Ajka Kolaković, majka preminule pjevačice Donne Ares, završila je svoje učešće u regionalnom muzičkom šouu „Nikad nije kasno“. Ipak, ne žali što je učestvovala. Uprkos ružnim komentarima koje je dobivala preko društvenih mreža, mnogo je više lijepih i ohrabrujućih.
Magazin
Mislite da vam auto guta previše goriva? Ovo su razlozi
CIJENE goriva su visoke pa se pokušava uštedjeti na svakom koraku, a jedan je preispitivanje potrošnje samog vozila. Utjecaji na potrošnju goriva mogu biti potpuno drugačiji od slučaja do slučaja, objašnjava Marin Morava, tehnički savjetnik u Hrvatskom autoklubu.
Jesu li to stil vožnje, neispravnost na vozilu, koja je usko povezana s potrošnjom goriva, neadekvatno redovito održavanje vozila ili otežani uvjeti u kojima se vozilo nalazi? Koje neispravnosti na vozilu mogu utjecati na povećanu potrošnju goriva, odnosno što morate pregledati?
- Zbog neispravnih kočionih čeljusti ili parkirne kočnice, koja u potpunosti neće otpustiti kočionu silu kao i kočione čeljusti, kočiona sila može ostati prisutna na nekom kotaču u trenutku pokretanja vozila, a da vozač nije aktivirao kočnicu. Posljedice su povećana potrošnja goriva i kočionih obloga.
- Neispravna geometrija kotača može podići potrošnju goriva i uzrokovati nepravilno trošenje guma kao i smanjeni tlak u gumama.
- Usisni sustavi s turbo punjačima ili atmosferskim motorima mogu imati niz neispravnosti. Neki od najčešćih su oštećeni vodovi zraka na visokotlačnoj strani turbo punjača, pa zbog toga dolazi do propuštanja stlačenog zraka ili uvlačenja sekundarnog zraka kod oštećenja vodova zraka na strani niskog tlaka usisa. Tu su i prljavština ili nastala neispravnost na senzorima u usisu ili nepravilan rad određenih aktuatora u usisu i još niz mogućih drugih problema
- Neispravan ispušni sustav može podići potrošnju goriva zbog slabe propusnosti ispušnih plinova ili propusnosti ispuha u okolinu na određenom dijelu ispušnog sustava tamo gdje to nije poželjno. Na primjer, to se može dogoditi na ispušnoj grani motora pa dolazi do uvlačenja sekundarnog zraka iz okoline što može imati loš utjecaj na smjesu goriva i zraka jer senzori u ispuhu imaju utjecaj na smjesu. Također, ugradnja neadekvatnih dijelova u ispuh može utjecati na povišenu potrošnju goriva.
- Sustav ubrizgavanja goriva može također može biti uzrokom niza problema od onih s neispravnim dobavljanjem goriva kao i pripremom goriva za ubrizgavanje. Istrošene i začepljenje brizgaljke mogu imati loš učinak na potrošnju goriva, kao i niz drugih dijelova u sustavu ubrizgavanja.
- Rashladni sustav motora može imati probleme s podizanjem radne temperature motora, a uzrok može biti neispravan termostat. Pothlađeni motor ima veću potrošnju goriva. Neispravan senzor temperature motora također može imati utjecaj na povišenu potrošnju goriva zbog netočnih vrijednosti za sustav paljenja i ubrizgavanja.
- Istrošena mehanika motora, nizak stupanj kompresije motora, istrošeni vrhovi bregaste osovine, neispravna zračnost ventila, razne naslage prljavštine u usisnim kanalima i ventilima te sjedištima ventila mogu utjecati na potrošnju goriva.
Niz je čimbenika koji još mogu uzrokovati povišenu potrošnju goriva vozila i dobro bi bilo se konzultirati s servisom oko drugih problema koji mogu nastati na našem vozilu. Prije ozbiljnije analize nastalih problema trebalo bi provesti kontrolu jesu li sve servisne radnje redovno provedene jer i neredovito održavanje može utjecati na potrošnju goriva pa je poželjno na vrijeme promijeniti:
- motorno ulje i filtar ulja
- filtar zraka motora
- filtar goriva
- svjećice ili neispravne grijače motora kod dizelskih motora
- ulje automatskog prijenosnika
- tu su i druge potrebne radnje koje je proizvođač planski predvidio za tu marku i model vozila.
Povišena potrošnja goriva može nastati i zbog uvjeta vožnje:
- Vožnje kreni-stani, gradska vožnja…
- Kratke vožnje do 5 km s vremenskim odmakom do idućeg pokretanja od 3 do 8 sati (uvijek hladan motor) mogu i do 50% podići potrošnju od specificiranih podataka.
- Teško prohodni putevi makadam i uzbrdice, loša infrastruktura
- Hladnija okolina u kojoj se vozilo nalazi
- Dodatna masa, puno vozilo putnika i prtljaga, plus priključno vozilo
- Povećanje otpora zraka kod kretanja vozila zbog krovnih nosača s kutijama ili biciklima – svi ti dodaci će podizati potrošnju goriva.
Neadekvatan stil vožnje najviše utječe na povećanu potrošnju
Neadekvatan stil vožnje može najviše utjecati na povećanu potrošnju goriva, a od pomoći su nam kod novijih vozila različite asistencije koje signaliziraju kada je idealno promijeniti stupanj prijenosa u odnosu na brzinu vozila i broj okretaja motora.
Uglavnom se na instrumentnoj ploči pojave ikonice za prebacivanje u viši ili niži stupanj prijenosa. Također kod novijih generacija vozila moguće je koristiti tipku Eco nakon koje se osjeti da motor sporije ubrzava i ovisno o opremi kod zaustavljanja vozila može samostalno i isključiti motor s funkcijom Start/Stop. Naravno, tu je i eko vožnja s kojom sami, vozačkim stilom, možete utjecati ne potrošnju.
Proizvođačke specifikacije potrošnje goriva za vozilo često je teško postići u praksi po NEDC ili malo realnijem WLTP ciklusu mjerenja i najčešće je dobar rezultat ako od istih odstupamo od 15-30% od specificirane potrošnje.
Otvorena vožnja i odlazak na duži put te potrošnja koju ćete tamo ostvariti najbolji su pokazatelj je li s vozilom sve u redu. Ako je potrošnja u prosjeku koji ste mjerili i prije, s vozilom je sve u redu. Ako nije, vjerojatnost problema koji morate istražiti se povećava.
Magazin
VIDEO Najneobičniji most na svijetu: Vozi se u krug, a mnogima nije jasno zašto
Prije izgradnje mosta to se izvodilo motoriziranim skelama koje su primale po jedno vozilo, pa je dolazak na drugu stranu lagune bio mnogo sporiji i kompliciraniji.
Most koji spaja obale lagune Garzón u Urugvaju možda je i najneobičniji na svijetu. Iako svoju funkciju obavlja bez greške, njegovom se obliku mnogi čude. Naime, umjesto da prijeđe lagunu najkraćim mogućim putom, odnosno u ravnoj crti, ovaj most nad njom radi – krug.
Promet na kružnom mostu nije organiziran kao u kružnom toku, nego se jednostavno dva kolnika, po jedan za svaki smjer, dolaskom na most razdvajaju i nakon što opišu polukrug, ponovno se spajaju i dalje teku paralelno.
Zašto (u) krug?
Neobičan i fotogeničan, ovaj most oduševljava društvene mreže već čitavo desetljeće, a uvijek se nađe netko tko rukom povučenom crvenom crtom preko fotografije sugerira da bi most premostio lagunu i da je ravan. Dežurni prometnici, fizičari i inženjeri uvijek spremni da svoj stav žestoko brane u komentarima vjerojatno si nisu dali truda pronaći odgovor na pitanja kojima je odgovor – krug.
Most je projektirala tvrtka Rafael Viñoly Architects imajući nekoliko ciljeva na umu. Prvi je naravno bio omogućiti brz prijelaz automobilima preko lagune. Prije izgradnje mosta to se izvodilo motoriziranim skelama koje su primale po jedno vozilo, pa je dolazak na drugu stranu lagune bio mnogo sporiji i kompliciraniji.
Drugi cilj bio je, usprkos budućem mostu, očuvati biološku raznolikost, a kružni oblik pokazao se dobrim rješenjem i za to. Naime, prstenasta sjena mosta ovako se čitav dan pomiče sa Suncem, a da je konstrukcija takva da je u sredini puna, dio lagune ispod mosta stalno bi bio bez svjetlosti. Laguna Garzón područje je i velike ornitološke važnosti, dom je brojnim ptičjim vrstama, uključujući čileanskog plamenca, ali i ugroženih vodozemaca poput Darwinove krastače.
Magazin
Jamie Lee Curtis uporedila požarom opustošeni Los Angeles s ratom razorenom Gazom
“Ovo je uznemiravajuće, posebno od nekoga kao što je ona”, “Nemojte uspoređivati prirodnu katastrofu s genocidom”, “To su dvije stvari koje nemaju veze jedna s drugom”, “Jamie Lee Curtis je odvratna stara antisemitkinja, koja je odgojila izopačenog sina”, “Ona je mentalno bolesna ako poredi bilo šta od ovoga”, bili su samo neki od komentara.
Ranije ove sedmice, ona se oglasila na Instagramu, rekavši kako će mnogi njeni prijatelji izgubili domove te da i njenoj kući prijeti opasnost od požara. Također, molila je ljude da ne objavljuju netačne informacije zbog onih kojima je potrebna pomoć.
Podsjećamo, od utorka je najmanje 11 osoba poginulo u požarima, a uništeno je najmanje 10.000 imanja. Kalifornijske vlasti se bore protiv požara uz saveznu pomoć i partnere iz cijele zemlje pa čak i iz inostranstva. Smatra se da bi ovo mogla biti jedna od najskupljih katastrofa izazvanih požarima u historiji SAD-a.
Magazin
Ovo su dva najbolja čaja za oštećenu i masnu jetru, a tako rijetko ih pijemo
Magazin
FOTO Ovo je najduži tunel na autocesti: Dug je 22 km, skratio je put za 2.5 sati
NOVI najduži tunel na autocesti na svijetu, u kineskoj regiji Xinjiang, skratit će put na drugu stranu gorja Tian Shan s tri sata na samo 20 minuta.
Na dionici autoceste Tian Shan Shengli u kineskoj regiji Xinjiang dovršena je izgradnja najdužeg tunela na autocesti na svijetu, koji bi trebao biti otvoren još ove godine. Tunel dug 22.13 kilometara nalazi se na prosječnoj nadmorskoj visini većoj od 3 tisuće metara i prolazi kroz gorje Tian Shan, jedan od najvećih planinskih lanaca na svijetu, piše Forbes.
Vrijeme putovanja na drugu stranu gorja skratit će se s tri sata na samo 20 minuta. Ukupno vrijeme putovanja autocestom dugom 319.72 kilometra, koja sada prolazi kroz gorje, smanjit će se za više od polovice. Autocestu koja povezuje dva najnaseljenija grada ove kineske regije, Urumqi i Korlu, bit će moguće prijeći za samo tri sata umjesto dosadašnjih sedam.
Na gradilištu tri tisuće radnika
Osim vremena, prema riječima direktora kineskog ureda za autoceste pri ministarstvu prometa, Zhou Rongfenga, smanjit će se i troškovi prijevoza za približno 15 posto.
Inženjersko čudo, kako su neki nazvali najduži tunel na autocesti na svijetu, gradilo je više od 3 tisuće radnika. Radovi su uključivali izgradnju dvije prometne cijevi i jedne servisne. Servisna cijev omogućila je građevinskim radnicima podjelu glavnih tunela na manje dionice i osigurala brže dovršavanje radova.
Kineska državna televizija CCTV izvijestila je da su tijekom gradnje savladani ekstremni geološki izazovi i rizici. Između ostalog, radi se o seizmički aktivnom području. Za probijanje kilometara planinskih stijena bilo im je potrebno više od četiri godine, ali su radove završili godinu i pol prije roka.
Index.hr
Magazin
Ajka Kolaković, majka preminule Donne Are: Iz blata sam se izvukla, a tužna ću biti do kraja života
Surovi profesionalci
– Da vam kažem, ja nisam tu bila zbog tog takmičenja. Ja se, ustvari, sama sa sobom takmičim, jer volim izazove i rad na sebi. Svakim korakom pobjeđujem sebe samo, a ne druge – istakla je Kolaković u razgovoru za „Avaz“.
Ima samo riječi hvale za kompletan šou, kaže da joj je bilo fantastično učestvovati.
– To su surovi profesionalci i niko me nije krivo pogledao, kamoli šta drugo. Nisam uopšte ni nezadovoljna, ni nervozna – rekla je.
Nakon smrti kćerke Donne, Ajka Kolaković pet godina skoro da nije mogla progovoriti. I to uvijek ističe. A pjevanje je oduvijek voljela, ali su je putevi odveli negdje drugo.
– Imam svoj ansambl „Prijatelji sa Une“ i s njima redovno pjevam. Izazvala sam burne reakcije, pozitivne od ljudi koji me znaju i razumiju, a ima i zločestih komentara. Ali ja sam sobom zadovoljna. Radom na sebi iz blata sam se izvukla. Ja ne živim od muzike, situirana sam i obezbijeđena. Cilj mi je da imam neke obaveze, nastavit ću dalje pjevati sa ansamblom i snimati – kazala je Kolaković.
Kolaković: Volim izazove. Facebook
Nikad nije i neće preboljeli smrt kćerke koja je iza sebe ostavila mnogo toga, a svi je pamte kao velikog čovjeka. Ajka Kolaković i danas još pronalazi načine kako da se izbori sa svojim bolovima koji su njoj samo poznati.
– Kad vam prilaze ljudi i govore kako sam divnu kćerku imala, to izazove burne reakcije kod mene. To se desilo i prije snimanja prve emisije. Ljudi smo, puni osjećaja. I trebalo je onda izaći na scenu, pričati i otpjevati. Bitno mi je da imam neki smisao života, a tužna ću biti do kraja zbog moje Donne – istaknula je Kolaković.
Težak period
Da je živa, Donna Ares bi 1. januara 2025. proslavila 48. rođendan. Za Ajku je ovaj novogodišnji period posebno težak.
– Skupi mi se sve, ali mora se dalje, mora se tražiti to svjetlo na kraju tunela. I to ne može razumjeti niko. Na kraju krajeva, imam i drugu kćerku, imam isto za koga da živim, i unuka. Moja kćerka Donna imala je karijeru respektabilnu, i s tim apsolutno nemam ništa, jedino što sam bila njena mama, i u svemu tome sam uživala i davala joj podršku – kazala je Kolaković.
Sole ranu
– Ovo što ja radim, što pjevam, to je nešto što je ostalo od moje mladosti, a između toga je bila velika rupa, gdje sam ja radila u školi. A imala sam želju da se bavim muzikom. Svoju djecu sam fino vaspitala, da budu prije svega pristojni ljudi, da ne prave budalaštine… Da nisam Donnina majka, niko me ne bi ni primijetio, a ovako se nađu neki koji uživaju da zlo drugome nanose, da sole ranu – iskrena je Kolaković.
Magazin
Osman Hadžić se pohvalio: Presadio sam kosu, sad mi je ista kao 1990
“Drago mi je što je došlo do saradnje sa Maretom. Već smo završili jednu pjesmu, a drugu uskoro radimo u studiju. U 35 godina karijere sarađivao sam sa najboljima kao što su Dino Merlin, Hari Varešanović, Fahrudin Pecikoza, Milić Vukašinović, Dragan Tasković, Pera Stokanović, Dragan Brajović, Marina Tucaković… Siguran sam da će i pjesme koje radim sa Maretom naći put do publike i da će se slušati godinama”, kaže Osman Hadžić.
Zbog snimanja novih pjesama odlučio je da veći dio januara ne nastupa.
“Potrebno mi je malo vremena za mene i porodicu, ali i nove pjesme. U Sarajevu sam proveo sedam dana da bi “popravio” stanje sa kosom. Uradio sam transplantaciju kose na nagovor mog dugogodišnjeg prijatelja i frizera Samira Toskića. Sve je prošlo u najboljem redu i sada imam kosu kao kada sam 1990. godine objavio svoj prvi album. Mislim da je pravo vrijeme i za moje solističke koncerte i da na taj način obilježim 35 godina na estradi”, govori Hadžić.
-
Magazinprije 5 dana
Velika promjena na Facebooku i Instagramu: Ukidaju se fact checkeri, korisnici preuzimaju kontrolu
-
USKprije 5 dana
Članovi Vlade USK posjetili bihaćkog paroha i čestitali Božić
-
BiHprije 5 dana
Fadil Novalić poslao poruku iz zatvora: “Vlada FBiH glumi Robin Hooda, ali on oteto nije zadržavao”
-
USKprije 5 dana
Raspisana međunarodna potjernica za Aldijanom Dizdarević iz Velike Kladuše
-
USKprije 5 dana
Poznat identitet “Amerikanca” za kojim tragaju specijalci u Velikoj Kladuši, pucao iz automatske puške
-
USKprije 5 dana
Samir Dizdarević uhapšen u Krajini: Pucao iz puške pa satima bježao BMW-om