Već duže vrijeme svjedočimo da se u BiH, uglavnom na društvenim mrežama pojavljuje sve više navodnih “islamskih učenjaka” koji sebe predstavljaju i vjerskim i moralnim autoritetima, a da za to ne pružaju nikakve materijalne dokaze u smislu odgovarajućih diploma zvaničnih obrazovnih ustanova i neophodnih dozvola za bavljenje takvim poslovima ili kako ih oni nazivaju “misijom”.
Posljednji takav slučaj koji je uznemirio javnost u BiH jeste onaj vezan za izvjesnog i samozvanog teologa i psihologa Edina Tulu. Osim što je supruzi i nekim političarima u BiH uputio javne prijetnje smrću, te danas sve nazvao “socijalnim eksperimentom”, Edin Tule objavio je i da se “šerijatski vjenčao” s Enisom M. iako su oboje već u građanskom braku i to vjenčanje nije obavljeno u skladu s propisima Islamske zajednice u BiH.
Raport je od Rijaseta Islamske zajednice (IZ) u BiH zatražio odgovore na pitanja o ovom i drugim fenomenima koji se javljaju u našem društvu, a nose prefiks islamski i propagiraju ih osobe koje se predstavljaju kao autoriteti u toj oblasti, iako iza njih ne stoji IZ kao zvanična institucija.
Samozvani učenjaci
Iz Rijaseta IZ u BiH navode da su svjesni ovog problema, ali nažalost, kažu da su limitirani u svom djelovanju u kontekstu eventualne zabrane određenih pojava, a najviše zbog toga jer Islamska zajednica u BiH još uvijek nema potpisan sporazum s državom BiH.
“Što se tiče samozvanih ‘islamskih učenjaka’, oni djeluju izvana struktura Islamske zajednice – uglavnom putem društvenih mreža – i većinom nisu svršenici medresa ili nekog od naših islamskih fakulteta. Budući da još uvijek nemamo potpisan onaj famozni sporazum s Državom, ne možemo zakonski zaštititi upotrebu određenih termina i sintagmi, što dotičnim ostavlja prostor da na svoj način tumače islam i islamske propise i nameću se kao vjerski autoriteti.
To pitanje je dobro uređeno unutar Islamske zajednice i zna se ko može, a ko ne može u javnost iznositi zvanične stavove i davati mjerodavne odgovore na upite javnosti.
Svršenici naših vjerskih škola od Reisul-uleme dobijaju dekret o postavljenju na dužnost i njih taj dekret obavezuje da poštuju propise Islamske zajednice i da rade u skladu sa smjernicama Zajednice, što dotičnoj osigurava relevantnost i ugled i priskrbljuje joj povjerenje kod ljudi”, naveli su u odgovoru za Raport iz Rijaseta Islamske zajednice u BiH.
BiH je sekularna država
Odgovarajući na upit Raporta o tome da se u BiH sve češće sklapaju ‘šerijatski brakovi’ mimo Islamske zajednice i da se institut takvog braka koji je jasno reguliran propisima IZ zloupotrebljava, te šta se može učiniti da se takve zloupotrebe spriječe, u Rijasetu su izričiti po tom pitanju i navode da se šerijatski brak u Bosni i Hercegovini ne može sklopiti prije nego što supružnici obave građansko vjenčanje.
“Budući da je Bosna i Hercegovina sekularna država i da u njoj još nije dokraja pravno uređen odnos između Države i Islamske zajednice, zbog čega ni ‘šerijatski brak’ nije priznat kod državnih organa, te imajući u vidu činjenicu da se takav brak, uslijed toga, može zloupotrijebiti, Islamska zajednica je zauzela jasan stav da se u njenim strukturama ne smije vršiti šerijatsko vjenčanje prije nego se obavi ono građansko.
Oni koji su zaduženi za šerijatska vjenčanja toga se dosljedno pridržavaju, a ako bi se nešto takvo ipak dogodilo, onaj ko bi to učinio snosio bi posljedice.
Ukoliko toga ima izvan struktura Islamske zajednice i šerijatsko vjenčanje obavi neko izvan struktura Zajednice – Islamska zajednica je tu bespomoćna u smislu poduzimanja nekih mjera, no smatra da je takvo vjenčanje nezakonito, budući da brak podrazumijeva i autoritet koji će stranke prisiliti da ispune obaveze koje su prihvatili sklapanjem braka a koji u ‘šerijatskom braku’ kod nas izostaje“, naglašavaju za Raport iz Rijaseta IZ u BiH.
Nije isključeno da neko želi unijeti pometnju među ljude
Komentirajući upit Raporta o tome zbog čega sve više ljudi u BiH povjerenje olako poklanja samozvanim ‘učenjacima’ i traži čak i pomoć za zdravstvene probleme ili nedoumice u vezi s vjerskim pitanjima kod osoba koje usluge nude putem društvenih mreža u IZ u BiH kažu da za to može biti više razloga.
“Zašto neki ljudi zaobilaze Islamsku zajednicu i obraćaju se alternativnim elementima, nije nam poznato, osobito s obzirom na činjenicu da se na službenoj stranici Rijaseta Islamske zajednice islamskazajednica.ba mogu naći relevantni i kvalitetni odgovori na brojna životna pitanja – odgovori koje daje kompetentna i stručno osposobljena osoba, čiji su odgovori utemeljeni u islamskim izvorima i prilagođeni okolnostima savremenog života, te podvrgnuti kontroli drugih islamskih učenjaka, kojih imamo u dovoljnom broju.
Osim toga, za šire upoznavanje s islamom i njegovim učenjima i intencijama javnost se može obratiti i putem naše web stranice islam.ba.
Držimo da je posrijedi neobaviještenost i vjerska neprosvijećenost, no nije isključeno ni da neko hotimično želi unijeti pometnju među ljude”, zaključuju iz Rijaseta IZ u BiH za Raport.