Connect with us

Magazin

Ovaj kolač bio je Titov omiljeni iako nije smio jesti šećer: Zaboravljena slastica nekad je bila glavna na trpezi

Published

on

Josip Broz Tito povijesna je figura koja će, čini se, još dugo živjeti u kolektivnoj memoriji ljudi s prostora bivše Jugoslavije. Stalno isplivavaju novi detalji iz (počesto vrlo tajnovitog) privatnog života tog kontroverznog državnika, doživotnog predsjednika SFRJ-a. Tako se pojavio podatak o jednom od Titovih omiljenih slatkiša – starinskom kolaču naziva “topljenik”.

Naime, nije nepoznanica da je Broz bio dijabetičar, no usprkos tome veliki gurman i bonvivan, te sladokusac. Slatkoga se nije nikad sasvim odrekao, pa je tako svojedobno i za Slobodnu pričao Titov nekadašnji slastičar, još uvijek živući pašticer Miljenko Jelaska iz Splita, dugogodišnji šef slastičarnice nekadašnjeg hotela “Marjan”. On je posvjedočio da je “najdraži gost” volio voćne salate, ali i princes-krafne koje mu je Splićanin osobno pripremao u Titovoj vili (danas poznatijoj kao “Vila Dalmacija”, na Marjanu).

Kolač topljenik (podložan različitim varijacijama na temu) bio je još kaloričniji od dobro nam znanih retro “princeza”, zapravo prava sočna, slatka bomba koja je u svom sastavu imala orahe, čokoladu, maslac, jaja te, dakako, šećer. Neki izvori kažu da je topljenik bio na samom vrhu Titove liste najdražih slatkarija, piše Slobodna Dalmacija.

Riječ je o tipičnom “old school” kolaču s biskvitnim korama i “filom” to jest kremnim nadjevom; danas ćemo naići na slične još jedino u starim kuharicama. No, naše majke i bake nekoć su samo za takve znale, pa čak i danas rođendane obilježavaju iskazivanjem ljubavi prema slavljeniku-slavljenici izradom baš torti i kolača na tragu topljenika. Svaki je komad bio “konkretan”, zasitan, a volio ga je i onaj tko – nije smio, “šećeraš” Broz. Datulje, indijski orasi, javorov sirup, stevia i drugi ovovremeni “zdravi” zaslađivači u Titovo su vrijeme bili u rangu teške egzotike, bilo je to doba kad su u kuhinjskim ormarićima carevali sol, papar, aleva paprika i Vegeta, dok je od sladora jedini supstitut bijelom kristal-šećeru eventualno bio med.

Tih su desetljeća, podsjetimo, kolači (torte) s krokantom bili vrhunac svakog stola i najboljih fešti, dok ih nisu potisnule novotarije bez broja. Ipak, neke slastičarske kuće još imaju u ponudi dobri, stari krokant iz “prohujalih vremena”…

Magazin

Stvaraju robotske kamione i najavljuju ogromne planove. “Ovo će biti revolucija”

Published

on

By

START-UP Kodiak Robotics iz Silicijske doline radi na razvoju autonomnih kamiona koji prevoze teret na autocestama. Sada svoju tehnologiju pokušavaju uvesti u šire komercijalno poslovanje na sporednim cestama na kojima znakovi, druga vozila, javne agencije i regulacije ne predstavljaju toliki problem.

Start-up je nedavno potpisao prvi ugovor za svoje robotske kamione za tvrtku Atlas Energy na ruti između izoliranih rudnika pijeska na zapadu Teksasa i naftnih i plinskih polja. Teret prevoze privatnim cestama što je, kako kaže izvršni direktor i osnivač Don Burnette, revolucija za njegovu kompaniju, piše Forbes.

“Željeli smo pronaći industriju koja je imala stvarnu potrebu i koja je mogla iskoristiti kvalitete koje smo razvili u proteklih nekoliko godina”, kaže on za Forbes. Atlas shvaća “benefite autonomnosti, a imaju i stvarnu potrebu jer je zaista teško zaposliti vozače u toj okolini”.

Ne žele otkriti detalje o financijama

Početkom sljedeće godine šačica autonomnih kamiona opremljena Kodiakovim softverom, senzorima i računalnim sustavom prevozit će pijesak na rutama dugim do 40 kilometara u jednom smjeru do lokacija bogatih naftom. Vozit će bez prestanka. Uz činjenicu da se ne moraju baviti većinom potencijalnih rizika koje predstavljaju autoceste – pogotovo kada je riječ o drugim vozilima koja voze velikim brzinama – valja napomenuti i da će kamioni putovati brzinom manjom od 32 kilometra na sat.

 

“To drastično pojednostavljuje problem iz perspektive percepcije senzora, dometa, reakcije, zaustavljanja”, kaže Burnette. “Sve je jednostavnije.”

Kodiak i Atlas, koji su već krenuli testirati nove autonomne vožnje, ne odaju financijske detalje. Ako stvari budu išle dobro i broj autonomnih kamiona poraste, prihodi bi mogli “biti mnogo viši od nekoliko milijuna dolara”, kaže Burnette. “Mislimo da nas ovaj ugovor vodi na put ka profitabilnosti.”

Sigurno je da ispunjava potrebu. Atlas “kamione koristi 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu. Moraju platiti vozače koji će voziti u tri smjene. Naftna i plinska industrija nikada ne staje. Treba im konstantna opskrba pijeskom”, govori on. Takav biznis donosi profitabilnost “jer se na kraju sve svodi na marže”.

Donedavno su izgledi za samovozeće automobile djelovali nejasno, uz vrlo malo svijetlih točaka za industriju koja je prikupila milijarde dolara, ali nije uspjela ispuniti optimistična očekivanja. Ipak, čini se kako se stvari mijenjaju: Waymo je velikom brzinom proširio svoju uslugu robotaksija, a autonomni kamioni start-upa Gatik prevoze dućanske potrepštine i uredski pribor na fiksnim rutama od skladišta do dućana.

Izazovi robotskog prijevoza

Ne tako davno ideja o autonomnim kamionima djelovala je kao atraktivna opcija za autonomne vožnje jer su autoceste manje komplicirane od gradskih ulica, a vozača kamiona nema dovoljno, što znači da je potražnja sigurna. Uz Kodiak, koji je od 2018. godine prikupio 170 milijuna dolara, milijarde su prikupile tvrtke kao što su TuSimple, Embark, Ike, Starsky Robotics, Aurora i Waymo kako bi usavršile tehnologiju.

Ipak, izazovi su značajni. TuSimple, Embark, Ike i Starsky su se ugasili ili su ih kupile druge kompanije, a čak i Waymo je prekinuo svoje snove o robotskim kamionima. Nuro, start-up koji su osnovala dvojica Burnetteovih kolega iz Googlea i koji se bavio razvojem malenih robotskih vozila za dostavu, nedavno je svoj softver licencirao Nvidiji.

Kodiak nastavlja raditi na primjenama svoje tehnologije na autocestama, dok se Aurora nada pokrenuti komercijalnu uslugu vožnje bez vozača na rutama do 1600 kilometara već ove godine. Waabi iz Toronta također se nada upravljati robotskim kamionima s komercijalnim teretom na autocestama unutar sljedećih par godina.

Uz svoj novi ugovor s Atlasom, Kodiak je također dobio sredstva američkog ministarstva obrane za razvoj autonomnih vojnih vozila. “Surađujemo s američkom vojskom na programu robotskog borbenog vozila već više od dvije godine”, kaže Burnette. “Ide nam iznimno dobro.”

Burnette ima duboke korijene u industriji samovozećih automobila. Prije nego što je 2018. godine osnovao Kodiak, bio je dio Googleovog projekta samovozećeg automobila, preteče Waymoa, do 2016. Otada radi na autonomnim kamionima, najprije za tvrtku Otto, koju je osnovao bivši inženjer Googlea Anthony Levandowski, a koju je kupio Uber.

Godine rada na tehnologiji autonomne vožnje i proučavanju različitih primjena uvjerili su Burnettea da je najbolji način da se autonomna vožnja pretvori u dobar biznis ciljanje industrija kojima je to zaista potrebno.

 

Nastavi čitati

Magazin

VIDEO Snežanu su svi odbacili jer je postala Hurija: Zašto neke Srpkinje prelaze na islam i šta su prvo doživjele?

Published

on

By

Dok jedni kažu kako vjeroispovest treba da bude stvar ličnog izbora i da o tome treba da odlučimo kad odrastemo, a ne da nas krste po rođenju, drugi promjenu vere i dalje vide kao tabu

 

 

Promjena vere je tema koja uvijek intrigira, a posebnu pažnju u javnosti izazivaju Srpkinje koje su iz pravoslavlja prešle u islam.

Dok jedni kažu kako vjeroispovest treba da bude stvar ličnog izbora i da o tome treba da odlučimo kad odrastemo, a ne da nas krste po rođenju, drugi promjenu vere i dalje vide kao tabu. U svakom slučaju, pojedine Srpkinje su odlučile da prihvate islam i svaka od njih je imala svoj razlog, piše Zadovoljna.rs.

Evo kako izgleda njihov život:

Dušica Trninić

O lijepoj Dušici iz Beograda u javnosti se prvi put više pričalo kada se udala za brata pjevačice Emine Jahović 2016. godine. Govorilo se dosta o tome kako je zarad ljubavi i braka Dušica Trninić prešla na islam iz hrišćanstva.

Dušica i Mirsad su se vjenčali u Istanbulu i Novom Pazaru i u međuvremnu dobili dijete.

U domaćim medijima se pisalo da je njeni nisu podržali u odluci da promijeni vjeru, a njegovi nisu prihvatali to što je mlada Srpkinja. Međutim, ona danas ima lijep odnos sa svekrvom i to pokazuje na Instagramu.

Sa Mirsadom Dušica živi predivno, tretira je kao boginju i vodi računa o njoj kao niko drugi. Vole da putuju i uživaju u blagodetima života.

 

Mijana Popović

– Moj život prije prihvatanja islama je bio sasvim fin. Ja sam fino odrasla. Nisam bila ni u kakvim iskušenjima, ali moje srce je bilo prazno – kazala je Mijana Popović koja je rođena u pravoslavnoj porodici u Zagrebu, odrasla u Prijedoru, a u Sarajevu živi od 2009. godine.

Mijana nije bila puno izložena islamskoj kulturi, ali znanje je bilo most koji ju je povezao s islamom.

– Nisam tražila islam, ali sam tražila istinu. Kroz knjige, razgovore i putovanja postupno sam osjećala da se nešto mijenja u meni – rekla je Mijana.

Susret s islamom bio je trenutak prosvjetljenja za Mijanu. Kako je više učila, osjećala je duboku povezanost i ljubav prema Bogu.

Nakon nje i njen muž je prihvatio islam.

Snežana Nikolić

Prije desetak godina Snežanu Nikolić iz Smederevske Palanke su svi, osim majke, odbacili jer je postala Hurija. Nju pak to nije obeshrabrilo u namjeri da
pređe u islamsku vjeru.

Ona je tvrdila da je postila ramazan i prije nego što je postala muslimanka.

– Osjećala sam se moćno u trenucima posta – kazala je u jednom intervjuu i dodala da je Kuran upoznala kroz igru sa drugaricama u školi.

– Iako sada živim sama u iznajmljenom stanu, nisam odustala, snaga ljubavi prema islamu me vodi da i dalje budem primjer mladim osobama – kaže ona.

Ivana Kostić

Ivana Kostić iz Sarajeva je iskusila ogromnu životnu promjenu i uspjeh, a u jednoj emisiji je otkrila kako je prelazak na islam iz korijena promijenio njen život i karijeru. Ona je prošla od teških trenutaka i razvoda do osvajanja bjuti industrije u Sarajevu i otvaranja kozmetičkog salona.

Isprva su je mnogi kritikovali, posebno je bilo teško jer je od oca trebalo da naslijedi slavu, ali ona je donijela odluku. Kao mlada samohrana majka dvoje djece nekako je uspjela da poslije rada u Njemačkoj pokrene biznis u Sarajevu.

Današnjeg partnera je u upoznala u Njemačkoj prije desetak godina, a prije nekoliko godina je prešla na islam iz pravoslavlja. Sve se desilo poslije jednog sna i ime je promijenila u Sara. Sada je, kaže, presretna jer se pronašla u tome i ispunjava je.

– To vam ne mogu opisati, to je neki unutrašnji osjećaj, osjetila sam mir i spokoj i da sam jako blizu Bogu.

Ostale priče čitajte ovdje.

Nastavi čitati

Magazin

Spas za ispucale pete: Pravi se od 2 sastojka, a djelotvornije je od mnogih krema

Published

on

By

Ispucale pete su problem s kojim se mnogi suočavaju svakodnevno.

Uklonjeni žuljeviti epidermis se vraća kao bumerang, a naša stopala nikada ne izgledaju kako bismo htjeli.

 

No, ova kupka za pete sa domaćim sastojcima može vam pomoći da transformišete stopala prije nego što uđete u jesenje cipele. Šta vam je potrebno? Trebaju vam samo dva sastojka koja vjerovatno već imate u svojoj kuhinji – pola litra mlijeka i nekoliko (2-3) kašičica sode bikarbone.

 

Mlijeko i soda savršeno se dopunjuju, radeći na ispucalim petama bolje od mnogih krema. Mlijeko je bogato mliječnom kiselinom koja omekšava kožu, dok soda ima intenzivno abrazivno dejstvo i odlična je za uklanjanje suhe i grube epiderme, zaglađivanje i poliranje peta.

Šta treba da radite?

  • Zagrijte mlijeko, sipajte ga u lavor dovoljno veliki da vam stopala udobno stanu.
  • Potopite noge u mlijeko pet minuta.
  • Nakon pet minuta počnite da trljate sodu bikarbonu na vlažna stopala.
  • Potopite noge još pet minuta.
  • Isperite vodom i obrišite suhim peškirom.
Nastavi čitati

Najčitanije