Connect with us

Magazin

Ne kupujte polovne modele: Ovo su najgore verzije popularnih automobila

Published

on

Čak i najcjenjeniji automobilski brendovi imaju verzije koje se mogu preporučiti samo najgorim neprijateljima – to su nerazvijeni automobili koji se jednostavno moraju pokvariti.

Koje modele treba izbjegavati?

Automobilske kompanije tjeraju razvojne timove i dobavljače da im ponude brža, jeftinija i modernija rješenja, što dovodi do stvaranja loših automobila. Jedan od takvih primjera je i Mercedes-Benz A-klase iz 1997. godine, koji se na ne pretjerano zahtjevnom testu jednostavno prevrnuo.

Manje spektakularnih primjera ima veoma mnogo, a radne grupe se najčešće oslanjaju na male promjene, nerijetko i ignorisanje problema.

Kako je moguće da i najbolji i dalje imaju ozbiljne “nesretnike”, na primjer, da deseci hiljada kupaca trebaju popraviti svoje automobile, ili se boriti s posljedicama razvojne katastrofe godinama?

Advertisement
Kočnice trebate dodatno provjeriti

Za sve su krivi vremenski pritisak i računovođe čije mišljenje se uvažava više od mišljenja inženjera. Nekada su nove generacije automobila bile na tržištu svakih 10 godina. Da ne bi prepustili “teren” konkurentima i ispunili očekivanja kupaca, automobilske kompanije sada zamjenjuju modele nakon 4-5 godina, pa je za razvoj novih automobila ostalo je vrlo malo vremena, navodi u svojoj recenziji magazin automobili.ba.

Zahvaljujući moćnim računarima, projektovanje je mnogo brže nego što je bilo nekada, a trud se dijeli među kompanijama. Moderni automobili i njihovi motori izgrađeni su velikim dijelom od gotovih “elemenata”. Automobilske kompanije koriste specijalizirane dobavljače za razvoj kompletnih komponenti. Da bi bilo zabavnije, automobili konkurentskih kompanija su često sastavljeni od elemenata istih proizvođača.

Zadaća proizvođača automobila je osigurati da ovaj miks stvarno funkcioniše. Automobilske kompanije iznuđuju dobavljače da im ponude modernija rješenja, koja su pri tome brža i jeftinija. Dobavljači popuštaju, jer je konkurencija u industriji velika. Ono što bi se nekada tretiralo kao prototip, sada ulazi u serijsku proizvodnju.

Kako bi se smanjilo vrijeme potrebno za razvoj novih rješenja, računarske simulacije često se provode umjesto testiranja u realnim uslovima. Nažalost, digitalni modeli ne odražavaju uvijek stvarnost i nema dovoljno vremena za stvarne i dugoročne testove na cestama.

Greške koje se otkriju (pre)kasno

U posljednjim fazama ispitivanja, automobili se često voze bez prekida. Ipak, neke greške se otkrivaju tek nakon određenog vremena, ili kada se vozi samo na kratkim rutama ili su povezane su s hladnim startom, ili…

Advertisement

To je bio slučaj s jednim od najzloglasniji predstavnika, izuzetno nestabilnim prenosnim lancem u Volkswagenovim motorima 1.4 TSI. Problem se nije pojavio u prototipovima, novinari ga nisu primijetili ni tokom neovisnih testova, niti se odnosi na automobile koji prelaze nekoliko desetaka hiljada km godišnje. Pogođeni su uglavnom oni korisnici koji automobile povremeno koriste i voze kratkim rutama.

Postoji nekoliko izvora problema – od loše izrađenog lanca do neispravnog zatezača. Kratke relacije su veoma loše za posljednje pomenute. Prvi trenutak nakon pokretanja motora djeluje normalno i nakon manjih problema, situacija se normalizira. Međutim, ako automobil vozi na kratkim relacijama i ima puno pokretanja u odnosu na pređenu kilometražu, motor se nakon 30-40 hiljada preveženih km može iskoristiti samo za otpad.

Na testovima, gdje se automobili gotovo ne hlade, taj problem neće biti primijetan!

Prva spektakularna greška, nastala uslijed pretjeranog povjerenja u virtualne simulacije, dogodila se Mercedesovoj A-klasi 1997. godine. Računari nisu predvidjeli da bi se u određenim okolnostima, oštrom promjenom smjera, automobil mogao naći na krovu, tako brzo, da vozač nema nikakve šanse reagovati. Neko je jednostavno pogrešno kreirao simulaciju. Dobro organizirana reakcija Mercedesove grupe, omogućila je da neuspjeh postane marketinški uspjeh, a posebno na način na koji je populariziran ESP sistem. To je koštalo kompaniju čitavo bogatstvo, ali bilo je čak osigurano da su sve spektakularne fotografije prevrtanih automobila tokom slaloma nestale iz arhiva foto agencija.

Advertisement

Znači li to da se takva situacija neće dogoditi u budućnosti? Naravno da ne! Više od 10 godina kasnije, ista je kompanija je imala još bolnije posljedice, ovaj put s motorom OM 651, ugrađenim u većinu modela grupe, što je trebalo biti pravo tehničko čudo. Prvu godinu od tržnog debija motor je dobijao samo pohvale.

Na početku – kao rezultat greške, publikacija “Frankfurter Allgemeine Zeitung” je prijavljivala 20-30 grešaka sedmično. Većina prigovora odnosila se na ubrizgavače. Za proizvođača takva stopa neuspjeha nije problem – ili čak razlog za ozbiljnije djelovanje. Jednostavno – zadovoljavanje zahtjeva kupaca obično je jeftinije od trošenja milona na rješavanje problema.

Osim toga, kao kompanija, možete se nadati da će se većina nedostataka otkriti tek nakon isteka garancije – tada čak možete zaraditi od takvog nedostatka, prodajom rezervnih dijelova potrebnih za popravak. Sve dok ne postoji rizik da će neko zbog toga izgubiti život, automobilske kompanije se radije pretvaraju da se ništa ne događa. Službeni položaj – izolirani slučaj! Kasnije se, međutim, broj kvarova u Mercedesu počeo naglo povećavati.

Prema informacijama, čak je 4.500 automobila bilo u servisnim radionicama diljem Europe svake sedmice! Takva greška se više ne može “pomesti pod tepih”. Pokazalo se da su za to krivi piezoelektrične brizgaljke koje je razvi Delphi. Da bi se izborio za popravkom automobila koji su već izdani kupcima, Mercedes je morao obustaviti proizvodnju nekih verzija na nekoliko mjeseci. Zbog iste “bubice” vjerovatno je popravljeno više od 300.000. automobila, a troškovi sanacijskih mjera premašili su 500 milouna eura. Još jedna skupa lekcija!

Advertisement

Najlakši način za uklanjanje kvara je promjena softvera. Ako injektor u motoru ne izdrži do kraja garancije jer obavlja 7 ubrizgavanja u jednom ciklusu – promijenite program, tako da su dovoljna 4 ubrizgavanja. Da, automobil će trošiti više goriva, “kultura” motora će se pogoršati, ali većina korisnika to neće ni primijetiti, a drugi će reći da bi tako trebalo biti. Donekle sličan problem imao je i Subaru sa mjenjačem, odnosno lošim (jeftinim) kvačilom – softverski je smanje obrtni moment i kvačilo je izdržavalo do isteka garancije. Kao rješenje, u servisima su sugerisali kucima da se radi o izolovanom problemu, cijena rezevnih dijelova je podignuta do apsurda, a potom je korisnicima nuđen popust od 70% – rezultat: svi sretni i zadovoljni.

Rješenja za izbjegavati

Međutim, postoje rješenja koja je najbolje izbjegavati, bez obzira na marku i model automobila: dobro je izbjegavati CVT mjenjače zbog ograničene izdržljivosti i ekstremnih troškova popravka, kao i mehaničke, automatizirane mjenjače, i mjenjače sa automatskim kvačilom (osim mjenjača s dvostrukim kvačilom kao što je DSG, ali sa ograničenom kilometražom).

Za automobile više klase, dobro je prihvatiti pravilo: da što je oprema veća, to je veći rizik. U pravilu, prvi vlasnik može priuštiti takve automobile (i njihov servis), a oni koji kupuju rabljeni primjerak, imaju mnogo manje novca, a moraju pokriti troškove popravke kvarova koji se umnože nakon samo nekoliko godina eksploatacije.

Neki luksuzni BMW-ovi i Mercedesi, postaju veoma skupi za održavanje, čak i već nakon 35-40 hiljada pređenih km. Za prvog vlasnika to može biti ušteda (jer proda relativno nov automobil), a za kupca polovnog to može biti “noćna mora”. Niska cijena (polovnog) skupog automobila, nije slučajna!

Advertisement

Primjeri:

1. 1.6 THP motor – Peugeot, Citroen, BMW i Mini

Većina proizvođača ima problema s kvalitetom modernih dizelskih motora – u Peugeotovoj se kategoriji smatraju “rudnikom” – konstruisanim zajedno s BMW-om – 1.6 THP četverocilindričnim benzinskim motorima. Zatezači lanca su njihova najslabija tačka. U modelima proizvedenim do 2010. godine ovaj će se element gotovo sigurno raspasti, kasnije je vjerovatnoća greške manja. Greška se očituje u zvuku, sličnom zvuku dizelskog motora. U tom slučaju odmah se trebate prijaviti u radionicu za zamjenu kompletnog pogonskog lanca. Ako se neko odluči voziti takav automobil, na kraju će morati zamijeniti motor.

2. V6 i V8 motori (M272 i M273) – Mercedes

Frustrirani vlasnici dizela, u nuždi traže pomoć u benzinskim motorima s prirodnim aspiracijom. U slučaju Mercedesa mogu biti razočarani. V6 i V8 motori (M272 i M273-2,5, 3,0, 3,5 V6, 4,7 i 5,5 V8) proizvedeni do 2006. godine imaju tendenciju da izgube zupce zupčanika koji pokreću balansirajuće osovine. Prvi simptomi su pad snage i upaljenu lampcu za rad motora. Zanemarujete li ovo, oskoro će vam trebati novi motor. Ako krenete ravno u radionicu – također će boljeti (cijena). Sama osovina zupčanika ne košta puno, ali da biste je zamijenili, mora se rastaviti motor. Dobra vijest: novi motori imaju revidiranu konstrukciju. Mercedesov motor OM 651 ima izvrsne performanse, malu potrošnju goriva i, srećom, obično je još uvijek pod garancijom, ali probleme treba očekivati u njegovim varijantama opremljenim brizgaljkama Delphi sa Boschovim dodacima. Piezoelektrične brizgalice ne rade. Upozorenje! Iako proizvođač zna da nije uspio, zbog ogromnih troškova, nije organizirao jednostavnu mogućnost zamjene. Kada kupujete rabljeni automobil, bolje je potražiti model s većom kilometražom – gotovo je sigurno da je prethodni vlasnik zamijenio brizgaljke i dobio produženu garanciju. Nepopravljeni primjerci s početka proizvodnje i s malom kilometražom su “mine”!

Advertisement

3. Multitronic mjenjač – Audi

U teoriji, kontinuirano promjenjivi prenos (mjenjač) je najefikasniji sistem prenosa. Uz to, Audi ima umjetno programirane prenosne odnose, pa se čini da vozite “običan” mjenjač, samo ugodniji. U velikoj većini slučajeva kupci nekoliko godina starog automobila s ovim prenosom moraće popraviti kompletnu mjenjačku kutiju, a kupovina polovnog, nema smisla. Prvi simptom kvara: motor ima problema s održavanjem ujednačenih okretaja pri pokretanju. Nesretna kombinacija je motor 2.0 TDI PD sa Multitronic mjenjačem – takva kupovina se često neisplati, zbog posebno velikih potencijalnih popravaka u (bliskoj) budućnosti.

4. W211 jači motori – Mercedes

U Njemačkoj je sve lakše i lakše voziti (još) E-klasu W211 koja se može nabaviti nekoliko hiljada eura – u našim državama ima puno takvih automobila – tako možete postati vlasnik luksuznog automobila sa automatskim mjenjačem i izvrsnom opremom. Ima li problema? Naravno! Što je motor jači, kvarovi su izvjesniji i skuplji. Kočnice također – elektrohidrauličke imaju probleme se pumpom, a čak i zamjena diskova može biti veliki problem. Samonivelirajući sistem vješanja nakon više godina postaje gotovo nepopravljiv, dok je elektronika motora zaseban (teško rješiv) problem. Drugačije rečeno, W211 može biti veliki problem.

Advertisement

5. Motori 2.5 V6 TDI i 2.0 TDI PD 16V – VW, Audi…

U automobilima koji voze na kratkim relacijama, nakon samo 30-40 hiljada preveženih km može doći do kvara, teoretski bez održavanja. Postoji nekoliko razloga i problema; Volkswagen je priznao da je kupio lance od dobavljača koji nije mogao osigurati kvalitetu. Međutim, dokumentacija koja ide u servis, pokazuje da VW savršeno dobro zna problem sa neispravnim podešavačima i zatezačima. Osim toga, dešavaju se i nepopravljive pukotine na glavi motora i pumpi za ulje, a problenim sa ubrizgivačima su gotovo neizbježni. Rutinske popravke i zamjene, nekada jednostavno ne rješevaju probleme, što može biti katasrofalno za novčanik vlasnika ili korisnika.

6. 2.0D motor – BMW

Postavljanje pogonskog lanca u stražnji dio motora (sa bočne strane pregrade automobila) omogućuj uštedu malo prostora i navodno poboljšava sigurnost prilikom sudara s pješakom. Još je gore ako se lanac istegne. Da li se motor trese zbog istrošenog lanca, i da li buka znači potrebu za nekom drugom popravkom, to ćete saznati tek kada izvadite motor. Treba znati da, nažalost, lanac nije vječan, a u 2.0D motoru je izuzetno nestabilan – pogotovo kada ulje ne mijenjate dovoljno često. Čak ni benzinski motor 1.6, koji se koristio do 2008. godine, nije dobra alternativa.

Advertisement

7. Opel, Renault. 3.0 dizelski motor. Tri litarski dizel?

Zvuči kao najava stotina hiljada kilometara nesmetanog rada. Ali ne u ovom slučaju. Isuzuova konstrukcija koja se našla pod poklopcima različitih modela Opela, Renaulta i Saaba, ima ozbiljan nedostatak – obično nakon 150.000 km obloge cilindara nestaju. Simptomi izgledaju kao da je “izgori” zaptivač glave motora, a zamjena je beskorisna. Efikasan popravak? Skoro pa nemoguće. Rabljeni motori koji se mogu kupiti, nerijetko su već pokvareni, a originalni Isuzuov motor (kao u modelu D-Max) ima drugačije nosače i ne može se koristiti kao zamjena, piše N1.

Magazin

Samo kašika ove žitarice dnevno dovoljna je za dobru probavu, jak imunitet i vitku liniju

Published

on

By

Ova žitarica je prepuna vitamina!

Veoma je korisna za zdravlje, i kao takva pšenica je veoma zastupljena u mediteranskoj ishrani.

 

Odlična je za crijeva, u kojima je izvor našeg imuniteta, podstiče metabolizam i sadrži gvožđe, cink, selen kao i vitamin B!

Advertisement

Ako ga spremite na ovaj način, kašika dnevno će vam biti dovoljna za vitku liniju i jak imunitet tokom hladnih dana. Jedite kad god osjetite glad, sa malo meda, cimeta ili kakao praha.

 

Sastojci:

1 kg pšenice
50 grama suhog grožđa
50 grama oraha
50 grama lješnika
50 grama badema

Advertisement

Priprema:

Potopite pšenicu preko noći, pa je sutradan polako kuvajte najmanje tri sata. Vodu dolivajte polako, da nikad ne bude previše. Orah, lješnik i badem sameljite. Pred kraj kuhanja dodajte ih u žito i kuhajte još desetak minuta. Ohladite i čuvajte u frižideru.

Nastavi čitati

Magazin

Ovo su četiri ključna faktora koja određuju koliko dugo ćete živjeti

Published

on

By

Dok genetika ima svoju ulogu, niz uvjeta okoline i načina života može imati veći utjecaj na rizik od prerane smrti, prema nalazima nove studije.

Istraživači iz Oxford Population Health koristili su podatke od skoro pola miliona učesnika UK Biobank kako bi procijenili uticaj 164 faktora okoline i genetskog rizika za 22 glavne bolesti povezane sa starenjem i preranom smrt.

Koristili su jedinstvenu mjeru starenja da prate koliko brzo ljudi stare koristeći nivoe proteina u krvi. To im je omogućilo da povežu faktore okoline ili izloženost koji predviđaju ranu smrtnost s biološkim starenjem.

Ranije se pokazalo da ova mjera otkriva promjene vezane za starost, ne samo u UK Biobanku, već u dvije druge velike kohortne studije iz Kine i Finske.

Identificirali su 25 okolišnih faktora koji utiču na sat starenja, uključujući učestalost jedenja sira, koliko često se osoba osjeća “sitima” i koliko lako nečija koža pocrni.

Advertisement

Od ovih 25, identificirali su četiri koja su imala najveći utjecaj na smrtnost i biološko starenje, više od gena:

Pušenje – pušenje je glavni uzrok smrti i povećava rizik od mnogih ozbiljnih bolesti.

Socioekonomski status – ljudi s nižim prihodima i nivoom obrazovanja obično imaju kraći životni vijek zbog faktora kao što su ograničen pristup zdravstvenoj zaštiti i lošije zdravstveno ponašanje.

Nedostatak fizičke aktivnosti – ovo je povezano s povećanom smrtnošću jer je značajno povećao rizik od razvoja hroničnih bolesti poput bolesti srca, moždanog udara, dijabetesa tipa 2, određenih karcinoma i demencije.

Advertisement

Životni uslovi – koji značajno utiču na stopu smrtnosti utičući na pristup zdravstvenoj zaštiti, izloženost opasnostima iz životne sredine, izbor načina života i sveukupni nivo stresa.

Otkrili su da su faktori životne sredine skoro 10 puta važniji od genetskih faktora. Faktori okoline objašnjavaju 17 posto varijacija u riziku od smrti, u poređenju s manje od dva posto objašnjenih genetskom predispozicijom.

Također su otkrili da izlaganje u ranom životu, uključujući tjelesnu težinu u dobi od 10 godina, utiče na starenje i rizik od prerane smrti 30 do 80 godina kasnije.

Da li je nečija majka pušila u vrijeme rođenja također je bio rizik od ranog izlaganja.

Advertisement

“Izloženost u ranom životu posebno je važna jer pokazuju da faktori okoline ubrzavaju starenje u ranom životu, ali ostavljaju dovoljno mogućnosti za prevenciju dugotrajnih bolesti i rane smrti“, kaže profesorica Cornelia van Duijn, St Cross profesorica epidemiologije na Oxford Population Heath i viši autor studije.

Izloženost okolini imala je veći učinak na bolesti pluća, srca i jetre, dok je genetski rizik dominirao za demenciju i rak dojke.

Profesor Kornelija je rekla: “Naše istraživanje pokazuje dubok uticaj izloženosti na zdravlje koji mogu da promjene ili pojedinci ili kroz politike za poboljšanje socioekonomskih uslova, smanjenje pušenja ili promociju fizičke aktivnosti, piše Klix.

“Dok geni igraju ključnu ulogu u bolestima mozga i nekim vrstama raka, naša otkrića ističu mogućnosti za ublažavanje rizika od hroničnih bolesti pluća, srca i jetre koje su vodeći uzroci invaliditeta i smrti u svijetu”, navodi.

Advertisement
Nastavi čitati

Magazin

Pet simptoma koji ukazuju na ozbiljne probleme s jetrom

Published

on

By

JETRA je najveći unutarnji organ u ljudskom tijelu i ima ključnu ulogu u mnogim vitalnim funkcijama. Ona regulira zgrušavanje krvi, uklanja toksine (poput alkohola) iz krvotoka, sudjeluje u proizvodnji žuči te obavlja niz drugih važnih zadataka.

Međutim, jetra može biti oštećena zbog bolesti ili loših životnih navika, što dovodi do smanjene funkcije. Bolesti jetre vrlo su česte, a obuhvaćaju širok spektar stanja koja ometaju normalno funkcioniranje ovog organa, uključujući nealkoholnu masnu bolest jetre, hepatitis, pa čak i rak, objašnjava gastroenterolog Douglas Weine.

Simptomi se ponekad pojavljuju odmah, ali to nije uvijek slučaj. “Simptomi i znakovi bolesti jetre obično se ne manifestiraju dok ne dođe do ozbiljnog oštećenja organa”, ističe hepatolog Bubu Banini.

Kako prepoznati da nešto nije u redu s jetrom? HuffPost donosi pet najčešćih upozorenja koja ukazuju na probleme s jetrom i što učiniti ako ih primijetite.

Advertisement

1. Žutilo kože ili očiju

“Jedan od skrivenih znakova bolesti jetre je žutilo bjeloočnica ili kože, poznato kao žutica”, objašnjava dr. Banini.

Do žutice dolazi kada se u tijelu nakuplja previše bilirubina, pigmenata koji nastaje pri razgradnji crvenih krvnih stanica. Bilirubin se obično obrađuje u jetri i uklanja iz tijela, ali njegova prevelika količina može ukazivati na probleme s jetrom.

Iako visoke razine bilirubina nisu uvijek opasne za odrasle, temeljni uzrok može biti ozbiljan. Stoga je važno posavjetovati se s liječnikom ako primijetite žutilo kože ili očiju.

2. Tamna mokraća

Tamna mokraća obično se povezuje s nedostatkom tekućine, ali može biti i znak bolesti jetre, ističe dr. Weine. Nakupljanje bilirubina može mokraći dati tamno narančastu, smeđu ili jantarnu boju. Ako redovito pijete dovoljno vode, a mokraća je i dalje tamna, to može ukazivati na problem s jetrom.

Advertisement

3. Zbunjenost ili promjene u mentalnom stanju

Povremena zaboravnost je normalna, ali ozbiljne mentalne promjene ne smiju se zanemariti. One mogu biti znak problema s jetrom ili drugih zdravstvenih stanja.

“Osoba koja je inače zdrava može razviti akutno zatajenje jetre, koje se može manifestirati kao promjena mentalnog stanja ili osobnosti, poput dezorijentacije, zbunjenosti ili pospanosti”, objašnjava dr. Banini. Ako primijetite takve simptome, hitno potražite liječničku pomoć.

4. Oteklina nogu, gležnjeva ili trbuha

Oteklina nogu, stopala ili trbuha može biti povezana s problemima s jetrom, posebno kod osoba s cirozom, što je ozbiljno oštećenje jetre koje uzrokuje stvaranje ožiljaka na organu.

Ciroza usporava protok krvi kroz jetru i povećava pritisak u portalnoj veni, koja dovodi krv u organ. Povećani pritisak može uzrokovati nakupljanje tekućine u nogama (edem) ili trbuhu (ascites), objašnjava Mayo Clinic. Oteklina može nastati i zbog nedostatka određenih krvnih proteina, poput albumina, koje jetra proizvodi.

Advertisement

5. Lako stvaranje modrica i krvarenja

Osobe s oštećenjem jetre često imaju tendenciju lako dobivati modrice ili krvariti. To je posljedica smanjene proizvodnje proteina potrebnih za zgrušavanje krvi. Ako jetra ne funkcionira kako treba, tijelo gubi sposobnost zaustavljanja krvarenja.

Što učiniti ako sumnjate na oštećenje jetre?

Problemi s jetrom ne smiju se zanemariti. Čimbenici rizika uključuju prekomjernu ili umjerenu konzumaciju alkohola, dijabetes tipa 2, korištenje zajedničkih igala, izloženost toksinima ili obiteljsku povijest bolesti jetre.

Index.hr

Advertisement
Nastavi čitati

Magazin

Nakon Karleuše, “pao” i Huda: TikTok kaznio krajiškog tiktokera

Published

on

By

Popularna društvena mreža Tik Tok nastavila je s restriktivnim mjerama prema kreatorima sadržaja, a najnovija meta sankcija je krajiški tiktoker Huda Company.

Naime, Hudi je onemogućeno live uključivanje na ovoj platformi.

Razlozi za TikTok-ovu odluku još uvijek nisu poznati, ali se spekuliše da je u pitanju kršenje pravila. Ova zabrana izazvala je brojne reakcije njegovih pratitelja, koji su putem društvenih mreža izrazili

Advertisement

Huda Company je jedan od popularnijih tiktokera iz Cazina.

Ovaj potez TikToka otvara pitanje sve strožih pravila na platformi i njihovog uticaja na regionalne kreatore sadržaja.

Nastavi čitati

Magazin

Pismo Isaaca Newtona iz 1704. predviđa kada će svijet nestati i izgleda da je bio u pravu

Published

on

By

Sir Isaac Newton, poznati naučnik poznat po formuliranju zakona gibanja i gravitacije, predvidio je da će svijet kakav poznajemo nestati 2060. godine.

Newton je ovo zlokobno upozorenje napisao na papiriću iznad niza matematičkih izračuna prije više od 300 godina.

Vjerovao je u biblijske vizije Apokalipse, pogtovo Bitke kod Armagedona, i temeljio je svoje predviđanje na svom protestantskom tumačenju Biblije i događaja koji su pratili biblijsku historiju.

Advertisement

Ovi predviđeni ratni sukobi opisani su u posljednjem poglavlju Knjige Otkrivenja, a predstavljaju sukob između sila dobra (koje predvodi Bog) i sila zla (koje predvode kraljevi zemlje).

Sveto pismo kaže da će ova bitka označiti kraj svijeta i uvesti novo doba mira koje donosi bog.

Newton je koristio matematiku i datume iz biblijske povijesti kako bi došao do apokalipse, primjenjujući načela prema kojima se dani spomenuti u Svetom pismu broje kao godine.

Advertisement

Za njega su ta razdoblja (osobito 1260-e) predstavljala vrijeme napuštanja Crkve i uspona “pokvarenih” trinitarnih religija, pretežno katolicizma, koji su neki protestanti doživljavali kao kult.

Newton je proučavao povijest kako bi odredio točan datum kada je ovo napuštanje formalno počelo i odredio 800. godinu poslije Krista, kada je utemeljeno Sveto Rimsko Carstvo. Godina 800. poslije Krista plus 1260. dali su Newtonovu godinu 2060.

Sir Isaac Newton napisao je zlokobno predviđanje na papiriću iznad niza matematičkih izračuna prije više od 300 godina, navodeći da će svijet kakav poznajemo nestati 2060. godine.

Advertisement

“Tako da su vrijeme, vremena i polovica vremena 42 mjeseca ili 1260 dana ili tri i pol godine, računajući dvanaest mjeseci u godini i 30 dana u mjesecu, kao što je učinjeno u kalendaru prve godine”, napisao je u pismu iz 1704.

“A dani kratkotrajne zvijeri računaju se kao godine vladavine [sic] kraljevstava, razdoblje od 1260 dana, ako je datirano od potpunog osvajanja tri kralja 800. godine, završit će 2060. godine. Možda će završiti kasnije, ali ne vidim razloga da završi prije.”

Advertisement

Stephen D. Snobelen, profesor povijesti znanosti i tehnologije na Univerzitetu King's College Halifax, rekao je da Newtonovo predviđanje “nije koristilo ništa komplicirano kao što je račun diferencijacije, koji je on izmislio, već jednostavnu aritmetiku koju bi dijete moglo učiniti.”

Newton je koristio 1260, 1290, 1335 i 2300 dana koji se nalaze u Knjizi Daniela i Otkrivenju, koji govore o kraju i početku određenih vremena.

Međutim, vidio ih je kao godine umjesto kao dane koristeći načelo “dan za godinu”, metodu koja se koristi za tumačenje biblijskog proročanstva koje tvrdi da riječ “dan” simbolizira godinu.

Advertisement
Nastavi čitati

Magazin

Nekim “običnim” polovnim automobilima jako je porasla vrijednost

Published

on

By

Prema njemačkom Youngtimer Price Guideu, cijene nekih modela mogu se udvostručiti unutar samo godinu dana

Youngtimeri su automobili stari između 15 i 25 godina, dok se stariji modeli već ubrajaju u klasične automobile.

Kod potonjih se vrijednost već ustalila, ali tržište youngtimera i dalje pokazuje veliku dinamiku u cijenama, piše Revija HAK.

Advertisement

Prema njemačkom Youngtimer Price Guideu, cijene nekih modela mogu se udvostručiti unutar samo godinu dana.

Twingu se cijena utrostručila

Analiza tržišta koju provodi Classic Analytics obuhvata 3500 ponuda za 1000 raznih modela automobila 53 marke, pri čemu su zabilježeni značajni skokovi vrijednosti. Tako, naprimjer, Renault Twingo koji je prije šest mjeseci vrijedio 1200 eura sada doseže cijenu od 3900 eura – što znači da mu je vrijednost porasla čak tri puta.

Sličan trend vidljiv je i kod sportskih modela poput Golfa GTI-ja, čija je cijena između januara 2024. i 2025. porasla sa 6200 na 14.000 eura, što predstavlja rast od čak 125.8 posto. Još veći porast u apsolutnom iznosu zabilježio je rijedak Talbot Samba Rallye, čija je cijena skočila sa 6800 na 18.000 eura u samo godinu dana.

Peugeot je i dalje omiljen

Francuska marka Peugeot također se ističe na popisu modela koji su doživjeli značajna povećanja vrijednosti. Modeli 306 kabriolet, sportski S16 te njegov prethodnik 309 GTi 16V postali su traženi kolekcionarski primjerci. Ovaj trend potvrđuje pravilo da su kabrioleti i sportski modeli uvijek među najpoželjnijim klasicima.

Advertisement

Tržište youngtimera sve je dinamičnije, a analitičari predviđaju da će potražnja za rijetkim i sportskim verzijama i dalje rasti.

Ovih 12 automobila udvostručilo je vrijednost (od februara 2025.)

Renault Twingo (‘92.-‘98.) 225 posto
Peugeot 309 Gti 16V (‘90.-‘93.) 188.9 posto
Talbot Samba rally (‘83.-‘86.) 164.7 posto
Pontiac Firebird TransAm (‘93.-‘98.) 154.5 posto
Peugeot 306 2.0 16V S16 (‘93.-‘96.) 151.5 posto
Citroën CX 25 D Long Turbo 2 (’86.-’89.) 145.9 posto
Peugeot 306 2.0i Kabriolet (‘94.-‘97.) 136.7 posto
Lancia Ypsilon 1.1 (‘95.-‘00.) 128.6 posto
Talbot Sunbeam (‘79.-‘81.) 127.8 posto
VW Golf II GTI (‘84.-‘87.) 125.8 posto
Volvo 740DL (‘82.-‘84.) 118.9 posto
Toyota MR 2 Coupé T-Bar (‘90.-‘94.) 113.3 posto

Advertisement
Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije