Connect with us

BiH

Neustavna odluka Dodikovih poslanika: NSRS usvojila zakon o nepokretnoj imovini

Published

on

Poslanici u Narodnoj skupštini Republike Srpske usvojili su Prijedlog zakona o nepokretnoj imovini koja se koristi za funkcionisanje javne vlasti uprkos tome što je Ustavni sud BiH takav sadržaj već jednom stavio van snage.

Za je glasalo 45 poslanika, protiv je bilo četvero, dok je suzdržanih tokom glasanja bilo njih 15.Ova tačka je na dnevni red došla drugog dana zasjedanja 5. posebne sjednice NSRS-a, poslanici su prilikom rasprave istaknuli da je riječ o suštinski istom zakonu, koji je već jednom poništen.

Ustavni sud BiH utvrdio je na sjednici 22. septembra da “Republika Srpska nema ustavnu nadležnost za regulisanje pravne materije koja je predmet Zakona o nepokretnoj imovini koja se koristi za funkcionisanje javne vlasti Republike Srpske”, jer je to nadležnost BiH. Međutim, Dodik je odlučio izmijeniti neke dijelove zakona i poslati ponovo u proceduru u parlament u kojem definitivno ima većinu.

Zanimljivo je da inicijativa dolazi u momentu novogodišnjih praznika kada su OHR i ambasade uglavnom na odmorima. Dodik se vjerovatno nada da će izostati njihova hitna reakcija o privremenom obustavljanju primjenjivanja zakona, a kako on stupa na snagu sedam dana od dana donošenja, očekuje da Ustavni sud BiH neće imati dovoljno vremena da ga poništi.

Apelaciju pred Ustavnim sudom BiH mogu podnijeti članovi Predsjedništva BiH, zastupnici u Predstavničkom domu Parlamenta BiH, delegati u Domu naroda Parlamenta BiH i članovi Kolegija. Reakciju su već najavili Željko Komšić i Denis Bećirović, a malo vremena prije nego što zakon stupi na snagu, mogu im kupiti poslanici Pokreta za državu ukoliko povuku vitalni nacionalni interes, što bi dovelo dio dvotrećinskog glasanja u Vijeću naroda RS-a.

S obzirom na to da Milorad Dodik vjerovatno većinu ima i u bošnjačkom klubu Vijeća naroda RS-a, najbolja opcija za BiH bila bi da Schmidt ponovo privremeno reaguje, kao što je to uradio i prvi put.

Prijedlog Zakona o nepokretnoj imovini koja se koristi za funkcionisanje javne vlasti

Član 1.

Ovim zakonom reguliše se svojina na nepokretnoj imovini koja služi kao sredstvo vršenja i sprovođenja javne vlasti i koju koriste subjekti koji vrše tu vlast od potpisivanja Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, a upisana je u javnim evidencijama o nepokretnostima, za čije vođenje i održavanje je nadležna Republička uprava za geodetske i imovinsko-pravne poslove (u daljem tekstu: Uprava) kao svojina tih subjekata.

Član 2.

Ovaj zakon se ne odnosi na svojinu na nepokretnoj imovini koja je u javnim evidencijama o nepokretnostima, za čije vođenje i održavanje je nadležna Uprava, do 31. decembra 1991. godine bila upisana kao imovina sa pravom raspolaganja ili upravljanja bivše Socijalističke Republike Bosne i Hercegovine.

Član 3.

Subjekti javne vlasti su Republika Srpska, jedinice lokalne samouprave, javna preduzeća, javne ustanove i druge javne službe čiji je osnivač Republika Srpska, odnosno jedinica lokalne samouprave (u daljem tekstu: subjekti javne vlasti).

Član 4.

Nepokretna imovina upisana u javnim evidencijama o nepokretnostima za čije vođenje i održavanje je nadležna Uprava, kao svojina subjekata javne vlasti iz člana 3. ovog zakona, koju ti subjekti koriste za obavljanje njihove djelatnosti i funkcionisanje, po sili zakona, svojina je tih subjekata.

Član 5.

Nepokretna imovina iz člana 4. ovog zakona, kao i upravljanje i raspolaganje tom imovinom od strane subjekata javne vlasti, utvrđuje se posebnim zakonima.

Član 6.

(1) Upisi nepokretne imovine iz člana 2. ovog zakona u javnim evidencijama o nepokretnostima, za čije vođenje i održavanje je nadležna Uprava, neće se mijenjati do donošenja zakona kojim će se regulisati svojina na toj nepokretnoj imovini. (2) Nepokretnom imovinom iz stava 1. ovog člana upravlja Republika Srpska ili drugi subjekat javne vlasti kojeg određuje Vlada Republike Srpske.

Član 7.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srpske”.

Obrazloženje prijedloga Zakona:

  • Ustavni okvir

Ustavni osnov za donošenje ovog zakona uređen je Amandmanom XXXII t. 6) i 18) na član 68. Ustava Republike Srpske, kojim je propisano da Republika uređuje i obezbjeđuje, između ostalog, svojinske i obligacione odnose i zaštitu svih oblika svojine i u članu 70. stav 1. tačka 2. Ustava, kojim je propisano da Narodna skupština donosi zakone, druge propise i opšte akte.

– II Usklađenost sa ustavom, pravnim sistemom i pravilima normativnopravne tehnike

Prema Mišljenju Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo broj: 22.02-020-3384/22 od 7. decembra 2022. godine, ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u Amandmanu XXXII t. 6. i 18. na član 68. Ustava Republike Srpske, prema kojem Republika uređuje i obezbjeđuje, između ostalog, svojinske i obligacione odnose i zaštitu svih oblika svojine i druge odnose od interesa za Republiku Srpsku, te u članu 70. stav 1. tačka 2. Ustava, prema kojem Narodna skupština donosi zakone, druge propise i opšte akte.

Ovim zakonom uređuje se svojina na nepokretnoj imovini koja služi kao sredstvo vršenja i sprovođenja javne vlasti a koju koriste subjekti koji vrše tu vlast od potpisivanja Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, a koja je upisana u javnim evidencijama o nepokretnostima, za čije vođenje je nadležna Republička uprava za geodetske i imovinsko-pravne poslove kao svojina tih subjekata. Predloženim zakonskim rješenjem ne reguliše se svojina na nepokretnoj imovini koja je u javnim evidencijama o nepokretnostima, za čije je vođenje nadležna Republička uprava za geodetske i imovinsko-pravne poslove do 31. decembra 1991. godine bila upisana kao imovina sa pravom raspolaganja ili upravljanja bivše Socijalističke Republike Bosne i Hercegovine.

Obrađivač je u skladu sa članom 41. stav 1. t. 5) i 6) Pravila za izradu zakona i drugih propisa Republike Srpske („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 24/14) naveo razloge za donošenje ovog zakona, kao i razloge za donošenje zakona po hitnom postupku. S tim u vezi navodi se da Republika Srpska, koristeći svoje ustavne nadležnosti da uređuje svojinske i obligacione odnose i obezbijedi zaštitu svih oblika svojine, ovim zakonom utvrđuje nepokretnu imovinu koja je svojina javne vlasti i koju subjekti javne vlasti koriste za njeno funkcionisanje.

Obrađivač navodi da je, shodno članu 213. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srpske („Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 66/20), predmetni zakon potrebno donijeti po hitnom postupku jer bi njegovim nedonošenjem mogle biti prouzrokovane štetne posljedice po rad subjekata javne vlasti i onemogućeno realizovanje poslova iz njihove nadležnosti. Republički sekretarijat za zakonodavstvo, razmotrio je predmetni zakon i utvrdio da je usaglašen sa Ustavom, pravnim sistemom Republike Srpske i Pravilima za izradu zakona i drugih propisa Republike Srpske, te da se Prijedlog zakona o nepokretnoj imovini koja se koristi za funkcionisanje javne vlasti (po hitnom postupku) može uputiti u dalju proceduru.

– III Usklađenost sa pravnim poretkom EU

Prema Mišljenju Ministarstva za evropske integracije i međunarodnu saradnju broj: 17.03-020-3374/22 od 23. novembra 2022. godine, a nakon uvida u propise Evropske unije i analize Prijedloga zakona o nepokretnoj imovini koja se koristi za funkcionisanje javne vlasti koji se upućuje po hitnom postupku, nisu ustanovljeni obavezujući sekundarni izvor prava relevantni za predmet uređivanja dostavljenog prijedloga. Zbog toga u Izjavi o usklađenosti stoji ocjena „Neprimjenjivo“.

Predmetnim zakonom predlagač je uzeo u obzir član 17. Povelje EU o osnovnim pravima, koji propisuje pravo svojine svakom licu koje je legalno steklo predmet svojine i da uživanje prava vlasništva može biti uređeno zakonom u mjeri u kojoj je to potrebno radi opšteg interesa. Takođe, konsultovan je i član 1. Protokola Konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, koji daje pravo državi da primjenjuje zakone koje smatra potrebnim da bi regulisala korišćenje imovine u skladu sa opštim interesima.

– IV razlozi za donošenje zakona

Razlozi za donošenje ovog zakona proizlaze iz činjenice da je Ustavom Bosne i Hercegovine izvršena podjela javne vlasti entiteta i institucija BiH, a Ustavom Republike Srpske, Amandmanom XXXII t. 6) i 18) na član 68. Ustava Republike Srpske propisano je da Republika uređuje i obezbjeđuje, između ostalog, svojinske i obligacione odnose i zaštitu svih oblika svojine, ali da nije donesen zakon koji precizno definiše nepokretnu imovinu koja se koristi za funkcionisanje javne vlasti.

Kada se govori o funkcionisanju javne vlasti, još od rimskog prava u teoriji se razlikuje ius publicum i ius privatum. Ius publicum rimsko pravo označava kao „quod ad statum rei Romanae spectat“, odnosno one norme koje idu u korist opšteg interesa, dok ius privatum označava kao „quod ad singulorum utilitatem spectat“, odnosno norme koje imaju za svrhu korist pojedinaca. Imajući u vidu da su stvari, u ovom slučaju nepokretna imovina, koje su namijenjene za opštu korist i koje, radi ostvarenja te namjene, date na upravljanje, raspolaganje i korišćenje organima, odnosno subjektima na osnovu Ustava određenih za ostvarivanje opšteg interesa i koji njima neposredno upravljaju, bilo je potrebno odrediti i titulara na toj imovini.

Ovo naročito iz razloga da te nepokretnosti u kojima se jednim dijelom vrši djelatnost, a drugim dijelom predstavljaju potencijal ekonomskog razvoja, kako Republike, tako i jedinica lokalne samouprave i svih građana u cjelini. Jedan od osnova za ostvarivanje ekonomskog razvoja kroz korišćenje tih nepokretnosti, jeste upravljanje tom imovinom. To znači da je osnov upravljanja predmetnim nepokretnostima tačna evidencija o pravu i nosiocu prava na toj nepokretnoj imovini. Tačno određivanje nosioca prava omogućava da se ta imovina popiše, utvrde podaci o dosadašnjem raspolaganju, predvidi buduće raspolaganje (zakup, najam, koncesija itd.), donese plan kupovine novih dobara, utvrdi plan finansijskih sredstava neophodnih za realizaciju planova upravljanja itd., te sve to čini osnov da javna vlast u Republici Srpskoj primijeni novu disciplinu u pravu, koja se u svijetu razvila u novu granu prava, a to je ekonomska analiza prava.

Cijeneći sve navedeno, pošlo se i od stavova Ustavnog suda BiH da je “državna imovina” karakteristična po javno-pravnoj prirodi odnosa subjekata i korišćenja te imovine, kao njenog titulara. Ta imovina obuhvata pokretnu i nepokretnu imovinu u rukama javne vlasti, koja služi radi vršenja te vlasti, odnosno koja predstavlja sredstvo sprovođenja javne vlasti i zbog toga je usko povezana sa teritorijalnim nadležnostima organa javne vlasti, koje je Ustav BiH podijelio na entitete i institucije BiH.

Dalje, pošlo se i od stavova Venecijanske komisije da BiH, kao i entiteti, moraju da budu vlasnici i da raspolažu nekom „državnom imovinom“ da bi izvršili svoje primarne funkcije. Član 3. Ustava BiH, koji propisuje isključivu nadležnost institucija BiH, isključio je regulisanje svojinskih odnosa iz nadležnosti BiH i članom 4. dao nadležnost entitetima da regulišu te odnose. Republika Srpska nikad nije dala saglasnost da se prošire nadležnost iz člana 3. Ustava BiH u pogledu svojinskih odnosa. Isto tako, Sporazum o sukcesiji reguliše podjelu imovine bivše SFRJ (državne imovine) između bivših republika SFRJ, a podjela te imovine na teritoriji BiH regulisana je Ustavom BiH i ustavima entiteta.

Takođe, ovim zakonom ne reguliše se svojina na nepokretnoj imovini koja je u javnim evidencijama o nepokretnostima, za čije vođenje i održavanje je nadležna Uprava, do 31. decembra 1991. godine bila upisana sa pravom raspolaganja ili upravljanja bivše Socijalističke Republike Bosne i Hercegovine.

Predložena zakonska rješenja zasnovana su upravo na Ustavu Republike Srpske, i to na Amandmanu XXXII t. 6) i 18) na član 68. Ustava Republike Srpske, te je, koristeći svoje pravo, Republika utvrdila nepokretnu imovinu koja je svojina javne vlasti u izvršenju njene primarne funkcije.

– V razlozi za donošenje zakona po hitnom postupku

Razlog za donošenje zakona po hitnom postupku sadržan je u članu 213. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srpske (“Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 66/20), kojim je propisana mogućnost da po hitnom postupku može izuzetno da se donese samo zakon kojim se uređuju pitanja i odnosi nastali usljed okolnosti koje nisu mogle da se predvide, a nedonošenje zakona po hitnom postupku moglo bi da prouzrokuje štetne posljedice po život i zdravlje ljudi, bezbjednost Republike, rad organa i organizacija i ako je to u opštem interesu.

Tako bi, a u skladu sa navedenim u razlozima za donošenje zakona, nedonošenje zakona po hitnom postupku moglo da prouzrokuje štetne posljedice po rad subjekata javne vlasti i nemogućnost realizovanja poslova iz njihove nadležnosti.

– VI Obrazloženje predloženih rješenja

Članom 1. Prijedloga ovog zakona reguliše se materija ovog prijedloga zakona, odnosno svojina na nepokretnoj imovini koja služi kao sredstvo vršenja i sprovođenja javne vlasti, a koju koriste subjekti koji vrše tu vlast od potpisivanja Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, a upisana je u javnim evidencijama o nepokretnostima, za čije vođenje i održavanje je nadležna Republička uprava za geodetske i imovinsko-pravne poslove (u daljem tekstu: Uprava) kao svojina tih subjekata. Članom 2. Prijedloga ovog zakona propisano je da se ovaj zakon ne odnosi na svojinu na nepokretnoj imovini koja je u javnim evidencijama o nepokretnostima, za čije vođenje i održavanje je nadležna Uprava, do 31. decembra 1991. godine bila upisana sa pravom raspolaganja ili upravljanja bivše Socijalističke Republike Bosne i Hercegovine.

Članom 3. Prijedloga ovog zakona propisuje se šta se podrazumijeva pod subjektima javne vlasti i definiše da su to Republika Srpska, jedinice lokalne samouprave, javna preduzeća, javne ustanove i druge javne službe čiji je osnivač Republika Srpska, odnosno jedinica lokalne samouprave.

Članom 4. Prijedloga ovog zakona propisuje se da je nepokretna imovina koja se smatra vlasništvom subjekata javne vlasti iz člana 3. ovog zakona, koju ti subjekti koriste za obavljanje njihove djelatnosti i funkcionisanje, po sili zakona svojina tih subjekata. Članom 5. Prijedloga ovog zakona propisuje se da se nepokretna imovina iz člana 4. ovog zakona, kao i upravljanje i raspolaganje tom imovinom od strane subjekata javne vlasti, utvrđuje posebnim zakonima.

Članom 6. Prijedloga ovog zakona propisuje se da se upisi nepokretne imovine iz člana 2. ovog zakona u javnim evidencijama o nepokretnostima, za čije vođenje i održavanje je nadležna Uprava, neće mijenjati do donošenja zakona kojim će se regulisati svojina na toj nepokretnoj imovini. Tom imovinom upravlja Republika Srpska ili drugi subjekat javne vlasti kojeg određuje Vlada Republike Srpske. Članom 7. Prijedloga ovog zakona propisuje se stupanje na snagu zakona.

VII Procjena utjecaja zakona, drugih propisa i opštih akata na uvođenju novih, izmjenu ili ukidanje postojećih formalnosti koje opterećuju privredno poslovanje

Uvidom u sprovedeni proces metodologije kratke procjene uticaja propisa na Prijedlog zakona o nepokretnoj imovini koja se koristi za funkcionisanje javne vlasti (po hitnom postupku), Ministarstvo privrede i preduzetništva, u Mišljenju broj: 18.06-020-3377/22 od 24. novembra 2022. godine je utvrdilo da je obrađivač, prilikom primjene skraćenog procesa procjene uticaja propisa, postupio u skladu s metodologijom propisanom u t. VI i VIII Odluke o sprovođenju procesa procjene uticaja propisa u postupku izrade propisa.

– VIII Finansijska sredstva i ekonomska opravdanost donošenja zakona

Za sprovođenje ovog zakona nisu potrebna sredstva iz budžeta Republike Srpske.

klix

BiH

Sankcije im presudile: Gorica Dodik zatvara restoran nakon što je stavljen na američku crnu listu

Published

on

By

Kćerka predsjednika Republike Srpske Milorada Dodika Gorica Dodik je na društvenoj mreži X objavila da se zatvara njen restoran Agape, nakon što je istoimena firma na ljeto prošle godine dobila sankcije iz SAD-a.

U objavi na X-u, Gorica Dodik je sarkastično firmu Agape nazvala “sigurnosnom prijetnjom svjetskoj stabilnosti”, a američkog ambasadara u Bosni i Hercegovini Michaela Murphyja je nazvala “milosrdnim anđelom”, što je bilo ime operacije bombardovanja Srbije 1999. godine.

Pored toga, Dodik je povezala situaciju Huntera Bidena, sina aktuelnog predsjednika SAD-a Joea Bidena, sa stavljenjem svoje firme na listu sankcionisanih kompanija.

“Sigurni smo da bi sve ovo drugačije bilo da se u našem restoranu dilovala droga ili da su se okupljali pedofili, tada bi se po uzoru na sina trenutnog američkog predsjednika našli na spisku njihovih poželjnih partnera”, objavila je.

Naravno, treba istaći da je Agape, kao jedna od mnogobrojnih firmi koje su u vlasništvu porodice Dodik, na listi sankcionisanih kompanija završila zbog, kako je rečeno u objavi Ureda za kontrolu imovine stranaca (OFAC), ključni dio Dodikove mreže podrške s ciljem omogućavanja njegove korupcije.

“Također su podržavali destabilizirajuće politike, djela i retoriku kojim se osporavaju i podrivaju suverenitet, teritorijalni integritet i multietnički karakter Bosne i Hercegovine, uključujući napade na Dejtonski mirovni sporazum i Ustav BiH”, poručili su u novembru 2023. godine iz Ambasade SAD-a.

Tada su iz Dodikove porodice saopštili da “sankcije ne znače ništa”, čak se i hvalili s tim, ali se situacija promijenila kada su iz američke administracije počele s aktivnijim djelovanjem usmjerenim prema bankama koje surađuju s firmama na crnoj listi.

Dodik je u svojoj objavi saopštila da je upravo zatvaranje računa bilo glavni razlog za zatvaranje restorana Agape, iako su sankcije uvedene prije više od godinu dana.

Nastavi čitati

BiH

Sramotne izjave bh. ambasadora: ‘Nisam siguran koliko će BiH potrajati, guraju prst u oko Beogradu’

Published

on

By

Ambasador Bosne i Hercegovine (BiH) u Srbiji Aleksandar Vranješ uputio je skandalozne poruke i izjavio da nije siguran koliko će BiH trajati.

“Da li oni misle da će ovdje biti neka generacija Srba koja će biti protiv simbola RS, protiv historije, da ćemo se odreći naših žrtava i da ćemo prihvatiti njihov narativ. To je jedan potpuno besmislen pristup”, istakao je Vranješ.

 

On je rekao da nikakva odluka, posebno neizabranih stranaca, neće mijenjati situaciju i da će se Dan Republike proslavljati i u budućnosti.

“RS traje 33 godine. Mnogo duže od prve Јugoslavije. Јoš malo ćemo preteći i drugu. Nisam siguran koliko će BiH da izdrži sa ovakvim uplitanjem iz Sarajeva“, naveo je Vranješ.

 

On je naveo da Srbija ima pravo da zaoštri politiku prema Sarajevu, ali da to ne čini, uprkos brojnim porukama upućenim iz Federacije kojima se gura “prst u oko” Beogradu.

“Kako očekuju da se Srbija postavlja prema Sarajevu, a s druge strane bez ikakvih problema ugoste jednog Aljbina Kurtija i daju mu tretman kao da je u pitanju neki državnik i da je predstavnik države s kojom BiH ima bilateralnu saradnju. Sami znaju da BiH nije priznala tu lažnu državu, niti će je ikada priznati”, ukazao je Vranješ.

S druge strane, navodi ambasador BiH u Srbiji, Sarajevo od Srbije očekuje da poštuje sve njihove narative, simbole i interpretaciju istorije.

 

“I da sve bude u skladu sa spoljnopolitičkom agendom iz Sarajeva koju nazivamo “viktimizacija”, koja podrazumijeva da svako malo neka država treba da izjavi saučešće političkom Sarajevu, kao i da njihovo stradanje treba da bude primarno i u fokusu svih država i državnika. To je jedna potpuna zabluda. Danas živimo drugo vrijeme i rat je iza nas”

On je konstatovao da situacija u BiH više nije primarna tema kod stranih državnika, dok iz Sarajeva pokušavaju uvijek da to vrate na dnevni red.

“To je jedna polušizofrena situacija. Svako malo u svijetu izbije neki novi konflikt i pričati o starim konfliktima je neukusno. Valjda bi suština bilateralnih odnosa trebala da bude budućnost. Svaki put kad Srbija pruži ruku i okrene priču ka budućnosti regionalnih odnosa kroz ekonomsku saradnju, oni stalno vraćaju u prošlost”, ukazao je Vranješ.

On smatra da se političari iz Sarajeva trude da nikada ne dođe do normalizacije odnosa.

“Stalno prema Beogradu, pa i Zagrebu, upućuju otrovne strelice koje su zasnovane na njihovoj interpretaciji prošlosti, sadašnjosti i budućnosti”, zaključio je Vranješ.

Radiosarajevo.ba

Nastavi čitati

BiH

VIDEO Kaos u Bijeljini: Građani se sukobili s policijom, spriječen ulazak u Tužilaštvo

Published

on

By

Ispred zgrade Tužilaštva u Bijeljini održavaju se protesti zbog hapšenja gradonačelnika Ljubiše Petrovića.

Građani su se u 9 sati okupili ispred Policijske uprave Bijeljina odakle su se zaputili ka Tužilaštvu u kojem Petrović čeka odluku o određivanju pritvora.

Advokat Ljubiše Petrovića Miodrag Stojanović kazao je da se uskoro očekuje odluka tužioca. Kako piše BN, Sabina Husejnagić je tužilac koja treba da donese odluku.

Grupa građana je pokušala da uđe u zgradu Tužilaštva te su tada policajci izašli iz zgrade i napravili kordon kako bi spriječila ulazak u dvorište Tužilaštva.

U naguravanju je oborena ograda, ali je spriječena eskalacija.

“Razgovarali smo sa komandirom, naš zahtjev je da Petrović bude pušten. PU postupaju po nalogu Tužilaštva, čekaju odluku. U roku od pola sata komandir policije će zvati tužioca, sačekaćemo šta je tužilac odlučio”, kazao je Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

Nastavi čitati

BiH

Kovačević: “Sankcije pokazuje da RS nije mala, već je velika”

Published

on

By

Portparol SNSD-a Radovan Kovačević održao je konferenciju za medije na kojoj je govorio o jučerašnjim američkim sankcijama kojima su pogođeni zvaničnici entiteta Republika Srpska (RS).

“Ovo su sramne sankcije odlazeće američke administracije. Te sankcije su uvedene na zahtjev odlazećeg američkog ambasadora Michaela Murphyja. Ne postoji smisleno objašnjenje za sankcije. Ne postoje dokazi koji bilo kako inkriminišu ove ljude”, rekao je Kovačević.

Kaže da nisu ništa uradili protiv Dejtonskog sporazuma, Ustava BiH i Ustava RS-a.

“Odlazeća administracija najveće svjetske sile posljednjeg radnog dana uvodi sankcije pojedincima i udara na Republiku Srpsku. To pokazuje da Republika Srpska nije mala, već je velika”, kaže Kovačević.

Naveo je da se odlazeća administracija SAD-a ponaša kao siledžije.

“Udare i onda pobjegnu”, navodi Kovačević.

Klix

Nastavi čitati

BiH

Nikšić: Imamo jasan plan, izložit ćemo ga poslodavcima

Published

on

By

Plan postoji, čekamo odgovor poslodavaca, poruka je federalnog premijera Nermina Nikšića nakon odluke o minimalnoj plaći u Federaciji Bosne i Hercegovine.

Detalji o olakšavajućim okolnostima za privredni sektor Federacije trebali bi biti poznati na narednoj sjednici Ekonomsko-socijalnog vijeća.

Za plaće veće od minimalne, poslodavci bi trebali biti oslobođeni dodatnih doprinosa, prenosi FTV.

Prvi korak fiskalne reforme, Zakon o fiskalizaciji finansijskih transakcija, mogao bi biti u primjeni početkom jula, najavljuje predsjednik Vlade FBiH.

“Imamo vrlo jasan plan o kojem danas ne bih govorio, prije nego što ga izložim poslodavcima, a gdje govorimo o tome šta bi uradili 1. jula, šta ćemo uraditi sa novom godinom i sa početkom 2026. godine, kako ćemo ući u ovaj proces smanjivanja doprinosa i rasterećenja privrede”, kaže Nikšić.

Kaže da se “Vlada opredijelila novom uredbom da omogući svima onima koji dokažu platnom listom za novembar i za januar da su isplatili svom radniku, koji je imao plaću iznad 1.000 maraka, 100,200, 300 KM veću da to oslobodi dodatnih doprinosa”.

Nastavi čitati

BiH

Gorica Dodik “čestitala” suprugu na sankcijama: “Sad smo oboje na crnoj listi”

Published

on

By

Gorica Dodik, kćerka predsjednika bh. entiteta Republika Srpska i lidera SNSD-a Milorad Dodika, “čestitala” je večeras svome suprugu Pavlu Čoroviću što se našao zajedno s njom na “crnoj listi” SAD-a.

“Mužu moj, čestitam ti sankcije, sad smo zvanično oboje na crnoj listi”, napisala je Gorica Dodik na zvaničnom profilu na X-u.

 

Američko Ministarstvo finansija uvelo je u petak sankcije protiv 13 državljana iz Bosne i Hercegovine zbog, kako su naveli, “antidejtonskog ponašanja, korupcije ili za druge radnje koje destabilizuju ili ugrožavaju teritorijalni integritet Bosne i Hercegovine”.

Među sankcionisanim osobama je i Pavle Čorović, državljanin BiH i Srbije, suprug Gorice Dodik, koja je već pod američkim sankcijama. On je direktor kompanije Global Liberty d.o.o. Laktaši, koja je povezana s porodicom Dodik, a sankcionisan je jer je primio značajne finansijske beneficije iz budžeta RS.

Ministarstvo finansija SAD-a je Čorović sankcionisalo prema Izvršnoj naredbi 14033 (E.O. 14033), jer direktno ili indirektno kontroliše kompaniju Global Liberty.

Nastavi čitati
Advertisement

Najčitanije