Connect with us

Religija

‘Neka neko pokaže ljepšu adu, džamiju koja je kao iznikla iz vode’: Džamije koje prkose vremenu i ratovima

Published

on

O Kušlatu se govori od Rimljana do danas. Mjesto je bilo na putu kojim se vozila ruda iz Srebrenice za Sremsku Mitrovicu, a od koje se pravio novac.

Ostaci tvrđave iz srednjovijekovnog perioda, još svjedoče da je Kušlat nekada vrvio od života. Iako to danas nije slučaj, priča o ljepoti ovog kraja ne može biti ispričana, jer džamija na stijeni plijeni i izaziva svakodnevno divljenje već više od 500 godina.

“Kada su Osmanlije zauzele ovo područje između 1480. kasnije je ovdje izgrađena munara a tvrđava je postojala i ranije, izgrađena je ova džamija, prema svim dokumentima riječ je o vojnoj džamiji koju su izgradili posadcni, vojnici smješteni u ovoj tvrđavi”, pojašnjava Mustafa ef. Muharemović, iz Medžlisa IZ Zvornik

Petsto godina nakon, još se govori o podvizima onih koji su džamiju gradili. Na stijenu se može dospjeti, isključivo pješke. Danas stepenicama, nekada brdovitom šumskom stazom. Laganim usponom, bez tereta, potrebno je i do pola sata. Ipak je ni njen spacifičan položaj nije spasio u proteklom ratu. Nakon niza pokušaja da se zapaljivom municijom uništi “sa zemlje”, do danas nepoznate osobe učinile su to tako što su se namjenski popele na stijenu. Povratnici su 2003. pronašli samo kamene zidove. Porodice Hujdurović i Efendić ubrzo su obezbijedile su novac za obnovu. Na dan otvorenja u augustu 2013. godine, prisjeća se efendija Muharemoviću, tolika ja zainteresovanost bila da su morali odvraćati ljude, piše N1.

 

“Bojali smo se ujeda zmija kojih ovdje svakako ima, takav je teren. Bojali smo se, s obzirom na teren da se mogu osipati kamenje i td. Zanimljivo da je tu bilo starijih žena, ljudi, koji se teško kreću i po ravnom, lijepom putu, ali su na neki način puzali uz ove uspone da dođu do ove džamije i hvala Bogu nikome ni dlaka nije falila prisjeća se Mustafa ef. Muharemović.

Kušlat nije najstarija džamija u BiH. Putujući kroz Ustikolinu 1664. godine čuveni putopisac, Evlija Čelebija, je zapisao da se u ovom mjestu nalazi 176 kuća pokrivenih kamenom, deset dućana, drveni most preko rijeke Drine i lijepa džamija. Nema sumnje, kaže, imam Edib efendija Efendić, da je riječ upravo o Turhan Emin-begovoj. Kroz svoju dugu historiju, gotovo punih šest stoljeća, tri puta je rušena. Prvi put su je uništile poplave. U II svjetskom ratu je zapaljena, a 1992. je minirana. Ostali su samo temelji, kamenje koje se čuva u dvorištu džamije i danas svjedoči o tome.

“1992. godine je prvi put srušena i munara Turhan Emin-begove džamije, koja je preživjela više od 500 godina i koja je više od 500 godina krasila ne samo Ustikolinu nego i cijeli ovaj potez Foča-Ustikolina-Goražde”, kaže Edib efendija Efendić, imam Turhan Emin-begove džamije.

Turhan Emin-beg izgradio je džamiju impozantnih dimenzija, čak i za današnje prilike, kaže efendija Efendić. Što govori i o velikom broju vjernika u to vrijeme u Ustikolini. A sa prvim povratnicima, nakon posljednjeg rata, javila se i želja za obnovom.

“U svojoj dugoj historiji od 570 godina u ovoj džamiji obavljeno više od 1100 Bajram namaza, da je ovdje obavljeno više od 31000 džuma namaza, preko milion dnevnih namaza i da je minimalno 20 miliona vjernika obavilo namaz u Turhan Emin-begovoj džamiji, što su zaista impozantni podaci, veliki podaci za jednu džamiju koja egzistira u jednom malom mjestu kakvo je Ustikolina” iznio je podatke pojedinih istraživača Edib efendija Efendić.

Odmor za dušu i oči pronašli smou Bosanskoj Otoci. Smještena na jednoj od 26 unskih ada, Gradska džamija ponos je, prije svega, mještana. Sagradila ju je vojska Husein Malkoč-bega za potrebe tadašnje utvrde, starog otočkog grada, rimskog Insula, daleke 1565. godine.

“Bila je negdje u Dunavu, negdje na granici Srbije i Rumunije davno, davno nekad neka džamija koja je bila na riječnom ostrvu, na adi. Kažu da negdje još postoji, ja ne znam možda postoji, možda ne postoji, ali ono što ja definitivno znam da ovako lijepa ada ne postoji, je li jedina ili nije ja ne znam, i neću tvrditi ali volio bih da mi neko pokaže ljepši ambijent, ljepšu adu, džamiju koja je bukvalno kao iznikla iz vode. A ona ustvari jeste kao Feniks iz pepela opet izvila se ka nebu”, riječi su Muje ef. Ćehića, imama Gradske džamije u Bosanskoj Otoci.

Rušena do sada četiri puta. A sudbina Muje efendija Ćehića je bila da prouči posljednji ezan 27. maja 1992. godine na staroj bosanskootočkoj džamiji. Stanovništvo se tog dana povuklo u brda s lijeve obale Une, ostavivši i džamiju u, kako kažu, najljepše doba, izbeharalu i iscvjetalu. U jacijsko vrijeme, iako je bilo mračno, sjeća se efendija Ćehić, s brda je gledao kako Bosanska Otoka gori i učio Kur'an, mali džepni koji je ponio sa sobom. Gorjelo je tog dana preko 490 objekata. Džamija je utihunala narednih pet godina.

To su bili jako teški trenuci i moj povratak u Bosansku Otoku, 1997. nakon oslobođenja, prvo jutro ustajem na Sabah, izlazim vani, krećem u džamiju koje više nema, čije sam rušenje gledao, ali ona je u mojoj glavi još uvijek tu. Ja krećem na Sabah izlazim vani i vidim samo gomilu kamena, ruševinu i počnem plakati. Prvi put u ratu”, prisjetio se efendija Ćehić.

No sudbina je bila i da upravo on bude i prvi imam koji je ezan proučio u obnovljenoj Gradskoj džamiji.

Kroz historiju je u Bosni i Hercegovini postojalo mnoštvo drvenih džamija no do danas su sačuvane tek četiri. Jedna od njih je u Priluku kod Živinica. Stara 287 godina, stoga je mještani često nazivaju “Starica”.

“1927. godine drvena šindra je zamijenjena crijepom, vjerovatno je vremenom došlo do prokišnjavanja i onda su oni shvatili da je vrijeme da stavi ovaj crijep, od tada do danas je pokrivena crijepom. 1963. godine zamijenjeni su prozori, ptvobitan oblik je bio dosta manji nego ovaj koji možete da vidite i to je možemo reći jedna negativna stavka, što se tiče tih rekonstrukcija, ali tako je kako je, ona je i danas prelijepa džamija, ali vjerovatno da su ostali ti prvobitni prozori autentični bila bi još ljepša”, kaže Azaudin efendija Sakić, imam Nove džamije u Priluku.

U srcu starog grada Bužima, u zaklonu tvrđave gotovo dvjesto godina leži čuvena drvena džamija. Sagradio ju je bosanski valija Mehmed Salih Vedžihi-paša. Tako stoji u vakufnami kao i na tarihu koji se i danas čuvaju. Razlog je, vjeruje se bio, umiriti vjernike u vremenu konstantnih buna, pokazati da “carska vlast” misli o ovom kraju. Vjeruje se i da je je inicijativa došla saradnjom Vedžihi-paše, tadašnjeg lokalnog imama Halila efendije, po svim prilikama učenika poznatnog sufije šejh Sirri babe.

“Ona nema premca, zaista nema premca, od bar meni poznatih džamija na Balkanu a i dalje. Impresivna veličina, prostor klanjački, u kojem bez ikakvih problema i hiljadu klanjača”, pojašnjava Emin efendija Grošić, imam bužimske džamije.

Džamiju su pravili domaći majstori, po osjećaju, srcem, bez posebne vizije. Stoga je i uočljiv nedostatak simetrije u unutrašnjosti ali to je ono što je čini posebnom, dodaje efendija Grošić.

Drvena džamija u Bužimu

Drvena džamija u Bužimu

“Pri tome ne koristeći, to je priča za turiste, bez ijednog eksera, i fakat nema, u osnovi nisu rađeni ekseri, tada je ekser bio poprilična rijetkost, nego je išlo na jedan drugi sistem sklapanjem kroz usjeke, pa se to onda spajalo željeznim klamfama, drvenim klinovima pričvršćivane grede i i tako. Ova džamija je svojevremeno, uslovno rečeno, korištena dok je “lebdjela u zraku”. Šezdesetih godina prošloga stoljeća temelji džamije koji su bili drveni su istruhli. Džamija se počela naginjati I postojala je opasnost da se sruši. Domaći majstor Hasan Šahinović,se dosjetio da džamiju podigne na određene podupirače, na par stubova, izvukli su te stare temelje, ozidali kameni, vratili opet džamiju nazad na nove temelje”, kaže Emin efendija Grošić.

U sjeni mnogobrojnih čempresa i brda Strač, okružena jednim od najstarijih harema u Hercegovini, leži čuvena trebinjska Dživar džamija, skriveno blago unutar bedema, sa desne strane puta ka crnogorskoj granici. Tačnih podataka o tome kada je izgrađena nema. Uništen je tarih a ne postoji ni vakufnama. Pretpostavlja se pak da je nastala prije pada Herceg Novog u mletačke ruke 1687. godine. Sadik efendija Fazlagić priča kako podaci govore i to da su je vlastitim sredstvima izgradile porodice Bešović, Busuladžić i Kurtagić.

Ove porodice živjele u to vrijeme u primorskim krajevima ali da su na ovom prostoru ovdje imali svoja imanja koja su obrađivali tokom ljeta, pa bi za svoje potrebe kada bi tokom ljeta boravili ovdje na imanjima, na radu, sagradili ovu džamiju.

Specifičnost njena jeste kao što ste rekali i ova mala munara koja je jedna od najmanjih, možda i najmanja u cijeloj Hercegovini pa čak i u regionu. Zbog čega je mala munara, pretpostavlja se da je i sam lokalitet džamije koja je sagrađena ovdje među ovim čempresima, sagrađena da bi se sačuvala od neželjenih pogleda koji su u to vrijeme vladali Hercegovinom kao Uskoci koji su u to vrijeme rušili, palili imanja ljudi koji su ovdje živjeli, kuće i vjerske objekte.

U hodniku džamije do danas stoji jedinstvena bajraktarska ploča, vjerovatno jedina u čitavoj državi, koja je, vjeruje se, služila za postavljanje bajraka s ovog mjesta prilikom ispraćaja hadžije na Hadždž, ali i vojnika u ratne pohode. Nažalost, kaže efednija Fazlagić, postojala je još jedna takva ploča, no kroz historiju, nije sačuvana. Danas džamiju za molitve koriste džematlije Donjeg Čičeva koji imaju ključeve. Vrata su otvorena najviše tokom Ramazana, za dnevne namaze, teravije, mukabele.

Religija

Islamski centar u Maljevcu: Dosad prikupljeno 800.000 eura, izgradnja džamije stigla do polovine

Published

on

By

U naselju Maljevac, smještenom na granici Hrvatske i Bosne i Hercegovine, u toku je izgradnja modernog Islamskog centra, koji će služiti ne samo lokalnoj zajednici već i svim islamskim vjernicima koji prolaze Međunarodnim graničnim prijelazom.

Volonteri dežuraju ispred promotivnog štanda i pored promotivnih materijala, putnicima nude i okrijepu, odmor, te različite suvenire i poklone, a oni zauzvrat doniraju sredstva za izgradnju ovog vjerskog kompleksa.

Ovaj projekt je pokrenut iz inicijative džemata Maljevac osnovanog 1998. godine, a postao je simbol zajedništva i solidarnosti Bošnjaka s obje strane granice.

Prema riječima Admira ef. Muhića, imama džemata u Maljevcu i idejnog začetnika projekta, dosad je prikupljeno 800.000 eura zahvaljujući donacijama Bošnjaka iz Hrvatske, Slovenije i Bosne i Hercegovine.

“Ovdje na cesti D216, svaki put kada su gužve, naši volonteri stoje ispred promotivnog štanda nudeći putnicima okrijepu, promotivne materijale i priliku da se uključe u projekt izgradnje Islamskog centra”, ističe ef. Muhić.

Volonteri su okosnica svih aktivnosti. Oni ne samo da dočekuju putnike s osmijehom i toplim napitkom već im otvaraju vrata kako bi se ugrijali, odmorili ili obavili svoje potrebe. Zahvaljujući tim aktivnostima i donacijama putnika, prikupljen je značajan dio sredstava za izgradnju centra.

“Kamen temeljac smo postavili 1. maja 2023. godine uz prisustvo velikog broja vjernika iz BiH i Hrvatske. Do sada smo izgradili polovinu džamije, ali nam treba podrška svih Bošnjaka da završimo ovaj projekt i ostvarimo naš cilj – Islamski centar na ulazu u Evropsku uniju”, poručio je ef. Muhić.

Džemat Maljevac svoje aktivnosti započeo je u privatnim kućama, a 2002. godine kupio je i renovirao kuću koja do danas služi kao mjesto okupljanja.

Kako su potrebe zajednice rasle, pokrenuta je inicijativa za izgradnju džamije, što je rezultiralo otkupom zemljišta 2012. i 2020. godine.

Danas ovaj projekt nije samo mjesto za molitvu, već i simbol zajedništva, ustrajnosti i nade za buduće generacije Bošnjaka u pograničnom području.

“Pozivam sve naše Bošnjake da nam se pridruže i svojim sredstvima trajno ugrade u ovo dobro. Ovo nije samo džamija, već poruka zajedništva i za sve nas”, zaključuje ef. Muhić.

FENA

Nastavi čitati

Religija

Ko završi svoj dan zikrom i veličanjem Allaha, cijeli dan će mu biti upisan kao zikr

Published

on

Priredio: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Uzvišeni Allah, objavio je: ”Muslimanima i muslimankama, i vjernicima i vjernicama, i poslušnim muškarcima i poslušnim ženama, i iskrenim muškarcima i iskrenim ženama, i strpljivim muškarcima i strpljivim ženama, i poniznim muškarcima i poniznim ženama, i muškarcima koji dijele zekat i ženama koje dijele zekat, i muškarcima koji poste i ženama koje poste, i muškarcima koji o svojim stidnim mjestima vode brigu i ženama koje o svojim stidnim mjestima vode brigu, i muškarcima koji često spominju Allaha i ženama koje često spominju Allaha – Allah je, doista, za sve njih oprost i veliku nagradu pripremio.” (El-Ahzab, 35.)

U ovom ajetu nabrojana su svojstva iskrenih vjernika i vjernica, ali se samo uz jedno svojstvo spominje riječ ”mnogo” (كثيرا).

Naime, Uzvišeni Allah nije rekao: ”Muškarcima i ženama koji mnogo dijele zekat i koji mnogo poste”, već: ”Muškarcima koji često (mnogo) spominju Allaha i ženama koje često (mnogo) spominju Allaha.”

Allah, dželle šanuhu, oporučio je i naredio Zekerijau, alejhi selam, nakon što mu je objavio da će mu se roditi sin Jahja, da Allaha mnogo veliča i spominje, kao što se navodi u ajetu: ”Gospodaru moj” – zamoli on – “daj mi neki znak!” – “Znak će biti” – reče – “što tri dana s ljudima nećeš moći govoriti, osim znakovima. I često spominji Gospodara svoga i hvali Ga krajem dana i izjutra!” (Ali Imran, 41.)

Musa, alejhi selam, bio je u potpunosti svjestan istinitosti ovog blaga kada je rekao: ”I podaj mi za pomoćnika iz porodice moje Haruna, brata mog; osnaži me njime i učini drûgom u zadatku mome, da bismo Te mnogo hvalili i da bismo Te mnogo spominjali.” (Ta-Ha, 29-34.)

Allah muslimanima naređuje da Allaha mnogo spominju i veličaju, shodno ajetu: ”O vjernici, često Allaha spominjite i hvalite, i ujutro i navečer Ga veličajte.” (El-Ahzab, 41-42.)

Suprotno tome, jedna od osobina munafika je: ”Kada ustaju da molitvu obave, lijeno se dižu, i samo zato da bi se pokazali pred svijetom, a Allaha gotovo da i ne spomenu.” (En-Nisa, 142.)

Čak i pri susretu s neprijateljem u ratu, vjernicima se naređuje da Allaha mnogo spominju, kao što se navodi u ajetu: ”O vjernici, kada se s kakvom četom sukobite, smjeli budite i neprestano Allaha spominjite da biste postigli što želite.” (El-Enfal, 45.)

Stoga ne čudi da je prvo šejtanovo nastojanje u zavođenju ljudi, odvraćanje od zikra i veličanja Allaha, a ako šejtan uspije ”zarobiti” i obuzdati čovjekov jezik od zikra, onda će se i ostali organi predati bez borbe.

Uzvišeni Allah, objavio je: ”Njima je ovladao šejtan i učinio da zaborave na Allaha.” (El-Mudžadele, 19.)

Ibnul-Kajjim el-Dževzijje, rekao je: ”Najteža kazna na ovom svijetu je da Allah obuzda tvoj jezik da Ga ne veličaš i ne spominješ.”

Ko Allaha mnogo veliča i spominje, On ga zavoli, a koga Allah zavoli, On ga uputi i podari mu sposobnost razlikovanja istine od zablude u svakoj situaciji.

Abdullah ibn Mubarek, rekao je: ”Ko završi svoj dan zikrom i veličanjem Allaha, cijeli dan će mu biti upisan kao zikr.”

saff.ba

Nastavi čitati

Religija

Nismo ništa loše uradili a ljudi nas osuđuju, zašto?

Published

on

Kada se trudimo da živimo ispravno i da druge pozivamo stilu života koji vodi ka dobru i ovog i budućeg svijeta, znajmo da ćemo naići na mnogo otpora i osuda, iako ništa loše nismo uradili. Razlog za to je slabost u drugima i zona komfora iz koje neće da izađu.

Ako je cijena da ostanemo dostojanstveni ta da nešto prolazno, materijalno ne dobijemo – budimo spremni platiti tu cijenu.

Mnogo je veća cijena koju, u konačnici, plaćaju oni koji se boje stvorenja više od Stvoritelja, koji se stide sami sebe, koji se dodvoravaju i licemjerno prilagođavaju. Obraz i čast nemaju cijenu!

hfz. Ammar Bašić

Nastavi čitati

Religija

Ko je najveća neznalica među ljudima?

Published

on

Ko je najveća neznalica među ljudima?

datum objavljivanja: 3.09.2024.

Poslanik tada reče: ‘Ljudi, bojte se svoga Gospodara. Niko od vas neće nanijeti nepravdu vjerniku, a da mu se Allah neće osvetiti na Kijametskom danu.’“

 

Zabilježeno je da je Omer ibn Hatab upitao Ahnefa ibn Kajsa: “Ko je najveća neznalica među ljudima?“ Ahnef odgovori: “Onaj ko proda svoj Ahiret za dunjaluk.“ Omer ga upita: “Hoćeš li da ti kažem ko je veća neznalica od toga?“ Ahnef reče: “Hoću, vođo pravovjernih.“ Omer mu reče: “Onaj ko proda svoj Ahiret za dunjaluk drugog čovjeka.“

Činiti loše ljudima, vrijeđati, ogovarati, ponižavati, tuđe bespravno prisvajati ili čovjeka fizički ugrožavati – to vjera ne dozvoljava. Onaj ko to čini neće se moći grijeha osloboditi obraćajući se Allahu. Ljudi jedni drugima trebaju oprostiti da bi se, jedni prema drugima, učinjenih grijeha oslobodili. Ako oprost ne zatražiš, ako s tim grijehom učinjenim prema čovjeku pred Gospodara svjetova odeš, morat ćeš to u Danu konačnoga suda platiti. Platiti čime? Svojim dobrim djelima ili preuzimanjem grijeha od oštećenog.

Tako se gubi, odnosno proda Ahiret za dunjaluk drugog čovjeka.

Poslanika imamo za uzor. I u ovom segmentu življenja vjere, uzor nam je. Ebu Seid el-Hudri, r.a., kazuje: “Neki je muhadžir imao potrebu Poslanika nešto pitati i želio se s njim, s.a.v.s., nasamo naći. Poslanik je tada boravio u logoru Batha.

Noću je izlazio do Kabe da tavafi, a ujutro bi se vraćao da s ashabima klanja sabah. Jednom se duže zadržao u tavafu te požuri nazad kako bi prije izlaska sunca stigao u logor i s ashabima klanjao namaz. Pred njega izađe spomenuti čovjek,  uze za uzde njegove deve, zaustavi Poslanika i reče: ‘Allahov Poslaniče, imam potrebu kod tebe.’

Poslanik mu reče: ‘Pusti me, žurim, tvoja potreba će biti zadovoljena.’ Čovjek nije htio da ga pusti, a pošto se Poslanik pobojao da će zakasniti na sabah, malo ga je bičem udario i odgurnuo te pored njega prošao. Kada je klanjao sabah, Poslanik se okrenuo prema ljudima i rekao: ‘Gdje je onaj kojeg sam maloprije udario bičem? Neka mi vrati udarac.’ Čovjek je odgovorio: ‘Utječem se Allahu i Njegovom poslaniku.’ Poslanik ga pozva da se primakne.

Kad se primakao, Poslanik mu dade bič i reče: ‘Uzmi svoje pravo za primljeni udarac i vrati mi istom mjerom.’ Čovjek odgovori: ‘Utječem se Allahu od toga da udarim Njegova Poslanika. Oprostio sam ti, Allahov Poslaniče.’ Poslanik tada reče: ‘Ljudi, bojte se svoga Gospodara. Niko od vas neće nanijeti nepravdu vjerniku, a da mu se Allah neće osvetiti na Kijametskom danu.’“

Život, čast i imetak su, po učenju naše vjere nepovredive vrijednosti. Allah, dž.š., nas jasno, nedvosmisleno upozorava da je ubistvo grijeh za koji se sigurno ide u Džehennem. Vjera nas jasno uči da je čast drugog čovjeka svetost i da ničim nikad ne treba na tu čast udariti. Ljudski je život svetiji od Kabe, a Poslanik kaže: “Čovjek je djelo Božije i neka je proklet onaj koji to djelo ruši.“ U izvorima vjere naći ćemo jasne poruke, nijedan zalogaj tuđega ne uzimamo, jer time ugrožavamo sebe i svoj put ka spasu i uspjehu.

Enes, r.a., prenosi da je Poslanik rekao: “Često se prisjećaj smrti, to će te odvratiti od grijeha. Budi zahvalan, to će ti povećati blagodati. Često čini dovu, jer ne znaš kad će je Allah uslišati. Nipošto nemoj prekoračiti granicu niti pomagati da se ona prekorači. Dobro se čuvaj razvrata i nepravde, jer onome kome se nepravda nanese Allah bude pomagač. Dobro se čuvaj spletkarenja, jer se plod spletkarenja vraća spletkarošu.“

Imamo, braćo, svi mnogo posla na sebi. Taj posao discipliniranja sebe treba da uradimo kako ne bismo bili od onih koji svoj Ahiret daju za dunjaluk drugog čovjeka.

Olahko, bez razmišljanja o posljedicama, kvalificiramo ljude. Nije nikakva rijetkost da o ljudima bez ikakvih argumenata govorimo da su kriminalci, da su nečasni i nepošteni… Ako nemamo nikakve dokaze, i to materijalne, ako to što iznosimo nemamo čime pred sudom dokazati, tada bismo i radi našeg dunjaluka i radi naše vječnosti takvih se kvalifikacija trebali kloniti, jer istim širimo smutnju u društvu, a sebe vodimo u Vatru.

Kod nas je ova praksa posebno izražena kada poslije jednih na vlast dolaze drugi. Tada govore o nečasnostima prethodnika, a nikad niko ili je posve rijetko neko završio pred sudom da se to i dokaže. Vjera od nas zahtijeva da se ustegnemo od neosnovanih optužbi, a da kao vjernici i odgovorni ljudi osnovanu sumnju s potrebnim dokazima proslijedimo tužilaštvu i tako sebe uvrstimo u borce za istinu i pravdu, a ne budemo od onih koji prodaju svoj Ahiret za dunjaluk drugog čovjeka.

Omer, r.a., je rekao: “Vjerniku je dovoljno nesreće, ako ljude kudi zbog mahana koje i sam ima, ako kod drugih primjećuje svaku mahanu, a svoje ne vidi, i ako sugovornika uznemirava nečim što se sugovornika ne tiče.“ Čovjek može griješiti prema Stvoritelju i prema stvorenjima. Treba se ustegnuti od svakog grijeha, a posebno od grijeha prema čovjeku.

Evo zašto, Poslanik kaže: “Glasnik ispod Arša će povikati na Kijametskom danu: ‘Muhamedov ummete, ono što ste griješili prema Meni oprostio sam vam. Ostale su nesuglasice i nepravde među vama, oprostite ih jedni drugima i uđite u Džennet Mojom milošću.’“

islam.ba

Nastavi čitati

Religija

Šta si sve od zinaluka vidio?

Published

on

Šta si sve od zinaluka vidio?

datum objavljivanja: 10.01.2025.

Uzvišeni Allah kaže: “O vjernici, bojte se Allaha istinskom bogobojaznošću i ne umirite drugačije nego kao muslimani!” (Ali-Imran, 102.)

 

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Boj se Uzvišenog Allaha gdje god bio, poslije lošeg djela uradi dobro djelo, čime ćeš ga izbrisati i lijepo postupaj prema ljudima!”

Došao neki mladić kod šejha i veli mu: “Šejh efendi, mnogo se bojim zinaluka, ali teško je, prođem kroz grad, čaršiju, nagledam se svega, oskudno odjevenih djevojaka, raznog harama, molim te posavjetuj me kako da sačuvam svoje oči!”
Veli njemu šejh: “Otiđi do moje kuće, uzmi dvije kante, napuni ih vodom do vrha i donesi mi ih. Za svaku kap koju prospeš dobit ćeš jedan šamar od mene.”
Tako mladić ode i učini kako mu je šejh savjetovao. Donio je obje kante vode bez ijedne prolivene kapi.
Šejh ga upita: “Bio si strpljiv i donio si obje kante, a nisi ni kap prolio. Morao si proći kroz grad i čaršiju, pa reci mi kako si uspio i šta si sve od zinaluka vidio?”
Odgovara mu mladić: “ Šejh efendi, nisam skidao oči sa kanti da ne bih prolio vodu jer me bilo strah da ćeš me našamarati i tako sam išao strpljivo i smireno tako da nisam uspio ništa vidjeti.”
Odgovara mu šejh: “Kako si bio strpljiv da ne proliješ vodu, takav budi sa svojim imanom, drži oči na njemu, a kako si se bojao mene, tako se boj Uzvišenog Allaha i sačuvat ćeš svoje oči od zinaluka!”

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao Ibn Abbas, radijallahu anhu: “O dječače, poučiću te nekim riječima: Čuvaj Uzvišenog Allaha, On će tebe čuvati, čuvaj Uzvišenog Allaha naći češ Ga ispred sebe, kada moliš, moli Uzvišenog Allaha, a kada budeš tražio pomoć, traži je od Uzvišenog Allaha, i znaj da se sav ummet sakupi da ti donese neku korist ne bi ti donijeli osim ono što ti je Uzvišeni Allah zapisao, a kad bi se sakupili da ti nanesu neku štetu ne bi ti nanijeli štete osim onoliko koliko ti je Uzvišeni Allah propisao, podignuta su pera a osušile su se stranice.”

PORUKA:
Čuvajmo Uzvišenog Allaha, On će nas čuvati! Budimo Mu pokorni, On će nas usrećiti, približavajmo Mu se onim djelima koja su Njemu draga, to će nam biti zaštita od svakog zla. Sa kime bude Uzvišeni Allah, sa njime je Onaj koji nije nikada poražen, Zaštitnik koji ne spava i Upućivač koji ne odvodi krivim putem.

islam.ba

Nastavi čitati

Religija

Ljudski um je samo sredstvo za proučavanje i istraživanje, a nije kreator znanja

Published

on

Priredio: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Uzvišeni Allah, objavio je: ”Mi šaljemo vjetrove da oplođuju, a iz neba spuštamo kišu, pa vas njome napajamo – vi time ne možete raspolagati.” (El-Hidžr, 22.)

Ovo je jedan u nizu ajeta koji se obraća ljudskom umu s namjerom da ga uvjeri u postojanje Svemoćnog Stvoritelja. Stoga on sadrži mnogobrojne nadnaravnosti (mu'džize) od kojih su neke privukle posebnu pažnju ljudima iz vremena objavljivanja Kur'ana, a to je jezička i retorička nadnaravnost, jer su tadašnji Arapi bili vrsni poznavaoci arapskog jezika i svih njegovih finesa.

Naime, u ovoj suri, u samo jednoj riječi, sadržani su glagol, subjekt i (glagolski) objekat, a to je riječ: (فَأَسْقَيْنَاكُمُوهُ) – ”pa vas njome napajamo”. Ovo je inače najduža riječ u Kur'anu i ima jedanaest slova.

Jedno od jezičkih čuda u ovom ajetu je i to što se u ovom kontekstu koristi glagol ”eska” (أسقى) umjesto ”sekâ” (سقى), pa je rečeno (فَأَسْقَيْنَاكُمُوهُ), a nije (فسقيناكموه), jer se značenja ova dva oblika razlikuju, tako da izraz: eskâhu (اسقاه) znači: pripremiti nekome nešto da popije, a izraz: sekâhu (سقاه) znači: dao mu je da pije ono što je već pripremljeno.

Stoga se u Kur'anu, kada se spominje džennetsko piće, koristi oblik ”sekâ” (سقى), jer je džennetsko piće već pripremljeno za njegove stanovnike, shodno ajetu: ( وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا ) – ”I daće im Gospodar njihov da piju čisto piće.” (El-Insan, 21.)

Zatim, ovaj ajet sadrži i naučnu nadnaravnost, koja cilja na umove kasnijih vremena, koji će ga razumjeti kada otkriju i shvate proces padanja kiše i kruženja vode u prirodi.

Tek u dvadesetom stoljeću ljudi su otkrili da su oblaci zapravo smrznute kapljice vodene pare koje lebde u atmosferi. Naučnici su, umjesto što su svo ovo vrijeme mislili da su oblaci kao magla, mogli skratiti trinaest stoljeća truda da su vjerovali u Allahovu Knjigu, koja spominje ovu činjenicu u suri En-Nur: ”Zar ne vidiš da Allah razgoni oblake, i onda ih spaja i jedne nad drugima gomila, pa ti vidiš kišu kako iz njih pada.” (En-Nur, 43.)

Nakon dugog truda, zaključili su da je proces padanja kiše isti kao što je objašnjeno u ovom i drugim ajetima, a to je da ove sićušne čestice ili kapljice ostaju da lebde na određenoj visini zahvaljujući ravnoteži između gustine koja ih podiže i zemljine gravitacije, tako da ne padaju na zemlju, niti se dižu izvan atmosfere. I ostaju tako sve dok ne dođu oplođujući vjetrovi, a onda se ove sićušne kapljice skupe, zgusnu i padnu.

Neki oholi naučnici, obmanuti ovim otkrićem, vjerovali su da će im poznavanje ovog procesa omogućiti da kontrolišu padavine, ali nisu znali da su za to potrebni vjetrovi sa specifičnim svojstvima. Kada su shvatili proces stvaranja vjetra, shvatili su da je nemoguće da ljudske sposobnosti, ma koliko bile napredne, stvore od tih vjetrova jedinstveni vazdušni front.

Neki su se opet oslanjali na vještačko stvaranje kiše širenjem vještačkog oprašivanja, kao što je srebrni jodid ili ispuštanje tečnog propana u oblak, ali taj proces nije bio ekonomičan, a takođe je zagadio atmosferu i narušio ekološku ravnotežu.

Jedno od pogrešnih uvjerenja u koje su ljudi dugo vjerovali je da postoje tzv. kišne godine i sušne godine, ali svoju grešku nisu primijetili sve dok naučnici nisu bili u stanju pratiti padavine i otkriti da zapravo ne prođe ni jedan dan bez kiše, i da je godišnja količina padavina na Zemlji konstantna, ali varira od jedne regije do druge.

Ovo je takođe bilo jedno od naučnih čuda, kao što je svemogući Allah rekao: ”Mi s neba s mjerom kišu spuštamo, i u zemlji je zadržavamo – a kadri smo da je i odvedemo.” (El-Mu'minun, 18.)

Abdullah ibn Abbas, radijallahu anhuma, prenosi hadis u kojem je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Ne postoji ni jedna godina sa manje kiše od druge, ali Uzvišeni Allah je usmjerava kako hoće.” (El-Bejheki, El-Hakim, El-Taberi, Ibn Ebi Hatim; šejh El-Albani je hadis ocijenio vjerodostojnim – sahih)

Međutim, najveće naučno čudo u ovom ajetu za nemoćne ljudske umove, koji vjeruju da je čovjek tvorac znanja, krije se u Allahovim riječima: ”Vi time ne možete raspolagati.” (مَا أَنتُمْ لَهُ بِخَازِنِينَ).

A to znači da nije u ljudskoj moći da obuzda i spriječi ovaj prirodni proces nastanka i padanja kiše. Ovo je nepobitan dokaz i potvrda da je izvor znanja Allah, a da je ljudski um samo sredstvo ili oruđe za proučavanje i istraživanje, a ne kreator znanja.

Svako naučno otkriće je samo korištenje i primjena nepromjenjivih univerzalnih zakona koje je čovjek otkrio, a on nije u stanju promijeniti nijedno svojstvo ili funkciju nijednog od tih zakona.

Naučnici su nedavno dokazali da je voda jedina supstanca koja se ne može zgušnjavati (komprimirati) i jedina supstanca koja se kreće između tri stanja: čvrstog, tekućeg i gasovitog bez ljudske intervencije, a njena količina se ne smanjuje niti iscrpljuje kao druge supstance.

Stoga, Allah nije ograničio pohranjivanje vode samo na zemlju, već je učinio da ona stalno kruži u okeanima, podzemnim vodama i atmosferi, i učinio je da voda isparava na svim temperaturama, a kiša pada s mjerom, i da nije toga biljke i drveće u planinama ne bi živjelo.

Jer voda je tajna života, nema živog bića koje je lišeno nje, a čovjek je obijesno biće, pa mu Allah nije povjerio da je čuva,već Allah bdije nad njom, čuva je za nas i pretvara je u ukusnu izvorsku vodu – a da je htio mogao ju je učniti slanom i mogao je učniti da ona iščezne ili presuši, i On je s mjerom spušta gdje hoće.

saff.ba

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije