لَهُ بِخَازِنِينَ).

A to znači da nije u ljudskoj moći da obuzda i spriječi ovaj prirodni proces nastanka i padanja kiše. Ovo je nepobitan dokaz i potvrda da je izvor znanja Allah, a da je ljudski um samo sredstvo ili oruđe za proučavanje i istraživanje, a ne kreator znanja.

Svako naučno otkriće je samo korištenje i primjena nepromjenjivih univerzalnih zakona koje je čovjek otkrio, a on nije u stanju promijeniti nijedno svojstvo ili funkciju nijednog od tih zakona.

Naučnici su nedavno dokazali da je voda jedina supstanca koja se ne može zgušnjavati (komprimirati) i jedina supstanca koja se kreće između tri stanja: čvrstog, tekućeg i gasovitog bez ljudske intervencije, a njena količina se ne smanjuje niti iscrpljuje kao druge supstance.

Stoga, Allah nije ograničio pohranjivanje vode samo na zemlju, već je učinio da ona stalno kruži u okeanima, podzemnim vodama i atmosferi, i učinio je da voda isparava na svim temperaturama, a kiša pada s mjerom, i da nije toga biljke i drveće u planinama ne bi živjelo.

Jer voda je tajna života, nema živog bića koje je lišeno nje, a čovjek je obijesno biće, pa mu Allah nije povjerio da je čuva,već Allah bdije nad njom, čuva je za nas i pretvara je u ukusnu izvorsku vodu – a da je htio mogao ju je učniti slanom i mogao je učniti da ona iščezne ili presuši, i On je s mjerom spušta gdje hoće.

saff.ba

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije