Željava, popularni vojni aerodrom JNA na granici sa Hrvatskom kod Bihaća, usred planine Plješevice, konačno će biti očišćena od zaostalih minsko-eksplozivnih sredstava.
HOUSTON, WE HAVE A PROBLEM!
Aerodrom žele da koriste članovi aerokluba, sportski letači, padobranci, aviomodelari i avijatičari, koji su inicirali pokretanje aktivnosti na deminiranju. Nakon što je poletjelište Golubić preimenovano u JP Aerodrom Bihać koji je u izgradnji, sportsko avijatičarstvo budućnost zamišlja na Plješevici.
Lokacija ima strašno velike potencijale, dio već upotrebljive piste koju su članovi Aerokluba Željava sami sanirali, a postoje i planovi da se tu održavaju autotrke, koncerti, festivali i slični događaji
Aerodrom Željava je inače popularan kod svih pilota bivše Jugoslavije, koji je svojevrsno hladnoratovsko vojno čudo bivše države. Željavu je posebno ispromovisao slovenski redatelj Žiga Virc prije koju godinu filmom “Houston, we have a problem!”. U njemu se čak govori o nekadašnjem predsjedniku Josipu Brozu Titu i njegovom, navodnom, tajnom space programu, pa čak i zabilježenim slučajevima registrovanja neidentifikovanih letećih objekata.
Zbog velikoj strateškog značaja, JNA je 1991. godine prilikom povlačenja minirala aerodrom, eksplozije su uništile strateške dijelove hangara unutar planine i same piste, a nije isključeno i postojanje pješadijskih mina oko kompleksa.
Jučer su deminerski timovi Oružanih snaga BiH, uz prisustvo predstavnika Grada Bihaća, Regionalnog ureda BH MAC-a Bihać, Državne granične službe Bihać i Aerokluba Željava, otvorili deminerski zadatak na prostoru nekadašnjeg vojnog aerodroma Željava koji se nalazi na teritoriji BiH.
Akciju deminiranja provode Oružane snage u BiH, sredstva se osiguravaju iz budžeta Bosne i Hercegovine, a deminiranje će trajati od 14. marta do 30. novembra ove godine, od 8.30 do 15.30 sati.
– Deminiraju oko dva miliona kvadratnih metara teritorije koja se nalazi u BiH. Plan je da se tehničko izviđanje i čišćenje, odnosno deminiranje terena završi u narednih 18 mjeseci, kazao je Aladin Bajrektarević, šef Regionalnog ureda Centra za uklanjanje mina u BiH (BH MAC).
Deminiranje ovog područja posebno je značajno s aspekta sigurnosti građana, ali i realizacije planova njegovog stavljanja u privrednu i turističku funkciju, posebno ako se uzme u obzir da se radi o međudržavnom prostoru na kojem je Republika Hrvatska izvršila deminiranje sa svoje strane granice.
U strategiji Vijeća ministara BiH planira se da se sve sumnjivo opasne površine u BiH deminiraju do kraja 2027. godine. Prema urađenim analizama, samo u Unsko-sanskom kantonu minama je pokriveno još 86 miliona kvadratnih metara.
Domaćini u Bihaću su oduševljeni početkom deminiranja.
PRIORITETI SE ZNAJU
– Važno je istaći da je Aeroklub Željava prošle godine ostvario suradnju sa Ministarstvom sigurnosti BiH, kada smo započeli priču o deminiranju Željave. Evo, dočekali smo i početak radova. Prema našim informacijama, prioritet u deminiranju će imati prostor koji je Aeroklub Željava naznačio da nam je potreban za registraciju letjelišta, nakon čega ide i deminiranje cijelog prostora aerodroma. Dužina radova će zavisiti od same količine pronađenih minsko-eksplozivnih sredstava, a mi se nadamo da će sve biti završeno za godinu, istakao je član Aerokluba Željava Mirsad Fazlić, koji je inače pilot aviona Mig 21, a koji su nekada polijetali sa Željave.
Kada kroz godinu ponovo otvore letenje na Željavi, biće to mali sportski avioni i niko neće biti sretniji od članova ovog aerokluba, koji su bili uporni u tome da im se san ostvari.