Connect with us

Religija

Komentar hadisa: Džibrile, jesu li ovo moji sljedbenici?

Published

on

 

Čovjek se vrlo često, posebno na ovim našim balkanskim prostorima, nalazi u životno teškim situacijama.

 

Abdullah ibn Abbas, r. anhuma, prenosi da je Božiji Poslanik, s.a.v.s., rekao:

Advertisement

عُرِضَتْ عَلَيَّ الأُمَمُ، فأخَذَ النبيُّ يَمُرُّ معهُ الأُمَّةُ، والنبيُّ يَمُرُّ معهُ النَّفَرُ، والنبيُّ يَمُرُّ معهُ العَشَرَةُ، والنبيُّ يَمُرُّ معهُ الخَمْسَةُ، والنبيُّ يَمُرُّ وحْدَهُ، فَنَظَرْتُ فإذا سَوادٌ كَثِيرٌ، قُلتُ: يا جِبْرِيلُ، هَؤُلاءِ أُمَّتِي؟ قالَ: لا، ولَكِنِ انْظُرْ إلى الأُفُقِ، فَنَظَرْتُ فإذا سَوادٌ كَثِيرٌ، قالَ: هَؤُلاءِ أُمَّتُكَ، وهَؤُلاءِ سَبْعُونَ ألْفًا قُدّامَهُمْ لا حِسابَ عليهم ولا عَذابَ، قُلتُ: ولِمَ؟ قالَ: كانُوا لا يَكْتَوُونَ، ولا يَسْتَرْقُونَ، ولا يَتَطَيَّرُونَ، وعلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ فَقامَ إلَيْهِ عُكّاشَةُ بنُ مِحْصَنٍ، فقالَ: ادْعُ اللَّهَ أنْ يَجْعَلَنِي منهمْ، قالَ: اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ منهمْ ثُمَّ قامَ إلَيْهِ رَجُلٌ آخَرُ قالَ: ادْعُ اللَّهَ أنْ يَجْعَلَنِي منهمْ، قالَ: سَبَقَكَ بها عُكّاشَةُ. (البخاري)

“Pokazani su mi narodi, pa sam vidio vjerovjesnika s kojim prolazi cijela zajednica, s drugim vjerovjesnikom grupa ljudi. S trećim vjerovjesnikom prolaze deseterica, s četvrtim vjerovjesnikom prolaze peterica, a prošao je i jedan vjerovjesnik sam. A onda sam vidio veliko mnoštvo, pa upitah: ‘Džibrile, jesu li ovo moji sljedbenici?’ Reče: ‘Ne, ali sada pogledaj na horizont!’ Pa sam pogledao i vidio ogromno mnoštvo. ‘Ovo su tvoji sljedbenici. Među njima je predvodnica od sedamdeset hiljada ljudi, koji neće polagati račun niti će biti kažnjeni!’ Upitah: ‘Zašto?’ ‘Zato što nisu koristili kauterizaciju, nisu tražili da im se rukja uči, niti su bili skloni zloslutnji, nego su se na svoga Gospodara oslanjali.’ Ustade pred njim Ukaša ibn Mihsan pa zamoli: ‘Čini dovu Allahu, dž.š., da me učini od njih!’ Tada Poslanik, s.a.v.s., učini dovu: ‘Bože moj, učini ga od njih!’ Tada pred njim ustade drugi čovjek pa zamoli isto: ‘Čini dovu Allahu, dž.š., da me učini od njih!’ ‘Preduhitrio te je Ukaša’ – odgovori mu Poslanik, s.a.v.s.[1]

Čovjek se vrlo često, posebno na ovim našim balkanskim prostorima, nalazi u životno teškim situacijama. Pogađaju ga prirodne nepogode: poplave, suše, požari, mrazovi i gradovi, razorni vjetrovi, zemljotresi; društvene kataklizme: oružani sukobi, ratovi, protjerivanja, teror, genocid, urbicid, ekocid i dr. Osjeća čovjek da se takvim nedaćama ne može suprotstaviti svojim ograničenim osobnim snagama pa pribjegava traženju duhovne, metafizičke snage koja će mu osigurati život. I umjesto da se obraća Allahu, dž.š., i od Njega pomoć traži, a zatim da jača svoje osobne potencijale i potencijale zajednice i društva, on pribjegava nošenju različitih “magičnih” predmeta, konzumiranju “ljekovitih voda” koje liječe od svih bolesti, čak i sapiru grijehe, posjećuje mjesta dobrih ljudi za koje smatra da imaju čudotvornu moć, prati dešavanja oko sebe i na osnovu njih zaključuje da li će biti blagoslovljeno i uspješno ono što planira uraditi ili će doživjeti neuspjeh i očekuje u svemu tome – čudo.

Skoro svakodnevno dobivamo poruke da određeni tekst trebamo proslijediti dalje i da ćemo biti sretni zbog toga, a ako to ne uradimo, da ćemo doživjeti veliku nesreću i skoro po inerciji prosljeđujemo dalje poruku ne želeći da na sebe navučemo nesreću.

Advertisement

Na našu veliku žalost, danas, čak i u XXI stoljeću, među muslimanima se neznanje, sujevjerje, praznovjerje, mit i legenda prepričavaju, uvažavaju i cijene, a znanje, istraživanje i činjenice se nipodaštavaju i smatraju dalekim i stranim.

Ovo nisu posljedice djelovanja muslimanskih neprijatelja i svjetskih zavjera, ovo je stanje našeg duha, kulture, vjere i intelekta.

Ovakvim načinom života upropaštavamo i ono malo potencijala koje kao muslimani imamo, stvaramo vrlo ružnu sliku kod drugih da je islam vjera mitova i praznovjerja i umjesto da ponudimo novu viziju cijelom čovječanstvu kako da povrati svoje dostojanstvo mi ga strovaljujemo u zaostalost, neprosvijećnost i zabludu!

Pod praznovjerjem se misli na anahrone postupke i sisteme vrijednosti i posmatranja aktualnih dešavanja koji se povezuju uglavnom s nekom magijskom praksom i magijskom sviješću.

Advertisement

Savremeni čovjek je otuđen, nesretan, očajan, depresivan, ispunjen strahom i anksioznošću i traga za svim onim za što mu se čini da mu može pomoći da se izbavi iz tog teškog stanja i to nastoji primjenjivati, ne propitujući uopće koliko je to razumno, vjerodostojno i djelotvorno. Kako bi otklonio strah od nepoznatog, neizvjesne sutrašnjice i fenomena koje sebi ne umije objasniti on poseže za praznovjerjem i sujevjerjem.

Ono malo vremena koje provedemo sa svojom djecom i potomcima često iskoristimo da im prenesemo kazivanja i priče koje su pune mitova i legendi, bez ikakva osnova i historijskog utemeljenja.

Imanentno je čovjeku kada razmišlja o budućnosti, definira svoje životne ciljeve, utvrđuje strategiju i planove, kada treba da donese važne odluke u svome životu da se ne oslanja samo na osobno promišljanje, konsultiranje s mudrim i iskusnim ljudima nego i da traži nadahnuće, metafizičke smjernice i naputke Sveznajućeg, kako bi ispravno postupio i ne bi načinio grešku.

Pogubno je kada u tim nastojanjima zastrani pa umjesto da dobije duhovnu snagu i podršku, on se osloni na čine, običaje i prakse koji nemaju apsolutno nikakvo utemeljenje u šerijatu, nego naprotiv predstavljaju formu idolopoklonstva (širka), jer se moć i snaga pripisuje i podrška očekuje od nekog drugoga, a ne od Allaha, dž.š.

Advertisement

U situacijama kada nailazimo na pitanja na koja nemamo odgovora posežemo za sujevjerjima. Vrlo često smo u početku sumnjičavi prema njima, ali ih prihvatamo, uvjeravajući sami sebe da nam ne mogu štetiti, a mogu koristiti, a onda ih vremenom počinjemo neizostavno primjenjivati, osjećajući sve veći strah od nesreće ako ih zanemarimo.

Takvim djelovanjem čovjek je sebi prouzročio dva velika problema. Dobio je smjernice, uvjeren da su ispravne, i postupit će u skladu s njima, a nije ni svjestan da smjernice nisu valjane i da ga krivo usmjeravaju. Drugi veliki problem koji je izazvao jeste da je takvim postupkom počinio širk, jedini grijeh koji Allah, dž.š., ne prašta i time se udaljio od Njega, a posljedično tome i od svakog dobra. Takvim ponašanjem čovjek se sve više otuđuje, slabi i uništava u svakom smislu.

Poslanikova, s.a.v.s., glavna misija tokom prvih trinaest godina objave i njegovog boravka među mekkanskim mnogobošcima, bila je osloboditi ljude od njihovog praznovjernog i krivog vjerovanja te ih odvojiti od neznabožačke prakse gatanja, predskazanja i kumirstva.[2]

Koja su najprisutnija sujevjerja kod nas?

Advertisement

Praznovjerna svijest i pogled na svijet je veoma širok i obuhvata veliki broj različitih vjerovanja i praksi, od horoskopa i želje da na taj način saznamo budućnost, zloslutnje na osnovu dešavanja u prirodi, preko straha od petka 13, prelaska crne mačke preko puta, nošenja hamajlija, do traženja pomoći od evlija i dr.

Prisutna je praksa nošenja zapisa, amuleta, privjesaka, crvenog vunenog konca i sl., bilo da ih sami nosimo ili stavljamo na ruke naše djece s ciljem da ih štite od zlih utjecaja. Vrlo često majke kažu: “Ne može naškoditi djetetu, pa zašto ne bih primijenila, može da bude samo korisno”. Šejtan na ovaj način obmanjuje ljude da se tako stječe Božija naklonost i zaštita, a, ustvari, stječemo grijeh i mogućnost da odemo u neoprostivi grijeh (širk).

Predskazivanje zla (zloslutnja, tetajjur) veoma je širok pojam i označava pesimizam i odustajanje od akcije na osnovu znakova u prirodi, npr. leta ptica i sl. Naime, kod predkur'anskih Arapa je bio običaj da su dolazak jata ptica s desne strane smatrali dobrim znakom za putovanja i poslove, dok bi dolazak ptica s lijeve strane smatrali lošim, pa bi odlagali poslove, a na put ne bi polazili. Takve pojave izazivaju bojazan u ljudskom srcu i tište ga, umjesto da se osloni na Allaha, dž.š.

Mnogo je predaja koje se pripisuju Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., i navode se bez ikakvog niza prenosilaca (seneda), što znači da nisu utemeljene, a govore o tome šta nije dobro raditi u svakom danu sedmice, pojedinačno. U jednoj predaji, za subotu se kaže da je “dan nevolja i nezgoda. Taj dan je zabranjeno: rezanje noktiju, šišanje, brijanje i sastajanje sa ženom.” I za ostale dane postoje izmišljene predaje kojima se ljudima otežava život i vjera čini opterećujućom i nelogičnom.

Advertisement

Slobodno se može reći da je jedan od najraširenijih vidova sujevjerja kucanje u drvo radi sreće i berićeta. Prakticiraju ga svi bez obzira na religijsku pripadnost. Ovo se zasniva na starom vjerovanju po kojem su neuzubillah bogovi, odnosno demonska bića živjeli u drveću. Kada bi neko dolazio da moli neko od tih bića za nešto, ritual je zahtijevao da najprije dodirne koru drveta. Ako bi mu se ta želja kasnije ispunila, on je ponovno dolazio do istog drveta da kucne u njega. Ovo je bila poruka tom biću da je molba urodila plodom, a istovremeno gest zahvalnosti za uslišanu molbu. Ako želimo da hairli protekne ono što planiramo onda kao muslimani kažemo: mašallah, bez kucanja u drvo!

Mnogi smatraju da nas očekuje neprijatnost ukoliko nam put pređe crna mačka. Iako se crna mačka od drugih mačaka razlikuje samo po boji, ljudi su joj stoljećima pripisivali osobine zla. U srednjem vijeku u Evropi kada je počela histerija o vješticama, ulične mačke su često njegovale i hranile siromašne stare žene, koje su kasnije optuživane za vještičarenje. Tako su njihove mačje saputnice, od kojih su neke bile crne, smatrane krivim za vještičarenje. Iako je civilizacija napredovala i dalje postoje ljudi koji pljuju i vraćaju se tri koraka unazad kad im crna mačka pređe put.

Još jedno prisutno sujevjerje je vjerovanje u petak trinaesti, kao nesretan dan. Ono potiče od kršćana, a s islamom i muslimanima nema ništa zajedničko. Petak 13. ima vrlo konkretnu historijsku osnovu. Kontekst ovog datuma je hapšenje templara koje se desilo u noći između četvrtka i petka 1307. godine na teritoriji Francuske. Rano ujutro, u petak 13. oktobra 1307. godine došlo je do hapšenja svih značajnih templarskih velikodostojnika. Od tada potiče negativna konotacija ovog datuma koja je naknadno poživljavana kroz različite priče i mitove. Neki smatraju da se ona veže za Isaa, a.s., odnosno Isusa i njegove sljedbenike. Po kršćanskoj dogmi u petak je razapet Isus Hrist, a broj trinaest ukazuje na broj učesnika posljednje tajne večere. Juda, izdajnik, bio je 13. osoba za stolom.

Vjerovanje po kojem razbijeno ogledalo donosi sedam godina nesreće također je jedno od raširenih sujevjerja. Stari Rimljani su vjerovali da se čovjekov život obnavlja svakih sedam godina. Čovjek je mislio da je njegov odraz koji je vidio na površini jezera, bare, kasnije ogledala bio njegovo drugo ja, ili njegova druga duša. Pošto je razbijanjem ogledala taj život bio ugrožen, trebalo je čekati cijelih sedam godina da bi se on obnovio.

Advertisement

Također, po kršćanskom vjerovanju koje je naslijeđeno od paganskih naroda, prolazak ispod merdevina naslonjenih na zid donosi nesreću, zbog toga što je položaj merdevina u trouglu, a to je znak za život. Kada prolazimo kroz trougao, izazivamo sudbinu, uključujući i duhove koji žive ispod merdevina, a opet uključujući i zle duhove kojima se to neće svidjeti. Sve je ovo jasna zabluda, od koje se istinski utječemo Allahu, dž.š.

Koliko puta smo čuli: “Ne sjedi na ćošku stola, nećeš se udati”! Ma koliko mlade žene bile emancipovane, skoro svaka se poslije tih upozorenja skloni u stranu. Vjerovanje vuče korijene iz 18. stoljeća, kada su umjesto ovalnih stolova, koji simboliziraju porodičnu harmoniju, u upotrebu ušli ćoškasti, a ćošak, kao trn ili bodež, viđen je kao simbol razdora.

Kod neukih ljudi postoji uvjerenje da su određena mjesta na našem brdovitom Balkanu posebno berićetna i sveta, zbog nekog pobožnog muškarca ili žene koji su živjeli u tom mjestu, događaja koji je obilježio određeni vremenski period ili zbog “ukazivanja” umrle osobe živima na tom mjestu i sl. Vjeruje se da će ta svetišta i mezari evlija njihov život učiniti blagoslovljenim i da će ih osoba iz kabura usmjeravati u njihovom životu te da je moguće iscjeljenje od bolesti blagoslovom tih merhuma!

Itekako je važno sjećati se značajnih datuma iz naše prošlosti i velikih ličnosti koji su dali značajan doprinos očuvanju domovine i našeg identiteta na ovim prostorima, čime će i nas motivirati da uložimo sličan trud, ali nikada to obilježavanje značajnih datuma i ličnosti ne smije prerasti u čin traženja pomoći od njih ili, ne daj Bože, njihovog obožavanja.

Advertisement

Posjećivanje mezarja, nazivanje selama i učenje dove umrlima je šerijatski utemeljeno i pohvalno djelo. Međutim, obilazak turbeta i učenje dova kod njih s nadom da će ukopani u njima pomoći, nema osnova u islamu. Pomoć se traži samo od Allaha, dž.š.

Među ljudima postoji izvjestan broj dobrih znakova za koje se vjeruje da donose sreću. Mnoge muslimanske kuće ili automobili okićeni su ovakvim znakovima, a sve zarad postizanja sreće i bereketa. Rog i potkovica mogu se vidjeti na mnogim muslimanskim kućama. Vjeruje se da konjska potkovica iznad ulaznih vrata kuće čuva kuću od zla, a zakačena iznad kreveta čuva od noćnih mora. Čak se naglašava da šiljci moraju biti okrenuti prema gore kako se sreća ne bi preljevala. Vjerovanje da potkovica donosi sreću potiče od vjerovanja u simbol polukruga i Mjesečevog srpa. U ranijim religijama vjerovalo se da polukružni oblik posjeduje magijske moći i sposobnost zaštite. Tokom srednjeg vijeka crkva i javne zgrade imale su prozore i mnoge detalje na fasadama u obliku polukruga, jer je postojalo vjerovanje da ovaj oblik štiti od zlih sila. Stari Grci su konje počeli potkivati u četvrtom stoljeću. Pošto su konji u to vrijeme smatrani svetim životinjama i njihove potkovice su smatrane predmetima koji donose sreću.

Djetelina sa četiri lista smatra se jednim od svetih znakova. Postoji nekoliko legendi koje prate ovu biljku. Jedna od njih je da je h. Hava ponijela sa sobom djetelinu sa četiri lista kada je napuštala džennet. Također, stari Druidi u Engleskoj su vjerovali da djetelina sa četiri lista ima magijske osobine. Jedno od tih vjerovanja svodilo se na to da svako ko je pronađe, dobija mogućnost i sposobnost da vidi zla bića kao što su vještice i đavoli te da ih tako može izbjeći.

Vjeruje se, a to je postala praksa kod muslimana u Bosni, da žene, kada dolaze na babine tek rođenoj ženskoj djeci, trebaju ponijeti na dar dva jajeta i staviti ih djetetu pod jastuk, kako bi sljedeće rođeno dijete bilo muško. Poznato je i vjerovanje u berićet riže, kojom se posipaju mladenci, s ciljem da budu plodni u životu.

Advertisement

Vjeruje se da se činom otvaranja kišobrana u kući priziva bijeda u porodici. Ne samo zbog toga što se često otvarao kada je curila voda kroz krovove, nego i zato što je podsjećao na baldahin, koji je nosio sveštenik kada je vjernicima radio posljednje pomazanje prije smrti.

Sva ova praznovjerja, u manjoj ili većoj mjeri, prisutna su kod određenog dijela muslimana. Obaveza nam je napustiti sve te neutemeljene aktivnosti i okrenuti se suštini onoga s čime je došao posljednji Allahov poslanik Muhammed, s.a.v.s.

Jedno od prvih vjerovanja koje islam usađuje u duše svojih sljedbenika jeste činjenica da je ovaj kosmos i sve što je u Njemu, stvorio Jedan i Jedini, Svemogući i Apsolutni Gospodar, Allah dž.š., i da od Njega sve na ovom svijetu zavisi.

Čisto monoteističko vjerovanje temelj je zdravog islamskog društva. Islam je u svojoj osnovi došao da ljude udalji od svih zabludjelih i neutemeljenih vjerovanja te da uputi ljude vjerovanju i postupcima s kojima će postići uspjeh i sreću i svoj ovodunjalučki i ahiretski spas.

Advertisement

Ono što se traži od nas muslimana jeste da se oslobađamo mitova i praznovjerja, da razvijamo kritičko mišljenje kojim ćemo propitivati ono što vidimo i čujemo, usvajati ono što je utemeljeno na snažnim argumentima, a odbacivati ono što nema utemeljenja. Vjerujemo da je vrijeme čuda i nadnaravnosti (mu'džiza) prošlo, da nije svrha Božijih prijatelja (evlija), živih i mrtvih, da krše Božije zakonitosti koje vladaju u svijetu, a naša da se uzdamo u to, da nas hamajlije i talismani bez obzira od čega bili napravljeni neće štiti od zla, nego da naš uspjeh ili neuspjeh, zavisi isključivo od Božije volje i našeg truda i djelovanja.

Iako je od onoga što je Poslanik, s.a.v.s., spomenuo Abdullahu ibn Abbasu, r. anhuma, da su karakteristike onih koji će bez polaganja računa i ikakve kazne ući u džennet, jedino strogo zabranjena zlaslutnja, a kauterizacija i traženje da nam se Kur'an uči radi liječenja (rukja) dopušteni kada nam je to potrebno, ovdje Poslanik, s.a.v.s., govori o višoj razini vjerovanja i ponašanja u skladu s njim. Iako su ove radnje dopuštene, oni ih se iz ljubavi prema Allahu, dž.š., odriču, naglašavajući da se samo na Njega oslanjaju, da im je samo On potreban i da samo Njegovu podršku traže!

Autor: Zuhdija Hasanović

Iz knjige:  40 hadisa o snazi duhovnosti s komentarom

Advertisement

[1] El-Buhari, Sahih, “Kitabur-rikak”, br. 6.541.

[2] https://akos.ba/top-lista-najrasirenijih-praznovjerja-medu-bosnjacima/ (23. 10. 2020).

islam.ba

Advertisement
Nastavi čitati
Advertisement

Religija

Božija pomoć ima svoje uslove

Published

on

Svaki vjernik očekuje Božiju pomoć, u privatnom, poslovnom, društvenom životu. Ali Božija pomoć ima svoje uslove.
Već dugo razmišljam o redoslijedu kratkih sura koje vjernici uče u namazu.
Sura Nasr (Božija pomoć) govori o Njegovoj podršci i kolektivnoj pobjedi. Odmah iza ove sure dolazi sura Leheb koja govori o prokletstvu amidže Poslanika, a.s., Ebu Leheba.
Kao da nam Gospodar govori: da biste zadobili Božiju pomoć, morate ispuniti kriterije. U suprotnom, ni amidža Poslanikov neće biti pošteđen kazne.
Kako veličanstvena kur'anska lekcija – nema pobjede ni uspjeha bez kriterija, pravila, reda, vrijednosti i sistema.
A kako ćemo to postići?
Kao da nam je odgovor sljedeća sura – Ihlas (Iskrenost). Bez iskrenosti u vjerovanju i djelovanju nema kriterija u međuljudskim odnosima, a bez toga nema ni Božije pomoći!
Ammar Bašić, hfz.
Nastavi čitati

Religija

Sulejmanov, a.s., mrav naučio nas je da nema koristi od znanja koje se ne pretoči u djelo

Published

on

Piše: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Uzvišeni Allah, objavio je: ”I sakupiše se Sulejmanu vojske njegove, džini, ljudi i ptice, sve četa do čete, postrojeni, i kad stigoše do mravlje doline, jedan mrav reče: “O mravi, ulazite u stanove svoje da vas ne izgazi Sulejman i vojske njegove, a da to i ne primijete!” I on se nasmija glasno riječima njegovim i reče: “Gospodaru moj, omogući mi da budem zahvalan na blagodati Tvojoj, koju si ukazao meni i roditeljima mojim, i da činim dobra djela na zadovoljstvo Tvoje, i uvedi me, milošću Svojom, među dobre robove Svoje!” (En-Neml, 17-19.)

Ovi ajeti otvaraju široke horizonte u razumijevanju odnosa muslimana prema svjetovima koji ga okružuju, te kako čak i najmanja stvorenja mogu biti izvor razmišljanja i pouke.

Naime, u devetnaestom ajetu sure En-Neml, Uzvišeni Allah spominje ponašanje sićušnog mrava, naglašavajući važnost pažljivog promatranja i učenja iz svega što nas okružuje, pa čak i iz naizgled malih i nevažnih stvorenja.

Advertisement

Ovaj ajet nas podsjeća da u svakom stvorenju postoji znak za onoga ko razmišlja, te da musliman treba biti svjestan Božanske mudrosti koja se manifestira u svemu stvorenom, uključujući i živote malih stvorenja poput mrava.

On također predstavlja put svijesti od spoznaje do dubokog promišljanja, od promišljanja do zahvalnosti, i od zahvalnosti do činjenja dobrih djela.

Dakle, prvo dolazi spoznaja ili razumijevanje (idrâk), potom duboko razmišljanje (te’emmul), koje vodi do zahvalnosti (šukr), a zatim ta zahvalnost motiviše na akciju kroz dobra djela (amelun salih).

U ovim ajetima prikazana su dva međusobno povezana nivoa znanja: znanje mrava i znanje Allahovog poslanika, Sulejmana, alejhi selam.

Advertisement

Znanje mrava očituje se u njegovom razumijevanju ljudske prirode i ponašanja. Komentirajući ovaj ajet, Ibn Ašur, rekao je: ”Sulejman, alejhi selam, bio je iznenađen time što je mrav znao njegovo ime i što je rekao: ”Da vas ne izgazi Sulejman i vojske njegove, a da to i ne osjete.” A zatim je opisao Sulejmana, alejhi selam, i njegovu vojsku kao pravedne i saosjećajne, ističući da oni ne ubijaju živa bića bez opravdanog razloga.

Ovo znanje nije bilo samo teorijsko saznanje, već se odmah pretvorilo u dobra djela, kao što je upozorenje mrava njegovom narodu i čuvanje (spašavanje) njihovih života.

Što se tiče znanja Sulejmana, alejhi selam, ono se ogledalo u njegovoj sposobnosti da razumije jezik stvorenja, što je bilo znanje koje ga je vodilo ka dubokom razmišljanju i stalnoj zahvalnosti Allahu.”

Milostivi Allahu, podari nam istinsko znanje koje ćemo pretočiti u djela, i učini nas Tvojim zahvalnim robovima. Amin!

Advertisement

saff.ba

Nastavi čitati

Religija

Večeras je blagoslovljena noć Lejletu-l-Berat

Published

on

Hazreti Aiša, r.a., prenosi: „Allahov Poslanik, a.s., je jedne noći klanjajući noćni namaz toliko dugo ostao na sedždi da sam pomislila kako je umro. Ustala sam, dodirnula mu kažiprst, a on se pomače i podiže glavu sa sedžde. Kada je završio namaz rekao mi je: ‘O Aiša, o Humejra! Da li si pomislila da te je Allahov Poslanik, a.s., obmanuo?’ Rekoh: ‘Ne, tako mi Allaha, Allahov Poslaniče, nisam to pomislila, nego sam pomislila da si umro zato što si dugo ostao na sedždi.’ Poslanik, a.s., tada reče: ‘A znaš li ti koja je ova noć?’ Rekoh: ‘Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju.’ On reče: ‘Ovo je noć polovine šabana. Uzvišeni Allah večeras pažljivo promatra Svoje robove i oprašta onima koji traže oprost i obasipa Svojom milošću one koji milost mole. Bez ičega ostavlja samo one koji mrze druge (zle osobe).'“[1]

Hazreti Aiša, r.a., također prenosi da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: „Allah, dž.š., se spušta na nama najbliže nebo 15. noći šabana i oprasti grijehe većem broju osoba nego što ima dlaka u vuni Benu Kelbovog stada.“[2] Benu Kelb je bilo pleme koje je imalo najveći broj ovaca. Allahov Poslanik, a.s., je zapravo želio reći da u ovoj noći Uzvišeni Allah, dž.š., prašta velikom broju ljudi i žena.

Muhammed, a.s., kaže: „U noći polovinom šabana Uzvišeni Allah oslobađa od Vatre veći broj osoba nego što ima dlaka u vuni Benu Kelbovog stada. Međutim, (čak i u ovoj noći) Allah ne gleda (neće oprostiti) u idolopoklonika, onoga čije srce je ispunjeno zlobom, onoga ko prekida rodbinske veze, onoga ko iz ponosa i oholosti spušta svoje haljine ispod članaka, onoga ko je neposlušan prema svojim roditeljima i notornog alkoholičara.“[3]

Muaz ibn Džebel, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: „Uzvišeni Allah, dž.š., promatra Svoja stvorenja u noći poloviom šabana i oprašta svima osim mušricima i zlobnicima.“[4]

Advertisement

Iako lanci prenosilaca nekih od navedenih hadisa imaju određenih tehničkih nedostataka kombinovani zajedno oni predstavljaju jak dokaz odličnosti i blagoslovljenosti Lejletul-berata, a ne kako tvrde pojedini savremeni učenjaci koji na osnovu ovih minornih nedostataka odbijaju ovoj velikoj noći priznati bilo kakvu vrijednost. Ustvari, za pojedine islamske učenjake neki od spomenutih hadisa su autentični (sahih), a mane u lancima prenosilaca (send) ostalih hadisa smatrali su malim tehničkim nedostacima koji se prema nauci hadisa mogu otkloniti s drugim lancima prenosilaca (sened) istog hadisa. To je razlog zbog kojeg su naši dobri prethodnici smatrali kako Lejletul-berat ima posebnu vrijednost i trudili su se da je provedu u ibadetu i molitvi.

Šta bi trebalo učiniti za vrijeme Lejletul-berata?

Uzimajući u obzir vrijednost Lejletul-berata svaki musliman bi trebao ostati što duže budan tokom ove veličanstvene noći. Ako je neko u mogućnosti najbolje bi bilo provesti cijelu noć u ibadetu i molitvi. A ako to iz nekog razloga nije u mogućnosti, dobro bi bilo barem dio ove noći, najbolje iza ponoći, provesti u ibadetu. Povodom Lejletul-berata preporučuju se sljedeći ibadeti:

Najpoželjnije je Lejletul-berat provesti u dobrovoljnom namazu. Nije određeno koliko bi rekata namaza trebalo klanjati, ali taj broj ne bi trebao biti manji od osam rekata. (Uobičajeno je kad se klanja noćni namaz da se selam predaje poslije svaka dva rekata. Ovdje je spomenut parni broj rekata jer autor podrazumijeva da se vitr klanja na kraju.) također je poželjno da svaki dio namaza: kijam, ruku i sedžda traju duže nego što je uobičajeno (Iz gore navedenog hadisa vidi se da je Poslanik, a.s., dugo ostao na sedždi tako da je hazreti Aiša pomislila da je umro). Dobro bi bilo da osoba koja klanja noćni namaz povodom Lejletul-berata na kijamu uči najduže sure koje zna. Ako neko ne zna duge sure može učiti nekoliko kratkih sura na jednom rekatu. (Također se na jednom rekatu može učiti ista sura nekoliko puta, naprimjer sura Ihlas – Kul huvallahu ehad, kao što to prenosi Gazalija u Ihjau.)

Advertisement

Učenje Kur'ana. Učenje Kur'ana je veoma koristan ibadet. Poslije namaza, ili u neko drugo vrijeme tokom ove noći lijepo bi bilo proučiti što više ajeta i sura iz Kur'ana.

Zikr. Uz dobrovoljni namaz i učenje Kur'ana Lejletul-berat je poželjno provoditi u zikru – spominjanju, veličanju Uzivšenog Allaha, dž.š., i donošenju salavata na našeg dragog Pejgambera, a.s. Zikr se može učiti u šetnji, sjedeći, ležeći u krevetu ili u nekoj drugoj situaciji. (Zikr se može učiti i bez abdesta, s tim da je bolje s abdestom.)

Dova. Najveću korist u ovoj noći moguće je ostvariti putem namaza i dove. Nadati se je, ako Bog da, da će dove u ovoj noći biti primljene. Dova je sama po sebi ibadet. Uzvišeni Allah, dž.š., prima dove, rješava potrebe i nagrađuje vjernika za svaku dovu koju prouči. Nekada čak i kad se čini da je dova ostala bez odgovora Uzvišeni Allah, dž.š., obasipa onoga ko uči dovu većim blagoslovom i dragocjenijom nagradom od prolaznih svjetovnih koristi koje je u dovi tražio. Kroz dovu će vjernik ojačati svoje veze sa Svemogućim Gospodarem što je glavna svrha svih propisanih ibadeta. U dovi se može tražiti bilo koja želja i potreba, ali su najbolje dove Božijeg Poslanika, a.s. To su veoma jezgrovite i sadržajne dove kojima se zadovljavaju sve čovjekove potrebe na ovom i na budućem svijetu. Zapravo, vjerovjesničke dove su tako duboke da ljudska mašta teško može doseći njihovu bit. Postoje brojne knjige na različitim jezicima koje sadrže dove iz Kur'ana i hadisa, pa bi najbolje bilo Dragog Boga moliti u skladu s njima, svejedno da li će se učiti na izvornom arapskom ili na maternjem jeziku.

Osobe koje iz opravdanih razloga, poput bolesti i iznemoglosti, nisu u mogućnosti klanjati dobrovljne namaze ili učiti Kur'an trebali bi se posvetiti ibadetima koje mogu izvršavati, jer se ni ove osobe ne bi trebale lišavati blagodati Lejletul-berata. S te strane predlažem im sljedeće:

Advertisement

– Da klanjaju akšam, jaciju i sabah u džematu u džamiji, ili kod kuće ako su teže bolesni.
– Da, bez obzira na okolnosti, uče zikr, spominju Dragog Boga i donose salavate na časnog Poslanika, a.s., dok ih ne savlada san.
– Da mole Allaha, dž.š., za oprost grijeha i druge potrebe što mogu činiti čak i u bolesničkom krevetu.

Žene koje imaju menstruaciju u ovoj noći ne smiju klanjati namaz niti učiti Kur'an, ali mogu učiti zikr, tesbih, salavate i dove. Također mogu učiti dove iz Kur'ana ili hadisa s namjerom da uče dove, a ne s namjerom da uče Kur'an.

Prema jednom slabom predanju (daif) Muhammed, a.s., je za vrijeme Lejletul-berata otišao u mezarje i učio dovu za umrle muslimane. Na osnovu toga neki pravnici (fakih) smatraju da je mustehab povodom Lejletul-berata otići u muslimansko mezarje, proučiti Fatihu ili neki drugi odlomak iz Kur'ana i dovu za umrle. No, to nije obavezujuće.

Šta ne bi trebalo činiti povodom Lejletul-berata?

Advertisement

Kao što sam već napomenuo, Lejletul-berat je mubarek noć ispunjena neizmjerom Božijom milošću. Stoga bi se u ovoj noći trebali posvetiti ibadetu, a suzdržati se od svih griješnih djela. Iako su se vjernici neprestano dužni čuvati grijeha, to je potrebnije tokom mubarek noći kako se ne bi na Božiju milost i Njegov blagoslov odgovaralo grijesima (Što je kranja neposlušnost i nepoštovanje). Takav arogantan postupak ne može izazvati ništa osim gnjeva i srdžbe Božije. Posebno je bitno čuvati se grijeha nabrojanih u hadisu pod brojem 3, jer ti grijesi lišavaju osobu Božije milosti i Njegovog oprosta.

Povodom Lejletul-berata pojedine osobe čine neke stvari kako bi pokazali koliko im je bitna ova noć, kao što je, naprimjer, kuhanje posebnih jela ili svečano osvjetljavanje džamija itd. Sve to ne samo da je novina koju su uvele kasnije generacije, već je, u nekim slučajevima, čisto imitiranje nemuslimana. Povoditi se za nemuslimanima samo je po sebi grijeh, a još je veći grijeh ako se to čini za vrijeme mubarek noći. Muslimani se toga trebaju čuvati.

Neki ljudi provode ovu noć organizujući vjerske skupove na kojima drže duge govore. To također nije preporučeno jer se može činiti bilo koju drugu noć. U ovoj noći od vjernika se traži da se sključivo posveti ibadetu.

Dobrovoljni namaz, učenje Kur'ana i zikr povodom Lejletul-berata bolje je izvršavati individualno nego zajednički. Dobrovoljni namaz ne bi trebalo izvršavati zajednički, niti bi trebalo organizovati okupljanja u džamiji radi dobrovljnog namaza povodom ove noći. (Ovo je izvodljivo u situaciji kada su svi upoznati s terminom Lejletul-berata, njenoj vrijednosti i načinom obilježavanja. Smatram stoga da nema ništa loše u tome da se organizuje u džamiji kraći program sastavljen od predavanja u kojem bi se istakao značaj ove noći, klanjala nafila od nekoliko rekata kako bi se vjernicima objasnio način klanjanja, te zikra i dove.) Naprotiv, ova noć predviđena je za ibadet u samoći. To je vrijeme za direktan kontakt s Gospodarem svemira i svu pažnju je potrebno posvetiti Njemu i samo Njemu. To su dragocjeni noćni sati u kojima niko ne bi trebao stajati između roba i njegovog Gospodara. Cjelokupnim bićem potrebno je usmjeriti se ka Allahu i ne smije se dopustiti nikome da ometa unutarnji mir. To je razlog zbog kojeg je Allahov Poslanik, a.s., u Lejletul-beratu ibadetio u potpunoj samoći, odvojen čak i od svoje supruge hazreti Aiše, r.a. Eto, zbog toga je dobrovoljni namaz za vrijeme Lejletul-berata preporučljivije klanjati u samoći nego u džematu.

Advertisement

Dobrovoljni post povodom Lejletul-berata

Preporučljivo (mustehab) je postiti dan poslije Lejletul-berata (15. šaban). Allahov Poslanik, a.s., je nedvosmisleno preporučio da se dan nakon Lejletul-berata provede u postu. Iako učenjaci hadisa imaju neke sumnje u autentičnost ovog hadisa svi se slažu kako post u prvoj polovini mjeseca šabana ima posebnu vrijednost. Vjerovjesnik, a.s., je ponekad postio gotovo cijeli mjesec šaban. Osim toga, veliki broj dobrih prethodnika (selef) u našem ummetu je prakticirao post 15. šabana. To što su oni iz generacije u generaciju konstantno postili 15. šaban znači da su ovaj hadis smatrali vjerodostojnim. Zbog toga je preporučljivo dobrovoljno postiti 15. dan šabana. Osoba može zanijetiti da će tim postom napostiti ranije propušteni post mjeseca ramazana (kada), te i za to ostvariti korist od posta 15. dana šabana.

Autor: Muhammad Taqi Usmani

Preveo: Elvir Duranović

Advertisement
preporodd.onfo
Nastavi čitati

Religija

Islam i nauka1/3 (video)

Published

on

Nastavi čitati

Religija

25 načina da svakodnevno izrazite zahvalnost za blagodati koje posjedujete

Published

on

Često puta u životu nismo svijesni blagodati koje imamo, sve dok ne budemo iskušani gubitkom istih i to nam je svima jasno.

 

Međutim, mnogima nije jasno ili u svakodnevnoj trci za nafakom i egzistencijalnom borbom, često puta zaborave da se zahvale na svemu što imaju. U prilog tome sakupili smo nekoliko savijeta ili načina kako da čovjek vjernik bude zahvalan na svemu što ima.

1. Osmijehuje se često to je sadaka
2. Obavljaj molitvu/namaz pet puta dnevno
3. Izgovaraj što više Elhamdulillah/Allahu hvala ti
4. Izgovaraj Ma ša Allah/Kako Allah hoće
5. Na pomoć uzvrati riječima Allah te nagradio
6. Zahvaljuj se ljudima za svaku stvar, pa čak i za sitnicu
7. Praktikuj sedžu zahvalnosti
8. Napravi popis stvari za koje si zahvalan što ih imaš
9. Zagrli članove svoje porodice
10. Daruj nekome od bliskih prijatelja poklon
11. Pirznaj i odaj počast onome ko je uložio napor da ti pomogne u nečemu
12. Budi ljubazan prema nepoznatim ljudima
13. Dadni sadaku
14. Pomozi nekoj staroj i iznemogloj osobi
15. Raspitaj se o stanju tvoga komšije
16. Prihvati iskušenja koja ti dolaze kao blagoslove koje ti trenutno ne razumiješ
17. Pomozi nekoga ko ima fizičke ili mentalne poteškoće
18. Čini puno dovu za druge ljude
19. Dadni do znanja ljudima koliko ti oni znače
20. Svaki posao radi sa ihsanom (Budi svijestan Boga stalno)
21. Prelazi preko ljudskih mahana, uvreda i nedostataka
22. Bilježi male pozitivne stvari u životu
23. Dadni podršku biznisu svojih prijatelja online ili direktno učestvuj kupovinom
24. Budi u društvu pozitivnih i dobrih ljudi
25. Klanjaj noćni-namaz

Za Akos.ba pripremio Fahrudin Vojić, prof.

Advertisement
Nastavi čitati

Religija

Danas se obilježava Svjetski dan hidžaba

Published

on

Prvi februar se od 2013. godine obilježava kao Svjetski dan hidžaba.🧕

Svjetski dan hidžaba ustanovljen je na prijedlog studentice Nazme Khan iz New Yorka koja je željela podstaknuti nemuslimanke da na jedan dan dožive iskustvo nošenja hidžaba. Odlučila se na taj potez nakon što je u New Yorku nakon terorističkog napada 2001. godine doživjela brojne neugodnosti zbog toga što nosi hidžab.

Tako je došla na ideju kampanje kao sredstva poticanja vjerske tolerancije i razumijevanja pozivajući sve muslimanke koje ne nose hidžab, kao i nemuslimanke da samo jedan dan pokušaju osjetiti što znači nositi hidžab.

U islamskoj tradiciji, hidžab je vjerska obaveza punoljetne muslimanke propisana osnovnim izvorima islama. Hidžab kao takav predstavlja izraz skromnosti i poslušnosti Bogu, kao i spremnost da se živi prema propisima.👑 
Molimo Allaha da majke, sestre, kćeri koje nose hidžab nagradi i da im da snage da ustraju. Amin
Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije