Magazin
Ne kupujte polovne modele: Ovo su najgore verzije popularnih automobila
Čak i najcjenjeniji automobilski brendovi imaju verzije koje se mogu preporučiti samo najgorim neprijateljima – to su nerazvijeni automobili koji se jednostavno moraju pokvariti.
Koje modele treba izbjegavati?
Automobilske kompanije tjeraju razvojne timove i dobavljače da im ponude brža, jeftinija i modernija rješenja, što dovodi do stvaranja loših automobila. Jedan od takvih primjera je i Mercedes-Benz A-klase iz 1997. godine, koji se na ne pretjerano zahtjevnom testu jednostavno prevrnuo.
Manje spektakularnih primjera ima veoma mnogo, a radne grupe se najčešće oslanjaju na male promjene, nerijetko i ignorisanje problema.
Kako je moguće da i najbolji i dalje imaju ozbiljne “nesretnike”, na primjer, da deseci hiljada kupaca trebaju popraviti svoje automobile, ili se boriti s posljedicama razvojne katastrofe godinama?
Za sve su krivi vremenski pritisak i računovođe čije mišljenje se uvažava više od mišljenja inženjera. Nekada su nove generacije automobila bile na tržištu svakih 10 godina. Da ne bi prepustili “teren” konkurentima i ispunili očekivanja kupaca, automobilske kompanije sada zamjenjuju modele nakon 4-5 godina, pa je za razvoj novih automobila ostalo je vrlo malo vremena, navodi u svojoj recenziji magazin automobili.ba.
Zahvaljujući moćnim računarima, projektovanje je mnogo brže nego što je bilo nekada, a trud se dijeli među kompanijama. Moderni automobili i njihovi motori izgrađeni su velikim dijelom od gotovih “elemenata”. Automobilske kompanije koriste specijalizirane dobavljače za razvoj kompletnih komponenti. Da bi bilo zabavnije, automobili konkurentskih kompanija su često sastavljeni od elemenata istih proizvođača.
Zadaća proizvođača automobila je osigurati da ovaj miks stvarno funkcioniše. Automobilske kompanije iznuđuju dobavljače da im ponude modernija rješenja, koja su pri tome brža i jeftinija. Dobavljači popuštaju, jer je konkurencija u industriji velika. Ono što bi se nekada tretiralo kao prototip, sada ulazi u serijsku proizvodnju.
Kako bi se smanjilo vrijeme potrebno za razvoj novih rješenja, računarske simulacije često se provode umjesto testiranja u realnim uslovima. Nažalost, digitalni modeli ne odražavaju uvijek stvarnost i nema dovoljno vremena za stvarne i dugoročne testove na cestama.
Greške koje se otkriju (pre)kasno
U posljednjim fazama ispitivanja, automobili se često voze bez prekida. Ipak, neke greške se otkrivaju tek nakon određenog vremena, ili kada se vozi samo na kratkim rutama ili su povezane su s hladnim startom, ili…
To je bio slučaj s jednim od najzloglasniji predstavnika, izuzetno nestabilnim prenosnim lancem u Volkswagenovim motorima 1.4 TSI. Problem se nije pojavio u prototipovima, novinari ga nisu primijetili ni tokom neovisnih testova, niti se odnosi na automobile koji prelaze nekoliko desetaka hiljada km godišnje. Pogođeni su uglavnom oni korisnici koji automobile povremeno koriste i voze kratkim rutama.
Postoji nekoliko izvora problema – od loše izrađenog lanca do neispravnog zatezača. Kratke relacije su veoma loše za posljednje pomenute. Prvi trenutak nakon pokretanja motora djeluje normalno i nakon manjih problema, situacija se normalizira. Međutim, ako automobil vozi na kratkim relacijama i ima puno pokretanja u odnosu na pređenu kilometražu, motor se nakon 30-40 hiljada preveženih km može iskoristiti samo za otpad.
Na testovima, gdje se automobili gotovo ne hlade, taj problem neće biti primijetan!
Prva spektakularna greška, nastala uslijed pretjeranog povjerenja u virtualne simulacije, dogodila se Mercedesovoj A-klasi 1997. godine. Računari nisu predvidjeli da bi se u određenim okolnostima, oštrom promjenom smjera, automobil mogao naći na krovu, tako brzo, da vozač nema nikakve šanse reagovati. Neko je jednostavno pogrešno kreirao simulaciju. Dobro organizirana reakcija Mercedesove grupe, omogućila je da neuspjeh postane marketinški uspjeh, a posebno na način na koji je populariziran ESP sistem. To je koštalo kompaniju čitavo bogatstvo, ali bilo je čak osigurano da su sve spektakularne fotografije prevrtanih automobila tokom slaloma nestale iz arhiva foto agencija.
Znači li to da se takva situacija neće dogoditi u budućnosti? Naravno da ne! Više od 10 godina kasnije, ista je kompanija je imala još bolnije posljedice, ovaj put s motorom OM 651, ugrađenim u većinu modela grupe, što je trebalo biti pravo tehničko čudo. Prvu godinu od tržnog debija motor je dobijao samo pohvale.
Na početku – kao rezultat greške, publikacija “Frankfurter Allgemeine Zeitung” je prijavljivala 20-30 grešaka sedmično. Većina prigovora odnosila se na ubrizgavače. Za proizvođača takva stopa neuspjeha nije problem – ili čak razlog za ozbiljnije djelovanje. Jednostavno – zadovoljavanje zahtjeva kupaca obično je jeftinije od trošenja milona na rješavanje problema.
Osim toga, kao kompanija, možete se nadati da će se većina nedostataka otkriti tek nakon isteka garancije – tada čak možete zaraditi od takvog nedostatka, prodajom rezervnih dijelova potrebnih za popravak. Sve dok ne postoji rizik da će neko zbog toga izgubiti život, automobilske kompanije se radije pretvaraju da se ništa ne događa. Službeni položaj – izolirani slučaj! Kasnije se, međutim, broj kvarova u Mercedesu počeo naglo povećavati.
Prema informacijama, čak je 4.500 automobila bilo u servisnim radionicama diljem Europe svake sedmice! Takva greška se više ne može “pomesti pod tepih”. Pokazalo se da su za to krivi piezoelektrične brizgaljke koje je razvi Delphi. Da bi se izborio za popravkom automobila koji su već izdani kupcima, Mercedes je morao obustaviti proizvodnju nekih verzija na nekoliko mjeseci. Zbog iste “bubice” vjerovatno je popravljeno više od 300.000. automobila, a troškovi sanacijskih mjera premašili su 500 milouna eura. Još jedna skupa lekcija!
Najlakši način za uklanjanje kvara je promjena softvera. Ako injektor u motoru ne izdrži do kraja garancije jer obavlja 7 ubrizgavanja u jednom ciklusu – promijenite program, tako da su dovoljna 4 ubrizgavanja. Da, automobil će trošiti više goriva, “kultura” motora će se pogoršati, ali većina korisnika to neće ni primijetiti, a drugi će reći da bi tako trebalo biti. Donekle sličan problem imao je i Subaru sa mjenjačem, odnosno lošim (jeftinim) kvačilom – softverski je smanje obrtni moment i kvačilo je izdržavalo do isteka garancije. Kao rješenje, u servisima su sugerisali kucima da se radi o izolovanom problemu, cijena rezevnih dijelova je podignuta do apsurda, a potom je korisnicima nuđen popust od 70% – rezultat: svi sretni i zadovoljni.
Rješenja za izbjegavati
Međutim, postoje rješenja koja je najbolje izbjegavati, bez obzira na marku i model automobila: dobro je izbjegavati CVT mjenjače zbog ograničene izdržljivosti i ekstremnih troškova popravka, kao i mehaničke, automatizirane mjenjače, i mjenjače sa automatskim kvačilom (osim mjenjača s dvostrukim kvačilom kao što je DSG, ali sa ograničenom kilometražom).
Za automobile više klase, dobro je prihvatiti pravilo: da što je oprema veća, to je veći rizik. U pravilu, prvi vlasnik može priuštiti takve automobile (i njihov servis), a oni koji kupuju rabljeni primjerak, imaju mnogo manje novca, a moraju pokriti troškove popravke kvarova koji se umnože nakon samo nekoliko godina eksploatacije.
Neki luksuzni BMW-ovi i Mercedesi, postaju veoma skupi za održavanje, čak i već nakon 35-40 hiljada pređenih km. Za prvog vlasnika to može biti ušteda (jer proda relativno nov automobil), a za kupca polovnog to može biti “noćna mora”. Niska cijena (polovnog) skupog automobila, nije slučajna!
Primjeri:
1. 1.6 THP motor – Peugeot, Citroen, BMW i Mini
Većina proizvođača ima problema s kvalitetom modernih dizelskih motora – u Peugeotovoj se kategoriji smatraju “rudnikom” – konstruisanim zajedno s BMW-om – 1.6 THP četverocilindričnim benzinskim motorima. Zatezači lanca su njihova najslabija tačka. U modelima proizvedenim do 2010. godine ovaj će se element gotovo sigurno raspasti, kasnije je vjerovatnoća greške manja. Greška se očituje u zvuku, sličnom zvuku dizelskog motora. U tom slučaju odmah se trebate prijaviti u radionicu za zamjenu kompletnog pogonskog lanca. Ako se neko odluči voziti takav automobil, na kraju će morati zamijeniti motor.
2. V6 i V8 motori (M272 i M273) – Mercedes
Frustrirani vlasnici dizela, u nuždi traže pomoć u benzinskim motorima s prirodnim aspiracijom. U slučaju Mercedesa mogu biti razočarani. V6 i V8 motori (M272 i M273-2,5, 3,0, 3,5 V6, 4,7 i 5,5 V8) proizvedeni do 2006. godine imaju tendenciju da izgube zupce zupčanika koji pokreću balansirajuće osovine. Prvi simptomi su pad snage i upaljenu lampcu za rad motora. Zanemarujete li ovo, oskoro će vam trebati novi motor. Ako krenete ravno u radionicu – također će boljeti (cijena). Sama osovina zupčanika ne košta puno, ali da biste je zamijenili, mora se rastaviti motor. Dobra vijest: novi motori imaju revidiranu konstrukciju. Mercedesov motor OM 651 ima izvrsne performanse, malu potrošnju goriva i, srećom, obično je još uvijek pod garancijom, ali probleme treba očekivati u njegovim varijantama opremljenim brizgaljkama Delphi sa Boschovim dodacima. Piezoelektrične brizgalice ne rade. Upozorenje! Iako proizvođač zna da nije uspio, zbog ogromnih troškova, nije organizirao jednostavnu mogućnost zamjene. Kada kupujete rabljeni automobil, bolje je potražiti model s većom kilometražom – gotovo je sigurno da je prethodni vlasnik zamijenio brizgaljke i dobio produženu garanciju. Nepopravljeni primjerci s početka proizvodnje i s malom kilometražom su “mine”!
3. Multitronic mjenjač – Audi
U teoriji, kontinuirano promjenjivi prenos (mjenjač) je najefikasniji sistem prenosa. Uz to, Audi ima umjetno programirane prenosne odnose, pa se čini da vozite “običan” mjenjač, samo ugodniji. U velikoj većini slučajeva kupci nekoliko godina starog automobila s ovim prenosom moraće popraviti kompletnu mjenjačku kutiju, a kupovina polovnog, nema smisla. Prvi simptom kvara: motor ima problema s održavanjem ujednačenih okretaja pri pokretanju. Nesretna kombinacija je motor 2.0 TDI PD sa Multitronic mjenjačem – takva kupovina se često neisplati, zbog posebno velikih potencijalnih popravaka u (bliskoj) budućnosti.
4. W211 jači motori – Mercedes
U Njemačkoj je sve lakše i lakše voziti (još) E-klasu W211 koja se može nabaviti nekoliko hiljada eura – u našim državama ima puno takvih automobila – tako možete postati vlasnik luksuznog automobila sa automatskim mjenjačem i izvrsnom opremom. Ima li problema? Naravno! Što je motor jači, kvarovi su izvjesniji i skuplji. Kočnice također – elektrohidrauličke imaju probleme se pumpom, a čak i zamjena diskova može biti veliki problem. Samonivelirajući sistem vješanja nakon više godina postaje gotovo nepopravljiv, dok je elektronika motora zaseban (teško rješiv) problem. Drugačije rečeno, W211 može biti veliki problem.
5. Motori 2.5 V6 TDI i 2.0 TDI PD 16V – VW, Audi…
U automobilima koji voze na kratkim relacijama, nakon samo 30-40 hiljada preveženih km može doći do kvara, teoretski bez održavanja. Postoji nekoliko razloga i problema; Volkswagen je priznao da je kupio lance od dobavljača koji nije mogao osigurati kvalitetu. Međutim, dokumentacija koja ide u servis, pokazuje da VW savršeno dobro zna problem sa neispravnim podešavačima i zatezačima. Osim toga, dešavaju se i nepopravljive pukotine na glavi motora i pumpi za ulje, a problenim sa ubrizgivačima su gotovo neizbježni. Rutinske popravke i zamjene, nekada jednostavno ne rješevaju probleme, što može biti katasrofalno za novčanik vlasnika ili korisnika.
6. 2.0D motor – BMW
Postavljanje pogonskog lanca u stražnji dio motora (sa bočne strane pregrade automobila) omogućuj uštedu malo prostora i navodno poboljšava sigurnost prilikom sudara s pješakom. Još je gore ako se lanac istegne. Da li se motor trese zbog istrošenog lanca, i da li buka znači potrebu za nekom drugom popravkom, to ćete saznati tek kada izvadite motor. Treba znati da, nažalost, lanac nije vječan, a u 2.0D motoru je izuzetno nestabilan – pogotovo kada ulje ne mijenjate dovoljno često. Čak ni benzinski motor 1.6, koji se koristio do 2008. godine, nije dobra alternativa.
7. Opel, Renault. 3.0 dizelski motor. Tri litarski dizel?
Zvuči kao najava stotina hiljada kilometara nesmetanog rada. Ali ne u ovom slučaju. Isuzuova konstrukcija koja se našla pod poklopcima različitih modela Opela, Renaulta i Saaba, ima ozbiljan nedostatak – obično nakon 150.000 km obloge cilindara nestaju. Simptomi izgledaju kao da je “izgori” zaptivač glave motora, a zamjena je beskorisna. Efikasan popravak? Skoro pa nemoguće. Rabljeni motori koji se mogu kupiti, nerijetko su već pokvareni, a originalni Isuzuov motor (kao u modelu D-Max) ima drugačije nosače i ne može se koristiti kao zamjena, piše N1.
Magazin
FOTO Zašto je Melania Trump netipična prva dama? Za sve je “kriva” njena prošlost
U PONEDJELJAK je inauguracijom započeo drugi predsjednički mandat Donalda Trumpa (78), a posebna pozornost usmjerena je na Melaniju Trump (54), koju mnogi od početka ističu kao netipičnu prvu damu. Rođena u Sloveniji, Melania je prije dolaska u SAD radila kao model, a dijelovi njezine prošlosti često su bili predmet medijskih rasprava.
“Netradicionalna” prva dama
Melania je ranije tvrdila da je posvećena suprugu i njegovom uspjehu, a često ju se uspoređuje s nekadašnjim prvim damama poput Jackie Kennedy. I sama je 1999., kada je Donald Trump prvi put nagovijestio kandidaturu za predsjednika, izjavila: “Bila bih vrlo tradicionalna, poput Betty Ford ili Jackie Kennedy”, prenosi BBC. Međutim, zbog njezine prošlosti, mnogi je nazivaju netradicionalnom prvom damom.
Melania Trump rođena je u Sloveniji i karijeru je započela kao model. Njezine fotografije iz ranih dana karijere, uključujući i one gdje je pozirala gola, ponovo su isplivale u vrijeme predsjedničke kampanje Donalda Trumpa 2016. godine. No, Melania je nedavno preko društvenih mreža odlučila obraniti taj aspekt svoje prošlosti, naglašavajući umjetnički značaj svojih modnih angažmana. U videu koji je objavila izjavila je: “Zašto ponosno stojim iza svojih fotografija? Pitanje je zašto mediji biraju kritizirati slavljenje ljudskog tijela u modnim snimkama? Umjetnost ljudskog oblika stoljećima izaziva divljenje i duboke emocije, a tijelo bismo trebali poštovati kao snažan izraz samog sebe.”
Pozirala za više časopisa
Melania je tijekom manekenske karijere sudjelovala u nekoliko fotografskih snimanja na kojima je bila potpuno gola. Tako je 1995., s 25 godina, pozirala gola za francuski časopis Max, a fotografije je snimio francuski fotograf Alé de Basseville, prenosi Yahoo Lifestyle. U siječnju 2000. godine Melania je snimljena za britanski časopis GQ, gdje je pozirala u privatnom zrakoplovu Donalda Trumpa, odjevena samo u dijamantni nakit i metalne lisice. Ove fotografije također su ponovo objavljene tijekom kampanje 2016. godine.
Pojedini mediji, poput britanskog Daily Maila, u svojim su izvještajima implicirali da je Melania 1990-ih radila kao seksualna radnica. Zbog tih je navoda Melania podnijela tužbu protiv Daily Maila, koji je kasnije platio odštetu i službeno se ispričao.
Radi na izdavanju autobiografije
Njezin ured najavio je izdavanje autobiografije pod nazivom Melania, koja će biti objavljena u listopadu. Knjiga je opisana kao inspirativna priča o ženi koja je, unatoč preprekama, pronašla vlastiti put.
Iako je često bila u fokusu medija zbog svoje prošlosti, Melania je kao prva dama vodila povučen život. Tijekom Trumpovog prvog predsjedničkog mandata, ali i nakon njega, rijetko se pojavljivala na političkim događajima, birajući umjesto toga posvetiti se podizanju njihovog sina Barrona. Međutim, uoči prošlogodišnjih izbora, Melania je dala naslutiti povratak u javni i politički prostor, objavljujući niz videa na društvenim mrežama s političkim porukama.
Odrasla u Sloveniji
Melania je odrasla u industrijskom gradu Sevnici u bivšoj Jugoslaviji, a od malih je nogu pokazivala interes za umjetnost i modu. Njezin otac Viktor radio je kao prodajni zastupnik automobila, dok je majka Amalija radila u modnoj industriji, izrađujući dječju odjeću.
To je imalo presudan utjecaj na Melaniju, koja je već u tinejdžerskim godinama započela s modelingom. “Uvijek sam se divila majčinoj sposobnosti da od običnih komada tkanine stvori prekrasne haljine. To me inspiriralo da i sama poželim biti dio svijeta mode”, prisjetila se jednom u intervjuu za Vogue.
U Ljubljani se počela baviti manekenstvom nakon što je osvojila titulu prve pratilje Miss Slovenije 1992.
Melania je studirala dizajn i arhitekturu na Sveučilištu u Ljubljani, no napustila je fakultet kako bi nastavila s modelingom. Već sredinom 90-ih njezina karijera poprimila je međunarodne razmjere te se preselila u Milano i Pariz, gdje je radila s velikim modnim kućama.
Dolazak u SAD i susret s Trumpom
1996. Melania se preselila u New York, što je označilo prekretnicu u njezinu životu. Radeći u SAD-u, dobila je priliku raditi s prestižnim modnim magazinima, uključujući Vogue i Vanity Fair. No ključni trenutak dogodio se 1998. godine, kada je upoznala Donalda Trumpa, tada već etabliranog poslovnog mogula i medijsku ličnost.
Donald i Melania zaručili su se 2004. godine, a vjenčali su se u siječnju 2005. godine na ceremoniji u Palm Beachu na Floridi.
Pažnju je privukla šeširom
Podsjećamo, Melania se u ponedjeljak pojavila na inauguraciji supruga Donalda Trumpa u kaputu vrijednom više od 4100 eura, a kombinaciju je upotpunila upečatljivim šeširom američkog dizajnera Erica Javitsa.
Njezin šešir privukao je pažnju gledatelja koji su pohrlili na društvene mreže kako bi komentirali njezino izdanje, a neki su iskoristili priliku za šalu. Od usporedbi s likom Hamburglara iz McDonald’sove reklame, komentara da “izgleda kao da je u koroti”, pa sve od usporedbi s pjevačem Michaelom Jacksonom, dobre sprdnje nije nedostajalo.
Index.hr
Magazin
8 najboljih vrsta namirnica koje možemo jesti za zdravlje srca, prema dijetetičarki
MEDITERANSKA prehrana već se godinama smatra jednom od najzdravijih, i to s dobrim razlogom. Pomaže u jačanju zdravlja srca, mozga, potiče zdravo mršavljenje i smanjuje rizik od raznih kroničnih bolesti. Ova vrsta prehrane manje je restriktivna od mnogih popularnih dijeta. Fokusira se na uravnotežen izbor raznovrsnih i hranjivih namirnica.
Dijetetičarka Jessica Ball za Eating Well izdvojila je osam vrsta takvih namirnica koje biste češće trebali dodavati prehrani kako biste podržali zdravlje srca.
Maslinovo ulje
Maslinovo se ulje može koristiti u svemu. Bogato je jednostruko nezasićenim masnoćama koje pomažu u snižavanju LDL “lošeg” kolesterola i povećanju HDL “dobrog” kolesterola, što smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti.
Maslinovo ulje obiluje antioksidansima poput polifenola koji pomažu u smanjenju upala, ključnog faktora za zdravlje srca. “Pregled iz 2020. objavljen u časopisu Nutrients otkrio je da redovita konzumacija maslinovog ulja može smanjiti rizik od hipertenzije (visokog krvnog tlaka) za čak 50 posto”, ističe dijetetičarka.
Masna riba
Masne ribe poput lososa, tune i skuše bogate su omega-3 masnim kiselinama, za koje Nacionalni institut za zdravlje navodi da mogu smanjiti upale, sniziti krvni tlak i smanjiti rizik od srčanog i moždanog udara poboljšavajući lipidni profil krvi. Omega-3 masne kiseline također podržavaju zdravlje krvnih žila i smanjuju rizik od stvaranja krvnih ugrušaka.
Lisnato zeleno povrće
Lisnato povrće, poput špinata, kelja, blitve i raštike, prepuno je vlakana, kalija i vitamina K, koji svi doprinose boljem zdravlju srca. Kalij pomaže u regulaciji krvnog tlaka balansiranjem razine natrija u tijelu, dok su istraživanja pokazala da vlakna mogu smanjiti razinu kolesterola i poboljšati kardiovaskularne funkcije.
“Osim toga, pregled iz 2019. godine zaključio je da antioksidansi iz lisnatog povrća pomažu u borbi protiv oksidativnog stresa, koji može oštetiti krvne žile i povećati rizik od srčanih bolesti”, tvrdi dijetetičarka.
Cjelovite žitarice
Cjelovite žitarice, poput smeđe riže, kvinoje, ječma i cjelovitog pšeničnog brašna, bogate su vlaknima te hranjivim tvarima poput vitamina B i magnezija. Redovita konzumacija cjelovitih žitarica može poboljšati razinu kolesterola, sniziti krvni tlak i regulirati razinu šećera u krvi, što sve doprinosi boljem zdravlju srca.
Istraživanja pokazuju da cjelovite žitarice imaju niži glikemijski indeks u usporedbi s rafiniranim žitaricama, što pomaže u upravljanju razinom šećera u krvi i smanjenju rizika od dijabetesa tipa 2, koji je glavni faktor rizika za srčane bolesti.
Rajčice
Od umaka za tjesteninu do salata, rajčice su svestrane i korisne za zdravlje srca. Ball pojašnjava da rajčice “sadrže antioksidans likopen koji štiti arterije od ateroskleroze i drugih oblika kardiovaskularnih bolesti”.
Likopen je, također, povezan s boljom razinom kolesterola. Antioksidansi i kalij u rajčicama zajedno pomažu u snižavanju krvnog tlaka i smanjenju rizika od moždanog udara.
Mahunarke
Mahunarke, poput graha, leće i slanutka, izvrsne su za zdravlje srca jer su bogate biljnim proteinima, vlaknima i esencijalnim mineralima poput magnezija i kalija. Vlakna u mahunarkama pomažu u smanjenju razine kolesterola, dok antioksidansi pomažu u smanjenju upala u tijelu što može poboljšati ukupnu kardiovaskularnu funkciju.
Orašasti plodovi i sjemenke
Orašasti plodovi prepuni su zdravih masnoća, vitamina i minerala. Istraživanja pokazuju da redovita konzumacija orašastih plodova pogoduje zdravlju srca. Osim toga, orašasti plodovi bogati su antioksidansima koji dodatno podržavaju zdravlje srca, prenosi Eating Well.
Bobičasto voće
Bobičasto voće, poput borovnica, jagoda i malina, bogato je kalijem, vitaminom C i vlaknima koji pomažu u održavanju krvnog tlaka i zdravlja arterija. Istraživanja sugeriraju da antioksidansi u bobičastom voću, posebno flavonoidi, mogu smanjiti upale, poboljšati funkciju krvnih žila i smanjiti rizik od kardiovaskularnih bolesti.
“Prema Nacionalnom vijeću za starenje, redovita konzumacija bobičastog voća povezana je s poboljšanjem razine kolesterola i krvnog tlaka”, zaključuje dijetetičarka.
INDEX.HR
Magazin
Dovezao Focus u servis zbog čudnog zvuka. Majstori: Gospodine, čudo je da ste živi
SVAKI automobil podložan je hrđanju. Iako je hrđu u pravilu moguće sanirati, postoje automobili koje je hrđa doslovno “pojela”. Nevjerojatan video objavljen na Instagramu pokazuje koliko hrđa može pojesti automobil.
Riječ je o jednom vlasniku Ford Focusa u SAD-u koji je odlučio odvesti svoj auto u servis, a mehaničari su ostali u tolikom šoku da su morali snimiti video koji su dosad pogledala dva milijuna ljudi.
Vlasnik Forda je rekao da mu je nešto lupalo u vožnji, a zvuk se s većom brzinom dodatno pojačavao. Kada su mehaničari digli auto, imali su što vidjeti. Donja strana je potpuno korodirala.
Karoserije modernih automobila tvornički su dobro zaštićene te uglavnom nisu pretjerano podložne hrđanju, ali za razliku od njih, kritična mjesta poput spojeva, kao i mehanički dijelovi podvozja, poput mosta i vilica, itekako jesu. Ako vidite nekoliko oksidiranih područja, ne paničarite, ali svakako dogovorite termin kod stručnjaka za sanaciju. Kod većih oštećenja pomaže isključivo kvalitetna zamjena (blatobrani, rubnjaci, pragovi), piše Autoklub.
Magazin
FOTO Sjećate li se popularne Hurem? Glumica danas izgleda neprepoznatljivo
Tako si lijepa. Šta god da kažem o tebi, uvijek je premalo. Samo je jedan od komplimenata koje je Meryem Uzerli primila ovih dana, nakon što je podijelila niz fotografija sa snimanja na Instagramu.
Meryem, poznata po ulozi Hurem u seriji ‘Sulejman Veličanstveni’, osvanula je u elegantnom izdanju, s profinjenom šminkom. Dok mnogi komentiraju njezinu ljepotu, neki obožavatelji ne mogu ne primijetiti koliko bi Meryem briljirala na velikim svjetskim ekranima.
“Volio bih da si Meryem rođena u Americi, da tvoj talent može zasjati u Hollywoodu”, poručio je jedan od pratitelja.
Uloga Hurem donijela joj je svjetsku slavu, ali i brojne probleme. Tokom snimanja Meryem je doživjela nervni slom te je morala napustiti set, a kao razlog spominjala se nesretna veza sa 17 godina starijim biznismenom Canom Atesom, koji je odbio priznati da je otac njene starije kćerke Lare.
Štaviše, navodno je od Meryem tražio da pobaci što je nju toliko pogodilo da je završila na liječenju u Berlinu, a u tom je gradu i nastavila živjeti. U međuvremenu je rodila i drugu kćerku, Lili Koi.
Promijenila je i imidž. Svoju prepoznatljivu bujnu crvenu kosu obojila je u plavo, a uz to je odlučila povećati usne, naglasiti jagodice i podignuti obrve.
Magazin
(VIDEO) Zdenac smrti – atrakcija koja prkosi gravitaciji
Zdenac smrti, koji se na hindskom naziva “Maut Ka Kuan”, atrakcija je koja se sastoji od kosog zida za automobile i motore.
Inspirirani američkim motodromima nazvanim “Wall of Death”, Wells of Death u Indiji smatraju se mnogo opasnijim zbog kosih zidova i nedostatka sigurnosnih mjera, prenosi Bljesak.info.
Izvođači sami grade i rastavljaju svoje gotovo okomite zidove. Sastoje se od drvenih dasaka čija se visina kreće od 6 do 12 metara. Zbog drvenog cilindra u obliku bačve, predstava je u Indiji poznata kao “Zdenac smrti”.
Prvi motodrom debitirao je na Coney Islandu 1911. i proširio se preko mora, postavši popularniji u Britaniji nego u Sjedinjenim Državama.
U prvoj četvrtini 19. stoljeća motodrom se pretvara u silodrom, a Zidovi smrti ostaju popularni tokom 1960-ih. Na kraju je spektakl stigao do Indije i prihvatili su ga karnevalski izvođači.
U početku su izvođači koristili ručne bicikle za vožnju po velodromima 48 sati. Na kraju su ih zamijenili motocikli i automobili. Automobili se smatraju jedinstvenim indijskim dodatkom performansama.
Zdenac smrti popularna je aktivnost na mnogim događajima kao što su Vijayasadhami i Magh Mela, kulturno značajnim festivalima koji se slave u Indiji i Nepalu, prenosi The Mind Circle. Danas ta praksa nije tako poznata kao nekada, ali nekoliko preostalih bunara smrti u Indiji još uvijek privlače ljude. Stotine gledatelja kruže oko jame kako bi svjedočili ludim radnjama koje izvode odvažni vozači u automobilima ili na motorima.
Vozači crtaju krugove oko gotovo okomite jame koristeći snagu centrifugalne sile. Ne nose kacige niti zaštitnu opremu. Kako bi predstava bila opasnija, vozači izvode odvažne skokove i vratolomije. Čak grabe novac iz ispružene ruke gledatelja.
Popularnost događaja je oslabila zbog televizija koje su mogle prenositi isti sport dopuštajući ljudima da ostanu kod kuće. Ali nastavlja se izvoditi budući da neki vozači od nje preživljavaju, a neki je ljudi još uvijek uživaju gledati.
Magazin
Karleuša vrijeđala momka koji je bio na protestima: “Čita molitvu iz Kur'ana, šta on radi u Beogradu?”
Najprije je podijelila njegovu fotografiju. On na njoj drži natpis: “Nemamo ustav, ali imamo stav”. Srbijanska pjevačica je napisala kako je ovo njen dostavljač s Wolta i da on ne govori srpski jezik. Mnogi građani Srbije naveli su kako je ona rasista.
“Karleuša, plastična kreštalica, na Instagramu pljuje studenta uz takav rasizam koji ja u Srbiji skoro nisam čula”, “Ali raspali Instagram što ne planira da skine storije u kojima Karleuša targetira studenta jer ‘ne krši njihove standarde'… Važni, ne znam samo otkad rasizam nije kršenje standarda”, neki su od komentara na X-u.
Foto: Instagram/karleusastar
Dalje je upitala šta on radi na protestima u Beogradu, uz koju vizu je ušao te boravi u zemlji i koje su namjera. Smatra da se time treba pozabaviti policija.
“Na protestima je držao transparent: ‘Nemamo ustav’. Ne znam da li kad kaže da mi nešto nemamo misli na afričku zemlju iz koje dolazi on, ali neka mu neko objasni da Srbija ima i ustav i zakon”, objavila je.
Momak, koji se zove Brahim, nakom svega se oglasio na društvenim mrežama te objasnio kako on studira u Srbiji.”Kao studentu bilo mi je važno da podržim zajedničke ciljeve i vrijednosti. Objavili su moju fotografiju s protesta bez mog odobrenja uz informacije o meni koje nisu tačne. To je objavila i pjevačica Jelena Karleuša koja me optužila za nešto što nije tačno. Hvala svima koji su mi pružili podršku tokom ovih dana”, između ostalog je rekao.
Klix
-
Cazinprije 1 dan
Delegacija Grada Cazina u službenoj posjeti Velikoj Kladuši: Podrška zajedničkim projektima i saradnji
-
USKprije 1 dan
Bišćanin pretukao dvojicu dječaka jer su bacali petarde
-
USKprije 1 dan
VIDEO Drama kod Graničnog prijelaza Izačić: Pronađeno tijelo migranta, imao vidne povrede
-
USKprije 1 dan
Ministar Rimac u Bihaću predstavio projekat unaprjeđenja zdravstvenog sistema u FBiH
-
Smrtovniceprije 1 dan
Na ahiret preselio Dukić ( Ismeta) Senad
-
BiHprije 1 dan
Rastu plate federalnim državnim službenicima, sudskoj vlasti i zaposlenima u javnim ustanovama